Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:50

_Natasja_ schreef:
ehm minder overzicht op een groep als je buiten de groep staat?
Als je in het midden staat heb je nooit overzicht op de helft die achter je rijdt hoor.

Daar ben ik achter gekomen omdat ik meestal in de hoek sta met het galloperen.
(er is in het verleden een keer een instructeur omver gereden met galloperen, vandaar)

Oke misschien verwoord ik het verkeerd... met in het midden staan bedoel ik niet pontificaal in het midden blijven staan... :D wel om je eigen hachje blijven denken en dus blijven veranderen van positie.
In de hoek heb je weer een andere kijk op de groep dan dat je door de bak heen ''wandelt'' dat klopt... maar dat betekend voor mij nog niet dat je als instructie continu in die hoek moet verblijven en al helemaal niet zittend.. daarbij is het ook afhankelijk met wat voor groep je te maken hebt.. mogen ze bijv. zelf de figuren bepalen dan is in het midden lopen lastiger, helemaal als je veel combinatie's hebt.

En volgens mij voor zover ik weet, is er geen enkel plaats waar je volledig overzicht hebt... anders zou het geen verschil maken met privé-les.... boven de bak kunnen kijken is denk ik het meest ideaal maar dan nog heb je geen ogen genoeg om op iedereen te letten.

Daarbij is mijn ervaring met instructeurs in de hoek zittende niet echt positief te noemen. Ik heb een instructeur gehad die helemaal niet zo betrokkenen was en tips/aanwijzingen gaf die ik ook wel wist... maar niet voor elkaar kreeg... goede instructie zou je dan verdere tips moeten geven hoe je het wel voor elkaar krijgt...

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:04

aerdenhout1 schreef:
Nu ga ik de uitdaging aan!!!! Wie van jullie, als echte manege ruiter...denkt de knoppen te hebben geleerd op de manege waar je rijd!??
Die daag ik nu uit om te komen rijden op een paar van mijn paarden!
Maken we er een leuke middag van...en nee ik zal niet al te steng zijn!!!
Want ik ben dan wel eens heel nieuwsgierig wie mijn paarden echt kunnen rijden en weten wat vw nw is en het gevoel hebben!
Ik heb er div. in de aanbieding, een Haflinger die M2 heeft gelopen, een Z paard, een L2 paard, en allemaal verschillend. Zou het heel leuk vinden als er ook een reportage van werd gemaakt voor bokt! Dus wie kan mooie foto's maken?
Ik ga niemand voor schut zetten, maar al die mensen die hebben gereageerd in dit topic dat ze echt weten wat het is een paard met gevoel te rijden.....kom maar op!
En voor de wat angstige ruiters...mijn paarden bokken niet, steigeren niet en zijn in de omgang niet vals!!!
Luisteren netjes naar de hulpen en gaan als ze het niet zouden begrijpen eerder stil staan dan rennen!

Oh leuke uitdaging :D
Als je iets meer in de buurt had gewoont had ik die uitdaging wel aangenomen. Niet omdat ik denk dat ik het allemaal zo goed kan, maar om eens te kijken of het nou zo anders is en of ik er iets van bak op een ander paard.
Ik ben wel heel benieuwd naar een eventueel verslag van iemand die de uitdaging wel aanneemt :)

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:08

Blabla1980 schreef:
Oh leuke uitdaging :D
Als je iets meer in de buurt had gewoont had ik die uitdaging wel aangenomen. Niet omdat ik denk dat ik het allemaal zo goed kan, maar om eens te kijken of het nou zo anders is en of ik er iets van bak op een ander paard.
Ik ben wel heel benieuwd naar een eventueel verslag van iemand die de uitdaging wel aanneemt :)

same here! haha

ik vind het jammer dat alle manegeruiters over een kam geschoren worden..

MoriMann

Re: Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:25

Als manegeruiter doe ik mijn best. Ik moet zeggen dat mijn instructeur helemaal niet van het rukken en plukken is, maar alstijd laat focussen op de ontspanning. Krijg je je paard niet rond in de les? Geen punt, als het dier maar niet slechter de les uit gaat dan het er in is gekomen.

Nu is het wel zo dat ik naast het uurtje rijden in de week ook erg veel lees en de dingen die me nuttig en/of logisch lijken wel mee neem. Of dat mij een betere ruiter maakt, weet ik niet..

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:31

ponylies schreef:
aerdenhout1 schreef:
Nu ga ik de uitdaging aan!!!! Wie van jullie, als echte manege ruiter...denkt de knoppen te hebben geleerd op de manege waar je rijd!??
Die daag ik nu uit om te komen rijden op een paar van mijn paarden!
Maken we er een leuke middag van...en nee ik zal niet al te steng zijn!!!
Want ik ben dan wel eens heel nieuwsgierig wie mijn paarden echt kunnen rijden en weten wat vw nw is en het gevoel hebben!
Ik heb er div. in de aanbieding, een Haflinger die M2 heeft gelopen, een Z paard, een L2 paard, en allemaal verschillend. Zou het heel leuk vinden als er ook een reportage van werd gemaakt voor bokt! Dus wie kan mooie foto's maken?
Ik ga niemand voor schut zetten, maar al die mensen die hebben gereageerd in dit topic dat ze echt weten wat het is een paard met gevoel te rijden.....kom maar op!
En voor de wat angstige ruiters...mijn paarden bokken niet, steigeren niet en zijn in de omgang niet vals!!!
Luisteren netjes naar de hulpen en gaan als ze het niet zouden begrijpen eerder stil staan dan rennen!

helaas woon je veel te ver weg jammer had graag eens komen rijden ,
als er iemand wat dichterbij een aanbod heeft hoor ik het heel graag
quote]

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:15

de laatste jaren dat ik op de manege in de les reed was met een instrukteur waarbij de aanwijzing zo na te lezen waren in "ruiters en rechters" van Ernst van Loon . Ik vind dat een hele fijne methode en neem nu nog weleens les met mijn verzorgpony daar. wat ik met mijn verzorgers leuk vind is dat ik nu ook kan lessen bij mensen die natuurlijk paardrijden / hollistische lessen geven , dat kan/mag niet met een manegepaard....

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:28

Onze manege heeft op dit vlak een aantal voordelen. Om te beginnen rijden wij niet op manegepaarden, maar op halfpensionpaarden, dus eigenaarspaarden waar les op gegeven mag worden (ze hebben wel manegepaarden, heb ik 1 keer op moeten rijden, maar als je iemand hebt met weinig ervaring volgen ze gewoon de voorgaande en zo kan je als beginner dus ook niets bijleren)
Vervolgens lopen wij niet achter elkaar op de hoefslag, er moet spatie tussen, als er te weinig spatie is maak je een volte en wij moeten de oefeningen ook elk apart doen.
Ook hebben wij kleine groepjes van max 5. Op dit moment is onze groepsles met 2 personen.

Het is natuurlijk nog niet volledig hetzelfde als op een volledig eigenaarspaard, maar de basis die gelegd wordt is toch al wat beter, vind ik zelf. Of niet?

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:46

Dat klinkt inderdaad als geen ''standaard'' manege debravanesch :j

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:26

Jammer genoeg heb ik maar 1 keer per week les

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:07

debravanesch schreef:
Onze manege heeft op dit vlak een aantal voordelen. Om te beginnen rijden wij niet op manegepaarden, maar op halfpensionpaarden, dus eigenaarspaarden waar les op gegeven mag worden (ze hebben wel manegepaarden, heb ik 1 keer op moeten rijden, maar als je iemand hebt met weinig ervaring volgen ze gewoon de voorgaande en zo kan je als beginner dus ook niets bijleren)
Vervolgens lopen wij niet achter elkaar op de hoefslag, er moet spatie tussen, als er te weinig spatie is maak je een volte en wij moeten de oefeningen ook elk apart doen.
Ook hebben wij kleine groepjes van max 5. Op dit moment is onze groepsles met 2 personen.

Het is natuurlijk nog niet volledig hetzelfde als op een volledig eigenaarspaard, maar de basis die gelegd wordt is toch al wat beter, vind ik zelf. Of niet?

Zoiets is het bij ons ook. Soms halfpensionpaarden, soms zelfgefokte paarden en soms paarden die er eigenlijk voor de verkoop staan.
En natuurlijk ook een aantal brave paarden voor de minder gevorderden. Maar wij hebben geen paarden die achter elkaar aanlopen, zelfs de brave paarden zul je toch echt zelf moeten besturen ;)

En qua les is het principe, zelf rijden, luisteren naar de tips die je van de instructrice krijgt over hoe een paard los te rijden/ ontspannen te krijgen/ voorwaarts te krijgen en houden en welke oefeningen waarvoor bedoeld zijn. het is tenslotte de bedoeling dat je iets leert..en niet dat je alleen doet wat je gezegd wordt.

Dat is ook de reden dat je bij ons als nieuweling aan de longe gaat. Eerst een aantal lessen zonder teugels en evt zonder beugels, evenwichtsoefeningen enzo langzaam opbouwen tot de instructrice je geschikt vindt om zelf te rijden.
Daarna ga je of prive lessen rijden of rij je met ander mensen in een groep als die toevallig op hetzelfde tijdstip rijden. Maar 5 mensen is in principe de max.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 06:19

aerdenhout,wat een gaaf aanbod zeg,ik hoop dat er iemand op ingaat! lijkt me wel,met al die mensen die vinden dat ze goed kunnen rijden,toch?

ik geef het eerlijk toe hoor,ik heb 2 pony's waarvan 1 die ik rij,maar ik vind mezelf niet zo'n goede ruiter hoor. er blijft ook nog heel veel te leren.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:29

ik zou mijn vraag nog maar even herhalen ;)
helaas woont aardenhout veeel te ver weg van mij ik woon namelijk in omgeving nijmegen,
en het is voor mijn niet haabaar om helemaal naar daar te reizen,
anders was ik dolgraag een keer komen rijden :))
als er iemand een aanbod dichterbij heeft dan neem ik dat graag aan

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:29

ponylies schreef:
ik zou mijn vraag nog maar even herhalen ;)
helaas woont aardenhout veeel te ver weg van mij ik woon namelijk in omgeving nijmegen,
en het is voor mijn niet haabaar om helemaal naar daar te reizen,
anders was ik dolgraag een keer komen rijden :))
als er iemand een aanbod dichterbij heeft dan neem ik dat graag aan

Ze zit niet ver van het een station af, echt loop afstand. Niet dat ik nu zeg dat je er heen moet, maar wellicht wordt het dan een ander verhaal mbt vervoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:36

Waarom moeten er helemaal 'bewijzen' verzameld gaan worden dat bepaalde manegeruiters een paard met gevoel kunnen rijden? Wat is dat voor kinderachtig gedoe joh? := Ik ga toch ook niet vragen of mensen met een eigen paard een keer op mijn lespaard komen rijden om te zien of ze hem wel met gevoel nageeflijk kunnen rijden? Wat heeft het in vredesnaam voor meerwaarde joh, geloof mensen toch eens gewoon op hun woord in plaats van al die onvolwassen onzin elke keer.....

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:43

Is toch een leuk aabod? Waarom zie je dat als bewijzen verzamelen?
En de meerwaarde is dat je dan de kans (als manege ruiter zijnde) hebt om zelf eens te voelen wat het verschil is.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:44

Juul schreef:
Waarom moeten er helemaal 'bewijzen' verzameld gaan worden dat bepaalde manegeruiters een paard met gevoel kunnen rijden? Wat is dat voor kinderachtig gedoe joh? := Ik ga toch ook niet vragen of mensen met een eigen paard een keer op mijn lespaard komen rijden om te zien of ze hem wel met gevoel nageeflijk kunnen rijden? Wat heeft het in vredesnaam voor meerwaarde joh, geloof mensen toch eens gewoon op hun woord in plaats van al die onvolwassen onzin elke keer.....

Dan heb je het niet helemaal begrepen, en woorden zeggen vaak iets anders dan daden. Ik zie het meer als een kans voor een (manege) ruiter om te controleren of de manier hoe ze rijden wel is zo als het zou moeten/kunnen. Ik heb ook lang gedacht dat ik correct reed, tot ik bij mijn huidige instructie kwam. Kon met haar paarden helemaal niets. Zelf reed ik M met mijn paard, haar paarde van Z-1 tot ZZ-licht (opdat moment). Kon niet eens een normale wending sturen, haar paarden waren zo op zit gereden en met zo veel gevoel getraind, dat ik daar toen nog niet mee overweg kon. Nu train ik op deze manier en wil nooit anders meer. Dus wat ze volgens mij gewoon wil is dat er meer mensen openstaan voor rijden met gevoel ipv verstand en kracht.
Heb ik dat juist Aerdenhout?

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:51

Ik denk dat je op de manege gewoon leert wat je daar ziet en hoort en er later eventueel achter komt hoe anderen het (anders) doen.

Als ik terugdenk aan mijn tijd op de manege, denk ik wel dat er een aantal potentiële goede ruiters tussen zaten. Van mijn clubje zitten er nu 3 in de Z2 en zelf ga ik bijna naar de M2. (Dat is natuurlijk nog steeds basissport, maar deze mensen inclusief mijzelf rijden wel veel zegmaar). Je ziet dat de mensen die beschikking kregen over een eigen paard + privéles hard zijn gegroeid. Maar...deze mensen hadden ook echt al het gevoel voor paardrijden in zich. Sommigen zie ik nu, 10 jaar later, nog steeds op hetzelfde niveau rijden. Daar zie ik weinig groei bij, maar dat zijn dan weer mensen die niet zo prestatiegericht zijn. De 3 waar ik had over had zijn erg prestatiegericht, dus het ligt denk ik ook aan je karakter en gevoel voor de paardensport.

Ik denk dat het erg jammer is om alle manegeruiters over 1 kam te scheren, want er zitten denk ik talenten tussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:57

Als je het aanbod nog eens goed zou lezen zou je snappen wat ik bedoel. Het klinkt als 'Ik geloof het niet, maar bewijs mij maar het tegenovergestelde.' Er zijn vaker van dit soort topics geweest, en die draaiden er ook allemaal op uit dat als de manegeruiters wilden laten zien dat ze het konden, ze het maar moesten bewijzen. Sorry, maar daar zakt mn broek echt van af hoor, wat een gezeur. Wat is er mis met mensen op hun woord geloven? Wat is daar moeilijk aan? Je merkt toch ook wel aan de manier waarop mensen over dingen praten dat ze dondersgoed weten waar het over gaat?

En over verschil voelen? Ik ben ook een manegeruiter, en ik ken dat verschil waar het hier over gaat precies. Maar daarvoor hoef ik echt niet op het paard van een bokker te stappen ;) Paardrijden gáát om gevoel, dat is het hele ding. Maar dat moet je in gaan zien, en dan maakt het echt niet uit of je een manegepaard of een eigen paard onder je kont hebt, je moet er gewoon gevoel voor krijgen, en dat moet je ook wíllen krijgen.

En trouwens, niet alleen paardrijden gaat om gevoel, alles wat je doet in het leven waar je goed in wil worden gaat om gevoel. Je bent pas echt ergens goed in als je gevoel ervoor ontwikkeld hebt, en er dus echt 'in zit' (moeilijk uit te leggen..).

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 14:02

Niemand scheert alle manege ruiters over 1 kam, maar ik zou dan wel eens een bewijs willen zien van diegeen die hier in het topic blijven beweren dat HUN manege wel goed les geeft en ze elk paard kunnen weg rijden en het gevoel word geleerd. Die moeten mijn paarden dan makkelijk weg kunnen rijden.
Vandaar het aanbod. Het manege talent moet ik nog steeds tegen komen n.l!
En die mensen die nu Z2 rijden, rijden die dan een manege paard, of hebben die ondertussen een bij rijd paard of een eigen, want daar gaat dit hele topic over n.l! Dat je als manege ruiter vaak niets meer bij leert en als je een eigen of bij rijd paard krijgt je veel verder komt en er vaak een wereld van verschil open gaat door een andere manier van rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:08

Je haalt 2 dingen door elkaar aerdenhout. Je hebt maneges, en manegeruiters. Maar jij gaat er (volgens mij) gemakshalve vanuit dat een manegeruiter niet verder kijkt dat de manege, en wat hem/ haar daar wordt geleerd. Dat denk ik, omdat je in 1 zin maneges en manegeruiters gebruikt. Correct me if I'm wrong.. Maaar in de praktijk kijkt een groot deel van deze ruiters dus namelijk wél verder dan de manege, en ontwikkelt zich daardoor verder. Het meeste dat ik nu weet heb ik niet op de manege geleerd, dat heb ik door ervaring, afkijken, vragen en lezen geleerd. Uit pure interesse dus. Als je wíl leren kan je overal leren. En als je niet wil leren, zal je nooit verder komen :)

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:14

@ aerdenhout1: 1 heeft een manegepony gekocht en tot en met de Z2 gereden (met winst) en nu verkocht aan een ander. Rijd nu tig paarden van eigenaren. Andere 2 rijden ook geen manegepaarden. Dus zijn bij lange na geen manegeruiters meer. Dus...ben ik uitgeweken, sorry.

Ik snap wat je bedoelt. Ik ben ook benieuwd of er een 'goede' manege in NL is waar echt goed lesgegeven wordt.
Weetje, de eigenaar van mijn Fries zocht laatst een bijrijder voor een van zijn andere Friezen. Toen liet hij een meisje komen van een manege die dus ook 'goed' kon rijden. Ik zei: ehm....je wilt een manegeruiter een 3 jarige ruin laten rijden? Wacht even, we kunnen beter een proeflesje doen op mijn Fries. En ik zag het al gelijk: ze zat keurig netjes, maar kreeg mijn Fries niet eens in galop vanuit draf, terwijl die van mij vanuit stap gemakkelijk kan aangalopperen en de contragalop zit er ook dik in. Nou, ze probeerde het wel 10 keer, paardje ging alleen maar heel hard draven. Tja....
Nu kan het natuurlijk ff wennen zijn op zo'n Fries, maar dan nog. Mij lukt het toch ook? En ik ben echt geen toptalent. Dus ik ben het met je eens wat betreft de zin 'die moeten mijn paarden dan gemakkelijk weg kunnen rijden'. Nu heb ik dus ervaring met 1 iemand van een manege, maar dan kan ik nog steeds niet álle manegeruiters beoordelen toch?

(Oja, ze vond mijn paard zo goed voor het been, zoveel reactie enz. Nou, ik was daar net mee aan 't werk, omdat ik vond dat ik te weinig reactie kreeg hahaha. Dan weet je dus wel hoe weinig reactie manegepaarden geven pffff).

Mensen met een eigen paard mogen heel dankbaar zijn dat ze deze mogelijkheid hebben!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:22

MeFlower, het ene manegepaard is ook het andere niet he. Sommigen hebben aan een kriebeltje al genoeg en anderen reageren nergens op... Echt, jongens, waarom zo'n stereotyp beeld altijd? Ik denk dat als er iemand eens aan de andere kant moet gaan kijken het eerder de mensen met een eigen paard zijn dan de manegeruiters.. Mijn god, waarom toch die bekrompen ideeën allemaal? Wat heb je daaraan?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:31

MeFlower,
Ik heb op div maneges les gegeven, kan je vertellen dat de meeste manege ruiters niet verder kijken dan hun manege groot is. Op de maneges waar de ruiters wel verder keken, kwam dat omdat de instructie zo was dat mensen nieuwsgierig werden. Maar ze zijn zo veel maneges waar mensen alleen komen om een uurtje paard te hobbelen. De sfeer van de manege is sterk afhankelijk of iemand meer over de sport wil weten.
Voorbeeld, manege 1 waar ik heb stage gelopen, werden de paarden en pony's opgezadeld voor de mensen, deze mensen trokken hun paard uit de stal klommen er op deden heel braaf wat de instructie zei, sprongen er af en weg waren ze. Denk je nou echt dat deze mensen verder keken? Op deze stal weinig pension klanten die wedstrijden reden, echt recreatie, dus bos etc.
Voorbeeld, manege 2, waar ik ook stage liep en later ook werkte, echte wedstrijd stal met ook wedstrijden op het terrein. Mensen moesten zelf er voor zorgen dat hun paard netjes gepoetst/gezadeld in de baan kwamen, zo niet dan kon je weer terug. Veel pension klanten reden ook mee in de manege lessen (ook wedstrijd ruiters). Gelegenheid voor manege ruiters om een paard in half pension te nemen en daar op eigen terrein wedstrijden mee te rijden. Op deze manege gingen de manege ruiters regelmatig in gesprek met div mensen om meer te weten te komen over de paarden en het rijden er van. Er waren zelf ruiters die met manege paarden officiele wedstrijden reden in het M.
Het ligt er dus maar net aan hoe de omstandigheden zijn en hoe de persoon die daar komt zelf in elkaar zit.

Geen mens is het zelfde en geen manege is het zelfde, maar wanneer gaan we eens meer open staan voor elkaar. Want van elkaar kunnen we leren. Van leren wordt je niet direct beter, soms door te weten hoe iets niet moet, ben je een stap dichter bij hoe het wel moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:58

Ik snap het trouwens ook niet zo goed aerdenhout, want je hebt zelf een stal met naar eigen zeggen 'manegepaarden' (staat zo op je website). Het enige 'verschil' is misschien dat jij de paarden enkel in half pension verhuurt. Maar dus wel aan manegeruiters. Want ze rijden op jouw manegepaarden. Dan heb je toch zelf ook een manege? Wat is dan het verschil met jouw manege, en andere maneges? Want jouw manege is namelijk trouwens ook echt niet de enige manege die paarden in halfpension verhuurt....

Jannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:08

Ik heb tot nu toe op (kan ik wel zeggen) best veel verschillende maneges gereden, ( 2x verhuisd, en vaak overgestapt naar een andere) en ik kan nu wel zeggen dat er inderdaad en vanzelfsprekend veel verschil zit in kwaliteit van de lessen. Maar ik heb meerdere malen gezien dat er wel degelijk ' manegeruiters' bestaan die beter kunnen rijden dan mensen die niet op een manege rijden...

Ik rij nu met 2 mensen in een les, maar het blijft wel een manege...