Wie is er op ponykamp bij het fjordenpaard geweest??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:41

collendoorn schreef:
En wat betreft in die groepen rijden klopt soms blijven er paarden achter maar vaak ligt dit aan de ruiter die erop zit, blijf jij bij de groep is er niks aan de hand! Helaas luisteren niet alle kinderen hiernaar!

Het is aan de leiding om ervoor te zorgen dat er geen paarden achterblijven.
Dus..2 mensen blokkeren de straat en laten de paarden oversteken. Als de laatste overgestoken is, even zwaaien naar de wachtende weggebruikers en het hele spul is veilig over!
Volgens mij zou het zo moeten maar ja..ik ben nog nooit leidinggevende geweest op een ponykamp.
:D

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:43

Ibalia schreef:
collendoorn schreef:
En wat betreft in die groepen rijden klopt soms blijven er paarden achter maar vaak ligt dit aan de ruiter die erop zit, blijf jij bij de groep is er niks aan de hand! Helaas luisteren niet alle kinderen hiernaar!

Het is aan de leiding om ervoor te zorgen dat er geen paarden achterblijven.
Dus..2 mensen blokkeren de straat en laten de paarden oversteken. Als de laatste overgestoken is, even zwaaien naar de wachtende weggebruikers en het hele spul is veilig over!
Volgens mij zou het zo moeten maar ja..ik ben nog nooit leidinggevende geweest op een ponykamp.
:D

klopt je hebt gelijk hoor! alleen is er maar 1 leiding per groep mee...! En het is maar bij 1 oversteek zeg maar dat het zo gaat over een wat "grotere" weg! En de rest is het voornamenlijk met enen oversteken dus dan ligt het puur aan de ruiter!
maar je hebt gelijk met de dagtocht werkt dit idd wel zo! 2 op de weg verkeer tegenhouden en de meute steekt over!

NinTaJeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:46

Ik ben zelf leiding op het fjordenpaard... Zeg altijd voordat we gaan oversteken dat de kinderen goed aangesloten moeten blijven.. Meestal doen de kinderen dat ook en is er niks aan de hand. Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat ze de weg blokkeren. Tsja en af en toe zitten de meiden te kletsen en moet je het even twee keer zeggen.

En wat ik ook moet zeggen is dat er soms leidingen op het fjordenpaard zijn geweest die zelf iets minder ervaren waren. Het allemaal voor de eerste keer deden.. en dus dat soort dingen misschien iets minder in de gaten hebben. Natuurlijk is dat wel hartstikke belangrijk maarja... Zijn ook maar mensen hea!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:58

Sok schreef:
Niet nodig is?! :\
Weet je wat in mijn ogen niet nodig is? Het geld verdienen over de ruggen van onschuldige paarden die met een ontzettend slecht passend zadel beginners moeten rondzeulen die ontzettend in hun mond trekken en er niemand met de beginners mee is om te zeggen dat ze dat niet moeten doen. Dan ben je in mijn ogen als manege/paardenverhuur ontzettend fout bezig!

Niet om alles goed te praten hoor, maar trekken niet bijna alle beginners in de mond van een paard?
Henk zegt wel wanneer ze dat doen dat het niet hoort, of iig 1 van de andere leiders..
Tenminste toen ik nog ging wel ..
Wel ben ik van mening om beginners eerst te laten rijden voor de keuze paard erbij komt kijken

NinTaJeer

Re: Wie is er op ponykamp bij het fjordenpaard geweest??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:09

Beginnende ruitertjes op ponykamp stappen meestal naar voren bij lieve paarden. Dus beginnende ruiters komen nooit op toe moeilijke paarden.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:19

oja klopt ook *krijgt herinneringen terug*
"Wie op een rustige pony wil en nog niet zo lang kan rijden stap naar voren"

Maar weet nog goed dat er toen die tijd genoeg kids waren die wel een uitdaging wilden en uiteindelijk niks konden en toch maar naar de laagste groep geplaatst werden

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:21

Ach mensen, overal is wel wat te zeiken. Op elke manege, op elk kamp.
Als we op elk minpuntje gaan zitten loeren dan zijn we overal wel uren bezig. :z
Deze paarden hebben niets te klagen. Krijgen genoeg voer, hebben een groot weiland en voldoende weidemaatjes. 22 uur lang buiten en zo af en toe een ritje maken.
Tuurlijk, een keer vaker naar de hoefsmid kan. Maar de paarden lopen er nou ook weer niet bij alsof ze jaren niet bekapt zijn. Sommige paarden hebben inderdaad iets te lange hoeven, maar dat is tijdelijk en die worden dan zo snel mogelijk bijgekapt.
En over de zadels; Ja, sommige zadels zijn oud. Maar Henk kent al zijn paarden wel goed en hij heeft heus wel de ervaring om te weten welk zadel op welk paard kan.
Geen enkel kamp, of manege heeft voor elk paard het perfecte zadel. En met 200 paarden word het lastig ;) Maar zo over het algemeen heb ik niets te klagen.

Ik heb liever een paard op het fjordenpaard staan, dan een paard dat weg staat te kwijnen in een stal en elke keer dat saaie rondje moet lopen in de bak.

Mijn ervaring met dit kamp is; Supergezellig! Erg aan te raden. Leuke ritjes in een prachtige omgeving. Enorm leuke paarden en er is voor iedereen wel een leuk passend paard te vinden om de hele week mee te vertoeven. Geen saaie ritjes achter elkaar aan in de bak, maar lekker door de natuur genieten. Tuurlijk kan een paard schikken, rennen en dwars liggen. Maar dat hoort er nou eenmaal bij want een paard is nou eenmaal geen robot. Een paard in een bak kan nou eenmaal ook dwars gaan doen ;)
Paarden staan lekker 22 uur lang buiten in de wei met een grote groep.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:30

Robsi_Vigaro schreef:
Ten eerste geef ik netjes aan dat ik argumenten aan het weerleggen ben dus kleineren is er voor mij niet bij... Argumenten weerleggen hoort nou eenmaal bij discusieren.

Natuurlijk hoort dat bij discussieren, maar als je mensen die een andere mening hebben afscheept als pennymeisjes vind ik dat geen weerleggen van argumenten.

Robsi_Vigaro schreef:
Ten tweede blijkt dus maar weer dat penny gehalte geen leeftijd heeft

Kijk, hier doe je het weer ;)

Robsi_Vigaro schreef:
Ten derde in hoeverre kan je het verpest noemen? je zegt eerst dat de paarden zijn afgestomd en dat betekend dus alles ondergaan zonder eigen iniatief, maar de paarden waar jij het ovet hebt tonen toch op het moment van om keren iniatief en het is dan aan de ruiter om het paard zover te krijgen zodat hij de andere kant op gaat.

Het is maar net wat je verstaat onder afgestompt. Ik zie het als paarden die over het algemeen geen zin hebben in de ritten, paarden die omdraaien en naar huis willen, paarden die ongevoelig zijn geworden voor de hulpen door al het geruk en gepluk van onkundige mensen.

Robsi_Vigaro schreef:
Ten vierde je hebt zelf de keus gehad bij het naar voren stappen op wat voor pony je wilde. Dat jij dan bij super braaf naar voren gaat betekend niet dat alle pony's sloom zijn daar. En als nog als je vind dat je pony niet leuk is kan je gewoon ruilen. Dan had je moeten zeggen dat je een snellere wilde maar die je wel makkelijk de goeie kant op kreeg... allemaal eigen keus

Ik heb wel degelijk aangegeven dat ik op een snelle pony wilde. Toevallig had ik één keer wel een redelijk snelle, Sax heette zij/hij geloof ik, leuk paardje. De andere mensen van mijn groepje (die overigens allemaal +- 10 jaar reden) kregen wel een 'afgestompt' paardje, ookal hadden ze hetzelfde aangegeven als ik. Het waren stuk voor stuk onwijs lieve beestjes, daar niet van, maar je merkte dat ze er geen zin in hadden.

Robsi_Vigaro schreef:
Ten vijfde je kan wel zeggen dat de zadels anthiek zijn, ben ik helemaal met je eens. Maar waarom zouden deze mensen super de luxe zadels hebben als ze gebruikt worden met door het water gaan, stof, droogte, takken enz. zonde van het geld. geef mij dan maar die anthieke want die hoef je tenminste niet zo zuinig op te zijn. en de pasvorm van de zadels is gewoon nog goed, anders zouden er echt wel drukplekken naar boven komen tijdens negen weken ponykamp. of zie ik dat verkeerd?

Oude zadels hoeven niet persé slecht passende zadels te zijn. Ik ken genoeg kampen met goede, passende, goedkope zadels ;) En over de schade die het kan aanbrengen; dikwijls zie je de schade niet. Het zit zoals Sok zegt binnenin het paard, in de rugwervels.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:32

Megamutsj schreef:
Ach mensen, overal is wel wat te zeiken. Op elke manege, op elk kamp.
Als we op elk minpuntje gaan zitten loeren dan zijn we overal wel uren bezig. :z
Deze paarden hebben niets te klagen. Krijgen genoeg voer, hebben een groot weiland en voldoende weidemaatjes. 22 uur lang buiten en zo af en toe een ritje maken.
Tuurlijk, een keer vaker naar de hoefsmid kan. Maar de paarden lopen er nou ook weer niet bij alsof ze jaren niet bekapt zijn. Sommige paarden hebben inderdaad iets te lange hoeven, maar dat is tijdelijk en die worden dan zo snel mogelijk bijgekapt.
En over de zadels; Ja, sommige zadels zijn oud. Maar Henk kent al zijn paarden wel goed en hij heeft heus wel de ervaring om te weten welk zadel op welk paard kan.
Geen enkel kamp, of manege heeft voor elk paard het perfecte zadel. En met 200 paarden word het lastig ;) Maar zo over het algemeen heb ik niets te klagen.

Ik heb liever een paard op het fjordenpaard staan, dan een paard dat weg staat te kwijnen in een stal en elke keer dat saaie rondje moet lopen in de bak.

Mijn ervaring met dit kamp is; Supergezellig! Erg aan te raden. Leuke ritjes in een prachtige omgeving. Enorm leuke paarden en er is voor iedereen wel een leuk passend paard te vinden om de hele week mee te vertoeven. Geen saaie ritjes achter elkaar aan in de bak, maar lekker door de natuur genieten. Tuurlijk kan een paard schikken, rennen en dwars liggen. Maar dat hoort er nou eenmaal bij want een paard is nou eenmaal geen robot. Een paard in een bak kan nou eenmaal ook dwars gaan doen ;)
Paarden staan lekker 22 uur lang buiten in de wei met een grote groep.

Zeker waar, maar ik reageer alleen zo fel omdat er ontzettend denigrerend word gedaan over mijn mening.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:34

@ LauraMc;
Ja, ik snap dat dat vervelend is. Maar bekijk het ook vanaf ons punt; Het kamp waar wij allemaal zo veel plezier hebben word grof gezegt "met de grond gelijk gemaakt" terwijl het allemaal wel meevalt. Tuurlijk, het is niet perfect, maar waar is dat het wel?

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:34

Nou sorry Lauramc
maar jij maak het wel heel bont! Jij wilt dus gewoon zeggen dat die paardjes er helemaal geen zin in hebben? Dan wil iik wel is weten wanneer jij er was in welke week! ikben 3 jaar in week 9 gegaan! en zelfs toen!! hadden de paarden er nog zin in! tuurlijk gingen ze niet meer zo snel als de eerste weken maar we gingen nog zeker hoor!
En omdraaien en geen kwestie van geen zin hebben! maar is een kwestie van je paard niet in de hand hebben! en hij dus een loopje met je neemt!

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:35

suusiejj schreef:
Sok schreef:
Niet nodig is?! :\
Weet je wat in mijn ogen niet nodig is? Het geld verdienen over de ruggen van onschuldige paarden die met een ontzettend slecht passend zadel beginners moeten rondzeulen die ontzettend in hun mond trekken en er niemand met de beginners mee is om te zeggen dat ze dat niet moeten doen. Dan ben je in mijn ogen als manege/paardenverhuur ontzettend fout bezig!

Niet om alles goed te praten hoor, maar trekken niet bijna alle beginners in de mond van een paard?
Henk zegt wel wanneer ze dat doen dat het niet hoort, of iig 1 van de andere leiders..
Tenminste toen ik nog ging wel ..
Wel ben ik van mening om beginners eerst te laten rijden voor de keuze paard erbij komt kijken

En als Henk er niet bij is omdat hij zijn paarden met beginners het bos in stuurt? Dan is er niemand om ze te corrigeren, ik wil niet weten wat sommige mensen met die paarden uitvreten.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:44

Robsi_Vigaro schreef:
;) keej

er zijn ook weekende en kampen voor oudere boven de 17.

je zit dan in een luxe ranch en je kan dan kiezen voor (goedpassende :+) western zadels of engelse

http://www.rancho-de-verano.nl/

Heb ik ook gedaan!!!!

Ik was dus naar dat westernkamp geweest.
Ik vind dat daar superleuke paarden zijn, en een mooie omgeving, maar helaas denk ik niet
meer dat ik ga, gezien de reistijd :+ dus het heeft niks met de stal zelf te maken haha.
Erg leuke mensen daar, leiding aardig en paarden superleuk! Allemaal een eigen karakter
en natuurlijk, sommige zijn wat sloom, neem Moos, maar als die zich laat gaan, gaat die
ook :+ Ik reed Trouwens op Snip.

Verder over het harnachement. Idd, het is niet nieuw, maar ze zoeken wel een zadel dat op
de pony's passen, dus ze pleuren niet zomaar een zadel erop! Maar natuurlijk, nieuw is het niet..

Ik heb dus een geweldige tyd daar gehad! :D (oja, die veulentjes daar zijn om op te vreten :+ )
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 18-03-09 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:45

LauraMc schreef:
En als Henk er niet bij is omdat hij zijn paarden met beginners het bos in stuurt? Dan is er niemand om ze te corrigeren, ik wil niet weten wat sommige mensen met die paarden uitvreten.

Nee maar goed, dat is overal zo, en dat is gewoon het risico van een ponykamp. Ook als jij bijvoorbeeld een eigen paard hebt met een bijrijdster, en die gaat rijden terwijl jij er niet bent.. dan weet jij ook niet wat zij allemaal met je paard uitvreet.
Op elke manege, elk ponykamp word er vast wel een keer flink in de mond van de pony getrokken.
Maar over het algemeen, althans dat is mijn ervaring, is dat iedereen met een los tuigeltje rijd op het fjordenpaard. En tuurlijk zal er wel is een rukje worden gegeven, maar waar gebeurt dat niet?

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:49

Megamutsj schreef:
LauraMc schreef:

Nee maar goed, dat is overal zo, en dat is gewoon het risico van een ponykamp. Ook als jij bijvoorbeeld een eigen paard hebt met een bijrijdster, en die gaat rijden terwijl jij er niet bent.. dan weet jij ook niet wat zij allemaal met je paard uitvreet.
Op elke manege, elk ponykamp word er vast wel een keer flink in de mond van de pony getrokken.
Maar over het algemeen, althans dat is mijn ervaring, is dat iedereen met een los tuigeltje rijd op het fjordenpaard. En tuurlijk zal er wel is een rukje worden gegeven, maar waar gebeurt dat niet?

Ik heb het nu niet over de kampen he (daar ben ik namelijk nog nooit geweest), maar over de verhuur van de paarden. Daar is namelijk geen enkele begeleiding bij en de paarden worden zomaar meegegeven zonder eerst een proefles oid.

NinTaJeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:50

Het klopt dat ook ook de braafste paarden bij beginners zoiets hebben van uh jaa... we gaan wel weer naar huis. En hier heb ik het dan over mensen die inderdaad zonder begeleiding naar buiten gaan. Deze mensen komen vaak naar het fjordenpaard omdat er geen begeleiding meegaat en omdat het niet duur is. En deze mensen hebben ook heus geen kwaad in zich en ik heb nog nooit gehad dat er mensen terug kwamen van de verhuur en dat de paarden wondjes in hun mondhoeken hadden. En 9 van de 10 keer hebben de mensen het nog naar hun zin gehad ook en vertellen ze lachend dat de paardjes telkens dat ene paadje in wilden omdat dat de snelste weg naar huis was.

En nee inderdaad dan is Henk er niet bij om ze te corrigeren. Maar die mensen kiezen er zelf voor om zonder begeleiding op pad te gaan. En de paardjes zijn weer happy als ze weer t land op mogen!

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:53

Ja maar goed, het is aan de mensen die paarden willen huren of ze eerlijk zijn of niet. Als ze geen ervaring hebben is het sowieso niet slim om paarden te gaan huren. Het is dat het kamp het aanbied, maar ieder die slim en goed nadenkt weet zelf ook wel dat het niet slim is om te doen. En er zijn gewoon enkele "sukkels" om het grofweg te zeggen, die het wel doen. En dan is het een soort van: "eigen schuld dikke bult" als ze niet met het paard overweg kunnen gaan en de paarden een loopje met ze maken.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:57

Megamutsj schreef:
Ja maar goed, het is aan de mensen die paarden willen huren of ze eerlijk zijn of niet. Als ze geen ervaring hebben is het sowieso niet slim om paarden te gaan huren. Het is dat het kamp het aanbied, maar ieder die slim en goed nadenkt weet zelf ook wel dat het niet slim is om te doen. En er zijn gewoon enkele "sukkels" om het grofweg te zeggen, die het wel doen. En dan is het een soort van: "eigen schuld dikke bult" als ze niet met het paard overweg kunnen gaan en de paarden een loopje met ze maken.

Maar ik vind dat je als eigenaar verantwoordelijk bent voor het welzijn van je paarden. Als je ze dan meegeeft aan onkundige mensen vind ik dat niet verantwoord omgaan met je paarden. Die mensen weten vaak niet beter en denken dat ze goed kunnen rijden. Ze zullen niet bij zichzelf denken van: "Gut, ik rij niet goed en ik zit te rukken en te plukken in zo'n mond, laat ik dan maar geen paard huren". Als eigenaar moet je de paarden juist beschermen tegen dit soort mensen en minstens een begeleider mee laten gaan.
Als er op de kampen begeleiding mee gaat, waarom dan niet buiten de kampen om?

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:58

Kan Laura momenteel niet anders dan gelijk geven hierin..

NinTaJeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 01:00

En toch heb ik nog nooit meegemaakt dat de paarden beschadigd op welke manier dan ook terugkwamen van de verhuur!

NinTaJeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 01:03

Ow en over begeleiding buiten de kampen om: Tijdens de kampen zijn er 4 leidingen. Die kunnen naast het begeleiden van de ponykampen niet ook nog met verhuur meegaan.
En buiten het seizoen hebben de eigenaren het ook heel druk en zijn er geen begeleiders die tijd hebben om mee te gaan. Veel leidsters die kampen draaien in de zomer hebben een baan of studeren, wonen aan de andere kant van het land dus dat is lastig!

Ze hebben ook een tijdje begeleide buitenritten gedaan, alleen daar was niet veel animo voor. Tsja, dan niet!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 01:04

Tuurlijk niet ,maar hej het kan maar zo ;)
Overigens is het Henk en José niet gebeurt, en Henk denkt indd vrij makkelijk, lopend op zn blote voeten tussen drukte beestjes die geen zadel kennen en alle kanten op stuiteren en hij legt die erop ;)
*let op zn voet, groot litteken erop*

Maar hij is gewoon een makkelijk denkende man, denk beetje aan hoe het vroeger ging dat zet Henk beetje voort.. Hij is een simpele boer en een super aardige vent verder

Hij is niet zo van nieuw zadel hier nieuw hoofdstel daar, maar zeer slecht hebben ze het niet.
Doe toch niet zo op de teentjes getrapt ;)
Laatst bijgewerkt door S_uus op 18-03-09 01:06, in het totaal 1 keer bewerkt

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 01:05

NinTaJeer schreef:
Ow en over begeleiding buiten de kampen om: Tijdens de kampen zijn er 4 leidingen. Die kunnen naast het begeleiden van de ponykampen niet ook nog met verhuur meegaan.
En buiten het seizoen hebben de eigenaren het ook heel druk en zijn er geen begeleiders die tijd hebben om mee te gaan. Veel leidsters die kampen draaien in de zomer hebben een baan of studeren, wonen aan de andere kant van het land dus dat is lastig!

Ze hebben ook een tijdje begeleide buitenritten gedaan, alleen daar was niet veel animo voor. Tsja, dan niet!

Jah dat is algemeen bekend, maar als bezoekers kiezen voor geen leiding komt er geen leiding simpel zat ;)
Heb vroegah ook weleens mee gereden met leiden.. maar goed het is aan de bezoeker

NinTaJeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 01:07

Nee precies.. zo slecht hebben ze het daar niet :+

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 01:08

Zeg ik ook nie, ik val ook niks aan, geef me mening op een rustige manier..
Heb veel op Muis gereden (echte naam was anders maar herinner me het zo niet ) maar dat was echt mn schat haha lekker snel enzo, jammer dat ze overleden is ..

Ik zoek me bed op :wave: