De paarden krijgen eten als mijn les begint!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: De paarden krijgen eten als mijn les begint!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:08

imo os het voor de gezondheid van t dier wel beter

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:11

wij doen het altijd als de les bezig is.. nooit als ze aan het opzadelen zijn, gaat prima hoor Lachen!

gewoon iets later voeren, dat kan geen kwaad hoor!

majotjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:22

Is het niet zo dat als een paard voor dat hij gaat rijden of iets anders intensiefs gaat doen dat hij dan koliek kan krijgen??
Maar ik had dat probleem ook altijd en dan vroeg ik altijd aan de gene die dan het eten kwam brengen of hij/zijn even wilde wachten tot dat ik er uit was

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:25

Als je 'm teveel tegelijk zou voeren dan is die kans inderdaad aanwezig. Maar als je goed voert, dus veel kleine voerbeurten op een dag, dan hoef je daar echt niet zo bang voor te zijn.

Tuurlijk is het altijd prettiger om wat tijd tussen eten en bewegen te hebben. Maar het moet ook haalbaar blijven...

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 20:36

TE5 schreef:
Nogmaals:
dan doe je dat poetsen & zadelen toch niet in de buurt van zn voerbak?

Jaah als dat kon!
het is een ''openlucht'' manege! je loopt uit te stal en naast de stal deur zit zo'n ringetje voor het halster touw! onze manege bestaat uit rijen van 12 denk ik Bloos en en er zijn maar 2 rijen van 12 voor de manege verder heb je nergens een pleintje of wat! best wel hinderlijk! en dan komen ze met zo'n lkkr ruikende kar met kuil voer!!
weet je hoe lekker dat ruikt voor zo'n paard!
en dan komt de eigenaresse met een emmertje biks en als je eerder komt dan is dat wel beter maar niet echt fijn altijd als ik pas om 4 uur uit ben dan moet ik een kwartier fietsen(naar huis) en dan omkleden en dan al 5 min voor half 5 daar zijn!!
gehaast dus!!

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 20:42

Sonja schreef:
Je kunt niet een halve stal wel voeren en een halve niet, dat geeft veel te veel onrust...

Plus de pensionpaarden die in de vrije 3 kwartier in de manegebak rijden... Die moeten dan ook nog apart eten? Is allemaal niet efficiënt, dat trekt een stalhouder niet.

Ik denk echt dat poetsen en evt. zadelen voor het voeren, dan laten eten, en dan hoofdstel indoen als ze naar de bak moet het handigst is in dit geval.

Leuk en aardig maar ik zit ook met school!!
als ik 4 uur uit ben en half 5 daar moet gaan zadelen dan ben ik pas kwart over 4 thuis uit school en moet ik nog wat drinken en omkleden end an is het al 5 min voor dan 2 min in de auto en dan ben ik er net op tijd en dan als je ze net uit de stal wilt halen komen ze al met hun bakje eten!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:47

En gewoon borstelen/opzadelen en dan met zadel op het voer laten opeten? Dan heb je er niet zoveel last van Lachen

Of terwijl ze al aan het eten zijn borstelen, dan is die onrust tenminste weg.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 20:54

het borstelen als ze aan het eten zijn is dus echt GEEN goed idee dat heb ik al 1 keer bij mij lieveling pony gedaan en dat doe ik NOOIT meer!! hij liep naar me toe en gaf me een kopstoot toen knalde ik met me wang tegen ijzer op de stal en had ik een zwaar gekneusde wang en ik kon amper eten!!

dus dat nooit meer!:(

j0lan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:48

ik zet hem gewoon buiten stal vast en laat hem pas eten als ik terug komt!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:50

En waarom kan je niet eerst je paard laten eten en daarna poetsen en zadelen? Is toch veel handiger als het paard toch moet eten voor het rijden?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:16

Bij de trainingsstal in Limburg waar Apacho gestaan heeft, werden ze na het rijden even 'vastgezet' IN HUN STAL. Terwijl er eten in de bak lag. Geen paard ie liep te drammen hoor. Probeer hem/haar buiten zijn stal te zetten, geeft hem een handje uit zijn voerbak en ga dan gewoon door met poetsen/zadelen. Als tie loopt te drammen, gewoon negeren, dan gaat ie het vanzelf door krijgen.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 12:05

zap schreef:
En waarom kan je niet eerst je paard laten eten en daarna poetsen en zadelen? Is toch veel handiger als het paard toch moet eten voor het rijden?

uhmm... Clown dan is er weinig tijd over! ze eten alles op!!!
dat duurt minstens 20 min!
en dan heb ik nog maar 10 min over om te poetsen en op te zadelen ik denk dat ik maar gewoon altijd moet PROBEREN eerder te komen een andere oplossing is er ben ik bang niet!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:12

In dat geval wordt het dus een typisch geval van "roeien met de riemen die je hebt".

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:24

Heu? Hoe kneus je je wang? Clown

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 20:32

LOl ahha me kaak dan Haha!
best wel melig he!
maar vandaag ging het allemaal geweldig! het paard had bevroren water (de leiding was iets mis ofzow!) en toen had hij dus dorst en stond heel lief te wachten tot ik hem uit z'n stal haalden! toen kreeg hij emmertje water en wat het de liefste pony van de manege Haha!