Wat maakt manege ruiters nou minder goed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:40

Ik sluit me helemaal aan bij wat Lusitana schrijft :j

Zoolgangster

Re: Wat maakt manege ruiters nou minder goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:46

Inderdaad, een heel compleet verhaal!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:01

Ik heb zelf nooit op een manege gereden, ben begonnen met verzorgpony's waar ik later op mocht. Met hoofdstel en zonder zadel, nu vind ik dat onverantwoord maar ik wist niet beter en heb er wel van leren zitten :D
Mijn huidige paard staat ook op een manege, veel ruiters komen 10 minuten voor de les aanzetten en vertrekken direct na de les weer naar huis. Zulke ruiters verdiepen zich niet in een paard. Maar er zijn er ook die hele dagen bezig zijn met de paarden. Die kunnen wél aangeven dat een pony vermoedelijk koliek heeft en niet gewoon ligt te slapen.

Ook ben ik het er mee eens dat het niveau op sommige manege's bedroevend laag is. De instructie bepaald hoe een ruiter zich ontwikkeld. Met of zonder diploma maakt echt geen drol uit, net als wat de instructie zelf heeft gereden, als jij Z hebt gereden wil het nog niet zeggen dat je andere ook daardwerkelijk op weg kunt helpen. Een goede instructie op een manege is voor mij dan ook geen voorbeeld als alle paarden in de perfecte houding lopen, maar iemand die op de ruiter reageert en daardoor het paard fijner laat bewegen, en of ze nou nageeflijk zijn ofniet moet mijn inziens niet uitmaken. Als de ruiter fijn en goed kan rijden gaan die paarden vanzelf fijn lopen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:07

Ladygiroc schreef:
De instructie bepaald hoe een ruiter zich ontwikkeld. Met of zonder diploma maakt echt geen drol uit, net als wat de instructie zelf heeft gereden, als jij Z hebt gereden wil het nog niet zeggen dat je andere ook daardwerkelijk op weg kunt helpen. Een goede instructie op een manege is voor mij dan ook geen voorbeeld als alle paarden in de perfecte houding lopen, maar iemand die op de ruiter reageert en daardoor het paard fijner laat bewegen, en of ze nou nageeflijk zijn ofniet moet mijn inziens niet uitmaken. Als de ruiter fijn en goed kan rijden gaan die paarden vanzelf fijn lopen.

Dit is niet anders voor mensen die prive les krijgen met hun eigen paard.

Alles valt of staat met de instructie.

:j

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:12

Miepie77 schreef:
vroeger toen ik zelf nog op een manege reed dacht ik hetzelfde als jij, waar haalden die mensen het vandaan, maar toen ik mn eerste eigen paard kocht kwam ik er heel snel achter dat ik eigenlijk nog maar heel weinig wist en kon, rijden op een manegepaard die dagelijks een aantal uur verschillende ruiters op zn rug heeft en rijden op een privepaard is een dag en nacht verschil, je hele benadering word anders

Jij beschrijft precies hoe ik het ook ervaren heb toen ik mijn eigen paard kreeg. Ik merk het dan nog niet eens zo zeer aan het rijden, maar ook zeker aan alles erom heen. Het is zo'n verantwoordelijkheid. Ik zie in één oogopslag wanneer mijn paard zich niet goed voelt of er wat is. Dat is iets wat je met je eigen paard opbouwt maar waar je op de manege niet echt de kans voor krijgt.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:22

Ik merk zelf vooral een verschil in instructie.
Op dit moment les ik zelf op 1 manege als manege klant (en dus manege paarden), en ik les met bijrijdpaard op een andere manege.

Ik vind het heel fijn een vast paard te hebben en daar een band mee op te bouwen. Ik ken hem, weet wat ik kan verwachten en hoe ik dit aan moet pakken. En toen ik tijdelijk alleen hem reed was mijn zit op hem aangepast.

En wat een overgang toen ik toen weer verschillende paarden ging rijden! dat is anders, want hoe doe je dat nou? vaste paard reageert op die ene hulp en manege paard niet. Kortom je trukendoos wordt groter als je verschillende paarden rijdt, je moet je meer aanpassen aan het paard en leert hier gevoel mee te krijgen. Aan de andere kant kom je met een vast paard sneller hoog, je rijdt hem immers altijd en boekt daardoor makkelijker vooruitgang als combinatie.

En toch is alles afhankelijk van goede instructie, een slechte instructrice zou bijrijdpaard slechter kunnen laten dan een goede instructrice met een manegepaard bereikt :j

Wel zit er verschil in manege paarden of eigen paarden. Eigen paarden zijn over het algemeen gevoeliger omdat ze meestal maar 1 vaste ruiter hebben :)

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:27

Ik heb niet het hele topic gelezen maar ik ben van mening dat als je op een goede manege lest echt wel goed kan leren rijden want ik kom genoeg eigen ruiters tegen die geen benul hebben van wat ze nou doen juist omdat ze nooit les hebben, daarbij rijd je op een manege op veel verschillende paarden, ik rij zelf diverse paarden en merk toch echt dat je daar het meest van leert ipv steeds op dezelfde te stappen

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:39

Ik denk dat het niet per se iets te maken heeft met de manege, maar meer met de onwetendheid van sommige mensen. Manegepaarden zijn (vaak) heel braaf, dus waarom zal de doorsnee manegeruiter iets opzoeken over raar gedrag? Voor een manegeruiter is er gewoon vaak geen aanleiding om iets te leren over het paard, vooral niet voor de jongere kinderen, maar je hebt ook wel mensen met een eigen paard die er net zo min iets van weten. Ik ben zelf ook een manegeruiter, maar ik zit heel veel op bokt, waar ik weer heel veel van leer. Dat zegt niet dat ik dan beter kan rijden, maar misschien maakt mij dat wel een betere ruiter doordat ik wéét wat ik doe.
Overigens zijn er bij mij op de manege ook mensen met een eigen paard, die, laten we zeggen, ook niet veel verstand hebben van paarden. Ik was een keer vroeg en besloot om eens te gaan kijken naar hoe de paarden liepen, en dan vooral of ze rad liepen. Toen keek ik dus eens naar dat eigen paard, maar die liep gewoon kreupel! Dus ik heel subtiel proberen te vertellen dat hij niet helemaal goed liep, en toen mensen: Oh, echt? Oh... En wat moeten we daar aan doen dan? :+.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:00

Op mijn vorige manege leerde ik niets meer bij, ook niet tijdens privéles. Waren allemaal 'afgestompte' manegepaarden en in de groepsles reden we altijd achter elkaar. Dat is een van de redenen waarom ik er ben weg gegaan.

Waar ik nu rijd zitten we maar met 4 in een les en we mogen niet achter elkaar rijden. Er zijn manegepaarden om op te rijden, maar af en toe wordt er ook een eigenaarspaard ingezet en vorige week heb ik op een paard gereden die momenteel getraind word om binnenkort te verkopen. Een heel verschil met vorige manege, maar nu leren we echt rijden. Eerst was het gewoon hobbelen.

Weerwolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:06

Ik ben een tijdje geleden van manegeles naar een eigen paard over gegaan. Wat voor mij de grootste verschillen zijn:

Ik heb diep respect voor manegepaarden gekregen. Sommige hebben hun "dingetjes" maar overal zijn het paarden die vaak allemaal verschillende ruiters op hun rug hebben, de ene heeft grove hulpen, de andere trekt continu hard aan het bit, die schopt, die zit scheef etc. etc.. Maar ze blijven gewoon braaf hun "rondje" doen.

Op een manege kun je goed leren rijden en leer je ook wel iets van paarden maar de basis ligt bij poetsen, opzadelen en rijden. De ene gaat daar dieper in en hangt lekker veel rond bij paarden, leest en leert veel, en de andere komt alleen maar om te rijden. Ieder zijn keuze maar je moet wel eigen initiatief nemen. Voordeel: Je rijdt ook op veel verschillende paarden wat erg leerzaam is, Maakt een stijgertje en bokje mee, weg springen, aanval naar andere paarden, tragere paarden, voorwaartste paarden, hoog opgooien, lekker gelijkmatig etc. etc. Qua rijden leer je best veel meer veel algemener.

Het nadeel van een manege is dat je niet echt een band met het paard kan opbouwen en nooit echt optimaal op elkaar ingespeeld zijn. Een manegepaard is gewoon anders dan een eigen paard. Veel oppervlakkiger maar rijtechnisch prima.

Een eigen paard vind ik veel intensiever. Je leert echt het karakter kennen, wat vind ze leuk, wat niet. Hoe loopt ze vandaag, hoe kan ik trainen interessant houden, wat gaan we doen. Longeren ook al is het bloedheet of ijskoud. Je bent er een paar uur per dag mee bezig en vormt veel meer een team. Ze reageert veel gevoeliger op hulpen, voelt veel meer mijn stemming en reageert daar op. Laat me ook vooral merken als ik iets fout doe en loopt heerlijk als het goed gaat. Je leert de sterke punten beter te benutten, aan de zwakke punten te werken. Als ze wat heeft en een week met de hand gestapt moet worden dan hoort dat er gewoon bij. Als ze met haar deken regelmatig in de mest heeft gelegen en dan moet dat weer schoon. Wordt ze niet te dik of te dun. Een eigen paard neem echt veel meer een plaats in je leven in dan een manege paard.

Ik vind dat je op een manege goed kunt leren rijden en daar een hele fijne en goede basis kunt leggen maar vooral rijtechnisch bezig bent met een (heel) klein beetje verzorging. Met een eigen paard maak je de echte uren en ben je veel meer betrokken bij alles wat er bij komt kijken en een onderdeel daarvan is rijden.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:08

tja. eeuwige discussie. niet iedere manege is hetzelfde. je het betere en wat mindere. maar als ik zie ons. zo meisje reed 8 jaar en kon niet een aangaloperen op de juiste hulp? :j ja. maar er zijn ook echt goede maneges

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:55

Het verschil wat mij rijtechnisch heel erg opvalt is dat je niet alleen jezelf ontwikkeld, maar ook het paard traint naar een hoger niveau. Dit bereik je niet als er naast jou, ook nog 10 andere mensen op hetzelfde paard rijden. Ook leer je kleine dingen te signaleren, die de meeste manegepaarden niet afgeven, omdat ze telkens andere ruiters op hun rug hebben die andere hulpen geven. Hier wordt op de manege geen aandacht aan besteed, althans voor zover ik mee heb gemaakt.

Ook zie ik vaak op manege's dat er veel ruiters zijn die in de mond van het paard trekken, geen stille beenligging hebben, etc. Dit had ik ook toen ik op de manege reed, mijn paard heeft mij dit snel afgeleerd. Hij is juist heel gevoelig op de hulpen en geef ze dan ook zo minimaal mogelijk. Op de manege had ik dit hoogst waarschijnlijk nooit zullen leren. De basis van het rijden (of zitten) heb ik dan wel op de manege geleerd, maar ik heb pas leren luisteren naar het paard toen ik een eigen paard had. Ik heb er in het begin vaak aan gedacht hem te verkopen, nu zou ik hem voor geen goud meer kwijt willen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:30

wiifke schreef:
Het verschil wat mij rijtechnisch heel erg opvalt is dat je niet alleen jezelf ontwikkeld, maar ook het paard traint naar een hoger niveau. Dit bereik je niet als er naast jou, ook nog 10 andere mensen op hetzelfde paard rijden.

Niet mee eens.

Ik heb bv altijd weinig kracht in mijn benen gehad en ben ook niet van plan een paard aan de teugels te laten hangen, en ik heb altijd binnen dat uurtje van de les ELK manege paard, van stijf tot soepel, van jong tot oud aan mijn lichte hulpen kunnen stellen. En, daarom ook binnen dat uurtje dingen op kunnen pakken die anderen niet met dat paard doen.
Het enige paard dat ik nooit echt helemaal goed kreeg was een scheef, vastzittend paard waar ik maar af en toe 20 minuten op reed nadat ik een tijd niet gereden had wegens ziekte, maar toen lag mijn doel niet echt bij het paard trainen, maar zelf weer in conditie raken. ;)
Als je wilt, kun je wel degelijk een manege paard naar een hoger niveau trainen, zelfs als je er maar 1 x in de week op rijdt.
Iets dat bevestigd is, vergeet het niet omdat het tussendoor andere dingen doet met andere mensen.
Ik heb paarden gereden die bij anderen dwars waren en bij mij niet, of alleen de eerste keer even wat probeerden. Ze herkennen echt wel mensen, of gewoon de zit.

Een paard "groeit" verder niet zo zeer met jou mee een paard reageert op jouw hulpen. Alles staat of valt met de handigheid van de ruiter om het paard te laten doen wat het wil. Daarom is die instructie ook zo belangrijk.
Natuurlijk zijn er oefeningen waar het paard lichamelijk aan toe moet zijn en in staat- er scheef zijn/vastzitten staat daar wel in de weg, maar over het algemeen is elk paard in staat om dressuuroefeningen uit te voeren, want alles is feitelijk of recht of gebogen, en minder of meer verzameld. Meer vraag je niet van een paard.
De "ingewikkeldheid" zit hem veel meer in het vragen door de ruiter dan het voor het paard is!
Ik heb vorig jaar nog op een merrie gereden die een paar jaar alleen als fokmerrie is gebruikt en niet bereden. Meteen aan de hulpen kunnen stellen, recht, buigen, zijgangen, verzameling, alles zat erop....
En ik ben echt geen sterruiter en de merrie was zo van het land geplukt als het ware.
Ik heb vroeger ook wel manegepaarden gereden die alleen in de rechter of linker galop gingen bij anderen. Ik kon ze op een rechte lijn aan laten springen in de galop die ik wilde...
Ik geloof niet in "dat kan hij niet" of "dat wil hij nooit". De limiet zit in de ruiter.
En ik wil ook even er op wijzen dat ik zeer weinig de zweep hanteerde en nooit met sporen reed op manegepaarden.

En, al eerder genoemd, hier in Portugal is er geen limiet, manegepaarden beheersen ook gewoon piaffe, passage, pirouettes, ongeacht wie er op zit. Dit kunnen we dus eigenlijk zelfs aan redelijke beginners bieden.
Als je eerst maar een goede onafhankelijke zit hebt aangeleerd en daar besteden ze hier veel tijd aan, aan de longe.
Met dubbele teugels rijden leer je hier ook redelijk snel en dat gaat, omdat er een goede onafhankelijke zit is.

Maar ik begrijp dat in Nederland niet zo heel veel maneges zijn waar ze paarden zover opleiden.
Maar dat ligt dus niet aan het feit dat "er nog tien anderen op rijden" maar meer aan de les format of beperkingen van instructeur.
In Nederland bestaan veel maneges die gewoon te vol zitten en er te weinig individuele instructie tussendoor wordt gegeven. Meestal wordt er aangepast aan de zwakkeren van de groep. Terwijl je best een groepje ieder z'n eigen ding kunt laten doen op eigen niveau.
Maar hey, ik heb ook les gegeven en ik weet dat je niet altijd even gemotiveerd aan het werk bent. Het is best een zwaar vak.

Maar ze moeten in Nederland wel uiit kijken dat ze ook daar niet "veramerikaansen" en straks nog de hoeken in de maneges gaan afronden omdat het makkelijker is, want je neemt toch de hoek niet haaks, en de mensen maar zo comfortabel mogelijk achter elkaar aan laten sjokken.
Want dat heeft niets meer met paardrijden te maken....

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 18:28

Dan zit ik daar inderdaad naast, excuses daarvoor. Het niveau waar jij het over hebt, heb ik hier in Nederland nog niet op een manege gezien of iemand over gehoord. Ben hier eigenlijk best wel van onder de indruk en wat zou het fantastisch zijn als de manege's het hier ook zo zouden doen.

Wel is mijn manier van rijden totaal veranderd sinds ik een eigen paard heb, mijn ervaring op de manege was dat ik aan mijzelf werkte. Nu ik een eigen paard heb, stel ik doelen in mijn training waar ik aan ga werken voor zowel mijn paard als mijzelf. Dit was op de manege helemaal niet zo. Natuurlijk zullen er ook heus wel goede manege's tussen zitten, waar het heel anders gaat. Maar dat 'veramerikaansen' waar jij het over hebt, dat lijkt aardig op de manege lessen die ik vroeger gehad heb. Rondjes achter elkaar door de bak lopen, alle pony's volgen elkaar wel. Zodra een paard niet luisterde, moesten we ze een tik geven. Als ze een bok gaven, moesten we ze slaan met de zweep. Er werd nooit naar de onderliggende oorzaak gekeken. Dit is iets wat ik pas heb moeten leren toen ik een eigen paard had. Ik heb mij toen heel erg moeten verdiepen in het wezen paard en doe dit nu nog.

Hiermee wil ik niet zeggen dat dit overal zo is, dit is puur mijn ervaring (met manege's en het overstappen op een eigen paard).

Daar tegenover staat wel dat de meeste manege ruiters op veel verschillende paarden rijden, dit is voor hun persoonlijke ontwikkeling natuurlijk wel erg goed (ook veel mensen met eigen paarden zullen dit natuurlijk doen, maar een groot deel denk ik ook niet).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 18:49

wiifke schreef:
Wel is mijn manier van rijden totaal veranderd sinds ik een eigen paard heb, mijn ervaring op de manege was dat ik aan mijzelf werkte. Nu ik een eigen paard heb, stel ik doelen in mijn training waar ik aan ga werken voor zowel mijn paard als mijzelf. Dit was op de manege helemaal niet zo. Natuurlijk zullen er ook heus wel goede manege's tussen zitten, waar het heel anders gaat.

Het is idd natuurlijk in eerste instantie het doel van een manege om de ruiter te ontwikkelen, niet de paarden, maar het is niet geheel onmogelijk om het gelijk op te laten gaan. En een en ander zit ook wel een beetje in de instelling van de ruiter en de band die je hebt met manege-eigenaar en /of instructuer. Zo werd ik op diverse maneges juist ingezet om paarden en ponies "vooruit" te krijgen in hun ontwikkeling of om te ontdekken waarom ze nou zo dwars waren. Idd niet echt voor elke lesser standaard in het pakket, maar ik weet dat elke manege wel hun "speciale" ruiters hebben die wat meer mogen/waar meer van verwacht wordt, en die hebben dus vaak ook de kans om beter te ontwikkelen, soms tot wedstrijden op privepaarden aan toe.

Citaat:
Hiermee wil ik niet zeggen dat dit overal zo is, dit is puur mijn ervaring (met manege's en het overstappen op een eigen paard).

Nou, ik denk dat het globaal idd wel zo is, maar dus niet echt uit gebrek aan kunde in het paard, wat je dus eerst noemde als oorzaak van niet verder komen, maar door de lesformat en het feit dat een manege tot doel heeft de ruiter op te leiden.

Citaat:
Daar tegenover staat wel dat de meeste manege ruiters op veel verschillende paarden rijden, dit is voor hun persoonlijke ontwikkeling natuurlijk wel erg goed (ook veel mensen met eigen paarden zullen dit natuurlijk doen, maar een groot deel denk ik ook niet).

Dat is ook mijn grootste punt van verdediging.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:44

Lusitana schreef:
wiifke schreef:
Wel is mijn manier van rijden totaal veranderd sinds ik een eigen paard heb, mijn ervaring op de manege was dat ik aan mijzelf werkte. Nu ik een eigen paard heb, stel ik doelen in mijn training waar ik aan ga werken voor zowel mijn paard als mijzelf. Dit was op de manege helemaal niet zo. Natuurlijk zullen er ook heus wel goede manege's tussen zitten, waar het heel anders gaat.

Het is idd natuurlijk in eerste instantie het doel van een manege om de ruiter te ontwikkelen, niet de paarden, maar het is niet geheel onmogelijk om het gelijk op te laten gaan. En een en ander zit ook wel een beetje in de instelling van de ruiter en de band die je hebt met manege-eigenaar en /of instructuer. Zo werd ik op diverse maneges juist ingezet om paarden en ponies "vooruit" te krijgen in hun ontwikkeling of om te ontdekken waarom ze nou zo dwars waren. Idd niet echt voor elke lesser standaard in het pakket, maar ik weet dat elke manege wel hun "speciale" ruiters hebben die wat meer mogen/waar meer van verwacht wordt, en die hebben dus vaak ook de kans om beter te ontwikkelen, soms tot wedstrijden op privepaarden aan toe.

Dat lijkt mij ook een geheel logisch doel voor een manege. Ik denk dat dit ook onder andere door veel mensen terug wordt gekoppeld aan het zijn van een manegeruiter en daardoor 'minder goed' zijn. Wat dus niet altijd zo is.

Citaat:
Citaat:

Nou, ik denk dat het globaal idd wel zo is, maar dus niet echt uit gebrek aan kunde in het paard, wat je dus eerst noemde als oorzaak van niet verder komen, maar door de lesformat en het feit dat een manege tot doel heeft de ruiter op te leiden.

Ik bedoelde zeker niet dat het een gebrek aan kunde van het paard is. Het vormen van een team met het paard zal (denk ik) lang zo sterk niet zijn, waardoor je niet samen naar een doel toe werk (meestal). Nu ik het terug lees, zie ik inderdaad dat ik het een beetje raar geformuleerd heb. Ik hoop dat het nu een beetje duidelijker is.

Natuurlijk zijn er overal uitzonderingen en wordt het overal anders gedaan, dit is zoals ik het ervaren heb. Zoals ik het van jou hoor kan het dus ook heel anders gaan, daarom vind ik het ook erg interessant om dit van de andere partij te horen.

Ellis_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:06

@ wiffke ik denk dat je daar wel gelijk in hebt want er rijden zo veel mensen op die pony's en paarden dat ze zich niet aan een persoon kunnen hechten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:48

Dat hechten is minder belangrijk dan je denkt als het werkelijk op "rijkunst" aankomt en komt ook nog eens meer voor dan je denkt. Ze herkennen wel degelijk ruiters en zeker bepaalde ruiters.

Wel is het natuurlijk zo dat je soms net een beetje meer uit een paard kunt krijgen dat jou goed vertrouwd en sommige paarden vertrouwen niet "op het eerste gezicht". Dan ben je duidelijk in hetvordeel als je er veel meer tijd mee doorbrengt.

Maar elk paard vaart er wel bij als je gewoon duidelijk en consequent bent.

Ik kan ook wel even een voorbeeld noemen van een merrie die de eigenares en haar dochter 9de vaste ruiter) om haar vinger-pardon hoef- wind (en nog windt) en ze trokken aan de bel en vroegen of ik niet wat kon doen.
Helaas hadden ze een beetje het idee dat ik het dier wel even zou corrigeren zodat het voor de rest van haar leven gehoorzaam zou zijn maar dat werkt natuurlijk niet zo.
Ook dachten ze dat een en ander normaal met geweld zou moeten, want er werd gevraagd of ik haar niet zou slaan.
Dus uitleggen dat ik sowieso niet sla, hooguit "corrigeer" en dat paarden een groot rechtvaardigheids gevoel hebben en terecht opgelopen tikken best snappen.
Eerste probleem was dat ze zich niet liet vangen, dat moest altijd met wat lekkers. Dit staat al aan de basis van een verkeerde verstandhouding waar al haar verkeerde gedrag uit voortvloeit. Zij controleerde de situatie.
Ik ging de wei in en joeg haar met gebaren en op tijd op de goede plek zijn naar het hek waar ze braaf op me bleeftwachten zodat ik het touw aan het halster kon doen.
Met rijden was ik duidelijk en streng genoeg, dus ze wist meteen waar ze aan toe was. Ik wist dat ze geen conditie had, dus meer dan twintig minuten echte aandacht en (rustig) werk heb ik niet gevraagd.
Ze heeft aardig meegewerkt (niet dat ze keus had, en nee geen zweep aan te pas gekomen, wel veel geduld en doorzettingsvermogen), terwijl ze bij haar vaste ruiter zo dwars was dat de eigenares (de moeder) er nauwelijks op durfde.
De volgende keer dat ik er was kwam ze zelf al groetend naar het hek. En dat is ze blijven doen.
Maar tussendoor konden en kunnen de eigenaren haar nog steeds niet zonder lekkers vangen of echt prettig rijden.
Je hebt hier dus een paard met twee eigenaren die haar al heel lang hebben vanaf dat ze drie was, dus best jong. Ze heeft in het begin op een manege gestaan, tot de stal thuis klaar was en sindsdien aan huis. Ze wordt best verwend.
En waar komt ze hinnikend op af? Een wild vreemde (ik) die bovendien ook nog best streng is...
uiteindelijk heb ik M en Z oefeningen met haar kunnen rijden en dit is een paard dat in het begin helemaal vast zat en over haar eigen benen struikelde.

Ik noem dit voorbeeld, en kan er tientallen noemen, om te laten zien dat een paard nou niet persee zijn/haar eigen baas/vaste ruiter als enige "maatje" hoeft te zien en dat ze ook kunnen hechten aan iemand die ze minder vaak zien, zoals een manege ruiter 1 x in de week ofzo.
Maar dan wel een die hen begrijpt en hun taal spreek en dat leer je dan meestal weer niet (goed) op maneges.

Ik noem dit voorbeeld ook om te laten zien dat het soms best echt mis met een eigen paard aan huis. Dat het niet altijd betekent dat je vooruit gaat en succes boekt.

Wat ik eerder zei, er zitten aan beide (prive ruiter/manege ruiter) slechte en goede voorbeelden en er is voor beide wat negatiefs en wat positiefs te zeggen.

Ik blijf in elk geval mensen met eigen paarden altijd aanraden om daarnaast andere paarden te blijven rijden en les te blijven nemen eventueel gecombineerd dus.

wietskewin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:00

Toen ik klein was dacht ik dat ik de sterren van de wereld reed op de manege. Ik dacht bijvoorbeeld te kunnen wijken, waarbij ik mijn pony gewoon vanaf de ac-lijn schuin naar de hoefslag stuurde. Want ik was wel de 'beste van de groep'. Dit is wel bij veel manegeruiters het geval. Even voor de duidelijkheid niet bij iedereen!

Bij (bijna) alle maneges is het wel zo als je goed kan rijden dat je 3 kwartier bezig bent om het paard toch echt niet onder zijn werk uit te kunnen laten komen en dat je vervolgens een kwartiertje fatsoenlijk kunt rijden. Dit komt natuurlijk omdat veel manegeruiters niet veel vragen van een paard en kan bijna altijd dmv een beetje drammen onder zijn werk uit komen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:21

Ligt toch aan de instructie. Hadden ze je er op gewezen dat je echt niet aan het wijken was en beter begeleid in het hoe het wel te doen, was het anders geweest.
Maar ik weet ook van het overschatten. Dit gebeurt echter net zo bij mensen die nooit of amper les hebben gehad en een eigen paard/pony kopen en denken het allemaal wel te weten...
Het zijn de goede isntructeur die ons verder laten komen en interesse van de ruiter.
Er zijn er die gewoon geen moeite willen doen en anderen kijken videos, lezen boeken, gaan naar clinics etc om maar meer te weten en te kunnen.

Daarbij als als je echt goed bent, ben je niet driekwartier aan het rijden om een paard voor je aan het werk te krijgen. Dit kan binnen seconden/minuten.
Wel kan het zijn dat een paard wat langer nodig heeft om echt goed door te warmen.

Een paard dat onder zijn werk uit wil komen, doet dat gewoonlijk voor een goede reden en op maneges is het meestal omdat ze weten dat er nog een paar uur volgen of omdat ze er al een paar uur op hebben kunnen zitten. Daarbij werken niet alle maneges met 100% gezonde paarden, veel hebben afdankers die met enige regelmaat kreupel zijn of zelfs nooit echt goed rad, en het tuig laat soms ook te wensen over.

Maar ik ken dus ook maneges waar paarden niet meer dan 2 uur lopen waarvan 1 beginners en 1 meer gevorderde of 3 uur maar dan met minstens een uur pauze er tussendoor en er zijn zelfs bedrijven waar ze de rest van de dag en/of nacht van weidegang kunnen genieten.

Ik moet wel zeggen dat het tempo waarin je vordert soms idd best laag ligt, maar ook dit ligt aan de manier van instructie en groepsindeling en ook weleens aan de paarden, als ze dus krakkemikkig zijn.

Als iemand "3 jaar" rijdt zegt dat nog helemaal niets over zijn rijkunst, helaas. En dan komen er dus de misverstanden en de verhalen dat manegeruiters in het algemeen "niet deugen".
Maar evenzo zegt "ik heb een eigen paard" niks.
Dat heb ik wel meegemaakt toen ik nog strandritten voorreed.
Je verwacht dan dat ze kunnen rijden en dat viel meestal zwaar tegen.

Drx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:32

ik heb zelf 8 jaar op manege's gereden, de laatste 6 jaar daarvoor op een super manege waar ik veel leerde.
Ik werd op pony's gezet die bijna niks konden, en heb hier super veel van geleerd.
veel bosritten gemaakt, western gereden. Pensionpaarden gereden. Ik vond niet dat ik super kon rijden, (vind ik nog niet hha) maar had er veel lol in en erg naar mijn zin.
De manegelessen geven zowiezo de basis en vaak de veelzijdigheid van dressuur en springen enz, en de lol meestal ook. Mensen die op een manege rijden en serieus erin zijn kunnen echt wel rijden! Alleen anders dan de mensen die elke dag trainen voor hun dressuur of spring wedstrijd

Maar een verschil met een eigen paard rijden, jah dat is er...

dat merkte ik toen ik 16 was en een eigen paardje kocht, dat het een wereld van verschil was.
Van 1x in de week een uurtje naar bijna 7x in de week. Niet alleen rijden maar ook de dingen er om heen...
Je loopt tegen dingen aan die je op een manege niet tegen komt, en ook met rijden.

Nu naar 2 jaar weer een keer les gehad (cadeautje van mn oom :o) van Karel Bauer.
Was een hele verandering maar erg leuk. Heb ik weer veel van geleerd. Maar het Ging anders dan op de manege.

Mijn conclusie na een achterlijk lang verhaal :o

zeker kunnen mensen die op een manege zitten rijden!!
Het ligt er gewoon aan of je echt serieus ben en t echt wil.
En ik denk dat het altijd anders is dan iemand die elke dag serieus traint, voor een wedstrijd.

een eigen paard blijft toch anders ;)

wietskewin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:39

Met de laatste 2 ben ik het helemaal eens hoor!

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:27

Lusitana schreef:
Dat hechten is minder belangrijk dan je denkt als het werkelijk op "rijkunst" aankomt en komt ook nog eens meer voor dan je denkt. Ze herkennen wel degelijk ruiters en zeker bepaalde ruiters.

Wel is het natuurlijk zo dat je soms net een beetje meer uit een paard kunt krijgen dat jou goed vertrouwd en sommige paarden vertrouwen niet "op het eerste gezicht". Dan ben je duidelijk in hetvordeel als je er veel meer tijd mee doorbrengt.

Maar elk paard vaart er wel bij als je gewoon duidelijk en consequent bent.

Ik kan ook wel even een voorbeeld noemen van een merrie die de eigenares en haar dochter 9de vaste ruiter) om haar vinger-pardon hoef- wind (en nog windt) en ze trokken aan de bel en vroegen of ik niet wat kon doen.
Helaas hadden ze een beetje het idee dat ik het dier wel even zou corrigeren zodat het voor de rest van haar leven gehoorzaam zou zijn maar dat werkt natuurlijk niet zo.
Ook dachten ze dat een en ander normaal met geweld zou moeten, want er werd gevraagd of ik haar niet zou slaan.
Dus uitleggen dat ik sowieso niet sla, hooguit "corrigeer" en dat paarden een groot rechtvaardigheids gevoel hebben en terecht opgelopen tikken best snappen.
Eerste probleem was dat ze zich niet liet vangen, dat moest altijd met wat lekkers. Dit staat al aan de basis van een verkeerde verstandhouding waar al haar verkeerde gedrag uit voortvloeit. Zij controleerde de situatie.
Ik ging de wei in en joeg haar met gebaren en op tijd op de goede plek zijn naar het hek waar ze braaf op me bleeftwachten zodat ik het touw aan het halster kon doen.
Met rijden was ik duidelijk en streng genoeg, dus ze wist meteen waar ze aan toe was. Ik wist dat ze geen conditie had, dus meer dan twintig minuten echte aandacht en (rustig) werk heb ik niet gevraagd.
Ze heeft aardig meegewerkt (niet dat ze keus had, en nee geen zweep aan te pas gekomen, wel veel geduld en doorzettingsvermogen), terwijl ze bij haar vaste ruiter zo dwars was dat de eigenares (de moeder) er nauwelijks op durfde.
De volgende keer dat ik er was kwam ze zelf al groetend naar het hek. En dat is ze blijven doen.
Maar tussendoor konden en kunnen de eigenaren haar nog steeds niet zonder lekkers vangen of echt prettig rijden.
Je hebt hier dus een paard met twee eigenaren die haar al heel lang hebben vanaf dat ze drie was, dus best jong. Ze heeft in het begin op een manege gestaan, tot de stal thuis klaar was en sindsdien aan huis. Ze wordt best verwend.
En waar komt ze hinnikend op af? Een wild vreemde (ik) die bovendien ook nog best streng is...
uiteindelijk heb ik M en Z oefeningen met haar kunnen rijden en dit is een paard dat in het begin helemaal vast zat en over haar eigen benen struikelde.

Ik noem dit voorbeeld, en kan er tientallen noemen, om te laten zien dat een paard nou niet persee zijn/haar eigen baas/vaste ruiter als enige "maatje" hoeft te zien en dat ze ook kunnen hechten aan iemand die ze minder vaak zien, zoals een manege ruiter 1 x in de week ofzo.
Maar dan wel een die hen begrijpt en hun taal spreek en dat leer je dan meestal weer niet (goed) op maneges.

Ik noem dit voorbeeld ook om te laten zien dat het soms best echt mis met een eigen paard aan huis. Dat het niet altijd betekent dat je vooruit gaat en succes boekt.

Wat ik eerder zei, er zitten aan beide (prive ruiter/manege ruiter) slechte en goede voorbeelden en er is voor beide wat negatiefs en wat positiefs te zeggen.

Ik blijf in elk geval mensen met eigen paarden altijd aanraden om daarnaast andere paarden te blijven rijden en les te blijven nemen eventueel gecombineerd dus.

Ben ik helemaal met je eens, heb het alleen niet zo duidelijk onder woorden kunnen brengen. Dat voorbeeld dat je noemde, ben ik met mijn paard ook tegenaan gelopen in het begin. Dit heeft ook voor nare situaties gezorgd toen der tijd, omdat ik geen duidelijke leiding durfde te nemen. Toch heeft dit naar mijn inziens wel te maken met vertrouwen, het paard vertrouwde in dit geval mijn leiding niet en nam het zelf. Nu vertrouwd mijn paard wel dat ik de leiding neem omdat ik consequent en rechtvaardig handel. Dit ben ik persoonlijk, op de manege niet tegen gekomen en heb daar niet geleerd hoe ik hier mee om moest gaan. Maar goed, ik kan natuurlijk ook niet uit enkel mijn eigen ervaring een realistische mening vormen over 'manegeruiters', dit zal overal wel weer anders gaan.

Maar ben het met je eens dat je een duidelijke indruk op een paard achter kan laten, ook al zie je het paard niet regelmatig.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:34

Miepie77 schreef:
vroeger toen ik zelf nog op een manege reed dacht ik hetzelfde als jij, waar haalden die mensen het vandaan, maar toen ik mn eerste eigen paard kocht kwam ik er heel snel achter dat ik eigenlijk nog maar heel weinig wist en kon, rijden op een manegepaard die dagelijks een aantal uur verschillende ruiters op zn rug heeft en rijden op een privepaard is een dag en nacht verschil, je hele benadering word anders

Dit heb ik ook ervaren.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:37

Ga een manegepaard maar eens een schouderbinnen aanleren, Heb je net een ministapje vooruit gemaakt in dat uur, zit je er 30 ruiters en 3 weken later weer eens een keer op. Je leert pas rijden en de omgang kennen op 'prive'paarden.