Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Tat_jana schreef:oftewel je wilt alleen reacties die jou positief liggen en de negatieve kant van het verhaal wil je niet onder ogen zien..
ik stop bij deze met reageren,, jammer dat je het zo zwart wit ziet
Roo_19 schreef:Graag gedaan, ik denk dat je meer aan advies en tips hebt als aan alleen dat ene zinnetje: het is slecht voor het paard en ga afvallen. Dit zijn dingen die iedereen roept maar dit is jouw vraag niet. Hopelijk krijg je nog wat meer nuttige informatie met betrekking tot jou vraag.
Monaparte schreef:Bij ons op de manege rijden ook mensen die zwaarder zijn dan 100 kg (tenminste dat schat ik zeker zo in). Daar wordt niet moeilijk over gedaan. Tuurlijk kan je niet op de kleinste ranke paardjes rijden...maar op onze manege rijden deze mensen idd op tinkers, hele grote kwpn-ers of stevigere paardjes (kruising met KwPN-fries bijvoorbeeld). Net wat beschikbaar is en wat past. Die paarden lijden er niets van en voor de ruiters is het goed!
Overigens, snap ik niet helemaal waar iedereen zich druk over maakt bij 100kg. Paarden werkten vroeger ook op het land en trokken zware voorwerpen achter zich aan. Ze zijn sterker dan we denken!
Mindim schreef:Roo_19 schreef:Graag gedaan, ik denk dat je meer aan advies en tips hebt als aan alleen dat ene zinnetje: het is slecht voor het paard en ga afvallen. Dit zijn dingen die iedereen roept maar dit is jouw vraag niet. Hopelijk krijg je nog wat meer nuttige informatie met betrekking tot jou vraag.
Dat zegt niet iedereen, men onderbouwt het prima, maar daar lees je schijnbaar over heen.
senna21 schreef:Er zijn diverse factoren die meespelen met de belastbaarheid van een paard. Jammer dat een aantal mensen weer schieten in kortzichtig/eenzijdig gedoe over het aantal kilo's.
Een goede instructeur weet in te schatten wat een paard aankan.
TS. ik denk dat je het beste maneges bij je in de buurt kunt benaderen met deze vraag. Wel een beetje lastig, dat begrijp ik, maar wel de eenvoudigste weg.
Ik hoop dat je gauw een manege vindt.
Roo_19 schreef:Nee lees ik niet overheen maar het is een antwoord wat heel snel geroepen wordt en zoals de ts aangeeft heeft ze niks aan die antwoorden. Probeer dan met zn alle om de ts te helpen. Kijk dat 100 kg belastend is snap ik maar zoals ik al zei: een ruiter van 60kg die stuitert in haar zadel is ook niet best. Zoals er net al werd gezegd, er zijn meerdere factoren als alleen het aantal kg.
En ik begrijp ook reacties van andere maar daar is de ts niet mee gebaat.

Je zou inderdaad ook kunnen kijken voor een Shire manege of de buitenritten bij Gentle Giants? Mindim schreef:Roo_19 schreef:Nee lees ik niet overheen maar het is een antwoord wat heel snel geroepen wordt en zoals de ts aangeeft heeft ze niks aan die antwoorden. Probeer dan met zn alle om de ts te helpen. Kijk dat 100 kg belastend is snap ik maar zoals ik al zei: een ruiter van 60kg die stuitert in haar zadel is ook niet best. Zoals er net al werd gezegd, er zijn meerdere factoren als alleen het aantal kg.
En ik begrijp ook reacties van andere maar daar is de ts niet mee gebaat.
Nee en een zware ruiter die stuitert is nog erger. Het gaat om manegepaarden die alleen met zware ruiters gaan lopen! Niet een eigen paard, die eens per dag een ruiter op zijn rug krijgt. Gewone manegepaarden met allerlei niveau ruiters is al niet fijn, laat staan een manegepaard met alleen zware ruiters van allerlei niveaus.
Boheme schreef:Omdat niet iedereen maatje 40 heeft.
Misschien zijn er mensen die zwaar zijn door medicatie, ziekte enz.
Bel gewoon eens een aantal maneges en vraag het gewoon.
Sommige hebben juist het zwaardere type paard wie weet kun je daar terecht, succes
rafiskatje10 schreef:Ik dacht dat bokt een forum was waarbij je op een normale manier dingen aan elkaar kan vragen, maar het blijkt maar weer dat (de meeste) mensen je niet willen helpen, maar je alleen maar willen aanvallen op zaken wat er niet toedoet. Ik stop bij deze dan ook gewoon te reageren in dit topic en zoek zelf wel mijn eigen weg hierin. Want als je al zwaar bent en aan het afvallen bent een tijd dan heb je steeds al genoeg dingen waar je tegenaan loopt en wat niet leuk is, dit is er weer zo 1 en ik vind het wel klaar zo. Bedankt voor de mensen die wel zijn ingegaan op mijn vraag en ga gerust verder discusseren over gewicht etc. maar denk dat dit onderdeel voor iedereen nu wel duidelijk is, ook voor mijzelf.
Naomi_unique schreef:Tat_jana schreef:oftewel je wilt alleen reacties die jou positief liggen en de negatieve kant van het verhaal wil je niet onder ogen zien..
Inderdaad..... Als je paarden zo leuk vind, dan kan je toch ook gaan mennen? Dat is al eerder gezegd, ook heel erg leuk, en veel minder belastend voor het paard!
delerium schreef:Ik zou het een goed plan vinden als er meer maneges zouden zijn waar mensen met veel gewicht beter terecht zouden kunnen.
Van mij hoeft er niet zozeer een speciale manege te zijn, maar het zou toch oké zijn als er op een manege aanpassingen zouden zijn zoals BIJVOORBEELD:
-een (paar?) forse koudbloed(en?)
-een lichtgewicht zadel met een grote zitmaat
-een lesgroepje voor het "ons kent ons en ons is niet skinny" waardoor het openlijk bespreken van het gewicht en de manieren om de overlast hiervan op het paard te minimaliseren veel beter mogelijk zijn
-een kortere lesduur
Imo is de 100 grens een rare. Bij een beetje slechte manege zou de grens al 50 kg moeten zijn (denk aan overbelaste paarden, slecht harnachement) en de grens tussen 95 kg en 105 is echt zo heel groot niet, zeker niet als je voor een goed, licht zadel en groot genoeg zadel zorgt.
cissy schreef:arm paard heb ik dan, ze is 'maar' 1.52 en ondertussen sjouwt ze al ruim 14 jaar met mijn 100+ kilo's rond.....
en ze komt nog immer hard hinnikend naar me toe gerend in de wei, spurt er nog wel eens van tussen en is niet moe te krijgen met rijden, mankeert niks aan dr rug volgens de osteo en menig buitenrit kom ik bekaf thuis met een stuiterend paard onder me... kennelijk maakt het haar dus niks uit! en dan loopt ze óók nog onder een zwaar westernzadel!
eigenlijk ben ik dus een regelrechte dierenbeul!![]()
maar even on topic aan TS, ik denk dat er niet veel maneges zijn die speciaal voor zwaardere mensen een paard hebben staan, over het algemeen is het 'not done' om te zwaar te zijn en dan uberhaupt paard te rijden dus je zult een ander alternatief moeten zoeken of simpelweg rond moeten bellen of zelf een paard moeten kopen. Of je zoekt een bijrijdpaard?
Niet dat ik het je niet gun maar ze zijn er gewoon niet.
parador schreef:Tat_jana schreef:oftewel je wilt alleen reacties die jou positief liggen en de negatieve kant van het verhaal wil je niet onder ogen zien..
Inderdaad..... Als je paarden zo leuk vind, dan kan je toch ook gaan mennen? Dat is al eerder gezegd, ook heel erg leuk, en veel minder belastend voor het paard!