Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lolacabana schreef:1. Dat jouw bodyprotector bruin is, dat is geen probleem. Je kan hier gewoon mee starten.
2. Beide niet, ik wil geen getrek zien en ook niet dat je lui zit. Als jouw pony zo sterk is dan moet je daar actief mee bezig zijn. Halve en hele ophoudingen maken, dieper zitten. Desnoods een keer wat sterker door komen, maar zeker niet zoals jij dat beschreef. Jouw instructeur kan je hier vast bij helpen.
3. Stelling en buiging is altijd noodzakelijk. In de lagere proeven wordt er minder naar gekeken maar als jij naar links gaat en jouw pony kijkt naar rechts kan je dat figuur nooit correct rijden, en kom je dus ook niet hoger dan een zesje.
4. Zie 2.
essteeg schreef:Dus als een ruiter op een sterk paard zit , kiest bijvoorbeeld de manege, kan deze geen goede punten halen als het mislukt. HAathouden is bij mij een ramp en eraan hangen werkt niet , mijn instructice zegt dan maar tegen de muur aan rijden , als je hem niet kan laten halthouden.
Bedankt !
essteeg schreef:Dus als een ruiter op een sterk paard zit , kiest bijvoorbeeld de manege, kan deze geen goede punten halen als het mislukt. HAathouden is bij mij een ramp en eraan hangen werkt niet , mijn instructice zegt dan maar tegen de muur aan rijden , als je hem niet kan laten halthouden.
Bedankt !
essteeg schreef:Ik heb een aantal vragen:
Ik moet vaardiheid 2 doen.
1. Mijn bodyprotector is bruin is dit een probleem? ik gebruik hem het liefst wel.
2. Mijn pony is onwijs sterk. Wat zien jullie liever een meisje dat maar blijft trekken of eentje die rustig blijft lui zitten kneepjes en desnoods tegen de muur halt houd ?
3. Is stelling en buiging noodzakelijk (vind van wel , maar gwn benieuwd )?
4. Zen jullie liever een ruiter die zelf problemen oplosd of maar blijft trekken en slaan tot een paard normaal doet? (ik ben tegen trekken en echt slaan !)
Lolacabana schreef:essteeg schreef:Dus als een ruiter op een sterk paard zit , kiest bijvoorbeeld de manege, kan deze geen goede punten halen als het mislukt. HAathouden is bij mij een ramp en eraan hangen werkt niet , mijn instructice zegt dan maar tegen de muur aan rijden , als je hem niet kan laten halthouden.
Bedankt !
Dat zeg ik niet, het gaat er om hoe je het oplost. Zet het paard op een vriendelijke manier stil. Als dat niet lukt, kan je natuurlijk voor het halthouden geen hoog cijfer meer halen, dit wordt dan een 5 of een 6 waarbij gekeken wordt hoe jij het oplost. Als het niet vriendelijk opgelost wordt krijg je bij mij makkelijk een 4 of lager, dat wil ik namelijk helemaal niet zien.
Natuurlijk kan je in de overige dingen wel hogere punten halen, mits je het paard (tempo) dan wel onder controle hebt. Ga vaker op het paard rijden en oefen er mee in de les. Vaak zie ik ook dat ruiters dubbele hulpen geven, been er aan en trekken maar. Zo werkt dat natuurlijk niet.
ladypaard schreef:essteeg schreef:Dus als een ruiter op een sterk paard zit , kiest bijvoorbeeld de manege, kan deze geen goede punten halen als het mislukt. HAathouden is bij mij een ramp en eraan hangen werkt niet , mijn instructice zegt dan maar tegen de muur aan rijden , als je hem niet kan laten halthouden.
Bedankt !
hum gebrek aan opvoeding van het paard/instructrice.
Probeer je wel met zithulpen erbij te rijden. Dus eerst de achterhand remmen (uitblazen/zwaar zitten - kuchen/net of je moet poepen bij een die moeilijk wil halthouden - hand sluiten)
Want hoe meer je aan de mond gaat hangen, hoe meer ze terug gaan hangen en dus door lopen.
Dit gaat natuurlijk niet altijd in de eerste keer goed, want paard moet ook leren dat er
waarschuwingshulpen komen.
Ilja000 schreef:essteeg schreef:Ik heb een aantal vragen:
1. Mijn bodyprotector is bruin is dit een probleem? ik gebruik hem het liefst wel.
2. Mijn pony is onwijs sterk. Wat zien jullie liever een meisje dat maar blijft trekken of eentje die rustig blijft lui zitten kneepjes en desnoods tegen de muur halt houd ?
4. Zen jullie liever een ruiter die zelf problemen oplosd of maar blijft trekken en slaan tot een paard normaal doet? (ik ben tegen trekken en echt slaan !)
1) Geen probleem
2) Dat hangt af van het niveau dat je rijd. Verder wordt er natuurlijk gekeken of je de juiste hulpen geeft en wat voor effect die hulpen hebben. Lui zitten is natuurlijk nooit goed, op geen enkel paardOp een paard zit je immers altijd 'actief'. Maar ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt. Het is de bedoeling dat je duidelijk laat zien dat jij echt de juiste hulpen geeft, dan zul je echt niet zo heel snel een onvoldoende krijgen. Het is niet te voorspellen wat je cijfer je daarbij kunt krijgen. Ik waardeer het ook wanneer een ruiter paardvriendelijk blijft. Dat vind ik dan weer belangrijker dan echt halt houden. Maar paardvriendelijk is natuurlijk weer iets anders dan alles maar goed vinden. Kortom: dat is zo op beeldscherm niet te voorspellen
3) Het doel van FNRS proeven is dat je laat zien hoe ver je bent in je opleiding tot ruiter. Als jij stelling kunt vragen, doe dat dan. Verder wordt eea beoordeeld naar de zwaarte/moeilijkheidsgraad van de proef.
4) Deze vraag vind ik een beetje raar gesteld, maar ik denk dat mijn antwoord al duidelijk wordt bij antwoord 2. Een keer optreden mag best als dat nodig is, maar er wordt gekeken naar jouw hulpen en het effect daarvan op het paard. Dus dat is moeilijk te voorspellen zo op beeldscherm. Overmatig teugel- en been/zweepgebruik is niet toegestaan, dat is zelfs opgenomen in het reglement.
essteeg schreef:Ik heb een aantal vragen:
Esaqar schreef:essteeg schreef:Ik heb een aantal vragen:
Is dit jou eigen pony dan?
Bij mij op de manege kan je drie pony's opgeven en ze kijken dan op welke pony je kan. Als dit bij jou manege ook zo, geef je toch gewoon een minder sterke pony op?
En als het wel jou eigen pony is, misschien kan je wat vaker in de week rijden? Dan is hij/zij ook niet zo fris/voorwaarts.
essteeg schreef:Mag je met een haarnetje startten? dan bedoel ik eentje die heel je haar bedekt?
Toevallig een jury die 15/16 maart moet jureren op Stal Groenewoude Hazerswoude-Dorp?