Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Naomi_Jortje

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 19:03

@Lolacabana ik heb juist altijd van juryleden gehoord dat ze er geen probleem mee hebben als je dat stukje blijft doorzitten, in mijn ogen ook fijner voor je paard dan doorzitten, 3 seconden lichtrijden en dan weer doorzitten :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 19:13

Ik heb er idd geen problemen mee als je blijft doorzitten voor die paar passen.
Maar dat zal zeker wel verschillen met andere juryleden...

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:05

Ook ik heb er geen probleem mee... je laat zo ook zien dat je doet doorzitten voor de galop

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 22:03

Volgens mij moet je blijven doorzitten.
Want het is gebrokenlijn, met daarbij een volte op X.

Ik heb hem in ieder geval altijd doorgezeten.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 22:06

Ik neem aan dat er bedoeld wordt dat ze de gebroken lijn incl volte doorzittend rijdt. Daarna F-A lichtrijden en A-K galop? Dus gaat het er niet om of de volte doorzitten of lichtrijden is, maar het stukje tussen de gebroken lijn en galop. Tenminste..zo las ik het.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 22:09

Ik heb hetzelfde een héle tijd terug geleden gevraagd (toen ik nog F7 reed) en toen werd er hier gezegd lichtrijden. Er staat namelijk niet "daarna blijven doorzitten" - dus gewoon lichtrijden.

irma1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 22:44

Persoonlijk vind ik een nette, goede voorbereiding belangrijker. Dus van mij mag je blijven doorzitten. Vind het stukje lichtrijden ook altijd erg rommelig eruit zien aangezien het maar enkele passen zijn

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 22:49

Heb even teruggelezen en waar ik naar vroeg ging om een andere proef, de F11. Daar heb je:

*Gehele proef doorzitten, tenzij anders wordt gevraagd*
C Arbeidsdraf
M X K Van hand veranderen, draf verruimen - lichtrijden

Mijn vraag was toen of je na het aandraven al kon gaan lichtrijden. Bellatrix gaf toen aan nog door te moeten zitten tot de lange zijde. Wat ook eigenlijk logisch is.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 22:57

Tussen die gebroken lijn met volte hoor je tussen de hoekletter en A licht te rijden, maar om een correcte overgang naar galop voor te bereiden zullen weinig jury's je afstraffen als je blijft doorzitten, denk ik.

In de F11 blijf je doorzitten tot je de diagonaal op gaat.

nana0909

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 14:50

denk dat ik gewoon ga blijven doorzitten dank jullie wel voor de reacties

LCT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 08:19

Hallo allemaal!
Nog even een vraagje: hoe zit het nou met het halsstrekken?
Want ik heb 2 keer een opmerking gehad. De eerste opmerking was neus moet lager, en de tweede keer stond er houd Contact

Hoe moet het nu echt? Mijn instructeur zei dat het een juryvoorkeur is, klopt dit?
Alvast bedank!

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:04

lisaxrobby schreef:
Hallo allemaal!
Nog even een vraagje: hoe zit het nou met het halsstrekken?
Want ik heb 2 keer een opmerking gehad. De eerste opmerking was neus moet lager, en de tweede keer stond er houd Contact

Hoe moet het nu echt? Mijn instructeur zei dat het een juryvoorkeur is, klopt dit?
Alvast bedank!

welke Fproef rijd je?

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:14

Mij is geleerd dat je rustig je teugels langer laat worden, maar wel licht contact moet houden. Neus naar beneden is afhankelijk van de F die je rijdt.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:20

Pas bij de F6 moet je het halsstrekken gaan begeleiden, daarvoor vooral teugel durven geven. Het doet er dan dus niet toe waar het hoofd van het paard is en of je contact hebt.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:25

jammer genoeg, geven de jury's hier steeds minder punten op het protocol omdat het paard niet ver genoeg de neus naar beneden doet. (hoogste rijdt f6). Kids vroegen al hoe het zat. Kan zelf ook alleen maar uitgaan van wat er vanuit de FNRS wordt gezegd, maar ja blijft jurysport.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:53

Vanaf de F6 staat er halsstrekken in plaats van teugels langer laten worden...

tot en met de F5 kijk ik met name of de ruiter teugel durft te geven en hierbij in balans op het paard blijft zitten...

vanaf de F6 moet de ruiter het paard de hals laten strekken maar hierin wel contact blijven houden met het paard... de teugels mogen niet in boogjes komen te hangen...

hoe ver ik verwacht dat de hals daalt voor het geven van een voldoende is hierin afhankelijk van het gereden niveau... officieel moet het paard tot minimaal boeghoogte zakken al ben ik daar prrsoonlijk, zeker in de F6, niet extreem stikt op... zolang de ruiter de oefening correct rijdt en het paard naar beneden vraagt zonder enkrl de teugels los te gooien.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:03

Kinderen kwamen al met het boek aan, waarin staat dat de ruiter teugels langer moet durven doen, en in balans blijven. Ongeacht wat het paard met het hoofd doet..

Probleem is dus dat dit t/m f5 proefjes was. Vanaf 6 wordt er ook duidelijk verschil gevraagd.

Maar misschien komt het omdat de ruiters eigenlijk te laag rijden. (wel nageeflijk/aan de teugel, en dan dit nog niet kunnen etc.) maar dan nog zou er gewoon op dit niveau moeten worden gejureerd

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:09

ynskek schreef:
Vanaf de F6 staat er halsstrekken in plaats van teugels langer laten worden...

tot en met de F5 kijk ik met name of de ruiter teugel durft te geven en hierbij in balans op het paard blijft zitten...

vanaf de F6 moet de ruiter het paard de hals laten strekken maar hierin wel contact blijven houden met het paard... de teugels mogen niet in boogjes komen te hangen...

hoe ver ik verwacht dat de hals daalt voor het geven van een voldoende is hierin afhankelijk van het gereden niveau... officieel moet het paard tot minimaal boeghoogte zakken al ben ik daar prrsoonlijk, zeker in de F6, niet extreem stikt op... zolang de ruiter de oefening correct rijdt en het paard naar beneden vraagt zonder enkrl de teugels los te gooien.

Ik doe dit exact zo!

LCT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 18:05

Oké bedankt! Ik weet niet meer welke proeven dat waren ik denk F7, rij namelijk nu F8 en het is niet zo lang geleden

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 12:36

Ik heb ook een vraagje: in proef F7a moet je M X F gebrokenlijn doorzitten met op X een volte 10 meter en daarna A overgang naar stap. Moet je tussen de gebroken lijn en de overgang weer gaan lichtrijden of is het toegestaan om die hoek te blijven doorzitten zodat ik mijn overgang beter kan voorbereiden? Want anders is het 3/4 drafpassen lichtrijden, om daarna weer te gaan doorzitten.. Lijkt me voor het paard ook niet prettig...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 12:40

Eigenlijk moet je weer lichtrijden maar als jij blijft doorzitten en je zo een nette overgang kan maken heb ik daar helemaal geen problemen mee.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 23:35

Als je even echt de pagina ervoor doorleest, staat er precies dezelfde vraag.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 07:53

Jup. Eerst stelde ik een vraag over dat stukje, toen weer een andere en nu jij :j

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 23:21

Sorry!! Maar bedankt voor de antwoorden ;)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 12:41

Mijn ervaring is toch dat het inderdaad een juryvoorkeur is. De meeste hebben er geen probleem mee dat je blijft doorzitten [f7 t/m F9 gereden] maar er zijn juryleden die er wel bijzetten lichtrijden!. Tja, vaak doe ik dan even laten zien dat ik wel kan lichtrijden dus even twee - drie passen dichtrijden om dan door te zitten bij juryleden waarvan ik weet dat ze het liever wel hebben. Anders blijf ik doorzitten omdat je dan toch beter de overgang naar de galop kan voorbereiden. Zeker in de F9 waarbij je op de letter aan moet galloperen.