Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ynskek schreef:precies zoals je zelf al zegt... Door zelf ontspannen te gaan zitten en niet te gaan klemmen
lotteElb schreef:Is dit niet een ruiter die 'beter af is' bij het rijden van A proeven? Met de bijscholing hebben wij een ruiter met dezelfde handicap in de A 12 gejureerd.
Bij 'gewone' proeven is het wel wat lastiger al ruiters met dezelfde punten eindigen kan deze ruiter niet winnen zeg maar. Punten zullen wellicht iets lager zijn als normaal, maar onvoldoende zal het bij mij niet zijn mits van te voren aangegeven en het paard niet gestoord wordt.
Ilja000 schreef:Groeten met zweep in hand zou ik geen probleem vinden, mits de zweep niet te lang is en/of het paard raakt. Wel zou ik adviseren met een korter zweepje te rijden en die evt. tijdens het groeten tussen zadel en knie te klemmen, mits dat met dat paard mogelijk is.
Linkervoet niet correct in beugel zou ik ook geen probleem van maken. In ieder geval niet als onvoldoende becijferen omdat zij er niet op kan steunen of de beugel wat verder aan de voet zit. Wel let ik er op of de voet niet tot aan de wreef 'vastgeklemd' zit. Onvoldoende zou ik niet geven, 7 of hoger wellicht ook niet.
Beugellengte verschillend vind ik geen probleem. Zeker niet als zij daardoor recht op het paard blijft zitten. Dat liever dan een scheve ruiter met gelijke beugels
Uiteraard moet het paard van het geheel geen last hebben en worden toch de hulpen op correctheid beoordeeld. Perfectie bereikt zij naar mijn mening dus niet, ongeacht de reden. Onvoldoende ook niet.
lotteElb schreef:Er is hoop. Er komen steeds meer A juryleden.!
Verwijzen naar A proeven omdat ze daar voor zijn. Tuurlijk is zo'n ruiter niet per definitie verstandelijk beperkt. En ik denk dat de manege dit het beste kan inschatten wat het beste voor de betreffende ruiter is. En wij juryleden zijn ook mensen dus wij kunnen daar in veel situaties ook gewoon doorheen kijken.
Ilja000 schreef:lotteElb schreef:Er is hoop. Er komen steeds meer A juryleden.!
Verwijzen naar A proeven omdat ze daar voor zijn. Tuurlijk is zo'n ruiter niet per definitie verstandelijk beperkt. En ik denk dat de manege dit het beste kan inschatten wat het beste voor de betreffende ruiter is. En wij juryleden zijn ook mensen dus wij kunnen daar in veel situaties ook gewoon doorheen kijken.
Is overigens ook eens met een bijscholing aan bod geweest. Kan en mag nooit een probleem zijn (net als bijv. een ruiter die bijv. niet kan lichtrijden oid), maar zal ook niet een topscore behalen.
A proeven zijn er met name voor ruiters die extra ondersteuning nodig hebben. En dan kom je met name bij ruiters die extra begeleiding naast het paard of in de baan nodig hebben. En dus bij de verstandelijke beperkingen, de zwaardere (!) fysieke beperkingen of heel erg onzekere ruiters waarbij iemand extra naast het paard of in de baan loopt. Ze zijn er juist voor die ruiters waarvoor de F proeven waarschijnlijk net te hoog zijn gegrepen, waardoor zij al snel aan hun plafond zullen zitten. Er is niet voor niets doorstroom vanaf A12 richting F3, waardoor ruiters juist vanuit de A proeven weer door kunnen stromen in de F proeven!