Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:20

Ik heb zelf 8 jaar op een manege gereden, daar heel geleerd, maar niet per sé nageeflijk rijden zoals het hoort. Ik kreeg erg lang les van een man die het 'spelen' wel erg serieus nam en je teugels van links naar rechts trok als hij er naast stond... Dat ter zijde, ik zie ook een hoop ruitertjes die van hun moeder o.i.d. les krijgen of zelf maar wat aankloten en dat ziet er ook niet altijd even jofel uit..

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:22

Kyarahh schreef:
Ik herken het ook, sterker nog; ik ben zelf zo iemand geweest! :j

Had 4 jaar op de manege gereden, reed ondertussen bij de gevorderden dacht ik, toen kreeg ik een verzorgpony (die niet eens zo moeilijk was), en die kon ik nog niet eens de bak rond krijgen..

Heel herkenbaar, dit is mij dus ook overkomen :j
Toen ik een verzorgpony kreeg ging er voor mij een wereld open. Maar voelde me in eerste instantie wel ontzettend voor gek staan, ik had immers verteld dat ik best kon rijden... Nou, viel dat even tegen :o
Sinds 1,5 jaar heb ik een eigen paard en in die tijd heb ik meer geleerd dan in al die jaren op de manege... Erg zonde idd :j

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:22

Gypsy schreef:
@Trisca: Oh gelukkig. Tja ik wil gewoon dat papiertje, zal braaf die 20 lessen die het geloof ik zijn proberen uit te zitten en mijn bakkes te houden. :=

Ik heb gehoord dat het niveau een stuk hoger is geworden.. Dat er dit jaar maar weinig geslaagd waren?
Ik weet het niet zeker hoor, hoor het via via. Dus zo eenvoudig lijkt het me niet.

Maar inderdaad, ik vond ook altijd dat ik aardig rijden kon. Totdat ik bij iemand van bokt werd 'uitgedaagd' haar paard eens te proberen. (aanleiding van eenzelfde discussie) En nou, dat viel zwaar tegen hoor. Nu heb ik al ongeveer 2 jaar verzorgpony's, en ik merk dat ik toch zeker wel vooruit ga, en meer met gevoel rijd dan eerst. :j

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:26

Hier zie je vaak aan de ruiters op welke manege ze langdurig les gehad hebben.....
Aan het teugelgebruik, lees zagen.

Deze ruiters hoef ik niet op mijn paard.
Leer ze hetgeen maar eens af dat ze jaren geleerd hebben.

Blabla1980

aerdenhout1 schreef:
Maar hoe kan het nu, dat met al die forums, bij zo weinig mensen het kwartje valt en ze gaan nadenken dat er ergens iets niet klopt?
Kijken manege ruiters dan helemaal niet naar mensen met een eigen paard en zien dat die vaak anders rijden? Kijken ze nooit naar een priveles van een pensionklant en luisteren ze wat daar door de instructeur word verteld?
Vroeger deed ik niet anders, van kijken leer je juist zoveel!
En natuurlijk is een manege onmisbaar om de beginselen te leren, maar als je toch verdorie 7 jaar rijd, zou je meer moeten kunnen!
Roepen ze alleen maar GEWELDIG om die centjes binnen te halen dan? Eigenlijk denk ik dus van wel, zolang klant tevreden is blijven ze wel rijden.

Jawel, maar ook mensen met een eigen paard doen het niet altijd veel beter als de " standaard manegeklanten"
Ik ga heel vaak kijken. Ik vindt het interessant om te zien en probeer ook de fouten te zien en te snappen waar de anderen rijdens op gewezen worden door de instructrice. Maar ook naar hoe mensen bepaalde dingen oplossen en hoe ik die zou kunnen toepassen tijdens mijn eigen rijles.

Maar, helaas is het zo dat niet iedereen altijd de mogenlijkheid heeft om ergens anders als in die manege les te rijden.
En in de les wordt niet altijd de tijd gegund om naar een paard te luisteren en op je gemak te voelen hoe een paard reageerd..en vooral dat is jammer.

Maargoed, ik begin steeds eigenwijzer te worden en neem die tijd soms gewoon..en doe gewoon soms net even iets anders als me door de instructrice geadviseerd word...en als ik dan aan het einde van de les te horen krijg dat hij lekker liep weet ik dat ik toch iets goed deed ;)

Britt

Ik zie het helaas niet alleen bij manegeruiters, ook bij een hele hoop eigen paarden. Hoe vaak ik niet zie dat de instructrice 'even helpt' met het aan de teugel rijden. Dan pakt zij de teugels strak vast en trekt ze onder de schouder zo ongeveer en sjort even flink. Daarbij wordt totaal niet gekeken naar de achterhand (die er vaak wat achteraan sloft). Heel pijnlijk om te zien :=

Ik heb op de manege overigens wel veel handigheid aangeleerd, maar te weinig van het echte rijden. Ik heb een goede zit gekregen, dat wel. Maar toen ik aan mijn instructeur (die overigens wel goed les gaf, heb veel respect voor hem) vroeg hoe ik haar nou echt fijn ontspannen kon rijden en nageeflijk kreeg, waarbij ik zelf aangaf wat ik dacht, was het antwoord: 'Ja, zo doe je dat idd, maar dat kan dit paard toch niet' :=
Tja, dan kom je idd nooit verder. Paard bleek achteraf, toen ik een aantal jaar later er zelf op terug keek en over nadacht toch wel flinke klachten te hebben die met name uit de rug kwamen.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:29

Ik heb 7 jaar bij ons op de mangege in Dordrecht gereden. Heb daar leren 'rijden'. Vooruit was vooruit 'drijven' lees schoppen want paardjes waren afgestompt. Remmen en sturen deed je met je handen. In het begin ga je paar weken op dekens dus je leert wel zitten. Maar verder noem ik dat niet rijden eigenlijk. Ik ging toen ik al een tijdje les had en bij de gevorden zat bij een manege ergens op het strand een lesje meepakken voor de leuk. Toen ik niet wist wat van been wisselen was voelde ik me knap banketstaaf :s.. En ik reed al een aardig poosje mee, maar heb bar weinig daar geleerd. Op het blijven zitten na danm, want ik mocht wel op de 'vervelende' ponys. Maar nu jaren later zou ik me eerder vragen waarom de ponys 'vervelend' waren ipv erop te springen en ze alle hoeken van de bak te laten zien :s.

Toen ik voor het eerst les kreeg op mijn eigen paard voelde ik me echt een stumperd! Zoveel wat ik verkeerd had aangeleerd en daardoor ook gewoon mijn paard tegenwerkte. Ik probeer nu meer met mijn zit te rijden, en rustig met mijn benen etc.

Maar het is niet bij elke manege het zelfde, en ik denk idd dat het de laatste jaren aan het veranderen is gelukkig ook voor de paardjes!

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:30

Zelf geef ik rijles op een plaatselijke manege (ben gediplomeerd) waarbij ik les geef aan kinderen tussen de 10 en 17 jaar (en ook enkele volwassenen, maar die daargelaten), welke gemiddeld 4 jaar rijden.

Bij mij in de lessen draait het echter nog echt niet om nagevelijk rijden. Eerst maar eens de 'basis' zo bevestigt krijgen dat de kinderen ook zelfstandig kunnen rondrijden, voelen wat hun pony onder hun doet en daarop kunnen inspelen. En ja, dat is veel, heel veel werk. Ongeveer 90% wacht (na ondertussen een jaar) nog steeds op een groepsinstructie alvorens er actie wordt ondernomen. Hoe frustrerend ook, wanneer ik even geen instructie geef, kakt het hele zooitje in: op de hoefslag rondjes blijven rijden in hetzelfde tempo'tje. Door ze op een spelenderwijs 'tools' mee te geven waar ze zelfstandig mee aan de slag kunnen (hele simpele tools), probeer ik stapje voor stapje dat kleine beetje ruitergevoel te creeeren en ze op deze manier stapje voor stapje wat zelfstandiger te laten rijden. Dus: eerst maar eens voelen of mijn pony aan mijn been is, tempowisselen rijden, van de hoefslag af komen, bewust zijn van eigen hulpen, ondertussen denken aan houding en zit, ook nog op het goede been lichtrijden etc. etc. Voor mening manegeklant welke ik in de rijles heb is dit al een hele opgave, waarbij ook rekening mee dient te worden gehouden dat ik ze op zoveel mogelijk verschillende pony's zet (wat overigens ook weer voor aardig wat weerstand kan zorgen maar dat is off-topic) en ze 1 x in de week of soms maar 1 x in de twee weken komen rijden.

Begrijp: bij heel veel manegeruiters is dat ruitergevoel van nageeflijk rijden er gewoonweg niet. Heel lomp om te zeggen, maar ze zitten erop, hebben vaak bij elk ienieminiestapje begeleiding nodig en hebben in feite geen idee hoe een paard in elkaar zit. Dat geeft ook niks, veel ruiters komen ook juist voor het plezier, maar toch, wel iets waar je rekening mee dient te houden.

edit: spellingsfoutjes
Laatst bijgewerkt door millennium op 04-07-11 15:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:31

Dit is trouwens het topic nadat ik dus op het paard van een bokker had gereden n.a.v de discussie haha. Als ze dit leest, wil ik haar nogmaals bedanken, het was ontzettend leerzaam.
[MA] Met het schaamrood op mijn kaken..

maar ik denk dat goede instructie ook best wel heel belangrijk is. Sinds ik ook meer les krijg, en beter, merk ik ook dat ik dingen eerder begin te voelen. Dat had ik eerst totaal niet.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:34

Ik ben het er trouwens niet mee eens dat een goede manege vooral een duurdere manege moet zijn. Ik rijd op een manege met gediplomeerde instructie waar de paarden erg veel buiten komen en het tuig wel wat oud is maar wel goed onderhouden en passend en deze manege is goedkoper dan mijn vorige manege die het minder op orde had (veel paarden die erg dood waren op de hulpen, paarden bijna niet buiten, slecht passend tuig, geen poetsspullen per paard, Instructrice die de helft van de les zat te roken in de hoek etc.). Het is niet alleen geld het is ook de kunde die meeteld. Sommige maneges zouden echt beter kunnen als ze gewoon beter zouden managen daar hoeft de prijs echt niet altijd voor omhoog. En goede instructie vinden is gewoon lastig maar daarbij hoeft de duurste ook niet altijd de beste te zijn.

Overgens ken ik ook mensen die op prive of verzorgpaarden nog steeds lessen krijgen waarbij het paard in de krul word getrokken en de ruiter gewoon als een zoutzak mag blijven zitten. Het is voor heel veel beginnende ruiters gewoon lastig om kundige begeleiding te krijgen volgens mij en als iemand eenmaal iets geleerd heeft moet je het er vaak met een (sloop)hamer uit meppen :Y)

Trouwens denk ik ook dat veel manege ruiters ook mensen zijn die niet perce heel goed willen leren rijden. Er zijn ook veel mensen die het gewoon heerlijk vinden om lekker buiten te rijden en een keer in de week een paardje te knuffelen. Als je de ambitie niet hebt om een topper te worden ga je ook geen top prijzen betalen voor les.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:36

Ik heb veel manege lessen gegeven, ook op verschillende maneges gewerkt. Ook ik merk dat vele manege ruiters niet beter weten dan dat ze "goed" kunnen rijden. Maar vraag ze niet om te voelen wanneer welk been waar is. Kun je ze ook niet kwalijk nemen ze hebben niet anders geleerd. Ik probeerde altijd m'n manege ruiters net zo te leren rijden als ik iemand zou begeleiden met een eigen paard. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want vele manege paarden zijn niet zo fijngevoelig te rijden als een eigen paard. Steeds weer m'n ruiters uitleggen dat de hulpen die ze nu geven veel te groot zijn en zachter moeten en kunnen. Toen ik met mijn vorige paard ook op de manege stond waar ik een paar uur per week les gaf, liep ze af en toe mee in m'n les, om de ruiters te leren hoe en gevoelig paard voelt in de hoop dat ze dat meenamen op de manege paarden.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik ruiters in mijn groepen had die graag leerde en niet alleen maar kwamen om een rondje te hobbelen, want die heb je er ook bij en die ruiters zijn moeilijker fijngevoelig te laten rijden.

Denk dat het moeilijkste is om je ruiters zo te krijgen dat ze alles willen weten en met die kennis zich goed gaan afvragen hoe en waarom een paard doet wat hij doet. Pas dan begrijp je je paard en kun je er naar handelen.

Maar denk dat op zo'n manier lesgeven voor veel maneges helaas niet haalbaar is, dan heb je instructeurs nodig met de juiste instelling en betrokkenheid bij het bedrijf, paarden en de klanten. De juiste paarden die je ruiters gaan leren voelen.
En ga er maar eens aanstaan om als manege geld te verdienen, je klanten tevreden te houden en ze ondertussen vertellen dat ze niet kunnen paardrijden... Als instructeur moet je ook wel sterk in je schoenen staan, sommige ruiters willen dan een nieuwe oefening leren omdat ze zich anders verveelt voelen in de les. Voor vele is het een kunstje rijden en niet je zelf en je paard ontwikkelen.
Gewoon commercieel gebeuren over het algemeen imo. Natuurlijk uitzonderingen daargelaten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:38

@Inney: wat goed dat je er zo veel van opgestoken hebt! En leuk om te lezen dat je doorgezet hebt met lessen :j

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:39

Oke ik heb lang niet alles gelezen
Maar reageer wel effe.
Ik ben een manege ruiter die nageeflijk leert te rijden.
En dus ook met ontspanning.
Als we het niet goed doen zegt de instructrice dat ook.
Ook net als wat op pagina 1 is beschreven.
Eerst oefenen met stilstaan op de AC lijn, hand sluiten en wachten tot hij ontspanning gaat. Als hij dan een beetje zakt erbij dan weer wegstappen en goed belonen.
Dus niet hele tijd druk op de mond en zagen en bla bla...

Als een paard niet wil wil ie niet...
Dan gaan we ook niet ellenlang in de mond trekken enzo

Ik heb nu een verzorgpaardje die opnieuw bereden moet worden bla bla en daar leer ik een hele hoop bij.
vooral ook omdat eigenaar mij tips geeft enzo en hoe ik mijn polsen moet houden. Bleek dat ik die naar binnen hield ipv naar buiten
Eigenaar heeft M1 gereden..
Goede instructie gehad enzo
En daar leer ik een hele hoop
alleen zijn we niet van plan in hoge dressuur te gaan rijden

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:41

Ik rij al jaren paard van mijn 7e tot mijn 18e op van die (zoals pappa het altijd zo mooi omschreef) slachtknollen bij een boer.
Op mijn 30ste weer begonnen op een manege (verleren doe je het niet het is net als fietsen)

Maar ik heb pas leren rijden toen ik mijn eigen pony kreeg en van de manege weg ging.
Goede privelessen, je verdiepen in rijstijlen waarbij het Klassieke heel goed bij mij past en
trainings weken/weekeinden/dagen volgen....

Maar goed een ieder leert anders en er zijn ook hele goede instructeurs op een manege die goed lesgeven
en je heb instructeurs die afstompen na zoveel jaar.
Het ligt er ook aan wat je verwacht van de lessen.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:41

Japeloup schreef:
Ik heb veel manege lessen gegeven, ook op verschillende maneges gewerkt. Ook ik merk dat vele manege ruiters niet beter weten dan dat ze "goed" kunnen rijden. Maar vraag ze niet om te voelen wanneer welk been waar is. Kun je ze ook niet kwalijk nemen ze hebben niet anders geleerd. Ik probeerde altijd m'n manege ruiters net zo te leren rijden als ik iemand zou begeleiden met een eigen paard. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want vele manege paarden zijn niet zo fijngevoelig te rijden als een eigen paard. Steeds weer m'n ruiters uitleggen dat de hulpen die ze nu geven veel te groot zijn en zachter moeten en kunnen. Toen ik met mijn vorige paard ook op de manege stond waar ik een paar uur per week les gaf, liep ze af en toe mee in m'n les, om de ruiters te leren hoe en gevoelig paard voelt in de hoop dat ze dat meenamen op de manege paarden.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik ruiters in mijn groepen had die graag leerde en niet alleen maar kwamen om een rondje te hobbelen, want die heb je er ook bij en die ruiters zijn moeilijker fijngevoelig te laten rijden.

Denk dat het moeilijkste is om je ruiters zo te krijgen dat ze alles willen weten en met die kennis zich goed gaan afvragen hoe en waarom een paard doet wat hij doet. Pas dan begrijp je je paard en kun je er naar handelen.

Maar denk dat op zo'n manier lesgeven voor veel maneges helaas niet haalbaar is, dan heb je instructeurs nodig met de juiste instelling en betrokkenheid bij het bedrijf, paarden en de klanten. De juiste paarden die je ruiters gaan leren voelen.
En ga er maar eens aanstaan om als manege geld te verdienen, je klanten tevreden te houden en ze ondertussen vertellen dat ze niet kunnen paardrijden... Als instructeur moet je ook wel sterk in je schoenen staan, sommige ruiters willen dan een nieuwe oefening leren omdat ze zich anders verveelt voelen in de les. Voor vele is het een kunstje rijden en niet je zelf en je paard ontwikkelen.
Gewoon commercieel gebeuren over het algemeen imo. Natuurlijk uitzonderingen daargelaten.

AMEN _/-\o_ heel mooi en duidelijk uitgelegt! :) Bij het bedrijf waar ik nu werk waren ouders en kinderen na de eerste paar lessen ook niet happy, want: het was niet meer zo gezellig. Nou, ik ben een hele gezellige meid, maar ik daarnaast ben ik ook van mening dat je gewoon op een correcte manier moet leren paardrijden. Het sturen, op het juiste been lichtrijden, een groot deel van de basis was gewoon belabberd. En ja, dan is het even aanpoten, voor zowel mij als instructeur, als voor de klanten, wat op dat moment niet voor een grote klantentevredenheid zorgde, maar waar we na een jaar toch aardig met elkaar door 1 deur kunnen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:48

Ik ken het ook hoor. Mensen die al langer rijden dan mij, maar op een manege blijven rijden, rijden vaak een véél lager niveau dan mij.. Dit komt natuurlijk ook omdat ik toen ik half gevorderd was, een Z-pony heb gekregen en van hem alles heb geleerd. Het leren aanvoelen word dan zoveel makkelijker en alles gaat dan ineens erg snel natuurlijk.

Manegepaarden zijn vaak niet zo goed aan de benen, dus het leren aanvoelen (bijvoorbeeld door het binnenbeen heen lopen etc.) gaat gewoon niet snel, of helemaal niet. Hoe moet je het leren aanvoelen als je het 'goede' gevoel niet kent? Dan word automatisch het 'verkeerde' gevoel het gevoel dat je kent, waarvan je denkt dat het 'goed' is.

Als manegeruiters dan op één van mijn pony's gingen rijden, was het een wereld van verschil. Ik vind een leerpaard gewoon echt nodig als je ambities zijn om de sport in te gaan. Tommie Visser raadde het ons aan en ik begrijp hem nu volkomen..

Ik vind het een questie van instructeur en manegepaard...

Carowl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:49

Ik ben een manegeruiter die heel goed beseft dat je veel meer leert in privéles of op verzorgpaarden..
Iemand gaf het advies om privéles op de manege te nemen.. jammer genoeg geven de meeste maneges alleen privélessen om te kijken welk niveau je hebt..
En voor andere privélessen (niet op een manege) heb je een paard nodig, wat ik dus niet heb.
Ik heb nog niet veel mensen gevonden die me een kans wilde geven om hun paard te verzorgen..
Mensen die een verzorger zoeken, willen meestal een 'pasklare' oplossing.

Ik mocht bijvoorbeeld een paard van een vriendin verzorgen wanneer zij op vakantie ging (is uiteindelijk niet doorgegaan).
Zij vertelde me dat ze absoluut niet wilde dat haar paard in een krul getrokken werd, wat begrijpelijk is.
Maar wanneer ik mee ging kijken naar haar paard, zag ik ze toch 'zagen' en in de teugels knijpen enz..
Dan vraag ik mij af wat zij bedoelt met 'in de krul trekken'...

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:50

Carowl schreef:

Ik denk handen vastzetten en voorwaarts rijden

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:54

Ik heb 10 jaar! op de manege gereden en in die tijd heb ik nooit van het woord nageeflijk gehoord :') We leerden eigenlijk alleen maar figuren rijden (en jammer genoeg niet eens op de goede manier)... De manege was eigenlijk niet echt geschikt voor ruiters die al langer reden... ;(
Sinds oktober heb ik een eigen paard en ik heb het gevoel dat ik in de tijd dat ik mijn eigen paard heb veel meer heb geleerd dan in de 10 jaar op de manege... Erg jammer ;(

Carowl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:55

Het was sarcastisch bedoelt als in, is zagen dan wel een goede manier..
Maar zelf zit ik dus met het probleem dat ik echt niet weet waar ik het kan leren. (ben ook student..)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:56

Carowl schreef:
Ik ben een manegeruiter die heel goed beseft dat je veel meer leert in privéles of op verzorgpaarden..
Iemand gaf het advies om privéles op de manege te nemen.. jammer genoeg geven de meeste maneges alleen privélessen om te kijken welk niveau je hebt..
En voor andere privélessen (niet op een manege) heb je een paard nodig, wat ik dus niet heb.
Ik heb nog niet veel mensen gevonden die me een kans wilde geven om hun paard te verzorgen..
Mensen die een verzorger zoeken, willen meestal een 'pasklare' oplossing.

Ik mocht bijvoorbeeld een paard van een vriendin verzorgen wanneer zij op vakantie ging (is uiteindelijk niet doorgegaan).
Zij vertelde me dat ze absoluut niet wilde dat haar paard in een krul getrokken werd, wat begrijpelijk is.
Maar wanneer ik mee ging kijken naar haar paard, zag ik ze toch 'zagen' en in de teugels knijpen enz..

Er zit een verschil tussen gewoon zagen in de mond, en rijden op gevoel.. Niet dat je wel mag zagen als je dat netjes op je gevoel doet hoor, maar er zit wel degelijk een verschil in. Zo'n verschil dat het ene duidelijk is voor je paard, en het andere erg onduidelijk.

Als je bijvoorbeeld overdreven stelling wilt (en dan bedoel ik echt bijna op je knie) mag je ook wel wat spelen met je handen, hem lekker losmaken in hals en kaak, maar dat is wat anders dan dat je maar gewoon in de teugels gaat knijpen zodat hij zijn hoofd naar beneden doet

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:57

Ik ben het er overigens wel mee eens dat als je verder in de sport wilt komen, dit op een manege niet gaat lukken. Maar of je goed kan rijden als je Z start, wil ik ook weer niet zeggen.

Want wat is goed rijden? Het kan ook zijn dat je talent ligt bij jonge paarden, of bij probleempaarden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:01

madelief88 schreef:
Ik ben het er overigens wel mee eens dat als je verder in de sport wilt komen, dit op een manege niet gaat lukken. Maar of je goed kan rijden als je Z start, wil ik ook weer niet zeggen.

Want wat is goed rijden? Het kan ook zijn dat je talent ligt bij jonge paarden, of bij probleempaarden.

Maar bij jonge paarden en bij probleempaarden heb je toch de 'basis' nodig (vind ik) die je op een manegepaard vaak niet leert, al zijn er natuurlijk wel (veel) uitzonderingen. En dan heb ik het over het gevoel wat ik net al beschreef..

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:03

Ik denk dat het grooten deels licht van wie je les krijg en hoe ? Toen ik op nog op de manege reed, in onze les dan ) Reden/leerde we niet nagevelijk te lopen, omdat niet alle paarden evenmakkenlijk gaan, en het lastig is om het aan een groep uit te leggen, wou je weten hoe je je paard/ pony nagevenlijk wou laten lopen, dan neem je een privé les, als dat doet krijg je een hele 'preek'( in de zin van erg leerzaam, en niet saai.) Over hoe je je paard ontspannen kan laten lopen, en wanneer een paard nagevenlijk kan lopen enzo.

Mijn allerlaatste manegeles (vorigeweek) Zat ik dus op een paard wat heel snel nagevenlijk liep als je haar dan ontspannen krijgt, Hoe ik dat gedaan heb beetje voltes rijden en stelling vragen en toen bij schippermag ik overvaren (gingen we doen voor de fun omdat het eigenlijk beetje te warm was, dus lekker simpel gedaan) Ging ze met d'r hoofd zakken, en liep ze nagevenlijk. ( we moesten met lang teugeltje oversteken, had oolk helemaal niet aan de teugels gezeten.

Hiihi dat laatste slaat nergens op eigenlijk maarjha, als het onduidelijk is snap ik het wel, ben dyslectisch ;$

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:06

Geryon schreef:
madelief88 schreef:

Maar bij jonge paarden en bij probleempaarden heb je toch de 'basis' nodig (vind ik) die je op een manegepaard vaak niet leert, al zijn er natuurlijk wel (veel) uitzonderingen. En dan heb ik het over het gevoel wat ik net al beschreef..

Ik heb het niet specifiek tegen jou, maar ik denk dat je juíst op manegepaarden gevoel kan ontwikkelen omdat je veel verschillende paarden/pony's rijdt. Als jij alsmaar op hetzelfde (leer)paard rijd, ontwikkel je een heel ander gevoel dan als je op jonge paarden (die helaas maar al te vaak meelopen in lessen) of bokkende, scheef etc etc paarden rijdt. Want dat de meeste manegepaarden niet mooi rechtgericht en soepel en makkelijk te rijden zijn, daar kunnen we het allemaal wel over eens zijn denk ik.