Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:41

niet dom hoor,gewoon vragen. maar om welke proef gaat het?dan lees ik m ff door

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:14

als ik zo lees lijkt het de F4 proef?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:20

Inderdaad... De jury wil dan graag het verschil zien tussen het ronde van de grote volte en het rechte van de wending.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:58

even een vraagje, vandaag wedstrijd gahad, en heb me puntje, dus helemaal blij. Maar wat mij heel erg stoorde waren mijn laarzen. Die ben ik niet gewend (alleen bij wedstrijd). normaal rijd ik met jotphurs (of hoe je het dan ook schrijft) met chaps. is dat ook toegestaan bij een fnrs wedstrijd? Of krijg je daar aftrek voor?

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:01

LaukeB schreef:
even een vraagje, vandaag wedstrijd gahad, en heb me puntje, dus helemaal blij. Maar wat mij heel erg stoorde waren mijn laarzen. Die ben ik niet gewend (alleen bij wedstrijd). normaal rijd ik met jotphurs (of hoe je het dan ook schrijft) met chaps. is dat ook toegestaan bij een fnrs wedstrijd? Of krijg je daar aftrek voor?

Hoi,
Je mag wel degelijk met joppurs rijden als je maar chaps draagt zonder franje

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:07

Wedstrijdreglement FNRS-ruiteropleidingen
(per: maart 2009)
FNRS-ruiters:
Algemeen
Artikel 1
Kledingvoorschriften van de ruiter:
a. Het veiligheidshoofddeksel dient CE-EN 1384 gekeurd te zijn (ook verplicht bij het
losrijden of inspringen).
b. Rij-jasje + plastron/stropdas + witte blouse + witte handschoenen + witte rijbroek
(compleet wedstrijdtenue), of manegesweater/ manegebodywarmer / effen sweater /
witte blouse met lange mouwen + rijbroek.
c. Bij het officiële wedstrijdtenue zijn witte handschoenen verplicht. Bij het andere tenue
zijn handschoenen niet verplicht, maar indien men ze wel draagt, dienen deze wit te
zijn.
d. Rijlaarzen, rubber of leer of jodphurschoenen in combinatie met minichaps (zonder
franjes).
e. De maximale toegestane lengte karwats is 75 cm, een dressuurzweep voor pony’s
mag maximaal 100 cm en voor paarden 130 cm lang zijn, inclusief slag. Bij caprilliproeven
is alleen de karwats van maximaal 75 cm toegestaan.
f. Ruiters die deelnemen aan de FNRS proevendagen dienen vóór het rijden van de
proef hun (geldige) Ruiterpaspoort in te leveren bij het secretariaat.
g. Het Ruiterpaspoort is vanaf de aanvraagdatum voor één jaar geldig.
h. Na het eerste jaar is het Ruiterpaspoort geldig vanaf het plaatsen van de jaarzegel
voor het nieuwe jaar en nadat de manegehouder zijn bedrijfsstempel over de
jaarzegel heeft geplaatst.
i. Indien de deelnemer niet aan sub a t/m h van dit artikel voldoet, kan er niet gestart
worden door de betreffende ruiter.
j. Overmatig of verkeerd gebruik van zweep/karwats/teugels en/of sporen wordt
bestraft met een waarschuwing. Na één waarschuwing volgt uitsluiting.
Artikel 2
a. Het paard dient te zijn opgetoomd met een deugdelijk, goed passend en in
behoorlijke staat van onderhoud verkerend zadel, hoofdstel en bit (trensoptoming).
b. Beenbeschermers, sporen en hulpteugels (mits goed afgesteld), zijn alleen
toegestaan met toestemming van de manegehouder.
c. Vanaf proef F12 is alleen het gebruik van een martingaal (mits goed afgesteld)
toegestaan.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:32

oke heel erg bedankt, volgende keer dan maar met chaps rijden ;) . Laarzen waren al bijna te klein dus gaan de verkoop in. :)

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:50

Als je in de F8 zit , en je paard loopt niet op trekken nageefelijk wordt je er dan op afgerekend? bij een vriendin van mij kreeg ze -2 toen ze haar pony nageefelijk reed? ;(

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:05

-2 krijg je voor een programmafout. Voor grof teugelgebruik kun je wel een heel laag cijfer en/of een waarschuwing krijgen. Bij herhaling kan je verzocht worden de baan te verlaten.
In de F8 hoeft een paard nog niet nageeflijk. Nageeflijkheid vraag je zowiezo NOOIT door te trekken.

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:07

Ilja000 schreef:
-2 krijg je voor een programmafout. Voor grof teugelgebruik kun je wel een heel laag cijfer en/of een waarschuwing krijgen. Bij herhaling kan je verzocht worden de baan te verlaten.
In de F8 hoeft een paard nog niet nageeflijk. Nageeflijkheid vraag je zowiezo NOOIT door te trekken.

Apart dat zei er dan -2 voor kreeg, maar het mag dus wel ? als je het wilt

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:08

Mits je het correct doet. Als jij het al over 'trekken' hebt, twijfel ik daar sterk aan...
Overigens hoort een jury wel aan te geven waarvoor de -2 gegeven wordt. Staat dat niet op het protocol?

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:10

Ilja000 schreef:
Mits je het correct doet. Als jij het al over 'trekken' hebt, twijfel ik daar sterk aan...
Overigens hoort een jury wel aan te geven waarvoor de -2 gegeven wordt. Staat dat niet op het protocol?

nee dit stond niet op het protocol het is al een jaar geleden , maar ik vroeg het mij wel af, en ik zei trekken om te verduidelijk dat het dier op een normale manier naar beneden word gereden ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 07:35

wellicht maakte ze wel een andere fout op dat moment,en als er niks bijstond,hoe weet je dan dat het over wel of niet nageeflijk rijden ging?

alovej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:13

Ik rijd in de F5.
Over 2 en een halve week.
Maar als je paard dan in de verkeerde galop zit, mag je dat dan herstellen doormiddel van een Kleine volte, of hoe?
En nog een vraag:
Is het erg als je met een Grijze cap rijd terwijl je een zwart jasje hebt >?

Dankje ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:17

hoe wil jij herstellen dmv een kleine volte?ik zou denk ik gewoon opnieuw proberen aan te springen,maar de juryleden kunnen je het misschien precies vertellen

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:18

Kleur cap maakt niets uit. ;)

Als je in de verkeerde galop zit en je weet dat haal hem dan terug en probeer opnieuw in de goede galop aan te springen. Lukt dat niet mag je verkeerd blijven. Je moet iig laten zien dat je weet dat je paard verkeerd ziet en dat je een poging doet tot herstellen. Vooral geen volte gaan rijden want daar krijg je -2 voor. Je mag geen extra ongevraagd figuur rijden.

Sanne_Kool

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:21

Vinden jullie het ook netjes als je gewoon een nette knot maakt van je haar, zonder haarnetje of iets?
Of zien jullie liever een haarnetje?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:49

Ik doe niet moeilijk over een haarnetje/vlecht/knotje.
Heeft iemand gewoon een staart in vermeld ik het wel op het protocol dat ik liever een vlecht zie maar haal er geen punt vanaf nog.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:52

Ik heb zaterdag FNRS-wedstrijd (F6), maar de pony waar ik op zit is heel snel alleen in de bak. Vorige keer moest ik enkele passen middendraf doen bij van hand veranderen en toen ging ze dus in galop. Hoe kan ik dit voorkomen? :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:54

xClairex schreef:
nee dit stond niet op het protocol het is al een jaar geleden , maar ik vroeg het mij wel af, en ik zei trekken om te verduidelijk dat het dier op een normale manier naar beneden word gereden ;)

Dan nog heeft de term 'trekken'helemaal niets te maken met een paard 'naar beneden rijden' en zeker niet op de normale manier. En dan hoort er iets bij te staan. WIj hebben het niet gezien, dus kunnen er moeilijk iets over zeggen. Ik kan me wel voorstellen dat grove teugelhulpen een laag cijfer geven.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:55

Everytime schreef:
Ik heb zaterdag FNRS-wedstrijd (F6), maar de pony waar ik op zit is heel snel alleen in de bak. Vorige keer moest ik enkele passen middendraf doen bij van hand veranderen en toen ging ze dus in galop. Hoe kan ik dit voorkomen? :)

Op tijd begrenzen :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:58

En je hulpen heel gedoseerd geven. Begin klein, en probeer van daaruit nog wat verder te verruimen. Maar geef niet ineens heel veel been.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:25

Oke bedankt :) Hoop dat het gaat lukken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:29

Hoe zien jullie eigenlijk het liefste dat een paard dat niet goed aan het been is tijdens de proef naar voren gedreven wordt? Vorige wedstrijd zat ik op een sloompie :D Helaas niet genoeg tijd gehad hem echt aan mijn been te krijgen, waardoor ik in het begin van de proef echt constant been moest geven, tikje geven hielp niet. Na de galop was dit gelukkig wel over, toen was het kuit een beetje samentrekken en hij ging al :)
Maar hoe willen jullie dat opgelost zien :) ?

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:49

ik heb ook weer een leuke..

stel je voor er staan van die leuke witte hekjes in de bak en een paard wil er écht niet langs.
hoe zouden jullie reageren als een ruiter het negeert / hekjes ontwijkt of hoe zouden jullie het liever anders zien?
(hoeft niet alleen bij hekjes maar ook bij angstige paarden in het algemeen )