Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ynskek
Moderator Algemeen

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 16:34

Er staat niet dat je verplicht op X stil moet staan...

en neem gewoon rustig de tijd om stil te staan... haal een paar keer goed adem

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 16:34

'Ergens op de lijn'. En dan tellen eenentwintig, tweentwintig, drieentwintig en weer verder.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 16:36

Oke :D boodschap begrepen

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:26

DeEenhoorn schreef:
Ilja000 schreef:
Zoals het er staat Suzanne, Bij E of B afwenden, overgang naar de stap maken en dan halthouden.

Moet je dan ook op X halthouden? En hoelang is 'een paar seconden'?

Als er staat 'op X halthouden', dan moet je op X halthouden. Als er staat 'op de EBlijn halthouden', dan hoef je niet precies op X te staan. Een paar seconden is meestal 4.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:34

Ik tel ook altijd van 21 tot 24 en als de ruiter net zolang blijft staan als ik tel dan vind ik dat goed. Staan ze korter zet ik erbij 'meer tijd nemen'.

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:36

Even een schopje in dit (zeer) handige topic *\o/*

Zondag rijd ik weer een fnrs wedstrijdje, f4. Mijn tweede officiële proef! In oktober reed ik mijn eerste, ook f4, en behaalde 210-2, dus 208 punten. Hartstikke jammer, maar wat heb ik genoten ondanks mijn zenuwen! Ik rijd op hetzelfde paard en ben erg opzoek naar een revanche op de 210+! Vind paardje een erg leuk dier en hij wilt graag voor je werken. Enige minpunten zijn dat ik nog geen ster ben in het doorzitten en hij daarnaast best een flinke draf heeft. In f4 hoef je nog niet door te zitten, maar bij het aanspringen in galop natuurlijk wel. Er is in de lessen op geoefend, dus ik zie wel hoe dat uitpakt. Daarnaast gaat paard na de galop erg hard/snel draven. Hij loopt eigenlijk door op hetzelfde tempo, maar dan in draf ipv galop. Hierdoor heb ik vorige keer ook de twee straf/minpunten weten te pakken; ik miste een oefening en moest een extra rondje omdat ik te druk was hem weer normaal te laten draven en toen al voorbij de letter was :') Hier is ook mee geoefend in de les, en de lesgeefster heeft opgemerkt dat ik bij dit paard al gauw gespannen ga zitten en hem terug probeer te trekken (lees: niet rukken of letterlijk trekken, maar handen iets naar achter en eigenlijk hopen dat hij dan zachter gaat lopen.. :Y)) Zij wees mij hier dus op en toen oefende ik met het ietsje terugtrekken van de handen en weer normaal, weer ietsje terugtrekken van de handen en weer normaal. Ik wist niet wat ik voelde! Máár, het blijft een struikelpunt bij mij.

Enfin, ik heb heel erg veel zin in de wedstrijd en hoor graag nog wat tips voor de F4 (a versie) en waar juryleden op dit niveau op letten :o?

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 08:03

Ik heb een jasje zwart met dunne streepjes nag ik daar mee starten?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 08:06

Jahoor. :j

En in de F4 is het belangrijk om nette overgangen te rijden (op je zit, niet terugwerken met hand) op de letter rijden en als je moet halsstrekken zoveel mogelijk teugel geven. Wel een rechte lijn rijden natuurlijk. Gebruik de juiste galophulpen dus niet een beetje schoppen. :+

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 08:08

Fijn. Het is officieel geen paardenjasje.

Beenbescherming mag wel met springen toch

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 08:14

Ik zie wel vaker ruiters in de ring met een colbertje...daar doe ik niet zo moeilijk over alleen zie je vaak dat de plastron eruit komt omdat er aan een echte rijjasjes meer knoopjes zitten.

Ja beenbescherming mag. Gewone peesjes/strijklappen neem ik aan?

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 09:00

Ik heb zondag weer een proefje sinds maart ofzo niet meer gestart te hebben.
Ik doe F9 en laatste pp. Nu zit ik heel erg over in met middendraf. Als ik haar middendraf vraag dan versneld ze doet haar hoofd onhoog. Ik heb daar altijd een 5 op. Is dat versnellen ipv verruimen heel erg?

De laatste wedstrijd verruimde ze voor mij gevoel stond er weer een 5 en verruimen ipv versnellen op me protocol. Heeft iemand misschien een idee hoe ik dit oplos?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:16

Zie PB.

essteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:29

zondag heb ik sinds tijden weer een FNRS wedstrijd, al wel in maart een V2 proefje gereden, maar F is alweer even een tijdje geleden.. Een aantal vragen ik start F5, op de vragen denk ik het antwoord te weten maar voor de zekerheid :D, : moet mijn pony nageeflijk , moet ik bij een slangenvolte de hoeken wel of niet in rijden (mijn ene instructrice zegt van wel en de ander niet) en moet je je paard ja een bepaalde letter belonen?, dit zij namelijk de jury waar ik bij geschreven heb... ?

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 21:01

essteeg: ben geen jurylid maar rijd zelf wel FNRS mee.

op F5 hoeft je paard nog niet nageeflijk, volgens mij wordt dit pas vanaf f12 beoordeeld.
slangenvolte geen hoeken in, het is immers nog altijd een volte en die is ook niet vierkant, als je begrijpt wat ik bedoel.
en paard na de eerste hoekletter (H) belonen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 21:26

Een slangevolte begint bij A of C. Dus de hoek voordat je slangevolte begint wel de hoek in, daarna niet meer. Totdat je bij de eindletter bent geweest, dan weer wel de hoek in. En vergeet je niet van been te wisselen op de AC lijn?
Belonen doe je na de eerste letter van de lange zijde. Vrije stap de rijbaan verlaten is namelijk een onderdeel waar je een cijfer voor krijgt. Dus pas als dat af is, is de proef af en mag je belonen.
Nageeflijkheid is niet gevraagd in de F5. Vanaf F9 constante verbinding en vanaf F12 nageeflijkheid.

essteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:56

dankjulliewel!!!

Blue_Berry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:39

Even een vraagje hier, in de F12 wordt je beoordeeld op nageeflijkheid. ALs je een paard tijdens de proef niet nageeflijk rijdt, wat voor cijfer krijg je hier dan voor? een 5/4 of lager/geen punten aangezien je dit niet laat zien?

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 01:03

Dat ligt eraan hoe je paard loopt, maar krijg er zelf meestal een 5 voor, een enkele keer een 4 of 6.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 05:13

Voor elk onderdeel dat het paard niet nageeflijk is, trek ik een punt af.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 07:34

Ik ben iets minder streng. Ik merk dat het voor manegepaarden en manegeruiters niet meevalt.
Als de ruiter er gevoel voor heeft en een nette verbinding met de mond van het paard, dan geef ik voor correct gereden onderdelen een voldoende.
Ik zie dat liever dan niet-correct gereden 'nagefelijkheid'.

Bij het cijfer onderaan geef ik dan wel een onvoldoende. Met daarbij commentaar 'meer nagefelijk rijden' of 'vriendelijk met je hand'

Als er geen verbinding is met de mond valt het ook niet mee om de figuren netjes op f12 niveau te rijden, dus dan worden de onderdelen ook onvoldoende.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 07:44

Ik ben ook niet zo streng. Ik beloon correcte nageeflijkheid positief. Als het paard niet nageeft neem ik dat alleen onderin mee...mits de figuren wel netjes zijn gereden.

Eerlijk gezegd vind ik een punt aftrek per onderdeel erg veel...:o

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 08:22

Bij de F12 neem ik het enkel onseraan in het aparte punt nageeflijkheid mee...

hoe hoger je daarna komt hoe meer nageeflijkheid een basis vereiste wordt voor het goed kunnen uitvoeren van de gevraagde oefeningen... en ga ik het dus steeds meer in de onderdelen mee wegen...

wel blijf ik onderaan positief ontspanning belonen :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 09:39

Ja wat Ynske zegt bedoel ik eigenlijk. :+

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:27

Elk onderdeel dat het paard niet nageeflijk loopt, kan niet hoger worden dan een zes heb ik altijd geleerd. Dus met juiste tempo, goed op de letter etc. kun je een zes halen. Uiteraard telt het cijfer onderin het zwaarst.

Natuurlijk is het begrijpelijk als een paard nog niet de hele proef nageeflijk is, maar ik zie ook veel proeven waarbij ik onderin bij nageeflijkheid moet laten opschrijven: "Meer niet dan wel" en dat telt zwaar. Hoe hoger de proef, hoe zwaarder e.e.a. telt.

Edit: het is tenslotte niet voor niets dat we vanaf de F9 de constante verbinding al beoordelen én nageeflijkheid positief meecijferen, maar nog niet afstraffen. De opbouw naar de nageeflijkheid zit gewoon al in de proeven en hoort zo bij die F12 al grotendeels voor elkaar te zijn.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 11:06

Maar mageefelijlheid is dat echt aan de teugel met het koppie echt rond of meer horizontaal met de hals?

toevallig laatst een f13 gereden die echt niet rond kan lopen. Daar begin ik gewoon niet aan, want dan is het puur en alleen spanningdie je opbouwt. Wel kan ik dr zo rijden dat ze lekker ontspannen en redelijk horizontaal kan laten lopen. Dit heb ik dan ook gedaan. Uiteindelijk 214 punten en eem 6 voor nageefelijlheid.

Heb zeld heel vaak t idee dat ik zelf spanning op ga bouwen omdat ik denk hij moet rond. Ja meestal lukt t dan gewoon niet..