Wat betaal je voor dit/een manegepaard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:56

Manegepaarden zijn doorgaans erg duur. En dan maakt het niet uit of het dier al dan niet 100% gezond is.
Ik denk dat je eerder richting de 2000/2500 zal moeten denken. Als een manegepaard verkocht wordt, moet dat paard vervangen worden.
+ Dat een manege een bedrijf is en daar ook winst gemaakt moet worden. Dus ik zou er sowieso op rekenen dat de manege-eigenaar een bedrag gaat vragen waar hij zelf een ander paard voor de manege van zal aankopen + een deel winst.
En dan zit je makkelijk richting die 2000 en zelfs meer te denken.
Een manege kan vragen wat ze willen voor een paard, crisis of niet. Want als hij niet verkocht wordt zal er wel op een andere manier geld aan verdiend worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:56

Serieus? Maar moet hij ook aan het werk in de lessen of laten ze hem gewoon lekker sjouwen?
Als hij altijd maar zijn eigen gang mag doen kan hij voor de manege alsnog wel waardevol zijn.
Maar als hij in elke les zo'n show weggeeft icm de leeftijd én de blessure dan zou je bijna zeggen dat ze blij mogen zijn dat je hem wilt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:57

DeSa schreef:
Zoals ik het begrijp hoeft het paard niet weg maar omdat jij het graag wil kopen willen ze gerust een gesprek erover aan gaan? In dat geval zul je niet hoeven te verwachten dat ze het naar marktwaarde weg doen. Ik denk dat 2000/2500,- redelijk is.

daarnaast vergissen veel mensen zich op de waarde van een betrouwbaar manege paard. de manege eigenaar weet wat hij aan dit paard heeft , en als dit dier voor alle lessen inzetbaar is beginners- buiterrijden en gevorderden is het meer waard dan de hier genoemde bedragen- andersom -zoek eens een bomproof dier dat zich door jan en alleman rijden laat? voor 1500 euro?

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:58

Jolien87 schreef:
paardjes123 schreef:
Hoi Jolien, Ik heb mijn paard bij hippo zorg verzekerd. Onder de 4500 euro hoeft het paard niet gekeurd te worden door de dierenarts. Er komt een inspecteur van de verzekering het paard bekijken.
Succes!

Ah kijk, goed om dit soort dingen te weten, thanks!
En wat komt zo'n inspecteur doen dan, als hij het paard bekijkt?
Desondanks wil ik hem voor mijn eigen gevoel wel gekeurd hebben. Die paar honderd euro extra heb ik daar zeker wel voor over.

Die komt het paard bekijken of hij gezond genoeg is om de verzekering in te gaan. Bij mij een paar weken terug geweest voor mijn nieuwe paardje. Hij heeft zijn benen/hoeven bekeken en moest met haar over het harde stappen en draven.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:58

ik zou er zelf niet meer dan €1000 er voor over hebben. het is algemeen bekent dat manegepaarden (afhankelijk hoelang ze het werk al doen) minder lang mee kunnen, omdat ze vaak en veel uren door een week heen moeten lopen. het vele lopen en met verschillende ruiters erop is een zware belasting voor een paardenlichaam. tijdje op een manege gewerkt en de gemiddelde leeftijd daar was met 18 a 19 jaar exit. want dan kwamen er kwalen zoals atrose, en andere slijtageproblemen.
dus ik raad je inderdaad aan om een klinische keuring en scannen van dat ene been echt wel aan. en klinische keuring hoeft helemaal niet zo duur te zijn, je kan namelijk proberen of de dierenarts het zwart wil doen, dit scheelt vaak vele euro's. 2 jaar geleden mijn haflinger zwart laten keuren, plus inenting en gebitscontrole was ik ongeveer €100 kwijt.
maar de dierenarts moet het ook willen, niet alle klinieken hebben een zwartpotje ernaast.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 10:59

anneliesdj schreef:
Goedzo, dan heb je iig iemand die onafhankelijk kijkt.

Het hoeft niet perse een peesblessure te zijn geweest natuurlijk, er zit daar wel meer wat kan beschadigen ;) Dus dat je echt niet meer kan springen hoef niet zo te zijn, wordt er in de lessen niet mee gesprongen?
Maar daarom is een klinische keuring natuurlijk wel aan te raden, dat ga je wel doen denk ik?

Ik hoop dat de manege je matst, als het echt zo'n lastig paard is hebben ze wss liever dat je hem meeneemt. Ik zou het op 1000 euro gooien, dat lijkt me dan voor beide partijen een nette prijs.

Ik ben zelf niet mee geweest tijdens het bezoek aan de kliniek maar voor zover ik weet is er een specifieke pees scan gemaakt, en daar was op te zien dat er een gaatje in heeft gezeten, te wijten aan het feit dat er bindweefsel is ontstaan ter grootte van een stuiver.

Ik heb overlegd met de manege dat er niet met hem gesprongen wordt, met het vooruitzicht dat ik hem ga kopen. Zou ik hem niet kopen, dan heb ik hier uiteraard niets over te zeggen. Ik wil het risico gewoon niet lopen dat het weer misgaat. We weten ook niet goed hoe hij de blessure heeft opgelopen, tijdens het rijden is er niets gebeurd wat erop kan wijzen. Wellicht heeft hij zich verstapt, maar dan is dit ongemerkt gebeurd.

Klinisch keuren doe ik zeker ja!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:59

Zoals TS al aangaf is het een lastpak in de lessen en zelfs nog 2 handen vol voor ervaren ruiters, dus echt betrouwbaar is hij dan niet.

En knollentuin; er zijn genoeg makke, brave paarden voor 1500 euro te vinden hoor, jonger en gezonder ook nog.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:01

Jolien87 schreef:
Ik heb overlegd met de manege dat er niet met hem gesprongen wordt, met het vooruitzicht dat ik hem ga kopen. Zou ik hem niet kopen, dan heb ik hier uiteraard niets over te zeggen. Ik wil het risico gewoon niet lopen dat het weer misgaat. We weten ook niet goed hoe hij de blessure heeft opgelopen, tijdens het rijden is er niets gebeurd wat erop kan wijzen. Wellicht heeft hij zich verstapt, maar dan is dit ongemerkt gebeurd.

Ik denk dat je daarmee jezelf wel in de vingers snijd.
Zij denken dat je hem heel graag wilt en dat zul je voelen in de prijs.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:02

anneliesdj schreef:
Zoals TS al aangaf is het een lastpak in de lessen en zelfs nog 2 handen vol voor ervaren ruiters, dus echt betrouwbaar is hij dan niet.

Maar dat is geen argument tov een manege hoor. Dat paard zal zijn lessen heus wel lopen. Of hij nu mak is of niet.
Feit is dat hij daar staat en dat een eventuele verkoop betekent dat hij vervangen moet worden door bij voorkeur een paard dat wel mak is. Ga er maar vanuit dat die manege-eigenaar niet gaat toeleggen op de aankoop van een nieuw paard. ;)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 11:03

Luckystory schreef:
Manegepaarden zijn doorgaans erg duur. En dan maakt het niet uit of het dier al dan niet 100% gezond is.
Ik denk dat je eerder richting de 2000/2500 zal moeten denken. Als een manegepaard verkocht wordt, moet dat paard vervangen worden.
+ Dat een manege een bedrijf is en daar ook winst gemaakt moet worden. Dus ik zou er sowieso op rekenen dat de manege-eigenaar een bedrag gaat vragen waar hij zelf een ander paard voor de manege van zal aankopen + een deel winst.
En dan zit je makkelijk richting die 2000 en zelfs meer te denken.
Een manege kan vragen wat ze willen voor een paard, crisis of niet. Want als hij niet verkocht wordt zal er wel op een andere manier geld aan verdiend worden.

Toevallig heb ik mij van de week door de bedrijfsleider laten vertellen dat een JONG manegepaard ongeveer 1400,- moet kosten.
Ik begrijp ook dat een manege een bedrijf is met winstoogmerk, maar je zou ook kunnen zeggen dat ze er winst uithalen als ze straks een paard ervoor weer hebben dat ze vaker kunnen inzetten in allerlei soorten lessen.
Het is dat ze nu zoveel geld aan het paard verdienen omdat
a) ik er in verhouding veel meer voor betaal dan wanneer je gewoon 1x per week een les rijdt
b) het paard nu beter in zijn vel zit omdat ik hem nu driemaal per week fijn aan het werk kan zetten

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 11:05

Luckystory schreef:
anneliesdj schreef:

Maar dat is geen argument tov een manege hoor. Dat paard zal zijn lessen heus wel lopen. Of hij nu mak is of niet.
Feit is dat hij daar staat en dat een eventuele verkoop betekent dat hij vervangen moet worden door bij voorkeur een paard dat wel mak is. Ga er maar vanuit dat die manege-eigenaar niet gaat toeleggen op de aankoop van een nieuw paard. ;)

Wel als je je bedenkt dat het paard sommige dagen maar 1 uurtje loopt, omdat hij niet voor alle lessen geschikt is.
Van alle manegepaarden loopt hij volgens mij de minste uren. Hij zal nooit op één dag 3 lessen lopen.

Bluppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:06

Jolien87 schreef:
Maar uhh waaro zou je hem keuren? Je weet dat hij wat gehad heeft, dat hij nu goed is maar dat het terug kan komen. Eeb dierenarts kan ook niet veel anders zeggen. Verder ken je het paard al een tijd en wil je er geen zz mee rijden. Ik denk of het paard nu goed gekeurd word, de kans er echt niet minder om word dat het weer terug komt.
Over de prijs trouwens, dit paard is niet veel waard max 1000 euro. Alles wat je er meer voor betaald, betaal je omdat je hem wil hebben/eigen emotie

Ligt er aan waarvoor je hem wilt verzekeren. Met ziektenkosten zit je toch wel veel hoger. Mijn merrie is verzekerd voor €2500 en betaal 500 euro pj.

Ik ga voor je duimen dat we snel lezen dat je Collin een goed tehuis mag gaan bieden!

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:07

In de lessen welke ik heb gegeven op desbetreffende manege, heb ik ook wel eens mijn hart vastgehouden voor de acties van desbetreffende paard :')

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 11:07

anneliesdj schreef:
Jolien87 schreef:

Ik denk dat je daarmee jezelf wel in de vingers snijd.
Zij denken dat je hem heel graag wilt en dat zul je voelen in de prijs.

Het probleem dat nu is ontstaan, is dat de vorige bedrijfsleider vanaf het begin heeft gezien wat ik met het paard heb opgebouwd. Hij gunde mij het paard ook van harte en hij gunde het paard ook een fijn leventje bij mij, omdat hij zag dat we wel een goede match waren. De huidige bedrijfsleider ziet mij wel regelmatig omgaan en rijden met het paard, maar moet natuurlijk maar van de verhalen vernemen hoe deze band is opgebouwd.

millennium

Re: Wat betaal je voor dit/een manegepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:08

precies. En daarnaast was de vorige bedrijfsleider een paardenman in hart en nieren, en deze is dat niet. Dat maakt ook al weer verschil.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:08

Maar jij betaalt toch ook om hem te huren? Dus ze verdienen heus wel aan hem.
+ Als jij hem koopt verliest de manege een goede klant?

Al die argumenten die je bij de koop van een paard in gedachten houdt zoals ziek/gezond, goed in zijn vel, goed op gewicht etc...
die zijn simpelweg niet van tel bij de aankoop van een manegepaard. Aangezien de prijs vaak niet paard afhankelijk is.
Ze vragen gewoon wat noodzakelijk is voor hun bedrijf vanuit economisch standpunt.
En dan doen ze er soms zelfs nog een schepje bovenop omdat men weet dat manegeklanten al een emotionele band met zo'n dier hebben en bij een eventuele aankoop dieper in de beurs zullen tasten. :o

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 11:09

Bluppie schreef:
Jolien87 schreef:
Maar uhh waaro zou je hem keuren? Je weet dat hij wat gehad heeft, dat hij nu goed is maar dat het terug kan komen. Eeb dierenarts kan ook niet veel anders zeggen. Verder ken je het paard al een tijd en wil je er geen zz mee rijden. Ik denk of het paard nu goed gekeurd word, de kans er echt niet minder om word dat het weer terug komt.
Over de prijs trouwens, dit paard is niet veel waard max 1000 euro. Alles wat je er meer voor betaald, betaal je omdat je hem wil hebben/eigen emotie

Ligt er aan waarvoor je hem wilt verzekeren. Met ziektenkosten zit je toch wel veel hoger. Mijn merrie is verzekerd voor €2500 en betaal 500 euro pj.

Ik ga voor je duimen dat we snel lezen dat je Collin een goed tehuis mag gaan bieden!

Dat is lief van je! _/-\o_
Ik wil het even van de keuring laten afhangen in hoeverre de arts zegt welk risico het paard loopt op ziekte. (beetje scheve zin?)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 11:12

Luckystory schreef:
Maar jij betaalt toch ook om hem te huren? Dus ze verdienen heus wel aan hem.
+ Als jij hem koopt verliest de manege een goede klant?

Klopt. Al jarenlang zet ik mij actief in op de manege als vrijwilliger en bestuurslid. Daarnaast coördineer ik de onderlinge wedstrijden.
Erbij genomen dat ik een goede "sponsor" ben gezien huren relatief meer voor de manege oplevert, ben ik niet bepaald een klant die de manege zou willen missen. Althans, als ik mij zou verplaatsen in de positie van de bedrijfsleider.
Ik zie het niet als dreigement, maar het is wel een feit dat ik straks niet meer op de manege blijf rijden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:15

Jolien87 schreef:
Klopt. Al jarenlang zet ik mij actief in op de manege als vrijwilliger en bestuurslid. Daarnaast coördineer ik de onderlinge wedstrijden.
Erbij genomen dat ik een goede "sponsor" ben gezien huren relatief meer voor de manege oplevert, ben ik niet bepaald een klant die de manege zou willen missen. Althans, als ik mij zou verplaatsen in de positie van de bedrijfsleider.
Ik zie het niet als dreigement, maar het is wel een feit dat ik straks niet meer op de manege blijf rijden.

Maar je ging toch ook verhuizen? Dus dan blijf je er ook niet als je het paard koopt?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 11:20

anneliesdj schreef:
Jolien87 schreef:

Maar je ging toch ook verhuizen? Dus dan blijf je er ook niet als je het paard koopt?

Klopt, maar als we tot een goede overeenkomst komen, wil ik wel actief blijven als vrijwilliger en bestuurslid. Het is immers "maar" een half uurtje rijden met de auto. Maar als de manege niet bereid is om te onderhandelen en zijn poot stijf houdt, dan zou ik dit wel een ondankbare zet vinden. Wat niet wil zeggen dat ik verwacht dat ik er met een heel lage prijs vanaf moet komen, ik zie wel in dat er een vervangend paard moet worden aangekocht. Maar voor een goede klant zou ik als bedrijfsleider wel een oogje willen dichtknijpen. Immers, de manege neemt ook diensten van mij af, als je ziet hoeveel uren ik in het vrijwilligerswerk steek.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:25

Een manegepaard wat verkocht wordt hoeft echt niet zoveel op te brengen dat daar een nieuwe van gekocht gaat worden. Je hebt ook nog zoiets als afschrijving, hanteerd een manegebedrijf ook gewoon.
En een braaf jong paard kan meer voor de lessen ingezet worden dus verdienen ze sneller meer geld aan.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 15:58

anneliesdj schreef:
Een manegepaard wat verkocht wordt hoeft echt niet zoveel op te brengen dat daar een nieuwe van gekocht gaat worden. Je hebt ook nog zoiets als afschrijving, hanteerd een manegebedrijf ook gewoon.
En een braaf jong paard kan meer voor de lessen ingezet worden dus verdienen ze sneller meer geld aan.

Klopt, maar ik hoop dat de manege zelf ook zo denkt. Ze zullen in eerste instantie niet echt laag gaan zitten met de prijs denk ik.
Er gingen een tijdje geleden zelfs geruchten dat ik een bod van 500,- had uitgebracht. Wel een beetje jammer dat mensen dan denken dat het paard met maar zo weinig waard is. Achteraf kan ik alleen maar lachen om de manier waarop mensen denken en waar ze je wel niet voor aanzien :Y)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 22:52

UPDATE

Vanavond heb ik een gesprek met de bedrijfsleider, hier kwam goed nieuws en slecht nieuws uit.
Het slechte nieuws is dat hij het paard momenteel niet missen kan, aangezien er op het moment vrij plotseling zes (!) paarden/pony's uit het paardenbestand zijn gegaan met verschillende redenen. Deze paarden worden of verkocht omdat ze het werk niet meer aankunnen of met pensioen gaat en een enkeling wordt morgen afgemaakt.
Hierdoor had de bedrijfsleider een vrij hoge prijs in gedachten van 2750,-. Dit ook met het oog op dat hij ervan uitging dat ik hem vandaag of morgen wilde kopen. Gelukkig heb ik hem kunnen uitleggen dat de koop sowieso niet vóór augustus zal plaatsvinden omdat we dan pas gaan verhuizen, maar ook dat ik hem pas wil meenemen als ze hem kunnen missen, wat nu dus niet het geval is.
Dit in acht genomen zorgde er wel voor dat de vraagprijs een stuk zal zakken. Hij denkt nu zelf aan 2000,- euro, omdat hij denkt dat het paard in het hoogtepunt van zijn carrière zit, maar ik heb hem wel kunnen uitleggen dat hij al jarenlang in de manegelessen loopt en niet vergelijkbaar is met een privépaard van 13 jaar. Dit wilde hij allemaal wel begrijpen.
Uiteindelijk hebben we besloten dat de prijs uiteindelijk tussen de 1250,- en 2000,- zal komen te liggen, waarschijnlijk rond de 1500,-. Dit hangt ook een beetje af van de uitslag van de keuring, dit zal pas op het moment gedaan worden dat ik hem ga kopen.
Op dit moment staat onze volgende afspraak op 15 september om dan te kijken hoe de situatie er dan voor staat op de manege en in hoeverre ze hem dan kunnen missen, maar mocht blijken dat dit al eerder het geval is, gaan we al eerder in gesprek.
In ieder geval waren we het er wel over eens dat we wel tot een overeenkomst zullen komen en ook de huidige bedrijfsleider ziet gelukkig dat er echt wel een band is tussen het paard en mij.
Daarnaast heb ik met hem afgesproken dat hij tot het moment van de verkoop zo min mogelijk wordt belast met springen ivm. zijn blessure.

Kortom: to be continued, maar wel met een heel leuk vooruitzicht:D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 23:06

Inderdaad goed en slecht nieuws..
En 1500 is nog te overzien toch?
Hoop voor je dat je Collin uiteindelijk je eigen paard mag gaan noemen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 23:09

Absoluut Sjolvir, 1500,- vind ik een heel schappelijke prijs. De bedrijfsleider wilde zelfs nog wel afspreken dat ik het in termijnen zou mogen betalen. Het gesprek zelf was dus niet heel vervelend, alleen het is wel jammer dat ze nu zo krap zitten met de paarden. Dat was meer het slechte nieuws;)