'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:35

ik rijd ook nog steeds op de manege en ben nu bezig met een echt onafhankelijke zit te krijgen. Dat leer je gewoon wel het beste op manege paarden die zijn allemaal zo anders en hebben allemaal een gebruiksaanwijzing. Op dat soort paarden leer je goed je aan te passen. En dat laatste maakt denk ik een ruiter wel tot een goede ruiter-naast een nette houding ed

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:36

Ik heb op de manege niet zoveel geleerd. Alleen het vertrouwt zitten op het paard. Simpele dingen eigen gemaakt. En nu met mijn eigen met privé les ben ik meer bezig met het paard rijden. Om het paard te trainen en weten waarom dit of waarom dat zodat jezelf ook overal handiger in word en meer inzichten verschaft.

Anoniem

Re: 'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:28

Ik vind manegepaarden juist een uitdaging :)
De meeste eigen paarden zijn namelijk erg gevoelig op je hulpen etc. ,maar manegepaarden meestal niet zo.... En dan is het juist de kunst om er toch het beste uit te kunnen halen :)

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:33

Naast lessen op een manege, heb ik altijd ook erg veel gelezen over paarden en rijden. Dat werd ook heel erg aangemoedigd.

Ik weet wel dat er erg op onze zit gelet werd, houding, hulpen, etc. Er werd bij ons absoluut niet aangeleerd om te schoppen om gas te geven en maar een ruk in de mond te geven om te sturen of te remmen . Tijdens de (kinder) lessen werd ook best het een en ander aan theorie meegegeven, bijvoorbeeld over hoe de verschillende onderdelen van zadel en hoofdstel heten.

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:36

MoriMann schreef:
Naast lessen op een manege, heb ik altijd ook erg veel gelezen over paarden en rijden. Dat werd ook heel erg aangemoedigd.

Ik weet wel dat er erg op onze zit gelet werd, houding, hulpen, etc. Er werd bij ons absoluut niet aangeleerd om te schoppen om gas te geven en maar een ruk in de mond te geven om te sturen of te remmen . Tijdens de (kinder) lessen werd ook best het een en ander aan theorie meegegeven, bijvoorbeeld over hoe de verschillende onderdelen van zadel en hoofdstel heten.

Dat hebben wij ook. Speciale theorielessen en boekjes voor de beginnende ruiters. Ook als je daar begint moet je een bosrit diploma halen om het bos in te mogen.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:45

Scipiootje schreef:
Ik ben zelf op een manège begonnen. Je rijdt op verschillende paarden, wat op zich wel leuk is. Maar het probleem is dat de paarden altijd opnieuw en opnieuw dezelfde oefeningen moeten doen, meerdere uren na elkaar met verschillende ruiters. Op de duur hoef je zelf niets te doen en doen ze het automatisch.
Je leert enkel zelf beter te rijden, ... Je vormt niet echt een team met het paard.

dat vind ik echt niet zo, ik heb juist met lessen op de manege dat je vaak helemaal van het begin moet beginnen...
omdat je niet kan opbouwen.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:50

Welshcobfan schreef:
Het stomste wat ik van de manege heb geleerd is dat je altijd het paard vast moet blijven houden. Als 500 kilo denkt ik ga weg, dan laat ik hem wel als ik hem niet kan houden := (je houdt het toch niet tegen en je krijgt er alleen blaren van :P) Als ik val? laat ik direct los. Anders raakt hij in paniek als ik daardoor in de mond hang omdat ik de teugels vast heb. (kan per toeval gebeuren dat ik nog wel de teugel vast heb, maar laat wel los).
Je wordt vooral veel praktischer en makkelijker met dingen :) Want je gaat vreselijk vaak op je bek met eigen paard, dus leer je ook enorm snel.

sorry maar als je dit soort dingen leert is de manege gewoon niet goed.

je hebt goede maneges en slechte maneges... dus je kan sowieso niet echt zeggen van een manege ruiter is slecht ofzo.

en sowieso vind ik wat ik al eerder had gezegd; dat je op manege paarden, vaak geen top sport paarden ook veel leert omdat je zeker een uurtje bezig bent met rond maken en zo leer je wel wat je precies moet doen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:21

nou, hier scheer je ook alle paardeneigenaren over een kamp. Ik heb geen top sport paard...

Ik heb een haflinger, die je echt niet zomaar even rond rijd.

en zo'n "geen top paard" van de manege worden vaak (let op wat ik schrijf) 'rond' gereden door te zagen. Dan is de achterkant niet aktief en de voorkant word veel te veel tegen gehouden...

dan ben je imo nog geen goede ruiter. ook niet als je veel verschillende paarden kan rijden...

Ik vonde de paarden op de mandege ook altijd moeilijk en er zater er ook zeker een paar tussen met gebruiksaanwijzing. maar nu weet ik dat dat gewoon door rugklachten kwam...

Dat ik er op bleef zitten maakte mij toen nog geen goede ruiter. Ookal zei iedereen wat kan die rijden ed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:47

Peelie schreef:
nou, hier scheer je ook alle paardeneigenaren over een kamp. Ik heb geen top sport paard...

Ik heb een haflinger, die je echt niet zomaar even rond rijd.

en zo'n "geen top paard" van de manege worden vaak (let op wat ik schrijf) 'rond' gereden door te zagen. Dan is de achterkant niet aktief en de voorkant word veel te veel tegen gehouden...

dan ben je imo nog geen goede ruiter. ook niet als je veel verschillende paarden kan rijden...

Ik vonde de paarden op de mandege ook altijd moeilijk en er zater er ook zeker een paar tussen met gebruiksaanwijzing. maar nu weet ik dat dat gewoon door rugklachten kwam...

Dat ik er op bleef zitten maakte mij toen nog geen goede ruiter. Ookal zei iedereen wat kan die rijden ed...

Ook dat is niet op elke manege.
Ook niet alle manegepaarden hebben klachten.
Ook niet alle manegeruiters zagen hun paard aan de teugel.
Etc. etc. etc. etc. .......

Ik zei ook dat veel eigen paarden makkelijker aan de hulpen zijn dan manegepaarden. Dan hoeft dat niet persé bij ieder eigen paard zo te zijn.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:20

idd bizzybijtje,
ik zeg alleen dat manege paarden vaak ook lastig te rijden zijn en dat je daar van leert.
ik bedoelde het niet zo van top paarden ofzo :P
En als je zegt dat manege paarden rond gereden worden door te zagen, ja dat gebeurd wel maar iig bij ons niet want dat wordt heel streng afgekeurd. Ik weet niet bij welke manege je dan bent geweest. Als paarden moeilijk zijn door rugklachten en je kan er goed op rijden is dat toch juist goed voor het paard of ben ik nou zo dom?

Of bedoel je dat ze bokte door rugklachten en dat je bleef zitten?
Wij hadden een paar jaar geleden zo een pony, en zij werd wel goed behandeld. En sowieso kan iemand die op een manege rijdt daar niks aan doen. Alleen de manege zelf.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 06:12

Eh een paard met rugklachten moet behandeld worden, niet gereden. Het is niet omdat je het er zomaar in kan rijden dat je het er ook zomaar uit kan rijden :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:42

Bij ons op de manege worden paarden met rugklachten behandeld, osteopaat komt erbij en er zijn er al een aantal de les uitgehaald om de paarden bij te trainen wat betreft juist ruggebruik en dergelijke.

Ik denk dat een goede ruiter een paard met bepaalde rugklachten best kan rijden. Sommige rugklachten zijn namelijk rijtechnisch best te verhelpen, denk aan scheefheid, weggedrukte rug etc.

Senna___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:44

Je moet het tog ergens leren,
en er zijn zoveel mensen met een eigen paard die de hoef nog niet fatsoenlijk kunnen krabben.

Maar wat ik dus wil zeggen:
Bij alles heb je goeie en slechte
Dus ook op een manege.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:22

BanjerHoeve schreef:
Dit is dikke onzin.. Er komen straks foto's van mij op een manege knollie,, vet slehcte foto's toen was ik net begonnen daar.. Maar ik rij daar nu een poosje en je moet me nu zien springen! ik heb ondertussen met een manege knollie een paar wedstrijden gereden :Y) Half mijn eigen knollie dus, en dat beestje springt en dressuurt super met mij,, ' en dat voor een manege ruiter..' Hoor ik wel is aan de kant zeggen Dan begin ik te lachen en laat hem vaak wat doen,, zoals de levade ( steigeren ) wat hij kan of maak ik even een hoog sprongetje en denk ik hou je mond maar.. Zelfs een manege ruiter kan dingen berijken.. Wat denk je van anky? Dies ook zo begonnen

[SPR-ITP] Manege knol @ springen

Deze foto's bedoel je?

Ja inderdaad... super talent. :+ Wacht nog steeds met spanning op de foto's van de levade. }>

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:37

IsabelvS schreef:
Als paarden moeilijk zijn door rugklachten en je kan er goed op rijden is dat toch juist goed voor het paard of ben ik nou zo dom?

IsabelvS en ik rijden op de zelfde manege en paarden worden daar ook onderzocht door de osteopaat/kraker/dierenarts. Ze bedoeld waarschijnlijk gewoon dat paarden die wat stijf zijn in de bovenlijn niet in de beginners lessen mee lopen omdat ze een aantal weken eerst weer goed over de rug moeten lopen voordat ze weer de iets minder stabiele ruitertjes kunnen dragen.
Dat over de rug rijden gebeurd dan in gevorderde lessen.

Ik denk dat je uiteindelijk leert rijden door gewoon heel veel paarden te rijden en op die manier een zit te krijgen die los staat van op welk paard je rijd. Ruitergevoel is wel iets wat je op die manier verbeterd maar echt ontwikkelen is denk ik niet mogelijk. Je moet gewoon ook wel een beetje gevoel voor paarden hebben :)

Er zijn vast veel manege's waar weinig gelet wordt op de houding en het 'vriendelijk' rijden.. maar (meer tegen de ouders) zoek dan ook gewoon een goede manege die wel hun paarden met respect behandeld en ze lekker in de wei laat spelen

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:43

Bij ons worden de paarden ook echt goed gereden en mogen elke dag een paar uur de wei in. Als ze kreupel zijn krijgen ze rust./

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 05:53

BanjerHoeve schreef:
Dit is dikke onzin.. Er komen straks foto's van mij op een manege knollie,, vet slehcte foto's toen was ik net begonnen daar.. Maar ik rij daar nu een poosje en je moet me nu zien springen! ik heb ondertussen met een manege knollie een paar wedstrijden gereden :Y) Half mijn eigen knollie dus, en dat beestje springt en dressuurt super met mij,, ' en dat voor een manege ruiter..' Hoor ik wel is aan de kant zeggen Dan begin ik te lachen en laat hem vaak wat doen,, zoals de levade ( steigeren ) wat hij kan of maak ik even een hoog sprongetje en denk ik hou je mond maar.. Zelfs een manege ruiter kan dingen berijken.. Wat denk je van anky? Dies ook zo begonnen

nou sorry maar zoals jij overkomt is net zo goed arrogant als een pensionruiter die neerkijkt op manegeruiters hoor!
denk je serieus dat jij een correcte levade uit kan voeren?

en volgens mij is anky niet als manegeruiter begonnen,maar dat kan ik fout hebben.........

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 06:26

Anky is op een shetje thuis begonnen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 06:36

klopt,dat heb ik volgens mij wel gelezen.
niets mis mee hoor,zo was het niet bedoeld,maar ze is toch niet begonnen op een manege?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:03

Barmat schreef:
BanjerHoeve schreef:

[SPR-ITP] Manege knol @ springen

Deze foto's bedoel je?

Ja inderdaad... super talent. :+ Wacht nog steeds met spanning op de foto's van de levade. }>

:') Idd

Waarom moet Anky er eigenlijk gelijk bij gehaald worden :+ ?

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:17

idd :P

Winterhold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:35

Vet weird; een of nder kreng op onz emanege vind dat een menegepaard een goed nieuw zadek niet waar dis. Mara ja, het is ook maar een arrogant kreng, dus haar mening is niets waard, maar het blijft irritant als er van die muggezifters bijlopen.. -.-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:38

Virtuxa schreef:
Vet weird; een of nder kreng op onz emanege vind dat een menegepaard een goed nieuw zadek niet waar dis. Mara ja, het is ook maar een arrogant kreng, dus haar mening is niets waard, maar het blijft irritant als er van die muggezifters bijlopen.. -.-

Lekker, komkommers :')

Winterhold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:41

Asyaa schreef:
Virtuxa schreef:

Komkommers? O.o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:48

Virtuxa schreef:
Asyaa schreef:

Komkommers? O.o

Als ik je manier van spelling, taal gebruik, en desbetreffend 'Arrogant kreng' een arrogante kreng noemt bekijk, zeg ik komkommers ;)

Uit mijn oogpunt zijn de manege ponys en paarden (op de maneges die ik ken) over het algemeen het niet waard om een gloednieuw zadel te kopen, maakt dit mij nou ook een arrogant kreng? Ze blijven simpelweg gewoon niet lang genoeg om een gloednieuw zadel voor te kopen, en daar komt nog bij dat sommie manege ruiters veel slechter met harnachement om gaan, omdat het hun spullen toch niet zijn... Het is natuurlijk optimaal dat elk paard een perfect passend, gloednieuw zadel krijgt, maar over het algemeen is dit in een manege situatie gewoonweg niet rendabel.
En waarom zou je?
Als je een 2de (of zelfs 3de) hands zadel op de kop kan tikken die goed genoeg zit, waarom duur doen?