[Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re: [Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 18:24

Zulke maneges heb ik nooit gekend Sjonnie. Ik denk dat dit uitzonderingen zijn.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 21:23

Hoe ik over deze stelling denk is al eerder in dit topic te lezen.

Alleen na alles wat er over maneges wordt gezegd, begin ik nu te denken dat ik waarschijnlijk op de beste manege van nederland rij. Want ook na een jaar of acht leer ik nog steeds nieuwe dingen.
Daardoor kan ik de manegepaarden steeds mooier laten lopen.

Of zou dit toch alleen maar door de privelessen komen die ik sinds een jaar wekelijks met mijn verzorgpaard heb? }>

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 22:19

Ik moet zeggen dat ik ook op een goede manege heb gereden als ik dat zo lees.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 22:19

Niemand heeft gezegd dat het alleen door privélessen kwam .

Ik (spreek nu voor mezelf) heb gezegd dat als je verder wilt komen, je verder dan de manege moet gaan.
Dat hebjij blijkbaar gedaan, aangezien je privéles hebt met je verzorgpaard. En daar leer je meer van, logisch, want alle aandacht gaat dan naar jou alleen.
In de manegelessen rijd je dan verschillende paarden, wat ook voor meer ervaring zorgt .

Ik bv. heb ook privéles met mijn verzorpaard. Daarnaast rijd ik af en toe paarden of pony's van andere mensen. Met mijn verzorgpaard leer ik qua niveau bij. Met de andere paarden ervaar ik de verschillen . Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel .

Tricky1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 08:27

Het ligt niet aan ruiters dat ze wel of niet goed rijden op een manege, dat ligt aan de instructie. Zo simpel is het. En onderschat niet wat je wint als je een paard hebt waar je iedere dag of om de dag mee kunt werken. Dat is niet voor iedereen weggelegd, ik heb ook pas sinds twee jaar een eigen paard, maar je kunt ook een verzorgpaard hebben of delen met een ander. En je moet zelf natuurlijk ook willen leren. Veel mensen accepteren kritiek niet en dan sta je als instructeur ook met lege handen. Of je moet het lef hebben om te kunnen zeggen: jij mag niet meer in mijn les, want jij leert het nooit/wilt het niet leren. Maar ja, da's niet commercieel he... We leven nu eenmaal in het poldermodel (wat ik dus echt haaaaaaat) en dat betekent dat 'alles moet kunnen', 'er gestreefd moet worden naar compromissen' en er bij voorkeur geen kritiek wordt gegeven. Tja, zachte (en ongeinteresseerde) heelmeesters maken stinkende wonden...

Ik ben helemaal met Sylleke eens dat als je serieus wilt leren rijden, een manege een mooie opstap is om te voelen of je dit leuk vindt EN of je er aanleg voor hebt, maar daarna moet je naar het volgende niveau. En dat betekent dat je behalve klassikaal ook prive les neemt EN dat je vaker rijdt.

oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 08:58

Ik heb voor ik bij een handelsstal ging rijden 3 jaar op een manege gewerkt en daar de manegepaarden gereden en uitgebracht op wedstrijden. Ik ben in die tijd met drie verschillende manegepaarden Z geweest (1 in het springen 1 in de dressuur en 1 in zowel springen als dressuur) dus ga me nou niet vertellen dat alle manegeruiters niet kunnen rijden en dat alle manegepaarden stugge rotpaarden zijn want dat is gewoon niet waar.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 09:33

Goed gezegd oxer!

(trouwens gefeli )

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 09:39

Oxer ik zeg ook niet dat alle manegepaarden zo zijn, maar je hebt veel maneges waar de paarden wel heel wat minder gevoelig zijn.

En ik vind het heel knap van je dat je dat gedaan hebt, echt waar, daar heb ik respect voor.

Maar je gaat me niet vertellen dat je dat helemaal in je eentje hebt gedaan met alleen manege lessen. En wsl reed je ook niet één keer per week dan . Niet aanvallend bedoeld ofzo .

Edit: Typfout.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 09:59

ik baal van mensen die neerkijken op manegeruiters......helaas zie je het nog maar al te vaak

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 10:09

Neerkijken op manegeruiters doe ik niet , iedereen moet het tenslotte leren .

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 10:12

natuurlijk,ook anky is ooit ergens begonnen
alleen word er in dit topic over manegeruiters gesproken,alsof ze een 'bijzondere' groep zijn,maar in ieder van de 'groepen' heb je toch talenten zitten en mensen die minder rijden?tenslotte houden we allemaal van paarden en vinden we het rijden leuk(als het goed is )

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 10:17

Snoevie schreef:
alleen word er in dit topic over manegeruiters gesproken,alsof ze een 'bijzondere' groep zijn,maar in ieder van de 'groepen' heb je toch talenten zitten en mensen die minder rijden?tenslotte houden we allemaal van paarden en vinden we het rijden leuk(als het goed is )

Helamaal mee eens! [ff advocaat van de duivel] Want ik heb het idee dat nou iedereen over manegeruiters valt, maar als je kijkt wat er rondloopt op wedstrijd die dan wel een eigen paard hebben -------> diep triest

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 10:44

Snoevie schreef:
Inderdaad . En ieder maakt de keuze wat hij wil doen met het rijden.

Mensen kunnen perfect gelukkig zijn met manegelessen. Mensen hoeven geen ambities te hebben om verder te komen in de wedstrijsport. Helemaal niet .

Ik zeg dus niet dat manegeruiters niet kunnen rijden, enkel als ze verder willen komen dan moet je verder gaan kijken. Maar mensen die gewoon tevreden zijn met manegelessen, of met de manege gaan buitenrijden e.d., daar is niets mis mee. Ieder zijn eigen keuze .

Ik ben ook begonnen als manege ruiter de eerste twee - drie jaar. En toen was ik daar ook tevreden mee. Maar na een tijdje wilde ik gewoon meer dan die één, soms twee keer per week rijden. Vandaar dat ik op zoek ging naar verzorgpaarden. Toen had ik een tijdje geen les meer, ik wou alleen heerlijk buitenrijden. En dat wil ik nu nog, maar nu wil ik ook iets gaan presteren, dus heb ik nu ook privéles.

En fransheijs je zegt wel dat iedereen over manegeruiters valt, maar ik vind jou nu ook niet bepaald positief over mensen met een eigen paard.
En degene die er dan zo diep triest opzitten, die zullen op wedstrijd ook niet scoren .

oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 10:54

Ach laten de wedstrijdruiters onder ons eerst eens naar zichzelf kijken want als ik op een wedstrijd op het losrijterrein loop schieten de tranen me soms ook in de ogen hoor. Zo'n 80% van de ruiters zit chaggie op zijn paard trekt, schopt, rukt en plukt en de paarden lopen erbij of ze net hun laatste oortje versnoept hebben.
Nou geef mij dan maar die meiden bij mij uit de manegeles die met veel enthousiasme en plezier proberen om de paarden en zichzelf elke les weer naar een hoger niveau heen te rijden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:10

[quote="lindsey"]
Of zou dit toch alleen maar door de privelessen komen die ik sinds een jaar wekelijks met mijn verzorgpaard heb? }>[/quote]
Ik denk het wel ja. En wat jij daar leert probeer jij verder uit op de manegepaarden, wat op niet verkeerd is. Maar zonder die privelessen op dat ene paard zou je niet verder komen.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:12

oxer schreef:
Ach laten de wedstrijdruiters onder ons eerst eens naar zichzelf kijken want als ik op een wedstrijd op het losrijterrein loop schieten de tranen me soms ook in de ogen hoor. Zo'n 80% van de ruiters zit chaggie op zijn paard trekt, schopt, rukt en plukt en de paarden lopen erbij of ze net hun laatste oortje versnoept hebben.
Nou geef mij dan maar die meiden bij mij uit de manegeles die met veel enthousiasme en plezier proberen om de paarden en zichzelf elke les weer naar een hoger niveau heen te rijden.

Dit bedoelde ik ook!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:14

oxer schreef:
Ik heb voor ik bij een handelsstal ging rijden 3 jaar op een manege gewerkt en daar de manegepaarden gereden en uitgebracht op wedstrijden. Ik ben in die tijd met drie verschillende manegepaarden Z geweest (1 in het springen 1 in de dressuur en 1 in zowel springen als dressuur) dus ga me nou niet vertellen dat alle manegeruiters niet kunnen rijden en dat alle manegepaarden stugge rotpaarden zijn want dat is gewoon niet waar.

Over het algemeen is dat wel zo. Lees je Bit? Daar staat elke maand een manegetest in. Dat geeft een indicatie hoe het op de gemiddelde manege er aan toe gaat.

Snoevie schreef:
ik baal van mensen die neerkijken op manegeruiters......helaas zie je het nog maar al te vaak

Onzin. Dat maak jij ervan. De meesten van ons zijn zelf begonnen als manegeruiter, waaronder ik zelf.

oxer schreef:

En niet alle mensen met eigen paarden rijden wedstrijden. Dat percentage is namelijk waarschijnlijk minder dan de helft.

oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:17

[quote]Desiree ]Ik denk het wel ja. En wat jij daar leert probeer jij verder uit op de manegepaarden, wat op niet verkeerd is. Maar zonder die privelessen op dat ene paard zou je niet verder komen.[/quote]

Mag ik vragen waarom jij denkt dat je op een manege met een manegepaard niet verder kunt komen?? Ik vind dat namelijk echt flauwekul. op een goede manege kun je net zo veel (en soms zelfs meer) leren dan met een eigen paard. En in de groepsles bij een goede instructrice kun je soms net zoveel leren als in een priveles bij een andere instructrice. Kies gewoon een goede manege uit!!
Laatst bijgewerkt door oxer op 02-08-05 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:18

We gaan van het ene uiterste naar het andere.

Nieuwe stelling: Manegeruiters kunnen niet rijden, mensen met eigen paarden kunnen niet rijden. Niemand kan rijden...

Oxer, wsl is het bij jullie een hele goede manege, daar twijfel ik niet aan, maar durf nu ook eens toegeven dat er veel maneges zijn waar het echt niet zo gaat...

Er zijn altijd uitzonderingen. Iemand die in manegelessen rijdt en echt een talent is, of iemand met een eigen paard, bij wijze van spreke elke dag privéles heeft en dan nog barslecht rijdt.

En 80% van de wedstrijdruiters rijdt zo? Denk niet dat ze dan ver gaan komen...

En ben blij dat ik dan toch tot de andere 20% hoor, en ken genoeg andere mensen die daar ook bij horen. Als je op die manier rijdt, kom je echt niet ver...
En zoals Desiree zegt: Niet alle mensen met eigen paarden rijden wedstrijden.

Anneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:29

Ik moet meerdere mensen gelijk geven! Dus ik ga nu even van de stelling uit dat een manegeruiter 1 x in de week rijd, en een ruiter met een eigen paard meerdere keren. Ik zelf rijd 6x in de week en dan niet echt intensief en ik ben nu op de 6-7 maanden dat ik mijn paard nu heb al heeeel veeeel vooruit gegaan. Al verder dan dat ik ooit op een manege had kunnen geraken in 6 maand. Zo is het nu eenmaal, rijd jij veel dan doe je vlugger en meer ervaring op. Je kan dingen die je in de les geleerd hebt heel de week oefenen, een manege ruiter die 1 keer rijd niet. Die oefent dat 1 uurtje, en na een week terug 1 uurtje. Ach ik vind niet dat manege ruiters niet kunnen rijden, sommige!!!, de meeste!!! doen alleen niet zo vlug ervaring op.

oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:38

Sylleke schreef:
We gaan van het ene uiterste naar het andere.

Nieuwe stelling

: Manegeruiters kunnen niet rijden, mensen met eigen paarden kunnen niet rijden. Niemand kan rijden...

Dat hoor je mij niet zeggen hoor. Ik zeg alleen dat jullie teveel in hokjes denken (manegeruiter= slecht/ ruiters met een eigen paard= goed) beoordeel gewoon iedereen op zijn eigen kunnen ongeacht of het een manegeruiter is of iemand met een eigen paard/verzorgpaard.
Ik geef les op de paardenclub en daar zie ik mensen met heel veel talent en mensen die nooit verder zullen komen dan 154 punten in een b-proefje en ik geef ook les op de manege waar ik zelf ook heb leren rijden en ook daar zie ik ruiters met veel talent en ruiters die het waarschijnlijk nooit echt goed zullen leren. Dus ik zie echt niet in waarom jullie onderscheidt maken tussen manegeruiters en andere ruiters. Ik zie namelijk alleen maar goede en minder goede ruiters en een goede ruiter is voor mij niet iemand die met veel spanning en dwang zijn paard door een z-proefje weet te rijden.

Oxer, wsl is het bij jullie een hele goede manege, daar twijfel ik niet aan, maar durf nu ook eens toegeven dat er veel maneges zijn waar het echt niet zo gaat...

Natuurlijk zijn er hele slechte manege's met slecht paardenmateriaal, slechte instructeurs en volle lessen maar op verenigingen kom je ook een hele hoop slechte instructeurs,slechte paarden en ongemotiveerde ruiters tegen dus het is gewoon een kwestie van je uiteindelijke doel goed voor ogen houden en dan zorgen dat je daar een passende leeromgeving bij vindt.

.

[/quote]

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:52

[quote="oxer"]

Mag ik vragen waarom jij denkt dat je op een manege met een manegepaard niet verder kunt komen?? Ik vind dat namelijk echt flauwekul. op een goede manege kun je net zo veel (en soms zelfs meer) leren dan met een eigen paard. En in de groepsles bij een goede instructrice kun je soms net zoveel leren als in een priveles bij een andere instructrice. Kies gewoon een goede manege uit!![/quote]
Ik heb destijds een goede manege uitgezocht.

Maar het volgende is gebruikelijk op de manege:
- 1 uur per week les
- in een grote groep waar weinig plaats is voor individuele aandacht
- voor de rest van de week dus geen gelegenheid om te oefenen.

Hoe moeten mensen zo leren rijden?
Dat jij de mogelijkheid hebt priveles op een manegepaard te krijgen geeft jou al een enorme voorsprong op de gemiddelde manegeruiter. Dat is al niet te vergelijken. En om paardrijden te leren, moet je elke dag kunnen oefenen. Want niets kun je goed leren d.m.v. een uurtje per week. Helemaal niets.

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:55

Waarom gaan jullie er allemaal van uit dat iemand maar 1x per week rijd ?
Ik rijd minimaal 2x in de week en afentoe 3x

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:56

Jillie93 schreef:
Waarom gaan jullie er allemaal van uit dat iemand maar 1x per week rijd ?
Ik rijd minimaal 2x in de week en afentoe 3x

ik heb op de manege gereden, ik en vele anderen. En die reden allemaal maar 1 uur in de week. >Manegelessen zijn duur. OM veel te kunnen rijden op de manege ben je net zo duur uit onderhand als met het stallen van een paard. Daarom gaan we er van uit, we gaan uit van veruit de meeste manegeruiters, die geen geld hebben om vaker te kunnen rijden.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:57

oxer schreef:
Dat hoor je mij niet zeggen hoor. Ik zeg alleen dat jullie teveel in hokjes denken (manegeruiter= slecht/ ruiters met een eigen paard= goed)
Ik heb geen één keer, maar dan ook geen één keer gezegd dat manegeruiters slechte ruiters zijn.