Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
MoriMann schreef:Naast lessen op een manege, heb ik altijd ook erg veel gelezen over paarden en rijden. Dat werd ook heel erg aangemoedigd.
Ik weet wel dat er erg op onze zit gelet werd, houding, hulpen, etc. Er werd bij ons absoluut niet aangeleerd om te schoppen om gas te geven en maar een ruk in de mond te geven om te sturen of te remmen . Tijdens de (kinder) lessen werd ook best het een en ander aan theorie meegegeven, bijvoorbeeld over hoe de verschillende onderdelen van zadel en hoofdstel heten.
Scipiootje schreef:Ik ben zelf op een manège begonnen. Je rijdt op verschillende paarden, wat op zich wel leuk is. Maar het probleem is dat de paarden altijd opnieuw en opnieuw dezelfde oefeningen moeten doen, meerdere uren na elkaar met verschillende ruiters. Op de duur hoef je zelf niets te doen en doen ze het automatisch.
Je leert enkel zelf beter te rijden, ... Je vormt niet echt een team met het paard.
Welshcobfan schreef:Het stomste wat ik van de manege heb geleerd is dat je altijd het paard vast moet blijven houden. Als 500 kilo denkt ik ga weg, dan laat ik hem wel als ik hem niet kan houden(je houdt het toch niet tegen en je krijgt er alleen blaren van
) Als ik val? laat ik direct los. Anders raakt hij in paniek als ik daardoor in de mond hang omdat ik de teugels vast heb. (kan per toeval gebeuren dat ik nog wel de teugel vast heb, maar laat wel los).
Je wordt vooral veel praktischer en makkelijker met dingenWant je gaat vreselijk vaak op je bek met eigen paard, dus leer je ook enorm snel.
Peelie schreef:nou, hier scheer je ook alle paardeneigenaren over een kamp. Ik heb geen top sport paard...
Ik heb een haflinger, die je echt niet zomaar even rond rijd.
en zo'n "geen top paard" van de manege worden vaak (let op wat ik schrijf) 'rond' gereden door te zagen. Dan is de achterkant niet aktief en de voorkant word veel te veel tegen gehouden...
dan ben je imo nog geen goede ruiter. ook niet als je veel verschillende paarden kan rijden...
Ik vonde de paarden op de mandege ook altijd moeilijk en er zater er ook zeker een paar tussen met gebruiksaanwijzing. maar nu weet ik dat dat gewoon door rugklachten kwam...
Dat ik er op bleef zitten maakte mij toen nog geen goede ruiter. Ookal zei iedereen wat kan die rijden ed...

BanjerHoeve schreef:Dit is dikke onzin.. Er komen straks foto's van mij op een manege knollie,, vet slehcte foto's toen was ik net begonnen daar.. Maar ik rij daar nu een poosje en je moet me nu zien springen! ik heb ondertussen met een manege knollie een paar wedstrijden geredenHalf mijn eigen knollie dus, en dat beestje springt en dressuurt super met mij,, ' en dat voor een manege ruiter..' Hoor ik wel is aan de kant zeggen Dan begin ik te lachen en laat hem vaak wat doen,, zoals de levade ( steigeren ) wat hij kan of maak ik even een hoog sprongetje en denk ik hou je mond maar.. Zelfs een manege ruiter kan dingen berijken.. Wat denk je van anky? Dies ook zo begonnen
Wacht nog steeds met spanning op de foto's van de levade.
IsabelvS schreef:Als paarden moeilijk zijn door rugklachten en je kan er goed op rijden is dat toch juist goed voor het paard of ben ik nou zo dom?
BanjerHoeve schreef:Dit is dikke onzin.. Er komen straks foto's van mij op een manege knollie,, vet slehcte foto's toen was ik net begonnen daar.. Maar ik rij daar nu een poosje en je moet me nu zien springen! ik heb ondertussen met een manege knollie een paar wedstrijden geredenHalf mijn eigen knollie dus, en dat beestje springt en dressuurt super met mij,, ' en dat voor een manege ruiter..' Hoor ik wel is aan de kant zeggen Dan begin ik te lachen en laat hem vaak wat doen,, zoals de levade ( steigeren ) wat hij kan of maak ik even een hoog sprongetje en denk ik hou je mond maar.. Zelfs een manege ruiter kan dingen berijken.. Wat denk je van anky? Dies ook zo begonnen
Barmat schreef:BanjerHoeve schreef:Dit is dikke onzin.. Er komen straks foto's van mij op een manege knollie,, vet slehcte foto's toen was ik net begonnen daar.. Maar ik rij daar nu een poosje en je moet me nu zien springen! ik heb ondertussen met een manege knollie een paar wedstrijden geredenHalf mijn eigen knollie dus, en dat beestje springt en dressuurt super met mij,, ' en dat voor een manege ruiter..' Hoor ik wel is aan de kant zeggen Dan begin ik te lachen en laat hem vaak wat doen,, zoals de levade ( steigeren ) wat hij kan of maak ik even een hoog sprongetje en denk ik hou je mond maar.. Zelfs een manege ruiter kan dingen berijken.. Wat denk je van anky? Dies ook zo begonnen
[SPR-ITP] Manege knol @ springen
Deze foto's bedoel je?
Ja inderdaad... super talent.Wacht nog steeds met spanning op de foto's van de levade.
Idd
? Asyaa schreef:Virtuxa schreef:Vet weird; een of nder kreng op onz emanege vind dat een menegepaard een goed nieuw zadek niet waar dis. Mara ja, het is ook maar een arrogant kreng, dus haar mening is niets waard, maar het blijft irritant als er van die muggezifters bijlopen.. -.-
Lekker, komkommers
Virtuxa schreef:Asyaa schreef:Lekker, komkommers
Komkommers? O.o