Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_Sisi

Re: Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:35

Ik zeg niet dat een manege ruiter zo met een Z paard weg kan rijden, ik zeg alleen dat niet alle manegeruiters zo zijn als jij in je openingspost beschrijft. :)

En niet iedere manege geeft les zoals jullie beschrijven en het is jammer dat jullie er wel zo over denken.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:01

@ Juul: ja daar heb je gelijk in. Ik had vroeger ook een paardje die goed aan de hulpen stond op de manege, maar daar reed alleen 1 vrouw op, verder niemand (manege was net gestart, nogal uitzonderlijke situatie natuurlijk). Maar datzelfde paard loopt nu met kindertjes. Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat de manegepaarden verschillen. Maar je begrijpt toch wel dat ik niet tegenover je sta wat betreft dit onderwerp?

@ Japeloup: oké leuk om wat uit de praktijk te horen. Kan me goed voorstellen dat dit idd zo gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:20

Ja dat snap ik! Maar het ging er even om dat er zóveel over 1 kam wordt geschoren, niet alleen door jou :) Ik heb bijvoorbeeld ook op een manege gereden waar bijna alle paarden 'afgestompt' waren, en nu rijd ik alweer jaren op een manege waar bijna alleen maar handelspaarden meelopen, die ook vaak snel weer doorverkocht worden. Daar zit vanalles tussen, van pas ingereden tot oud, en van kipmak tot onwijs heet, van paarden die nog bijna niks kennen, tot paarden die Z hebben gelopen. Daar zit toch wel een heel groot verschil in qua maneges. En ik kom ook regelmatig op een andere manege waar ze juist weer best selectief zijn in welke paarden ze kiezen voor de lessen, en daar zit ook voor elk wat wils tussen, maar die zijn wel over het algemeen iig betrouwbaar.

Het paard waar ik nu zelf elke week mee les is een 20 jarige, die vroeger Z heeft gelopen. Heerlijk dier, die loopt met beginners rustig zijn rondjes, en ik kan er heerlijk mee dressuren. Dan is het een heel ander paard ineens. Duurde even voordat ik de knopjes had gevonden, want die zaten natuurlijk best diep weggestopt omdat hij de laatste jaren bijna alleen nog beginnerslessen liep, maar inmiddels gaat het toch best lekker! En dat is ook wat ik nou juist zo leuk vind aan manegepaarden. Wat ze ooit gekund hebben zit vaak diep weggestopt, maar als het je na veel geduld lukt om het eruit te halen is dat toch echt wel leuk om mee te maken. En sowieso, dat je een paard ontspannener op stal kunt zetten, dan dat hij eruit kwam, dat geeft ook al een hoop voldoening! Zeker met manegepaarden, die alles maar op hun rug meesjouwen de hele dag.

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:09

Juul schreef:
En dat is ook wat ik nou juist zo leuk vind aan manegepaarden. Wat ze ooit gekund hebben zit vaak diep weggestopt, maar als het je na veel geduld lukt om het eruit te halen is dat toch echt wel leuk om mee te maken. En sowieso, dat je een paard ontspannener op stal kunt zetten, dan dat hij eruit kwam, dat geeft ook al een hoop voldoening! Zeker met manegepaarden, die alles maar op hun rug meesjouwen de hele dag.

Amen! _/-\o_ Zo herkenbaar!

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:14

Je weet dan dat je goed gereden hebt omdat je iets voor elkaar hebt gekregen dat niet vanzelfsprekend is :j

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:24

kirrepir schreef:
Juul schreef:
En dat is ook wat ik nou juist zo leuk vind aan manegepaarden. Wat ze ooit gekund hebben zit vaak diep weggestopt, maar als het je na veel geduld lukt om het eruit te halen is dat toch echt wel leuk om mee te maken. En sowieso, dat je een paard ontspannener op stal kunt zetten, dan dat hij eruit kwam, dat geeft ook al een hoop voldoening! Zeker met manegepaarden, die alles maar op hun rug meesjouwen de hele dag.

Amen! _/-\o_ Zo herkenbaar!

Inderdaad heel erg herkenbaar!

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:34

Trice schreef:
Juul schreef:

Inderdaad heel erg herkenbaar!

Het is zeker vaak dat manege paarden vroeger wel heel wat hebben verricht gehad. Maar doordat ze in het manege circuit zijn terecht gekomen, kunnen ze het niet meer volbrengen. Wat wil je de ene praat in het engels, de andere in het frans, om nog maar van de rest te zwijgen, terwijl je paard "paards spreekt". als je begrijpt wat ik bedoel bij deze uitdrukking: elke ruiter rijdt anders, hoe kan je paard je dan nog volledig verstaan

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:48

en daar ligt de kunst van ruiter en instructie: de taal van het paard leren spreken!!

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:02

_Natasja_ schreef:
en daar ligt de kunst van ruiter en instructie: de taal van het paard leren spreken!!

Dat is zeker
hoe goed men het ook probeerd, alles zal wel iets verschillen, al is het door de lengte van de benen

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:07

Afbeelding

wat vinden jullie van dit paardje?
is normaliter een sjokker 1e klasse, ideaal beginners en bange ruiters paard, wordt gebruikt bij gehandicapten en sterrenkijker ereklasse

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:42

ik zie een paard met binnenstelling die zo scheef als wat loopt??

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:51

Ik heb het topic doorgelezen en zie dat veel meiden de paarden of instructrises de schuld geven van het niet goed rijden. Ik heb het idee dat manegeruiters 'Het gevoel' missen. Dat is ook moeilijk als je een keertje in de week rijdt. Mensen met een eigen paard voelen vaak binnen 5 minuten in wat voor bui hun paard die dag is. Meestal zelfs al met poetsen. Bij een slechte bui hou je de oefeningen wat makkelijker en met een goede bui ga je wat verder in je trainingen. Maar manegeruiters hebben die mogelijkheid gewoon niet. Dat is best jammer. Want het belangrijkste van het paardrijden is het begrijpen waarom een paard iets niet doet. Vaak ligt het aan jezelf. Bij manege paarden is dit moeilijk omdat daar veel verschillende mensen opzitten. Maar we zijn bijna allemaal op een manege begonnen, dus met deze meisjes gaat het ook vast wel goedkomen.

aerdenhout1 schreef:
Ik blijf me steeds weer verbazen over het niveau van de manege ruiters.
Sinds een week heb ik een hele leuke meid voor een van mijn paarden om te rijden.
Meisje rijd al 7 jaar op een manege en kon, ook volgens moeder, echt alle paarden fijn rijden.
Mooi nagevelijk, reed zij gangen enz. enz.
Maar het was weer hetzelfde liedje, paard nagevelijk rijden was...teugels strak en naar voren.
Het gevoel van het echte nageven was zoals gewoonlijk weer nergens te bekennen.
En dat zijn mijn paarden niet gewend, dus dan gaat het mis. Ze blijven wel braaf, maar het heeft dan niets met het "echte" rijden te maken natuurlijk.
Nu wil dit meisje graag leren, dus die komt er wel met wat prive lesjes, maar eigenlijk is het 7 jaar weggegooid geld vind ik.
En dit is niet een op zich staand geval, ik kom het keer op keer weer tegen.
Meer mensen met die ervaring?

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 07:51

maxxlover schreef:
Ik heb het topic doorgelezen en zie dat veel meiden de paarden of instructrises de schuld geven van het niet goed rijden. Ik heb het idee dat manegeruiters 'Het gevoel' missen. Dat is ook moeilijk als je een keertje in de week rijdt. Mensen met een eigen paard voelen vaak binnen 5 minuten in wat voor bui hun paard die dag is. Meestal zelfs al met poetsen. Bij een slechte bui hou je de oefeningen wat makkelijker en met een goede bui ga je wat verder in je trainingen. Maar manegeruiters hebben die mogelijkheid gewoon niet. Dat is best jammer. Want het belangrijkste van het paardrijden is het begrijpen waarom een paard iets niet doet. Vaak ligt het aan jezelf. Bij manege paarden is dit moeilijk omdat daar veel verschillende mensen opzitten. Maar we zijn bijna allemaal op een manege begonnen, dus met deze meisjes gaat het ook vast wel goedkomen.

Ik geef zeer zeker geen schuld aan de paarden, van elk paard kun je leren. Maar een instructrice kan een les maken of breken, zowel voor mensen met eigen paarden als manegeklanten. Als zij het gevoel niet ervoor hebben, hoe kunnen ze dat dan overbrengen op de ruiter?
Zo kende ik een meisje dat les kreeg van een man. Zo leerde hij ze op hun paard te stappen, in een krulletje te dwingen en dan flink met de sporen bij te schoppen omdat het paard niet meer voorwaarts ging. Mensen met een eigen paard gaan er dan al snel vanuit dat deze man weet waar hij het over heeft en trainen op deze destructieve manier verder.
Dan leer ik toch liever op een manege waar dat het aan de teugel rijden of het eventuele krulletje niet het belangrijkste van de les is, maar dat je paard aan het einde van de les goed los is, en dus de oefeningen ook beter uitvoert.

En wat betreft de bui van een paard niet kunnen aanvoelen bij manegeklanten... Er zullen vast genoeg zijn waarbij dat gevoel inderdaad mist. Maar er zijn er ook zeker genoeg die het wél aanvoelen. En ja, zelfs met 1 x per week rijden. En ook een manege ruiter kan hier op inspelen tijdens het rijden en begrijpt ook waarom bepaalde oefeningen niet lukken. Ook hier is een instructeur/trice van belang, zij moeten toch kunnen uitleggen waarom bepaalde dingen niet gaan zoals het normaal hoort te gaan. Als deze niks vertellen, zal de ruiter nooit leren. En dat geldt voor zowel mensen met eigen paarden als manegeklanten.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 07:55

ponylies schreef:
ik zie een paard met binnenstelling die zo scheef als wat loopt??

Oh, ik dacht dat ik net een volte aan het inzetten was.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 08:04

@ Natasja: waarom die foto?

Ik ben het helemaal met Maxxlover eens: manegeruiters hebben gewoon minder mogelijkheden dan mensen met eigen paarden. Dus is het logisch dat ze op bepaalde gebieden minder gevoel hebben voor dingen. En idd, zijn we niet allemaal zo begonnen?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 08:06

Juul schreef:
Ik snap het trouwens ook niet zo goed aerdenhout, want je hebt zelf een stal met naar eigen zeggen 'manegepaarden' (staat zo op je website). Het enige 'verschil' is misschien dat jij de paarden enkel in half pension verhuurt. Maar dus wel aan manegeruiters. Want ze rijden op jouw manegepaarden. Dan heb je toch zelf ook een manege? Wat is dan het verschil met jouw manege, en andere maneges? Want jouw manege is namelijk trouwens ook echt niet de enige manege die paarden in halfpension verhuurt....

Ik ben jarenlang een manege geweest en er mee gestopt omdat de mentaliteit zo veranderde. Kwamen ze vroeger het paard uitgebreid poetsen, nu moest het paard klaar staan. Na het rijden was er nooit tijd om eens te kijken naar andere lessen, want dan moesten ze weer naar een andere sport.En natuurlijk waren er ook de " echte" paarden meisjes,maar die kwamen dan ook veel verder dan de ruiters die 1 uurtje per week een rondje op een paard gingen zitten.
Dus wat sommige ook al zeiden, als je er zelf moeite voor doet kom je ook wel verder.
De paarden die nu in 1/2 pension staan worden inderdaad gereden door manege ruiters, al kan je ze nu geen echte manegeruiters meer noemen. Groepslessen hebben we niet meer, dus deze meiden krijgen prive les en dan natuurlijk altijd op hun verzorg paard, wat ook al een heel stuk helpt om het "gevoel" te krijgen. Wat zeker helpt is dat ze een paar keer per week zelf moeten rijden, dus geen les en problemen zelf op zien te lossen.Natuurlijk ben ik altijd in de buurt en schreeuw af en toe eens iets als ik zie dat er ergens iets echt fout gaat.
Ze rijden wel af en toe op elkaars paarden wat soms heel verhelderend kan zijn.
Wat betreft het rijden op een van de paarden hier, dat je eerst moet wennen aan een paard is onzin. Op een manege rij je ook vaak genoeg op een nieuw paard. Natuurlijk zal je niet meteen de sterren van de hemel rijden, maar als je kan rijden dan rij je ze in elk geval netjes nagevelijk en voorwaarts.En krijg je ze...mits je de juiste hulpen tenminste geeft....ook in galop.

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 08:09

MeFlower schreef:
@ Natasja: waarom die foto?

Ik ben het helemaal met Maxxlover eens: manegeruiters hebben gewoon minder mogelijkheden dan mensen met eigen paarden. Dus is het logisch dat ze op bepaalde gebieden minder gevoel hebben voor dingen. En idd, zijn we niet allemaal zo begonnen?

Er zijn mensen die geluk hadden doordat er iemand in de familie, vrienden of kennissen paarden hadden. En zo een beetje het manege gebeuren omzeild hebben. Wat bij mij het geval was.
Ik heb maar een klein jaartje op een manege gereden gehad, puur omdat de kinderen van men moeder haar vriend toen ook daar reden. anders zou ik het nooit hebben gedaan gehad.

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:58

MeFlower schreef:

mooi verwoord, ben het hier ook mee eens. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:06

aerdenhout1 schreef:
[naam] schreef:
Ik snap het trouwens ook niet zo goed aerdenhout, want je hebt zelf een stal met naar eigen zeggen 'manegepaarden' (staat zo op je website). Het enige 'verschil' is misschien dat jij de paarden enkel in half pension verhuurt. Maar dus wel aan manegeruiters. Want ze rijden op jouw manegepaarden. Dan heb je toch zelf ook een manege? Wat is dan het verschil met jouw manege, en andere maneges? Want jouw manege is namelijk trouwens ook echt niet de enige manege die paarden in halfpension verhuurt....

Ik ben jarenlang een manege geweest en er mee gestopt omdat de mentaliteit zo veranderde. Kwamen ze vroeger het paard uitgebreid poetsen, nu moest het paard klaar staan. Na het rijden was er nooit tijd om eens te kijken naar andere lessen, want dan moesten ze weer naar een andere sport.En natuurlijk waren er ook de " echte" paarden meisjes,maar die kwamen dan ook veel verder dan de ruiters die 1 uurtje per week een rondje op een paard gingen zitten.
Dus wat sommige ook al zeiden, als je er zelf moeite voor doet kom je ook wel verder.
De paarden die nu in 1/2 pension staan worden inderdaad gereden door manege ruiters, al kan je ze nu geen echte manegeruiters meer noemen. Groepslessen hebben we niet meer, dus deze meiden krijgen prive les en dan natuurlijk altijd op hun verzorg paard, wat ook al een heel stuk helpt om het "gevoel" te krijgen. Wat zeker helpt is dat ze een paar keer per week zelf moeten rijden, dus geen les en problemen zelf op zien te lossen.Natuurlijk ben ik altijd in de buurt en schreeuw af en toe eens iets als ik zie dat er ergens iets echt fout gaat.
Ze rijden wel af en toe op elkaars paarden wat soms heel verhelderend kan zijn.
Wat betreft het rijden op een van de paarden hier, dat je eerst moet wennen aan een paard is onzin. Op een manege rij je ook vaak genoeg op een nieuw paard. Natuurlijk zal je niet meteen de sterren van de hemel rijden, maar als je kan rijden dan rij je ze in elk geval netjes nagevelijk en voorwaarts.En krijg je ze...mits je de juiste hulpen tenminste geeft....ook in galop.

Maar kan jij dan juist niet degene zijn die iets kan veranderen aan de mentaliteit? Of was je bang daardoor klanten te verliezen? Want je kan als manegehouder bijvoorbeeld wel als regel stellen dat er goed gepoetst moet worden voor de les, cursussen verzorging en omgang geven, en ga zo maar door. Op die manier krijg jij gemotiveerde leerlingen, en blijft het voor jezelf ook leuk. Als het makkelijk kan zullen veel mensen ook de makkelijke weg kiezen (even een zadeltje erop en hobbelen maar), maar als jij ze uitdaagt om er meer van te maken, wie weet waar je dan komt. Op de manege waar ik vast rijd let niemand erop of je wel poetst, maar op de manege waar ik af en toe kom wordt je er meteen op aangesproken als er nog een strootje in de staart zit bij wijze van. En de mentaliteit is daar ook echt wel anders. En natuurlijk zullen mensen die écht niet willen leren een andere manege opzoeken waar ze mogen hobbelen, maar mensen die er gewoon nooit aan gedacht hebben dat er meer bij komt kijken kun je een heleboel bijbrengen, ook gevoel voor paarden en paardrijden.....

Maar ik denk ook echt dat gevoel iets is wat je moet wíllen krijgen, dat komt niet vanzelf als je maar vaak genoeg op een paard stapt.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 15:32

Ik herken die mentaliteit niet, want ik reed 10 jaar geleden op een manege. Ik ben zo iemand die super veel geluk heeft gehad: de manege was nog maar amper begonnen met een 'boer' die het eigenlijk allemaal wel best vond. Daardoor had iedereen z'n eigen paardje....want meer mensen waren er niet. We mochten ook buiten de lessen om rijden. Ik mocht maar 2 keer in de week van mn ouders ivm school, maar er waren er dus bij die elke dag een paard reden. Deze situatie op een manege is natuurlijk uitzonderlijk, maar ik heb er erg van genoten en achteraf zie ik pas hoe veel ruimte we kregen. De betreffende manege is nu overgenomen door een ander, maar dat was net rond de tijd dat ik er weg ging. Misschien niet toevallig, want toen veranderde er een heleboel.
Ik ben ook zo iemand die super veel geluk heeft met een oom die Friese paarden houdt. Daar ben ik toen verder gegaan, ook met lessen bij een vereniging en later privéles.

Wat ik graag nog kwijt wil ter bemoediging van manegeruiters is dit:
Toen ik nog op de manege reed (ongeveer 14 jaar was ik toen, nu 8 jaar geleden) zei onze instructrice: Jullie moeten gewoon eens meedoen met een wedstrijd hier in de buurt, want volgens mij rijden jullie gemakkelijk met hen mee met deze manegepaarden (die we overigens, zie bovenstaande, vaak alleen of met z'n tweeën reden hè...). Ik heb toen 2 keer meegedaan met de zogenaamde gemeentekampioenschappen waarvoor je geen startkaart nodig had. De 1e keer werd ik algemeen kampioen bij de groene paarden (1e bij springen en 1e bij dressuur) en de 2e keer dressuurkampioen groene paarden (springen 2e). Groen is natuurlijk heel laag niveau, maar ik reed tegen mensen met eigen paarden en die reed ik er dus vrijwel allemaal af.....
Oordeel dus idd niet te snel.

AnneBinky17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:18

parador schreef:
AnneBinky17 schreef:
soms kan je niet anders dan op een manege rijden
ik krijg binnenkort een bijrij paardje ik hoop dat ik dan wat meer kan leren
want inderdaad, op een manege rijden is weg gegooid geld
maar ik heb geen andere keus :(:)

krijg je dan ook les??

ja tuurlijk :')

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:37

dit is niet heel normaal en ook niet tuurlijk.....er zijn heel veel mensen ( ook bij mij op stal) die met hun eigen paard/pony geen les hebben

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 15:05

ik denk dat zij bedoelt dat ze geen eigen of bijrijd/verzorgpaard tot haar beschikking heeft (of had) en daarom maar op een manege gaat lessen, om te kunnen blijven paardrijden.. correct me if im wrong :)

birte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:32

ik heb ze ook zat meegemaakt, ik heb zelf het geluk gehad dat ik altijd pony's van mijn ouders kreeg maar dan nam ik wel eens een vriendin mee die dan al jaren op de manege reed en die mog dan even op mijn pony en nog geen 2 tellen later lag die gene er al weer af, grootste probleem was dat mijn pony's aan het been waren en hun niet beter weten dan je geeft een schop en hij gaat voor uit ja dan zit die van mij wel in galop :o

wij hebben hier wel een tijd een 'boer' gehad die dan een paar pony's had en daar kon je dan rijden en als je goed genoeg was, maar je ouders wilde geen pony betalen dan mocht je met een pony van hem op de plaatselijke ponyclub. Ook zocht hij een pony voor je als je ouders er wel 1 wilde kopen, zo kon je hem een tijd proberen voordat de pony ook gekocht werd.

dit vond ik altijd een heel goed iets aangezien het vaak de ouders zijn die er helemaal geen verstand van hebben en dus in het ergste geval met een wilde pony thuis komen waar het kind niets mee kan.

helaas heeft deze beste man een ernstig ongeluk gehad en is dit gestopt

maar sinds een tijd is er iemand anders op deze wijze weer begonnen en wel mijn prive instuctice, dit voorkomt wel het echte gepluk waar ts het overheeft.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 16:46

Juul geloof mij, van alles gedaan om de kindjes te motiveren, maar je hebt ook te maken met ouders he!
Als ze ouder worden krijg je de vriendjes en het uitgaan, en dan de kindjes. wat wel heel leuk is is dat er af en toe een oud leerling terug komt waar het dan weer bij gaat kriebelen, of de kinderen van die persoon willen gaan rijden.