Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 09:59

Vraagje.
momenteel heb ik even een thiedemanteugel er aan iom instructie. Nu ga ik zondag dus de f12 rijden en is deze teugel niet toegestaan. Nu vroeg ik me af of ik hier wel mee mocht losrijdenmet thiedeman? En moet die tijdens de proef er helemaal af of is het ook toegestaan om hem vast te maken om zn hals zegmaar? Dat die iig niet door het bit vast zit.

cnterpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:04

Ik lees al een tijdje mee en heb nu toch ook een keer een vraag. Ik vind het onderdeel vrije stap altijd erg lastig. Ik heb er ook nog niet hoger dan een zes voor gehad. De ene keer met als commentaar "te weinig", de andere keer juist "teveel". Ik denk dat het er bij mij aan ligt dat ik in theorie al niet goed weet wat er verwacht wordt. In het FNRS-handboek staat er niet zoveel over, behalve dat je wat meer teugel moet geven. Maar ja, wat is iets meer lengte? Op bokt wiki vond ik het volgende:
Citaat:
De vrije stap is een ontspannen gang in rust. De ruiter staat het paard toe zijn hoofd en hals naar voren en naar beneden te brengen tot minimaal horizontale lijn, met een lichte aanleuning.
Dat geeft me wel een iets beter idee, maar ik weet niet precies hoe ik die horizontale lijn voor me moet zien. Kan een van jullie wellicht nog in andere woorden vertellen wat er verwacht wordt? Weet iemand een plaatje te vinden? Want ik zie wel allerlei plaatjes voor het verschil in arbeidsstap, uitgestrekte stap en verzamelde stap. Maar hoe moet ik vrije stap dan zien? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, zodat ik ook aan dit verbeterpunt kan gaan werken.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:09

Laura_ schreef:
Vraagje.
momenteel heb ik even een thiedemanteugel er aan iom instructie. Nu ga ik zondag dus de f12 rijden en is deze teugel niet toegestaan. Nu vroeg ik me af of ik hier wel mee mocht losrijdenmet thiedeman? En moet die tijdens de proef er helemaal af of is het ook toegestaan om hem vast te maken om zn hals zegmaar? Dat die iig niet door het bit vast zit.

Persoonlijk zou ik er geen probleem mee hebben als je de thiedeman om de hals van je paard vast klipt als een soort van 2e collier als je begrijpt wat ik bedoel...

Maar vraag zondag even het secreteriaat om dit even te overleggen met de jury die de wedstrijd jureert... je kan ook kiezen om de thiedeman voor de wedstrijd om te ruilen voor een martingaal...

cnterpstra schreef:
Ik lees al een tijdje mee en heb nu toch ook een keer een vraag. Ik vind het onderdeel vrije stap altijd erg lastig. Ik heb er ook nog niet hoger dan een zes voor gehad. De ene keer met als commentaar "te weinig", de andere keer juist "teveel". Ik denk dat het er bij mij aan ligt dat ik in theorie al niet goed weet wat er verwacht wordt. In het FNRS-handboek staat er niet zoveel over, behalve dat je wat meer teugel moet geven. Maar ja, wat is iets meer lengte? Op bokt wiki vond ik het volgende:
Citaat:
De vrije stap is een ontspannen gang in rust. De ruiter staat het paard toe zijn hoofd en hals naar voren en naar beneden te brengen tot minimaal horizontale lijn, met een lichte aanleuning.
Dat geeft me wel een iets beter idee, maar ik weet niet precies hoe ik die horizontale lijn voor me moet zien. Kan een van jullie wellicht nog in andere woorden vertellen wat er verwacht wordt? Weet iemand een plaatje te vinden? Want ik zie wel allerlei plaatjes voor het verschil in arbeidsstap, uitgestrekte stap en verzamelde stap. Maar hoe moet ik vrije stap dan zien? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, zodat ik ook aan dit verbeterpunt kan gaan werken.

Lees even wat verder terug in het topic... Hier zijn al meerdere vragen over geweest

JoycexEnya

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:21

Ik hen ook zo'n soort probleem mag je met elastiek inrijden?

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:22

Welke F-proef BrammetJee?

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:29

F9

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:36

Tot en met de F11 zijn alle hulpteugels behalve een slofteugel toegestaan. Dus ook een elastiek.
Mits het in overleg is met de manegehouder... Over het algemeen word aangehouden dat een paard mag lopen met het geen waar hij in de les ook mee loopt...

imo zou een elastiek dus mogen als je dit in overleg met de manegehouder doet en het elastiek niet te strak afgesteld is.

Wel vind ik het als jury handig om het vooraf te weten als een pony met bijzet of elastiek loopt ;)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:48

This een eigen pony en alleen voor het losrijden. Ik rij alleen deze week op dit paard en die rijd heel anders dan mijn eigen pony. Vandaar dat ik in het begin met elastiek rij en daarna niet meer

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:14

Ynskek: maar losrijden mag dus wel met thiedeman? Bedankt!

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:17

Ik zou voor de zekerheid een martingaal gebruiken op de dag van de wedstrijd...

Officieel mag je niet starten met Thiedeman... Dan kun je hem er bij het losrijden ook beter af hebben...

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:02

Ja zat beetje te twijfelen tussen martingaal of niks tijdens de proef. Heb heb voornamelijk nu weer even er aan hangen, zodat die voor mii iets makkelijker erdoorheen komt.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:03

Dan laat je m er toch gewoon omhangen? Paard heeft er geen last van.

cnterpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:31

ynskek schreef:
Lees even wat verder terug in het topic... Hier zijn al meerdere vragen over geweest
Niet heel erg helpfull :') ...
Ik lees al zeker honderd pagina's mee en heb inderdaad met de zoekfunctie ook de eerdere antwoorden gelezen. Ik kan me echter nog steeds niet goed voorstellen wat het perfecte plaatje zou zijn. Daarom vroeg ik of iemand een afbeelding wist te vinden (ik las in het jurycursus topic van dit jaar dat in het leerhandboek een plaatje bij de vrije stap staat, is die er wellicht ook digitaal?) of dat iemand het wellicht nog in andere woorden kan omschrijven waardoor ik het wel beter begrijp. Ik vind de vrije stap gewoon een lastig te omvatten begrip :o ;) ...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:45

Niet helpfull, wel heel begrijpelijk. Hoe vaak is er in diverse topics niet al beschreven waar op gelet wordt bij de vrije stap en dan schrijft Ynskek nog niet eens zo heel lang mee. Ik begrijp die reactie wel hoor.

Neus mag tot boeghoogte zakken, zodat paard zijn hals iets (!!!) kan strekken en dus meer ruimte in de schouder heeft en dus ruimere/vrijere stappen kan zetten. Belangrijk is dat het contact met de mond behouden blijft.
Let er op dat je recht naar de C gaat en dat de proef pas afgelopen is bij de eerste letter van de lange zijde.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:49

Ilja000 schreef:
ynskek schreef:
Bij een vrije stap laat je je teugels iets langer zonder dat het hals strekken word... blijf mooi actief stappen en pas belonen als je de eerste hoekletter voorbij bent

Kleine aanvulling: neus mag tot boeghoogte zakken.

Bij deze nog even een quote van pagina 168 met daarin de uitleg zoals eind januari gegeven....

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 19:32

Lees al een tijdje mee en heb mijn boek niet bij de hand, maar ik vroeg me af of je met spoortjes (1,5 knop) icm zweep mag starten?

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 19:33

CRos95 schreef:
Lees al een tijdje mee en heb mijn boek niet bij de hand, maar ik vroeg me af of je met spoortjes (1,5 knop) icm zweep mag starten?

Als de manegehouder het toestaat over het algemeen wel...

Welke F-proef rijd je?

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 19:38

De manegehouder heeft t liefst van wel :).
Ik rijd F12.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 19:41

als de manegehouder akkoord is is het zeker toegestaan...

Mits je ze op een juist manier gebruikt. Maar dat spreekt voor zich

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 19:44

Correct gebruik spreekt inderdaad voor zich.

Het is ook niet om haar voorwaarts te prikken, maar meer om haar net wat beter om mn been te krijgen.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:39

Gefelciteerd trouwens cRos95 :D

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:23

ik heb morgen een wedstrijd (F3 start bijna nooit) maar als je pony eigenlijk de hele proef nageeflijk loopt maar dan der hoofd omhoog doet en jij (weet het woord er niet voor) pakt (en dan bedoel ik nageeflijk laten lopen) haar terug nageeflijk, krijg je daar dan aftrek voor? dat dat niet de bedoeling is ofzo.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:27

F3 hoeft je pony niet nageeflijk te lopen.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:32

in de les rijden wji hoger maar zoals ik zei start ik dus bijna nooit. rijd deze pony normaal nageeflijk en anders loopt ze ook gewoon niet fijn. dus mijn vraag was of je dan aftrek krijgt omdat je hem nageeflijk laat lopen.

ships! plastronspeld gebroken....

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:36

Je krijgt er geen aftrek voor, en ook geen bonus. Er wordt echter wel gekeken naar hoé jij je pony evt. nageeflijk vraagt, want als dat niet correct gedaan wordt, krijg je wel aftrek voor je teugelhulpen.