Manegepaard: een fiets met oren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jillhorses

Re: Manegepaard: een fiets met oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 00:21

Ik heb leren rijden bij manege Prinsenstad en ben met een manegepony L2 gekomen!!!

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 00:26

@ ElineS tot daarnet ben ik het met je eens geweest. maar je reactie over de bontjes kan ik niet begrijpen.

ook al zou je bontjes nodig hebben, dat is toch altijd beter dan een zadel wat niet past? daarnaast is het ook een goede schokdemper, dus ik vind ben erg blij dat ze dat zo doen! :)

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 00:30

de mensen die niet meer bij een manege willen rijden adviseer ik toch echt om een verzorg/lease paard te nemen.

als je dat eenmaal gewend bent, wil je echt niet meer terug.

nikicasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 00:33

Maneges zijn over het algemeen heel erg gezelig en leuk maar het is opzadelen rijden afzadelen en weer weg je leert niets over verzorging of gezondheid

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 00:37

hannahaapje schreef:
Ik rijd ook op een manege met mijn eigen paard.
In een manegeles met drie andere personen, lekker rustig.
De pony's en paarden gaan in de winter iedere ochtend in de paddock, en iedere ochtend in de zomer in de wei. In de vakantie gaan ze zelfs een paar weken het land op en komen ze met dikke buiken terug.
Ze staan onder controle bij de tandarts, hoefsmid, en zadelmaker.
De pony's die oud zijn en moeilijk op gewicht te houden worden apart bijgevoerd.
Ze staan in grote loopstallen in een kleine kudde zodat ze kunnen scharrelen.
Er word vanalles met ze gedaan: dressuur, springen, schriktraining, 's zomers een buitenritje.
De beginnende ruiters - kindjes, tieners en volwassenen - krijgen eerst privé-lessen tot ze de basis onder de knie hebben.
De leeftijden van de pony's varieeren van vijf tot een jaar of dertig. Die laatsten lopen alleen af en toe privé-lesjes in stap en gaan niet meer de groepsles in. Super pensioentje voor ze toch?

Natuurlijk zijn maneges niet perfect maar het is niet zo dat ik voor die van mij geen goed woord over heb. :)

Ik heb hier ook gereden en hoewel dit goed klinkt liggen toch merendeel van de zadels slecht op de paarden. Paarden die komen blij en werkwillend zijn werden na een paar maanden nukkig van het vele werk en slecht passende zadels.
Ik ben er inmiddels al een jaar of 2 weg maar toen ik er reed en een paard was kreupel dan werd ie al snel verkocht of naar de slacht gedaan.
Neemt niet weg dat ik er over het algemeen fijn les heb gehad :) Het is alleen met de loop der jaren voor mij te commercieel geworden waardoor het geen gezellige stal meer is.

Ik heb ook bij een andere stal gereden en daar kwamen de paarden door gebrek aan grond niet in de wei, wel in de paddocks en zodra het weer ernaar was op buitenrit.

Nu rij ik bij een particulier die westernlessen geeft op haar paarden en het verschil is gewoon enorm. ik merk dat het paard door de eigenaar bijgehouden wordt zodat het tijdens de lessen ook fijn in het lijf is :)

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 00:40

bij ons hebben ze een soort schuimrubber onder de zadels.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 00:48

Suuskipje schreef:
hannahaapje schreef:
Ik rijd ook op een manege met mijn eigen paard.
In een manegeles met drie andere personen, lekker rustig.
De pony's en paarden gaan in de winter iedere ochtend in de paddock, en iedere ochtend in de zomer in de wei. In de vakantie gaan ze zelfs een paar weken het land op en komen ze met dikke buiken terug.
Ze staan onder controle bij de tandarts, hoefsmid, en zadelmaker.
De pony's die oud zijn en moeilijk op gewicht te houden worden apart bijgevoerd.
Ze staan in grote loopstallen in een kleine kudde zodat ze kunnen scharrelen.
Er word vanalles met ze gedaan: dressuur, springen, schriktraining, 's zomers een buitenritje.
De beginnende ruiters - kindjes, tieners en volwassenen - krijgen eerst privé-lessen tot ze de basis onder de knie hebben.
De leeftijden van de pony's varieeren van vijf tot een jaar of dertig. Die laatsten lopen alleen af en toe privé-lesjes in stap en gaan niet meer de groepsles in. Super pensioentje voor ze toch?

Natuurlijk zijn maneges niet perfect maar het is niet zo dat ik voor die van mij geen goed woord over heb. :)

Ik heb hier ook gereden en hoewel dit goed klinkt liggen toch merendeel van de zadels slecht op de paarden. Paarden die komen blij en werkwillend zijn werden na een paar maanden nukkig van het vele werk en slecht passende zadels.
Ik ben er inmiddels al een jaar of 2 weg maar toen ik er reed en een paard was kreupel dan werd ie al snel verkocht of naar de slacht gedaan.
Neemt niet weg dat ik er over het algemeen fijn les heb gehad :) Het is alleen met de loop der jaren voor mij te commercieel geworden waardoor het geen gezellige stal meer is.

Ik heb ook bij een andere stal gereden en daar kwamen de paarden door gebrek aan grond niet in de wei, wel in de paddocks en zodra het weer ernaar was op buitenrit.

Nu rij ik bij een particulier die westernlessen geeft op haar paarden en het verschil is gewoon enorm. ik merk dat het paard door de eigenaar bijgehouden wordt zodat het tijdens de lessen ook fijn in het lijf is :)

Tsja, dat is weer de andere kant. Ik vind dat ze er prima voor de (oude) pony's zorgen en het is fijn dat ze zoveel buiten komen. De zadels vind ik ook slecht hoor, maar dat is één van de weinige dingen.
Helemaal top is het nergens, daarom moet er een middenweg gezocht worden. Tussen het bedrijf dat veel geld en winst maakt, en de liefdadigheidsinstelling dat onderdak geeft aan bokkende/kreupele paarden.

Onze manege is ook een handelsstal hè. Je kunt niet alles houden. Ik vind juist dat paarden er nog lang blijven staan, het is niet zo dat zodra die kreupel is dat die word verkocht.
Deze week is er een paard weggegaan, waarmee meer aan de hand mee gestapt is dan dat die mee in de les gelopen heeft. Plus dat er nog een paard staat waarmee ze ook al een half jaar of zo mee aan het stappen en het been afspuiten zijn. Het verbaasd me hoelang paarden er blijven en hoeveel kansen ze krijgen wanneer ze niet geschikt zijn voor manege-werk.

Top deze manege. En ik heb het er hartstikke gezellig :P

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 01:28

Ik heb leren rijden bij iemand thuis op een eigen paard, dat scheelt echt!

Maar ontopic. Ik kon al een netjes B proefje rijden toen ik op een manege ging rijden. En over het algemeen vind ik de manege waar ik reed best goed. Er word niet gebruik gemaakt van hulpteugels en een zweepje krijg je alleen als de instructrice het wou. We hadden ruim 15 min warming up en daarna lekker werken met de paarden. En daarna weer uitstappen. De paarden hadden allemaal een eigen karakter. Ik heb regelmatig op een bokkend paard daar gezeten, en dat werd er dan niet uitgeslagen, maar ik kreg de juiste tips om het te verhelpen. We leerden absoluut niet 'aan de teugel' rijden, dat komt vanzelf als je het paard onder controle hebt zei de instructrice. En als we er wel mee bezig waren dan was het met overgangen, wendingen en voltes om het paard los in de rug te krijgen. Ik. Heb er supeveel geleerd en we hadden een erg gezellig hecht groepje.

Dit waren dan de paarden die in de gevordere lessen werden gebruikt.

Maar de paarden in de beginnerslessen :n de lessen werden wel goed gegeven. Maar de paarden waren gewoon doof. Die lopen braaf hun rondje wel.

Maar verder, de paarden die in de gevordere lessen werden gebruikt dat waren vrolijke paardjes, met ook pit en die echt wel lieten merken dat je t fout deed. Ook hebben de paarden gewoon contact met elkaar door de paddocks en het dagelijks buiten staan in de kudde.

Mij enige minpuntjes op de manege waren dat ik vond dat er wel wat vaker uitgemest mocht worden en sommige paarden mochten echt wel geschoren worden. Ook gunde ik bepaalde paarden wel wat meer rust. Maar het is daar wel zo; als het paard kreupel of ziek was, dan bleef. Hi ook op stal en no way dat er iemand op reed.
Over het algemeen vind ik het een goede manege, en in de zomer komt mijn pennydroom van een eigen paard uit, en ik zet hem daar met alle liefde op de pensionstalling!

Nu ken ik nog de manege van mijn oom; die geef ik echt een 10! Super vrolijke paarden, met veel afwisseling, bosritten, mennen, lesje, dagje vrij, de paarden hebben zoveel afwisseling en worden super verzorgd, ze zijn lief, hebben een eigen karakter. Ze lopen echt niet hun rondje als jij niets doet!
Nu scheelt het ook dat er weing beginnerslessen zijn en het is erg kleinschalig. Je krijgt ook echt een paard toegewezen waar je vast op rijd, zodat het paard aan jou went en jij aan het paard, zodat je samen een band op kan bouwen en lekker kan trainen en lessen. Het is er super gezellig en er word veel zorg aan de paarden gegeven. Het is er echt super. Echt een dikke 10.

Edit: ik weet nog een goede manege! Er zijn maar 3 paarden en je krijgt les in een groepje van 3 , he logisch, er word niet dagelijks les gegeven en de lessen zijn erg persoonlijk, de intructrice geeft super les en de paarden zijn zo leuk. Ze rijd er zelf ook gewoon mee.

Je kan me altijd PBen voor de namen van de maneges.

Nu heb ik dus geen verschrikkelijke ervaringen met maneges, maar ik weet dat er veel erge maneges zijn waarvan ik het liefst alle paarden er weg wil kopen haha.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 01:42

hannahaapje schreef:
Tsja, dat is weer de andere kant. Ik vind dat ze er prima voor de (oude) pony's zorgen en het is fijn dat ze zoveel buiten komen. De zadels vind ik ook slecht hoor, maar dat is één van de weinige dingen.
Helemaal top is het nergens, daarom moet er een middenweg gezocht worden. Tussen het bedrijf dat veel geld en winst maakt, en de liefdadigheidsinstelling dat onderdak geeft aan bokkende/kreupele paarden.

Onze manege is ook een handelsstal hè. Je kunt niet alles houden. Ik vind juist dat paarden er nog lang blijven staan, het is niet zo dat zodra die kreupel is dat die word verkocht.
Deze week is er een paard weggegaan, waarmee meer aan de hand mee gestapt is dan dat die mee in de les gelopen heeft. Plus dat er nog een paard staat waarmee ze ook al een half jaar of zo mee aan het stappen en het been afspuiten zijn. Het verbaasd me hoelang paarden er blijven en hoeveel kansen ze krijgen wanneer ze niet geschikt zijn voor manege-werk.

Top deze manege. En ik heb het er hartstikke gezellig :P

Dan is dat goed verbeterd zeg! Blij om te horen dat ze de paarden tegenwoordig meer kansen geven :)

Helemaal top is het absoluut nergens, maar ik vind slechte zadels wel een erg groot punt om je eerlijk te zeggen. Door de slechte zadels worden paarden namelijk nukkig (Neem Witje bv, die is enorm nukkig geworden terwijl toen hij kwam hij een heel fijn werkwillend paard was. Zijn zadel was echt bagger, dikwijls lag zn hele schoft open.. ) en dan heb je toch gelijk mindere lespaarden...

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 02:05

Ik vind slechte zadels inderdaad het ergste wat een manege kan doen. Paarden moeten toch elke dag met dat ding lopen en als het niet past, dan krijgen ze daar behoorlijk veel pijn of stijfheid van. Kan de rest nog wel top zijn, maar een niet passend zadel maakt een hele top manege voor mij een manege van niets. Zou daar voor geen goud willen rijden... Maar blijkbaar zijn er mensen die er gewoon blijven rijden, wetende dat ze slechte zadels hebben, maar och.. De rest is top toch ;( . Zo blijven zulke maneges mooi bestaan.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 02:27

Francii schreef:
Zo zou het inderdaad moeten zijn ! Ik heb helaas alleen maar slechte ervaringen.

Ik was ooit een van de eerste die op een leuke nieuwe pony mocht rijden. En fijn dat ze liep ! Ze luisterde heel goed naar alle hulpen, lette op en een van de belangrijkste dingen: ze dacht mee.
Ik dus aan mijn instructrice gevraagd of ik iedere week met haar mocht rijden, en dat mocht. Maar helaas ... iedere week lette ze minder op, reageerde ze minder goed, dacht ze minder mee. Uiteindelijk is het een beginnerspony geworden. Zo jammer.

Gelukkig maar dat er ook mensen zijn met goede ervaringen !

En inderdaad, zoals ik ze ken zou ik het liefst hebben dat manege's verboden worden. Maar ik heb daar ook leren rijden en erg veel plezier gehad.

Nog meer mensen? :D

Maneges moeten verboden worden? Nee vind ik niet.
Waar kunnen de mensen die enorm graag paard willen rijden maar geen tijd/geld heeft om een eigen paard te kopen?
Nee vind t een beetje onzin wat je nu zegt.. Kun je beter zeggen de regels moeten beter aangescherpt worden zodat het welzijn van de dieren écht op de eerste plek staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 02:45

Bij ons op de manege (Manege de [naam]) leer je niet alleen rijden, maar inderdaad ook alles er omheen (als je daarvoor open staat, tenminste). Ik kom op zaterdag om 8 uur op de manege, help alle manegepony'tjes opzadelen, help dan even in de stallen enzo. Daarna rij ik zelf twee uur (wel met een uur ertussen, gelukkig). Het is wat druk en doorwerken, maar het is leuk en leerzaam. De eerste die ik rij is 3 (ik ben dan ook de enige die dag die daarop rijd). Ik heb veel tijd voor hem, dus eerst even lekker poetsen in alle rust. Na dat uur snel zijn voeten even afspoelen en uitstappen, daarna snel de ander pakken die soms even losgegooid moet worden, en dan ook haar poetsen. Zij is 4 en al wat verder, maar ook bij haar ben ik de enige die er die dag op rijd. Na dat uur rijden ook weer uitstappen en voeten wassen.

Zo zie je maar, niet op elke manege gaat het alleen maar om het rijden, ik ben meer bezig met alles er omheen. Ik help parcours bouwen, ik verzorg af en toe de handelspaarden, en zo zijn er nog wel meer die dat doen. Ik zou het als manegeruiter een stuk minder leuk vinden als ik alleen een uurtje kwam rijden. Ook staat bij ons het welzijn van de paarden altijd op één, ze zien er dan ook altijd gezond uit. Ook is het leuk dat als je al wat verder bent dan de meeste manegeruiters, je op wat "betere" paarden mag, waar je meer van leert, en dat paard ook iets kan leren. ik merk dat ik zelf met sprongen vooruit ga, en ook zeker met plezier.

jillhorses schreef:
Ik heb leren rijden bij manege [naam] en ben met een manegepony L2 gekomen!!!

Hoe kan jij met een manegepony L2 zijn gekomen? Op de [naam] worden alleen F-proeven gereden voor manegeruiters.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 03:16

jillhorses schreef:
jillhorses schreef:
Ik had een vraagje: Is manege Prinsenstad in Delft een goede manege voor het leren paardrijden en de verzorging van paarden?

Persoonlijk vind ik Prinsenland een afschuwelijke manege. Veel te massaal. Zij hebben nog jarenlang stands gehad, totdat het zo ongeveer echt niet meer kon. Pony's staan daar nu in inimini boxen. Paarden komen ook zo goed als niet buiten. En breek me de bek niet open over het tuig met die rare dingen onder het zadel. Qua paardenwelzijn een dikke onvoldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 03:22

knuffeldier schreef:
Persoonlijk vind ik Prinsenland een afschuwelijke manege. Veel te massaal. Zij hebben nog jarenlang stands gehad, totdat het zo ongeveer echt niet meer kon. Pony's staan daar nu in inimini boxen. Paarden komen ook zo goed als niet buiten. En breek me de bek niet open over het tuig met die rare dingen onder het zadel. Qua paardenwelzijn een dikke onvoldoende.

Die dingen onder het zadel zijn beter dan dat manegepony's en paarden gewoon dekjes onder het zadel hebben. Ook als het zadel net niet goed ligt, wordt het zo gecorrigeerd. Het ziet er inderdaad niet uit, daar moet ik gelijk in geven.

Dat paarden in stands staan heb ik zelf niet meegemaakt, maar wel wat over gehoord inderdaad. Dat is nu al een hele tijd niet meer zo. De boxen zijn inderdaad wel wat klein. Maar reken maar dat ze buiten komen! Er is een enorm weiland waar ze vanaf april tot en met eind september op gaan. Overdag staan ze voor het gemak tussen de lessen door wel op stal, maar daarbuiten gaan ze gewoon altijd de wei op.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 03:28

Goed om te horen dat ze dat tegenwoordig beter geregeld hebben.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 03:30

ikbencarmen schreef:
Het klinkt heel makkelijk uit sommige monden om de maneges maar te verbieden, maar waar moeten dan al die kinderen die van paarden houden leren paardrijden? De meeste ouders kunnen namelijk niet zomaar een paard betalen.

Misschien moet en we maar gewoon accepteren dat het dan niet voor iedereen financieel weggelegd is. Waarom zouden die dieren eronder moeten lijden zodat het voor iedereen mogelijk blijft om paard te rijden.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 03:54

Ik heb leren rijden op de kinderboerderij (verzorgpony's). Ik heb ook op manege's gereden maar echt leren rijden dat doe ik nu met mijn (ex manege) paard. Nu leer ik voelen wat er gebeurt, dingen oplossen op de goede en niet de makkelijke manier.

Mijn vriend rijd beter dan mij en dat voor een manege ruiter (alhoewel die ook op mijn pony rijd tegenwoordig) http://www.naturalwestern.nl/ is de manege waar mijn vriend het grootste gedeelte van zijn paardenkennis heeft opgedaan.

De eigenaresse geeft zelf de lessen en ik heb nog nooit iemand zo enthousiast zien lesgeven (ik zou willen dat ik het geld had om daar vaker te rijden, dammn veel geleerd). Lessen zijn western maar wel vanuit Centered Ridding oogpunt. Verzorging van de paarden is in orde, paarden staan regelmatig in padocks. Groepslessen bestaan uit 2 a 3 ruiters.
Paarden lopen echt goed, worden regelmatig door de eigenaar getraind. Er is alleen een buitenbak (en roundpen) beschikbaar dus bij slecht weer worden er theorielessen gegeven.
Helaas zijn er dus in de winter minder ruiters dan in de zomer en dat maakt het moeilijk om deze kwaliteit te blijven bieden. Dus als je echt wil leren rijden en met paarden omgaan, vooral even daarheen mailen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 08:59

Ik heb op diverse maneges gereden en gewerkt. Allemaal met goede en slechte punten. Maneges zullen blijven bestaan, maar het is taak voor een startende ruiter vooraf zoveel mogelijk info in te winnen voor ze een keuze maken naar welk bedrijf ze gaan.
Jammer dat de FNRS niet naar sommige punten kijkt die imo juist belangrijk zijn. Maar snap aan de andere kant ook dat sommige dingen moeilijk meetbaar zijn.

Elke dag een paar uur in groepsverband buiten staan vind ik belangrijk.
Kijk naar de stallen, zijn ze licht, redelijkerwijs schoon, ruim, kunnen ze contact hebben met de buren.
Hoe zien de paarden er uit, zitten ze mooi in hun vel, glimmen ze, bespiering, zijn ze allert en werkwillig.
Kijk op verschillende dagen bij de lessen, hoe is de toon van de instructie richting de ruiters, maar zeker ook over en naar de paarden. Wordt er veel gebruik gemaakt van de zweep (en sporen)? Is het beeld van de paarden en ruiters rustig, dus geen gestuiterd op de rug, geen geschop en gepluk aan het paard? Wordt er met een krukje opgestapt voor het behoud van de paarden rug?

Als startende ruiters (en frns) daar meer op zouden gaan letten, dan zou dat al een hoop schelen.

Even kort over de pasvorm van zadels op manege paarden. Het is voor een privé paard soms al heel moeilijk een goed passend zadel te vinden. Een hoop bokkers zijn dat waarschijnlijk wel met me eens. Manege paarden moeten zeker een zadel hebben wat netjes ligt. En vind het fijn als er met dikke dekjes en/of bontjes gewerkt wordt om kleine oneffenheden op te vangen.
Maar het niet altijd mogelijk om iets te vinden wat goed ligt, want je koopt niet voor elk nieuw paard gelijk een nieuw zadel.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 09:27

Ik rij zelf op ern manege, en ik heb het idee dat de paarden goed verzorgd worden. Elke dag wordt de stal verzorgd, de beginners rijden zonder zweepje, een paard wordt niet meer dan 2 uur gereden, ze krijgen 2x per dag brok, 3/4x per dag hooi, er wordt wat van gezegd als je te hard.schopt of slaat, je moet je paard voor en na het rijden goed poetsen, de zadels zijn vorig jaar allemaal gecontroleerd, vorig jaar was de tandarts geweest en bij 1 paard moest er iets kleins bij de tanden gedaan worden, liep dus een week bitloos, een pony van 22 is vorig jaar met pensioen gegaan en staat nu heerlijk op dd wei, als ern paard echt ziek os, er was een paard met een tumor, dan wordt hij ingeslapen maar nooit zonder reden! Ik kan nog wel even zo doorgaan maar ik vind dat een manegepaard niet altijd een pony is die alleen maar rondjes kan lopen...

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 09:54

Resistance schreef:
Bij ons op de manege (Manege de Prinsenstad) leer je niet alleen rijden, maar inderdaad ook alles er omheen (als je daarvoor open staat, tenminste). Ik kom op zaterdag om 8 uur op de manege, help alle manegepony'tjes opzadelen, help dan even in de stallen enzo. Daarna rij ik zelf twee uur (wel met een uur ertussen, gelukkig). Het is wat druk en doorwerken, maar het is leuk en leerzaam. De eerste die ik rij is 3 (ik ben dan ook de enige die dag die daarop rijd). Ik heb veel tijd voor hem, dus eerst even lekker poetsen in alle rust. Na dat uur snel zijn voeten even afspoelen en uitstappen, daarna snel de ander pakken die soms even losgegooid moet worden, en dan ook haar poetsen. Zij is 4 en al wat verder, maar ook bij haar ben ik de enige die er die dag op rijd. Na dat uur rijden ook weer uitstappen en voeten wassen.

Zo zie je maar, niet op elke manege gaat het alleen maar om het rijden, ik ben meer bezig met alles er omheen. Ik help parcours bouwen, ik verzorg af en toe de handelspaarden, en zo zijn er nog wel meer die dat doen. Ik zou het als manegeruiter een stuk minder leuk vinden als ik alleen een uurtje kwam rijden. Ook staat bij ons het welzijn van de paarden altijd op één, ze zien er dan ook altijd gezond uit. Ook is het leuk dat als je al wat verder bent dan de meeste manegeruiters, je op wat "betere" paarden mag, waar je meer van leert, en dat paard ook iets kan leren. ik merk dat ik zelf met sprongen vooruit ga, en ook zeker met plezier.

jillhorses schreef:
Ik heb leren rijden bij manege Prinsenstad en ben met een manegepony L2 gekomen!!!

Hoe kan jij met een manegepony L2 zijn gekomen? Op de Prinsenstad worden alleen F-proeven gereden voor manegeruiters.

Zo was een beetje niet wakker , ik ben met een manege pony tot f8 gekomen toen met een lease pony L 2 en toen kreeg ik nog wel les gewoon daar :-)

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 10:15

Na de eerste, erg negatief gekleurde berichten, van ElineS heb ik eigenlijk niet meer verder gelezen dus ik weet niet of het genoemd is maar waar zouden wij allemaal hebben leren rijden zonder een manege?
Was iedereen hier in de gelukkige omstandigheden om gelijk een eigen-, verzorg-, of leasepony te hebben met een prive-instructeur/instructrice?
Ikzelf en mijn dochter dus niet helaas.
Ik zeg altijd dat onze manege geen gouden stallen heeft maar dat de verzorging van de pony's en paarden prima in orde is. En dat is wat voor mij voorop staat, naast goede lessen.
Tuurlijk het merendeel van de pony's/paarden is oud maar zouden anders in veel gevallen bij de slacht zijn beland. Nu lopen ze 1 tot 2 uur per dag mee in een les en verder worden ze netjes verzorgd (op stal of wei). Er loopt zelfs een oud dametje van in de 30 mee, die er nog reuzelol in heeft :D
Tuurlijk het zijn allemaal pony's met een verleden, de ene is wat kopschuw, of vindt het singelen wat minder, de ander staat niet stil als je wilt opstappen, de ander gaat knetterhard in galop maar in basis zijn het allemaal eerlijke dieren die een beginnende of gevorderde ruiter geven wat ze nodig hebben (zoals eerder heel mooi door iemand beschreven).
Pony's die kreupel zijn lopen niet mee in de les maar krijgen stalrust. Mocht het na verloop van, ik mag toch zeggen, zeer lange tijd niet verbeteren dan wordt een pony/paard inderdaad wel naar de slacht gebracht. Helaas om de economische reden dat dat goedkoper is dan euthaniseren.
En ja, de meeste zijn op leeftijd waarom ze soms wat stram en stijf opstarten, maar als ze dan eenmaal warm zijn gedraaid.....
Hier krijgen ze trouwens eerst intsructie, dan kabouterles (loopt er iemand mee die de pony vast heeft), dan krijgen ze priveles en dan pas mogen ze in de beginnersles.
Voor onze eigen manege mag ik dus wel zeggen dat er heus wel dingen anders zouden kunnen maar dat de basis gewoon goed is.
Ben het er wel mee eens dat er genoeg maneges zijn waar het aan de verzorging of aan de lessen schort.... :(

Edit: Wat ik zelf vroeger als prettig heb ervaren en nu bij mijn dochter ook, zijn de sociale contacten die je op een manege legt. Ze begrijpen allemaal met welk virus je bent besmet :D Vindt dat toch minder als je altijd alleen rijdt of zoals op een pensionstal (ken er waar mensen alleen komen om hun paard te verzorgen, rijden en weer weg zijn en 0,0, interactie hebben met de rest van de stal of de paarden).
Laatst bijgewerkt door Bmamavan2 op 02-02-14 10:31, in het totaal 2 keer bewerkt

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 10:16

Waar ik me ook aan erger is dat mensen die van de manege komen en de "moeilijke" pony's en paarden mochten rijden....denken dat ze al goed kunnen rijden.
Onzekerheid hoeft niet,maar realistisch mag het toch wel zijn.
Ipv eerlijk zeggen waar ze staan in hun ontwikkeling, worden sommige de hemel in geprijst om zo maar hun klanten te plezieren. Van "moeilijke" paarden zou je ook beter leren rijden, omdat je "de baas" moet zijn.
In dat laatste geval is het natuurlijk leider en is een te moeilijk paard juist slecht voor je ontwikkeling,omdat je dan het paard niet kan begeleiden en je aan crisisbeleid gaat doen (achter de feiten aan lopen en (slechte) korte termijn oplossingingen omdat je kennis mist)

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 10:22

Maar hebben manegepaarden het altijd wel zo slecht, ze krijgen veel knuffels worden gepoetst en komen elke dag onder de mens. Als ik dan kijk naar en pensionpaard die 2 of 3 keer per week aandacht krijgt en zijn stal uit mag dan heb ik daar eerder medelijden mee.

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 10:25

ikbencarmen schreef:
Maar hebben manegepaarden het altijd wel zo slecht, ze krijgen veel knuffels worden gepoetst en komen elke dag onder de mens. Als ik dan kijk naar en pensionpaard die 2 of 3 keer per week aandacht krijgt en zijn stal uit mag dan heb ik daar eerder medelijden mee.

Gedeeltelijk mee eens :-)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 10:41

ikbencarmen schreef:

Hoezo 2 of 3 x per week uit de stal?
De pensioners die ik ken,komen elke dag of hun paard komt veel buiten.