Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Juangi schreef:Ik vind het opzich wel kunnen, als het maar bij de gevorderde ruiters is. Zo word langzaam een goede conditie opgebouwd en vaak zijn het de leukste pony's!

suleilitha schreef:Het zijn vooral jonge paarden die zich in de sport kapot lopen, niet in de maneges
Verder moeten manegepaarden en ponies inderdaad geld opbrengen, anders kon de manege in kwestie niet draaien. Denk hierbij aan rente en aflossing, of pacht, dierenartskosten, voer, weide, materiaal, enfin je kunt het zo gek niet bedenken.

Citaat:Maar daar kunnen ze toch wel voor de meerdere uren ''oudere'' paarden nemen?
suleilitha schreef:Citaat:Maar daar kunnen ze toch wel voor de meerdere uren ''oudere'' paarden nemen?
Nemen?? Dan moeten die wel voor handen zijn, en vergeet niet dat een ouder, ervaren en betrouwbaar manegepaard erg duur in aanschaf is, die pluk je niet even ergens vandaan, als manegehouder.
)Thats_Me schreef:Juliette86 schreef:Onder de juiste begeleiding kan dat ook heel goed zijn. Voor een gevorderde ruiter kan het ook best een uitdaging zijn om een jong dier op te leiden en te leren hoe je dat netjes doet. Dus niet alleen maar leren hoe je knoppen in moet drukken maar ook hoe je ze installeert. Zo krijg je begrip dat paarden geen machines zijn die alles op commando doen. Maar goede begeleiding van een instructeur is heel belangrijk en daar schort het vaak aan.
Dan nog vind ik het écht niet kunnen. Dat kun je toch niet maken tegenover het dier. Elke keer weer een andere ruiter er op met andere hulpen en manier van rijden. Soms zelfs 2 uurtjes achterelkaar lopen (al kunnen het er ook wel drie zijn op sommige manege's). Dieren die nog moeten leren moeten consequent opgevoed worden en niet te veel wisseling hebben van ruiters. Als de knopjes er eenmaal opzitten dan heb ik er weinig problemen mee maar echt het opleiden van een dier nee dat is alles behalve geschikt voor manegelessen.
suleilitha schreef:Je kunt een manegehouder niet dwingen om alleen oudere paarden te nemen
suleilitha schreef:Penny, een manege heeft nooit alleen maar jonge paarden en ponies in hun stallen staan, verder vind ik het nog steeds niet gek dat menig manegehouder er jonge dieren bijkoopt. Tenslotte zit elke manege met hetzelfde probleem en dat is dat geen enkel paard het eeuwige leven heeft, en men altijd zal moeten investeren in nieuwe aanwas.

Borahlover schreef:Wij hebben nu een nieuw paard van 4,5 jaar. Loopt braver dan menig andere manegepony's en geeft totaal nergens om. Ze schrikt van niks en doet alles wat je vraagt, uitstekend paard dus.
Een ruin van 4 jaar toen die kwam (2 jaar geleden) loopt nu nog steeds mee. Heeft periodes gehad dat hij bokte en andere periodes dat die super braaf was. Voor de gevorderde ruiters super goed pony. En in zijn rustige periodes voor de beginners ook een super pony.
6 jarige merrie die een half jaar geleden is gekomen, toen nog 5 jaar was. Ook super braaf. Kon nog niet super recht lopen maar kan nu zonder probleem een L proefje lopen. Erg goed paard voor de gevorderde en beginnende ruiter omdat ze nooit wat zal doen. Ze gaat eerder langzaam dan hard.
En een nieuw paard die laatst is gekomen van 7 jaar. Al iets ouder maar voor de gevorderde ruiters geweldig. Iets meer pit dan de meeste paarden maar makkelijk te rijden. Geweldig paard voor gevorderde ruiters om van te leren.

bluedisx schreef:Ik heb hier een aantal jaren ervaring mee, en ben echt zwaar tegen.
Pony's rijden vaak een heel uur, omdat ze niet middenin de les willen stoppen. Ze hobbelen achter het paard voor hun aan,
hierdoor hebben ze totaal geen coördinatie. En omdat ze bijna alleen maar met andere paarden hebben gereden worden ze een stuk vervelender als je ze alleen moet rijden. Wanneer ze dan 'los' moeten rijden trekken ze ook veel sneller naar andere pony's toe, want zo hebben ze het geleerd..
Nee ik denk dat je ze beter de basis kunt leren en ze dan in de les zetten.
Ik vind overigens niet dat jonge pony's die al ingereden zijn niet in de les kunnen; voor gevorderden is het een leuke uitdaging. Manegepony's hoeven wat mij betreft niet alleen maar braaf te zijn.

Arabesk schreef:Een pony of paard zou uberhaupt niet voor zijn zesde levensjaar moeten worden ingezet als manegepaard.
http://www.freewebs.com/leesvoer/leeftijdinrijden.htm
Die paarden krijgen al zoveel te verduren op hun rug en daarom moet de rug wel eerst helemaal volgroeid zijn voor er beginners op gaan stuiteren.