Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:20

Thats_Me schreef:
Wat maakt dat nog uit? Het is en blijft een jurysport en ja, je kunt een keer voor je gevoel en voor anderen een nette proef gereden hebben terwijl de jury dat toch anders ziet. Niet te veel bij stil staan. Verder gaan met het commentaar dat je kreeg en voor de volgende proef er weer vol tegen aan. Het is en blijft een momentopname en zenuwen spelen natuurlijk ook een rol.

Wacht volgens mij kom ik niet over zoals ik bedoeld heb :') Ik bedoel ook zeker niet te zeggen dat ik het beter weet dan de jury, want dat is niet zo, maar het was meer zodat ik weet hoe het nu eigenlijk ging.. Niet omdat ik ervan overtuigd ben dat ik goed heb gereden, terwijl de jury zegt van niet :)

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:11

ynskek schreef:
Arc_En_Ciel schreef:
Hoihoi, ik heb een tijd terug een proef buiten gereden toen het 36 graden was, en ik heb ontzettend slechte punten gekregen, geen pp ook, maar ik vraag me nogsteeds af of het terecht was..

Kan ik mijn filmpje hier misschien plaatsen? Ik vind het voor mezelf belangrijk om te weten of ik toen ook daadwerkelijk zo ontzettend slecht heb gereden.

Je zal hier niemand treffen die tegen het oordeel van een collega jurylid ingaat... wij zijn er niet bij geweest en film geeft ander beeld dan life...

@Laura... manege polo is toegestaan... mits met lange mouwen of gecombineerd met lange mouwen

@ilovepuck: nagevelijkheid mag altijd mits op een correcte manier gereden... het is alleen niet zo dat je hier in een f6 al op beoordeeld wordt... daarnaast mag het niet ten kosten gaan van de figuren etc.... een pony die uit ontspanning nagevelijkheid laat zien is prima... pony die nagevelijk getrokken wordt niet

Gelukkig dan kan ze een keermeedoen wij zijn zeker niet van het trekken!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 22:48

ilovepuckk schreef:
Hii,

De pony die mijn vriendin rijd loopt (bijna) altijd nageeflijk, als je goede verbinding hebt en voorwaarts rijd. Ze wilt een keer een f proefje met die pony rijden (f6). Nou zei laatst iemand dat je pony bij frns niet nageeflijk mag zijn. Ik vond dit heel raar maar klopt dit? Misschien,was het meer dat er niet naar beneden gezaagd mag, want mij lijkt het dat dat wel word afgestraft.
Alvast bedank!

Gr lisa

Nageeflijk is totaal iets anders dan 'naar beneden gezaagd'. Nageeflijk mag altijd. Nageeflijkheid wordt tot aan de F9 niet meegenomen in de beoordeling, vanaf de F9 alleen positief meegenomen in de beoordeling als het getoond wordt en vanaf de F12 zowel positief als negatief meegenomen in de beoordeling.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 22:50

Arc_En_Ciel schreef:
Hoihoi, ik heb een tijd terug een proef buiten gereden toen het 36 graden was, en ik heb ontzettend slechte punten gekregen, geen pp ook, maar ik vraag me nogsteeds af of het terecht was..

Kan ik mijn filmpje hier misschien plaatsen? Ik vind het voor mezelf belangrijk om te weten of ik toen ook daadwerkelijk zo ontzettend slecht heb gereden.

Persoonlijk wil ik je aanraden het filmpje niet te plaatsen. De een bekijkt het toch net iets anders dan de ander, op film is toch net even anders dan 'live'. Daarnaast heb je een beoordeling van een collega ontvangen. Ik mag hopen dat zowel mijn mede-collega's als ik het in grote lijn daarmee eens zijn. Als wij onze mening nu gaan geven en deze wijkt af, dan ontstaan er onwenselijke discussies over iets dat al is geweest. Je kunt het filmpje wellicht een keer bespreken met je instructeur en vergelijken met je protocol.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 23:19

Ilja000 schreef:
Arc_En_Ciel schreef:

Persoonlijk wil ik je aanraden het filmpje niet te plaatsen. De een bekijkt het toch net iets anders dan de ander, op film is toch net even anders dan 'live'. Daarnaast heb je een beoordeling van een collega ontvangen. Ik mag hopen dat zowel mijn mede-collega's als ik het in grote lijn daarmee eens zijn. Als wij onze mening nu gaan geven en deze wijkt af, dan ontstaan er onwenselijke discussies over iets dat al is geweest. Je kunt het filmpje wellicht een keer bespreken met je instructeur en vergelijken met je protocol.

:j begrijpelijk. Maar dan ga ik dat even doen, dankjewel!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 20:55

Helemaal happy! Gister heb ik voor het eerst OS1 gesprongen en dat ging boven verwachting goed! Afgelopen 2 weken geoefend in de les en verder was het alweer een jaar ofzo geleden dat ik gesprongen had [met de VA2]. Echter hadden wij veel lager geoefend dan de kruisjes tijdens de proef neergezet werden.

Stond wel even te kijken van wow wat staan die kruisjes hoog maar agja gewoon rijden en gaan. Dus dat deed ik ook! Had helaas wel 1 weigering en 1 balkje nadat hij wel over het kruisje van de weigering ging. Jammer maar echt te wijten aan gebrek aan handigheid van mijn kant.

Had 195 - 4 dus 191 puntjes waar ik super trots op ben. Had maar één vijf en rest zeven en zesjes. Super fijne jury waarvan je ook weet dat wat je rijdt ook klopt met de punten op je protocol. Heel eerlijk maar wel streng en geeft altijd goed commentaar. Daar kunnen sommigen nog veel van leren.

En dan nu de vraag moet je bij OS1 ook tot na de hoekletter rijden voordat je mag belonen? Dat deed ik wel omdat ik het niet zeker wist.

LCT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 18:21

Hallo allemaal!
Ik had even een vraagje.. Is het verplicht om je witte house in je rijbroek te hebben? Ik heb namelijk vandaag een wedstrijd gereden en had een 6 voor verzorging ruiter. Als opmerking stond er dus bij: 'blouse in broek' is het verplicht? Had er verder nooit eerder een opmerking of 6 voor gehad :)

xVerax

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 18:55

Verplicht niet, wel netter.
Als je hem niet in de rijbroek hebt zitten vliegt hij er aan de achterkant van je jasje bij de 'flap' waarschijnlijk uit, dat staat niet heel netjes.
Je hebt nog steeds een voldoende gekregen en je had een 7 gehad als je hem in je broek had, gewoon een aandachtspuntje dus i.m.o.

LCT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:58

Oké dankjewel!

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:53

Ik heb weer een vraag :D ik rij 29 juni de F7 voor het eerst. Maar op het laatst moet je gebroken lijn met op x een volte 10 meter doorzitten. Moet je dan daarna weer lichtrijden of blijven zitten?

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:55

Als je de gebroken lijn hebt afgemaakt ga je weer lichtrijden.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:20

Oke bedankt :)

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 00:15

Vraagje over de zitcompetitie.
Tijdens de proef moet je stuk verlichte zit/verlicht zitten laten zien. Nu vraag ik me alleen af wat er mee bedoeld wordt. Is dit nou echt de verlichte zit die je aanneemt met springen, dus echt met je bovenlijf stuk naar voren of is nou meer staan in je beugels?

Verlicht zitten is dus meer staan in je beugels dacht ik, maar de verlichte zit dus meer naar voren met je bovenlichaam naar voren. Maar in de proef/handboeken/commentaar van jury worden van twee verschillende termen gesproken.

Vroeg me dus af wat er nou verwacht wordt?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 07:42

Volgens mij is er maar een verlichte zit. En die moet je laten zien.
Alleen maar staan in je beugels ken ik niet. Ben benieuwd waar dat staat in de handboeken..

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 08:01

Het is staan in je beugels en niet echt de spring houding.
Kwam onze manege ook pas achter town we aan kijken waren bij de finale.
Verlichte zit kan ook niet eecht met beugels op dressuur stand. Vandaar dat het anders was

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 08:52

Aha, ik heb het gevonden! Het gaat om 'verlicht zitten'.
Dat zit inderdaad tussen verlichte zit en normale zit in.
Weer wat geleerd!

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 10:54

Dus het is eigenlijk gewoon de verlichte zit, voor zover mogelijk met beugels op dressuur stand?

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 11:29

Ik heb ook een keer zo'n proef gereden (geloof voor cursus toen, niet officieel) en heb inderdaad gewoon de verlichte zit van het springen gedaan - met dressuurbeugels.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 11:34

Ik denk, ik jureer nooit zitcompetitie, dat het belangrijk is dat je soepel meebeweegt. Dus in je enkels, knieën, heupen, schouders.

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:07

Mijn instructeur legt het ons uit als iets uit het zadel komen, echt vrij weinig, je bovenlichaam iets naar de hals, je handen mee naar voren langs de hals en inderdaad soepel mee blijven gaan met de beweging, je zou eens filmpjes van de zitcompetitie op kunnen zoeken om te zien wat anderen doen. ;)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:15

Het is inderdaad verlicht zitten en geen verlichte zit, omdat je beugels op dressuurmaat zijn. Het heet verlicht zitten, omdat je je lichter maakt voor de rug van het paard. Verder doe je hetzelfde als met verlichte zit, alleen minder, omdat je beugels langer zijn. Je blijft ten alle tijden in balans. Dat is ook het doel van de oefening in de zitproef.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:20

Oke super bedankt allemaal!
Ben inderdaad filmpjes aan het kijken en de meeste doen inderdaad hetzelfde als de verlichte zit alleen iets minder. Kan ik nog even oefenen de komende twee weken.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 18:34

Afbeelding

nana0909

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:57

ik heb even een vraagje
rij zaterdag voor de eerste x de f7 en daarbij moet je gevenmoment m-x-f gebrokenlijn doorzitten en
op x volte 10 meter links mag je daarna blijven door zitten om tussen a en k in galop aan te springen of moet je dat kleine stukje licht rijden?

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 18:58

Dan moet je lichtrijden :).