_Natasja_ schreef:ehm minder overzicht op een groep als je buiten de groep staat?
Als je in het midden staat heb je nooit overzicht op de helft die achter je rijdt hoor.
Daar ben ik achter gekomen omdat ik meestal in de hoek sta met het galloperen.
(er is in het verleden een keer een instructeur omver gereden met galloperen, vandaar)
Oke misschien verwoord ik het verkeerd... met in het midden staan bedoel ik niet pontificaal in het midden blijven staan...
wel om je eigen hachje blijven denken en dus blijven veranderen van positie.In de hoek heb je weer een andere kijk op de groep dan dat je door de bak heen ''wandelt'' dat klopt... maar dat betekend voor mij nog niet dat je als instructie continu in die hoek moet verblijven en al helemaal niet zittend.. daarbij is het ook afhankelijk met wat voor groep je te maken hebt.. mogen ze bijv. zelf de figuren bepalen dan is in het midden lopen lastiger, helemaal als je veel combinatie's hebt.
En volgens mij voor zover ik weet, is er geen enkel plaats waar je volledig overzicht hebt... anders zou het geen verschil maken met privé-les.... boven de bak kunnen kijken is denk ik het meest ideaal maar dan nog heb je geen ogen genoeg om op iedereen te letten.
Daarbij is mijn ervaring met instructeurs in de hoek zittende niet echt positief te noemen. Ik heb een instructeur gehad die helemaal niet zo betrokkenen was en tips/aanwijzingen gaf die ik ook wel wist... maar niet voor elkaar kreeg... goede instructie zou je dan verdere tips moeten geven hoe je het wel voor elkaar krijgt...

Ik ga toch ook niet vragen of mensen met een eigen paard een keer op mijn lespaard komen rijden om te zien of ze hem wel met gevoel nageeflijk kunnen rijden? Wat heeft het in vredesnaam voor meerwaarde joh, geloof mensen toch eens gewoon op hun woord in plaats van al die onvolwassen onzin elke keer.....