Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:16

Shanty_Muis schreef:
Misschien een beetje een meer algemene vraag,
maar zien julie liever iemand die alles netjes doet en 7ens heeft maar bv geen 8en (en ook niet veel 5en) of iemand die spetterd, een aantal 8en scoort maar ook een aantal 5en of 4en? En, proberen jullie standaard tips mee te geven? (dus veel commetaar) of echt alleen bij de echt slechte dingen iets opschrijven? (Dit aan de hand van mijn oude protecollen, heb ze met veel commetaar, zonder commetaar, met veel 8en en 4en en met grotendeels 7ens)


Dat maakt toch niets uit? Ieder onderdeel wordt los van elkaar bekeken. Je kunt een 10 en een 2 achter elkaar scoren bij wijze van spreken. Uiteindelijk staat er een verzameling cijfers op het protocol.
Wat ik een fijn beeld vind? Een combinatie die voorwaarts werkt, de hoeken in gaat en op de letter rijdt.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:18

xIrlijn schreef:
Ik rijd FNRS proeven, en op mijn protocol stond op een gegeven moment TDH (tegen de hand). Wat wordt hiermee bedoeld, en hoe kan je dat oplossen?


Dit staat allemaal prima omschreven in het boek "leer paardrijden met plezier' te koop bij je ruitersportcentrum.

Muga

Berichten: 2090
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:20

Goedenavond,

ook ik heb een vraagje aan de juryleden hier.
Door de manege waar ik rij ben ik gevraagd de cursus te gaan doen. Ik voldoe aan alle eisen daar ben ik inmiddels achter. Zouden jullie mij misschien kunnen vertellen wat de eerste cursus ongeveer kost?

Dit kan ik op de site van de fnrs helaas niet vinden.
Alvast bedankt!

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:21

Stuur eens een mailtje naar info@fnrs.nl Als het niet op de site staat, lijkt het mij dat ze dat liever persoonlijk vertellen. Bellen kan ook natuurlijk :)

HarmanyL

Berichten: 2672
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 22:56

Kosten zijn € 250.00... pas antwoord van de FNRS gehad per mail...
Ik wacht totdat de cursus begint!! Kan niet wachten. Vind het super leuk!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 01:30

Shanty_Muis schreef:
Misschien een beetje een meer algemene vraag,
maar zien julie liever iemand die alles netjes doet en 7ens heeft maar bv geen 8en (en ook niet veel 5en) of iemand die spetterd, een aantal 8en scoort maar ook een aantal 5en of 4en? En, proberen jullie standaard tips mee te geven? (dus veel commetaar) of echt alleen bij de echt slechte dingen iets opschrijven? (Dit aan de hand van mijn oude protecollen, heb ze met veel commetaar, zonder commetaar, met veel 8en en 4en en met grotendeels 7ens)


Maakt mij niks uit, juist de diversiteit houdt het voor een jury leuk. De ene ruiter rijdt een 6jes proef, niks spectaculairs, gewoon braaf net proefje. De ander rijdt een "spetterrende" proef waar de 8en en 4en om je oren vliegen, gemiddeld is dat nog steeds een 6 :D
Ik geef zelf veel commentaar ook bij voldoendes, soms zie je net iets meer als een instructeur.

petra31
Berichten: 67
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 09:41

Ilja000 schreef:
Vanaf F12 haal je geen promotiepunt zonder nageeflijk paard....


Sorry, maar daar ben ik het echt niet mee eens: bij ons op de manege heeft het grootste deel van de vaste wedstrijdruiters de F20 al afgerond en daarvan waren er misschien 3 die een paard (gedeeltes) nageeflijk konden rijden. Zelf had ik vorige keer ook 217 punten voor een F13-proef waarbij het paard echt niet nageeflijk reed. Je krijgt hooguit een 4 bij het onderdeel "nageeflijkheid" dus als je daar 2 x een 7 tegenover kunt zetten dan is er niets aan de hand.

LisavdBerg
Berichten: 79
Geregistreerd: 05-10-08

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:31

Ik heb met een paard waar je niet tot amper kan zien dat hij middendraf doet, of hij doet het gewoon niet vanwege de stress. Hoe regelen jullie de punten als je ziet dat de ruiter de goede hulpen geeft maar het paard niet erop reageert?

Muga

Berichten: 2090
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:57

lotteElb schreef:
Kosten zijn € 250.00... pas antwoord van de FNRS gehad per mail...
Ik wacht totdat de cursus begint!! Kan niet wachten. Vind het super leuk!


Weet jij toevallig ook al waar er cursussen gaan starten?
Heb net de FNRS gemaild maar wil erg graag beginnen!! :o Beetje ongeduldig zeg maar!!!
Van het weekend een onderlinge gejureerd. Heb de smaak te pakken!

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:10

petra31 schreef:
Ilja000 schreef:
Vanaf F12 haal je geen promotiepunt zonder nageeflijk paard....


Sorry, maar daar ben ik het echt niet mee eens: bij ons op de manege heeft het grootste deel van de vaste wedstrijdruiters de F20 al afgerond en daarvan waren er misschien 3 die een paard (gedeeltes) nageeflijk konden rijden. Zelf had ik vorige keer ook 217 punten voor een F13-proef waarbij het paard echt niet nageeflijk reed. Je krijgt hooguit een 4 bij het onderdeel "nageeflijkheid" dus als je daar 2 x een 7 tegenover kunt zetten dan is er niets aan de hand.


Dat lijkt mij heel sterk, nageeflijkheid is heel zwaar tellend in de hogere proeven anders kun je de onderdelen niet fatsoenlijk uitvoeren en ik spreek voor ons allemaal als ik zeg dat wij daar wel degelijk zeer goed op letten. Ilja heeft volkomen gelijk dat je zonder nageeflijk paard geen PP kan rijden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102552
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:14

Ik ga daar wel in mee ja....

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:16

LisavdBerg schreef:
Ik heb met een paard waar je niet tot amper kan zien dat hij middendraf doet, of hij doet het gewoon niet vanwege de stress. Hoe regelen jullie de punten als je ziet dat de ruiter de goede hulpen geeft maar het paard niet erop reageert?


Ligt voor mij helemaal aan de situatie, het paard, de ruiter en het niveau. Als het paard niet op de hulpen reageert is het de taak van de ruiter om er voor te zorgen dat hij dat wel doet. Dezelfde discussie doet zich vaak voor over paarden die een bepaalde galop niet kunnen, dat is nog steeds geen reden om dan maar in volle vaart in de verkeerde galop verder te rijden zonder een correctie. "Hij doet het niet" is een dooddoener waar wij als jury geen boodschap aan hebben op dt moment.

Heeft het paard gewoon weinig beweging van zichzelf en ik zie dat er wel degelijk aan gereden wordt en het paard ook binnen zijn beperkte mogelijkheden moeite doet om anders te gaan lopen dan is het afhankelijk van het niveau vaak een 6.

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:22

Vippie schreef:
Shanty_Muis schreef:
Misschien een beetje een meer algemene vraag,
maar zien julie liever iemand die alles netjes doet en 7ens heeft maar bv geen 8en (en ook niet veel 5en) of iemand die spetterd, een aantal 8en scoort maar ook een aantal 5en of 4en? En, proberen jullie standaard tips mee te geven? (dus veel commetaar) of echt alleen bij de echt slechte dingen iets opschrijven? (Dit aan de hand van mijn oude protecollen, heb ze met veel commetaar, zonder commetaar, met veel 8en en 4en en met grotendeels 7ens)


Maakt mij niks uit, juist de diversiteit houdt het voor een jury leuk. De ene ruiter rijdt een 6jes proef, niks spectaculairs, gewoon braaf net proefje. De ander rijdt een "spetterrende" proef waar de 8en en 4en om je oren vliegen, gemiddeld is dat nog steeds een 6 :D
Ik geef zelf veel commentaar ook bij voldoendes, soms zie je net iets meer als een instructeur.


Bij mij kan je alles als cijfer krijgen van 0 tot 10. Ik benoem meestal altijd wel ook een aantal zesjes en altijd de hoge en lage cijfers zodat een ruiter weet waarom een 3 of een 8 wordt gegeven. Vooral bij de lagere proeven drijf ik mijn schrijfsters tot het uiterste omdat deze ruiters vaak niet altijd zelf al goed weten wat er wel of niet goed is gegaan. Het uitgangspunt moet een nette proef rijden zijn, als het lekker loopt durf je als ruiter vaak ook wat meer te rijden dan wanneer je al bij het binnenkomen weet dat er ernstig ontploffingsgevaar bij het paard is.

Edit: ik bekijk ieder onderdeel ook los van het vorige onderdeel in de lagere proeven voor zover mogelijk.

Kimmikky

Berichten: 659
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:24

ik snap dat het nageeflijk kunnen rijden een belangrijk punt is vanaf f12, daarom heb ik ondertussen ook een behoorlijk aantal privelessen gereden sinds halverwege 2008 puur vanwege die nageeflijkheid (daarvoor ook wel veel privelessen, maar vond ik dat nageven niet zo spannend)
maar ik heb nu al 2 punten in de f12, 210 en 211 punten, ben dan toch benieuwd waarom de jury dan niet lager punt, want had bij beide proeven echt m'n paard NIET nageeflijk..
vond het zelf beide niet PP waardig, rij ook puur voor t jury commentaar zodat ik kan zien of ik nou wel of niet beter ga rijden / zitten / richten, en zodat ik weer wat heb om extra energie in te steken.

(edit: de overige 2 keer dat ik f12 was gestart had ik trouwens 206 en 204, dus dat zit vind ik ook behoorlijk dichtbij die PP)
Laatst bijgewerkt door Kimmikky op 02-11-09 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:29

En daarom heb je dus ook niet heel overtuigende punten gehaald. Ik ken jou, het paard en de manege niet dus ik kan niet oordelen waarom mijn collegas deze punten hebben gegeven. Ik wil je alleen het advies geven om eerst te werken aan de nageeflijkheid.

HarmanyL

Berichten: 2672
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:48

Muga schreef:
lotteElb schreef:
Kosten zijn € 250.00... pas antwoord van de FNRS gehad per mail...
Ik wacht totdat de cursus begint!! Kan niet wachten. Vind het super leuk!


Weet jij toevallig ook al waar er cursussen gaan starten?
Heb net de FNRS gemaild maar wil erg graag beginnen!! :o Beetje ongeduldig zeg maar!!!
Van het weekend een onderlinge gejureerd. Heb de smaak te pakken!



Nee ik wacht ook met smart. In de mail stond wel dat de aanmeldingen binnen stromen dus dat ze binnekort zouden gaan plannen. Maarja ik weet niet uit welke regio jij komt? Ik begreep namelijk dat er bij ons de manege meerdere aanmeldingen zijn en dat er een redelijk grote kans is dat de cursus ook daar gegeven gaat worden...

Ik heb laatst al een officiele F1 en F2 gejureerd, die manege kon niemand krijgen en hadden overlegd met de FNRS of het zo mocht! Kei leuk, en nu helemaal de smaak te pakken.

_Yasmine_

Berichten: 4582
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Bij een kapotte Hefbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:51

daniella74 schreef:
LisavdBerg schreef:
Ik heb met een paard waar je niet tot amper kan zien dat hij middendraf doet, of hij doet het gewoon niet vanwege de stress. Hoe regelen jullie de punten als je ziet dat de ruiter de goede hulpen geeft maar het paard niet erop reageert?


Ligt voor mij helemaal aan de situatie, het paard, de ruiter en het niveau. Als het paard niet op de hulpen reageert is het de taak van de ruiter om er voor te zorgen dat hij dat wel doet. Dezelfde discussie doet zich vaak voor over paarden die een bepaalde galop niet kunnen, dat is nog steeds geen reden om dan maar in volle vaart in de verkeerde galop verder te rijden zonder een correctie. "Hij doet het niet" is een dooddoener waar wij als jury geen boodschap aan hebben op dt moment.

Heeft het paard gewoon weinig beweging van zichzelf en ik zie dat er wel degelijk aan gereden wordt en het paard ook binnen zijn beperkte mogelijkheden moeite doet om anders te gaan lopen dan is het afhankelijk van het niveau vaak een 6.


maar je hebt paarden die het gewoon niet doen, verkeerde galop --> terug halen --> verkeerde galop --> terughalen --> verkeerde galop enz. tot het onderdeel over is. Dan laat je zien dat je weet dat je verkeerd zit, je gaf de goede hulpen en tóch doet hij het niet :+ zou je dan een onvoldoende kunnen geven, het ging immers om de ruiten ?

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:56

En waar zeg ik dat je het eindeloos moet herhalen? Je springt aan, neemt terug en springt opnieuw aan. Lijkt mij redelijk simpel en het is voor de jury duidelijk dat de ruiter snapt dat er onderweg iets niet helemaal klopt. Lijkt mij dat het in een meter of 10-15 toch allemaal geregeld kan zijn. Bovendien ken ik bijna geen paarden die echt een bepaalde galop niet kunnen, meestal geven de ruiters de verkeerde hulpen ookal denken ze van niet.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:07

petra31 schreef:
Ilja000 schreef:
Vanaf F12 haal je geen promotiepunt zonder nageeflijk paard....


Sorry, maar daar ben ik het echt niet mee eens: bij ons op de manege heeft het grootste deel van de vaste wedstrijdruiters de F20 al afgerond en daarvan waren er misschien 3 die een paard (gedeeltes) nageeflijk konden rijden. Zelf had ik vorige keer ook 217 punten voor een F13-proef waarbij het paard echt niet nageeflijk reed. Je krijgt hooguit een 4 bij het onderdeel "nageeflijkheid" dus als je daar 2 x een 7 tegenover kunt zetten dan is er niets aan de hand.


Daar kun jij het niet mee eens zijn, maar dat zijn wel de reglementen. Ik kan natuurlijk niet oordelen over hoe mijn collega juryleden te werk zijn gegaan. Je hoort in principe niet alleen een 4 voor het onderdeel nageeflijkheid te krijgen, maar bijv. je volte kan ook een 6 worden ipv een 7. E.e.a. natuurlijk weer geheel afhankelijk van de situatie.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:08

LisavdBerg schreef:
Ik heb met een paard waar je niet tot amper kan zien dat hij middendraf doet, of hij doet het gewoon niet vanwege de stress. Hoe regelen jullie de punten als je ziet dat de ruiter de goede hulpen geeft maar het paard niet erop reageert?


Ik wil graag zien dat de ruiter zijn/haar best doet om weg te rijden en weer aan het einde opvangen. Ik wil zien dat de ruiter er actief iets aan doet. Het komt overigens maar zelden voor dat een ruiter echt 100% goede hulpen geeft en 0,0 reactie krijgt. Meestal gaat er toch ergens iets niet helemaal goed. En een ruiter heeft ook invloed op stress, zowel positief als negatief.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:10

Kimmikky schreef:
ik snap dat het nageeflijk kunnen rijden een belangrijk punt is vanaf f12, daarom heb ik ondertussen ook een behoorlijk aantal privelessen gereden sinds halverwege 2008 puur vanwege die nageeflijkheid (daarvoor ook wel veel privelessen, maar vond ik dat nageven niet zo spannend)
maar ik heb nu al 2 punten in de f12, 210 en 211 punten, ben dan toch benieuwd waarom de jury dan niet lager punt, want had bij beide proeven echt m'n paard NIET nageeflijk..
vond het zelf beide niet PP waardig, rij ook puur voor t jury commentaar zodat ik kan zien of ik nou wel of niet beter ga rijden / zitten / richten, en zodat ik weer wat heb om extra energie in te steken.

(edit: de overige 2 keer dat ik f12 was gestart had ik trouwens 206 en 204, dus dat zit vind ik ook behoorlijk dichtbij die PP)


Tja, dat is een vraag die je niet aan ons moet stellen, maar aan de jury die jou op dat moment beoordeelt heeft.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 09:01

daniella74 schreef:
Dat lijkt mij heel sterk, nageeflijkheid is heel zwaar tellend in de hogere proeven anders kun je de onderdelen niet fatsoenlijk uitvoeren en ik spreek voor ons allemaal als ik zeg dat wij daar wel degelijk zeer goed op letten. Ilja heeft volkomen gelijk dat je zonder nageeflijk paard geen PP kan rijden.


Daar moet je erg me oppassen.

Tot de F15 kun je wel degelijk een PP rijden met een nog niet perfect nagefelijk paard (logich want het blijven manegepaarden en dat zijn doorgaans geen salinero's). Al de rest verder voldoende is is er geen reden om geen PP te kunnen rijden. Zullen geen megascores zijn maar 210 is haalbaar hoor. Na de F15 gaat het bij mij wel zwaar meetellen want dan zit je op L1/L2 niveau en dan moet er toch wel degelijk verschil zijn. Maar speerpunt blijft het beoordelen van de ruiter ;)

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 09:03

_Yasmine_ schreef:
[
maar je hebt paarden die het gewoon niet doen, verkeerde galop --> terug halen --> verkeerde galop --> terughalen --> verkeerde galop enz. tot het onderdeel over is. Dan laat je zien dat je weet dat je verkeerd zit, je gaf de goede hulpen en tóch doet hij het niet :+ zou je dan een onvoldoende kunnen geven, het ging immers om de ruiten ?


Er zijn paarden die idd een bepaalde galop weigeren (is vaak oorzaak doro lichamelijk probleem of gebrek in africhting). Als een manege dit vooraf vermeld is 1x opnieuw aanspringen genoeg. Als je amar laat zien dat je merkt dat hij verkeerd zit.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 09:05

Ilja000 schreef:
LisavdBerg schreef:
Ik heb met een paard waar je niet tot amper kan zien dat hij middendraf doet, of hij doet het gewoon niet vanwege de stress. Hoe regelen jullie de punten als je ziet dat de ruiter de goede hulpen geeft maar het paard niet erop reageert?


Ik wil graag zien dat de ruiter zijn/haar best doet om weg te rijden en weer aan het einde opvangen. Ik wil zien dat de ruiter er actief iets aan doet. Het komt overigens maar zelden voor dat een ruiter echt 100% goede hulpen geeft en 0,0 reactie krijgt. Meestal gaat er toch ergens iets niet helemaal goed. En een ruiter heeft ook invloed op stress, zowel positief als negatief.


Hier ga ik helemaal in mee :D

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:10

Vippie schreef:
daniella74 schreef:
Dat lijkt mij heel sterk, nageeflijkheid is heel zwaar tellend in de hogere proeven anders kun je de onderdelen niet fatsoenlijk uitvoeren en ik spreek voor ons allemaal als ik zeg dat wij daar wel degelijk zeer goed op letten. Ilja heeft volkomen gelijk dat je zonder nageeflijk paard geen PP kan rijden.


Daar moet je erg me oppassen.

Tot de F15 kun je wel degelijk een PP rijden met een nog niet perfect nagefelijk paard (logich want het blijven manegepaarden en dat zijn doorgaans geen salinero's). Al de rest verder voldoende is is er geen reden om geen PP te kunnen rijden. Zullen geen megascores zijn maar 210 is haalbaar hoor. Na de F15 gaat het bij mij wel zwaar meetellen want dan zit je op L1/L2 niveau en dan moet er toch wel degelijk verschil zijn. Maar speerpunt blijft het beoordelen van de ruiter ;)


Kijk, en dat klopt dus totaal niet.

De fnrs proeven zijn niet te vergelijken met knhs !
De beoordeling ervan is zo ontieglijk anders!
Dus nee als je F15 rijd ben je niet L1 en zeker geen L2 niveau.