Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:02

Flurk schreef:
Stef_Winston schreef:

Hier een filmpje (Let niet op instructie, hier heb ik trouwens normaal ook geen les van);

Hee is dit de maandagavondles?

Nee, donderdag.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:20

annebe schreef:
Wanneer word de jury nou eens zo getraind dat alle neuzen 1 kant op staan en zich allemaal aan 1 protocol moeten optrekken?

Mag ik vragen waar deze vraag vandaan komt? :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:42

annebe schreef:
Wanneer word de jury nou eens zo getraind dat alle neuzen 1 kant op staan en zich allemaal aan 1 protocol moeten optrekken?

Zo, goedemorgen. Ook namens mij de vraag waar deze vraag vandaan komt. Als je dit topic enigzins doorgelezen hebt, zul je merken dat dat juist iets is wat we in dit topic proberen te doen: op 1 lijn zitten.
Bovendien, zo lang jureren mensenwerk blijft zullen er altijd verschillen blijven.

Highlights

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:31

Ik ga binnenkort mijn 1e wedstrijdje rijden..F3 en F4. Nu hoorde ik van een vriendin van me dat je als je een grote volte maakt (bijv. bij C) je voor de C de binnenhoefslag moet pakken, tot dat je een volte gemaakt hebt, en dan dus bij de C weer op de gewone hoefslag. Klopt dit?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:40

Je begint bij de C, dus op de hoefslag en dan hoor je de hoeken af te snijden. Maar wel 4 raakpunten te hebben.
Dus niet de volte over de hele hoefslag rijden.

Afbeelding

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:51

liberty schreef:
Kinderen van 6 jaar die na 5 lessen snappen wat de figuren zijn ben ik nog niet tegen gekomen hoor.

Dan ben ik vast heel goed... :+
En na 5 lessen rijden ze nog geen F1 proef bij ons, dus ook al weten ze het even niet dan is het nog geen probleem. Dat ze in een proef een black out hebben kan gebeuren, maar wil niet zeggen dat ze het niet weten. :)

Ik oefen ook regelmatig stukjes uit de proef in de les, om de beurt voorop. De figuren begin ik mee in de eerste les, loop ik voorop. In stap een volte rijden zodra ze kunnen sturen met een rijmpje als 'kont-kont-kont, een volte is mooi rond', klinkt flauw, maar alleen al dat je het woord 'kont' noemt vinden ze geweldig en ze onthouden het prima, met de andere figuren ook zo. Beetje in hun belevingswereld duiken, daarop inspelen en ze onthouden het zomaar. Bij volwassenen vind ik het juist vaak moeizamer gaan. :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:51

Ik denk ook dat jij dan wel heel bijzonder bent.

Ik geef al jaren les, ook aan de kleintjes, gebruik dezelfde en nog veel meer handigheidjes als jij. Ik weet zo goed als zeker dat Liberty over dezelfde mogelijkheden beschikt en ik moet zeggen: het is maar een enkeling die na 5 lessen een gebroken lijn, een grote volte en van hand veranderen uit elkaar kan houden, laat staan goed kan rijden.

En ik kan je verzekeren dat onderdelen uit een proef in de les rijden een héél andere ervaring is dan een proefje alleen in de rijbaan hoor!

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:07

:j *knikt bevestigend*

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:05

Ik zeg ook niet dat ze na 5 lessen een proef kunnen rijden en die figuren foutloos rijden, maar dat ze weten waar de lijn ongeveer langs gaat als ik zeg: 'bij A een grote volte, van M naar K van hand veranderen of tussen H en K een gebroken lijn;. En je bent vast wel met me eens dat over het algemeen kinderen van 6 jaar de letters wel kennen..?

En je hebt natuurlijk geen idee hoe ik les geef en of je meer 'handigheidjes' hebt dan ik, beetje raar dat je dat hier zo neer zet...

Ik ben wel aardig onderlegd hoe je een kind iets moet leren, omdat ik in het speciaal onderwijs werk en met die ervaring leek het me wel leuk om ook eens wat hier te posten, maar dat is blijkbaar niet gewenst. De Orun cursus alleen is niet echt een cursus waar je wat leert over didactiek.

Ik ga er verder geen welles-nietes spelletje van maken, heb ik helemaal geen zin in, dus ik wens jullie verder veel succes! ;)
Laatst bijgewerkt door Lante op 19-02-10 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Lauraa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:14

Ik heb een vraag, ik rij nu f11. Mijn paard, gaat heel gemakelijk achter de teugel in enkele passen middengalop op de volte e-b-e. Nu word ik daar al voor bestraft met een 3 of 4 voor me volte maar de meeste zeggen dat dat niet mag, omdat het niet gaat om aan de teugel enzo en dat het niet meteen zo afgestrafd moet worden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:39

Ik vind een 3 of 4 ook wel erg streng daarvoor ja. Het gaat er nog altijd om hoe jij je paard de volte door stuurt. En als jij de goede hulpen geeft en hij is redelijk rond en je paard loopt wat achter de teugel zou ik je geen 3/4 geven. :n Vind ik persoonlijk te laag.

Highlights

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:09

Bedankt voor je antwoord! Dus je hoeft niet op de binnenhoefslag te rijden, je rijd alleen niet helemaal door de hoeken als het ik het goed begrijp? En stel dat je gewoon op de hoefslag rijd, dan mag je wel door de hoeken he?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:35

Ja, zolang je geen figuur rijdt moet je gewoon over de hoefslag. Maar bij die volte moet je dus niet gewoon over de hoefslag in de hoeken maar die dus afsnijden, snap je?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 21:47

Lante schreef:
Ik zeg ook niet dat ze na 5 lessen een proef kunnen rijden en die figuren foutloos rijden, maar dat ze weten waar de lijn ongeveer langs gaat als ik zeg: 'bij A een grote volte, van M naar K van hand veranderen of tussen H en K een gebroken lijn;. En je bent vast wel met me eens dat over het algemeen kinderen van 6 jaar de letters wel kennen..?

En je hebt natuurlijk geen idee hoe ik les geef en of je meer 'handigheidjes' hebt dan ik, beetje raar dat je dat hier zo neer zet...

Ik ben wel aardig onderlegd hoe je een kind iets moet leren, omdat ik in het speciaal onderwijs werk en met die ervaring leek het me wel leuk om ook eens wat hier te posten, maar dat is blijkbaar niet gewenst. De Orun cursus alleen is niet echt een cursus waar je wat leert over didactiek.

Ik ga er verder geen welles-nietes spelletje van maken, heb ik helemaal geen zin in, dus ik wens jullie verder veel succes! ;)

Voor de overige lezers: deze discussie is verder gegaan per pb.

Voor de nuancering had ik wellicht moeten schrijven dat ik nog meer trucjes gebruik dan genoemd, wat dus niet wil zeggen dat ik bedoel dat Lante over beperkte mogelijkheden beschikt. Laat ik dat voorop stellen! Mijn bedoeling was enkel dat er meerdere instructeurs zijn die over een heel assortiment didactische vaardigheden beschikt en toch weinig leerlingen tegenkomen die na zo'n 5 lessen de figuren en letters kennen. Ik heb het verder over niemands didactische vaardigheden gehad en over niemands opleiding, het woord ORUN heb ik al helemaal niet in de mond genomen. Feit alleen dat ik weinig kinderen ken die de letters en figuren kennen in tegenstelling tot de opmerking dat 'de meeste kinderen na een les of 5 de letters en figuren wel kennen'.
Pfffff, hopen dat zo alle tenen niet meer pijn doen en de discussie weer on topic kan gaan!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 21:48

Lauraa__ schreef:
Ik heb een vraag, ik rij nu f11. Mijn paard, gaat heel gemakelijk achter de teugel in enkele passen middengalop op de volte e-b-e. Nu word ik daar al voor bestraft met een 3 of 4 voor me volte maar de meeste zeggen dat dat niet mag, omdat het niet gaat om aan de teugel enzo en dat het niet meteen zo afgestrafd moet worden.

Het gaat niet om de nageeflijkheid, maar wel om de constante verbinding die je kwijt bent en dat is een behoorlijke fout als het om verruimde gangen gaat. Over het gegeven cijfer kan ik niet oordelen. Ik ben er immers niet bij geweest.

Highlights

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:54

Bellatrix schreef:
Ja, zolang je geen figuur rijdt moet je gewoon over de hoefslag. Maar bij die volte moet je dus niet gewoon over de hoefslag in de hoeken maar die dus afsnijden, snap je?

Ja, ja thnx, snap het! Bedankt voor je uitleg! haha dit klinkt nogal als een stomme vraag, maarja in de les rijd ik altijd door de hoeken eigenlijk..dus vandaar dat ik het even zeker wilde weten *D

_Jenny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:48

Is een plastron dragen bij de F proeven verplicht?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:48

Bij een volledig tenue wel ja. :j

_Jenny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:55

Bellatrix schreef:
Bij een volledig tenue wel ja. :j

Oke, bedankt ;)

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:01

Bij een volledig ruitertenue, niet bij een manegebodywarmer of sweater.

Highlights

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:11

Daar ben ik weer met mijn vraag!
Ik moet van A-X een halve grote volte rechts maken, en ik kom van de rechterhand. Ga je dan van A-X en dan naar B-F-A?
of hoe gaat die precies??

Want dan lijkt hij toch op een kleine volte of heb ik het mis?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:14

als je van A tot X een halve grote volte maakt,dan moet je vanaf X weer rechtuit,en dan bij B/E op de rechter of linkerhand.

teken hem maar eens uit op papier voor jezelf

Highlights

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:21

En van A tot X is dus ook gewoon recht dan?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:27

nee,je moet een halve grote volte maken. je start dus bij A met het maken van een grote volte,je rijdt alleen nu de helft. je maakt de 2e helft niet,normaal ga je van A tot X en dan weer naar A. nu ga je alleen van A tot X een volte rijden,en dan op X rechtuit naar B of E,en dan op de linker of rechter hand

Highlights

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:39

Snoevie schreef:
nee,je moet een halve grote volte maken. je start dus bij A met het maken van een grote volte,je rijdt alleen nu de helft. je maakt de 2e helft niet,normaal ga je van A tot X en dan weer naar A. nu ga je alleen van A tot X een volte rijden,en dan op X rechtuit naar B of E,en dan op de linker of rechter hand

Oke dankje, ik snap het! Voel me een beetje dom met mijn vragen, maar ik heb nog nooit een wedstrijd gereden haha! Ik moet dan bij de B weer rechts en bij A afwenden, dus lijkt bijna een grote volte, hoewel het stuk van X naar B kaarsrecht moet zijn dus..