Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DeEenhoorn

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 18:07

Ik had 1e keer f7 gereden vanochtend, 198 punten en veel jurycommentaar waar ik welwat mee kan, en vi d alles wat er staat ook logisch en herken t

Alyss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 08:31

Hallo! Ik had afgelopen weekend een proefje gereden (F4b) en ik had een vraagje over het commentaar. Ik moest namelijk tussen C en M in arbeidsgalop rechts aanspringen, maar dit lukte helaas niet (paard ging alleen harder draven). Toen heb ik hem in tempo terug genomen en alsnog aangesprongen in de volgende hoek na de lange zijde en daarna gewoon mijn volte gereden. Op het formulier kreeg ik hiervoor een 4 met het commentaar "eerder oplossen". Nu is mij altijd geleerd dat je in een bocht moet aangalopperen met de jusite stelling etc, dus in een hoek/op een volte. Wat had deze jury dan wel graag willen zien? Dat ik bijvoorbeeld een extra volte bij C had gereden en dan alsnog in de goede hoek was aangesprongen? Of toch op de lange zijde?

En ik had ook nog een 'algemeen' vraagje: hoe bepalen jullie precies wat voor een cijfer je geeft? Ik bedoel, als iets niet goed gaat, wanneer geeft je dan een 4, 5 of misschien toch (net) een 6? En hetzelfde voor als iets goed gaat: wanneer wordt het een 6, 7 of 8? En wordt er ook wel een hoger dan een 8 of lager dan een 4 gegeven? :)

Alvast bedankt! :)

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 08:34

Ik had op mijn protocol eergisteren een paar 3-en, ook 7-ens hoor :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 08:39

Alyss_ schreef:
Hallo! Ik had afgelopen weekend een proefje gereden (F4b) en ik had een vraagje over het commentaar. Ik moest namelijk tussen C en M in arbeidsgalop rechts aanspringen, maar dit lukte helaas niet (paard ging alleen harder draven). Toen heb ik hem in tempo terug genomen en alsnog aangesprongen in de volgende hoek na de lange zijde en daarna gewoon mijn volte gereden. Op het formulier kreeg ik hiervoor een 4 met het commentaar "eerder oplossen". Nu is mij altijd geleerd dat je in een bocht moet aangalopperen met de jusite stelling etc, dus in een hoek/op een volte. Wat had deze jury dan wel graag willen zien? Dat ik bijvoorbeeld een extra volte bij C had gereden en dan alsnog in de goede hoek was aangesprongen? Of toch op de lange zijde?

En ik had ook nog een 'algemeen' vraagje: hoe bepalen jullie precies wat voor een cijfer je geeft? Ik bedoel, als iets niet goed gaat, wanneer geeft je dan een 4, 5 of misschien toch (net) een 6? En hetzelfde voor als iets goed gaat: wanneer wordt het een 6, 7 of 8? En wordt er ook wel een hoger dan een 8 of lager dan een 4 gegeven? :)

Ik vind een 4 in de F4 voor wat jij omschrijft wat zwaar. Bij mij had je een 5 gekregen. Een extra volte niet doen want dat levert je -2 op. Gewoon blijven proberen tot ie aanspringt, meestal is dat idd in een bocht want dat is makkelijker voor het paard.

En je algemene is vraag is niet zo makkelijk te beantwoorden. Het ligt aan het niveau van de ruiter, aan de hulpen die deze geeft etc. Ik heb vorige week nog een 9 gegeven maar dat komt niet veel voor. Zit idd vaak tussen een 4 en een 8. Een 3 geef ik eigenlijk nooit. Wel eens een 5 met een -2 erachter maar niet gewoon een 3. Dan moet het bij mij paardonvriendelijk zijn. In de lagere Fjes ben ik wel soepeler en zie ik vaker iets door de vingers. Hoe hoger de proef, des te meer het allemaal voor elkaar moet zijn.

_Noa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 08:52

Hoi! Ik heb zondag weer een proefje gereden, f10a, en gehaald met 215 punten.

Nou moest ik m-x-k van hand veranderen en daarbij enkele passen middendraf laten zien. Op mijn protecol stond 'duidelijk terugnemen op x', maar dat hoeft toch helemaal niet? Je moet je paard toch pas aan het eind van de lijn terugrijden? De jury was nog voor de prijsuitreiking weg, dus ik kon het ook niet meer vragen...

achteraf bleek wel dat de jury hier en daar wat foutjes had gemaakt... :o

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 08:56

Er staat enkele passen. Dus je rijdt de diagonaal op, stelt je paard recht dan rij je een paar passen vooruit en dan neem je duidelijk terug.

_Noa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 11:07

Bedankt bellatrix! Maar moet je je paard dan persé op x terugnemen? Ik dacht namelijk dat het ook later op de diagonaal mocht, maar ik vind het wel fijn om te weten voor de volgende keer F10! :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 11:09

Moet niet op X nee. Ik zie liever dat je hem 3 meter (ongeveer) voor de X vooruit rijdt en 3 meter erna (ongeveer) weer terugneemt. De overgang moet duidelijk zijn.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 11:33

Waar krijg je de minste puntne aftrek voor.
Keus om het goed te rijden heb ik niet namelijk.
Met halfs laten strekken in f5
Paard wat je ruimte geeft waardoor die debiwl gaaat doen, dwars over de diagonaal met sprongen er tussen (is echt een bommetje met proefjes) of te weinig teugel lengte geven. Waardoor die normaal loopt.

Dit zelfee probeel heb ik met draf verruimen.
Of hij veruimt veel met kans op galop en zeker een gekke sprong of ik veruim en stuk minder en hij loopt normaal recht door.

Hoop dat het duidelijk is.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 12:26

over de cijfers, ik heb een keertje en 9 gehad voor a afwenden c rechterhand, dus t kan zeker, ook een keer een 3.. maargoed dat was omdat ik half naast m'n paard hing omdat ik een soort rodeo had op de lange zijde en tsja dan word je volte niet zo heeuuul mooi.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 17:37

Alyss_ schreef:

Aanspringen in de goede galop gaat inderdaad het beste in een hoek of op de volte. Maar... het is niet noodzakelijk. In dit geval had je dus ook op de lange zijde nog een poging kunnen doen. Als iemand aanspringt in de verkeerde galop en geen poging tot herstel doet, geef ik een 4, omdat het ontzettend oncomfortabel voor het paard is. Ik doe dat niet in de F3, maar wel in de F4 en hoger.

Hoe bepaal je een cijfer? Nou, 1 is totaal niet getoond en 10 is perfect. En alles daar tussen. In de lagere proeven haalt een ruiter sneller een voldoende, omdat die nog over minder kennis en vaardigheden beschikt. Door het gebrek aan die kennis en vaardigheden is het bereiken van perfectie erg moeilijk. Ik vergelijk dat met het teken: 1 > 10
Een gevorderde ruiter beschikt wel over meer kennis en vaardigheden en zal daarom aan meer eisen moeten voldoen om een voldoende te halen. Maar... bij die ruiters is het vaak dat als het goed gaat, het heel erg goed gaat. Daarom vergelijk ik die met het teken: 1 < 10

Zes is voldoende, zeven is ruim voldoende. Acht is bijzonder netjes. 5 is voor verbetering vatbaar en 4 en lager is vaak paardonvriendelijk.

Verder beschikken juryleden natuurlijk over opleiding, richtlijnen en ervaring :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 17:43

kosseh schreef:
Waar krijg je de minste puntne aftrek voor.
Keus om het goed te rijden heb ik niet namelijk.
Met halfs laten strekken in f5
Paard wat je ruimte geeft waardoor die debiwl gaaat doen, dwars over de diagonaal met sprongen er tussen (is echt een bommetje met proefjes) of te weinig teugel lengte geven. Waardoor die normaal loopt.

Dit zelfee probeel heb ik met draf verruimen.
Of hij veruimt veel met kans op galop en zeker een gekke sprong of ik veruim en stuk minder en hij loopt normaal recht door.

Hoop dat het duidelijk is.

In de F5 wordt nog niet om hals strekken gevraagd, maar om langer laten worden van de teugels. Er wordt dan namelijk gekeken naar de balans van de ruiter. Beide manieren die jij omschrijft zijn niet goed natuurlijk. Met een raar springend paard toon je niet de gevraagde oefening, maar met te weinig teugel ook niet. De kunst ligt daar in het doseren. Hoe je dat moet doen en aanpakken lijkt mij een heel goede vraag om te stellen aan je instructie.

Ook het verruimen omschrijf je heel extreem. Verruimen is zeker geen uitgestrekte draf. De jury wil graag verschil zien tussen arbeidsdraf, verruimen en weer terug naar de arbeidsdraf. Bij zo'n gevoelig paard is het dus de kunst om je hulpen dusdanig te doseren dat het paard wel verruimt, maar ook aan de hulpen blijft.

Deze vragen kun je dus beter stellen aan je instructie dan aan de jury.

Iedere ruiter en ieder paard heeft verder natuurlijk sterke en minder sterke punten. Doe zo goed mogelijk je best op de minder sterke punten en vertrouw er op dat je dat kunt compenseren met je sterkte punten.

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 19:14

xKuzzNoaa schreef:
Hoi! Ik heb zondag weer een proefje gereden, f10a, en gehaald met 215 punten.

Nou moest ik m-x-k van hand veranderen en daarbij enkele passen middendraf laten zien. Op mijn protecol stond 'duidelijk terugnemen op x', maar dat hoeft toch helemaal niet? Je moet je paard toch pas aan het eind van de lijn terugrijden? De jury was nog voor de prijsuitreiking weg, dus ik kon het ook niet meer vragen...

achteraf bleek wel dat de jury hier en daar wat foutjes had gemaakt... :o

haha idd, wat foutjes haha ;)
Bij mij ook maarja ik heb het gehaald!

Alyss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:22

Hartstikke bedankt voor jullie antwoorden! :)

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 09:50

Ik herhaal mijn vraag toch maar even nu de wedstrijd zo dichtbij komt. Mag je met een (wit) oornetje starten?

Tijdje geleden werd hier de vraag gesteld of je met thiedeman mocht starten. Toen werd geantwoord tot de F12 dus tot en met de F11, maar in het handboek staat tot de F13. Dit zou dan moeten betekenen dat je de F12 waar je beoordeeld wordt op nagevelijkheid mag rijden met een thiedeman?

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 10:04

CRos95 schreef:
Ik herhaal mijn vraag toch maar even nu de wedstrijd zo dichtbij komt. Mag je met een (wit) oornetje starten?

Tijdje geleden werd hier de vraag gesteld of je met thiedeman mocht starten. Toen werd geantwoord tot de F12 dus tot en met de F11, maar in het handboek staat tot de F13. Dit zou dan moeten betekenen dat je de F12 waar je beoordeeld wordt op nagevelijkheid mag rijden met een thiedeman?

Op pagina 176 heb ik dezelfde vraag gesteld (alleen dan voor elastiek). En vanaf de F12 mag je echt alleen met martingaal rijden of zonder hulpteugel. Dit is blijkbaar veranderd. In mijn boek (van 2008) staat ook nog dat je pas vanaf F13 enkel met martingaal mag rijden.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 10:07

Ja dat vond ik dus ook in t boek, maar ik vind het zo vreemd dat je wel beoordeeld wordt op nagevelijkheid, maar je mag met een thiedeman. Hoe kan dat dan beoordeeld worden?

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 10:10

Vanaf F12 is enkel een martingaal toegestaan...

in de herziene druk van 2012 is dit aangepast

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 10:16

Ah dan is dat het probleem ik heb inderdaad het boek van 2008.

Is een oornetje wel toegestaan?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:20

Oornetje alleen in overleg met de manegehouder. Voor de jury is een standaard optoming gewoon veel prettiger beoordelen. Alle extra's, indien nodig, in overleg met jury en manegehouder.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:28

Manegehouder vindt het zonder twijfel goed, maar overleg met jury is dus ook noodzakelijk? Het gaat hier om een paard wat helemaal gek wordt van vliegen ed vandaar

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 15:31

Dat kun je dus aan de jury uitleggen. Dat zal absoluut op prijs gesteld worden.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:43

Hoe moet ik de opmerking tegen de hand interpreteren in een F9 proef? Weet niet zo goed wat ik met die opmerking moet en duurt nog paar dagen voordat ik weer les heb :)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 21:26

Het is bij een F9 proef de bedoeling dat je een constante verbinding hebt met de mond van het paard. Als het paard zijn hoofd hoog houdt en tegen de lichte druk van de ruiter in gaat dan heet dit tegen de hand.

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 08:22

Okee, een hele stomme vraag, misschien.
Bij ons op stal mogen we binnenkort buiten starten met F-proefjes. Zes ringen, steeds drie naast elkaar. Twee proefen starten in twee verschillende ringen. Tussen de KNHS-ruiters in de ringen ernaast. Hardstikke leuk, natuurlijk.
Maar: vorig jaar moesten wij starten in de middelste van de drie naast elkaar gelegen ringen. Ik moest naar mijn ring toe, maar in de ring waar ik voorbij moest was een proef bezig. Er was geen ruimte achter de auto van de jury om langs te rijden en voor de auto langs als ze bezig zijn een proef te jureren leek mij ook niet zo handig. Hoe los je zo iets op?

(Vorig jaar ben ik uiteindelijk wel tussen de auto en de ring doorgereden, maar dat had meer te maken met een zeer vrolijk paard en ikzelf verstijfd van de zenuwen en daardoor een compleet gebrek aan rem. Oepsie)