Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dat geeft me wel een iets beter idee, maar ik weet niet precies hoe ik die horizontale lijn voor me moet zien. Kan een van jullie wellicht nog in andere woorden vertellen wat er verwacht wordt? Weet iemand een plaatje te vinden? Want ik zie wel allerlei plaatjes voor het verschil in arbeidsstap, uitgestrekte stap en verzamelde stap. Maar hoe moet ik vrije stap dan zien? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, zodat ik ook aan dit verbeterpunt kan gaan werken.Citaat:De vrije stap is een ontspannen gang in rust. De ruiter staat het paard toe zijn hoofd en hals naar voren en naar beneden te brengen tot minimaal horizontale lijn, met een lichte aanleuning.
Laura_ schreef:Vraagje.
momenteel heb ik even een thiedemanteugel er aan iom instructie. Nu ga ik zondag dus de f12 rijden en is deze teugel niet toegestaan. Nu vroeg ik me af of ik hier wel mee mocht losrijdenmet thiedeman? En moet die tijdens de proef er helemaal af of is het ook toegestaan om hem vast te maken om zn hals zegmaar? Dat die iig niet door het bit vast zit.
cnterpstra schreef:Ik lees al een tijdje mee en heb nu toch ook een keer een vraag. Ik vind het onderdeel vrije stap altijd erg lastig. Ik heb er ook nog niet hoger dan een zes voor gehad. De ene keer met als commentaar "te weinig", de andere keer juist "teveel". Ik denk dat het er bij mij aan ligt dat ik in theorie al niet goed weet wat er verwacht wordt. In het FNRS-handboek staat er niet zoveel over, behalve dat je wat meer teugel moet geven. Maar ja, wat is iets meer lengte? Op bokt wiki vond ik het volgende:Dat geeft me wel een iets beter idee, maar ik weet niet precies hoe ik die horizontale lijn voor me moet zien. Kan een van jullie wellicht nog in andere woorden vertellen wat er verwacht wordt? Weet iemand een plaatje te vinden? Want ik zie wel allerlei plaatjes voor het verschil in arbeidsstap, uitgestrekte stap en verzamelde stap. Maar hoe moet ik vrije stap dan zien? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, zodat ik ook aan dit verbeterpunt kan gaan werken.Citaat:De vrije stap is een ontspannen gang in rust. De ruiter staat het paard toe zijn hoofd en hals naar voren en naar beneden te brengen tot minimaal horizontale lijn, met een lichte aanleuning.
ynskek schreef:Niet heel erg helpfullLees even wat verder terug in het topic... Hier zijn al meerdere vragen over geweest
Ilja000 schreef:ynskek schreef:Bij een vrije stap laat je je teugels iets langer zonder dat het hals strekken word... blijf mooi actief stappen en pas belonen als je de eerste hoekletter voorbij bent
Kleine aanvulling: neus mag tot boeghoogte zakken.