Shadow0 schreef:'t Is ook maar net wat je wilt zien. Zoals ruiters andere dingen leren, worden er ook andere dingen van de paarden gevraagd. Natuurlijk. Maar ik vind het zo jammer dat er gelijk een waardeoordeel aan gehangen wordt: dat er veel aandacht is voor de paarden die opgeknapt zijn bij eigen ruiters, maar er is zoveel minder aandacht voor de paarden die door een manegehouder ergens voor een prikkie worden gekocht omdat ze waardeloos zouden zijn (vooral voor de sport, maar soms ook in het algemeen) en die zich op de manege ontwikkelen tot betrouwbare paarden.
Het is een ander soort talent, een ander soort kwaliteit, een ander soort ontwikkeling, maar het is evengoed mooi vind ik.
dat is ook waar...
heb je helemaal gelijk in.
maar ik ken ook manege paarden die absoluut niet geschikt zijn voor het manege werk.
sommige manege eigenaren nemen dan de (in mijn ogen) juiste beslissing en verkopen het paard.
maar ik heb t ook anders gezien.
op mn vorige manege stond een geweldig paard.. dat paard was niet alleen kwa hoogte groot maar hij had (vond ik) ook een uitstraling waar je U tegen zegt.
halleluja wat een paard.
maar dat paard was ook NIET maar dan ook echt niet geschikt voor t manege werk. veel en veel te heftig en te sensibel.
een combi van te weinig rijden (er waren weinig ruiters die er op konden rijden EN het ook aandurfde), daardoor te veel energie, wat verkeerd opgelost werd en misschien van zichzelf geen sterke benen resulteerde in dat ik dat paard veel vaker kreupel op stal zag staan dan dat ie normaal kon lopen.
en als ie dan eindelijk weer goed liep had ie (uiteraard, nogal logisch) zoveel energie, waar ruiters weer niet mee om konden gaan en binnen een week was t arme dier vaak weer kreupel.
heb meerdere malen tegen instructie en manege eigenaar gezegd dat dit paard gewoon verkocht moest worden, deze was gewoon niet geschikt voor een manege.
geloof dat hij nu eindelijk, na een x aantal jaar (ik heb er 5 jaar gereden die tijd heeft hij er minstens als manege paard gestaan) verkocht, aan een particulier.
maar damn..als ik dat paard reed, wist ik gewoon : hier is meer uit te halen, veel meer.
iemand kan hier een geweldig, leuk en trouw paard aan hebben. het was zo'n leuk en lief paard.
maar niet op een manege.
maargoed, dit gaat weer veel te offtopic.