Zadel manegepony ligt niet goed

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: Zadel manegepony ligt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:10

Heel goed van je TS, en dapper! Je moet je niet schuldig voelen hoor, jij bent zeker niet schuldig. Juist het tegenovergestelde!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:10

Het ziet er niet goed uit! De plekken op de vacht duiden op schuren in mijn ogen, en ook de spierontwikkeling op de schouder vind ik er verkeerd uit zien. Lastig van een foto inderdaad.
Jammer als je er weg moet gaan, maar het is wel een signaal naar hen toe, en een bijrijdpaardje kun je je eigen visie veel meer mee ontwikkelen. Super goed dat je dit hebt opgemerkt in ieder geval. Denk dat menig manegeruiter (incl. mijzelf vroeger) er geen idee van heeft.

Je schuldig voelen hoeft niet, het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar, die zeker als manegehouder hier heel alert op moet zijn. Jij hebt het meteen aangekaart zodra je het wist, en wilt nu zelfs wel stoppen om deze reden (dat is in mijn ogen ook precies wat je zou moeten doen als ze niks veranderen).
Maar schuldig voelen helpt helemaal niemand.

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 22:16

En toch... Ik heb bijna elke week twee jaar lang op haar gereden. Arm dier.
Maargoed, zo zie je maar waar bokt allemaal goed voor is.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:22

Heel dapper TS! Ik ben benieuwd hoe het zal gaan morgen.
Ik wou dat ik 2 jaar geleden er zo goed op lette als jij nu doet.
Ik heb mijn toenmalige verzorgpony (nu eigen pony) toen gereden met dit zadeltje :=
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-GVICC4SX.jpg
Ik vind dat je heel goed bezig bent!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:45

Ik vind het knap dat iedereen vanaf een foto kan beoordelen dat een zadel niet goed ligt, ik kan het niet :o
Vind het paard overigensniet schraal :)
Succes morgen :) !

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:56

Idd ruitje en waarschijnlijk laten de meesten, zelf een zadelpasser komen om hun zadel telaten controleren.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 23:42

ruitje schreef:
Ik vind het knap dat iedereen vanaf een foto kan beoordelen dat een zadel niet goed ligt, ik kan het niet :o
Vind het paard overigensniet schraal :)
Succes morgen :) !

De bekken en ruggengraat zijn overduidelijk te zien toch ? Paardje is aan de bovenkant aardig ingevallen..

Super van je TS, erg dapper !! Succes morgen..

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 23:50

Ik heb verder geen verstand van zadels maar ik vind niet dat je je schuldig moet voelen TS. Ik snap dat je het banketstaaf vind, maar als manegeruiter kun je het jezelf niet kwalijk nemen dat je niet ziet of een zadel wel of niet past. Ik vind het wel belachelijk dat een manege pony's met niet passende zadels laten lopen..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 23:52

Paard van de foto zou een betere bespiering in zijn rug mogen ontwikkelen, maar dat is iets anders dan schraal. Paard is niet te dun, heel veel paarden in Nederland zijn gewoon te dik :)

Bespiering en te dun zijn twee losse dingen, een paard kan ook te dik zijn en een ' ingevallen' rug hebben.

Die ingevallen rug kan trouwens meerdere oorzaken hebben, slecht passend zadel is daar een van maar ik vrees dat meer manegepaarden geen goed ontwikkelde rugbespiering hebben, daar is hun training te eenzijdig voor :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 19:00

De bespiering kan ook gewoon komen door slecht ruggebruik inderdaad. Dat zie je erg vaak.
Maar het is wel te zien dat het zadel niet mooi met de zo mooi aansluit met de kromming van de rug.

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 19:05

Ik heb besloten daar te stoppen. Even mijn kaart afrijden (is tot 1 januari), en dan op zoek naar een bijrijdpaard/leasepaard waar ik ook les mee kan krijgen. Toevallig nog iemand die iets voor mij heeft?

Rieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:02

Hi wat jammer om te horen dat het niet gelukt is. Is dat "alleen" door het zadel issue? Of spelen er meer dingen?

Ik zal absoluut niet doen of ik er verstand van heb: Maar kan me voorstellen dat als je net op het verkeerde moment de vraag stelt ( instructrice druk bezig met 8 man + paard netjes in de bak te krijgen, 20 andere vragen ect) er word gereageerd met een "euhm ja tuurlijk ligt hij goed". Niet helemaal netjes maar wel menselijk.

Mischien ontzettend naief van mij maar neem aan dat de manage and instructrice ook het beste voor de paarden willen. Is het het mischien waard om een tweede keer te proberen en dan op een rustig moment?

Er zullen vast mensen zijn die op een foto kunnen beoordelen of een zadel goed ligt - maar live bekijken lijkt mij de voorkeur te hebben met iemand die er verstand van heeft.

Verder zou ik graag aan jou een tip willen vragen, als mede-manage ruiter: Hoe ben jij begonnen met je inlezen wat betreft zadel kennis? Moet ik ook echt gaan doen.
Laatst bijgewerkt door Rieltje op 24-12-14 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:07

Ik zou zelf kiezen voor een andere manege, zolang manege's met dergelijke zadels nog steeds klanten hebben, blijven ze bestaan.

Pony heeft duidelijk een enorm strakke rug, dit doet een paard uit zelfbehoud , elke dag een andere ruiter en een slecht passend zadel zorgen ervoor dat een paard de rug vast gaat zetten om er zo minder hinder van te ondervinden.
Dit zie je ook terug, geen bespiering op de juiste plekken en een erg strak rugverloop.

Helaas zal een manegehouder hier weinig aan doen, ik heb jarenlang bij dergelijke maneges gewerkt en gelukkig her en der een en ander kunnen verbeteren,maar heeft er voor gezorgd dat ik zelf een manege ben begonnen waar het wel anders gaat ;)

En zo'n manege zit er vast ook wel bij jou in de regio.
Misschien moet je er iets verder voor rijden, maar ze bestaan echt !

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:11

FLOVE schreef:
Ik heb besloten daar te stoppen. Even mijn kaart afrijden (is tot 1 januari), en dan op zoek naar een bijrijdpaard/leasepaard waar ik ook les mee kan krijgen. Toevallig nog iemand die iets voor mij heeft?

Ik vind het heel knap TS dat je de gezondheid van de pony voor je eigen plezier stelt _/-\o_ .

In welke regio zoek je een bijrijdpaardje?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:12

Ik vind het echt goed van je dat je gestopt bent! Heb je ook verteld waarom aan de manege?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 13:43

Oei, dit ziet er uit als rommel. Daar hoef je geen kenner voor te zijn om te zien dat het rot ligt..

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 17:31

Ik heb nog nieuws: de opzegtermijn is een maand, dus ik moet nog een kwartaal doorrijden -O- .

Rieltje, ik ga daar stoppen omdat ik ook niet het idee heb dat ik heel veel bijleer, en ik hoop dat ik met een bijrijdpaardje (waar ik dan ook les mee heb) gewoon wat beter leer rijden. Het komt óók door het zadel, ik heb afgelopen zaterdag nog eens aan de manege-eigenaar gevraagd hoe het nou lag, en we hebben samen het zadel erop gelegd om te kijken hoe het lag. ze vertelde me dat als je je hand tussen de kamer en de schoft kom friemelen, het dan goed lag. Ik moet erbij zeggen dat ik verder ook niet kon vragen waarom de de boom aan de achterkant zo omhoog stak, want ze liep alweer weg. Ze was nogal ongeduldig (maar ze heeft het natuurlijk ook druk) en ik voelde me eerlijk gezegd niet echt sirieus genomen.
Ik ben er achter gekomen door véél topics te gaan lezen, verder nog wat op internet gezocht, maar niet heel erg. Op de topics van 'Ligt mijn zadel goed?' eerst zelf gaan kijken wat je opvalt, en daarna naar de reacties van de rest kijken.

CM_, ik geloof heel graag dat dat soort manege's bestaan, maar ik neem het zekere voor het onzekere en ga lekker op zoek naar een bijrijdpaard.

risky, ik woon in Tilburg en ben pas 14 (dus moet alles op de fiets doen) en wil eigenlijk niet langer dan een half uur fietsen.

Gypsy, ik heb het nog niet verteld, het lijkt me niet nodig nú te vertellen dat ik over 4 maanden ga stoppen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 20:31

Ah ok, dan was het jouw tijd nog niet om te stoppen daar ;)
Gebruik je tijd om veel te leren, andere paarden te bekijken en je meer en meer te verdiepen in paardengedrag. Dan kun je uit deze periode nog heel veel leren en wie weet andere ruiters inspireren!
Als je niet meer op dit paard met dit zadel wilt rijden zou ik dat gewoon zeggen en misschien op een paard gaan rijden waarbij je het gevoel hebt dat het wel past.
Geen rel maken, maar gewoon je gevoel uitspreken en daarbij blijven.
En misschien kun je voorstellen om wel op dit paard te blijven rijden en zelf een barebackpad aanschaffen waar je dan op gaat rijden. Maar wellicht gaat je dat veel te ver ;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 21:08

Aan mij hadden ze dan een slechte, heb je een contract getekend met die opzegtermijn? Ik zou dat echt niet pikken...

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 08:55

Een manege met een opzegtermijn voor lesklanten??? het moet niet gekker worden.
Staat die maand opzegtermijn ergens vermeld op hun site, of heb je wat getekend toen je daar ging lessen? zoniet dan kun je gewoon weg nadat je je leskaart hebt volgemaakt, vraag anders even of 1 van je ouders dit voor je wil uitzoeken.

Jammer dat je in tilburg woont, zo'n betrokken verzorgster had ik namelijk wel willen hebben voor Bella :+ ;)

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-14 09:15

Ik ga geen barebackpad aanschaffen, dat gaat me inderdaad te ver. Ik ga niet zelf dingen kopen om er vervolgens anderen mee te laten rijden op het paard van een ander. Ik ga gewoon zeggen dat ik liever niet meer op haar rijd, en een hoop andere paarden uitproberen!
En risky, de opzegtermijn staat op de site vermeld. Vond het inderdaad ook een beetje vreemd dat ze een opzegtermijn hadden. :?
Enne, awh bedankt :o

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 09:24

Ik zou je moeder even laten bellen, want je koopt het per kaart van een kwartaal als ik je goed begrijp? Opzegtermijnen gelden over het algemeen voor pensionpaarden, niet voor lesklanten. Kaart op is stoppen met lessen.

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-14 09:31

De kaarten worden automatisch verlengd, tenzij de ruiter het minstens een maand voor een nieuw kwartaal opzegt. Staat op de site.

Rieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 12:01

Hi TS, je bent volgens mij echt lekker en eerlijk bezig. Dit Klinkt idd meer als laksigheid dan als ff iets over het hoofd zien. Bedankt voor de tips ga ik zeker wat mee doen.

Ik hoop dat je snel een vp tegen het lijf loopt!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 13:17

FLOVE schreef:
De kaarten worden automatisch verlengd, tenzij de ruiter het minstens een maand voor een nieuw kwartaal opzegt. Staat op de site.

gewoon niet betalen, zij houden zich ook niet aan de afspraken! Zij leveren geen deugdelijk materiaal (paard met passend zadel) dus jij schort je betaling op. Ze kunnen je echt niks maken als je het zo doet.