Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babbelbet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 17:17

Hoi, ik moet straks de F6 rijden maar het paard waar ik op rij kan soms heel vervelend doen, en dan vooral in galop. In galop wilt hij altijd op de volte blijven en hij komt amper uit de galop, na de galop is hij niet meer te houden dus hoe zorg ik dat ik nog wel een goede proef kan rijden terwijl mijn paard heel vervelend en snel is? Alvast bedankt x

Lolacabana

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 18:59

Ik zie dan het liefst dat je het paard even stil zet. Rij de volgende oefening voor een deel in stap bijvoorbeeld. Je krijgt dan misschien 1 lager cijfer maar je hebt wel de controle terug waardoor de andere onderdelen weer goed gaan en je daar hogere cijfers krijgt dan als je daar door heen raced. Blijf rustig en vriendelijk in je hulpen en dan moet het goed komen. Succes!

Babbelbet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:20

Bedankt, het paard waar ik op zou gaan werd kreupel tijdens het inrijden en daarna mocht ik op mn lieveling en ik heb de proef nog mooi met 218 punten kunnen rijden :)

Baby_Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:32

Hallo,

Ik heb een vraagje. Ben je verplicht om tijdens een FNRS wedstrijd in het wit te starten, in de zin van wit dekje? Of zijn net als bij de KNHS alle kleuren toegestaan, zolang je er maar geen kermis van maakt.
En als je paard normaal altijd met peeskappen rijdt, mag dit tijdens de wedstrijd dan ook?

Gr.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:42

Kleur dekje maakt mij niet uit. Sommige maneges hebben voor wedstrijden witte dekjes, andere maneges hebben gewoon de standaard dekjes eronder en bij sommige mag je je eigen dekje gebruiken.

Peeskappen mag ja. Er vanuit gaande dat je ze niet gebruikt om wondjes aan de benen te verbergen. ;)

Baby_Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:44

Bellatrix schreef:
Kleur dekje maakt mij niet uit. Sommige maneges hebben voor wedstrijden witte dekjes, andere maneges hebben gewoon de standaard dekjes eronder en bij sommige mag je je eigen dekje gebruiken.

Peeskappen mag ja. Er vanuit gaande dat je ze niet gebruikt om wondjes aan de benen te verbergen. ;)

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik dit een algemene regel bij de FNRS?
Niet dat je dadelijk in kleur start en dat het van een ander jurylid toch niet mag.?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:51

Dat is de algemene regel. Die kun je ook terug vinden in je proevenboek (het reglement) :-)
Wel is er voor de wedstrijd overleg tussen het bedrijf en de jury, zodat de jury weet wat de afspraken van het bedrijf zijn. Er zijn bijv. maneges waar je vanaf F6 in wedstrijdtenue hoort te verschijnen. Op verzoek van het bedrijf beoordeelt de jury dat dan ook zo.

essteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 23:13

Fijn topic dit!
Ik start zondag weer in de F5, ik rijd naast de FNRS ook de KHNS L1 met winst, ik wordt daar vaak afgerekend op de middendraf, omdat ''mijn pony niet veruimd, maar sneller gaat'' ook heb ik dit zelfde commentaar vorige keer op mijn protecol gekregen?... ook vaak dat mijn paard niet vierkant staat, moet dit ook bij de F5? en als laatste het halthouden vanuit draf, moet je nu eerst een heel stuk stappen of gaat het om 2 passen en halt, of gewoon in een keer?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 23:20

Je hoeft in de F5 niet vierkant te staan hoor...van mij iig niet. :+
Ik zie graag nog enkele passen stap en dan halthouden. Ziet er netter uit. Maar als je een nette overgang draf/hh maakt vind ik dat ook prima. :j Heeft je paard daar nog moeite mee stap dan gewoon heel even en sta dan stil.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 07:43

Bij de eerste binnenkomen kan je kiezen. Ook ik geef de voorkeur aan een paar passen stap, wel na X omdat het in draf binnenkomen tot X is.

bij het afgroeten aan het eind staat de overgang stap al als onderdeel genoemd

xloveedx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:37

hoi ik hoop hier antwoord te kunnen krijgen.
ik heb dus genoeg promotiepunten om door te gaan naar F5 en ik zou het ook makkelijk kunnen volgens mijn instructrice alleen mocht ik niet naar de F5 omdat ik nog maar 9 was (was in 2010 maar wil het toch weten :D )

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:40

Leeftijd maakt niets uit...raar dat je niet over mag...

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 14:27

nana0909 schreef:
Vanavond voor eerste x f 8
Nog tips? En hoe zit het met enkele seconde stilstaan hoeveel seconde moet je dat ongeveer doen? En mag ik nog met elastiek rijden heeft ze in les ook namelijk

wat ze mij geleerd hebben is stilstaan en dan rustig 1 2 3 tellen in je hoofd en dan weer aandrijven tot stap/draf

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:51

Bij mij is enkele seconden 4 seconden. Sta je korter stil trek ik een punt af. ( 4 sec is in principe een 7, korter een 6, maar 1 sec of helemaal niet een 5) Ik vind het fijn als de ruiters er de tijd voor nemen. Kan je zelf even rustig doorademen en ontspannen...

Je mag in de F8 met elastiek rijden mits goed afgesteld.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:33

En een mooie, vloeiende overgang een 8 en als de verbinding en evt. nageeflijkheid in stand blijft ook een 9 :-) Afhankelijk of het wegrijden ook bij dat onderdeel hoort of niet.

PS Wat ik ook wel kan waarderen is wanneer het paard onrustig dreigt te worden na ± 3 sec. de ruiter de beenhulp vast inzet om weg te rijden. Dan is het niet precies 4 seconden, maar wel heel mooi opgelost.

essteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:24

Vandaag wedstrijd gehad, 1e plaats met 227 punten en mijn moeder 3e met 215 punten!
Ik had een leuke jury met jaaa.... eindelijk eens goed commentaar.

Nu mijn vraag ik heb 2 keer een 5 voor het wenden bij A. Hoe zien jullie die wending graag? (F5)

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:39

essteeg schreef:
Vandaag wedstrijd gehad, 1e plaats met 227 punten en mijn moeder 3e met 215 punten!
Ik had een leuke jury met jaaa.... eindelijk eens goed commentaar.

Nu mijn vraag ik heb 2 keer een 5 voor het wenden bij A. Hoe zien jullie die wending graag? (F5)

Ik ben geen jury en start over een maand pas eerste keer F5, maar volgens mij moet je bij de wending bij a vóór de a afwenden en zo ervoor zorgen dat je netjes op de ac-lijn terecht komt.

Nogmaals, ik ben geen jury :Y)

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:42

Is het toegestaan om met sporen te starten? Ik rijd een pony en mag wss een keer een wedstrijdje starten alleen die rijd ik normaal altijd met sporen. Deze sporen voldoen aan de eisen van de knhs.
Geven jullie hier minpunten op? (F4 spoor word voorzichtig mee om gegaan)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:01

Idd op tijd kijken waar je wil wenden en zo proberen uit te komen dat je recht op de AC lijn uitkomt.

Lieke, ja dat mag mits je ze niet misbruikt, dan wordt er aftrek gegeven. Wij gaan er vanuit dat je een stille beenligging hebt en je ze niet misbruikt.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 10:05

Vanavond ga ik een F12 proef rijden. Alleen kan ik niet goed doorzitten (ben iets te vast in mijn heupen), waardoor mijn paard ook heel zenuwachtig wordt en allerlei overgangen gaat maken die ik helemaal niet wil. Maar als ik ga lichtrijden is hij het fijnste paard ter wereld. Maar hoe veel punten aftrek krijg ik als ik heel de proef ga lichtrijden ipv doorzitten?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 10:14

Euh, veel...een punt aftrek voor elk onderdeel dat je lichtrijdt wanneer dit niet de bedoeling is...

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:18

Bellatrix schreef:
Euh, veel...een punt aftrek voor elk onderdeel dat je lichtrijdt wanneer dit niet de bedoeling is...

Liever dat dan een proef met heeeeul veel spanning. :) dankjewel!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 21:24

Ik zou je met klem af willen raden om te blijven lichtrijden. Als je bewust blijft lichtrijden heb je kans dat de proef ten eerste snel wordt stil gelegd door de jury om te informeren wat de reden voor lichtrijden is. Als jij aangeeft dat je dat doet ivm spanning van het paard, geef je eigenlijk indirect aan dat jouw rijvaardigheid nog niet dusdanig is dat je met dat paard promotiepuntwaardig bent. Het kost je niet alleen op elk onderdeel punten, maar ook onderin, bijv. bij de zit en de algemene indruk.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 23:43

Je moet natuurlijk altijd tussen x en g halthouden en groeten dan dan in vrije stap de rijbaan verlaten maar waarneer mag je dan lange teugel geven en belonen? Meteen als je weer verder stap of dan pas na de bocht voorbij de C of pas bij de H?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 23:44

Ja, voorbij de eerste hoekletter...