Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:57

Tot en met de F5 is het langer laten worden van de teugels met name een balansoefening. Vanaf de F6 gaat het meer richting het hals strekken en wordt er een lichte verbinding met de mond gevraagd. Je laat vanaf de F6 dus zien dat je paard alle ruimte krijgt om naar beneden te gaan die hij/zij wil. Maar ook dat je dat contact weet te behouden als het paard omhoog komt met het hoofd. Dus dat je wat gaat uitnodigen om te zakken.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:32

Dank je Ilja, maar het is wel gek dat het in het boek dan anders omschreven staat. In het hoofdstuk op weg naar F7 en F8 wordt het hals laten strekken in stap behandeld. Maar ik ga vrijdag mijn paardje zijn hals laten strekken en ik houd contact met de mond.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:53

Nee hoor. Het is geen zwart/wit grens. Het is een onderdeel van het leerproces. Wie in de F5 al lichtjes verbinding houdt krijgt ook geen dikke onvoldoende (mits de hand genoeg ruimte geeft).

Hou heel lichtjes en elke keer als je paard wil gaan, ruimte geven. Vooral laten zien dat ie mag gaan!

Droppie92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 21:04

Gezien ik over 2 weken voor het eerst F5 start. Ik kan dus eigenlijk beter zover mogelijk de teugels loslaten om te laten zien dat ik mijn balans op het paard weet te bewaren?

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 21:14

Zonder de lijnen die je rijdt te laten slingeren :j

aagje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 19:47

Hallo, ik organiseer op onze manege de FNRS-proefjes. Wij hebben één binnenbak, waar we de proefjes rijden en ook het losrijden doen. We rijden steeds met 5 of 6 ruiters los, dan gaat iedereen de bak uit en rijden de ruiters één voor één hun proefje. De jury heeft dus na elke 5 of 6 ruiters een korte pauze (12 minuten).
Nu gaan we in september een keer de proefjes in de buitenbak rijden, waarbij we dan losrijden in de binnenbak. Dan hoeven we dus niet meer zo vaak pauze te houden. Nu is mijn vraag: na hoeveel tijd is een jury dan toch echt toe aan een pauze? Ik kan me namelijk voorstellen dat ik de jury niet 4 uur achter elkaar kan laten jureren, dat komt de kwaliteit vast niet ten goede. Ik hoor graag wat juryleden hier van vinden.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 19:55

Ik ben geen jury, maar bij ons wordt er telkens 25 combinaties gejureerd. We hebben 75 startplaatsen gemiddeld, dus 3 juryleden op een dag. Ik heb al regelmatig bijgeschreven en 25 combinaties is te doen, maar veel langer (30+) zou ik niet doen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:17

aagje1973 schreef:
Hallo, ik organiseer op onze manege de FNRS-proefjes. Wij hebben één binnenbak, waar we de proefjes rijden en ook het losrijden doen. We rijden steeds met 5 of 6 ruiters los, dan gaat iedereen de bak uit en rijden de ruiters één voor één hun proefje. De jury heeft dus na elke 5 of 6 ruiters een korte pauze (12 minuten).
Nu gaan we in september een keer de proefjes in de buitenbak rijden, waarbij we dan losrijden in de binnenbak. Dan hoeven we dus niet meer zo vaak pauze te houden. Nu is mijn vraag: na hoeveel tijd is een jury dan toch echt toe aan een pauze? Ik kan me namelijk voorstellen dat ik de jury niet 4 uur achter elkaar kan laten jureren, dat komt de kwaliteit vast niet ten goede. Ik hoor graag wat juryleden hier van vinden.

Waar blijven de wachtende ruiters dan? Iemand die als zesde moet rijden moet een half uur wachten? Worden de paarden daar niet ongedurig van?

Hier zijn ongeveer elke maand F-proeven en dan zijn er maximaal 30 starts, want meer mag geloof ik niet? Op de helft is er meestal een pauze van 10 minuten ofzo.

Annamarieex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:58

Zondag voor de derde x F11 :)

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 23:11

Aagje wat wordt er gedaan bij slecht weer? Wij rijden in de binnenbak proefjes. Bij slecht weer wordt er ook binnen los gereden. Meestal 10/12 starts en dan half uurtje pauze voor het losrijden. Tussen de proeven Door wachten de paarden op stal. Bij mooi weer wordt buiten losgeredrn en gaan we in een stuk Door en lassen we ergens pauze in.. Tussen de proefjes Door gaan ze buiten naar de bak.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 06:23

Even een pauze tussendoor is wel lekker hoor! Even naar de wc en de benen strekken. Niet te kort, want als het wat uitloopt wil je misschien wat tijd winnen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 07:23

Als ik 30 starts heb is bij 15 starts een pauze wel prettig. Heb ook wel eens 45 starts gehad en dan zit de pauze rond de 22e start.

@Ceetje_bokt: ik had het topic ontstipt dus je vraag niet op tijd gelezen maar wat waren je punten?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:40

Toch 214, ik reed als eerste en was zelf erg ontevreden, rare en onnodige fouten gemaakt zoals op het verkeerde been, maar paardje liep ook niet fijn. Het begon al met poetsen en zadelen waarbij hij niet fijn reageerde op aanraking bij zijn rug. Bij losrijden en proef erg rug wegdrukken en hoofd omhoog. Dan komt natuurlijk niks lekker door aan hulp. En wilde dus ook totaal niet zijn hals strekken, dus een 5. Hij zocht pas mijn hand op na de proef, maar da's te laat. Vorige keer op reed ik 241, dus gemiddeld toch mooi de F6 doorgekomen :=

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:55

Burlador toch?
Ik vind het ook een apart paard...loopt idd veel met zijn hoofd heel hoog...

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:31

Wat vind je 'apart' aan hem Bellatrix? Ben wel nieuwsgierig geworden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:44

Nah gewoon...kan het niet echt uitleggen... :')
Hij loopt veel te veel met zijn hoofd in de lucht en tempo mag ook beter...

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:54

:)

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:51

Soms heb je van die paarden waarvan je zoiets hebt ;)

Je kan dan vaak er niet precies je vinger op leggen maar denkt wel van apart....

heb ik met mensen ook wel eens

aagje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 13:06

Hallo, iedereen bedankt voor de reacties op mijn vraag over een pauze bij het jureren.
Om de vragen van jullie even te beantwoorden: ja, de paarden die nog niet moeten rijden wachten in of bij de stallen. De meesten zijn dat wel gewend. Met name bij de hogere proeven is het wel vervelend, want alles wat je met het losrijden hebt ingestopt, ben je meestal voor een groot deel weer kwijt als je aan de beurt bent.
Met een beetje regen laten we de wedstrijd gewoon doorgaan, alleen als de buitenbak niet begaanbaar is of de weersvoorspellingen echt heel slecht zijn, gaan we de wedstrijd afgelasten. Het is een extra wedstrijd in het jaarprogramma, een beetje als proef, dus dat gaan we bij de inschrijving ook al duidelijk aangeven.

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 12:03

Haaii,
Ik heb morgen wedstrijd in de F11, nu wordt het best warm morgen en ik heb eigenlijk geen zin om mezelf in tenue te sjorren, is dit ook reglementair oke en zouden jullie dit hetzelfde punten als tenue?

-donkerblauwe polo met witte lange mouwen eronder
-Witte rijbroek
-Witte handschoenen
-Bruine laarzen en cap

Edit: natuurlijk gaat m'n haar wel netjes in een netje!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 16:56

Ik hoef niet zo nodig pauze tijdens het jureren. Een stuk of 30/35 gaat prima. Als ik 2 dagdelen doe, dan is na dat aantal een kwartiertje of half uurtje wel prettig.

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 16:24

ik heb even een dringende vraag. kan iemand mij even pben?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 18:06

Als je je vraagt stelt misschien wel... stuur maar pb. Of stel je vraag hier.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 00:18

xVerax schreef:
Haaii,
Ik heb morgen wedstrijd in de F11, nu wordt het best warm morgen en ik heb eigenlijk geen zin om mezelf in tenue te sjorren, is dit ook reglementair oke en zouden jullie dit hetzelfde punten als tenue?

-donkerblauwe polo met witte lange mouwen eronder
-Witte rijbroek
-Witte handschoenen
-Bruine laarzen en cap

Edit: natuurlijk gaat m'n haar wel netjes in een netje!

Ik heb geen idee, maar degene die antwoord kan geven op deze vraag, kan ook de mijne wel beantwoorden.
Ik ben benieuwd wat er "verplicht" is in F-proeven aan kleding. Hiermee doel ik op wat word geaccepteerd in de ring, dus waarmee je de ring in mag. Of dat je dan een 6 of een 9 oplevert vind ik niet zo intressant.
Ik heb geen tenue en wil graag eens een proefje rijden om te kijken waar ik sta in mijn rijkunsten. Of ik daarvoor vanalles aan moet schaffen zit dus ook in de overweging of ik ga kijken of ik kan regelen dat ik een proef kan rijden of niet.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 04:50

Ik zou het tenue prima vinden. :j
En gewoon een rijbroek met witte blouse erop moet toch wel lukken? Of een effen trui eroverheen? Desnoods een bodywarmer over de witte blouse? Zo heb ik al veel ruiters gezien en het ziet er netjes uit. Voor het mooie zou ik er dan wel witte handschoenen bij doen.