Hoe paardvriendelijk is jouw manege?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:00

Resistance schreef:
Manege de Prinsenstad:

- ENORM weiland waar de paarden in groepsverband met zijn allen opkunnen. In de zomermaanden staan ze alleen overdag op stal, maar verder permanent buiten. 's Winters gaan ze na de lessen ook nog elke dag een tijdje naar buiten.

- Ruime boxen voor alle pony's en paarden, geen stands. Ook kunnen de paarden en pony's elkaar gewoon zien en aanraken als ze in hun box staan. Er is ook veel licht.

- Als een manegepaard of pony kreupel of ziek raakt, komt er gelijk een DA bij, en zal het dier niet gebruikt worden en goed verzorgd worden totdat het weer helemaal opgeknapt is.

- We hebben een soort van schuimrubberen dekjes. Het ziet er heel lelijk uit, maar het is heel goed voor de rug. Als er dan een onervaren ruiter op het paard of pony zijn rug zit te stuiteren, vangt het schuimrubbertje de klappen op.

- Elk dier heeft zijn eigen passende zadel en hoofdstel.

- Wasplaatsen met warm water voor in de winter, en ook een solarium erbij

- Twee normale en één grote binnenrijbaan, en een enorme buitenrijbaan + buitenspringpiste, alles met goede bodem.

- Hele goede begeleiding, geschop en onnodig slaan met zweep komt niet voor.

Er zijn veel vooroordelen over de Prinsenstad, maar geloof deze niet. Het is een geweldige manege, waar je héél goed leert rijden, en het ontzettend paardvriendelijk is. We zijn niet voor niets twee keer hippisch ondernemer van het jaar geworden.

Grappig want ik vind het altijd een gigantische stal, die voornamelijk op mensen lijkt te zijn ingericht.
Weidegang, stallen en rubberen dekjes zijn prima geregeld. Maar hun lesprogramma heb ik niet als vriendelijk ervaren. Voelde alsof ze me in een proefles vroegen het paard juist naar beneden te trekken. Toch grappig om te zien hoe ervaringen kunnen verschillen.

Laat ik er dan ook eerlijk bijzeggen dat ik maar 1 proefles genomen heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:05

_Yasmine_ schreef:
Resistance schreef:
Manege de [naam]:

- ENORM weiland waar de paarden in groepsverband met zijn allen opkunnen. In de zomermaanden staan ze alleen overdag op stal, maar verder permanent buiten. 's Winters gaan ze na de lessen ook nog elke dag een tijdje naar buiten.

- Ruime boxen voor alle pony's en paarden, geen stands. Ook kunnen de paarden en pony's elkaar gewoon zien en aanraken als ze in hun box staan. Er is ook veel licht.

- Als een manegepaard of pony kreupel of ziek raakt, komt er gelijk een DA bij, en zal het dier niet gebruikt worden en goed verzorgd worden totdat het weer helemaal opgeknapt is.

- We hebben een soort van schuimrubberen dekjes. Het ziet er heel lelijk uit, maar het is heel goed voor de rug. Als er dan een onervaren ruiter op het paard of pony zijn rug zit te stuiteren, vangt het schuimrubbertje de klappen op.

- Elk dier heeft zijn eigen passende zadel en hoofdstel.

- Wasplaatsen met warm water voor in de winter, en ook een solarium erbij

- Twee normale en één grote binnenrijbaan, en een enorme buitenrijbaan + buitenspringpiste, alles met goede bodem.

- Hele goede begeleiding, geschop en onnodig slaan met zweep komt niet voor.

Er zijn veel vooroordelen over de [naam], maar geloof deze niet. Het is een geweldige manege, waar je héél goed leert rijden, en het ontzettend paardvriendelijk is. We zijn niet voor niets twee keer hippisch ondernemer van het jaar geworden.

Grappig want ik vind het altijd een gigantische stal, die voornamelijk op mensen lijkt te zijn ingericht.
Weidegang, stallen en rubberen dekjes zijn prima geregeld. Maar hun lesprogramma heb ik niet als vriendelijk ervaren. Voelde alsof ze me in een proefles vroegen het paard juist naar beneden te trekken. Toch grappig om te zien hoe ervaringen kunnen verschillen.

Laat ik er dan ook eerlijk bijzeggen dat ik maar 1 proefles genomen heb.

Paard naar beneden trekken heb ik nooit zo ervaren. :) Er wordt héél veel op geoefend om met gevoel te gaan rijden, en je paard dus helemaal aan te voelen. Ook moet je eerst gewoon zelf goed leren zitten en rijden, voordat je aan iets als nageeflijkheid, etc.. gaat werken.

Het ligt ook aan de instructeur die je hebt. De ene instructeur waar ik veel bij rijdt is héél erg gericht op je eigen houding en zit, en hoe je zo min mogelijk je paard in de weg zit enzo. Mijn vaste instructeur is wat strenger, maar niet streng als in: "Laat hem voelen wie de baas is", maar meer als in: "Wees duidelijk naar je paard, wees als het moet wat strenger, maar laat het ook gelijk merken als je paard het goed doet."

Maar trekken etc, daar zijn ze echt niet van. :)

DeEenhoorn

Re: Hoe paardvriendelijk is jouw manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:35

Manege de eenhoorn in blokker
Paarden staan in stallen van 3x3 of 3x4. Ponys in 2,5x3 of 3x3. Stallen zien er schoon uit. Dinsdagochtend altijd alle stallen helemaal leeg en dikke laag stro of zaagsel opnieuw in elke stal. Meestal maximaal 2 lessen achter elkaar. Zaterdag wel eens 3 lessenaar daarna minimaal 1,5 uur pauze voor alle ponys en paarden. Er word geleerd zo min mogelijk je hulpen zichtbaar te doen m dus met kleine hulpen. Er worden geen sporen gebruikt en tuig past goed en is soepel. Als er een pony niet fijn loopt in de les word er in diezelfde les nog een andere pony voor je opgezadeld en de pony die niet goed loopt hoeft niet te lopen totdat hij weer beter is. Womdjes e.d. worden goed verzorgd. Weinig rotstraal of ringworm e.d.. luikjes die open&dicht kunnen. ..
Eigenlijk dus gewoon best goed.

xCynthiaVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:39

Daphne__,

De pony stallen zijn wel wat aan de kleine kant. Maar ze kunnen alsnog er goed in bewegen. Verder zijn ze pas ook nog helemaal schoon gemaakt. En zijn het gewoon normale stalletjes.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:50

Hier rijdt ik ook en ben absoluut tevreden over het welzijn van de paarden! Lekker op de wei in de zomer na de laatste les tot de middag. In de winter van s morgens tot smiddags. Zou ook niet fijn zijn om bezweette paarden naar de wei te brengen. Mocht er een paard iets mankeren krijgen ze ook voldoende tijd om te herstellen. Paarden die ijzers nodig hebben hebben ze ook. Tuig is passend en goed onderhouden. Indeling naar het kunnen van get paard. Zit een paard even niet lekker in z'n vel hoeft deze maar beperkt (of niet) te lopen.
Tandarts komt ook regelmatig langs en de dierenarts komt ook echt als het nodig is. (Was bij mijn oude manege wel eens anders.
Dat we over het algemeen fijne paarden hebben blijkt wel dat er veel geleased worden en uiteindelijk ook best veel verkocht aan manege klanten. Gelukkig vinden ze dan wel steeds weer fijne paarden voor de manege lessen!

Renee_S schreef:
Ik rijd zelf op Manege Meulendijks in Heeze

en ben erg enthousiast :) zoals sommige misschien wel weten is het een gigantische manege met veel manege paarden en pony's. Deze hebben allemaal een keurige box. Volgens mij worden ze 2x per week gemest, niet super veel maar er ligt een flinke laag stro in en ik vind ze er nooit echt vies uitzien. Sommige zijn wat aan de donkere kant, aangezien ze aan de rijbaan liggen. Maar verder keurig.
De paarden zien er goed uit. Hier en daar wat excemers wat er natuurlijk gelijk dramatisch uit ziet, maar er lopen geen paarden tussen die ik er slecht uit vind zien.
Laatst was er 1 met een wondje op zijn rug, hij moest wel meelopen met de lessen maar kreeg een apart dekje, werd voor en na iedere rit ingesmeerd en een week later zag je er niks meer van.
De paarden lopen 2 uur per dag, 5 of 6 dagen in de week. S'avonds na de laatste les van dat paard zet de ruiter hem op het land (mits geen kleine kinderen uiteraard), in een paar grote weides. Merrie wei, ruinen wei, pony wei, en nog een paar manege paarden die apart staan omdat ze niet in de kudden pasten dus bij andere (pension)paarden gezet worden.
volgens mij worden ze rond 12u weer naar binnen geroepen.

Verder vind ik de lessen erg goed. Mijn instructrice is duidelijk been = reactie, geen reactie = been + tikje. dus niet de hele tijd blijven schoppen. consequent rijden is er belangrijk.
Het tuig is niet allemaal even lux, maar wordt goed onderhouden en voor zover ik zie (ben totaal geen kenner kwa zadels) ligt het zeker niet slecht

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:22

Ik heb dit jaar gereden op 9 verschillende maneges.

Er waren er diverse bij waar alles tip top was: schoon stro, goede straal, relaxte paarden. Mijn complimenten voor manege Zeisterbos, Stal te Bokkel, en manege Zonneveld.

Maar er was er ook een met gierige eigenaren: vuil stro, rotstraal, een trappend en bijtend paard (...), versteende smerige borstels en hoevenkrabber en dat terwijl die dingen niets kosten. Kleine stalruimte. Bang dat er een hooispriet niet opgepeuzeld wordt. Buitenrit met leerlingen die daar niet aan toe waren. En helaas, een fnrs manege.

Toch is het niet de eigenaar die volledig verantwoordelijk is voor de levensbeleving van de manege paarden. Veel leerlingen komen 15 minuten voor rijden aangescheurd in haast modus, werpen het zadel erop, en zijn na de les weer weg, een dampend paard achterlatend in een stal met uitwerpselen. Ook als het koud is in zeg Februari.

Met zijn allen kunnen we het leuker maken, voor de manegehouder, de paarden, en uiteindelijk voor ons eigen geweten.

Wie maakt er eens een drinkbak schoon? Of krabt de hoeven uit? Wie stapt het paard droog? Wie borstelt het paard? Of gooit de viezigheid van het stro in de hoek? Het is een kleine moeite waarmee het paard een beter leven heeft.

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:30

De manege waar ik eerst reed (bestaat ondertussen niet meer) vond ik best dier vriendelijk, natuurlijk konden er dingen beter maar voor een manege was het best te doen.
De paarden kwamen elke dag buiten, het was niet een grote wei maar ze konden wel even lekker buiten zijn.
De stallen werden genoeg gemest, en waren ook best ruime stallen.
Elke dag kregen ze een heeeeel groot hooinet vol met kuil. En soms een grote schep slobber :Y)
De paarden werden niet heel veel bereden, ik denk niet meer dan 2 uur achter elkaar. En als het een warme dag zou worden werd er geprobeerd de lessen in de ochtend te doen zodat het minder warm is en de zwarte (en donkere) paarden werden na een les in de volle zon afgespoten.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:53

Ik heb doelbewust gezocht naar een manege die diervriendelijk was voor de paarden. De manege:
Ongeveer 30 manege paarden, ze staan in een box (3×3) die iedere dag uitgemest wordt & 1x in de week helemaal leeg worden gehaald. Ze krijgen 2 (of 3, weet niet zeker) keer op een dag een grote stapel hooi. 's Nachts krijgt ieder paard een klein beetje kuil. Verder krijgen ze 2 keer op een dag krachtvoer, variërend naar de behoeften van het paard. Slobber, muesli, biks etc. Ieder paard heeft een eigen dekje, zadel en hoofdstel. Er wordt van je verwacht een half uur voor de les te komen om rustig het paard te benaderen & kan poetsen, opzadelen. Het in- en uitstappen met lange teugel vinden ze daar heel belangrijk, daarom stappen we tussen de lessen door vaak een rondje of 3/4 door de bak met lange teugel. Een paard mag niet langer dan 2 uur per dag lopen. Ze gaan sowieso iedere dag naar buiten & 's zomers staan ze zolang mogelijk op de weide. Er komt iedere 3 maanden een hoefsmid, 1x per jaar een tandarts en natuurlijk worden ze ontwormd en ieder jaar geënt. Als een paard kreupel ofzoiets is staat het paard het grootste deel van de dag buiten, gaat het als dat goed voor hem is in de stapmolen en wordt er met hem gestapt op het harde.

Voor het rijden checkt de instructeur of er geen zand aan de singel zit, de pony gepoetst is en of de riempjes aan het hoofdstel niet helemaal aangesnoerd zijn.
Ik vind de manege heel diervriendelijk, en als er een pony ziek is wordt deze goed behandeld. Zo was er laatst een pony ziek en deze is 3 keer geopereerd en heeft veel medicijnen gehad. Ook was er een pony koliekerig en meteen is de dierenarts gekomen en deze heeft hem behandeld. In totaal heeft de pony 4 keer koliek gdad en 1 keer daarvan hebben de eigenaren hem zelf naar de dierenarts gebracht. +:)+

Nizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 18:17

manege Waveren te Amsterdam:

de paarden staan overdag van 9 tot 5 buiten, in de zomer 24/7 op het land en bij minder weer op de paddock of op het land. In de winter staan ze op de paddock. de paarden staan in groepen (manege staat bij elkaar, merrie groep, ruinen groep en paarden met blessure op aparte stukjes).

De stallen zijn ruim, en ieder paard heeft zijn eigen stal en kan hier contact maken met zijn buren.

De paarden hebben allemaal goed passend tuig en dit word ook goed gecontroleerd en onderhouden. Als iets niet meer past wordt er gekeken naar passend tuig en wordt er een zadelmaker bij gehaald. Als een paard een gevoelige rug heeft krijgt deze een bontje onder het zadel en als er een een singel plek heeft wordt deze of zonder zadel gereden of krijgt hij/zij een singelbontje en wordt er goed op gelet dat het zadel genoeg naar achteren ligt.

Ieder paard loopt ong 2x per dag in de lessen en op woensdag en zaterdag max 3x. Ze lopen nooit meer dan 2 uur achter elkaar.
Er wordt gekeken naar hoe vaak ieder paard meeloopt en de oudere paarden hoeven minder te werken als de wat jongere dieren.

Bij de lessen hoort niet alleen het rijden maar ook het verzorgen van de paarden. Dus voor de les wordt er gepoetst en ieder zadelt zijn eigen paard. Dit gebeurt allemaal onder toezicht van een instructeur en er wordt zo nodig geholpen door anderen lessen. Alles wordt in de bak nog een keer gecontroleerd voordat er wordt opgestegen.

Als er een paard niet lekker loopt wordt deze uit de les gehaald en nagekeken door een instructeur en als het ernstig is door een DA. Er worden absoluut geen paarden gebruikt in de lessen als deze kreupel lopen en als er eens iets aan de hand is krijgt het paard de tijd om te herstellen voordat deze weer rustig opgepakt wordt in de lessen.

iedere week komt de hoefsmid en er is een rooster voor wanneer welk paard naar de smid moet. In de zomer staan de meeste op ijzers vanwege het vele buiten rijden, om te voorkomen dat de hoeven te veel slijten.
Ook komt de tandarts een aantal keer per jaar om de tanden van de paarden te bekijken en komt regelmatig de fysiotherapeut voor controle van de paarden. Tevens keurt zij de nieuwe paarden ook om te kijken of ze lichamelijk geschikt zijn voor het werk op de manege.

alle paarden krijgen 's ochtends en 's avonds bix of ander brok en zo'n 4 tot 5 keer per dag een portie kuilgras.

Ik ben erg tevreden over de manege en les hier inmiddels 12 jaar en geef er nu zelf ook les.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:50

Horsa schreef:
Met zijn allen kunnen we het leuker maken, voor de manegehouder, de paarden, en uiteindelijk voor ons eigen geweten.

Wie maakt er eens een drinkbak schoon? Of krabt de hoeven uit? Wie stapt het paard droog? Wie borstelt het paard? Of gooit de viezigheid van het stro in de hoek? Het is een kleine moeite waarmee het paard een beter leven heeft.

Ik kijk altijd voor dat ik voor dat ik het paard, waarop ik moet rijden, uit de stal haal of de automatische drinkbak werk.
Heb 1 keer gehad dat aan 1 zijde van de stallen alle drinkbakken het niet deden. Had toevallig een snuggere sterke pony die mijn zo naar de overkant de stal in sleurde van een ander paard. (die op dat moment niet in de stal stond met deur open) Begon gelijk als een malloot uit de waterbak te lurken.
Had al een tijdje geen water gekregen dus.
De andere pony's uit dat zelfde rijtje bleken ook geen water meer te hebben en ontzettende dorst.
Was gelukkig snel verholpen er bleek een kraantje dichtgezet te zijn, die open had moeten blijven.

Vanaf dat moment kijk ik elke keer of de waterbak het doet. Tis zielig als je je in het zweet moet werken terwijl je al zo'n dorst had...

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:03

xCynthiaVos schreef:
Manege Elburg in Elburg.

Erg gezellige manege ook. Paarden staan elke dag buiten en worden voor de lessen naar binnen gehaald en als ze daarna nog naar buiten kunnen word dat ook gewoon. Tuig is ook netjes mooie schone stallen waar ze goed in kunnen bewegen. ( draaien liggen ) Elke ochtend word er gemest. Paarden worden dan naar buiten gedaan. Verder leer je hoe je met paarden om moet gaan dus niet slaan. Lessen zijn ook vaak goed verzorgd.

Vind je? Ik vind de stallen nogal klein :\ , tenzij ze ze onlangs verbouwd hebben.

Lisanne_S3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:28

Manege waar ik rijd was vroeger heel paard vriendelijk. Ze stonden toen ook al in stands maar gingen in de zomer iedere dag naar buiten. Paarden zagen er toen heel goed uit. Maar sinds de manege is overgenomen ging het snel bergafwaarts. Het is nu sinds een jaar heel slecht gesteld met de paarden. Ze krijgen niet fatsoenlijk te eten (alleen hooi de hele dag en een half bekertje brokken rond 6 uur). Alle paarden zijn broodmager en willen niet lopen omdat ze er geen energie voor hebben.

Is een paard ziek of kreupel? Gewoon laten staan en laten creperen. Veearts bellen? Nee joh kost geld. Zo zijn er al een heleboel manegepaarden onnodig naar de slacht gegaan. Deze week gaan er weer 3. Eentje hebben ze gekocht als 14 jarige pony, maar bleek 24 te zijn met hoefproblemen en gebit problemen. De ander is al heel lang (denk nu zo'n 2 jaar)kreupel en de laatste is dampig. Dus hup naar de slacht ermee. Als er op tijd hulp van een dierenarts was geweest voor ze, had dit voorkomen en/of verholpen kunnen worden. Je moet er tijd en geld in steken, maar dat doen ze niet. Zet ze desnoods in een weitje en laat ze nog genieten van hun oude dag.

Er is laatst een paard geweest die koliek kreeg 's ochtends. Wat ze er toen mee gedaan hebben weet ik niet, maar volgens mij hebben ze haar gewoon laten staan. 's Avonds kreeg ze weer koliek. Toen is het meisje wat altijd op haar rijd met haar gaan lopen. Toen hebben ze voor het eerst een veearts erbij gehaald. Paard helemaal doorgespoeld en volgegooid met laxeermiddel. Daarna hebben ze het paard in een gewone stal gezet. Ze is toen wel de nacht doorgekomen en zag er de dag erna beter uit. Maar ze heeft waarschijnlijk die nacht weer een koliek aanval gehad en heeft toen de morgen niet gehaald. Paard heeft echt ontzettend geleden voordat ze stierf :(

Wat ik nog erger vind is dat ze een keer een paard een heel weekend hebben laten staan met een verbrijzelde heup. De paarden waren in de stands gaan trappen naar elkaar en toen is het paard uitgegleden en heeft het paard naast hem op zijn heup getrapt. Hij kon er niet meer op staan, zijn been hing er maar een beetje bij. Ze hebben in het slachthuis gekeken wat er toen mis was.

Nou zullen jullie denken: waarom rijd je er nog? De les waar ik in rijd is heel hecht. We hebben een goeie en leuke instructrice en we willen elkaar niet kwijt zeg maar. Mocht zij er mee stoppen, stopt iedereen. Nou gaan er geruchten over een overname dus ik hoop dat het beter word dan.

Zo ik moest dit verhaal even kwijt. Kan me echt zo boos maken op de manier waarop er daar met dieren wordt omgegaan.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:33

Lisanne_S3 schreef:
Manege waar ik rijd was vroeger heel paard vriendelijk. Ze stonden toen ook al in stands maar gingen in de zomer iedere dag naar buiten. Paarden zagen er toen heel goed uit. Maar sinds de manege is overgenomen ging het snel bergafwaarts. Het is nu sinds een jaar heel slecht gesteld met de paarden. Ze krijgen niet fatsoenlijk te eten (alleen hooi de hele dag en een half bekertje brokken rond 6 uur). Alle paarden zijn broodmager en willen niet lopen omdat ze er geen energie voor hebben.

Is een paard ziek of kreupel? Gewoon laten staan en laten creperen. Veearts bellen? Nee joh kost geld. Zo zijn er al een heleboel manegepaarden onnodig naar de slacht gegaan. Deze week gaan er weer 3. Eentje hebben ze gekocht als 14 jarige pony, maar bleek 24 te zijn met hoefproblemen en gebit problemen. De ander is al heel lang (denk nu zo'n 2 jaar)kreupel en de laatste is dampig. Dus hup naar de slacht ermee. Als er op tijd hulp van een dierenarts was geweest voor ze, had dit voorkomen en/of verholpen kunnen worden. Je moet er tijd en geld in steken, maar dat doen ze niet. Zet ze desnoods in een weitje en laat ze nog genieten van hun oude dag.

Er is laatst een paard geweest die koliek kreeg 's ochtends. Wat ze er toen mee gedaan hebben weet ik niet, maar volgens mij hebben ze haar gewoon laten staan. 's Avonds kreeg ze weer koliek. Toen is het meisje wat altijd op haar rijd met haar gaan lopen. Toen hebben ze voor het eerst een veearts erbij gehaald. Paard helemaal doorgespoeld en volgegooid met laxeermiddel. Daarna hebben ze het paard in een gewone stal gezet. Ze is toen wel de nacht doorgekomen en zag er de dag erna beter uit. Maar ze heeft waarschijnlijk die nacht weer een koliek aanval gehad en heeft toen de morgen niet gehaald. Paard heeft echt ontzettend geleden voordat ze stierf :(

Wat ik nog erger vind is dat ze een keer een paard een heel weekend hebben laten staan met een verbrijzelde heup. De paarden waren in de stands gaan trappen naar elkaar en toen is het paard uitgegleden en heeft het paard naast hem op zijn heup getrapt. Hij kon er niet meer op staan, zijn been hing er maar een beetje bij. Ze hebben in het slachthuis gekeken wat er toen mis was.

Nou zullen jullie denken: waarom rijd je er nog? De les waar ik in rijd is heel hecht. We hebben een goeie en leuke instructrice en we willen elkaar niet kwijt zeg maar. Mocht zij er mee stoppen, stopt iedereen. Nou gaan er geruchten over een overname dus ik hoop dat het beter word dan.

Zo ik moest dit verhaal even kwijt. Kan me echt zo boos maken op de manier waarop er daar met dieren wordt omgegaan.

Wat vind je instructrice ervan dan? Wil ze er blijven werken? Dit is inderdaad echt niet fijn hé..

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:43

CM_ schreef:
Helaas is er inderdaad geen instantie voor, heb laatst met een medewerker van de fnrs gesproken, en gezegd dat ze hun sterrensysteem eens aan moesten passen.
Nu krijgen ze punten voor de grootte van de bak, de gang , de kantine voorziening , bedrijfskleding ...

Ik zeg ga eens punten geven voor paardenwelzijn, hoevaak ze buiten komen, hoevaak ze hooi krijgen, passend tuigage, loopuren, en kwaliteit van de instructie.
Ik zeg tot die tijd wil ik geen lid zijn ...

Goed idee! En dan ook de sfeer eens in de gaten houden. Wie heeft er de leiding. De eigenaar van de stal of de ouder met de grootste mond en het meeste geld langs de kant.

De manege waar ik vroeger reed was niet zo goed. De paarden moesten hard en veel werken en stonden in donkere stallen. Ze kwamen alleen in de zomer op het land en de rest van de week in de bak maar ook niet veel. De instructie was een lachertje. Er reden ook kinderen met eigen pony's mee en die werden voorgetrokken in de les op de kinderen met de manegepony's ook werden onervaren kinderen op te groene pony's gezet. De sfeer was ook totaal niet gezellig zelfs niet bij de ouders, dit heb ik later wel eens van mijn moeder gehoord. Die was blij toen ik wilde stoppen met lessen want voor haar was het ook een kwelling iedere week.

Nu rij ik als volwassen op een andere manege en wat een wereld van verschil. De eigenaresse is de baas en niet de kinderen die er lopen of ouders langs de kant. Lukt het even niet op een van de paarden zoekt ze een gemakkelijker paard voor je op om daar weer even vertrouwen mee te krijgen en daarna ga je weer over naar een moeilijker paard. Leren op een leuke manier zeg maar.

MirandadV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:57

Mijn manege is niet heel groot maar het is super gezellig en super netjes. De paarden lopen in de zomer gewoon buiten want er is een super groot weiland (paarden en pony's gescheiden)
Zodra de paarden zijn gebruikt in de les gaan ze direct de weide weer in.
In de winter staan de paarden wel veel binnen vanwege de kou en worden dan bijgevoerd.
De stallen zijn vrij ruim en worden netjes bijgehouden.
Er word ook rekening gehouden met wat een paard aankan dus de oudere paarden worden dan ook niet vaker dan 1x per dag gebruikt.

Lisanne_S3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 23:37

QuanneH schreef:
Wat vind je instructrice ervan dan? Wil ze er blijven werken? Dit is inderdaad echt niet fijn hé..

Ze vindt het net zo erg als ik (en iedereen van mijn les). Ze vindt het lesgeven leuk. Daarom is ze er nog. Ook zij heeft vaak genoeg geklaagd, maar ook zonder succes. Zelfs de pension klanten beginnen te klagen over hoe de manegepaarden eruit zien. En die bemoeien zich daar normaal echt niet mee.
Leuk is het niet :(

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 23:50

Manege Stal Mansour in Arnhem. Op een aantal pensionpaarden en de 'nieuwen' na staan alle paarden/pony's in een HitActiefstal. Ze komen daarnaast buiten met bosritten, al het tuig is passend gemaakt voor het paard (voor zover ik weet). De instructeurs krijgen vaak cursussen om actueel en paardvriendelijk les te kunnen geven. ze organiseren ook NH-dagen etc. op de site staat t allemaal.

ninafloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 23:34

Ik sta nu op een manege, waar koliek gelukkig niet vaak voor komt, maar als het paarden treft, zijn het echt de oudere paarden, ik sta er nu 3 jaar en er zijn maar 2 oudere paarden, die heel gevoelig waren, en op leeftijd overleden(in moeten laten slapen van 30+ en 25+ door de koliek,(mijn pony van 36 jaar heb ik ook moeten laten inslapen, door het eten van jacobskruid en niet op de manege, maar juist een privé stal,) en ze komen iedere dag los, niet altijd in de wei, maar ze lopen in de bak( waar iedere mest uit gehaald wordt), nou en, er zijn genoeg weiden, die meer ziektes met zich mee brengen...., wat is paard vriendelijk,mijn pony is bv resistent voor aars wormen, waar loop ze die vooral op in de wei, met meerdere die niet iedere dag schoongemaakt wordt,...

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 07:47

Persoonlijk vind ik stands echt niet kunnen. Manege lansbergen had die tot aantal jaar geleden nog wel, hoop dat ze nu weg zijn. Het gros Vd manegepaarden ( ook grote paarden) stond in stands. Ik denk dat je nog zo van goede wil kan zijn met de paarden als manege, maar als ze in stands staan sla je toch de plank mis.
Wat ook heel gek is, als manegeruiter sta je daar niet echt bij stil, maar als later je kennis toeneemt dan bekijk je je vorige lesmanege echt met andere ogen. Het gekke is dat stands echt algemeen aanvaard slecht zijn, maar dat vgl mij niemand daar iets van zei.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 08:17

Om eerlijk te zijn vind ik een box net zo erg als een stand. Het enige verschil is dat paarden in een box kunnen omdraaien, maar daar krijgen ze echt hun dagelijks benodigde beweging niet van hoor.

Niet dat ik nu wil zeggen dat boxen (en stands) per definitie slecht zijn. Zolang ze er maar geen volle dagen in staan. Als ze minstens een aantal uur per dag buiten komen en alleen tijdens 'werktijden' binnen staan, dan zie ik van beide het probleem niet zo in.

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 08:24

Een box ( normale maat) is echt wel wat anders dan een stand IMO

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 08:55

xRaisin schreef:
Om eerlijk te zijn vind ik een box net zo erg als een stand. Het enige verschil is dat paarden in een box kunnen omdraaien, maar daar krijgen ze echt hun dagelijks benodigde beweging niet van hoor.

Niet dat ik nu wil zeggen dat boxen (en stands) per definitie slecht zijn. Zolang ze er maar geen volle dagen in staan. Als ze minstens een aantal uur per dag buiten komen en alleen tijdens 'werktijden' binnen staan, dan zie ik van beide het probleem niet zo in.

En niet vaststaan, lekker languit kunnen liggen.
(Ze staan vast in stands toch? Correct me if I am wrong :o )
Nee, stands zijn niet meer van deze tijd. Het liefst grootste deel van de dag op wei, op z'n hoogst paar uur op stal.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 08:57

Wat ik in mijn omgeving meemaak is eigenlijk dat het gros van de mensen die alleen nog maar op één manege hebben gereden, niet echt zien wat er gebeurd op de betreffende manege. Kwa goed of slecht dan.

Manege 1: alles wordt bitloos gereden en boomloos of met barebackpad (?). Ik heb een paard stokkreupel zien lopen in de lessen en een met een kapot gereden rug (geen drukkingen). In de stallen staan ze niet bepaald schoon. De lessen, tja, een meisje die ik ken, heeft misschien 3 rondjes gedraafd, niet gegaloppeerd en voor de rest alleen gestapt, en dat terwijl ze al 7 jaar rijd. Plus de paarden zijn ietwat aan de magere kant. Het rare is dat ze vroeger allemaal met bit en boom werden gereden en er ook nog een stiek aan werd gehangen. Had toch wel beter voor een paard zijn rug geweest. Ze komen verder alleen in het weekend buiten in de zomer, in de grote vakantie zijn de lessen 's ochtends en staan ze voor de rest van de dag en 's nachts buiten. Ze moeten 4 uur per dag in de lessen lopen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 09:01

Manege 2: boxxen zien er stukken beter uit, lessen zijn fatsoenlijker. Wel slecht passende zadels waar dan wel weer een bontje onder wordt gelegd. De stallen zijn wel erg donker en de gangpaden smal. Voor de rest weet ik er niet zoveel van aangezien ik hier niet gereden heb en alleen mee ben geweest. Ook hier zijn de paarden ietwat mager

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 09:09

Een pony of paard kan niet resistent zijn voor aarswormen. Wel er gevoelig op reageren en de aarswormen die de pony meedraagt kunnen resistent zijn voor bepaalde ontwormingsmiddelen. Vaak reageren aarswormen alleen nog maar op panacur en niet op ivermectine. Die van ons hebben het trouwens voor elkaar gekregen in een paddock die 2x per dag gemest werd te krijgen/behouden. De beestjes hadden vanaf 6 maanden al niet meer op weide gestaan.

Met iedere dag in de bak los, is niets mis, mits het voldoende lang is. Vaak zie je dat ze dan een kwartiertje of half uurtje los mogen, in tegenstelling tot 3 uur op de weide.

Voor stands en boxen vergelijken moet je de rest van de situatie weten. Als de stands minimaal 1.50 en het liefst 1.70 cm zijn qua breedte en minimaal 3m qua lengte, maakt dat al weer verschil met stands die eigenlijk te krap zijn. Ik heb geleerd dat ze 2x schofthoogte lang en 1.1x schofthoogte breed moeten zijn minimaal. Veel stands op maneges voldeden daar echt niet aan.

Als het paard vanaf 's avonds na de lessen tot 's middags voor de lessen buiten of in de bak gehuisvest worden, dan is er eigenlijk geen verschil tussen stand en box. Zowel stand als box voldoen echt niet aan de benodigdheden van een paard om zich te kunnen bewegen.

In een stand hebben merries in ieder geval altijd een schoon bed, en ook de mannen kan je het bed veel gemakkelijker schoon van houden, wat weer bijdraagt aan het comfort. Doordat er minder strooisel nodig is om ze netjes te houden staan de paarden er vaak beter bij. Ze kunnen er goed in liggen en vaststaan is zo dat ze alsnog bij hun achterbenen kunnen om te krabben. Vaak staan ze vast met een touw door een ring en er dan een gewichtje aan, zodat het touw niet slap komt te hangen maar ze wel bewegingsvrijheid hebben (gewichtje kan niet door de ring).