Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 00:08

Bij ons mag je altijd voor spek en bonen meedoen. Je kan alleen geen prijzen winnen dan. Zou dus even met de manege overleggen!

Anne_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 00:12

Dankje, ik ga zaterdag met een stalgenoot mee dus op die manege zal ik het vragen,
ik ga de andere manege waar ik ook fproeven reed deze week een mail doen om het te vragen.

Ik neem aan dat je hierdoor ook geen prijs kan rijden? omdat het voor spek en bonen is?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 05:55

Nog even Aproeven zijn meer gericht op de fysiek beperkte ruiters.
Met de verstandelijk beperkten zijn de stukken nog te snel op elkaar gezet. Zodoende dus voor ons ook de keus om F3 te laten blijven rijden. F4 ging al te snel op elkaar, F5 gaan ze qua snelheid niet redden.

Wat wij zagen van de hogere proeven was dat er alleen een lange zijde hoefde te worden gegaloppeerd e.d. Dat zou juist voor onze ruiters moeilijker zijn :+

Maar wat ik wilde zeggen is dat er niet te snel moet worden gewezen naar de Aproeven, Het ligt echt aan de beperking.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:00

Ik lees even terug en merk dat ik gisteren best fanatiek was in mijn reactie. Komt door mijn vorige werk (instructrice op een manege) en mijn huidige werk (begeleidster gehandicaptenzorg). Ik ben heel erg van 'gewoon waar het kan en alleen bijzonder waar het moet', vandaar dat ook ik voorstander ben van niet te snel naar de A proeven verwijzen. :-)
Mijn praktijkervaring met de A proeven is dat het eigenlijk niet uitmaakt of een ruiter verstandelijk of fysiek beperkt is. Ik heb ruiters met een fysieke beperking gezien die ook de snellere stukken niet goed aankonden, omdat het lijf niet zo snel aan te sturen was. En ruiters met een verstandelijke beperking die die stukjes wel (of juist niet) goed door kwamen. Blijft mijn conclusie: A proeven zijn geweldig voor wie extra begeleiding nodig heeft en/of voor wie de F proeven net een stapje te hoog zijn. Eigenlijk net als toen ter tijd de F13 t/m F20 zijn geschreven voor die ruiters die meer uitdaging nodig hadden na de F12 :)

essteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 00:32

Ik heb een aantal vragen:
Ik moet vaardiheid 2 doen.
1. Mijn bodyprotector is bruin is dit een probleem? ik gebruik hem het liefst wel.
2. Mijn pony is onwijs sterk. Wat zien jullie liever een meisje dat maar blijft trekken of eentje die rustig blijft lui zitten kneepjes en desnoods tegen de muur halt houd ?
3. Is stelling en buiging noodzakelijk (vind van wel , maar gwn benieuwd )?
4. Zen jullie liever een ruiter die zelf problemen oplosd of maar blijft trekken en slaan tot een paard normaal doet? (ik ben tegen trekken en echt slaan ! :) )

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 08:40

1. Dat jouw bodyprotector bruin is, dat is geen probleem. Je kan hier gewoon mee starten.

2. Beide niet, ik wil geen getrek zien en ook niet dat je lui zit. Als jouw pony zo sterk is dan moet je daar actief mee bezig zijn. Halve en hele ophoudingen maken, dieper zitten. Desnoods een keer wat sterker door komen, maar zeker niet zoals jij dat beschreef. Jouw instructeur kan je hier vast bij helpen.

3. Stelling en buiging is altijd noodzakelijk. In de lagere proeven wordt er minder naar gekeken maar als jij naar links gaat en jouw pony kijkt naar rechts kan je dat figuur nooit correct rijden, en kom je dus ook niet hoger dan een zesje.

4. Zie 2.

essteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:58

Dus als een ruiter op een sterk paard zit , kiest bijvoorbeeld de manege, kan deze geen goede punten halen als het mislukt. HAathouden is bij mij een ramp en eraan hangen werkt niet , mijn instructice zegt dan maar tegen de muur aan rijden , als je hem niet kan laten halthouden.

Bedankt !

essteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:59

Lolacabana schreef:
1. Dat jouw bodyprotector bruin is, dat is geen probleem. Je kan hier gewoon mee starten.

2. Beide niet, ik wil geen getrek zien en ook niet dat je lui zit. Als jouw pony zo sterk is dan moet je daar actief mee bezig zijn. Halve en hele ophoudingen maken, dieper zitten. Desnoods een keer wat sterker door komen, maar zeker niet zoals jij dat beschreef. Jouw instructeur kan je hier vast bij helpen.

3. Stelling en buiging is altijd noodzakelijk. In de lagere proeven wordt er minder naar gekeken maar als jij naar links gaat en jouw pony kijkt naar rechts kan je dat figuur nooit correct rijden, en kom je dus ook niet hoger dan een zesje.

4. Zie 2.

En als punt 2 nou ook niet lukt ? kan me denk ik niet voorstellen :)

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:02

essteeg schreef:
Dus als een ruiter op een sterk paard zit , kiest bijvoorbeeld de manege, kan deze geen goede punten halen als het mislukt. HAathouden is bij mij een ramp en eraan hangen werkt niet , mijn instructice zegt dan maar tegen de muur aan rijden , als je hem niet kan laten halthouden.

Bedankt !

Dat zeg ik niet, het gaat er om hoe je het oplost. Zet het paard op een vriendelijke manier stil. Als dat niet lukt, kan je natuurlijk voor het halthouden geen hoog cijfer meer halen, dit wordt dan een 5 of een 6 waarbij gekeken wordt hoe jij het oplost. Als het niet vriendelijk opgelost wordt krijg je bij mij makkelijk een 4 of lager, dat wil ik namelijk helemaal niet zien.

Natuurlijk kan je in de overige dingen wel hogere punten halen, mits je het paard (tempo) dan wel onder controle hebt. Ga vaker op het paard rijden en oefen er mee in de les. Vaak zie ik ook dat ruiters dubbele hulpen geven, been er aan en trekken maar. Zo werkt dat natuurlijk niet.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:26

essteeg schreef:

Bedankt !

hum gebrek aan opvoeding van het paard/instructrice.
Probeer je wel met zithulpen erbij te rijden. Dus eerst de achterhand remmen (uitblazen/zwaar zitten - kuchen/net of je moet poepen bij een die moeilijk wil halthouden - hand sluiten)

Want hoe meer je aan de mond gaat hangen, hoe meer ze terug gaan hangen en dus door lopen.
Dit gaat natuurlijk niet altijd in de eerste keer goed, want paard moet ook leren dat er waarschuwingshulpen komen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:58

essteeg schreef:
1. Mijn bodyprotector is bruin is dit een probleem? ik gebruik hem het liefst wel.
2. Mijn pony is onwijs sterk. Wat zien jullie liever een meisje dat maar blijft trekken of eentje die rustig blijft lui zitten kneepjes en desnoods tegen de muur halt houd ?
4. Zen jullie liever een ruiter die zelf problemen oplosd of maar blijft trekken en slaan tot een paard normaal doet? (ik ben tegen trekken en echt slaan ! :) )

1) Geen probleem
2) Dat hangt af van het niveau dat je rijd. Verder wordt er natuurlijk gekeken of je de juiste hulpen geeft en wat voor effect die hulpen hebben. Lui zitten is natuurlijk nooit goed, op geen enkel paard :+ Op een paard zit je immers altijd 'actief'. Maar ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt. Het is de bedoeling dat je duidelijk laat zien dat jij echt de juiste hulpen geeft, dan zul je echt niet zo heel snel een onvoldoende krijgen. Het is niet te voorspellen wat je cijfer je daarbij kunt krijgen. Ik waardeer het ook wanneer een ruiter paardvriendelijk blijft. Dat vind ik dan weer belangrijker dan echt halt houden. Maar paardvriendelijk is natuurlijk weer iets anders dan alles maar goed vinden. Kortom: dat is zo op beeldscherm niet te voorspellen :)
3) Het doel van FNRS proeven is dat je laat zien hoe ver je bent in je opleiding tot ruiter. Als jij stelling kunt vragen, doe dat dan. Verder wordt eea beoordeeld naar de zwaarte/moeilijkheidsgraad van de proef.
4) Deze vraag vind ik een beetje raar gesteld, maar ik denk dat mijn antwoord al duidelijk wordt bij antwoord 2. Een keer optreden mag best als dat nodig is, maar er wordt gekeken naar jouw hulpen en het effect daarvan op het paard. Dus dat is moeilijk te voorspellen zo op beeldscherm. Overmatig teugel- en been/zweepgebruik is niet toegestaan, dat is zelfs opgenomen in het reglement.

essteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:15

Lolacabana schreef:
essteeg schreef:

Bedankt !

Dat zeg ik niet, het gaat er om hoe je het oplost. Zet het paard op een vriendelijke manier stil. Als dat niet lukt, kan je natuurlijk voor het halthouden geen hoog cijfer meer halen, dit wordt dan een 5 of een 6 waarbij gekeken wordt hoe jij het oplost. Als het niet vriendelijk opgelost wordt krijg je bij mij makkelijk een 4 of lager, dat wil ik namelijk helemaal niet zien.

Natuurlijk kan je in de overige dingen wel hogere punten halen, mits je het paard (tempo) dan wel onder controle hebt. Ga vaker op het paard rijden en oefen er mee in de les. Vaak zie ik ook dat ruiters dubbele hulpen geven, been er aan en trekken maar. Zo werkt dat natuurlijk niet.

Bedankt!

essteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:15

ladypaard schreef:
essteeg schreef:

Bedankt !

hum gebrek aan opvoeding van het paard/instructrice.
Probeer je wel met zithulpen erbij te rijden. Dus eerst de achterhand remmen (uitblazen/zwaar zitten - kuchen/net of je moet poepen bij een die moeilijk wil halthouden - hand sluiten)

Want hoe meer je aan de mond gaat hangen, hoe meer ze terug gaan hangen en dus door lopen.
Dit gaat natuurlijk niet altijd in de eerste keer goed, want paard moet ook leren dat er

waarschuwingshulpen komen.

Bedankt , hier heb ik wat aan :)

essteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:17

Ilja000 schreef:
essteeg schreef:

1) Geen probleem
2) Dat hangt af van het niveau dat je rijd. Verder wordt er natuurlijk gekeken of je de juiste hulpen geeft en wat voor effect die hulpen hebben. Lui zitten is natuurlijk nooit goed, op geen enkel paard :+ Op een paard zit je immers altijd 'actief'. Maar ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt. Het is de bedoeling dat je duidelijk laat zien dat jij echt de juiste hulpen geeft, dan zul je echt niet zo heel snel een onvoldoende krijgen. Het is niet te voorspellen wat je cijfer je daarbij kunt krijgen. Ik waardeer het ook wanneer een ruiter paardvriendelijk blijft. Dat vind ik dan weer belangrijker dan echt halt houden. Maar paardvriendelijk is natuurlijk weer iets anders dan alles maar goed vinden. Kortom: dat is zo op beeldscherm niet te voorspellen :)
3) Het doel van FNRS proeven is dat je laat zien hoe ver je bent in je opleiding tot ruiter. Als jij stelling kunt vragen, doe dat dan. Verder wordt eea beoordeeld naar de zwaarte/moeilijkheidsgraad van de proef.
4) Deze vraag vind ik een beetje raar gesteld, maar ik denk dat mijn antwoord al duidelijk wordt bij antwoord 2. Een keer optreden mag best als dat nodig is, maar er wordt gekeken naar jouw hulpen en het effect daarvan op het paard. Dus dat is moeilijk te voorspellen zo op beeldscherm. Overmatig teugel- en been/zweepgebruik is niet toegestaan, dat is zelfs opgenomen in het reglement.

BEdankt! Ik bedoelde de vraag meer in de zin van kijken julllie alleen naar de ruiter of juist in combinatie ?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:08

Met name het effect dat de ruiter op het paard heeft en dat dan gerelateerd aan de moeilijkheidsgraad van de proef die gereden wordt :)

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:59

essteeg schreef:

Is dit jou eigen pony dan?
Bij mij op de manege kan je drie pony's opgeven en ze kijken dan op welke pony je kan. Als dit bij jou manege ook zo, geef je toch gewoon een minder sterke pony op?
En als het wel jou eigen pony is, misschien kan je wat vaker in de week rijden? Dan is hij/zij ook niet zo fris/voorwaarts.

essteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:33

Esaqar schreef:
essteeg schreef:

Is dit jou eigen pony dan?
Bij mij op de manege kan je drie pony's opgeven en ze kijken dan op welke pony je kan. Als dit bij jou manege ook zo, geef je toch gewoon een minder sterke pony op?
En als het wel jou eigen pony is, misschien kan je wat vaker in de week rijden? Dan is hij/zij ook niet zo fris/voorwaarts.

Het is mijn eigen pony :) Ik rijd haar bijna elke dag :) dat van manege was een BV. :) Op dit moment is het halthouden gewoon wat moeilijk :) :) :) op sommige momenten lukt het heel goed en op andere momenten loopt ze door me hulp heen .... Tjaa het blijven tinkers :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:21

Ik heb dan liever dat je haar tegen de muur stil zet dan dat je gaat lopen trekken en doen. In de lagere proeven geef ik daar geen onvoldoende voor mits het netjes wordt geprobeerd.

essteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 00:23

Mag je met een haarnetje startten? dan bedoel ik eentje die heel je haar bedekt?
Toevallig een jury die 15/16 maart moet jureren op Stal Groenewoude Hazerswoude-Dorp?

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 00:36

essteeg schreef:
Mag je met een haarnetje startten? dan bedoel ik eentje die heel je haar bedekt?
Toevallig een jury die 15/16 maart moet jureren op Stal Groenewoude Hazerswoude-Dorp?

Ik kon dat weekend niet...

Het reglement schrijft als ik t uit mn hoofd goed heb een strik of haarnetje voor...

Kijk het voor de zekerheid even na in je FNRS boek... anders even navragen op de manege waar je rijd...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 06:23

Jahoor, zo'n haarnetje mag gewoon. :j

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 08:41

volgens mij mag het gewoon. vriendin van mij heeft haar wat niet in zon strik past(te) en die startte daar ook gewoon f 7 mee.

essteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:15

Ik blijf maar vragen :) , maar wat voor nu hebben die buitenrij certificaten?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:47

na cbr3 heb je je ruiterbewijs. fnrs heeft het alleen in stappen gemaakt

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:47

Om te beginnen kun je er mee aantonen dat je beschikt over kennis en vaardigheden op een bepaald niveau. Daarnaast is het ruiterbewijs in een aantal gebieden in Nederland verplicht. En als laatste is het natuurlijk leuk om meer over paarden en paardrijden te leren :)