[Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re: [Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:59

Ik ook niet. HEb het woord "slechte ruiter al helemaal niet in de mond genomen".

oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:22

[quote="Desiree"]

Maar het volgende is gebruikelijk op de manege:
- 1 uur per week les
- in een grote groep waar weinig plaats is voor individuele aandacht
- voor de rest van de week dus geen gelegenheid om te oefenen.

[color=#FF0000]Nou ben je dus weer aan het generaliseren want wat jij hierboven beschrijft is dus op lang niet elke manege gebruikelijk. Bij ons gaat het als volgt:
- beginners 1 uur per week les en de gevorderden 2x per week.
verder worden er 1x in de week zitlessen en theorielessen gegeven voor beginners en gevorderden waar iedereen die daar interesse voor heeft zich voor in kan schrijven.

- Beginners en gevorderden rijden in groepen van gemiddeld 4 personen met voldoende indivuduele aandacht

- Elk jaar worden er 3 of vier jonge paarden aangekocht die de gevorderde ruiters in de zomervakantie onder begeleiding van de instructeur of manegeeigenaar zelf zadelmak mogen maken. Hiervoor kunnen de ruiters zich opgeven.
Verder is er de mogelijkheid om een manegepaard te huren. Je mag dit paard dan buiten de lessen zo vaak als je wilt rijden en zo'n 1a2x per maand gaat de manegehouder met de vrachtwagen naar de wedstrijd en iedereen die wil kan dan mee op concours.
Verder hebben we drie of vier keer per jaar onderlinge wedstrijden en mogen de winnaars van elke groep mee naar een groot concours in de buurt waar je zonder startkaart mag starten.

- verder heeft elke instructeur in de les veel vrijheid.. zo hebben we een week of twee geleden 5 paarden in de vrachtwagen geladen en ben ik met de groep naar een crossparcours geweest waar we van een militaryruiter les kregen in het springen van een crossparcours.

Dus ik ben van mening dat mensen op deze manier prima kunnen leren rijden. Ik ben van mening dat er genoeg goede manege's te vinden zijn waar iemand prima kan leren rijden maar je moet gewoon goed kijken waar je gaat rijden en hoe er op de betreffende manege wordt gewerkt. [/color]

Dat jij de mogelijkheid hebt priveles op een manegepaard te krijgen geeft jou al een enorme voorsprong op de gemiddelde manegeruiter. Dat is al niet te vergelijken. En om paardrijden te leren, moet je elke dag kunnen oefenen. Want niets kun je goed leren d.m.v. een uurtje per week. Helemaal niets.
[color=#FF0000]Ik heb dus nooit priveles gehad met de manege paarden al was daar wel de mogelijkheid voor en toch heb ik het gered en ik reed twee keer in de week en dat is nou het grote voordeel van een manegepaard rijden als je zelf geen tijd is er altijd wel iemand anders die het paard in training houdt[/color][/quote]

oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:24

Sylleke schreef:
oxer schreef:
Dat hoor je mij niet zeggen hoor. Ik zeg alleen dat jullie teveel in hokjes denken (manegeruiter= slecht/ ruiters met een eigen paard= goed)
Ik heb geen één keer, maar dan ook geen één keer gezegd dat manegeruiters slechte ruiters zijn.

Heb ik dat dan gezegd??? De titel van het topic is manegeruiters kunnen niet rijden dit heb ik vertaald in manegeruiters rijden slecht lijkt me geen slechte vertaling toch??

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:28

op bepaalde punten ben ik het er mee eens met andere niet

ik ben ooit begonnen in de manege les en heb daarin veel geleerd natuurlijk besef ik mij nu dat je dat paard eigenlijk beetje verkloot tenzij ze door goede ruiters worden bij gereden ik huur nu een manege pony en rijd daar in soort van concoursles en start nu ook nu merk ik pas dat mijn pony bang is om rug los te laten omdat vele mensen hem in de rug bonken a afwenden is bij manege wijken en dat doet hij ook als ik binnenkom in de ring dus manege ruiters weten hoe ze moeten rijden alleen het paard kunnen ze niet corrigeren

oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:32

Sylleke schreef:
Oxer ik zeg ook niet dat alle manegepaarden zo zijn, maar je hebt veel maneges waar de paarden wel heel wat minder gevoelig zijn.

Klopt helemaal er zijn een hele hoop slechte manege's die het verpesten voor de rest maar er zijn ook goede manege's en die doen er heel veel voor om de ruiters goed te leren rijden en die worden door de titel van dit topic een beetje tekort gedaan.

En ik vind het heel knap van je dat je dat gedaan hebt, echt waar, daar heb ik respect voor.

Bedankt. maar zo moeilijk is Z rijden met een goed paard en goede instructie niet hoor

Maar je gaat me niet vertellen dat je dat helemaal in je eentje hebt gedaan met alleen manege lessen. En wsl reed je ook niet één keer per week dan . Niet aanvallend bedoeld ofzo .

Ik reed 2x in de week in de groepsles en verder reden er natuurlijk nog andere gevorderde ruiters op de paarden (dat is bij ons de regel: de paarden die wedstrijden lopen mogen niet in de beginnerslessen) dus ik heb het niet in mijn eentje gedaan als je dat zo bedoelt. Mijn instructrice trok zo af en toe na de groepsles nog wel even een kwartiertje extra voor mij uit om de oefeningen voor de wedstrijd wat te perfectioneren maar dat was dan ook alles

Edit: Typfout.

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:39

Ik ben zelf ook begonnen in de manege lessen en rij nog steeds op een pony van de manege die ik huur (net als Jublover en ook nog op dezelfde manege ). Omdat Riky niet zo braaf is en weinig wordt gereden heb ik er weinig last van dat ze dr rug niet los laat. Wel loopt ze erg kort omdat ze niet goed voorwaarts wordt gereden in de manege lessen. Dat is vooral met veruimen een probleem. Manege kinderen kunnen dus wel rijden, maar weten soms gewoon niet (ook vaak omdat ze dat niet leren) hoe ze een paard goed moeten laten lopen.

ikkeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:46

De basistechnieken leer je toch in een manege op de manege paardjes? zelf heb ik een verzorgpaardje en heb er al veel van geleerd, maar toch blijf ik erbij dat je het meeste leert in een manege in groepjes. okéé als je in een groep van 15 mensen rijdt leer je niet veel maar in van die kleine gezellige groepjes leer je massa's veel vind ik !! ik neem nu nogaltijd les in een manege en zie er zeker niet tegenop! okéé er zitten veel "sukkeltjes" in onze groep maar toch! je kan altijd een beetje uitleg vragen aan je instructeur! die mensen willen je maar al te graag ook vooruit zien te komen ! en ze worden ervoor betaald om je te leren paardrijden! en natuurlijk zijn er mensen in een manege die niet zo vooruit komen op die manege paarden, maar er zijn toch heel wat mensen met een eigen paard die toch ook niet kunnen rijden??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:50

maar heel veel basis technieken leer je verkeerd of niet

trekken is remmen, schoppen is gas sturen is aan 1 kant trekken.

gelukkig doe ik het nu voortaan anders

horsies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:55

runningkawa schreef:
maar heel veel basis technieken leer je verkeerd of niet

trekken is remmen, schoppen is gas sturen is aan 1 kant trekken.

gelukkig doe ik het nu voortaan anders

Nou ja zeg dan heb je wel een heel verkeerde manege ervaring hoor!!
Mijn nichtje van 7 rijdt nu een half jaar op een manege en zelfs die weet al dat je niet mag trekken en schoppen .

horsies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:56

Jullie scheren alle manege's wel een beetje over een kam. Ik denk dat de meeste mensen gewoon eens wat beter op moeten letten als ze een manege zoeken om te beginnen met rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:01

Je wilt het toch ook geen zachte hulpen moemen wel?
wat ik daar zie noem ik schoppen en trekken
en dat is waar nu net de hele tijd de discussie misloopt

ik heb gewoon een andere opvatting over zachte hulpen als de meeste beginnende ruiter. (of dat nu manege is of niet)

en die ervaring heb ik dan ook nog eens gezien als die op een getraind paard gaan zitten.
want dan krijg je een halve rodeo in vol speed, omdat dat drijven, voor getrainde paarden toch echt schoppen is, maar voor de beginner een zachte beenhulp.

Niet erg, zo zijn we allemaal begonnen, maar durf dan te zien dat het wel zo werkt (tenminste als je verder wilt, kom je er achter, genoeg die er nooit achter komen, wat de meeste hier nu als fijne hulp bedoelen, onder met gevoel rijden verstaan enz)

En daarom ga je nooit uit deze discussie komen
iedereen heeft een andere defenitie van goed rijden en goed aan de hulpen zijn.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:16

Kawa jij ziet manege's wel hee; erg slecht in. Het word bij ons in je eerste les gelijk gezegd, je moet met respect met je paard omgaan. In het begin heb ik ook getrokken en geschopt, en ik kreeg me toch een preek over me heen, ik wist hget toen niet maar door mijn instructrice heb ik geleerd dat dat niet mag.

En zoals ik me al eerder afvroeg, ben jij Anky van Grunsven ofzo dat je het allemaal zo goed weet, bij mijn weten ben je nooit uitgeleerd, vanaf je eerste keer op een paard tot de laatste keer op een paard.

Ik weet echt wel dat er slecht manege's zijn, maar je denkt nu gelijk dat ALLE manege's zo zijn. En dat is niet zo. Zo heb je ook goede ruiters met eigen paardne en slechte. Verschil moet er zijn. Zo ook rijmogelijkheden voor degene die financieel minder goed bedeeld zijn.

oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:18

runningkawa schreef:
en
dat
is waar nu net de hele tijd de discussie misloopt

dan sta je waarschijnlijk gewoon bij de verkeerde manege te kijken, bij ons wordt er gereden met zachte hulpen, natuurlijk nog niet door kinderen van 7 die voor de derde keer op het paard zitten maar wel door de gevorderde ruiters en je wilt nu toch niet gaan beweren dat de bezitters van een eigen paard wel allemaal met zachte hulpen rijden....laat me niet lachen.

ik heb gewoon een andere opvatting over zachte hulpen als de meeste beginnende ruiter. (of dat nu manege is of niet)

en die ervaring heb ik dan ook nog eens gezien als die op een getraind paard gaan zitten.
want dan krijg je een halve rodeo in vol speed, omdat dat drijven, voor getrainde paarden toch echt schoppen is, maar voor de beginner een zachte beenhulp.

Beetje of topic?? de topicstartster stelt dat alle manegeruiters niet kunnen rijden nou ik durf wel te zeggen dat die stelling niet voor alle manegeruiters op gaat.

Niet erg, zo zijn we allemaal begonnen, maar durf dan te zien dat het wel zo werkt (tenminste als je verder wilt, kom je er achter, genoeg die er nooit achter komen, wat de meeste hier nu als fijne hulp bedoelen, onder met gevoel rijden verstaan enz)

Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens!! Ik heb met een heel fijn gereden manegepaard ZZ-dressuur gereden en Z-springen, inmiddels werk ik op een africhtings/handelsstal en ik kan je vertellen dat ik hier paarden binnenkrijg die niet half zo goed gereden zijn als de manegepaarden waar ik eerder op heb gereden.

Ik ben wel met je eens dat je hier niet uit gaat komen en zoals ik al eerder geroepen heb in dit topic moet je gewoon iedere ruiter op zijn eigen kunnen beoordelen en niet generaliseren.

oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:19

haffie_lover schreef:
Kawa jij ziet manege's wel hee; erg slecht in. Het word bij ons in je eerste les gelijk gezegd, je moet met respect met je paard omgaan. In het begin heb ik ook getrokken en geschopt, en ik kreeg me toch een preek over me heen, ik wist hget toen niet maar door mijn instructrice heb ik geleerd dat dat niet mag.

En zoals ik me al eerder afvroeg, ben jij Anky van Grunsven ofzo dat je het allemaal zo goed weet, bij mijn weten ben je nooit uitgeleerd, vanaf je eerste keer op een paard tot de laatste keer op een paard.

Ik weet echt wel dat er slecht manege's zijn, maar je denkt nu gelijk dat ALLE manege's zo zijn. En dat is niet zo. Zo heb je ook goede ruiters met eigen paardne en slechte. Verschil moet er zijn. Zo ook rijmogelijkheden voor degene die financieel minder goed bedeeld zijn.

Hier ben ik het voor de volle 100% mee eens!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:27

Ik ben bij lange geen Anky en ik weet heel goed dat ik nog veel moet leren. (heb ik al een paar keer gezegd)

maar de defenitie wat jij zachtjes aansporen vind, vind ik waarschijnlijk al hard aansporen. daar gaat het mij om
en nogmaals logisc, maar dat willen jullie niet inzien.

Ik zal een paar voorbeelden geven hoe ik daar aan kom (beide meiden kwamen van verschillende maneges)

Ik reed toender tijd Kawa, hij was nog niet van mezelf.
En ik moest bij die man veel te veel rijden, te veel paarden.
Dus zou hij er iemand bijzoeken, zodat we het konden verdelen.

oke komt een meid van een jaar of 20.
Veel ervaring, had M gerden op de manege enz.

Kawa was in die tijd het paard wat hel langste zadelmak was (een jaar en L springen) en had bij mij nog nooit gebokt, ook niet bij het zadelmak maken.

Goed dat meisje stapt op, het gaat een paar min. goed, wel een zuur kijkende Kawa
en ineens is hij het beu en gaat bokken totdat ze er naast ligt.
Ze durfde er niet meer terug op, dus ik opgestapt en hij deed niks meer.

Oke, later kwam er nog een meisje
15 jaar.
samen met haar moeder.
ze was erg goed, reed de moeilijke paarden van de manege enz enz.

Zij moest op Lux k, een paard waar ik toen L mee sprong.
Ook nooit een stap verkeerd gezet.
maar van het vorige ongeluk geleerd, dus klikken we haar vast aan de longeer lijn.
Nou wat we toen allemaal te horen kregen zal ik maar niet herhalen...

Oke, stappen ging goed, toen aandraven
en ze geeft teveel been, dus paard schiet in een snelle draf weg.
waarop zij begint te klemmen met haar benen, om er niet af te vallen.
Maar voor het paard was dat alleen harder drijven, dus ze zat direct in galop die steeds harder ging.
Gelukkig zat hij aan de longeerlijn en konden we hem naar binnen halen.

toen kregen we een hoop gescheld dat het dier niet zadelmak was enz.

ik ben toen opgestapt en zo wegereden.
ook ff laten zien dat hij nog kon springen.
Met open mond dropen ze af.

en deze dingen heeft de eigenaar van die stal vaker meegemaakt, maar bij deze 2 stond ikzelf te kijken.

Bij een kennis van me, die een erg braaf paard had (is nu verkocht aan een autistische jongen)
heb ik eens een meisje les gegeven, die al 5 jaar bij de manege reed (weer een andere manege)
echt verschrikkelijk wat die had geleert.
Kon die meid niks aan doen, maar de manege wel.

In al deze voorbeelden kunnen de mieden er niks an doen.
Maar ze worden wel voorgelogen M te zijn, voorgelogen dat dit en dat kunnen.
Maar in de praktijk, op een sportpaard, komen ze ff wat anders uit.
en dat vind ik gemeen van de manege

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:32

oxer schreef:
runningkawa schreef:
en
dat
is waar nu net de hele tijd de discussie misloopt

dan sta je waarschijnlijk gewoon bij de verkeerde manege te kijken, bij ons wordt er gereden met zachte hulpen, natuurlijk nog niet door kinderen van 7 die voor de derde keer op het paard zitten maar wel door de gevorderde ruiters en je wilt nu toch niet gaan beweren dat de bezitters van een eigen paard wel allemaal met zachte hulpen rijden....laat me niet lachen.
Dat zeg ik ook nergens en als je dit hele topic leest, heb ik dat in mijn eerste bericht gezegd
Die vallen bij mij in dezelfde categorie

Beetje of topic?? de topicstartster stelt dat alle manegeruiters niet kunnen rijden nou ik durf wel te zeggen dat die stelling niet voor alle manegeruiters op gaat.
uitzondering bevestig altijd de regel.
En wat ook al vaak is gezegd, ze kunnen best wel talent hebben, maar dat komt er helaas niet uit op de meeste manege paarden.
En leren dan helaas ook niet goed rijden.
Niemand geeft de schuld aan de ruiters.

Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens!! Ik heb met een heel fijn gereden manegepaard ZZ-dressuur gereden en Z-springen, inmiddels werk ik op een africhtings/handelsstal en ik kan je vertellen dat ik hier paarden binnenkrijg die niet half zo goed gereden zijn als de manegepaarden waar ik eerder op heb gereden.
dan heb jij op een uitzonderings manege gereden.
en ja, ik weet wat voor prut er op een africhtingsstal komt.
Van mensen die denken dat ze wel kunnen rijden na 5 jaar manege
en een paard kopen dat te goed is voor hun.
En dan krijg je getrouble.
Kunnen ze ook niks aan de zoen worden immers vals voorgelicht door de manege.
En heb al heel wat mensges en ruiters gezien en daar basseer ik mijn mening op.
en nogmaals (als je het hele topic gelezen zou hebben was in herhaling vallen ook niet nodog) Veel eigen paarden mensen kunnen ook niet goed rijden.
Sommige vinden het wel oke zo.
En dat is dan ook goed.
maar als je dan zo'n stelling plaatst, krijg je daar antwoord op.

Ik ben wel met je eens dat je hier niet uit gaat komen en zoals ik al eerder geroepen heb in dit topic moet je gewoon iedere ruiter op zijn eigen kunnen beoordelen en niet generaliseren.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:33

Als jij aandrukken emt de kuiten hard aandrijven vind?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:34

Ter ondersteuning van het verhaal van RK:
Bij ons zijn op dit moment ponykampen. Als ik als ik klaar ben met rijden de BESTE van de ruitertjes op mijn paard zet om uit te stappen, geef ik EERST uitleg over hoe ik been geef (en dus de waarschuwing dat als ze het te hard doen dat paard over de emmer gaat) en TOCH moet ik ze standaard opvangen want wat zij zachtjes kuit geven noemen, noem ik een rotschop...

Hiermee heb ik niet gezegd dat manegeruiters slechte ruiters zijn. Wel dat een heleboel maneges eens kritisch naar hun instructeurs en 'lesmateriaal' zouden moeten kijken.
De basis leer je op een manege op een manegepaard. Als je verder wilt, ben je in het grootste deel van de gevallen aangewezen op een privepaard en liefst ook priveles.

PS Het paard waar ik over praat is mijn Fjord. Op mijn jonge Arabier durf ik niemand anders te laten. Is dat raar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:35

Dat kan te hard zijn ja
Dat meisje dat klemde omdat hij hard aandraafde, dat zag je ook niet goed, toch was het teveel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:36

idd Sonja, jij legt alleen wat netter uit dan ik.

Owja, wij hadden er ook bijgezegt dat een sportpaard anders is qua hulpen als een manege of ander begnnerspaard.
maar dat snappen ze dan niet, want een paard is een paard

horsies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:38

runningkawa schreef:
Ik ben bij lange geen Anky en ik weet heel goed dat ik nog veel moet leren. (heb ik al een paar keer gezegd)

maar de defenitie wat jij zachtjes aansporen vind, vind ik waarschijnlijk al hard aansporen. daar gaat het mij om
en nogmaals logisc, maar dat willen jullie niet inzien.

No offence hoor maar hoe kan jij nou zo zeker weten dat wat ik zachtjes aansporen vind bij jou onder hard aansporen valt. Je kent me helemaal niet en je weet ook niet hoe ik rij

Ik zal een paar voorbeelden geven hoe ik daar aan kom (beide meiden kwamen van verschillende maneges)

Ik reed toender tijd Kawa, hij was nog niet van mezelf.
En ik moest bij die man veel te veel rijden, te veel paarden.
Dus zou hij er iemand bijzoeken, zodat we het konden verdelen.

oke komt een meid van een jaar of 20.
Veel ervaring, had M gerden op de manege enz.

Kawa was in die tijd het paard wat hel langste zadelmak was (een jaar en L springen) en had bij mij nog nooit gebokt, ook niet bij het zadelmak maken.

Goed dat meisje stapt op, het gaat een paar min. goed, wel een zuur kijkende Kawa
en ineens is hij het beu en gaat bokken totdat ze er naast ligt.
Ze durfde er niet meer terug op, dus ik opgestapt en hij deed niks meer.

Oke, later kwam er nog een meisje
15 jaar.
samen met haar moeder.
ze was erg goed, reed de moeilijke paarden van de manege enz enz.

Zij moest op Lux k, een paard waar ik toen L mee sprong.
Ook nooit een stap verkeerd gezet.
maar van het vorige ongeluk geleerd, dus klikken we haar vast aan de longeer lijn.
Nou wat we toen allemaal te horen kregen zal ik maar niet herhalen...

Oke, stappen ging goed, toen aandraven
en ze geeft teveel been, dus paard schiet in een snelle draf weg.
waarop zij begint te klemmen met haar benen, om er niet af te vallen.
Maar voor het paard was dat alleen harder drijven, dus ze zat direct in galop die steeds harder ging.
Gelukkig zat hij aan de longeerlijn en konden we hem naar binnen halen.

toen kregen we een hoop gescheld dat het dier niet zadelmak was enz.

ik ben toen opgestapt en zo wegereden.
ook ff laten zien dat hij nog kon springen.
Met open mond dropen ze af.

en deze dingen heeft de eigenaar van die stal vaker meegemaakt, maar bij deze 2 stond ikzelf te kijken.

Bij een kennis van me, die een erg braaf paard had (is nu verkocht aan een autistische jongen)
heb ik eens een meisje les gegeven, die al 5 jaar bij de manege reed (weer een andere manege)
echt verschrikkelijk wat die had geleert.
Kon die meid niks aan doen, maar de manege wel.

In al deze voorbeelden kunnen de mieden er niks an doen.
Maar ze worden wel voorgelogen M te zijn, voorgelogen dat dit en dat kunnen.
Maar in de praktijk, op een sportpaard, komen ze ff wat anders uit.
en dat vind ik gemeen van de manege

Dus als ik het nou goed begrijp ga jij af op jouw ervaring met 3 meiden van drie verschillende manege's en daar hang je zo'n negatief verhaal aan op .
Even voor alle duidelijkheid hoor er zijn duizenden manege's en nog veel meer mensen die op een manege rijden lijkt me niet echt een goede steekproef ha ha ha dit onderzoek is bij deze niet erg betrouwbaar verklaart

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:41

Ik druk alleen mijn kuiten aan als ik aandrijf ja, ik heb een tijd op ene privepaard gereden en bij dat paard was dat niet genoeg en ik kan je zeggen, die was aardig gevoelig hoor. (fjord x welsh)

horsies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:41

runningkawa schreef:
idd Sonja, jij legt alleen wat netter uit dan ik.

Owja, wij hadden er ook bijgezegt dat een sportpaard anders is qua hulpen als een manege of ander begnnerspaard.
maar dat snappen ze dan niet, want een paard is een paard

Een goed gereden manegepaard of recreatiepaard is qua hulpen hetzelfde als een sportpaard.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:42

Maar kawa, zoals ik het nu hier eens lees, denk jij dat je de enige bent die kan rijden. Verder ga ik mee met horsies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:43

nee niet over 3 maneges
maar ff 3 duidelijke voorbeelden wat ik bedoel.
Ben ondertussen wel op heeeeel wat meer plaatsen geweest, maar nergens heb ik het anders gezien.
Dus ja, ik geef toe dat ik het opvallend vind dat alle bokkers op wel goede plaatsen rijden.. (ja ik weet het ik klink weer arrogant, maar bedoel het niet zo)

en nee, ik weet niet hoe je drijft
Maar heb dan idem ervaring als Sonja en al die andere die hier zo reageren.
Hoe kan het dan dat wij allemaal mensen treffen die zeggen zacht te drijven, maar allemaal ervaren wij dat het toch net te hard is?
Hoe kan dat dan?
En we komen allemaal uit andere regio's...

en ja ik ben de neigige die goed rijd, als je het zo wil lezen..prima
ow ja en sonja kan ook als enigste goed rijde en desiree en Urielle en wie hadden we nog meer hier die hetzelfde zeggen
wij zijn allemal anky

gaap