'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:02

Een goede ruiter is naar mijn mening een ruiter die aan kan voelen wat zijn paard nodig heeft en daarop in kan spelen om samen een goede combinatie te gaan vormen. Iemand met een eigen paard zal bij zijn eigen paard na een tijd wel dingen doorkrijgen, maar dat maakt hem/ haar een goede combinatie met dát paard, wil nog niet zeggen dat hij op andere paarden net zo'n goede ruiter is. :) Het is dus allemaal heel erg betrekkelijk en er zitten veel kanten aan....

Naar dat idee zouden mensen die veel verschillende paarden rijden misschien dus zelfs wel betere ruiters kunnen zijn omdat ze veel verschillende paarden hebben leren aanvoelen. Iemand die één paard rijd heeft dat niet. Zeg niet dat het zo is, maar het kan.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:25

Ik reed 4 jaar op de manege en er was geen enkele pony die ik niet kon rijden... Ik reed in de vergevorderde les, springles en iedereen zei tegen mij dat ik zooooo veel talent had, ik kon super rijden en ik kreeg iedere keer wel een dozijn veren in mn reet gestopt :D

Toen kreeg ik de eerste privepony te rijden - een arabiertje van 4... Ik lag er binnen 10 minuten wel 6 keer af. Wat wordt je ego dan afgebroken zeg!!! :+ en ik snapte er niks van - ik kon toch RIJDEN? Maar deze pony pikte het niet dat ik zat te friemelen met mn handen en te grove hulpen gaf met mijn benen, dan was het "daaahaag, ga jij maar lekker zandhappen meisje".

De 2 jaren die volgden leerde ik rijden zoals rijden hoorde te zijn - gedoseerd en met minieme hulpen, niet het betere trek en plukwerk, geen gebonk, geen lomp gedoe, nee, zoals het hoorde. Ik kreeg priveles en ik kreeg meer pony's te rijden. Mijn niveau schoot omhoog.

De allereerste basis leerde ik op een manege. Dat wil zeggen: zitten - sturen - stap, draf en galop. Al het andere kwam pas daarna. Leren rijden doe ik vandaag de dag nog steeds, nu ruim 28 jaar later. Of ik het ooit zal leren weet ik niet, maar ik weet wel dat ik de techniek veel beter onder de kniek heb gekregen toen ik van de manegelessen af kwam, en de kans kreeg om kennis te maken met unieke pony's en paarden die mij een aantal wijze lessen geleerd hebben, en les gehad heb van prachtige paardenmensen die mij de techniek hebben geprobeerd bij te brengen.

En ik heb een prachtige, superbrave pony staan, die werkelijk geen stap verkeerd doet, maar waar ik nooit en te nimmer een manegeruiter op zou laten stappen. Hard, maar waar. Gewoonweg omdat ik geen ongelukken zou willen zien gebeuren. Ik heb het diertje zelf opgeleid en de fijnheid en de finesse waarmee het dier aan de hulpen staat is dusdanig dat je hiervoor toch verder moet zijn dan het enkel en alleen maar rijden van manegelessen.

Marleen74

Re: 'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:43

Amen!

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 21:12

Barmat schreef:
De 2 jaren die volgden leerde ik rijden zoals rijden hoorde te zijn - gedoseerd en met minieme hulpen, niet het betere trek en plukwerk, geen gebonk, geen lomp gedoe, nee, zoals het hoorde. Ik kreeg priveles en ik kreeg meer pony's te rijden. Mijn niveau schoot omhoog.
.

Wij leren bij ons echt nette gedoseerde hulpen te geven. Maar wat ik eerder zei het licht er ook aan of iemand wil leren. Er zijn echt wel ruwe ruiters bij ons. Maar we hebben echt een stuk of 4 paarden die het gepluk geschop of iets niet pikken. Dan lig je er naast. Verder lopen er ook wat die je hele precieze hulpen moet geven anders vertikken ze maar wat te doen. Dus ik denk dat het aan de instructeurs, paarden ligt maar vooral aan de ruiters of ze willen leren. Ik rij nu prive lessen op manege paarden omdat ik in mn groepsles niet verder kwam. Hier leer ik echt veel. Soms pak ik een makkelijk paard soms een moeilijkere.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 05:32

maar het kan toch niet dat een manegepaard alleen zulke precieze hulpen accepteerd,er zitten zoveel verschillende ruiters op,en iedereen rijdt weer iets anders.

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 08:07

Het is er een. Maar die liep voor hij bij ons kwam wedstrijden enzo. Hij loopt alleen in de gevorderde lessen en die leert je echt rijden. Hij is er ook net 6weken ofzo.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 08:17

kazary schreef:
Maar even een andere kijk er op. Als je net begint met paardrijden ben je ook nog slechter. Toen ik net leerde fietsen had ik ook nog zijwieltjes nodig :)
En van 1 dag in de week rijden, waar je ongeveer 5 min aandacht in een les krijgt ga je nu eenmaal minder snel voor uit dan wanneer je een (verzorg)paard hebt waar je dagelijks op rijd en 1 keer in de week prive les hebt.

En dan heb je ook nog het stukje dat je op een manege pard geen team kunt leren worden. Want doe persoon voor of na jou rijdt weer anders. Daardoor zul je ook minder snel leren. De paardjes zijn toch net wat minder fijn aan de hulpen.
Ook al zijn er gemoeg eigen paarden ook niet fijn aan de hulpen, maar zou je dat willen kun je dat wel veranderen. Bij een manege paard niet, omdat een ander dat weer teniet doet.

maar dit klopt ook weer niet, ik ben met een manege pony een heel goed team, ik krijg bij hem voor elkaar wat de meeste niet lukt! Als hij echt heel vervelend wordt zetten ze mij erop en dan is er weer niks aan de hand...
en misschien zijn er een paar die ruw in de mond zijn geworden en niet snel aan het been, maar er zijn er ook genoeg die wel heel goed luisteren!

'Want doe persoon voor of na jou rijdt weer anders. Daardoor zul je ook minder snel leren.'
nee, fout, daardoor leer je juist heel snel, want dan kan je zelf het paard weer aan de been krijgen. Als er nou een keer iemand opzit die wel heel goed gereden heeft, moet je zorgen dat hij aan de been blijft!

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 08:25

ik ben van mening dat het ook per manege verschilt,ik heb in het begin tuurlijk ook les gehad op een manege,daar werd niet gelet op houding en zit.ik ben ook van mening dat je van 1 keer in de week op een manegepaard niet veel leert.als je zelf op een gegeven moment een eigen paard krijgt leer je dingen aan te voelen en toen ik ook nog eens gewoon priveles kreeg inplaats van met 6 anderen samen had ik echt wel zoiets,op een manege leer je niet veel.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 08:43

Tuurlijk verschilt het per manege hoeveel je leert en wat je leert.
Maar ik denk toch dat je van eigen paarden of het bijrijden va andermans paarden meer leert dan op de manege.

Zoiezo de tijd die je op je paard doorbrengt, een ruiter met een eigenpaard maakt veel meer uren in het zadel dan een manegeruiter.
Ik heb ook tijden lang op de manege gereden, vorig jaar ben ik gestopt omdat ik mijn eigen pony kreeg.Toen ik daar nog reed dacht ik ook dat wij echt drukke pony's op de manege hadden, dat was todat ik bij ons op stal op een hete NRPS-er gezet werd. Dat was echt anders dan een manegepaard, ze is zo fijn aan de hulpen als je een keer ietsje te veel hulpen geeft merk je het meteen.
Ik heb nu ook sinds een tijd prive-les met mijn eigen pony en dan merk je ook pas wat je eigenlijk fout doet. Ik leer in die lessen zoveel omdat puur de aandacht gericht is op, op mijn probleen, op mijn houding en op mijjn pony.

Fries94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 10:21

manegeruiters zijn niet slecht , maar ze krijgen gewoon vaak minder begeleiding. ik heb zelf ook 2 jaar op de manege gereden . ik heb een tip voor manegeruiters : zoek een verzorgpony en ga daarmee bij een ponyclub rijden dan leer in een keer heel veel . en zo ben ik dus ook aan een eigen paard gekomen .

dromi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 10:24

Merendeel leert het op de manege en later ga je vaak meer leren door bv verzorgpony/paard

Jeska_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 10:28

zevenmoor schreef:
Iedereen is begonnen op een manege en daar is helemaal niks mis mee.

ik niet :Y)
heb eerst een poos gewoon gereden, zelf beetje alles uitgezocht .
en adviezen gekregen enzo, en daar ben ik dan mee doorgegaan .
gaat heel goed nu, :9

biesbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 10:33

Ik kan de foto's niet zien, ik denk overigens ook niet dat je je wat aan de mensen die dat zeggen aan moet trekken, haast iedereen is bij een manege begonnen zei waarschijnlijk ook.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 10:44

Hoe ik letterlijk heb leren rijden op de manege (15 jaar geleden):

De eerste les, alle paarden stonden op een rijtje, de instructrice stond er voor en vertelde (nadat ze bij iedereen langs ging om de handen goed te zetten, teugels tussen de ringvinger en pink): "zo, nu leren we eerst even waar het stuur, het gaspedaal en de rem zit. Wil je naar rechts, dan trek je aan de rechter teugel. Wil je naar links, dan trek je aan de linker teugel. Wil je langzamer, dan trek je aan allebei de teugels. En gas geven doe je door met je voeten tegen zijn buik te duwen."
:=
Als een paard niet reageerde werd er harder geschopt, of harder aan de teugels getrokken.
En de paarden waren zo afgericht dat er altijd een paard met een betere ruiter voorop reed, en de rest hobbelde er achteraan, het enige wat je hoefde te doen was soms een beetje te remmen als het paard te dicht op het andere paard kwam :+
De manegepaarden en pony's stonden in stands, en in de zomer mochten ze 's nachts de wei op.
De zadels.. allemaal dezelfde, ik denk dat er wel een paar verschillende maten waren, maar die dingen waren wel al 20 jaar oud gok ik, helemaal bruin verkleurd, nooit opgevuld natuurlijk, en er werden dikke wollen dekens 4x dubbelgevouwen en eronder gelegd om alles op te vullen.

Dat was de manege die ik ken van vroeger :Y)
Nu is er veel veranderd, de stands zijn er niet meer, de zadels zijn een hele tijd geleden gestolen, dus die zijn allemaal nieuw :Y) Wel nog steeds met de oude wollen dekens eronder.. En de lesgevers hebben nu voor zover ik weet wat meer diploma's, en zullen nu hopelijk wel wat beter les geven. Wel nog steeds heel duidelijk dat de manegepaarden niet echt lekker lopen, heel stijf, en HEEL slecht aan de hulpen, hobbelen maar wat achter de rest aan..

BanjerHoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 16:29

Dit is dikke onzin.. Er komen straks foto's van mij op een manege knollie,, vet slehcte foto's toen was ik net begonnen daar.. Maar ik rij daar nu een poosje en je moet me nu zien springen! ik heb ondertussen met een manege knollie een paar wedstrijden gereden :Y) Half mijn eigen knollie dus, en dat beestje springt en dressuurt super met mij,, ' en dat voor een manege ruiter..' Hoor ik wel is aan de kant zeggen Dan begin ik te lachen en laat hem vaak wat doen,, zoals de levade ( steigeren ) wat hij kan of maak ik even een hoog sprongetje en denk ik hou je mond maar.. Zelfs een manege ruiter kan dingen berijken.. Wat denk je van anky? Dies ook zo begonnen

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 16:58

Ik denk dat het heel sterk afhangt van de manege, ik heb nl. onlangs het voorbeeld gezien :). Na jarenlang manegehupsen (en oké ook bijrijdpaarden) koop ik een paard een vriendinnetje van me heeft evenlang ook manegegehobbeld (een andere dus voor de duidelijkheid).

Ik heb problemen met mijn paardje (hij schrikt veel, ik weet weinig van stalling en dingen die buiten de standaard verzorging gaan), maar ik kan er wel mee rijden. Vriendinnetje heeft enkele rondjes gestapt en ging vervolgens in debiel snelle galop waarna zij tegen de muur ging. Braaf zo jongen ... Hij deed enkel wat ze vroeg, ze bleek niet eens te beseffen dat als je blijft nijpen met je benen een paard gewoon blijft versnellen en ondertussen dan maar in zijn mondje snokken.
Volges haar heb ik dus een gevaarlijk onopgevoed paard want als je aan de teugels trekt hoort ie te stoppen :+ .

Le_Chat_Noir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:52

Belsje schreef:
Ik denk dat het heel sterk afhangt van de manege, ik heb nl. onlangs het voorbeeld gezien :). Na jarenlang manegehupsen (en oké ook bijrijdpaarden) koop ik een paard een vriendinnetje van me heeft evenlang ook manegegehobbeld (een andere dus voor de duidelijkheid).

Ik heb problemen met mijn paardje (hij schrikt veel, ik weet weinig van stalling en dingen die buiten de standaard verzorging gaan), maar ik kan er wel mee rijden. Vriendinnetje heeft enkele rondjes gestapt en ging vervolgens in debiel snelle galop waarna zij tegen de muur ging. Braaf zo jongen ... Hij deed enkel wat ze vroeg, ze bleek niet eens te beseffen dat als je blijft nijpen met je benen een paard gewoon blijft versnellen en ondertussen dan maar in zijn mondje snokken.
Volges haar heb ik dus een gevaarlijk onopgevoed paard want als je aan de teugels trekt hoort ie te stoppen
:+ .

Tja als je nooit hebt geleerd dat je niet moet knijpen met je benen, zeker niet als je het tempo wil verlagen, dan wil het wel eens mis gaan :P Het zal inderdaad aan de manege liggen en de manier waarop je les krijgt. Ik heb gelukkig nooit les gehad zoals MysticTinker het beschreef, maar als je zo les hebt gekregen of je ziet dat het op die manier gaat dan kan ik me voorstellen dat er vaak gedacht wordt dat manegeruiters niet goed kunnen rijden.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 12:07

Ik zit nog steeds met ingehouden adem te wachten op de ongetwijfeld fantaaaastische foto's van Banjerhoeve.... in "levade" uiteraard..... of ultra hoge sprong (vast en zeker toch wel 80 cm) *uche*

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:20

Iets zegt me dat Anky niet op een manegepony begonnen is :=

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:22

nee, dan denk ik ook niet. Maar goed, meteen goed eigen paard heeft niet iedereen het geld voor en daarbij vinden veel ouders ook nog dat dochter of zoon die verandwoordelijkheid nog niet heeft

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:24

heel eerlijk heb ik toch wel door gewoon de manege leren rijden, en dan vooral door de aantal jaren ervaring. en vooral jezelf leren rijden (oefenen, oefenen, lezen, foto's van jezelf, oefenen en oefenen)
juist doordat ik zoveel paarden heb gereden weet ik vaak hoe ik ermee om moet gaan.
dat merk ik nu ik een bijrijdpaard heb :) en dat is ook echt geen lieverdje.,..

wat mij meer op valt is dat je op een manege vaak tot een bepaald niveau kan rijden en na een tijdje kom je niet verder, maar ben benieuwd of dat met een bijrijdpaard wel lukt :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:25

Femke16 schreef:
nee, dan denk ik ook niet. Maar goed, meteen goed eigen paard heeft niet iedereen het geld voor en daarbij vinden veel ouders ook nog dat dochter of zoon die verandwoordelijkheid nog niet heeft

Anky is begonnen met een shet :+

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:27

haar eerst was toch dingetje? Of staat dat nou verkeerd op haar eigen site? En daarbij blijft dat veel ouders hun kinderen die verandwoordelijkheid niet willen geven. En snap ik best. 1 op de 10 keer gaat het goed. Maar heb al heel vaak gezien dat het de pony moet bezuren.

edit. Oke, haar eerst paard was dingetje en pony inderdaad een shetje..
Laatst bijgewerkt door Femke16 op 31-08-09 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:29

het was iig geen wonderpown die ze kreeg. ;) Die is ook begonnen met een gewone pony.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:32

Ik heb op de manege sowieso een goede basis gelegd. Mijn instructeur is zelf klassiek geschoold en zeker de eerste jaren is die er bij mij ook ingestampt. De laatste jaren is hij daar wat minder streng in (vind ik wel jammer) al begint het weer te komen. Ik heb ook heeeel veel zitlessen gehad vroeger, en onzinnige ponyspelletjes waardoor ik toch ook wel een erg stevige zit gekregen heb.

Het verfijnen, dat leer je in mijn ogen niet zozeer op een manege óf met een eigen paard, dat is ook zelf nadenken en ruitergevoel hebben. En dat ruitergevoel heb je of heb je niet in mijn ogen, het is zeer lastig te ontwikkelen.

Waar ik als manegeruiter wél eens tegenaan gelopen ben, is dat eigenaresse van een potentieel bijrijdpaard erg te spreken was over mijn rijkunsten en ruitergevoel, maar dat ik de praktische kennis miste. Nu was zij wel heeeel veeleisend, maar dat punt snapte ik wel, echt praktisch inzicht is veel lastiger te ontwikkelen op een manege. Nu leer ik gelukkig heel snel dus ook dat is wel weer goedgekomen, maartoch ;)