Pony/paard te goed voor de manege

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:24

Dit klinkt voor mij als een leuke theorie die je in de praktijk niet (veel) zult zien.
Het niveau van manege-ruiters ligt nou eenmaal een stuk lager dan
bij paardeneigenaren. (oke, natuurlijk kan iemand wel weer een paar
uitzonderingen noemen) maar over het algemeen is dat gewoon zo.

Ik reed 2,5 jaar geleden ook nog gewoon 1x per week mn rondje.
Reed al 5 jaar, maar kon eigenlijk nix, ik dacht van wel! Ja wijken, Maar dat
was 'over de buitenschouder naar de hoefslag kachelen'. Ik reed F8 dusse
dat was al bijna L niveau :n

Mijn paard staat gestald op deze manege, ik zie gewoon dat mensen die al 10 jaar
rijden in principe nog 'niets' kunnen. Ze denken van wel hoor, maar in mijn
geopende ogen kunnen ze dus net zoveel als ik toen kon. Dus ja, die goede paarden
worden langzaam afgestopt.

Hier komen veel paarden binnen die echt leuk kunnen lopen, maar na een paar weken
hebben ze door dat ze niet hoeven te wijken (omdat voorbeeld aan te houden) maar
dat naar de hoefslag duikelen over de bs ook prima is.

lailapri

Re: Pony/paard te goed voor de manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 20:43

Maar nu stuur ik mijn kind naar een manege.
Ik heb haar als volgt opgevoed:
Waar je van houdt sla je niet, schop je niet, schreeuw je niet tegen, doe je geen pijn, etc.
Ik probeer haar het delen en samenwerken bij te brengen en leer haar dat je met vragen en eerlijkheid meer bereikt, dan je fouten op een ander af te schuiven.

Kleine meid komt op de manege en verwarring slaat toe.
Ze houd van de paardjes en is dus lief voor ze, misschien te lief, maar puur omdat ze het zo geleerd heeft en met de juf erbij graag goed wilt doen en daarbij is het natuurlijk ook best spannend.
Ze moet leren strenger te zijn en haar grenzen aan te geven en het paard moet naar haar luisteren (ehm meer dan samenwerken kun je niet verwachten met een volwassend paard en een jong grietje. Paard laat zich echt niet leiden door een kind, daar is de instructeur voor). Zoals je wel kunt raden zijn haar hulpen nog niet duidelijk en zelfs tegenstrijdig. Kind wat ik probeer bij te brengen dat je naar jezelf moet kijken in probleem situatie's alvorens je een ander toespreekt, wordt nu wijsgemaakt dat het paard eigenwijs is en op zijn kop moet krijgen omdat hij niet luisterd.
Kind leert dus te slaan en schoppen waar het van houdt, dat de schuld bij het dier ligt en ipv samenwerken te domineren. Waarom moet dit zo tegenstrijdig zijn met de rest van de opvoeding die het kind geniet.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:46

Tja dan moet je toch opzoek naar een kleinschalige stal denk ik.
Want op grotere manege's werkt het gewoon zo als jij het
beschrijft. Heel spijtig maar wel waar. Ik zie het elke dag om me heen.
Laatst mocht kindje zelfs de pony op stal zetten omdat de juf echt wel wist
hoe de pony aangepakt moest worden (kind wilde pony geen tik geven)

Ik zou mijn eigen kind (eren) ook geen manege lessen laten volgen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 20:55

Eigenlijk vind ik dat best zot!
Ik denk ook dat ik volgend jaar nog maar een keer de orun cursus start omdat ik gelukkig alleen maar sterker eruit ben gekomen door begeleiding. Dan ga ik daarna maar eens kijken of ik les kan gaan geven bij de ponyclub.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:38

Illusion schreef:
wat me opvalt is dat het bijna altijd zelf manegeruiters zijn die zeggen hoe goed hun manege wel niet is.
Dat doet iedereen, ook in mijn vriendenkring vroeger. todat ze een eigen paard kregen en zagen hoe slecht er eigenlijk les gegeven wordt op een manege en dat je op een laag niveau blijft hangen. nog niet te spreken over foute zadels e.d.

Ik heb nu zo'n 6 jaar een eigen paard, en nog steeds denk ik hetzelfde over de manege... Ik rij ook nog steeds zowel mijn eigen paard, als de rijschoolpaarden, aangezien je soms iets van een ander paard kan leren, waardoor je je eigen paard weer beter kunt rijden.

In de rijlessen bij ons rijden trouwens ook meerdere ruiters mee met eigen paard, rijden ook KNHS wedstrijden mee, tot op Z niveau.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:55

Ik denk dat er ook veel moet veranderen bij de insteek van de instructie (althans, de regio waar ik werkte).

De bedrijfsleider toendertijd, had een hele goede insteek wat paarden aangaat, maar het beslissende bestuur liet het dan toch weer hangen als het om goed passende zadels ging, en geen paard wat lekker beweegt, onder iets wat niet past.

De instructie kan tijdens de lessen al veel doen, door de paarden zelf ook te observeren, en gymnastiek voor het paard mee te nemen in het onderricht.Dat kan zou eenvoudig. En begin kinderen uit te leggen, het hoe en het waarom van een goede zit, een rustige hand, en borduur daarop voort.( Bv, een eenvoudige oefening voor een licht gevorderde ruiter, is schouderbinnewaarts op 2 lijnen, paard kijkt licht naar binnen, en je houdt hem op de hoefslag met je binnenbeen. Te sterke hand, en het paard wendt af, te zwak been, paard wendt af. Niet recht zitten, paard wendt af. Leg bij B of E je buitenbeen erbij, en je paard moet afwenden. Hoef je dus niet voor te plukken aan de teugels, zo'n wending :)* ) En houdt alsjeblieft op, kinderen die nog niet eens kunnen doorzitten, te laten galloperen, omdat de ouders en kinderen dat zo graag willen, om maar een voorbeeld te noemen.

Bij mij in de beginnersles zochten naar een aantal weken alle paarden netjes de aanleuning, sommigen gaven meer. Omdat de ruitertjes, lekker konden zitten. En het waren echt geen sportpaarden. Sommigen liepen al 12 jaar in de lessen mee.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:51

luve_rozes schreef:
Ik denk dat er ook veel moet veranderen bij de insteek van de instructie (althans, de regio waar ik werkte).

De instructie kan tijdens de lessen al veel doen, door de paarden zelf ook te observeren, en gymnastiek voor het paard mee te nemen in het onderricht.Dat kan zou eenvoudig. En begin kinderen uit te leggen, het hoe en het waarom van een goede zit, een rustige hand, en borduur daarop voort.( Bv, een eenvoudige oefening voor een licht gevorderde ruiter, is schouderbinnewaarts op 2 lijnen, paard kijkt licht naar binnen, en je houdt hem op de hoefslag met je binnenbeen. Te sterke hand, en het paard wendt af, te zwak been, paard wendt af. Niet recht zitten, paard wendt af. Leg bij B of E je buitenbeen erbij, en je paard moet afwenden. Hoef je dus niet voor te plukken aan de teugels, zo'n wending :)* ) En houdt alsjeblieft op, kinderen die nog niet eens kunnen doorzitten, te laten galloperen, omdat de ouders en kinderen dat zo graag willen, om maar een voorbeeld te noemen.
.

:j

Het is erg jammer dat veel instructeurs denken dat kinderen de echte basis niet kunnen leren omdat het te ingewikkelt zou zijn. Ze laten de kinderen maar aanklooien onder het mom "dressuur leren ze wel als wat ouder zijn en kunnen zitten". Terwijl als je begint bij het begin, het voor de meeste kinderen juist heel goed te begrijpen is. Ze leren direct met hoe weinig ze de pony kunnen sturen en van gang kunnen laten veranderen. Dit begint met op de zit van stop naar stap en andersom, dan leren wenden (op een buitenteugel, geen getrek aan de binnenkant), vervolgens langzaam naar draf (naar eerst het lichtrijden in de stap te oefenen) en pas wanneer in de draf een goede balans is naar galop.

Helaas zitten de meeste kinderen in de eerste of 2e les al in galop (te trekken, te schoppen en te botsen in het zadel... ). In veel gevallen de pony in de stress (oren in de nek) en een ruiter die er niets van geleert heeft doordat het vooral bezig was om maar niet naar beneden te vallen.

Een goed begin is veel meer als het halve werk...

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:52

De ORUN opleiding fase 1 was in mijn tijd ook helemaal niet gericht op het les geven aan kleine kinderen. De hele cursus door, krijg je alleen te horen; hoe verbeter je deze combinatie. Minieme uitleg erbij, en de verbetering hangt dan ook af, van het aanbod aan ruiters. Daar zaten dus geen kinderen bij, maar volwassenen. Veelal wedstrijdruiters, en dan is de focus al gauw op de 'aan de teugel' en alles wat er mee samenhangt.

Ik kreeg 1 van die lessen een volledig onbekende, angstige man, op een druk paard. Daar viel niet dressuurmatig mee te werken, die combinatie moet je in ontspanning brengen. Arme man was compleet ervanaf, wilde veel te veel zijn best doen voor mij. Zeker met al die wedstrijdruiters, en aankomende instructrices, die ook hoog reden. Heb eerst 5 minuten met hem gepraat, dat allemaal los te laten. Stom toeval deze combinatie, maar het had wel te maken met het doel van de opleiding, want dat kun je tegenkomen. En dan leer je een weg zoeken naar je leerling, en daardoor naar het paard. waarbij het paard natuurlijk verteld, dat die man doodzenuwachtig was :)

Ik heb niets, maar dan ook niets geleerd, (behalve een klein stukje pedagogie), om om te gaan met kids op een manege. Uitgaande van wat toen de opleiding was, moet het echt 'in' je zitten; gecombineerd met een dosis verstand van paarden, op anatomie en gedrag. Tijdens de fase 1, heb ik in de kantine gezeten grotendeels, en ben met vlag en wimpel geslaagd.

Het gros van de meiden toen, deden het om een baantje te krijgen, om om te gaan met paarden. In de praktijk ga je veel meer om met kinderen, en hun zijn, via wie je werkt naar de paarden, en beide probeer je in balans te brengen.

Als je dan de mentaliteit hebt, dat het alleen om de omgang met paarden gaat, en geld verdienen 'om je in de picture te rijden', valt het beroep je zwaar tegen. En die houding ben ik veel tegen gekomen.Dan moet alles vooral makkelijk gaan, vervelende pony's laat je staan, die maken een rommeltje van je les, en met diploma rijden kun je niet komen je kinderen te ondersteunen, want dan heb je een wedstrijd. Dat jezelf bepaalt in het midden door inzicht in de karakters van paarden, of je les een rommeltje wordt, missen de meesten. En bij de diploma's hoor je er te zijn, je pupillen rammelen van de zenuwen, en hebben je nodig.

Het is echt een redelijk onderschat beroep, wat veel meer te maken heeft met idealisme en hart voor dier, kind en het bedrijf in het grote geheel, dan de meesten denken.

Janouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:52

ik ben het ook wel met je eens.

maar, wij hebben op onze manege een paar paarden die snel aan de teugel lopen enzo.
als je daar beginners opzet, die hebben geen idee hoe je dat eigenlijk moet vragen van je paard, dus die lopen heel echt in zijn mond te trekken omdat ze dan denken dat die aan de teugel gaat lopen,

ik vind dat dat soort paarden wel in de beginners lessen mogen lopen, maar alleen als de beginners duidelijk uitlegt word, dat ze NIET mogen trekken, wat bij onze manege dus wel gebreurd, helaas .

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 18:09

hoe vraag je aan de teugel dan?

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:48

erg leuk/ interessant topic!
vind t moeilijk, want als je kijkt in het lesboek van de orun cursus 2011, dan staat er dat je af en toe ook op goede paarden moet rijden, om het juiste gevoel te vinden. te ervaren hoe het is als je het goed doet.
maar je hebt goede paarden binnen 2 weken kapotgereden/verpest als het even tegenzit, en dit hoor ik dan ook wel op de manege, dat ze t zelf eigenlijk zonde van bepaalde paarden zouden vinden, als die in de lessen werden gebruikt en verpest zouden worden.

maar er blijft gewoon een duidelijk verschil: manegepaarden of particulier. en ja, de ene manege steekt er meer in als een ander.

luve-rozes zei iets over dat er wordt gegalopeerd zonder dat de kinderen nog uberhaupt kunnen doorzitten............ik ben het daar helemaal mee eens, stapje voor stapje, en doorzitten komt nog altijd voor galoperen.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:51

lailapri schreef:
hoe vraag je aan de teugel dan?

simpel: heel hard trekken :D

( ik vraag de kinderen wel eens of het ook zeer doet, als ik aan hun haar trek, of dat het ook irriteerd als ik met een lepel tegen hun tanden aan zou tikken. dan snappen ze beter wat ik bedoel als ik probeer duidelijk te maken wat hun gedrag bij de paarden/pony's doet.)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 20:56

oke imo vraag je het niet maar is het een kadootje

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 07:32

Een paard/pony kan zich pas ontspannen en aanleuning zoeken, als een ruiter goed zitten kan. Een goed zittende ruiter kan pas contact nemen met de mond van een paard, als hij/zij zelf goed zitten kan, en weet wanneer te drijven, en hoe. Dus aan de teugel lopen, komt pas veeeel later er aan te pas.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 07:44

Ik ben opgevoed met respect en liefde voor dieren, toen ik op de manege kwam was ik helemaal verbaast.
Oke er werd niet in de mond getrokken maar een tik met de zweep was geen uitzondering
Het zat me zo dwars dat ik snel ben overgestapt naar de verzorgpaarden (daar veel meer geleerd ook met een 'eigen' instructrice)

Inmiddels heb ik een stal gevonden waar het ook anders kan, waar paarden in hun waarde gelaten worden, veel tijd wordt besteed aan zitlessen en een zweep 'not done' is.
Veel betere sfeer daar ook, geen stalgebreken bij de paarden om maar iets te noemen.
Beide partijen hebben er zin in, het kan dus wel....

Verder ben ik het met luve_rozes eens

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 23:17

Anoeska schreef:
Illusion schreef:
wat me opvalt is dat het bijna altijd zelf manegeruiters zijn die zeggen hoe goed hun manege wel niet is.
Dat doet iedereen, ook in mijn vriendenkring vroeger. todat ze een eigen paard kregen en zagen hoe slecht er eigenlijk les gegeven wordt op een manege en dat je op een laag niveau blijft hangen. nog niet te spreken over foute zadels e.d.

Ik heb een prima eigen paard op een privestal, zit in de wedstrijdsport bij de KNHS, maar ik kom als FNRS jury veel op maneges. Ik denk dus dat ik best een aardig beeld heb van hoe de kwaliteit van de Nederlandse maneges is.

Daar moet ik bij zeggen dat ik jaren op een FNRS manege heb gestaan met m'n eigen paarden. En daar ook les kreeg van een manege instructeur. Ook toen reed ik prima mee in de KNHS wedstrijden. Dus nee, ik ben het gewoon niet eens met de stelling dat het niveau op alle maneges bagger is. Er zijn hele treurige maneges met treurige paarden, en er zijn kwaliteitsbedrijven die goed hun best doen.

Aan de andere kant zie ik bij de verschillende instructie op mijn privestal net zo veel kwaliteitsverschil.

Inderdaad! Ik lees af en toe toch nog iets over een combinatie bestaande uit een manegepaard en een ruiter met 0 ervaring in de wedstrijdsport, die het binnen een half jaar hebben geschopt naar de Z waarbij ze les krijgen van een manege instructeur/instructrice... Natuurlijk is er wel een verschil in kwaliteit qua lesgeven, maar om te zeggen dat je op een manege niets leert, is misschien iets te snel gezegd.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 09:41

Er zijn natuurlijk manges die wel goed bezig zijn, die liggen ook niet ter discussie. Maar er zijn meer, waar het slecht gaat. Dat ligt aan veel factoren. En misschien moet je beginnen bij de klant. (gaan we andersom eens redeneren) Hoeveel wil je, als ouders van een kind, zonder verstand van paarden en rijden, kwijt zijn, aan een manegeles, op een manege, wat alles te bieden heeft voor ruiter en paard zoals het hoort?
We hebben het nl. wel over een bedrijf runnen. Vraag en aanbod.

ABC321L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 12:33

Deels eens, deels oneens. Soms wordt het paard gewoon gebruikt in de verkeerde lessen die ze misschien op die manege helemaal niet geven, snap je?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:09

-> MA

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:35

Het is een lastig probleem want je wil het graag doen zoals het hoort te gaan. Dus idd het nageven als beloning krijgen voor het goede rijden en netjes op been en zit rijden ipv teugels en zweep.

Maar hoeveel mensen die nu een eigen paard hebben zijn ook begonnen op de manege? Ik denk dat er niet heel veel mensen de mogelijkheid hebben om op een prive paard te beginnen en als dat wel het geval is heb ik ook vaak meegemaakt dat het ook vaak niet zonder problemen ging.

Dus in verhouding rijden er op een manege heel veel beginners en veel minder (echt) gevorderde ruiters. Die beginners moeten alles nog leren en hoe goed je ze ook iets aanleert, helemaal onafhankelijk zijn de eerste draflessen nooit en daar kun je ook niet 100% op voorbereiden dmv stap. De paarden waar ze op rijden moeten best veel kunnen incasseren, een verdwaalde hand omdat ze even uit evenwicht raken en een been die wat onvoorzichtig neerkomt bij het lichtrijden. Daarvoor heb je hele brave en rustige paarden nodig en geen leuke goed afgerichte dressuurpony die bij een onvoorzichtig been aan de overkant van de bak staat.
Verder hebben wij op de manege vorig jaar een Z dressuurpaard erbij gekregen waar vooral de gevorderde ruiters op rijden (wij rijden elke week op hetzelfde paard). Die loopt dus niet mee met de beginnerslessen maar je merkt ook dat er soms een half gevorderde ruiter op rijdt en die kan er heel veel van leren maar doordat die nog moet leren, worden er ook fouten gemaakt en zal dat paard daar dus niet soepeler van worden.
Aan de andere kant rij ik (als toch wel gevorderde ruiter) elke week op een beginnerspony die bijna alleen maar ponylesjes loopt met kleine kindjes. Ik verwacht veel meer van hem en zet hem dan ook aan het werk. Maar als ik mijn been aanleg krijg ik niet gelijk 100% reactie (waarom zou hij, hoeft hij de rest van de lessen ook niet :P ) en moet ik het wel duidelijker vragen. Ik probeer wel met ontspanning te rijden maar als ik het zo zou doen als het officieel zou horen dan zou ik de hele les in stap doen denk ik. Maar ik weet hoe het hoort en probeer het dus ook.
Ik rij ook studentenwedstrijden en afgelopen zomer mocht ik toen een M1 proef rijden op een eigen paard wat Z liep. En dat paard was zo perfect afgericht dat was genieten! Zo hoort het! Ik vond het zo mooi om dat mee te mogen maken en ik ben klaar om 'met zo'n paard aan de slag te gaan. Hij reageerde zo fijn op mn zit en mn handen deden amper wat! Maar ik weet ook zeker dat als je op dat paard een half gevorderde manegeruiter zou zetten dat het 1 groot ongeluk zou worden.

Dus hou in zicht hoe het hoort, probeer het na te streven maar die lieve brave rustige manegepaarden zijn ook zo hard nodig! Ik ben in ieder geval blij dat er maneges zijn waar we kunnen leren rijden en ik probeer daar als ruiter zo lief mogelijk voor de paarden te zijn maar ik ben ook lerende en maak helaas nu ook nogsteeds fouten...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 23:27

Goh, als ik dit allemaal lees ben ik maar wat blij dat ik als eigen paard eigenaar ook op een manege rij (en eentje waar mijn paard niet staat). Een manege waar de lessen niet onderdoen voor mijn prive-lessen wat kwaliteit betreft. Een manege waar vrijwel alle paarden ook op minimaal M-nivo worden getraind door vaste ruiters en ook uitgebracht in de sport en slechts beperkt in de lessen. waar ze paarden die niet lekker zijn of kreupel ook meteen op rust zetten en daar desnoods lessen voor afmelden. Een manege waar juist mensen met eigen paarden naartoe gaan om eens op meer paarden te rijden dan alleen hun eigen en weer nieuwe dingen te leren, ook als ze met hun eigen paard allang in het M of hoger zitten. Een manege waar elk paard een aangepast zadel heeft en dat regelmatig gecontroleerd word. Een manege waar het afschrijven van paarden een uitzondering is die zo weinig voorkomt dat het grote indruk maakt op alle klanten, en waar ze altijd op zoek gaan naar een mogelijkheid om het paard een goede oude dag te geven. Maar realistisch genoeg om te zeggen dat niet elk paard met pensioen kan, dat er ook dieren zijn die om wat voor reden dan ook beter af zijn bij manege Stegemann.

Ja, ik ken ze ook. Maneges waar ze in treintjes rijden, ook in de "gevorderden" lessen. Waar ze je hooguit bezig houden met een uurtje rondhobbelen zonder dat ze je rijtechnisch ook maar iets bijbrengen. Waar ze lastige paarden meteen een stang inhangen en ook beginners meteen op die stang mogen rijden. Maneges waar ze je echt aanleren dat als je aan de linker teugel trekt het paard naar links gaat en als je aan de rechter teugel trekt het paard naar rechts gaat en als je aan beide teugels trekt het paard halt houd. Waar schoppen een gang harder betekent en harder schoppen nog een versnelling hoger is. Waar ze van wijken nog nooit gehoord hebben, laat staan dat ze het in de lessen meenemen. Waar instructie staat die nog nooit van Orun of Deurne gehoord hebben en die eigenlijk geen idee hebben hoe een probleem op te lossen anders dan "geef hem een lel die hij van z'n leven niet meer vergeet, plant je sporen maar even goed in z'n buik of schop hem eens even helemaal verrot" Maneges waar de tranen in m'n ogen springen als ik er alleen maar rondkijk.

Maar ze zijn echt niet allemaal zo. Er bestaan echt hele goede maneges die niet alleen de beginners veel te leren hebben, maar waar ook gevorderde ruiters die niet onverdienstelijke resultaten hebben geboekt in de sport nog van kunnen leren. Waar ze zeggen dat pas als je uit ELK manege paard dat er staat het beste hebt weten te halen ze je daar niets meer kunnen leren. En volgens die definitie ben je vrijwel nooit uitgeleerd, al is het maar vanwege het feit dat elke manege natuurlijk verloop in paarden heeft en er dus altijd paarden zijn waar je nog niet het maximale uit hebt gereden en het feit dat het maximale dat je uit een paard kan rijden ook van tijd tot tijd kan verschillen, dat ook manegepaarden wel degelijk kunnen groeien en hogerop kunnen komen.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 19:58

Bij ons komen zo goed als alle paarden toe op de manege, die erg goed gereden zijn licht aan de hulpen, lief, ...
De 1ste maand worden die paarden in eer gehouden, er mogen enkel gevorderde ruiters op die met lichte hulpen rijden. Daarna mag gewoon iedereen erop als ze braaf genoeg zijn. Na een half jaar is zo'n paard volledig verpest, verzuurd en vervelend! Ze slaan en bijten op stal, hebben een harde mond, luisteren niet meer naar de hulpen en noem maar op! Ik vind het zonde!

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:43

Ik heb niet heel het topic doorgelezen, maar ik snap wel wat je bedoeld...

Bij ons zit er een heel onrustig, 'moeilijk' paard & iemand zei toen dat het spijtig is dat zo'n paard op de manege stond,
daarmee bedoelde hij dat het paard beter beleerd zou moeten worden, bij iemand die er regelmatig mee bezig is, geduld heeft enz. Op een manege kan een paard zoiets niet leren, want ze worden meerdere keren per dag gereden door allemaal verschillende mensen...

Vorige week heb ik gehoord dat dit paard verkocht zou worden, waarschijnlijk dat dit er iets mee te maken heeft. Uiteindelijk wel beter, vind ik :)

Verder worden de paarden op onze maneges goed ingedeeld op het niveaus van de lessen, dus dat is ook erg goed :))