'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:18

Persoonlijk vind ik zelf dat manege ruiters niet altijd slechter zijn dan niet manege ruiters. Al heb ik wel op 1 manege gereden waar de mensen echt niet konden rijden. De reden gewoon tegen je op. Je kon voor hun aan de kant schuiven anders dan had je ze weer tegen je opzitten. En dat waren alleen maar volwassenen. Doordat ik op die manege gereden heb is mijn paard gaan trappen naar andere paarden.

Heb het een keer meegemaakt daar op die manege dat er een vrouw op pino zat. Hoor je die vrouw echt roepen van pino waar ga je heen. Je moet de andere kant op en pino ging maar van links naar rechts. Liep de andere kant op en alles. Oja en dat was de les voor gevorderden ;). Maar die lesgever was ook niet geweldig. Die riep bijvoorbeeld madelon linkerbeen. Ja wat moet je nu met dat linkerbeen doen dacht je dan :?.

Zo heb ik ergens anders op een manege gereden en die mensen reden gewoon toppie. Genoeg mensen wat wedstrijden(ook M1 of deden springen) reden en voor de rest alleen maar les hadden van de manege eigenaar. Zal denk ik wel ook per manege verschillend liggen hoe de paarden gereden moeten worden. En natuurlijk hoe die mensen les krijgen.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:19

Vjestagirl schreef:
Babico3 schreef:
En ook nog allebei op fjorden!

En dat vind ik dan weer beledigend. Hoezo óók nog op fjorden. Je zou kunnen kunnen zeggen, maar wel allebij op een fjord...

idd, ze is zelf nu ook aan t vooroordelen... de 2de foto is voor mij nou niet echt wauw, hij heeft echt vanalles wat om, als je zo moet rijden tjah..

anyway, als je ermee zit dat mensen dat zeggen dan moet je maar niet gaan rijden, gewoon negeren.

ukje

Re: 'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:27

Zera, ik denk dat het ook voor een groot deel aan de mensen ligt die les geven of je goed of slecht leert paardrijden.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:32

Ik ken een vrouw die haar paard had staan op de manege hier, ze had er ook gewoon les enzo. Heeft daar volgens mij ook leren rijden. Wegens omstandigheden, is ze daar weggegaan.

Bij een andere stalling (particulier/pension) heeft zij helemaal opnieuw leren rijden. Ze had geen idee wat nou eigenlijk aan het been was etc.

Zo hoor ik heel veel van zulke verhalen, ik vind de manege hier ook niet echt fantastisch.. maar jah.

Ik denk dat het per manege verschillend is hoe de ruiters/amazones rijden :D

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:34

misschien moet je in plaats van generaliseren eens verder kijken , op een doorsnee manege kun je heel veel leren, het hangt wel heel vaak af van je eigen instelling en houding. ook is voor veel mensen gewoon geen eigen paard weggelegd, er zijn allerlei redenen, financieel, tijd, te weinig zelfvertrouwen. hele grote groepen paardenhouders en ruiters zijn begonnen op een manege, daar hebben ze onder toezicht de basis kunnen leren, een manegehouder bepaald door zijn beleid(regels,keuze welke instructeurs, samenstelling paarden, activiteiten,samenstelling lesgroepen)
ook hoeveel je ergens kunt leren.
net als bij de "eigen"rijders, vindt je op een manege mensen met weinig of geen tot zeer veel ambitie. de een rijdt ter ontspanning, de ander komt om later een eigen paard te kunnen rijden en verzorgen. ik kwam persoonlijk echte talentjes tegen tussen de manege-ruiters, soms kun je die mensen dan proberen wat verder op weg te helpen, door te regelen dat ze een verzorgpaard krijgen. anderen hebben daar helemaal geen behoefte aan,die komen zelfs alleen maar naar hun les om vervolgens de rest van de week helemaal op te gaan in het poetsen. wat is daar nu mis mee! op veel maneges heb je ook het voordeel dat je eens wat kan proberen zonder zelf een geschikt paard en de bij behorende spullen aan te kopen, ik was zonder mijn werk op de manege misschien nooit op het idee gekomen om eens aan mennen te beginnen, ik kon nu zonder grote bakken geld met goed materiaal en een fijne en welkome begeleiding dat gewoon eens uit proberen. er komen ook vaak eigenrijders naar een manege om iets extra's te leren, als nog jij noch je paard ooit gesprongen heeft bijvoorbeeld, handig dat je dan onder begeleiding op een manegepaard toch even wat gevoel kunt leren.

ik denk dat mensen die vinden dat ze zelf de sterren van de hemel rijden, misschien nog wel een lesje in nederigheid kunnen gebruiken. en dan nog een 10 rittenkaart in de cursus"hoe laat ik andere mensen in hun waarde

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:41

ukje schreef:
Zera, ik denk dat het ook voor een groot deel aan de mensen ligt die les geven of je goed of slecht leert paardrijden.

Dat is zeker weten zo. Heb zelf ook leren paardrijden op een manege. Gok dat misschien 80 procent hier wel op een manege heeft leren rijden. Een prive lesgever zegt ook niet altijd alles he.

Bij een manege draait het bijna altijd wel om de winst. Hoe meer paarden in een les hoe meer centen hun zullen verdienen. Of ze goed of slecht les krijgen maakt de eigenaren dan ook niet veel uit.

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:45

Okay.. zal ik es even eerlijk zijn.. Mij boeit het dus écht geen ene moer wat je bent, manege of pension.. Iedereen leert van elkaar.. En we zullen allemaal wel es beroerd rijden, en goed..
Dat is een meningswoord.. Dus, wie beslist in hemelsnaam wat goed of fout is.. ?:O
En als mensen mij beroerd vinden rijden, kunnen ze dat kritiek mooi onderbouwen en vertellen wat ik beter kan doen.. Ik wás/ben namelijk een manege ruiter, en weet je wat.. Ik ben der tróts op! ^^

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:34

Meestal is het zo, dat manege-ruiters minder kansen krijgen om zichzelf te verbeteren. Een uurtje per week is namelijk niet genoeg om een eigen zit te creëren, daar zit heel wat trainingsuren, zweet en tranen aan verbonden. Iemand met een eigen paard heeft wél een kans om zichzelf sneller, beter of meer te verbeteren maar dit zegt nog niet dat diegene daar ook de aanleg voor heeft en het gevoel. :)

Verder vind ik het logisch dat mensen denken dat manege-paarden minder goed kunnen lopen, dit is imo niet waar, maar ik kan me er best ergens bij indenken dat mensen zo denken. Een manege-paard heeft verschillende ruiters op zich/haar rug en iedere ruiter/amazone rijd anders. Een manege-paard moet braaf zijn, eigenlijk geen stap verkeerd zetten (er zijn natuurlijk uitzonderingen), een pittige pony is dus niet voor de manege geschikt, als die maar 1 keer in de week kan worden gebruikt. Manege-paarden moeten niet chagerijnig zijn als er eens perongelijk in de mond word getrokken, en zo worden manege-paarden meestal wat stijfer. Dit zegt niet dat een manege-paard niet goed kan lopen, maar het is wel een stuk moeilijker om die paarden weer lekker los in het lijf te krijgen, ect.

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:51

Nou Lydia, dan mag je is bij de manegepaarden van een manege in de buurt kijken :)
Het zijn écht afgestompte paarden die soms al 20 jaar bij een manege lopen. die krijg je écht niet meer soepel..
Voor de rest ben ik het helemaal met je eens :)

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:03

Nou heb je dat wel eens geprobeerd dan Charlotte? Je krijgt het natuurlijk niet in een uurtje soepel, maar rij er maar eens iedere dag een uurtje op, of longeer er een maar eens met een bijzetje en hou dit een maandje vol. Ik durf bijna te wedden dat je dan even bijzonder staat te kijken, in ieder paard zit namelijk lenigheid, maar de ene moet meer worden gesleuteld en heeft meer doorzettingsvermogen nodig. :)

abc12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:43

Ik rij zelf op de manege, altijd op manegepony's, maar vorige week maar eens proberen op een 'wedstrijdpaard'.
Toen merkte ik toch wel dat ik nog heel wat moest leren!
Dus ik vind manegeruiters niet slecht, maar ik denk dat je meer zou leren met een eigen pony... Of een pony waar je vaker als 1x per week op rijdt.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:07

Ik denk dat als je 1 uur per week rijdt en als er tig in een les worden gestopt je steeds minder leert. Achter elkaar aanrijden in de bak omdat het nu eenmaal niet anders kan met zoveel paarden in 1 les, dat maakt de kwaliteit van de les minder. Daar hoef je niet alle manegens in nederland af om daarover te kunne oordelen. Heb het zelf ondervonden, heb vier jaar lang les gehad en feitelijk wel de basis heel goed geleerd maar verder echt niet.....Van individueel rijden en les, daar leer je wat ook op een manegepaard.

Maar nogmaals we zijn allemaal ooit ergens begonnen waar dat ook was. En iedereen kan wel hoog van de toren blazen over hoe slecht maneges zijn maar niet iedereen kan een eigen paard onderhouden en dan ben je hardstikke blij dat er een manege is waar je het kunt leren. Gun die mensen en kinderen dat dan ook. Mensen die op voorhand neerbuigend tegen je doen moet je negeren......die hebben het zelf ook moeten leren.

DruifJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:11

Niinatjuh schreef:
Okay.. zal ik es even eerlijk zijn.. Mij boeit het dus écht geen ene moer wat je bent, manege of pension.. Iedereen leert van elkaar.. En we zullen allemaal wel es beroerd rijden, en goed..
Dat is een meningswoord.. Dus, wie beslist in hemelsnaam wat goed of fout is.. ?:O
En als mensen mij beroerd vinden rijden, kunnen ze dat kritiek mooi onderbouwen en vertellen wat ik beter kan doen.. Ik wás/ben namelijk een manege ruiter, en weet je wat.. Ik ben der tróts op! ^^

Weetje Nina ik vind dat je helemaal gelijk hebt! :D

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:32

Lydia_ schreef:
Nou heb je dat wel eens geprobeerd dan Charlotte? Je krijgt het natuurlijk niet in een uurtje soepel, maar rij er maar eens iedere dag een uurtje op, of longeer er een maar eens met een bijzetje en hou dit een maandje vol. Ik durf bijna te wedden dat je dan even bijzonder staat te kijken, in ieder paard zit namelijk lenigheid, maar de ene moet meer worden gesleuteld en heeft meer doorzettingsvermogen nodig. :)

ik denk dat ik t met je eens ben.
in 1 uurtje per week verander je inderdaad niet zoveel.
maar ik ken een hoop manege pony's die verkocht zijn en in een korte tijd enorm opknapten..
voorbeeld van 1 pony.. op de manege deed ie niets anders dan als een plank door de bochten crossen.
hij werd verkocht, en een tijd later kwam ik foto's van hem tegen (ja hier op bokt ^^) toen ie alleen tijdje als eigenpaardje door t leven ging.
ik herkende de pony niet eens ... ik herkende m pas toen ik de naam onder de foto's zag staan!!
wat een verschil!! t was echt een hele gave stoere sportpony geworden!

En ja, ik rij ook op een manege, 1 keertje in de week.
en nu ook nog eens in de carrousel dus kwa rijvaardigheid verbeter ik nu helemaal niets meer (Ga eerder achteruit^^).
maar ach, ik heb er lol in. en ja natuurlijk zou ik graag een eigen paard willen hebben. maar ik heb er het geld en de tijd niet voor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:42

't Is ook maar net wat je wilt zien. Zoals ruiters andere dingen leren, worden er ook andere dingen van de paarden gevraagd. Natuurlijk. Maar ik vind het zo jammer dat er gelijk een waardeoordeel aan gehangen wordt: dat er veel aandacht is voor de paarden die opgeknapt zijn bij eigen ruiters, maar er is zoveel minder aandacht voor de paarden die door een manegehouder ergens voor een prikkie worden gekocht omdat ze waardeloos zouden zijn (vooral voor de sport, maar soms ook in het algemeen) en die zich op de manege ontwikkelen tot betrouwbare paarden.
Het is een ander soort talent, een ander soort kwaliteit, een ander soort ontwikkeling, maar het is evengoed mooi vind ik.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:48

geen kwaad woord over manegepaarden....dankzij hun hebben we allemaal leren rijden!
Lieve betrouwbare schatten!
Echt goed rijden leer je volgens mij pas als je heel veel paarden rijd(geen brave manegepaarden)van verschillend temperament,met verschillende problemen.....maar zo denk ik er over......

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:53

ik geef geen oordeel hoor
maar vaak is het wel :
-manege ruiters rijden 1 keer in de week
-mensen met verzorgpony of eigen paard kunnen meer rijden dus kunnen ook meer ervaring op doen

maar wat ik denk weet niet of het bij alle manege zo zijn , pony's worden gereden door verschillende mensen , pony kan niet wennen aan de ruiter . dus blijft altijd onwennig. is dus moeilijker om bijvoorbeeld moeilijker om los te krijgen .

dat zijn eigenlijks wel punten die zijn .
maar manege ruiters kunnen tuurlijk wel goed rijden zitten goeie en slechten erbij

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:58

TS wat is je doel achter dit topic ?

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:59

absque_dubio schreef:
Zo te lezen ben ik gelukkig niet de enige, ik schrok al een beetje. :+
Ik vind maneges echt 3x niks, maar dat is mijn mening. Je kan veel meer leren met verzorgpony's oid.

wát een ontzettend gezevel; niet iedereen heeft de mogelijkheid tot een eigen- of verzorgpony. Sommige mensen kunnen nét op een manege leren rijden voor de lol. Ik ken genoeg mensen die het ontzettend naar hun zin hebben, zonder dat ze eigen- of verzorg paard hebben. Ik heb 6 jaar op een manege gereden en ik heb er niet briljant les gehad nee, maar zoals Mystica al zegd; je hebt geen vast paard om te trainen maar ik heb het er wel leuk gehad. En ik heb ook leren blijven zitten.
niet iedereen heeft die luxe, spreek niet zo uit de hoogte

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 23:02

yousra schreef:
Op een manege leer je niet ECHT rijden en dat is gewoon een feit. Overigens vind ik de voorbeeldfoto's slecht, het paard loopt niet goed en de ruiter zit niet goed. ;)

ik heb les met mijn eigen paard van een 'manege instructise' die ook groepslessen geeft met kinderen. Ik ga als een speer vooruit!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 23:04

ik kan me dr echt dood aan ergeren als maneges niet eens een fatsoenlijk dek onder een zadel kunnen leggen (zoals foto 1 dat is een of ander raar kussentje) en dan al die onzin over beter wassen etc, shabrakken kun je ook wassen en zo duur zijn ze niet hoor.... vind t echt niet kunnen hoe kan je nou een paardje laten werken als zn spullen niet in orde zijn? je gaat mij niet vertellen dat t zadel daar nou beter van gaat liggen......

voor de rest vind ik dit topic een beetje gezemel over niks sommige ruiters op de manege kunnen prima rijden (ik heb eigen paard maar rij ook gerust geen Z) en anders zijn gewoon minder getalenteerd, maar het gaat er toch ook helemaal niet om wie er beter is meer kan of een beter paard heeft? gaat het niet om het plezier hebben van het rijden? wat maakt het dan uit hoe je het doet......

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 23:09

Ik heb bij mij op de manege erg veel geluk gehad, ik heb een tijdje de beginnerslessen voorgereden waardoor ik 7 keer per week kon rijden (waarvan ik maar 1 keer betaalde).
Daarnaast had ik een verzorgpony op de manege die er bijna iedereen af gooide, die wilde ze niet meer in de les zien, deze mocht ik toen helemaal zelf rijden, en daarnaast reed ik deze pony in de les voor eigen paarden mee. Deze pony was net een paar maanden ingereden, deze heb ik denk ik 4 maanden gereden voordat hij jammer genoeg verkocht werd. Hier heb ik erg veel van geleerd.
Ook heb ik een paar jonge pony's in mogen rijden.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 00:38

Shadow0 schreef:
't Is ook maar net wat je wilt zien. Zoals ruiters andere dingen leren, worden er ook andere dingen van de paarden gevraagd. Natuurlijk. Maar ik vind het zo jammer dat er gelijk een waardeoordeel aan gehangen wordt: dat er veel aandacht is voor de paarden die opgeknapt zijn bij eigen ruiters, maar er is zoveel minder aandacht voor de paarden die door een manegehouder ergens voor een prikkie worden gekocht omdat ze waardeloos zouden zijn (vooral voor de sport, maar soms ook in het algemeen) en die zich op de manege ontwikkelen tot betrouwbare paarden.
Het is een ander soort talent, een ander soort kwaliteit, een ander soort ontwikkeling, maar het is evengoed mooi vind ik.

dat is ook waar...
heb je helemaal gelijk in.

maar ik ken ook manege paarden die absoluut niet geschikt zijn voor het manege werk.
sommige manege eigenaren nemen dan de (in mijn ogen) juiste beslissing en verkopen het paard.
maar ik heb t ook anders gezien.
op mn vorige manege stond een geweldig paard.. dat paard was niet alleen kwa hoogte groot maar hij had (vond ik) ook een uitstraling waar je U tegen zegt.
halleluja wat een paard.
maar dat paard was ook NIET maar dan ook echt niet geschikt voor t manege werk. veel en veel te heftig en te sensibel.
een combi van te weinig rijden (er waren weinig ruiters die er op konden rijden EN het ook aandurfde), daardoor te veel energie, wat verkeerd opgelost werd en misschien van zichzelf geen sterke benen resulteerde in dat ik dat paard veel vaker kreupel op stal zag staan dan dat ie normaal kon lopen.
en als ie dan eindelijk weer goed liep had ie (uiteraard, nogal logisch) zoveel energie, waar ruiters weer niet mee om konden gaan en binnen een week was t arme dier vaak weer kreupel.
heb meerdere malen tegen instructie en manege eigenaar gezegd dat dit paard gewoon verkocht moest worden, deze was gewoon niet geschikt voor een manege.
geloof dat hij nu eindelijk, na een x aantal jaar (ik heb er 5 jaar gereden die tijd heeft hij er minstens als manege paard gestaan) verkocht, aan een particulier.
maar damn..als ik dat paard reed, wist ik gewoon : hier is meer uit te halen, veel meer.
iemand kan hier een geweldig, leuk en trouw paard aan hebben. het was zo'n leuk en lief paard.
maar niet op een manege.

maargoed, dit gaat weer veel te offtopic.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 10:45

Zeker, sommige paarden zijn niet geschikt voor het manegewerk. Maar ook dat is iets dat niet anders is bij eigen paarden. Ook daar zijn er genoeg die worden gebruikt voor werk waar ze eigenlijk niet geschikt voor zijn, of terecht komen op een plek waar ze niet thuis zijn. Kijk RT-P maar door, de verhalen die je tegenkomt... ik denk dat het in verhouding op maneges niet zoveel slechter zal zijn, niet als je alle eigenaren bekijkt.

En het is natuurlijk niet helemaal terecht om maneges alleen maar te vergelijken met de ideale eigenaar die en goed kan rijden, en goed kan inschatten wat het paard nodig heeft, en voldoende middelen om dat allemaal te bieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:15

Nog eventjes, het spijt me zeer dat ik de foto's heb geplaatst, ik heb geen toestemmig gevraagd, maar dacht dat dit geen kwaad kon, ik heb getEmd, en laat ze verwijderen. Nu hopen dat de aanvraag snel behandeld wordt. Het spijt mij nogmaals zeer voor de mensen die erop staan. Ik dacht niet na. Stom stom stom.