FNRS proef, zweepje wisselen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Re: FNRS proef, zweepje wisselen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 18:38

Je mag best je zweep overpakken, maar... je dient je paard zo min mogelijk te storen. In een proef moet je zo vaak van hand veranderen, dat élke keer overpakken erg storend kan zijn voor het paard. De slimme ruiter pakt de zweep in die hand aan de kant waar het paard het meest moeilijk is. Wel even opletten met groeten natuurlijk :)
Steeds overpakken is erg storend, hoewel je ook een correcte zweephulp dient te geven en als je paard eens een tikje nodig heeft bijv. met het aanspringen in galop, dan zie ik die zweep toch het liefst in de binnenhad, omdat die zweep het binnenbeen moet verduidelijken!

Het reglement schrijft voor dat overpakken niet moet, maar mag en wel na het figuur. Het is aan de jury om te beoordelen of dat correct gedaan wordt. Je kunt je voorstellen dat vaak overpakken in hogere proeven storend is voor de aanleuning.
Jongere ruiters hebben vaak nog wat moeite met de motoriek en halen soms hele toeren uit met een zweepje, ten koste van de ponymond. Kan me voorstellen dat er dan geadviseerd wordt om de zweep niet over te pakken.

susasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:27

Nee volgends mij mag dat niet
Maar ik doe het nooit in de hand waneer ik moet groeten :D