Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DeEenhoorn

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:57

Ik heb ook mijn eerste f8 punt! 211 :D blij genoeg

Babbelbet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:13

Hoi, ik ook even een vraagje! Ik start volgende wedstrijd de F6 (mijn manege is pas net begonnen met de fnrs dus het hoogste niveua is f6 nu ) maar waar moet ik goed op letten met de F6?

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:23

Let op de afwerking van je figuren... Netjes op de letter rijden... een figuur eindigt als jij met je knie bij de "laatste" letter bent... op dat moment moet je paard met 4 benen op de hoefslag zijn...

Let er goed op dat je op het goede been lichtrijd... ook na een onderdeel waarbij je hebt moeten doorzitten...

en bij de slangevolte moet je op de A-C lijn van been verwisselen...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:25

En geef de goede galophulp en bereid je overgangen voor. Als je gewoon schopt om je paard in de galop te krijgen krijg je bij mij geen voldoende...dus netjes de goede hulpen gebruiken.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:25

Dank voor de aanvulling... Dit waren de eerste punten die in mij opkwamen...

succes zondag...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:27

Ja, ik erger mij eraan....zie zo ontzettend veel geschop ipv eerst de juiste kuithulpen...

Babbelbet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:51

Bedankt voor de tips! Ik vind schoppen zelf ook heel irritant

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:59

chimpjuuh schreef:
Ik heb aankomende zaterdag mijn F2A proefje (tweede keer).
Zien jullie bij het van hand veranderen het liefste dat het been verwisselen op de X gebeurd of daarna? De een zegt dat het erna moet en de ander er op :?

Ik zeg uit m'n hoofd dat de richtlijn is om 1 paardlengte voor de laatste letter van been te wisselen, dus 2-3 voor de hoekletter waar je heen rijdt.

Babbelbet schreef:
Hoi, ik ook even een vraagje! Ik start volgende wedstrijd de F6 (mijn manege is pas net begonnen met de fnrs dus het hoogste niveua is f6 nu ) maar waar moet ik goed op letten met de F6?

Daar is het handboek 'Leer Paardrijden met Plezier' voor, daar staat alle info in. Ook alle leerstof van de lagere proeven, dat moet je ook weten voor je theorie.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:02

Van been wisselen doe je zo'n 5 meter voor het einde van de diagonaal.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 15:58

Ik had voor mijn laatste proef (f18) 208 -2..
En die -2 is later nog kwijtgescholden.
De jury dacht namelijk eerst dat ik verkeerde stelling had (6 gekregen) en vervolgens dat ik de verkeerde kant op ging (-2).
Wat heel knap is als de volgende oefening gewoon bij de juiste letter begint.
Ik heb een proef nog nooit zo relaxt met dat manegepaard kunnen rijden, maar helaas was de jury iets minder onder indruk.

Voor de volgende keer: hoe voorkom ik dat m'n paard haar hoofd van links naar rechts schudt bij een overgang terug? Er hangt een vrij scherp bit in, maar hier heb ik niets over te zeggen. Er staat dan alleen 'tegen de hand' en niet wát ik verkeerd doe.

En er stond een keer bij overgang naar draf dat het arbeidsdraf moest zijn. Voor mijn gevoel ging ze netjes verzameld, maar wellicht niet actief genoeg?

En zijn er meer juryleden die een schrijver 'weigeren' en het zelf willen doen? (En daardoor dus eigenlijk niet goed opletten?)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 17:27

De f18 is een moeilijke proef. Niet alleen om te rijden, ook om te beoordelen. Daarnaast rijden er heel veel ruiters F5 of zelfs F13 en niet zo heel veel F18. Routinematig zit de proef bij de juryleden dus ook niet zo ontzettend goed in het hoofd. Juryleden moeten dan ook nog in spiegelbeeld links en rechts bekijken he? ;-)
Tegen de hand is theoretisch gezien vaak/meestal niet aan het been. Wellicht nog rustiger en geleidelijker opvangen en goed je been er bij houden zodat de impuls niet verloren gaat. Juryleden geven overigens aan wat ze zien, en niet hoe jij dat perse anders moet doen, daar is je instructeur voor. Wij mogen juist niet op de stoel van de instructeur gaan zitten.
Verder kunnen wij hier op Bokt moeilijk jouw proef gaan beoordelen of vertellen wat de jury toen bedoeld heeft. Wij waren er niet bij, bovendien gaat het om een collega van ons en bevinden we ons op sociale media. Geen ideale combinatie :) Probeer volgende keer of je de jury je vragen mag stellen en leg je punten ook voor bij je instructie. Die kunnen je zeker helpen.

In geval van nood kunnen we allemaal jureren en schrijven tegelijk :D Het is geen gewone gang van zaken.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 17:31

De lagere proeven kan ik best schrijven en kijken tegelijk maar de hogere vind ik niet prettig. Dan staat of er te weinig commentaar bij of ik mis de helft van de proef. :+ Vind ik niet eerlijk tegenover de ruiters.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 09:13

Ik heb vrijdag weer eens een F proefje. Ik ga nu voor het eerst op mijn verzorgpaard mee doen. Deze heeft nogal een verleden en werd eerst op een pelham gereden, daarna gaan afbouwen via een kimblewick bitje naar een trens. Sinds kort rijden we pas op trensje. Paardje is voordat ik hem ben gaan rijden met wedstrijdjes volledig door het lint gegaan en daarom twijfel ik om met de kimblwck bit te rijden. Maar is dit toegestaan? zijn er bij fnrs ook eisen aan de bitten?

Muztang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 03:21

Hoe lang duurt het voordat je je diploma krijgt.
Ik heb in september de f6 gehaald maar ik heb nog steeds geen diploma.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 08:27

Dat kan je het beste even navragen bij je manege Muztang. Normaal wordt je diploma van te voren aangevraagd, dus dan krijg je het meteen. En anders krijg je het vlak na de wedstrijd, als de resultaten doorgegeven zijn aan de FNRS.
Misschien is je diploma er al, of ze zijn vergeten het aan te vragen.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 13:45

Bij mij duurde het een paar jaar, maar toen was er wat fout gegaan :+

Juryleden ik vraag mij af wat jullie zouden doen bij de volgende situatie: paard beweegt duidelijk met het hoofd in een soort tikkende beweging en trekt daardoor de ruiterhand 'mee'. Ruiter houdt de handen zo stil mogelijk om het paard niet in de weg te zitten, maar kan de handen niet stil houden zoals op een ander paard, met een stille hoofdhouding, wel zou kunnen. (stil als in meebewegend met de normale beweging) Het is duidelijk dat de hoofdbeweging echt vanuit het paard komt en niét door de onrustige ruiterhand.
Wat doe je hiermee? En wat zou je de ruiter adviseren?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 13:51

Dat is geen vraag voor een jury, maar voor een instructeur :D

Stil is altijd t.o.v. de mond van het paard, dus zou het niet uit moeten maken hoeveel het paard zijn hoofd beweegt. Overigens komt het écht maar zelden voor dat zoiets alleen uit het paard komt en nauwelijks rijtechnisch op te lossen of te verbeteren is.
Edit: in de beoordeling is eea natuurlijk afhankelijk van het niveau waarop gereden wordt.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 14:14

Met de instructeur zijn we er ook hard mee bezig en het is zeker al verbeterd :D.
Helaas heb ik dus wel zo'n zeldzaam geval. Paardje heeft een x aantal jaar met wolfstanden gelopen en daar last van gehad. Inmiddels zijn de wolfstanden er uit, maar het tikje zit er nog steeds in helaas -O-.
Het niveau is F13, 3e proef.

Instructeur heeft me nog speciaal op andere paarden laten rijden om daarbij naar mijn handhouding te kijken en hierbij vond ze m'n handen juist zeer netjes. (Had liever gehad dat het 100% vanuit mij kwam, dan was het waarschijnlijk makkelijker op te lossen geweest, want het zal allicht niet helemaal aan het paard liggen, maar de basis (volgens mijn instructeur dan) van het probleem komt daar dus helaas wel vandaan)

Hoop dat het nu goed omschreven staat, maar het is erg lastig uit te leggen..

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:06

Wat is dan nog je vraag? Het is zoals het is :)
De jury zal kijken naar de constante verbinding en de nageeflijkheid. Stille hand is t.o.v. de mond van het paard. Check daarbij ook of je niet per ongeluk je armen te gestrekt hebt. Veel ruiters met een onrustiger hand hebben te weinig knik in de elleboog waardoor ze de mond niet voldoende kunnen volgen. Nogmaals, jury's kijken naar het functionele rijden. Niet zozeer naar het 'plaatje'. Dus een stille hand t.o.v. de mond van het paard.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:08

Ik rijd aanstaande zaterdag nogmaals de F6 (voor de tweede keer). Op mijn vorige protocol staat aangegeven dat mijn paard moet wachten op mijn hulp na het groeten (zowel bij binnenkomst als afgroet). Paard heeft er inderdaad een handje van om alvast door te lopen. Mag ik dan mijn paard nogmaals even stilzetten om vervolgens weg te draven?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:29

Je kunt er beter voor zorgen dat ie de eerste keer op jouw hulp wacht :-D

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:40

Haha, goed punt, Ilja. Ik ga het de volgende keer proberen voor te zijn +:)+

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:26

Ilja000 schreef:
Wat is dan nog je vraag? Het is zoals het is :)
De jury zal kijken naar de constante verbinding en de nageeflijkheid. Stille hand is t.o.v. de mond van het paard. Check daarbij ook of je niet per ongeluk je armen te gestrekt hebt. Veel ruiters met een onrustiger hand hebben te weinig knik in de elleboog waardoor ze de mond niet voldoende kunnen volgen. Nogmaals, jury's kijken naar het functionele rijden. Niet zozeer naar het 'plaatje'. Dus een stille hand t.o.v. de mond van het paard.

Snap wat je bedoelt inderdaad.
Mijn vraag was hoe je dat zou beoordelen, maar die vraag heb je al beantwoord, dankjewel :).

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 19:19

Wilde even melden dat het vandaag weer goed ging, op een blunder na (veel te vroeg terug naar draf gegaan = 4).
222 punten gehaald in de F18!
Deze jury keek bij iedereen ook heel fijn naar hoe de hulpen werden gegeven.
Kunnen we de vorige proef (ofja het commentaar) gelukkig vergeten!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 21:23

Spoedvraag: morgen rijd ik de F9 en bij de voorbereiding vroeg ik me af: bij punt 4 door een s van hand veranderen doorzitten en daarna bij bij punt 5 een volte 15 m doorzitten. Moet ik na de s gaan lichtrijden of mag ik blijven doorzitten??