En niet iedere manege geeft les zoals jullie beschrijven en het is jammer dat jullie er wel zo over denken.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Ik heb bijvoorbeeld ook op een manege gereden waar bijna alle paarden 'afgestompt' waren, en nu rijd ik alweer jaren op een manege waar bijna alleen maar handelspaarden meelopen, die ook vaak snel weer doorverkocht worden. Daar zit vanalles tussen, van pas ingereden tot oud, en van kipmak tot onwijs heet, van paarden die nog bijna niks kennen, tot paarden die Z hebben gelopen. Daar zit toch wel een heel groot verschil in qua maneges. En ik kom ook regelmatig op een andere manege waar ze juist weer best selectief zijn in welke paarden ze kiezen voor de lessen, en daar zit ook voor elk wat wils tussen, maar die zijn wel over het algemeen iig betrouwbaar. Juul schreef:En dat is ook wat ik nou juist zo leuk vind aan manegepaarden. Wat ze ooit gekund hebben zit vaak diep weggestopt, maar als het je na veel geduld lukt om het eruit te halen is dat toch echt wel leuk om mee te maken. En sowieso, dat je een paard ontspannener op stal kunt zetten, dan dat hij eruit kwam, dat geeft ook al een hoop voldoening! Zeker met manegepaarden, die alles maar op hun rug meesjouwen de hele dag.
Zo herkenbaar!
kirrepir schreef:Juul schreef:En dat is ook wat ik nou juist zo leuk vind aan manegepaarden. Wat ze ooit gekund hebben zit vaak diep weggestopt, maar als het je na veel geduld lukt om het eruit te halen is dat toch echt wel leuk om mee te maken. En sowieso, dat je een paard ontspannener op stal kunt zetten, dan dat hij eruit kwam, dat geeft ook al een hoop voldoening! Zeker met manegepaarden, die alles maar op hun rug meesjouwen de hele dag.
Amen!Zo herkenbaar!
Trice schreef:Juul schreef:En dat is ook wat ik nou juist zo leuk vind aan manegepaarden. Wat ze ooit gekund hebben zit vaak diep weggestopt, maar als het je na veel geduld lukt om het eruit te halen is dat toch echt wel leuk om mee te maken. En sowieso, dat je een paard ontspannener op stal kunt zetten, dan dat hij eruit kwam, dat geeft ook al een hoop voldoening! Zeker met manegepaarden, die alles maar op hun rug meesjouwen de hele dag.
Inderdaad heel erg herkenbaar!
aerdenhout1 schreef:Ik blijf me steeds weer verbazen over het niveau van de manege ruiters.
Sinds een week heb ik een hele leuke meid voor een van mijn paarden om te rijden.
Meisje rijd al 7 jaar op een manege en kon, ook volgens moeder, echt alle paarden fijn rijden.
Mooi nagevelijk, reed zij gangen enz. enz.
Maar het was weer hetzelfde liedje, paard nagevelijk rijden was...teugels strak en naar voren.
Het gevoel van het echte nageven was zoals gewoonlijk weer nergens te bekennen.
En dat zijn mijn paarden niet gewend, dus dan gaat het mis. Ze blijven wel braaf, maar het heeft dan niets met het "echte" rijden te maken natuurlijk.
Nu wil dit meisje graag leren, dus die komt er wel met wat prive lesjes, maar eigenlijk is het 7 jaar weggegooid geld vind ik.
En dit is niet een op zich staand geval, ik kom het keer op keer weer tegen.
Meer mensen met die ervaring?
maxxlover schreef:Ik heb het topic doorgelezen en zie dat veel meiden de paarden of instructrises de schuld geven van het niet goed rijden. Ik heb het idee dat manegeruiters 'Het gevoel' missen. Dat is ook moeilijk als je een keertje in de week rijdt. Mensen met een eigen paard voelen vaak binnen 5 minuten in wat voor bui hun paard die dag is. Meestal zelfs al met poetsen. Bij een slechte bui hou je de oefeningen wat makkelijker en met een goede bui ga je wat verder in je trainingen. Maar manegeruiters hebben die mogelijkheid gewoon niet. Dat is best jammer. Want het belangrijkste van het paardrijden is het begrijpen waarom een paard iets niet doet. Vaak ligt het aan jezelf. Bij manege paarden is dit moeilijk omdat daar veel verschillende mensen opzitten. Maar we zijn bijna allemaal op een manege begonnen, dus met deze meisjes gaat het ook vast wel goedkomen.
Juul schreef:Ik snap het trouwens ook niet zo goed aerdenhout, want je hebt zelf een stal met naar eigen zeggen 'manegepaarden' (staat zo op je website). Het enige 'verschil' is misschien dat jij de paarden enkel in half pension verhuurt. Maar dus wel aan manegeruiters. Want ze rijden op jouw manegepaarden. Dan heb je toch zelf ook een manege? Wat is dan het verschil met jouw manege, en andere maneges? Want jouw manege is namelijk trouwens ook echt niet de enige manege die paarden in halfpension verhuurt....
MeFlower schreef:@ Natasja: waarom die foto?
Ik ben het helemaal met Maxxlover eens: manegeruiters hebben gewoon minder mogelijkheden dan mensen met eigen paarden. Dus is het logisch dat ze op bepaalde gebieden minder gevoel hebben voor dingen. En idd, zijn we niet allemaal zo begonnen?
MeFlower schreef:Ik ben het helemaal met Maxxlover eens: manegeruiters hebben gewoon minder mogelijkheden dan mensen met eigen paarden. Dus is het logisch dat ze op bepaalde gebieden minder gevoel hebben voor dingen. En idd, zijn we niet allemaal zo begonnen?
aerdenhout1 schreef:[naam] schreef:Ik snap het trouwens ook niet zo goed aerdenhout, want je hebt zelf een stal met naar eigen zeggen 'manegepaarden' (staat zo op je website). Het enige 'verschil' is misschien dat jij de paarden enkel in half pension verhuurt. Maar dus wel aan manegeruiters. Want ze rijden op jouw manegepaarden. Dan heb je toch zelf ook een manege? Wat is dan het verschil met jouw manege, en andere maneges? Want jouw manege is namelijk trouwens ook echt niet de enige manege die paarden in halfpension verhuurt....
Ik ben jarenlang een manege geweest en er mee gestopt omdat de mentaliteit zo veranderde. Kwamen ze vroeger het paard uitgebreid poetsen, nu moest het paard klaar staan. Na het rijden was er nooit tijd om eens te kijken naar andere lessen, want dan moesten ze weer naar een andere sport.En natuurlijk waren er ook de " echte" paarden meisjes,maar die kwamen dan ook veel verder dan de ruiters die 1 uurtje per week een rondje op een paard gingen zitten.
Dus wat sommige ook al zeiden, als je er zelf moeite voor doet kom je ook wel verder.
De paarden die nu in 1/2 pension staan worden inderdaad gereden door manege ruiters, al kan je ze nu geen echte manegeruiters meer noemen. Groepslessen hebben we niet meer, dus deze meiden krijgen prive les en dan natuurlijk altijd op hun verzorg paard, wat ook al een heel stuk helpt om het "gevoel" te krijgen. Wat zeker helpt is dat ze een paar keer per week zelf moeten rijden, dus geen les en problemen zelf op zien te lossen.Natuurlijk ben ik altijd in de buurt en schreeuw af en toe eens iets als ik zie dat er ergens iets echt fout gaat.
Ze rijden wel af en toe op elkaars paarden wat soms heel verhelderend kan zijn.
Wat betreft het rijden op een van de paarden hier, dat je eerst moet wennen aan een paard is onzin. Op een manege rij je ook vaak genoeg op een nieuw paard. Natuurlijk zal je niet meteen de sterren van de hemel rijden, maar als je kan rijden dan rij je ze in elk geval netjes nagevelijk en voorwaarts.En krijg je ze...mits je de juiste hulpen tenminste geeft....ook in galop.