Jonge pony's in de manege lessen, verstandig idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Re: Jonge pony's in de manege lessen, verstandig idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:21

Ik vind het opzich wel kunnen, als het maar bij de gevorderde ruiters is. Zo word langzaam een goede conditie opgebouwd en vaak zijn het de leukste pony's!

Op een manege waar ik 'vroegah' reed, was er ook een 3jarige. Reed alleen met gevorderde lessen mee en met vaste ruiters. Ik was daar 1 van. Er werd in de les duidelijke info gegeven overhoe je ermee ommoet gaan en het is nu de leukste pony van de manege.

Maarja, zo gaat dat hier...

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:24

Ik ben ertegen.
Een jong paard moet niet opgeleerd worden door achter andere paarden te hobbelen. Die moet zelf zijn weg zoeken en reageren op hand en been. Daarinboven zijn manegeruiters niet altijd de beste ruiters om dit te doen in mangelessen. Er zijn goede manegeruiters maar zeker niet overal.
(Bukt nu al voor de hevige reacties..)

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 14:29

Juangi schreef:
Ik vind het opzich wel kunnen, als het maar bij de gevorderde ruiters is. Zo word langzaam een goede conditie opgebouwd en vaak zijn het de leukste pony's!

Een 3 jarige die per dag al 3 uur loopt conditie opbouwen?
Zoveel moeten ze gaan lopen rond 6 jaar in de lessen,
Vind het jammer als ze nu al zoveel moeten lopen, vooral dat ze nog uitgegroeid moeten worden.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 08:17

Zo gaan ze lekker kapot :)
Maarja, die dieren moeten geld opbrengen he.. liefst zo snel mogelijk zo veel mogelijk. Denk dat dit een verklaring is waardoor vele (te) jonge paarden zich kapot lopen in een manege.
De manege waar ik begonnen ben had ook die mentaliteit, om ziek van te worden ! Bah Bah Bah :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:51

Het zijn vooral jonge paarden die zich in de sport kapot lopen, niet in de maneges ;)
Verder moeten manegepaarden en ponies inderdaad geld opbrengen, anders kon de manege in kwestie niet draaien. Denk hierbij aan rente en aflossing, of pacht, dierenartskosten, voer, weide, materiaal, enfin je kunt het zo gek niet bedenken.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 15:49

suleilitha schreef:
Het zijn vooral jonge paarden die zich in de sport kapot lopen, niet in de maneges ;)
Verder moeten manegepaarden en ponies inderdaad geld opbrengen, anders kon de manege in kwestie niet draaien. Denk hierbij aan rente en aflossing, of pacht, dierenartskosten, voer, weide, materiaal, enfin je kunt het zo gek niet bedenken.

Daar heb je gelijk in ;)
Maar daar kunnen ze toch wel voor de meerdere uren ''oudere'' paarden nemen?
Natuurlijk wel eentje die wat kan, want anders leert de ruiter zelf ook niks.
En over dat de ruiter op een jonge pony ook veel kan leren is ook wel zo, maar dan om 3 uur te laten lopen heb je er eigenlijk niet veel aan, want zoals al werd gezegt vind ik hem dan ook kapot gereden worden.
Ik vind dat dit met rust moet worden gedaan en door gevorderde ruiters.

Dit topic heb ik aangemaakt voor de aantal uren dat ze lopen en nu we toch bezig zijn over ''degene'' die erop rijden, zie ik de meeste mensen wat eigenlijk niet echt gevordert zijn.
En hij is érg achteruit gegaan, loopt er heel duf en moe bij, echt niet meer normaal!

Vroeger toen ik hem nog reed was hij altijd blij en moest ik hem zelf ook nog iets terug nemen en ontspannen laten lopen.
Als ik er nu op zit loopt hij voor geen éne meter!
Ik moet hem, om het zo maar te laten zeggen, vooruit branden!
En loopt heel duf met zijn neus schuin richting de grond, net alsof hij hangt aan de teugels.
Terwijl hij eigenlijk voor een manege pony gewoon blij en makkelijk vooruit te krijgen zal moeten zijn, wat er dus in dit geval niet is!!!
Normaal keek hij nooit zuur als ik druk gaf met me benen om vooruit tegaan, ik zie nu gewoon dat hij echt kapot is en niet meer kan.

Jammer maar toch...
Geld he
Terwijl als dit zo doorgaat en hij later iets aan de rug of pezen krijgt, ze er toch wel spijt van hebben van zo een goede pony ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:07

Citaat:

Nemen?? Dan moeten die wel voor handen zijn, en vergeet niet dat een ouder, ervaren en betrouwbaar manegepaard erg duur in aanschaf is, die pluk je niet even ergens vandaan, als manegehouder.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:22

Dat risico neem je als je ene manege begint suleitiha.
Ik vind dus niet dat je hierdoor jonge paarden mag nemen. Geen excuus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:23

Je kunt een manegehouder niet dwingen om alleen oudere paarden te nemen ;)

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 16:24

suleilitha schreef:
Citaat:

Nemen?? Dan moeten die wel voor handen zijn, en vergeet niet dat een ouder, ervaren en betrouwbaar manegepaard erg duur in aanschaf is, die pluk je niet even ergens vandaan, als manegehouder.

Maar als iedere manege jonge ponys gaan aanschaffen, is het niet meer leuk voor de onervaren kinderen.
Jonge pony's weten ook niet wat ze doen,
Ze gaan dan ook veel lopen net zoals nu, en krijgen ze later problemen. (niet alle maneges doen dit, je hebt er ook goede bij die daar rekening mee houden ;))
Daar heb je ook niet veel aan ofwel?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:25

Thats_Me schreef:
Juliette86 schreef:
Onder de juiste begeleiding kan dat ook heel goed zijn. Voor een gevorderde ruiter kan het ook best een uitdaging zijn om een jong dier op te leiden en te leren hoe je dat netjes doet. Dus niet alleen maar leren hoe je knoppen in moet drukken maar ook hoe je ze installeert. Zo krijg je begrip dat paarden geen machines zijn die alles op commando doen. Maar goede begeleiding van een instructeur is heel belangrijk en daar schort het vaak aan.

Dan nog vind ik het écht niet kunnen. Dat kun je toch niet maken tegenover het dier. Elke keer weer een andere ruiter er op met andere hulpen en manier van rijden. Soms zelfs 2 uurtjes achterelkaar lopen (al kunnen het er ook wel drie zijn op sommige manege's). Dieren die nog moeten leren moeten consequent opgevoed worden en niet te veel wisseling hebben van ruiters. Als de knopjes er eenmaal opzitten dan heb ik er weinig problemen mee maar echt het opleiden van een dier nee dat is alles behalve geschikt voor manegelessen.

En wie zegt dat dat gebeurt dan? Ook op een manege kun je besluiten steeds dezelfde ruiter op een paardje te zetten, en ook met het aantal uren lopen kun je rekening houden.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 16:26

suleilitha schreef:
Je kunt een manegehouder niet dwingen om alleen oudere paarden te nemen ;)

Is wel veel handiger,

Wat met alleen jonge ponys?
Dan leert geen van hun iets!
Eerst moeten die jonge paarden iets geleerd krijgen voordat ze het aan andere kinderen kunnen leren.
Natuurlijk niet voor de wel gevorderde

misselise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:24

ja ik vind dat het wel kan,
maar dan moet er wel iemand op die goed kan rijden,
je leert er wel van !! -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:28

Penny, een manege heeft nooit alleen maar jonge paarden en ponies in hun stallen staan, verder vind ik het nog steeds niet gek dat menig manegehouder er jonge dieren bijkoopt. Tenslotte zit elke manege met hetzelfde probleem en dat is dat geen enkel paard het eeuwige leven heeft, en men altijd zal moeten investeren in nieuwe aanwas.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:21

ben het helemaal met bovenstaande eens!
ben juist zuinig op al mijn manegepaarden jong of oud maar ze hebben niet het eeuwige leven :)

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 22:10

suleilitha schreef:
Penny, een manege heeft nooit alleen maar jonge paarden en ponies in hun stallen staan, verder vind ik het nog steeds niet gek dat menig manegehouder er jonge dieren bijkoopt. Tenslotte zit elke manege met hetzelfde probleem en dat is dat geen enkel paard het eeuwige leven heeft, en men altijd zal moeten investeren in nieuwe aanwas.

In jou'n geval las ik dat niet altijd oudere paarden gekocht kunnen worden.
Maar waarom wel dan jonge pony's?

Ik heb het hier vooral over de 'aantal' uren,
En hieronder de reactie dat je er zuinig mee moet zijn.

Ik vind voor een 3-jarige met 3 uur rijden dus NIET zuinig ;)
Dat vind ik meer Verkloten van een pony voor op latere leeftijd.
Als hij 4/5 was voor een manegepony zou ik zeggen Óke,
Maar een jonge pony wordt pas met 3 zadelmak gemaakt en doorgereden en dan meteen 3 uur?
In mijn geval niet,
Maar daar kan jij natuurlijk anders over denken ;)
Ieder zijn eigen mening ook!

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:31

Op onze manege hebben we de laatste tijd aardig wat jonge ponytjes
2 van 4 en 1 van 5
Maar bij die 4jarige lijkt het wel of ze 20 zijn en dat gaan bij 1 van die 2 ook niet veranderen, die andere krijgt misschien nog wel een periode.
Die van 5 is een draakje in galop dan trapt die naar andere paarden.
Maar we hebben nu net een 10 jarige pony die ik net een beetje voorrij voor die in de lessen gaat en die trapt naar mensen die die niet vertrouwd of niet fijn vind dus dat kan even erg zijn misschien wel erger.
Maar met rijden is die een schat(L)

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 11:54

Wij hebben nu een nieuw paard van 4,5 jaar. Loopt braver dan menig andere manegepony's en geeft totaal nergens om. Ze schrikt van niks en doet alles wat je vraagt, uitstekend paard dus.

Een ruin van 4 jaar toen die kwam (2 jaar geleden) loopt nu nog steeds mee. Heeft periodes gehad dat hij bokte en andere periodes dat die super braaf was. Voor de gevorderde ruiters super goed pony. En in zijn rustige periodes voor de beginners ook een super pony.

6 jarige merrie die een half jaar geleden is gekomen, toen nog 5 jaar was. Ook super braaf. Kon nog niet super recht lopen maar kan nu zonder probleem een L proefje lopen. Erg goed paard voor de gevorderde en beginnende ruiter omdat ze nooit wat zal doen. Ze gaat eerder langzaam dan hard.

En een nieuw paard die laatst is gekomen van 7 jaar. Al iets ouder maar voor de gevorderde ruiters geweldig. Iets meer pit dan de meeste paarden maar makkelijk te rijden. Geweldig paard voor gevorderde ruiters om van te leren.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 14:36

Borahlover schreef:
Wij hebben nu een nieuw paard van 4,5 jaar. Loopt braver dan menig andere manegepony's en geeft totaal nergens om. Ze schrikt van niks en doet alles wat je vraagt, uitstekend paard dus.

Een ruin van 4 jaar toen die kwam (2 jaar geleden) loopt nu nog steeds mee. Heeft periodes gehad dat hij bokte en andere periodes dat die super braaf was. Voor de gevorderde ruiters super goed pony. En in zijn rustige periodes voor de beginners ook een super pony.

6 jarige merrie die een half jaar geleden is gekomen, toen nog 5 jaar was. Ook super braaf. Kon nog niet super recht lopen maar kan nu zonder probleem een L proefje lopen. Erg goed paard voor de gevorderde en beginnende ruiter omdat ze nooit wat zal doen. Ze gaat eerder langzaam dan hard.

En een nieuw paard die laatst is gekomen van 7 jaar. Al iets ouder maar voor de gevorderde ruiters geweldig. Iets meer pit dan de meeste paarden maar makkelijk te rijden. Geweldig paard voor gevorderde ruiters om van te leren.

Jagoed,
Dit topic had ik opgestart voor het aantal uren dat ze liepen,
3a 4 uur per dag voor een 3 jarige?

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:57

Ik reed ook altijd op de wat jongere pony's.
Ze reden niet meer dan 1 les uur pr dag. En volgens mij ook niet elke dag.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:02

Ik heb hier een aantal jaren ervaring mee, en ben echt zwaar tegen.
Pony's rijden vaak een heel uur, omdat ze niet middenin de les willen stoppen. Ze hobbelen achter het paard voor hun aan,
hierdoor hebben ze totaal geen coördinatie. En omdat ze bijna alleen maar met andere paarden hebben gereden worden ze een stuk vervelender als je ze alleen moet rijden. Wanneer ze dan 'los' moeten rijden trekken ze ook veel sneller naar andere pony's toe, want zo hebben ze het geleerd..
Nee ik denk dat je ze beter de basis kunt leren en ze dan in de les zetten.

Ik vind overigens niet dat jonge pony's die al ingereden zijn niet in de les kunnen; voor gevorderden is het een leuke uitdaging. Manegepony's hoeven wat mij betreft niet alleen maar braaf te zijn.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:03

Ik heb het niet zo op maneges, dus nee vind het geen goed plan. Op zoveel maneges zie je nieuwe paarden komen, hartstikke leuke beesten.. kom je een halfjaar later weer en er is niets meer van ze over. Is niet bij elk paard zo, maar er zijn toch niet veel paarden die van het manege leven genieten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:04

Een pony of paard zou uberhaupt niet voor zijn zesde levensjaar moeten worden ingezet als manegepaard.

:list:

http://www.freewebs.com/leesvoer/leeftijdinrijden.htm

Die paarden krijgen al zoveel te verduren op hun rug en daarom moet de rug wel eerst helemaal volgroeid zijn voor er beginners op gaan stuiteren.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 15:06

bluedisx schreef:
Ik heb hier een aantal jaren ervaring mee, en ben echt zwaar tegen.
Pony's rijden vaak een heel uur, omdat ze niet middenin de les willen stoppen. Ze hobbelen achter het paard voor hun aan,
hierdoor hebben ze totaal geen coördinatie. En omdat ze bijna alleen maar met andere paarden hebben gereden worden ze een stuk vervelender als je ze alleen moet rijden. Wanneer ze dan 'los' moeten rijden trekken ze ook veel sneller naar andere pony's toe, want zo hebben ze het geleerd..
Nee ik denk dat je ze beter de basis kunt leren en ze dan in de les zetten.

Ik vind overigens niet dat jonge pony's die al ingereden zijn niet in de les kunnen; voor gevorderden is het een leuke uitdaging. Manegepony's hoeven wat mij betreft niet alleen maar braaf te zijn.

Dat is zo,
Iedereen heeft wel slechte praatjes over manegepaarden,
Maar mensen moeten goed nadenken,
Manegepaarden lopen en werken het hardst van ze allemaal!
En zijn meestal de liefste etc.
Dus vind het knap wat ze allemaal doen :D

Ik vind dat ze wel de lessen in kunnen,
maar wel 1 en uitzondering 2 uur per dag mogen lopen, en natuurlijk gevorderde die de paarden zelf weer wat kunnen aanleren.
Maar daarbij zou ik het fijner vinden als 1 iemand de pony gewoon een paar maandjes goed doorrijd enzovoort want een jonge pony van maar net zadelmak met al veel verschillende ruiters en verschillende hulpen en rij techniek?

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:08

Arabesk schreef:
Een pony of paard zou uberhaupt niet voor zijn zesde levensjaar moeten worden ingezet als manegepaard.

:list:

http://www.freewebs.com/leesvoer/leeftijdinrijden.htm

Die paarden krijgen al zoveel te verduren op hun rug en daarom moet de rug wel eerst helemaal volgroeid zijn voor er beginners op gaan stuiteren.

Hier ben ik het dan ook wel weer mee eens. Ik vind wel dat je met de jonge paarden rekening moet houden dat ze in het begin een vaste ruiter hebben. In mijn ogen is een paard van 6 ook nog een jong dier.