Wie betaalt de oude dag van manegepaarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 21:06

hecowo schreef:
Benieuwd wie dat rapport heeft geschreven!!?
Heb je Bron?

Ik neem aan dat dit slaat op het bericht boven je en niet op mijn berekening? Ik heb het zelf berekend en kan je alle gegevens laten zien als je wilt. :)

1Boefje schreef:
Je kan het oplossen door oud manegepaarden in het adoptieplan te gooien, maar wie doet zoiets nu?
Wat is dat, "het adoptieplan"?

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:56

caresje schreef:
uit onderzoek blijkt wel dat manege paarden het oudst worden omdat ze zoveel werken

Nee Motje11 het ging niet over de berekeningen, maar over caresje die zegt dat "uit onderzoek blijkt", was namelijk wel benieuwd naar de betreffende bron / onderzoek, aangezien het op mij als een loze opmerking overkwam!

kiwiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:18

Ik vind het een goed idee, maar denk dat het in praktijk erg lastig gaat worden om te zorgen dat manege-eigenaren echt hun geld daaraan uit gaan geven.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 18:44

Wat vind je dan van mijn idee om deze bijdrage een speciale regel op de factuur te geven, en een kleine commissie manegeruiters (bijv. 2 mensen) hierover controle te geven?

idee:
De manege zet op de factuur een apart regeltje met “bijdrage Paarden Pensioenfonds”. Dit bedrag wordt op een aparte rekening gezet en een kleine commissie van manegeklanten controleert of het bedrag werkelijk gestort wordt en mag het besteden aan het paardenrusthuis waar de paarden van die manege heen gaan. Deze commissie kan ook eisen aan een rusthuis stellen, bijvoorbeeld een financiele verantwoording, of problemen bespreken en een verbeterplan maken. Ze zijn tenslotte "klant".
Blijft de vraag, wordt het geld bewaart voor de paarden die op dat moment op de manege lopen, of gaat het direct naar het rusthuis? (of iets hier tussenin)

Appie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:47

Motje11 schreef:
Manegepaarden gaan na een leven van hard werken vaak naar de slager of worden afgemaakt.
Juist deze paarden gun ik het om nog even van een rustige oude dag te genieten, en niet door te hoeven lopen tot de dood.
Maar voor manege-eigenaren is het niet te doen (of soms wel?) om te blijven betalen voor de verzorging van paarden die niet meer in de lessen kunnen lopen. En dan zou een nieuwe eigenaar bij overname van een manege ook de kosten van gepensioneerde paarden op zich moeten nemen.

.

Je kunt ze dit wel gunnen, maar denk je dat die paarden daar blij mee zijn? Menig manegepaard kwijnt volledig weg zodra hij met pensioen gaat. Die paarden zijn zo gewend aan veel aandacht dat je ze er niet blij mee maakt.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 18:53

Dat is inderdaad iets om rekening mee te houden.
Solleke_Noah heeft ons al wat informatie gegeven hoe zij ermee omgaan:

Solleke_Noah schreef:
Ik weet uit ervaring (momenteel 25 paarden) dat ze inderdaad wél gelukkig zijn. Zo'n dier bloeit open op de weide. Akkoord, ze moeten er aan wennen in het begin, zeker de hele oude dieren die erg lang op één manege verbleven.

We hebben een 35-jarig paard binnengekregen. Hij was vroeger al eens ergens ondergebracht, maar kwijnde weg en ze hebben hem terug naar de manege moeten halen. Wij hebben opgevangen mét twee maatjes van hem op de manege (32 en 28 jaar). Zo was de aanpassing voor hem minder zwaar. Toen hij pas toekwam, kon hij amper nog een fatsoenlijke draf en na het rollen kon hij moeizaam opstaan. Enkele maanden later galoppeerde hij je toe vanuit de weide. Toen er een jonger paard bijkwam (blessure, niet meer berijdbaar) verdedigde hij zijn maatjes al steigerend! We dachten eventjes dat hij echt een hartaanval ging krijgen, de oude sok :P

Er zijn natuurlijk uitzonderingen, die zijn er altijd. En enkel weidegang is voor zo'n oudjes meestal niet voldoende. Een goede schuilstal is wel nodig en voldoende bijvoeding zeker.

Ze vertelde ook dat ze een plek proberen te vinden waar de paarden veel aandacht krijgen omdat ze dit van de manege gewend zijn.

Fjord29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:53

Lijkt me geweldig om dat voor de beestjes te kunnen doen. Dus als mensen nog paarden weten die met pensioen kunnen/moeten.. Of afentoe nog een buitenritje kunnen maken, en verder als grasmaaier kunnen dienen, dan hoor ik het graag (heb zelf mn paarden aan huis, en weidegang) :D

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:02

1Boefje schreef:
Je kan niet elk paard laten leven tot zijn dood, dat is gewoon weggegooid <3 geld.

:D :D :D Ieder paard leeft tot zijn dood toch???

Andreeaa

Re: Wie betaalt de oude dag van manegepaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:17

Toen ik mijn pony had heb ik die bij mensen op de wei gezet, die hadden een oude manege pony.
Sonja was al dik 20 toen ze kwam bij hun en heeft in totaal bijna nog 10jr op de wei gestaan waarvan de laatste 2/3jr met mijn jonge welsh, ze bloeide echt helemaal op en heeft zelf tot de laatste week nog lekker buiten gereden en half jaar voor ze overleed zelfs nog gesprongen.
Die week voor ze stierf heb ik der mee genomen naar dierendag bij mijn broertje op school.
Hoeveele kinderen daar wel niet heb zien lachen en blij zijn dat ze pony mochten rijden is gewoon geweldig.
nog elke dag mis ik haar.
Helaas is ze oktober 2010 vlak voor de koude winter gelukkig overleden aan koliek.
Al die jaren nergens last van gehad en zelfs pittig zijn met rijden als je der een week niet op zat.
met haar heb ik echt veel dingen meegemaakt :
1e keer springen
eerste keer strand
echt zij was een droompony

jet99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:56

op mijn manege worden de "oude paarden" naar het bejaardentehuis :p gebracht dus die gaan NIET naar de slager of iets dergelijks maar ik geloof zeker dat dat bij veel maneges wel gebeurd. maarja goed iedee dus.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 18:57

Fjord29 schreef:
Lijkt me geweldig om dat voor de beestjes te kunnen doen. Dus als mensen nog paarden weten die met pensioen kunnen/moeten.. Of afentoe nog een buitenritje kunnen maken, en verder als grasmaaier kunnen dienen, dan hoor ik het graag (heb zelf mn paarden aan huis, en weidegang) :D
Je kunt eens contact opnemen met Solleke_Noah, die plaatst oude manegepaarden bij particulieren als ik het goed begrepen heb.

Wat fijn esmolove, dat Sonja nog zo'n fijne oude dag heeft gehad!

Ik sta er nog steeds van verbaasd dat voor maar 1,50 per manegeruiter per maand de oude dag voor de paarden betaald is. Hier moet toch iets mee gedaan worden? Alleen weet ik niet zo goed wat ik hier nou verder mee kan doen. Het lijkt mij ideaal als een groepje ruiters van een manege dit oppikt, het op hun eigen manege regelt en het later eventueel kan introduceren bij andere maneges.
Kom op jongens/meiden, nu zijn jullie aan zet! *\o/*

jet99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:00

1Boefje schreef:
Je kan het oplossen door oud manegepaarden in het adoptieplan te gooien, maar wie doet zoiets nu?
Je kan niet elk paard laten leven tot zijn dood, dat is gewoon weggegooid geld.
En sorry, paardenbiefstuk/vlees moet er ook zijn.

WEGGEGOOIT GELD?! :O

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:54

Het is echt een onwijs goed idee!
En ik denk ook dat alle paarden er heel blij mee zullen zijn, alleen het bedrag dat ik per maand al kwijt ben aan manege lessen is 150,-
En dat is dan voor 1 keer een uur rijden in de week.
En waarom de manege lessen zo duur zijn, is omdat ze voer moeten betalen, stro, hooi, en al het andere onderhoud wat er in een manege bij komt.
Die 150,- is bij wijzevan al binnen 2 uurtjes uitgegeven. En dat is dan per persoon! Als er dan 10 mensen lid zijn van de manege hebben ze al 1500 euro verdient. Dit zou je zegmaar kwijt zijn aan 3 paarden per maand.
Stel een manege heeft 18 paarden dan zijn er 60 klanten nodig om alleen deze paarden te onderhouden. Dan komt er de kosten van personeel bij. Laten we zeggen dat je daar 15 klanten voor nodig hebt. Dan heb je nog overige kosten (aparatuur, enzo) daar zou je dan zo'n 1000 euro aan kwijt zijn daar heb je dan 7 klanten voor nodig. Dan heb je al de hele kosten per maand. (als we even hiervan uit gaan) dan heb je maar 82 klanten nodig per maand! Een manege heeft echt wel veel meer dan die 82 klanten, dus dan zouden ze er al veel meer geld aan overhouden. Er zijn heel veel pennymeisjes die gek zijn op die oude paardjes, omdat ze zo lief zijn in de lessen. Als die met pension mogen dan betaalt de stal voor een 'overbodig paard'. Het paard is te oud om te werken maar kost wel geld. Een manegeeigenaar zegt dan, van hij heeft er toch niks aan om alleen maar op stal te staan. Die zegt, we slapen hem in. (kost ook weer geld) Ik ben het er mee eens dat ze lekker mogen rusten, en vind dat een manege van die 150 per maand per persoon makkelijk rond kan komen. (Een baal stro kost namelijk UITERLIJK maar 5 euro!)