Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
hannahaapje schreef:Ik rijd ook op een manege met mijn eigen paard.
In een manegeles met drie andere personen, lekker rustig.
De pony's en paarden gaan in de winter iedere ochtend in de paddock, en iedere ochtend in de zomer in de wei. In de vakantie gaan ze zelfs een paar weken het land op en komen ze met dikke buiken terug.
Ze staan onder controle bij de tandarts, hoefsmid, en zadelmaker.
De pony's die oud zijn en moeilijk op gewicht te houden worden apart bijgevoerd.
Ze staan in grote loopstallen in een kleine kudde zodat ze kunnen scharrelen.
Er word vanalles met ze gedaan: dressuur, springen, schriktraining, 's zomers een buitenritje.
De beginnende ruiters - kindjes, tieners en volwassenen - krijgen eerst privé-lessen tot ze de basis onder de knie hebben.
De leeftijden van de pony's varieeren van vijf tot een jaar of dertig. Die laatsten lopen alleen af en toe privé-lesjes in stap en gaan niet meer de groepsles in. Super pensioentje voor ze toch?
Natuurlijk zijn maneges niet perfect maar het is niet zo dat ik voor die van mij geen goed woord over heb.
Het is alleen met de loop der jaren voor mij te commercieel geworden waardoor het geen gezellige stal meer is.
Suuskipje schreef:hannahaapje schreef:Ik rijd ook op een manege met mijn eigen paard.
In een manegeles met drie andere personen, lekker rustig.
De pony's en paarden gaan in de winter iedere ochtend in de paddock, en iedere ochtend in de zomer in de wei. In de vakantie gaan ze zelfs een paar weken het land op en komen ze met dikke buiken terug.
Ze staan onder controle bij de tandarts, hoefsmid, en zadelmaker.
De pony's die oud zijn en moeilijk op gewicht te houden worden apart bijgevoerd.
Ze staan in grote loopstallen in een kleine kudde zodat ze kunnen scharrelen.
Er word vanalles met ze gedaan: dressuur, springen, schriktraining, 's zomers een buitenritje.
De beginnende ruiters - kindjes, tieners en volwassenen - krijgen eerst privé-lessen tot ze de basis onder de knie hebben.
De leeftijden van de pony's varieeren van vijf tot een jaar of dertig. Die laatsten lopen alleen af en toe privé-lesjes in stap en gaan niet meer de groepsles in. Super pensioentje voor ze toch?
Natuurlijk zijn maneges niet perfect maar het is niet zo dat ik voor die van mij geen goed woord over heb.
Ik heb hier ook gereden en hoewel dit goed klinkt liggen toch merendeel van de zadels slecht op de paarden. Paarden die komen blij en werkwillend zijn werden na een paar maanden nukkig van het vele werk en slecht passende zadels.
Ik ben er inmiddels al een jaar of 2 weg maar toen ik er reed en een paard was kreupel dan werd ie al snel verkocht of naar de slacht gedaan.
Neemt niet weg dat ik er over het algemeen fijn les heb gehadHet is alleen met de loop der jaren voor mij te commercieel geworden waardoor het geen gezellige stal meer is.
Ik heb ook bij een andere stal gereden en daar kwamen de paarden door gebrek aan grond niet in de wei, wel in de paddocks en zodra het weer ernaar was op buitenrit.
Nu rij ik bij een particulier die westernlessen geeft op haar paarden en het verschil is gewoon enorm. ik merk dat het paard door de eigenaar bijgehouden wordt zodat het tijdens de lessen ook fijn in het lijf is
de lessen werden wel goed gegeven. Maar de paarden waren gewoon doof. Die lopen braaf hun rondje wel.hannahaapje schreef:Tsja, dat is weer de andere kant. Ik vind dat ze er prima voor de (oude) pony's zorgen en het is fijn dat ze zoveel buiten komen. De zadels vind ik ook slecht hoor, maar dat is één van de weinige dingen.
Helemaal top is het nergens, daarom moet er een middenweg gezocht worden. Tussen het bedrijf dat veel geld en winst maakt, en de liefdadigheidsinstelling dat onderdak geeft aan bokkende/kreupele paarden.
Onze manege is ook een handelsstal hè. Je kunt niet alles houden. Ik vind juist dat paarden er nog lang blijven staan, het is niet zo dat zodra die kreupel is dat die word verkocht.
Deze week is er een paard weggegaan, waarmee meer aan de hand mee gestapt is dan dat die mee in de les gelopen heeft. Plus dat er nog een paard staat waarmee ze ook al een half jaar of zo mee aan het stappen en het been afspuiten zijn. Het verbaasd me hoelang paarden er blijven en hoeveel kansen ze krijgen wanneer ze niet geschikt zijn voor manege-werk.
Top deze manege. En ik heb het er hartstikke gezellig

. Zo blijven zulke maneges mooi bestaan. Francii schreef:Zo zou het inderdaad moeten zijn ! Ik heb helaas alleen maar slechte ervaringen.
Ik was ooit een van de eerste die op een leuke nieuwe pony mocht rijden. En fijn dat ze liep ! Ze luisterde heel goed naar alle hulpen, lette op en een van de belangrijkste dingen: ze dacht mee.
Ik dus aan mijn instructrice gevraagd of ik iedere week met haar mocht rijden, en dat mocht. Maar helaas ... iedere week lette ze minder op, reageerde ze minder goed, dacht ze minder mee. Uiteindelijk is het een beginnerspony geworden. Zo jammer.
Gelukkig maar dat er ook mensen zijn met goede ervaringen !
En inderdaad, zoals ik ze ken zou ik het liefst hebben dat manege's verboden worden. Maar ik heb daar ook leren rijden en erg veel plezier gehad.
Nog meer mensen?
jillhorses schreef:Ik heb leren rijden bij manege [naam] en ben met een manegepony L2 gekomen!!!
jillhorses schreef:jillhorses schreef:Ik had een vraagje: Is manege Prinsenstad in Delft een goede manege voor het leren paardrijden en de verzorging van paarden?
knuffeldier schreef:Persoonlijk vind ik Prinsenland een afschuwelijke manege. Veel te massaal. Zij hebben nog jarenlang stands gehad, totdat het zo ongeveer echt niet meer kon. Pony's staan daar nu in inimini boxen. Paarden komen ook zo goed als niet buiten. En breek me de bek niet open over het tuig met die rare dingen onder het zadel. Qua paardenwelzijn een dikke onvoldoende.
ikbencarmen schreef:Het klinkt heel makkelijk uit sommige monden om de maneges maar te verbieden, maar waar moeten dan al die kinderen die van paarden houden leren paardrijden? De meeste ouders kunnen namelijk niet zomaar een paard betalen.
Resistance schreef:Bij ons op de manege (Manege de Prinsenstad) leer je niet alleen rijden, maar inderdaad ook alles er omheen (als je daarvoor open staat, tenminste). Ik kom op zaterdag om 8 uur op de manege, help alle manegepony'tjes opzadelen, help dan even in de stallen enzo. Daarna rij ik zelf twee uur (wel met een uur ertussen, gelukkig). Het is wat druk en doorwerken, maar het is leuk en leerzaam. De eerste die ik rij is 3 (ik ben dan ook de enige die dag die daarop rijd). Ik heb veel tijd voor hem, dus eerst even lekker poetsen in alle rust. Na dat uur snel zijn voeten even afspoelen en uitstappen, daarna snel de ander pakken die soms even losgegooid moet worden, en dan ook haar poetsen. Zij is 4 en al wat verder, maar ook bij haar ben ik de enige die er die dag op rijd. Na dat uur rijden ook weer uitstappen en voeten wassen.
Zo zie je maar, niet op elke manege gaat het alleen maar om het rijden, ik ben meer bezig met alles er omheen. Ik help parcours bouwen, ik verzorg af en toe de handelspaarden, en zo zijn er nog wel meer die dat doen. Ik zou het als manegeruiter een stuk minder leuk vinden als ik alleen een uurtje kwam rijden. Ook staat bij ons het welzijn van de paarden altijd op één, ze zien er dan ook altijd gezond uit. Ook is het leuk dat als je al wat verder bent dan de meeste manegeruiters, je op wat "betere" paarden mag, waar je meer van leert, en dat paard ook iets kan leren. ik merk dat ik zelf met sprongen vooruit ga, en ook zeker met plezier.jillhorses schreef:Ik heb leren rijden bij manege Prinsenstad en ben met een manegepony L2 gekomen!!!
Hoe kan jij met een manegepony L2 zijn gekomen? Op de Prinsenstad worden alleen F-proeven gereden voor manegeruiters.

Vindt dat toch minder als je altijd alleen rijdt of zoals op een pensionstal (ken er waar mensen alleen komen om hun paard te verzorgen, rijden en weer weg zijn en 0,0, interactie hebben met de rest van de stal of de paarden). ikbencarmen schreef:Maar hebben manegepaarden het altijd wel zo slecht, ze krijgen veel knuffels worden gepoetst en komen elke dag onder de mens. Als ik dan kijk naar en pensionpaard die 2 of 3 keer per week aandacht krijgt en zijn stal uit mag dan heb ik daar eerder medelijden mee.
ikbencarmen schreef:Maar hebben manegepaarden het altijd wel zo slecht, ze krijgen veel knuffels worden gepoetst en komen elke dag onder de mens. Als ik dan kijk naar en pensionpaard die 2 of 3 keer per week aandacht krijgt en zijn stal uit mag dan heb ik daar eerder medelijden mee.