Op de manege body protector verplicht.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 09:54

MariskaFally schreef:
Ik heb tijdens de periode dat ik mijn merrie ging inrijden een bodyprotector gedragen, maar ben er wel hard afgevallen en heb hierbij mijn 2e lendenwervel gebroken, dus een bodyprotector (en deze zit goed op de juiste plek en hoogte) is alsnog geen garantie voor een veilige val. Toch vindt ik zo'n regel iets te overdreven, dan zou ik eerder zeggen tot 18 jaar verplicht ouder dan 18 moet zelf beslissen.

Dit vind ik altijd ietwat vreemde opmerkingen. Misschien dat je door de bp juist alléén maar je 2e lendenwervel gebroken hebt? Wie weet wat er anders gebeurd was?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:04

Dat vind ik dan weer een vreemde opmerking, wie zegt dat ze zonder BP uberhaupt wat gebroken had? :+
Ze zegt niet dat de BP geen nut heeft, enkel dat ie echt niet alles voorkomt en dat zo'n regel dus echt niet ineens alle risico's van de baan veegt, zoals alles heeft ook een BP zijn voor en nadelen.

Floor_x

Re: Op de manege body protector verplicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:14

ik vind het je eigen keuze.
Ik zou het zelf niet doen. Ook weet ik niet wat dat ding allemaal beschermt? Kijk als je het tijdens springen aandoet, dan vind ik dat logisch, want je kan dan makkelijk op een hindernis vallen. Maar met gewoon rijden? Hoe groot is de kans dan dat je op je rug, of buik landt?
Bij mij op de manege laatst een meisje dat met bodyprotector reed, viel van d'r pony en heeft 'r sleutelbeen zwaargekneusd. Terwijl op die plek toch echt een bodyprotector zit...
Toevallig had ik het er gister nog over met een van de instructrices. Hier op stal doen we regelmatig gymen op je pony (denk aan heel klein maken, heel groot maken, met je armen rondjes draaien) om de zit en het balans te verbeteren, en kinderen in een bodyprotector kunnen veel minder vrij bewegen omdat ze dan worden geblokkeerd erdoor...

Ik vind het een eigen keuze, maar vind die dingen een beetje overdreven in de dressuur. Uitzonderingen daargelaten (jong paard)

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:18

Ayasha schreef:
Dat vind ik dan weer een vreemde opmerking, wie zegt dat ze zonder BP uberhaupt wat gebroken had? :+
Ze zegt niet dat de BP geen nut heeft, enkel dat ie echt niet alles voorkomt en dat zo'n regel dus echt niet ineens alle risico's van de baan veegt, zoals alles heeft ook een BP zijn voor en nadelen.

Staat er dan ergens dat de BP schuld was aan de verwonding? Dat zie ik nergens staan, dus ga ik daar niet vanuit.

Ze heeft nu met dragen van de BP een breuk opgelopen, maar ze leeft en loopt nog.

Net als de post onder die van jou: gekneusd sleutelbeen terwijl daar een BP zat. Nou, wellicht was het anders een gebroken sleutelbeen geweest?

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:19

Dat ze het in de manegelessen verplichten kan ik me wel iets bij voorstellen. Misschien hebben zij wel nare vallen gezien en denken dat met een bp de schade beperkter zou zijn gebleven. Dat ze het bij persionners verplichten vind ik absurd. De eigenaar is toch ten alle tijden zelf verantwoordelijk voor zijn of haar paard?

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:21

Je bent inderdaad wel verantwoordelijk voor je paard, maar als er iets heel erg mis gaat kun je daar de manege/pensionstalling voor aansprakelijk stellen.
Denk bijv aan dat jochie dat bekneld raakte in een stapmolen: daar heeft de eigenaar manege héél wat gedoe mee gehad terwijl die niet eens in de buurt was.

Denk dat ze daarom extra maatregelen nemen.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:21

Circel schreef:
Ayasha schreef:

Staat er dan ergens dat de BP schuld was aan de verwonding? Dat zie ik nergens staan, dus ga ik daar niet vanuit.

Ze heeft nu met dragen van de BP een breuk opgelopen, maar ze leeft en loopt nog.

Net als de post onder die van jou: gekneusd sleutelbeen terwijl daar een BP zat. Nou, wellicht was het anders een gebroken sleutelbeen geweest?

Ja of het was helemaal niks geweest, als het meisje had kunnen doorrollen. Of wellicht kwam het doordat die BP zo'n klap kreeg en dat vervolgens doorgaf aan dat sleutelbeen.
Dat zou ook nog kunnen. Misschien was het zonder BP gebroken geweest, of misschien was er helemaal niks aan de hand, dat zullen we nooit weten...

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:22

Ok dan kan ik het wel begrijpen, maar ik denk wel dat het ze heel veel klanten gaat kosten.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:29

Nou ja, ik denk dat het zo'n 15-20 jaar geleden is dat de cap bij ons in de manegelessen verplicht werd. Ook iedereen in de hoogste boom. Alle klanten zouden weglopen, drama en ellende. Met een cap rijden, hoe haalde de manege-eigenaar het in z'n hoofd :?.... En nu 15 jaar laten, wanneer zie je nou nog een manegeles zonder caps. Sommige dingen moeten ook gewoon even wennen.

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:35

ik vind het goed van de manege :) gezien de manege aanprekelijk is voor ongevallen van manegeruiters, ik snap inderdaad niet waarom de pensionners dan ook verplicht een BP aan moeten, als die op hun eigen paard rijden zijn ze er zelf aansprakelijk voor toch?

Quandro schreef:
Ik heb mijn keuze al gemaakt .

1 januarie andere manege.
Heb nog nooit met zo'n ding gereden en ben het niet van plan.
Als ik een sport wil doen waar ik volledig ingepakt ben , ga ik wel hockey doen.

ik weet niet of je ooit hebt gehockeyd, maar met paardrijden ben ik beter beschermt dan hockey, dan heb ik alleen scheenbeschermers en een bitje, dan is een cap en BP toch net wat vervelender.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:40

Op sommige maneges kan je ze huren als je zelf niet hebt.
Ik heb ook het idee dat er manege ponys/paarden gebruikt worden bij TS haar manege?

Deze mensen hebben te maken met de verzekering en verzekering zijn al lastig af te sluiten voor manegehouders.
Ik denk dus dat dat het probleem ook een beetje is. ALs ze voor de verzekering bij de manege paarden wel met een BP moeten rijden kunnen ze misschien moeilijk zeggen dat andere met een eigenpaard geen hoeven te dragen? Misschien kan TS vragen waarom deze maatregel ingevoerd is?

Overigens vindt ik het een goede zaak!

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:45

Kiwipitje schreef:
Wat een dom argument zeg. Als ruiters niet goed zitten ligt dat niet aan de BP, maar aan de ruiter.

hier ben ik het mee eens. ik rijd zelf op mijn jonge merrie met body protector ( 1x gevallen tanden door de lip, been blauw en vinger gebroken maar lichaam was ok, en 1x hersen schudding) maar dan zit ik juist rechter als zonder ( ik neig naar voorover vallen). als je een goede body protector hebt die je op meerdere punten aan je lichaam kunt aanpassen valt dat starre wel mee. trouwens al eens naar SG wedstrijden gekeken?? en hoe die mensen zitten ( een enkeling met een minder nette rijstijl daargelaten)??? ik wou dat ik dat ZONDER body protector kon!!!

op een manege vind ik dat je het wel verplicht zou kunnen stellen voor in de lessen maar dan zelf van die dingen beschikbaar moet kunnen stellen. voor eigen paarden vind ik het eigen risico. maar ik kan me wel voorstellen dat de eigenaren van de manege zich willen indekken tegen hoge kosten bij eventuele ongevallen.

gr

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:57

Circel schreef:
Ayasha schreef:

En misschien was er wel helemaal niets aan de hand geweest zonder BP?
Dat is net wat ik bedoel. Dat wéét je niet. Het enige wat je wéét is dat je met een BP evenzeer dood kan vallen. Dus dat je daarmee echt niet ineens alle risico van de baan schuift. En dan vind ik een verplichting, en zeker een verplichting op eigen paarden, best ver gaan. :)

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:15

ik vind dat je door het rijden met BP het risico voor je ingewanden en je rug met name gewoo een stuk beperkt. daarom draag ik hem ook. het is toch een stukje persoonlijke voorkeur en iedereen moet het voor zichzelf afwegen... maar ik vind als het veiligheid toevoegd en mij een prettig gevoel geeft ben ik bereid het te dragen ongeacht hoe het er uit ziet ( want echt modieus vind ik die dingen niet).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:20

Op de manegepaarden of bij springlessen kan ik me er nog wel iets bij voorstellen, maar altijd en ook bij pensionners :? Dat gaat me wat ver.

Inderdaad het zoveelste regeltje.

Quandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 11:24

Mijn vader reed vroeger cross , toen het nog niet verplicht was met de cross een body protector te dragen.(is nu geloof ik wel zo)
Hij zei dat doet hij niet omdat je dan een gevoel krijgt van o ik draag dat ding dus ik ben veilig.

En ik heb een jonge hengst beleerd , enigste keren dat ik thuis met cap reedt.
En als je al op een jong paard gaat zitten van ,''Ik draag maar een BP want strax doet hij raar.''
Dan gaan ze raar doen.

Het is vertrouwen geven , en op het moment dat ze misbruik maken vertrouwen nemen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:55

Quandro schreef:
Mijn vader reed vroeger cross , toen het nog niet verplicht was met de cross een body protector te dragen.(is nu geloof ik wel zo)
Hij zei dat doet hij niet omdat je dan een gevoel krijgt van o ik draag dat ding dus ik ben veilig.

En ik heb een jonge hengst beleerd , enigste keren dat ik thuis met cap reedt.
En als je al op een jong paard gaat zitten van ,''Ik draag maar een BP want strax doet hij raar.''
Dan gaan ze raar doen.

Het is vertrouwen geven , en op het moment dat ze misbruik maken vertrouwen nemen.

Ja maar dan zou je ook nooit een cap op moeten doen, nooit een gordel in de auto om doen en nooit een helm dragen op een moter.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:47

Ik bedoelde met mijn reactie ook echt niet dat de bp de oorzaak is geweest van mijn gebroken rug, wel wil ik hiermee duidelijk maken dat een bp dus geen garantie is op een veilige val. wie weet had ik wel veel meer gebroken als ik hem niet om had gehad, maar het kan ook zijn dat het tegendeel was gebeurt omdat ik dan misschien wel had kunnen omrollen tijdens mijn val, want wat ik wel weet is dat ik tijdens die val een enorme smak heb gemaakt en niet heb kunnen doorrollen, of mijn bp hiervan de oorzaak is geweest weet ik niet. Omdat de bak ook wel erg zwaar was wat het omrollen ook nog moeilijker maakt.

aniekprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:49

beetje overdreven en zeker met eigenpaard!
maar bij mij op de manege moet je alleen een cap op( ook mensen met eigen paarden)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:31

Volgens mij, worden door veel ruiters, de risico's onderschat van het rijden met ( hun eigen ) paard. Er zijn er velen, die beweren, dat hun paard bom proef is en nooit schrik, nergens bang is en overal langs gaat.
Niks is echter minder waar. Elk paard, echt elk paard kan zo'n beweging maken, dat je er naast valt. Onverwachts. Daar helpt een valtechniek niet bij. En ja, je belandt vaak op je rug.
Dat een manege zich tegen de gevolgen van zulke ongelukken wil indekken, is alleen maar te begrijpen. De eigenaar van de manege, wordt altijd aansprakelijk gesteld. En BP verkleind het risico op letsel aanzienlijk. Net als een helm. Wat als hij tijdens een ongeluk niet gedragen was? Dan was het letsel misschien nog veel groter geweest.
Je kan je paard nooit 100 procent vertrouwen. Echt nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:34

Nee hoor, bij het rijden op je eigen paard wordt de manegeeigenaar niet aansprakelijk gesteld. Dat kan slechts als die op dat moment les stond te geven aan je en je iets wel zó ongelofelijk stoms en gevaarlijks liet doen dat de eerste de beste leek nog snapt dat dat onverantwoord is. In alle andere gevallen draai je er als eigenaar gewoon zelf voor op.

Memss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:37

Persoonlijk vind ik het wat overdreven. Zelf zal ik nooit op een paard stappen zonder cap (oke dan.. af en toe met hoedje).
Maar verder heb ik tijdens alle trainingen een cap op.

Bodyprotector is toch weer even een stapje verder. Dat het bij springlessen verplicht zou zijn vind ik weer net wat logischer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:38

Is een bodyprotector eigenlijk wel ontworpen voor 'gewoon' gebruik, vraag ik me nu af?
Ik zie het nut bij bv eventing. Maar daar val je heel anders dan bv tijdens een manegelesje in een binnenbak.

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:07

Een bp is niet verplicht voor onder de 16 jaar anders had ik het allang gehoord.
En ik vind een pb niet fijn rijden ieder zijn eigen mening.
Maar als ik op een onervaren pony zit (inrijden enzo) dan doe ik hem wel aan..
en met cros ofzo ook dan zijn de kansen gewoon groter maar met een gewone les nee dan doe ik een pb zeker niet aan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:09

Ik heb een BP gedragen toen ik mijn paard aan het beleren was, ik vond het niet geheel onprettig rijden, al was het een beetje benauwd bij mijn boezem :=

Ik vind het geen verkeerd plan voor maneges.