Je paard mee laten lopen in manegeles.. wie ervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sporten

Re: Je paard mee laten lopen in manegeles.. wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:33

zou zelf nooit doen

we hebben de paarden voor ons zelf niet voor een ander

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:40

persoonlijk: waarom niet? ik vind het belangrijk dat ze zich ook bij een eventueel iets mindere ruiter gedragen en als je zelf wat weinig tijd hebt krijgt je paardje dan toch wel zijn beweging...
MAAR idd, ik wil wel weten wat er met haar gebeurd en wie er mee rijd

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:49

een vriendin van mij haar pony was overleden, waar ze altijd op mocht rijden.
toen heb ik tegen haar gezegd dat ze mijn pony wel 2x in de week in de manege les mocht rijden.
ze vond het helemaal geweldig!
en ook met open dagen, mijn pony was altijd van de partij!
dan ging ze met kinderen die ik goed vertrouwde in omgang en rijden een proefje rijden.
en iedereen die op haar reed heeft gewonnen!
helaas is ze er nu niet meer..

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:57

[quote="kehdra"]
Ik zeg niet dan 'mensen' het niet doet, ik zeg dat 'ik' dat nooit zou doen.
Ik heb nog geen manegeles gezien waar les wordt gegeven in het werken aan de hand, waar men rijd op zit, en waar paarden daadwerkelijk worden gegymnastiseerd. Nogmaals, dat is hoe IK het zie, en wat mijn redenen ervoor zijn.
Wellicht zijn die lessen er wel en heb ik ze nog nooit gezien, die schaar ik dan onder de overige 1% .
[quote]

Dan ben je waarschijnlijk nog nooit naar Anne Muller geweest in Gassel :D http://www.akasha-rijkunst.nl Daar loopt een paardje van mij mee in de les en hij heeft het er super naar zijn zin! Ik heb geen idee wie hem allemaal rijden, maar ik krijg regelmatig pb-tjes van mensen die hem in de les rijden en hem helemaal geweldig vinden. Overigens is mijn eigen zadel en hoofdstel met hem meegegaan omdat dat destijds voor hem op maat gemaakt is en ik zeker weet dat er zuinig mee omgesprongen wordt!

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:03

Ik heb er geen ervaring mee, en ik zou dat nooit doen, alleen al omdat mijn paard daar niet geschikt voor is (lees: hij is door een nare ervaring bij de vorige eigenaar ERG onvoorspelbaar en zenuwachtig). Voor de rest is hij erg fijn te rijden, niet makkelijk, maar voor ervaren manegeklanten die van goed niveau zijn zou dat wat dat betreft prima zijn.

Als de situatie met hem anders was, ik bijvoorbeeld 2 dagen in de week niet zou kunnen, zou hij best op die dagen in de les mee mogen lopen, op voorwaarde dat ik bepaal in welke les (zou dus een gevorderden les zijn) en wie er absoluut niet op zouden mogen... Voor de rest moeten ze dan maar kijken.

Maar ik heb genoeg tijd, hij is niet geschikt, dus nee... Hij mag niet meelopen :)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:04

Ik zou het nooit doen. Maar ik ben zoiezo een moeilijk geval. Laat echt niet iedereen om pijn paarden rijden..
Het liefst niemand maar dat gaat helaas niet..

Maar ik heb inderdaad nog het beeld manegelessen dat de mensen over het algemeen niet zo goed kunnen rijden en je paard dus goed verzieken :s..

Daarnaast gaat er elk uur een ander op met een eigen rijstijl..

De manege waar ik toendertijd als kind zijnde heb leren rijden leerden het ook aan dat je met je handen meots sturen en lekker veel moest drijven (lees schopjes blijven geven)..

Nu weet ik dat er betere maneges zijn waar wel goed les wordt gegeven mar ik zou het niet aandurven dat mijn paard verziekt wordt door anderen mensen.

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:18

Mijn pony loopt in de lessen mee. 3 uurtjes per week. Daarvan geef ik er 1 zelf les. Ik bepaal mee wie erop gaat en ook vooral wie niet. Ze is super braaf in de les, en heeft een hele gezonde kinderverslaving. Ik zie dat ze al die aandacht echt geweldig vind. Dat het mij scheelt in de kosten, is mooi meegenomen. Maar meer ook niet.

Nou sta ik op een kleine ponyclub, en weet hoe er lesgegeven wordt en ken ik alle kinderen goed. Op een grootschalige manege zou ik er misschien ook niet zo snel voor kiezen.

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:00

mijn poownie heeft op de manege gestaan! om een lang verhaal kort te maken, ze is in 1,5 jaar veranderd van een pittige lieve pony naar een shaggrijnige pony die je met 5 schoppen been met een fikse tik nog net in draf kan krijgen... (kheb inmiddels prive les dus het gaat stukken beter ;) , maar sinds ze d`r weg kwam ging het wel ong zo....)

roosrosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:00

je kunt ook een leaser zoeken:
iemand die 1 a 2 keer per week komt om je pony te rijden, en daarvoor aan jouw moet betalen.
zet een advertentie op marktplaats heel veel mensen die interesse hebben :D

manegeles:
mijn pony heeft ook meegelopen in de manegeles met iemand die ik kon.
het was wel fijn omdat ze zo ook meer gewend raakte aan een groep.
nadelen had het eigenlijk niet...

groetjes

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:21

mijn pony heeft 1 maand mee gelopen.
toen werd ik zo gek van me zadel onder de modder terug te vinden enzo dat het is gestopt.
zo en zo vond mijn pony er ook niets aan.

me shetlander loopt wel mee in de lessen die vind het allemaal top

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:26

Mijn pony gaat vanmiddag een proefles meelopen en als het goed is gaat ze dan meelopen in de lessen.
Waarom ik daar voor kies is omdat ik mijn pony zie opleven als ze veel aandacht krijgt, daarbij is ze niet slank te krijgen dus denk ik dat het ook zeker goed is voor de gezondheid.

sappho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:41

ik zou het NU zelf niet doen, enkel omdat ik anders les krijg dan er op mijn stal lesgegeven wordt. Dat zou voor het paard erg veel verwarring opleveren. Moet er wel bij zeggen dat ik zo 10 manegeruiters kan opnoemen die hem PRIMA zouden rijden... en die ik er ook wel mee zou vertrouwen.
Maar naar mijn idee zijn 2 verschillende rijstijlen op 1 paard geen succes ;)!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:34

Het is gewoon een feit dat echt heel veel manegeruiters de finesse missen. Geen vooroordeel. Maneges hebben toch vaak de minder ervaren ruiters, en tja, die hebben gewoon minder gevoel omdat ze dat nog niet ontwikkeld hebben. Verder hebben heel veel maneges niet echt hoog opgeleide paarden. Een schoudertje weglopen heet wijken, en dat is dan het niveau. Er zijn zelfs maneges waar de manegepaarden nooit in de wei of buiten komen, omdat er alleen maar een binnenbak is.

Maar goed, ik heb mijn paard niet in manegelessen lopen. Ik laat er wel zo nu en dan eens een manegeruiter op rijden. Kunnen ze gewoon eens voelen hoe het is om op een paard te zitten dat de rug goed loslaat en wel echt kan wijken of evt. nog meer. Mijn paard is gewoon erg betrouwbaar op dit gebied, eigenlijk kan iedereen er zo wel op. Ook een paar geestelijk gehandicapten hebben wel eens op mijn paard gereden.
Mijn paard wordt hier niet minder van. Springen mag af en toe zelfs, maar dan wel bitloos. Mijn merrie moeten ze dan gewoon laten gaan, die springt dan foutloos het parcours rond. Oke, die is natuurlijk nog lang geen B-niveau officieel, maar 60-70 cm, hoger laat ik ze ook niet springen met mijn paard. Ik heb mijn paard 1 keer voor 2 ruitertjes uitgeleend gehad voor een onderlinge wedstrijd. Meisjes waren erg trots en mijn paard sprong foutloos rond (uiteraard zijn er dan weer anderen jalours omdat ik een 'echt wedstrijdpaard' heb, maar ik zal ook niet ontkennen dat het foutloze parcours voor een groot deel aan mijn paard te danken was).
Als ik er dan daarna opstap, dan is mijn paard niet anders dan anders, hooguit zal ze even minder goed voor het been zijn om mij even uit te proberen, omdat dit truukje wel werkte bij de manegeruiters.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:22

ik zou het niet doen tenzij je er een vaste ruiter op laat rijden waar van je weet dat hij of zij een aardig nivea heeft
maar meestal kan en doen ze dat niet en 2 dagen rust in de week is ook geen ramp hoor !!!

xHelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:25

Een vriendin van mij heeft dat gedaan met haar pony en zei merkte echt heel erg dat de pony helemaal niet meer zo naar haar hand reed als eerst.
Logisch ook natuurlijk maar ze heeft hem wel snel weer uit de lessen gehaald.
Je moet er gewoon 10x over nadenken voor dat je dat toelat vind ik (: