Mag een manege iets over overgewicht zeggen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een manege mensen op de weegschaal zetten?

-Ja!
423 (40%)
-Als zij dat nodig vinden wel.
497 (47%)
-Nee.
121 (11%)

Totaal aantal stemmen: 1041

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:35

Sees schreef:
Mariska85 schreef:
Je hebt gelijk als je zegt 'de manege is verantwoordelijk voor de paarden.' Dus die manege moet kijken of de 'zwaardere' ruiter het paard niet in de weg zit, dat de ruiter de bewegingen niet belemmerd. Al zitten ze er als een hobbelende zoutzak erop, tsja dan geef ik ze gelijk dat ze er niet op mogen. Maar (ik heb het geloof ik al voorin dit topic gelezen) als je een wat grotere volwassen kerel hebt, dat begint denk ik pas bij 90 kg.dus zo'n grotere volwassen kerel zou niet mogen leren paardrijden :? Als jij 1.90 bent kan je wel eens net zo zwaar zijn als iemand van 1.60 alleen dan valt het niet op en dan hoor je de mensen bijna niet.

Mariska, heb je dan de rest van het topic ook gelezen? 90kg is 90kg, of het nou aan een persoon van 2m of aan een persoon van 1.10m zit. Dat maakt voor het paard niks uit. Het gewicht blijft hetzelfde.

En ik herhaal de oh zo ware uitspraak van een van de medeposter nog maar eens: paardrijden is geen recht maar een VOORrecht. Je kunt niet alles willen..

dus jij zegt dat een man van 1.90 met een gewicht van 90kg niet mag leren paardrijden?!

ik vind niet dat een manege eigenaar zoiets mag verbieden, dan wil ik niet zeggen dat je iemand van 60kg op een shetlander kan zetten maar je kan wel paarden uitkiezen die bij het gewicht van de klant past. en ze eerst op een weegschaal te laten staan vind ik echt belachelijk !! als je een paard wil besparen moet je ze ook niet in de manege lessen laten lopen en gewoon paard laten zijn zonder er op te rijden ect.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:39

Sees schreef:
Mariska85 schreef:
Je hebt gelijk als je zegt 'de manege is verantwoordelijk voor de paarden.' Dus die manege moet kijken of de 'zwaardere' ruiter het paard niet in de weg zit, dat de ruiter de bewegingen niet belemmerd. Al zitten ze er als een hobbelende zoutzak erop, tsja dan geef ik ze gelijk dat ze er niet op mogen. Maar (ik heb het geloof ik al voorin dit topic gelezen) als je een wat grotere volwassen kerel hebt, dat begint denk ik pas bij 90 kg.dus zo'n grotere volwassen kerel zou niet mogen leren paardrijden :? Als jij 1.90 bent kan je wel eens net zo zwaar zijn als iemand van 1.60 alleen dan valt het niet op en dan hoor je de mensen bijna niet.

Mariska, heb je dan de rest van het topic ook gelezen? 90kg is 90kg, of het nou aan een persoon van 2m of aan een persoon van 1.10m zit. Dat maakt voor het paard niks uit. Het gewicht blijft hetzelfde.

En ik herhaal de oh zo ware uitspraak van een van de medeposter nog maar eens: paardrijden is geen recht maar een VOORrecht. Je kunt niet alles willen..

maar in het topic is ook al meerdere keren gezegd dat iemand die klein is en bewijs van spreken 90 kg weegt het paard meestal meer belemmerd door niet goed kunnen meebewegen etc. dan iemand die lang is en waarbij 90 kg normaal is voor zijn/haar lengte...

Anoeska

Re: Mag een manege iets over overgewicht zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 09:38

Ik vind niet dat een manege verplicht is om voor iedereen die voorbij komt een geschikt paard te hebben. Het is al moeilijk genoeg om geschikte manegepaarden te vinden, als we dan ook nog met mensen met overgewicht rekening moeten gaan houden.

Een manege heeft een bepaald aantal paarden. Heb je een gewicht dat daarop past, dan mag je komen rijden. Zo niet, dan moet de manege je wegsturen. Of dat gewicht nou bij een gezonde man van 1.90 hoort of bij iemand die door medicijnen te dik is, of bij iemand die door hamburgers te zwaar is. Als je te zwaar bent voor de aanwezige paarden, zou je niet mogen rijden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:28

Anoeska schreef:
Een manege heeft een bepaald aantal paarden. Heb je een gewicht dat daarop past, dan mag je komen rijden. Zo niet, dan moet de manege je wegsturen. Of dat gewicht nou bij een gezonde man van 1.90 hoort of bij iemand die door medicijnen te dik is, of bij iemand die door hamburgers te zwaar is. Als je te zwaar bent voor de aanwezige paarden, zou je niet mogen rijden.

MaritAriel en Melissa256, Anoeska verwoord précies hoe ik zou antwoorden op jullie posts!!

Vergeet niet (komt ie weer een keer :D) paardrijden is een VOORrecht, GEEN recht.

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:52

Sees schreef:
Mariska85 schreef:

Ja ik heb het hele topic gelezen, en ja ik vraag me af of jij mijn post goed gelezen hebt!
Van jou mag een lange kerel waarvoor 90kg een normaal, gezond gewicht is NIET leren rijden?? :n
De meeste mensen denken volgens mij ook dat paarden van suiker zijn die niets kunnen dragen, en vergeten dat het werkdieren zijn (en ja, ook een maatje)maar ze kunnen echt wel wat hebben hoor! van 90-100 kg gaan ze echt niet dood en gaat die rug ook niet meteen kapot! (Uitzonderingen daar gelaten)

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:11

Hier in de buurt hanteerd een manege een grens van 80 kg. voor de pony's (fjorden/haflingers) en 100 kg. voor de paarden. Hier zet ik al mijn vraagtekens bij. Zeker beginnende ruiters met een hoog gewicht belemmeren hun paard in zo'n mate dat dit pijnlijk kan zijn.
Denk wel dat vergevorderde ruiters met een hoog gewicht hun paard minimaal hinderen.
Rug zal niet meteen kapot gaan, maar zeker wel in de loop van de tijd.

Daarnaast vind ik het ook geen gezicht als er veel vet om het paard heen hangt...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:25

Mariska85, paarden zijn niet van suiker maar we gaan wel op het zwakste deel van een paard zitten, leggen daar nog een zadel van 5 - 25kg bovenop en gaan vervolgens dingen vragen van zo'n dier waar het helemaal niet voor gemaakt is. En dat is al schadelijk bij 25kg, laat staan bij 90kg of meer.

Ik heb eigen paarden en sporadisch rijdt daar eens iemand op van +85kg en voor een keertje vind ik dat helemaal niet erg maar manegepaarden hebben het al zwaar genoeg te verduren. Ik trek geen absolute grens maar vanaf een bepaald gewicht is het onacceptabel schadelijk, hoe je het ook wendt of keert.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 08:50

Citaat:
Ja ik heb het hele topic gelezen, en ja ik vraag me af of jij mijn post goed gelezen hebt!
Van jou mag een lange kerel waarvoor 90kg een normaal, gezond gewicht is NIET leren rijden?

Niet op mijn paard i.i.g. :)

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:06

nou ik v8ind dat je wel door de manege op de wegschaal mag gezet worden hoor
de eigenaar van mijn manege die bemoeid zig heelemal nergens mee(iki ben nu bgelukeg naar een andere toe waar het veel leuker is)een keer kwam een heele dike man die zig haast nie eens kon beweegen paardje rijen en de mnege paarden zijn al zo slap en dun en kwam die man op een van hun ziten dat paard kon die eens draafen hij dee tien stapen in stap en dan blijvt hij tien minuten steel staan
echt erg

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 13:19

Colway schreef:
Niet op mijn paard i.i.g. :)

Dat is idd jou keuze :)
Ik had een arabiertje 1.54m (het ras wat de naam heeft van zwak,dun, iel, breek zo snel) daar reed ook regelmatig iemand van een kilootje of 85/90 op. Hij deed het prima, nergens last van (en ja, zijn rug werd regelmatig nagekeken) hij liep super!
sourih schreef:
nou ik v8ind dat je wel door de manege op de wegschaal mag gezet worden hoor
de eigenaar van mijn manege die bemoeid zig heelemal nergens mee(iki ben nu bgelukeg naar een andere toe waar het veel leuker is)een keer kwam een heele dike man die zig haast nie eens kon beweegen paardje rijen en de mnege paarden zijn al zo slap en dun en kwam die man op een van hun ziten dat paard kon die eens draafen hij dee tien stapen in stap en dan blijvt hij tien minuten steel staan
echt erg

Dat ze er bij jullie helemaal niet naar kijken in dat geval vind ik ook kwalijk. De persoon moet zelf wel een klein beetje fatsoenlijk kunnen bewegen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:05

Ja, ik vind van wel. Ik liep laatst mee met de eigenaresse van een manege die ook tegen een jongen had gezegd dat hij niet meer hoefde te komen als hij niet zou afvallen. Als de paarden het niet kunnen dragen vind ik dat er iets van gezegd moet worden. Hij mocht nu nog 1x per twee weken rijden (de jongen had een handicap, mentaal of fysiek weet ik niet ;)), zodat hem niet alles in 1 keer ontnomen werd, maar als hij niet binnen een bepaalde tijd afviel dan hoefde hij ook niet meer te komen.

xxxJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 08:27

Ik vind het aan de ene kant wel een beetje zielig. Maar als ze het niet zeggen gaat het tenkoste van de paarden. En dat vind ik erger. Maar een weegschaal vind ik te ver gaan