Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:16

Thanks voor de tips mensen! Kan ik weer wat mee! Zitles is idd regelmatig onderdeel van de les, zit dus ook wel goed!

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:22

Probeer ook op te letten dat je rechtop zit dus niet te veel achter/voor de loodlijn. Ik zat in de F10 vaak achter de loodlijn.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:15

achter de loodlijn? Kun je me daar iets meer uitleg over geven pebsielover?

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:46

Je moet er voor zorgen dat je schouders in één lijn zijn met je heup en hak... dat je niet naar achteren gaat hangen of naar voren leunen

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:53

Aha, dank u ynskek! Dat is bij mij idd nog wel eens lastig... Maar ga mijn best doen!

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 00:09

Idd. Ik zat met mijn bovenlichaam wat te ver naar achteren, waarschijnlijk omdat het doorzitten dan makkekijker was ofzo, inmiddels heb ik mezelf dat afgeleerd gelukkig.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:44

ik rij zondag op een nogal smalle pony, en ik moet dus ontspannen doorzitten om een mooie halve grote volte te maken, waarbij in galop aanspringen :') hoe dan?

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:06

precies zoals je zelf al zegt... Door zelf ontspannen te gaan zitten en niet te gaan klemmen

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:10

ynskek schreef:
precies zoals je zelf al zegt... Door zelf ontspannen te gaan zitten en niet te gaan klemmen

bedankt :D ga het vandaag wel een beetje oefenen op mn huurpaard, die wat breder en groter is, gisteren daarop zonder beugels gestapt/draafd/galoppeerd en kreeg toen wel aardig kramp, maar toen ik afstapte had ik daar geen last meer van, gewoon aan het klemmen geweest denk ik.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:54

Ik heb een vraag naar aanleiding van een gesprek wat ik vandaag had.

Het gaat om een meisje wat aan haar linkerkant spastisch is. Dit houdt voor haar in dat ze haar zweep links niet kan gebruiken, deze houdt ze dus rechts. Nu is haar probleem het groeten. Ze kan onmogelijk haar twee teugels en haar zweep in haar linkerhand houden (de twee teugels is al een opgave). Zouden jullie het dan goedkeuren als ze met haar zweep in haar rechterhand zou groeten (uiteraard zonder de pony te raken)?

Daarnaast kan zij haar linkervoet nooit goed in de beugel houden, dit betekent dat ze haar voet verder in de beugel steekt om zo iets meer steun te verkrijgen. (echt erop leunen doet ze niet). Als dit gemeld zou worden, zouden jullie er dan een probleem van maken?

En als laatste heeft zij haar beugels twee gaatjes verschillend zitten ivm het lengteverschil in haar benen. Zou dit een probleem voor jullie zijn?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:18

Groeten met zweep in hand zou ik geen probleem vinden, mits de zweep niet te lang is en/of het paard raakt. Wel zou ik adviseren met een korter zweepje te rijden en die evt. tijdens het groeten tussen zadel en knie te klemmen, mits dat met dat paard mogelijk is.

Linkervoet niet correct in beugel zou ik ook geen probleem van maken. In ieder geval niet als onvoldoende becijferen omdat zij er niet op kan steunen of de beugel wat verder aan de voet zit. Wel let ik er op of de voet niet tot aan de wreef 'vastgeklemd' zit. Onvoldoende zou ik niet geven, 7 of hoger wellicht ook niet.

Beugellengte verschillend vind ik geen probleem. Zeker niet als zij daardoor recht op het paard blijft zitten. Dat liever dan een scheve ruiter met gelijke beugels :)

Uiteraard moet het paard van het geheel geen last hebben en worden toch de hulpen op correctheid beoordeeld. Perfectie bereikt zij naar mijn mening dus niet, ongeacht de reden. Onvoldoende ook niet.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 22:36

Is dit niet een ruiter die 'beter af is' bij het rijden van A proeven? Met de bijscholing hebben wij een ruiter met dezelfde handicap in de A 12 gejureerd.
Bij 'gewone' proeven is het wel wat lastiger al ruiters met dezelfde punten eindigen kan deze ruiter niet winnen zeg maar. Punten zullen wellicht iets lager zijn als normaal, maar onvoldoende zal het bij mij niet zijn mits van te voren aangegeven en het paard niet gestoord wordt.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 22:41

wij hadden een zelfde probleem, 3 verstandelijk beperkte ruiters, waarvan 1 ook spastisch. Vooraf krijgt jury briefje dat deze ruiters beperkt zijn en wat voor hulp ze krijgen -> instructrice in de bak bij 2, 1 probeert het zelf maar krijgt wel direct vanaf de kant hulp als nodig is (stress), Zo kwamen ze al in de F4 voordat de Aproeven er waren. Wat eigenlijk net boven het niveau zit dan wat ze echt kunnen. Wij hebben er naar gekeken, maar de jury's die wij hebben, hebben niet de extra cursus gedaan en wij zijn de enige manege die hier dan gebruik van zouden maken.
Zodoende hebben we het systeem van de Aproeven doorgezet naar de Fproeven. Ze rijden nu F3 (terug gezet) of F4 en krijgen dan alleen te horen of ze een PP hebben. Na 4x hebben ze een prijs

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:08

lotteElb schreef:
Is dit niet een ruiter die 'beter af is' bij het rijden van A proeven? Met de bijscholing hebben wij een ruiter met dezelfde handicap in de A 12 gejureerd.
Bij 'gewone' proeven is het wel wat lastiger al ruiters met dezelfde punten eindigen kan deze ruiter niet winnen zeg maar. Punten zullen wellicht iets lager zijn als normaal, maar onvoldoende zal het bij mij niet zijn mits van te voren aangegeven en het paard niet gestoord wordt.

Niet iedereen met een spasme is verstandelijk beperkt. Niet iedere fysieke beperking beperkt evenveel. Wie weet is deze ruiter wel in staat om tot aan de F9 oid te rijden.
Dus wanneer deze ruiter zonder al te veel hulpmiddelen gewoon in staat is om de proef te rijden, waarom dan verwijzen naar de A proeven?

Ik krijg regelmatig een ruiter in de baan met 1 arm. Ik ken ruiters met autisme die F10 rijden en ruiters met autisme die niet zonder extra begeleiding kunnen.
Ik krijg regelmatig een meisje in de baan met een tussenstukje tussen de teugels, die iets scheef zit en waar je verder niets aan ziet. Die rijdt inmiddels F6. Zo ver gaan de A proeven niet en daarbij heeft zij behalve het tussenstukje geen hulpmiddelen of extra ondersteuning nodig. Zij weet dat ze nooit heel hoog op houding en zit kan scoren, omdat zij door vergroeiing scheef zit. Zo'n meisje ga je toch niet verwijzen naar de A proeven?

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:14

Er is hoop. Er komen steeds meer A juryleden.!

Verwijzen naar A proeven omdat ze daar voor zijn. Tuurlijk is zo'n ruiter niet per definitie verstandelijk beperkt. En ik denk dat de manege dit het beste kan inschatten wat het beste voor de betreffende ruiter is. En wij juryleden zijn ook mensen dus wij kunnen daar in veel situaties ook gewoon doorheen kijken.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:19

Ilja000 schreef:
Groeten met zweep in hand zou ik geen probleem vinden, mits de zweep niet te lang is en/of het paard raakt. Wel zou ik adviseren met een korter zweepje te rijden en die evt. tijdens het groeten tussen zadel en knie te klemmen, mits dat met dat paard mogelijk is.

Linkervoet niet correct in beugel zou ik ook geen probleem van maken. In ieder geval niet als onvoldoende becijferen omdat zij er niet op kan steunen of de beugel wat verder aan de voet zit. Wel let ik er op of de voet niet tot aan de wreef 'vastgeklemd' zit. Onvoldoende zou ik niet geven, 7 of hoger wellicht ook niet.

Beugellengte verschillend vind ik geen probleem. Zeker niet als zij daardoor recht op het paard blijft zitten. Dat liever dan een scheve ruiter met gelijke beugels :)

Uiteraard moet het paard van het geheel geen last hebben en worden toch de hulpen op correctheid beoordeeld. Perfectie bereikt zij naar mijn mening dus niet, ongeacht de reden. Onvoldoende ook niet.

Dankjewel voor je antwoord :)

Het paard (of pony in dit geval) heeft geen last van het meisje. Ze rijdt eigenlijk op alle ponies gewoon weg, maar met proeven heeft ze er elke keer op staan dat haar voeten te ver in de beugel steken en dat het groeten niet goed is en dat is natuurlijk niet leuk. Verder heeft ze vooral heel veel lol in het rijden en is het een heel vrolijk meisje!

Ze heeft alleen last van het spasme als ze moe is en normaal zie je het dus ook nauwelijks behalve genoemde dingen doordat ze slap is in haar spieren aan de linkerkant. (verstandelijk beperkt is ze niet)

Ze rijdt trouwens F4 inmiddels.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:21

Ik heb zelf pdd-nos, aanverwant aan autisme dus. Maar mag wel volgende proef f10 starten. En dat is gewoon leuk! Tot nu toe rijd ik mijn pp elke keer ruimschoots binnen, geen specifieke begeleiding nodig.

Maar dat zal echt verschillen van persoon tot persoon!

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:25

Ruiters met een beperking.
Als je dat zou melden aan de juryleden zou dat geen probleem moeten zijn.
Tenminste bij mij nog nooit een issue geweest als secretariaat zijnde.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:27

gefeliciteerd!
Ze hadden het nog nooit gemeld, vandaar de vragen :)

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:28

Nee mits vooraf gemeld zal ik er in elk geval geen probleem van maken en mag er van mij ook wat extra hulp zijn indien noodzakelijk.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:37

lotteElb schreef:

Verwijzen naar A proeven omdat ze daar voor zijn. Tuurlijk is zo'n ruiter niet per definitie verstandelijk beperkt. En ik denk dat de manege dit het beste kan inschatten wat het beste voor de betreffende ruiter is. En wij juryleden zijn ook mensen dus wij kunnen daar in veel situaties ook gewoon doorheen kijken.

Is overigens ook eens met een bijscholing aan bod geweest. Kan en mag nooit een probleem zijn (net als bijv. een ruiter die bijv. niet kan lichtrijden oid), maar zal ook niet een topscore behalen.
A proeven zijn er met name voor ruiters die extra ondersteuning nodig hebben. En dan kom je met name bij ruiters die extra begeleiding naast het paard of in de baan nodig hebben. En dus bij de verstandelijke beperkingen, de zwaardere (!) fysieke beperkingen of heel erg onzekere ruiters waarbij iemand extra naast het paard of in de baan loopt. Ze zijn er juist voor die ruiters waarvoor de F proeven waarschijnlijk net te hoog zijn gegrepen, waardoor zij al snel aan hun plafond zullen zitten. Er is niet voor niets doorstroom vanaf A12 richting F3, waardoor ruiters juist vanuit de A proeven weer door kunnen stromen in de F proeven!

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:39

Ilja000 schreef:
lotteElb schreef:

Is overigens ook eens met een bijscholing aan bod geweest. Kan en mag nooit een probleem zijn (net als bijv. een ruiter die bijv. niet kan lichtrijden oid), maar zal ook niet een topscore behalen.
A proeven zijn er met name voor ruiters die extra ondersteuning nodig hebben. En dan kom je met name bij ruiters die extra begeleiding naast het paard of in de baan nodig hebben. En dus bij de verstandelijke beperkingen, de zwaardere (!) fysieke beperkingen of heel erg onzekere ruiters waarbij iemand extra naast het paard of in de baan loopt. Ze zijn er juist voor die ruiters waarvoor de F proeven waarschijnlijk net te hoog zijn gegrepen, waardoor zij al snel aan hun plafond zullen zitten. Er is niet voor niets doorstroom vanaf A12 richting F3, waardoor ruiters juist vanuit de A proeven weer door kunnen stromen in de F proeven!

Kleine aanpassing in je informatie: A10 is F3 en A12 is F4 ongeveer...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:44

Ach, verschil F3 en F4 is ook alleen een volte in galop :) Zag het trouwens net in het cursusboek :)
Staat ook duidelijk in dat het voor die ruiters is die niet op hun plek zijn in de F proeven. Lijkt mij dat als een ruiter op wat 'kleinere' dingen na verder gewoon zelfstandig kan rijden, niet per definitie naar de A proeven zou hoeven.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:46

Dank je.

:-)

Anne_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 00:05

Ik had ook een vraagje,
met mijn pony's heb ik tot de F12 gereden,
mijn nieuwe paard is hier nog niet aan toe.
Ze zou evt. wel een B-proef kunnen lopen maar hier willen we nog even mee wachten omdat knhs een stuk duurder ligt.

Ik zou toch wel weer graag een f-proefje willen doen om haar alvast aan wedstrijden en de sfeer er om heen te laten wennen, mag ik dan ook een lagere f-proef met haar starten?
Of is dit per manege verschillend?
Het liefst zou ik met haar eerst een keer een f1 of f2 proef doen (heb haar galop nog niet helemaal onder controle), dit vooral voor ons vertrouwen.
Maar omdat je hier met 1 pp al door moet mag dit zeker niet?
Of zou het voor 'spek en bonen' wel mogen?