Maneges voor mensen met overgewicht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:16

Er zijn diverse factoren die meespelen met de belastbaarheid van een paard. Jammer dat een aantal mensen weer schieten in kortzichtig/eenzijdig gedoe over het aantal kilo's.
Een goede instructeur weet in te schatten wat een paard aankan.
TS. ik denk dat je het beste maneges bij je in de buurt kunt benaderen met deze vraag. Wel een beetje lastig, dat begrijp ik, maar wel de eenvoudigste weg.
Ik hoop dat je gauw een manege vindt.

rafiskatje10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 13:17

Tat_jana schreef:
oftewel je wilt alleen reacties die jou positief liggen en de negatieve kant van het verhaal wil je niet onder ogen zien..

ik stop bij deze met reageren,, jammer dat je het zo zwart wit ziet :)

Ik ben blij dat je niet meer reageert, want ik wordt een beetje moe van je commentaar.
Hoe ik ook steeds weer probeer uit te leggen dat ik het allemaal vanaf de andere kant begrijp, en dat ik zoek naar mogelijkheden waarbij het wel kan... nja ga er geen woorden meer vuil aan maken. Goed om te weten dat Tinkers en Friesen dus niet altijd goed hiervoor zijn en ik me misschien meer moet richten op Shires. Ook mooi trouwens ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:17

Roo_19 schreef:
Graag gedaan, ik denk dat je meer aan advies en tips hebt als aan alleen dat ene zinnetje: het is slecht voor het paard en ga afvallen. Dit zijn dingen die iedereen roept maar dit is jouw vraag niet. Hopelijk krijg je nog wat meer nuttige informatie met betrekking tot jou vraag.

Dat zegt niet iedereen, men onderbouwt het prima, maar daar lees je schijnbaar over heen.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:18

Monaparte schreef:
Bij ons op de manege rijden ook mensen die zwaarder zijn dan 100 kg (tenminste dat schat ik zeker zo in). Daar wordt niet moeilijk over gedaan. Tuurlijk kan je niet op de kleinste ranke paardjes rijden...maar op onze manege rijden deze mensen idd op tinkers, hele grote kwpn-ers of stevigere paardjes (kruising met KwPN-fries bijvoorbeeld). Net wat beschikbaar is en wat past. Die paarden lijden er niets van en voor de ruiters is het goed!

Overigens, snap ik niet helemaal waar iedereen zich druk over maakt bij 100kg. Paarden werkten vroeger ook op het land en trokken zware voorwerpen achter zich aan. Ze zijn sterker dan we denken!

Niet mee eens!! Wij hebben sinds kort een nieuw beleid, en dat is dat we nog maar tot 90 a 95 kilo gaan!! DIe personen waar jij het over hebt gaan we aanspreken samen met de eigenaar van "onze" manege!

Ikzelf weeg ook 88 kilo, ben er mee bezig om richting de 80 te gaan, dat vind ik een mooi gewicht. Ik heb zelf een NRPS-er van plm.165 maar die is vrij stevig gebouwd...

En lieve mona, trekken is veeeeeeel lichter dan dragen! (sorrie, wil nie betweterig overkomen!)

Ik zou ook zeggen ga lekker mennen oid, dat is minstens zo leuk als zelf rijden!! En als je toch wat wilt bewegen, ren achter de kar aan :P

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:19

Shire, Clydesdale, dat soort rassen inderdaad :-)

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:20

Ik zal wel weer te hard zijn met mijn opmerking:

Mensen met overgewicht horen ook niet op Friezen, Tinkers, Shires & andere koudbloeden etc!!

Voor geen enkel paard is dat gezond. Ook niet die sterkere paarden. deze paarden kunnen gemiddeld meer TREKKEN dan andere paarden. Maar voor de rest is het dragen van zwaar gewicht net zo slecht als bij andere. (zie veel voorkomende knie problemen bij dit soort paarden omdat ze zelf al wat meer gewicht moeten meezeulen.)
Laatst bijgewerkt door Zwerfkei op 04-11-10 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Roossssa

Mindim schreef:
Roo_19 schreef:
Graag gedaan, ik denk dat je meer aan advies en tips hebt als aan alleen dat ene zinnetje: het is slecht voor het paard en ga afvallen. Dit zijn dingen die iedereen roept maar dit is jouw vraag niet. Hopelijk krijg je nog wat meer nuttige informatie met betrekking tot jou vraag.

Dat zegt niet iedereen, men onderbouwt het prima, maar daar lees je schijnbaar over heen.

Nee lees ik niet overheen maar het is een antwoord wat heel snel geroepen wordt en zoals de ts aangeeft heeft ze niks aan die antwoorden. Probeer dan met zn alle om de ts te helpen. Kijk dat 100 kg belastend is snap ik maar zoals ik al zei: een ruiter van 60kg die stuitert in haar zadel is ook niet best. Zoals er net al werd gezegd, er zijn meerdere factoren als alleen het aantal kg.
En ik begrijp ook reacties van andere maar daar is de ts niet mee gebaat.

Anoniem

senna21 schreef:
Er zijn diverse factoren die meespelen met de belastbaarheid van een paard. Jammer dat een aantal mensen weer schieten in kortzichtig/eenzijdig gedoe over het aantal kilo's.
Een goede instructeur weet in te schatten wat een paard aankan.
TS. ik denk dat je het beste maneges bij je in de buurt kunt benaderen met deze vraag. Wel een beetje lastig, dat begrijp ik, maar wel de eenvoudigste weg.
Ik hoop dat je gauw een manege vindt.

Je vind het ook prima, als desbetreffend paard meerdere zware ruiters per dag moet dragen. Het gaat om een manegepaard alleen voor de zwaardere ruiter. Niet om een eigen paard die alleen zijn eigen ruiter hoeft te dragen.
Is het ook niet kortzichtig om te denken dat een zo'n paard 5 zware ruiters per dag kan mee dragen, van allerlei rijniveaus?

suuzepuus

Ik stop ook maar met reageren....
er wordt erg selectief gelezen en gereareerd door de ts....

Zoek een hardhouten hobbelpaard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:23

Roo_19 schreef:
Nee lees ik niet overheen maar het is een antwoord wat heel snel geroepen wordt en zoals de ts aangeeft heeft ze niks aan die antwoorden. Probeer dan met zn alle om de ts te helpen. Kijk dat 100 kg belastend is snap ik maar zoals ik al zei: een ruiter van 60kg die stuitert in haar zadel is ook niet best. Zoals er net al werd gezegd, er zijn meerdere factoren als alleen het aantal kg.

Nee en een zware ruiter die stuitert is nog erger. Het gaat om manegepaarden die alleen met zware ruiters gaan lopen! Niet een eigen paard, die eens per dag een ruiter op zijn rug krijgt. Gewone manegepaarden met allerlei niveau ruiters is al niet fijn, laat staan een manegepaard met alleen zware ruiters van allerlei niveaus.

Koop een eigen paard of zoek er een om te rijden, buiten de manege.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-11-10 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

rafiskatje10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 13:23

Ik dacht dat bokt een forum was waarbij je op een normale manier dingen aan elkaar kan vragen, maar het blijkt maar weer dat (de meeste) mensen je niet willen helpen, maar je alleen maar willen aanvallen op zaken wat er niet toedoet. Ik stop bij deze dan ook gewoon te reageren in dit topic en zoek zelf wel mijn eigen weg hierin. Want als je al zwaar bent en aan het afvallen bent een tijd dan heb je steeds al genoeg dingen waar je tegenaan loopt en wat niet leuk is, dit is er weer zo 1 en ik vind het wel klaar zo. Bedankt voor de mensen die wel zijn ingegaan op mijn vraag en ga gerust verder discusseren over gewicht etc. maar denk dat dit onderdeel voor iedereen nu wel duidelijk is, ook voor mijzelf.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:24

Paardrijden is niet alleen lol en trainen voor je paard, maar ook voor jou. Je traint je paard natuurlijk, maar veel ruiters vergeten zichzelf, alleen zo kan jij een harmonie zijn.

Ook ik moet me nu in vorm houden, heb een C pony gekocht en hier iwl ik absoluut niet te zwaar voor zijn, dus dit betekent opletten.

Het gewichtprobleem is natuurlijk een erg gevoelig onderwerp, maar let op. Het is niet alleen maar zwaar zijn, maar ook meer ongemak, gevaar op ernstige hart en bloedvaatziektes... Ook zal je jezelf aardig in de weg zitten.

Doe jezelf en je paard een plezier, en train er eerst wat kilo's vanaf. Paardrijden word veel leuker als je jezelf niet in de wegzit. :)

Respect, TS om deze vraag te stellen :) Je zou inderdaad ook kunnen kijken voor een Shire manege of de buitenritten bij Gentle Giants?

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:25

Mindim schreef:
Roo_19 schreef:

Nee en een zware ruiter die stuitert is nog erger. Het gaat om manegepaarden die alleen met zware ruiters gaan lopen! Niet een eigen paard, die eens per dag een ruiter op zijn rug krijgt. Gewone manegepaarden met allerlei niveau ruiters is al niet fijn, laat staan een manegepaard met alleen zware ruiters van allerlei niveaus.

Ik snap nu wat je bedoelt mindim. Mijn excuses als mijn berichtje aanvallend is bedoelt o.i.d. dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik bekijk het inderdaad vanuit mijn eigen standpunt en dat komt omdat ik eigen paarden heb en dan is het inderdaad wel wat anders als een manegepaard. Ik ben het met je eens dat een manegepaard niet geschikt is om 5uur achter elkaar te lopen met een zwaar persoon op zijn rug maar misschien zijn er manege's waar ze paarden hebben die 1uur per dag meedraaien met een zwaardere ruiter o.i.d. ik probeer alleen mee te denken met de ts.
Nogmaals mijn excuses als het bericht verkeerd is gevallen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:26

Boheme schreef:
Omdat niet iedereen maatje 40 heeft.
Misschien zijn er mensen die zwaar zijn door medicatie, ziekte enz.
Bel gewoon eens een aantal maneges en vraag het gewoon.
Sommige hebben juist het zwaardere type paard wie weet kun je daar terecht, succes

Paardrijden is geen recht. Ik zou ook wel graag jockey willen worden, helaas heb ik pech gehad met mijn genenpakket of heb ik teveel melk gedronken als kind en ben ik daar nu te groot voor. Jammer dan. :D

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:28

rafiskatje10 schreef:
Ik dacht dat bokt een forum was waarbij je op een normale manier dingen aan elkaar kan vragen, maar het blijkt maar weer dat (de meeste) mensen je niet willen helpen, maar je alleen maar willen aanvallen op zaken wat er niet toedoet. Ik stop bij deze dan ook gewoon te reageren in dit topic en zoek zelf wel mijn eigen weg hierin. Want als je al zwaar bent en aan het afvallen bent een tijd dan heb je steeds al genoeg dingen waar je tegenaan loopt en wat niet leuk is, dit is er weer zo 1 en ik vind het wel klaar zo. Bedankt voor de mensen die wel zijn ingegaan op mijn vraag en ga gerust verder discusseren over gewicht etc. maar denk dat dit onderdeel voor iedereen nu wel duidelijk is, ook voor mijzelf.

Dit is toch ook meer hoe je het zelf interpeteerd. De reacties hier zijn bedoeld om jou er van bewust te maken dat wat je vraagt niet reeël is. Ik ga hier verder niks onderbouwen, want dat is allemaal al gedaan in het topic. Zoals Skygirl al zegt, paardrijden is geen recht. Soms moet je accepteren dan dingen (nog) niet kunnen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:30

Paardrijden is inderdaad geen recht. Het voorbeeld van een jockey is er zo een. Net zoals dat ik beter niet op een ranke arabier kan gaan zitten van 1.55m (kan misschien best voor 1 keertje, maar zeker niet structureel, arme dier).

Als je hele slechte ogen hebt moet je ook geen straaljagerpiloot willen worden (maar misschien is onderhoudstechnicus op de grond ook wel heel leuk)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:34

Ik zou het een goed plan vinden als er meer maneges zouden zijn waar mensen met veel gewicht beter terecht zouden kunnen.
Van mij hoeft er niet zozeer een speciale manege te zijn, maar het zou toch oké zijn als er op een manege aanpassingen zouden zijn zoals BIJVOORBEELD:
-een (paar?) forse koudbloed(en?)
-een lichtgewicht zadel met een grote zitmaat
-een lesgroepje voor het "ons kent ons en ons is niet skinny" waardoor het openlijk bespreken van het gewicht en de manieren om de overlast hiervan op het paard te minimaliseren veel beter mogelijk zijn
-een kortere lesduur

Imo is de 100 grens een rare. Bij een beetje slechte manege zou de grens al 50 kg moeten zijn (denk aan overbelaste paarden, slecht harnachement) en de grens tussen 95 kg en 105 is echt zo heel groot niet, zeker niet als je voor een goed, licht zadel en groot genoeg zadel zorgt.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:36

Naomi_unique schreef:
Tat_jana schreef:
oftewel je wilt alleen reacties die jou positief liggen en de negatieve kant van het verhaal wil je niet onder ogen zien..

Inderdaad..... Als je paarden zo leuk vind, dan kan je toch ook gaan mennen? Dat is al eerder gezegd, ook heel erg leuk, en veel minder belastend voor het paard!

belastend ???? een ruiter/amazone van 50 kilo , stuiterend op de rug van paard/pony niet belastend dan????
dan liever een ruiter van 100 kilo die op de juiste manier zit en wel kan rijden....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:40

arm paard heb ik dan, ze is 'maar' 1.52 en ondertussen sjouwt ze al ruim 14 jaar met mijn 100+ kilo's rond.....
en ze komt nog immer hard hinnikend naar me toe gerend in de wei, spurt er nog wel eens van tussen en is niet moe te krijgen met rijden, mankeert niks aan dr rug volgens de osteo en menig buitenrit kom ik bekaf thuis met een stuiterend paard onder me... kennelijk maakt het haar dus niks uit! en dan loopt ze óók nog onder een zwaar westernzadel!
eigenlijk ben ik dus een regelrechte dierenbeul! :D

maar even on topic aan TS, ik denk dat er niet veel maneges zijn die speciaal voor zwaardere mensen een paard hebben staan, over het algemeen is het 'not done' om te zwaar te zijn en dan uberhaupt paard te rijden dus je zult een ander alternatief moeten zoeken of simpelweg rond moeten bellen of zelf een paard moeten kopen. Of je zoekt een bijrijdpaard?
Niet dat ik het je niet gun maar ze zijn er gewoon niet.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:41

delerium schreef:
Ik zou het een goed plan vinden als er meer maneges zouden zijn waar mensen met veel gewicht beter terecht zouden kunnen.
Van mij hoeft er niet zozeer een speciale manege te zijn, maar het zou toch oké zijn als er op een manege aanpassingen zouden zijn zoals BIJVOORBEELD:
-een (paar?) forse koudbloed(en?)
-een lichtgewicht zadel met een grote zitmaat
-een lesgroepje voor het "ons kent ons en ons is niet skinny" waardoor het openlijk bespreken van het gewicht en de manieren om de overlast hiervan op het paard te minimaliseren veel beter mogelijk zijn
-een kortere lesduur

Imo is de 100 grens een rare. Bij een beetje slechte manege zou de grens al 50 kg moeten zijn (denk aan overbelaste paarden, slecht harnachement) en de grens tussen 95 kg en 105 is echt zo heel groot niet, zeker niet als je voor een goed, licht zadel en groot genoeg zadel zorgt.

Dat zouden mooie oplossingen zijn. Dan kijk je zowel naar ruiter als naar paardperspectief om toch de mogelijkheden te onderzoeken.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:43

cissy schreef:
arm paard heb ik dan, ze is 'maar' 1.52 en ondertussen sjouwt ze al ruim 14 jaar met mijn 100+ kilo's rond.....
en ze komt nog immer hard hinnikend naar me toe gerend in de wei, spurt er nog wel eens van tussen en is niet moe te krijgen met rijden, mankeert niks aan dr rug volgens de osteo en menig buitenrit kom ik bekaf thuis met een stuiterend paard onder me... kennelijk maakt het haar dus niks uit! en dan loopt ze óók nog onder een zwaar westernzadel!
eigenlijk ben ik dus een regelrechte dierenbeul! :D

maar even on topic aan TS, ik denk dat er niet veel maneges zijn die speciaal voor zwaardere mensen een paard hebben staan, over het algemeen is het 'not done' om te zwaar te zijn en dan uberhaupt paard te rijden dus je zult een ander alternatief moeten zoeken of simpelweg rond moeten bellen of zelf een paard moeten kopen. Of je zoekt een bijrijdpaard?
Niet dat ik het je niet gun maar ze zijn er gewoon niet.

precies, ik rijdt al een aantal jaar op een manege waar ik meerdere ruiters/amazones weet die te kampen hebben met overgewicht .
er wordt echt wel gekeken of je kunt rijden en op welk paard

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:44

Ik vind het trouwens altijd zo knap dat de ruiters van 100 kilo veel netter rijden dan de ruiters van 60 kilo die dan kennelijk altijd stuiteren in het zadel.
Dat wordt namelijk altijd als argument gebruikt... maar een onervaren ruiter zal altijd stuiteren in het zadel of deze nou 60 of 100 kilo is.

Voor de TS is het jammer dat ze weer een beperking van zichzelf heeft leren kennen, dat lijkt is confronterend. Met een gewicht van over de 100 hoor je niet regelmatig op een paard te stappen... dat betekend niet dat je dan niet van paarden mag genieten.... maar dan dus wel op een andere manier.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:45

ik ga mee met de mensen die zeggen dat 100+ gewoon niet goed is. of je nou van lekker eten houdt of ziek bent. dan snap ik dat je het ontzettend jammer vind en dat het niet leuk is, maar soms is het leven niet zoals je wilt. en paardrijden met 100+ is gewoon niet goed voor een paardenrug.

daarmee zeg ik niet "ga afvallen!" want het zou zomaar kunnen dat je dat niet kan, of op een andere manier daar geen behoefte aanhebt. ik ken je niet dus daar maak ik geen uitspraken over. ik spreek me alleen uit over wat ik hier aan feiten/variabelen hoor.

paardrijden is geweldig, en ik wens het iedereen toe. maar het is alleen maar leuk als je samen met je paard kan zijn. te erkennen dat dat niet kan vanwege je gewicht is heel zuur.

verder erger ik me een beetje aan de mensen die zeggen dat 100+ erg is maar 60 en stuiteren ook. ja natuurlijk is dat erg. maar dat maakt 100+ niet minder erg, alleen even erg.

Sunnda

parador schreef:
Tat_jana schreef:

Inderdaad..... Als je paarden zo leuk vind, dan kan je toch ook gaan mennen? Dat is al eerder gezegd, ook heel erg leuk, en veel minder belastend voor het paard!

belastend ???? een ruiter/amazone van 50 kilo , stuiterend op de rug van paard/pony niet belastend dan????
dan liever een ruiter van 100 kilo die op de juiste manier zit en wel kan rijden....[/quote]
zeker een beginnend ruiter van 100+ zal pas echt lastig zijn.. het is toch niet meer dan logisch dat als jij heel wat vet hebt mee te sjouwen, je ook nooit honderd 100% goed kan zitten... goed rijden is dan enorm lastig. (en dit is echt niet gemeen bedoeld, maar met meer dan honderd kilo rijden, zal ook een flinke beperking betekeken, dus dan is bovenstaande stuk echt onzin.)

suusje26

Bokt toch!
Zoals sommige hier regaeren betekent het dus dat iemand van 70 kg in het zadel aan het stuiteren is wel mag paard-rijden en iemand van 100 kg die netjes zit niet?

Dan kunnen veel maneges de deuren sluiten denk ik.

Ik ben zelf ook zwaarder dan de gemiddelde mens, en heb een tinker van 154. En daar rijd en men ik ook mee. En heb in die 7 jaar nog steeds niet het idee dat hij last van zijn rug heeft!

Dat maneges een grens stellen is heel begrijpelijk, die paarden lopen meer uurtjes op een dag dan de mijne en dus ook meer belastend. Maar dat ze niet kan/mag rijden vanwege haar gewicht vind ik grote onzin!

@ TS --> Mijn tip, ga op zoek na een bijrijdpony en neem prive les.