Is het zielig als een manegepaard nooit op wei mag????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:01

ik vindt hetbest wel zielig |( voor die paardjes
op mijn vroegere manege ( eens zomer wel ) ging ze op wei eens de lessen gedaan waren en gingen ze er terug uit devolgende dag als de lessen herbegonnen ( ze mochten dus heel de nacht buiten blijven)
Vindt dit al schappelijker :j

tjady

Re: Is het zielig als een manegepaard nooit op wei mag????

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:04

Ik vind het heel goed van je dat je aan het welzijn van de paarden denkt en dat je overweegt om te stoppen bij die manege omdat de paarden niet buiten komen.
Als ik er aan denk dat ze altijd in de stal staan, dan word ik al beroerd.

LoveMyHorseX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:13

Ik vind het wel zielig jha. Een paard moet toch eens onozel kunnen doen op de wei :j
Wij zouden het toch ook niet leuk vinden als we altijd in een kamer zouden zijn en niet buiten komen.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:22

xxxiloveu schreef:
Nee, ik weet het zeker ik ben zelfs een keer de hele week van 's morgen 9 uur tot 's avonds 7 uur op de manege geweest en zelfs toen kwamen ze niet op de wei........

Maar, komen ze dan niet 'snachts buiten? Nadat jij naar huis gaat en weer naar binnen voordat jij er bent?
Bij ons staan ze 'zomers ook weleens hele dagen binnen. Zielig? Nee, niet echt. Binnen draaien een paar grote ventilators en is het lekker koel. Buiten staan ze de hele dag in de volle zon te bakken aangezien er niet zo veel schaduw mogelijkheden zijn. En dan gaan ze dus lekker 'savonds, als het afgekoeld is, pas naar buiten om gek te doen en de volgende ochtend, voordat het echt warm wordt, weer naar binnen.

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:31

praat eens met de eigenaar ;) die kan jou het beter antwoord geven.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:37

stef schreef:
Helaas heb ik er ervaring mee dat lesklanten hun mening baseren op wat ze zien in de paar uurtjes per week dat ze aanwezig zijn. Hiermee zeg ik niet dat TS dit ook doet, maar dat maakt me wel voorzichtig om zulke uitspraken klakkeloos aan te nemen.

:j Dat ken ik inderdaad ook. De manegepaarden bij ons op stal komen elke dag buiten. Om 9 uur gaan de eerste al en rond 4 á 5 uur gaan ze weer naar binnen. Ze moeten dan om 5 of 6 uur in de les lopen. Nu staat er zelfs een kudde 24/7 buiten. De ruiters die in de tweede lesgroep rijden, krijgen hier niets van mee, de paarden staan namelijk altijd binnen als zij komen rijden en het personeel zet de paarden weer naar buiten toe. De ruiters zullen misschien ook niet weten dat ze bij ons gewoon buiten komen.

Ik vind het heel goed dat je hierover nadenkt topicstarter, maar misschien is het een idee om eens te informeren bij je instructrice of de eigenaar van de manege hoe het echt zit? Pas dan heb je zekerheid.

Mocht het echt zo zijn dat ze niet buiten komen, dan is dat inderdaad wel zielig te noemen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:39

Sodeletuut schreef:
Ik kan met grote zekerheid zeggen dat de dierenbescherming daar niets aan doet. :=

Klanten moeten afdwingen dat het anders gaat :j .
Je moet als klant daar helemaal niet wíllen rijden :n .

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:40

Heel triest... (onder voorbehoud dat het dus idd zo is. Navraag kan daar opheldering over geven)
Nog erger: het is niet de enige manege/enige bedrijf waar paarden niet in de wei komen.

Las vooraan ergens dat in een manege de paarden op zondag in de wei mochten. Vind ik dus ook veel te weinig. Juist paarden die in een manege werken zijn hun gewicht vaak in goud waard. Heel erg jammer dat ze niet altijd als dusdanig worden behandeld.

Een goede manege is een manege die beseft dat ze afhankelijk zijn van hun 'werknemers' en respect hebben voor het werk wat de paarden verrichten en het brood wat ze daar als manegehouder mee verdienen. Mensen die beseffen dat ze in de handjes mogen klappen met paarden die de beginnende ruiter op hun rug dulden.
En dat zijn de mensen die dierenrechten en welzijn hoog in het vaandel hebben staan en zorgen voor een correcte behandeling, goede zorg, dagelijkse vrije tijd in wei of paddock, goed passend tuig en wekelijks een vrije dag en vakantie.

Bij zo'n manege leer je wrs heel wat meer, dan daar waar de paarden niet meer dan slechts een gebruiksvoorwerp zijn.

TS... petje af als je daarvoor een andere manege kiest. Zeg er dan ook bij waarom je weggaat.
Als bedrijven met slechte paardenhouderij hun klanten zouden verliezen daardoor, zou er als eerste een verandering optreden.
De verantwoordelijkheid ligt dus zeker ook bij de klant.

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:41

Op de manege waar ik reed, kwamen de ponys elke dag buiten. Zondag en dinsdag de hele dag.
Nu is de manege overgenomen, en staan de manegepaarden (bijna) nooit meer buiten.
alles voor het geld he .. :r

xShelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:41

Annetje schreef:
stef schreef:
Helaas heb ik er ervaring mee dat lesklanten hun mening baseren op wat ze zien in de paar uurtjes per week dat ze aanwezig zijn. Hiermee zeg ik niet dat TS dit ook doet, maar dat maakt me wel voorzichtig om zulke uitspraken klakkeloos aan te nemen.

:j Dat ken ik inderdaad ook. De manegepaarden bij ons op stal komen elke dag buiten. Om 9 uur gaan de eerste al en rond 4 á 5 uur gaan ze weer naar binnen. Ze moeten dan om 5 of 6 uur in de les lopen. Nu staat er zelfs een kudde 24/7 buiten. De ruiters die in de tweede lesgroep rijden, krijgen hier niets van mee, de paarden staan namelijk altijd binnen als zij komen rijden en het personeel zet de paarden weer naar buiten toe. De ruiters zullen misschien ook niet weten dat ze bij ons gewoon buiten komen.

Ik vind het heel goed dat je hierover nadenkt topicstarter, maar misschien is het een idee om eens te informeren bij je instructrice of de eigenaar van de manege hoe het echt zit? Pas dan heb je zekerheid.

Mocht het echt zo zijn dat ze niet buiten komen, dan is dat inderdaad wel zielig te noemen.

Ik ben het met je eens, bij ons gaan de manegepaarden ongeveer 9 uur het land op en gaan ze om een uur of 3 van het land af en om 4 uur lopen ze weer mee

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:44

komen ze niet met zijn alleen los in de bak..s morgens moeten toch de stallen minimaal 1 keer in de week goed gemest worden(shovel mesten ).. lijkt me niet dat ze dat tijdens de lessen doen...

of ze komen dan in een padock of los in een bak. neem aan dat ze niet in de box van een pensionklant worden gezet.die moeten ook gemest worden.

GMR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:34

Ik vind het echt zielig dat dat paard er nooit uit komt en al een week in zijn stal staat, waarom haalt niemand hem er dan ff uit?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:42

ja dat is vreselijk zielig!!
als ik jou was dan zou ik nuopbellen en vragen waarom de paarden nooit op de wei gaan..... geven ze geen normaal antwoord dan zou ik morgen bij een andere manege gaan kijken. en me voor de volgende les afmelden. Maar ik weet niet hoe het bij jou zit i.v.m. tijd, enz.
en nog een vraag: dat paard wat al een week in de stal staat; word daar wel gemest/gevoerd anders zou ik de Dierenbescherming/Dierenambulance bellen.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:45

Ja dat is ook een rede dat dat ik op de manege ben gestopt waar ik les had. daar komen de paarden nooit buiten.
vind ik heel erg.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:53

GMR schreef:
Ik vind het echt zielig dat dat paard er nooit uit komt en al een week in zijn stal staat, waarom haalt niemand hem er dan ff uit?

Aan ff er uit halen heeft een paard niks, een paard hoort lekker op de wei met vriendjes.

Milo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:20

Ik vind het ook zielig,

Een paard hoort gewoon lekker los op de wei te staan. :n

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:27

Informeer inderdaad eerst even of dat het wel echt zo is. Voor hetzelfde geld voel je je slecht om niets :)

Vaak worden manegepaarden inderdaad overdag in de bak of een paddock losgelaten!
Als je vermoedens terecht blijken te zijn, op zoek naar een andere manege! :)

Sowieso vind ik het minder als de paarden/pony's uit de weipaddockwattanook worden gehaald door medewerkers, dit moeten de leerlingen ook gewoon kunnen, maar dat terzijde :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 11:56

Zolang er nog maneges zijn met stands waar paarden NIET buiten komen, simpelweg omdat er geen buitenbak, paddock of weiland is. Dus alleen een binnenbak en stands (naam manege via pb). Dan verbaast me niets meer.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:00

Hier is in de buurt ook een manege waar de manegepaarden en pony's niet buiten mogen.
Ik zou mijn kinderen daar later ook nooit laten rijden. Laat maar lekker failliet gaan zo'n manege.
Paarden zijn nog beter af in de frikandellen dan daar...
Wekenlang binnen totdat iemand een keer tijd heeft om ze 10 min los in de binnenbak te laten. En dat gelde toen alleen nog voor de 'geliefde' manegedieren. Degene die niet geliefd waren, waren helemaal de sjaak....

Vind dat daar ook regels op moeten komen. Geen weides? Dan geen paarden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:07

ik vind het ook niet goed als manege paarden bijna nooit/tot nooit op de wei komen,maar helaas is het op veel manege's niet waar te maken. zeker in de randstad niet...

Ik zelf sta niet op een stal/manege waar ze niet naar buiten kunnen, ze moeten van mij een aantal uurtjes buiten kunnen (zomer en winter)

maar volgens mij komt er ook een wet dat alle paarden binnenkort paar uur naar buiten moeten in groepsverband?!? of gaat dit niet meer door??

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:08

Tja, het is niet de enige manege waar dit gebeurt. ( Ken ook genoeg privé paarden die niet op de wei komen, maar dat is een ander verhaal)
Wat ik erger vind is iets anders uit de OP van TS, dat er een paard heel de week op stal staat omdat hij niet hoeft mee te lopen. Wordt deze dan wel los gegooid o.i.d?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:45

Annetje schreef:
stef schreef:

Ze heeft er al een hele week vanaf 9 uur stage gelopen en ook toen kwamen ze niet buiten.

Nu is het nog zo geregeld, maar het kan zijn, dat het zelfs strafbaar wordt, door de nieuwe wet voor paarden, waarin o.a. (vermoedelijkj) komt te staan, dat een paard minstens 6 uur (als ik het goed heb) buiten moet staan en niet alleen mag staan.
Dan gaat een groot deel van de maneges eht nog moeilijk krijgen.

Ik vind het zelf niet kunnen. Zeker, dat was op mijn oude manege, dat de instructrices en de kinderen het gek vonden dat de paarden vol zaten van energie en als een gek begonnen te rennen. pak m aan zeiden ze dan :Y) .

Vaak zijn de modernere maneges gewoon een soort fabriek.
Pony staat op stal, kind poetst (soms dat niet eens) zadelt op, gaat naar bak, gaat een uur rijden, zadelt af en wordt dan verwacht dat kind weer weggaat. Klaar!
Pony's, als ze kreupel raken, hebben ze een bepaalde tijd om te herstellen, anders weg. Paarden hetzelfde. Vind ik ook niet kunnen.

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:27

Het gaat nu over manegepaarden, maar ik zie dus momenteel veel prive paarden (ook pensionpaarden waar af en toe op les wordt gegeven en verder niks) die nooit buiten komen... (er is genoeg weide aanwezig, waar de rest van de paarden wel staat).Staan de hele dag te suffen in de box, ziet er heel treurig uit. Is ook geen moderne stal met ventilatoren of iets dergelijks, het is daar zoals afgelopen dagen met dat warme weer super benauwd.
Buiten de warmte, zien de paarden er ook echt niet gelukkig uit vindt ik... sommige liggen de halve dag, en staan alleen maar met hangend hoofd.. ze eten ook geen stro (niet dat dat goed is natuurlijk, maar je zou denken uit verveling), ze doen echt helemaal niks. Die paarden worden dus ook niet dagelijks gereden... meer 2 x in de week een uurtje.
De staleigenaar is het hier ook niet mee eens, maar wil zijn klanten niet kwijt.. :\ Vinden jullie dat je als staleigenaar hier iets van zou moeten zeggen?

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:30

Marye78 schreef:
Het gaat nu over manegepaarden, maar ik zie dus momenteel veel prive paarden (ook pensionpaarden waar af en toe op les wordt gegeven en verder niks) die nooit buiten komen... (er is genoeg weide aanwezig, waar de rest van de paarden wel staat).Staan de hele dag te suffen in de box, ziet er heel treurig uit. Is ook geen moderne stal met ventilatoren of iets dergelijks, het is daar zoals afgelopen dagen met dat warme weer super benauwd.
Buiten de warmte, zien de paarden er ook echt niet gelukkig uit vindt ik... sommige liggen de halve dag, en staan alleen maar met hangend hoofd.. ze eten ook geen stro (niet dat dat goed is natuurlijk, maar je zou denken uit verveling), ze doen echt helemaal niks. Die paarden worden dus ook niet dagelijks gereden... meer 2 x in de week een uurtje.
De staleigenaar is het hier ook niet mee eens, maar wil zijn klanten niet kwijt.. :\ Vinden jullie dat je als staleigenaar hier iets van zou moeten zeggen?

Ja, ik vind van wel. Laat de staleigenaar kijken of er een mogelijkheid is om de paarden toch op de wei te krijgen :)
Desnoods kan de eigenaar een wei huren o.i.d.? :)

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:40

Ragnildje schreef:
Ja, ik vind van wel. Laat de staleigenaar kijken of er een mogelijkheid is om de paarden toch op de wei te krijgen :)
Desnoods kan de eigenaar een wei huren o.i.d.? :)

Er is gewoon mogelijkheid voor weidegang. Zit bij de pensionkosten. Eigenaar wil zelf de paarden binnen houden, geeft als argument dat ze ' het niet fijn vinden'... :\