[Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Re: [Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 20:56

ingeborg schreef:
liesjuh91 schreef:
Maargoed, alles komt toch een beetje op hetzelfde neer...

nee niet dus en ik vind het een penny opmerking (serieus!)

Het spijt me maar ik ben toch echt geen penny!

Ik bedoel hiermee dat, veel meningen van mensen in dit topic toch wel overeen komen...

Ik weet niet wat jij dacht dat ik ermee bedoelde?
Maar om me nu meteen penny te gaan noemen, waarbij je waarschijndelijk ook nog niet eens de echte bedoeling achter die zin wist, gaat me een beetje te ver....

En okee, misschien ook mijn schuld, ik had wat beter aan mogen geven wat ik met die zin bedoelde...

Maar die penny benoeming was volledig onterecht...

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 21:29

Ach ja, zo bedoel ik het misschien niet helemaal..ik ben ook niet goed thuis in de benaming Penny. Maar soms word ik een beetje moe van mensen die graag uitvoerig beschrijven in hoeverre hun rijgedrag uitstijgt boven het rijgedrag van manegeruiters (of wie dan ook, dat bedoel ik met Penny) terwijl dat in dit geval de stelling niet onderstreept omdat die daar te breed voor is. Ik geloof zeker dat zij beter rijden dan ik en mijn collegamanegeruiters maar ik ben nu eenmaal meer gecharmeerd van wat bescheidenheid en genuanceerd redeneren.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 21:37

@ Ingebrog, weet niet wie je bedoeld, maar zie de meesten hier echt niet reageren omdat ze als eigenaar zonodig willen laten weten dat ze zoveel beter rijden dan de manegeruiters!

maar het is gewoon een feit dat je pas echt kan leren rijden als je een eigen paard/bijrijdpaard hebt en daarnaast dus ook goed les hebt.

en nogmaals ik ken genoeg manegeruiters die echt behoorlijk goed kunnen rijden, en juist die mensen gun ik een eigen paard/verzorgpaard etc omdat ze dan verder kunnen komen

ook zijn er zat mensen met een eigen paard die het gewoon nooit zullen leren omdat ze het gevoel missen

maar over het algemeen rijd een eigenaar(of iemand met lease/verzorg/bijrijdpaard) nou eenmaal stukken beter dan een manegeruiter, ook wanneer het een gevorderde manegeruiter is, omdat je dan beter les kan nemen(bv priveles) en vaak een beter paard te rijden hebt, waar minder anderen(beginners) op rijden

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 21:49

ingeborg schreef:
Ach ja, zo bedoel ik het misschien niet helemaal..ik ben ook niet goed thuis in de benaming Penny. Maar soms word ik een beetje moe van mensen die graag uitvoerig beschrijven in hoeverre hun rijgedrag uitstijgt boven het rijgedrag van manegeruiters (of wie dan ook, dat bedoel ik met Penny) terwijl dat in dit geval de stelling niet onderstreept omdat die daar te breed voor is. Ik geloof zeker dat zij beter rijden dan ik en mijn collegamanegeruiters maar ik ben nu eenmaal meer gecharmeerd van wat bescheidenheid en genuanceerd redeneren.

Ik heb ff een stuk teruggelezen, maar ik kan eigenlijk niet echt iemand vinden die zijn eigen rijkunst erbij betrekt?

Kun je misschien wat quotes geven?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 21:53

ik weet wel waar het op slaat hoor, op mij Ik heb gezegd dat ik mijn paard alleen over laat nemen door ruiters die min. St Georges zijn en Ingeborg vind dat ik daar mee zeg dat ik ook St Georges rijd.
Wat ik al heb weerlegt trouwens.
Maar volgens mij zijn we hartstikke offtopic aan het gaan mensen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 21:53

o ja, en dat je leert rijden op handelsstallen enzo zal er ook wel onder vallen

X__Jamaica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 21:56

als je zonder les een eigen paard zou hebben zou het wel minder goed gaan heb ik het gevoel. ze LEREN ervan. natuurlijk zijn er mensen die niet kunnen rijden en meer van paarden moeten begrijpen. maar daar is een manege voor!

Follytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 22:02

ik ben van mening dat er veel manegeruiters toch een stuk beter kunnen rijden als mensen met eigen paard. Ze zijn vaak een stuk handiger omdat ze op verschillende paarden rijden, en doordat een instructeur onnodige agressie voorkomt(wat je tegenwoordig vaak ziet bij mensen met eigen paarden ).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 22:03

Dyyy schreef:
Soms hoor je ruiters wel een zeggen : "Ja, manegeruiters kunnen niet rijden.."

Wat vinden de mensen van bokt hier van?

Ik ben zelf ooit tien jaar geleden begonnen als manegeruiters en heb nou een eigen paard. Ik vind het best hard al mensen soms zeggen. "Ja, manegeruiters kunnen toch niet rijden."

Ik ben benieuwd of we hier goed over kunnen discusieren..

Ik denk dat er aardig over gediscussieerd is.... Ik ga afhaken mensen, want we hebben het meer over elkaars woorden en uitdrukkingen dan over de oorsponkelijke discussie.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 22:05

Follytje schreef:
ik ben van mening dat er veel manegeruiters toch een stuk beter kunnen rijden als mensen met eigen paard. Ze zijn vaak een stuk handiger omdat ze op verschillende paarden rijden, en doordat een instructeur onnodige agressie voorkomt(wat je tegenwoordig vaak ziet bij mensen met eigen paarden ).

Folly lees de discussie terug: mensen met een eigen paard rijden meestal ook meerdere paarden en hebben betere begeleiding....

Lezen jullie nou es eerst ff voor je reageert 10.000x hetzelfde zeggen, pfffffff.

maar nu zet ik achter mijn aandeel echt een punt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 22:26

X__Jamaica schreef:
als je zonder les een eigen paard zou hebben zou het wel minder goed gaan heb ik het gevoel. ze LEREN ervan. natuurlijk zijn er mensen die niet kunnen rijden en meer van paarden moeten begrijpen. maar daar is een manege voor!

Als er wel iets is wat ik op de manege NIET geleerd hebt, is wat een paard nu eigenlijk is. (behalve een dier waar je op kunt rijden). Daarin schieten maneges hopeloos te kort. Wat is Bokt trouwens walgelijk traag vanavond! Niets willen openen, niet willen plaatsen....

Follytje schreef:

Pennyalarm!!!!!!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 22:33

Dat vind ik ook, als je mee wil discussieëren, vind ik ook dat je alles even moet lezen .

En mijn mening blijft nog steeds hetzelfde;
Ik zeg niet dat manegeruiters niet kunnen rijden, wel dat je pas beter leert rijden (en meer leert) als je privéles hebt of een eigen (verzorg)paard hebt, dus als je verder gaat dan de manege.

En dat wil absoluut niet zeggen dat ik maneges slecht vind, ik vind ze goed voor de basis. Maar als je echt verder wilt, dan ga je verder moeten zoeken dan de manege.

Ik heb het uit eigen ondervinding .

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 22:43

Tja k heb het zelf en bij andere ondervonden dat je wel wat leert in de manege les maar niet dat werkelijke gevoel van het paard aan de teugel rijden.

Ik zelf heb veel gewoontes moeten afleren en meer gevoel krijgen voor benen gebruiken ipv handen. Mooie ervan nu is dat ik leys rij met mijn benen ipv handen.

Toen ik een half jar geleden een oud manege ruiter op leys begon zag ik gelijk alle problemen meer. Druk in de handen niet met benen rijden en toch een hoop dingen in tjeorie niet snappen/begrijpen na 3 maanden chambon rijden en intensief les gaat het nu SUPER. Gelukkig is ze heel fanatiek dus dat is makkelijker nu is het ok dat ik mijn paard op een bepaalde manier heb gereden waar je aan moet wennen (geen binnenteugel getrek).

Ik rij nu diverse paarden ik merk wel dat ik het nu makkelijker oppak als toen ik nog in de manegeles reeds. De privepaarden zijn gewoon makkelijker en losser en reageren sneller en beter.

Qua verzorging moeten ze ook een hoop leren maar dat is niet erg heb ik ook gemoeten. Ik zeg altijd gewoon je gevoel vertrouwen en logisch nadenken. Ik was blij dat ik altijd in de eerste les reed dus zelf opzadelen en rommelen daar leer je wel van.

Zeg niet dat ze niet of wel kunnen rijden ligt ook helemaal aan de les en manege en natuurlijk de paarden.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 22:51

Prisca schreef:

Ik zelf heb veel gewoontes moeten afleren en meer gevoel krijgen voor benen gebruiken ipv handen. Mooie ervan nu is dat ik leys rij met mijn benen ipv handen.
Hier hetzelfde .

oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 07:59

Dit is echt een eindeloze discussie. Ik zou zeggen gewwon elke ruiter apart beoordelen!!!

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 08:57

Idd oxer daar ben ik het heleaal mee eens

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 12:25

ingeborg schreef:

Eum,, beschrijf ik uitvoerig hoe ik als eigen-paard ruiter beter rijdt dan een manegeruiter?
Ik dacht het niet....

Ik zei : Maargoed, alles komt toch een beetje op hetzelfde neer...

Om aan te duiden dat dit inderdaad gewoon een eindeloze discussie is en dat de meeste mensen ongeveer dezelfde mening hebben, het komt dus ongeveer op hetzelfde neer.
En niet op de manier waarop jij dacht dat ik die zin bedoelde, en okee ik had het er even bij kunnen bijzetten, want het kwam misschien ook een beetje vaag over...

Maargoed, om nu meteen de term penny te gaan bombarderen op iedereen die een opmerking maakt die volgens jou een penny is?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 12:40

Charlotjuuh schreef:
Ik vind dat Manegeruiters meer bijleren dan eigenaren. Eigenaren rijden 1 paard , manegeruiters verschillende. En de meeste hier zijn toch begonnen als manegeruiters?

Er is al eerder op gereageerd, maar ik ben dus expres andere paarden bij gaan rijden toen ik een tijdje een eigen pony had om zo beter te leren rijden en sneller en handiger te worden. Ik leerde ook bij door vreemde (manege)paarden te rijden

Met een eigen (verzorg)paard of pony en elke week/2weken goed (privé)les rijd je veel meer uren dan iemand die alleen maar manegeles heeft. Je kan met 1 paard dingen opbouwen en zo leer je steeds moeilijkere dingen, je werkt samen aan een opbouw in de training.
Als je daarnaast nog andere paarden bijrijd, dan krijg je meer handigheid in het rijden van verschillende paarden. Dat is een ander soort rijervaring, maar draagt er wel heel erg aan bij hoe veel/snel succes je met een nieuw paard zult krijgen.

Op mijn eigen pony, die ik eerst verzorgd heb, ging het allemaal maar zeer langzaam. Sommige mensen hadden geen hoge pet op van mijn rijden, anderen zagen dat er meer in zat dan er uit kwam en dat mijn pony niet de makkelijkste/geschikste was. Pas toen ik andere pony's en paarden bij ging rijden kon echt naar buiten komen wat er in zat, en nu zien veel meer mensen wat in mijn rijden. Was ik alleen mijn eigen pony blijven rijden was ik geen stap verder gekomen, nu ben ik als "groene" ruiter met een jonge, zelf doorgereden pony in ruim een jaar starten (20 wedstrijden) van de B naar de L2 dressuur gereden tussen de paarden. Goede privéles had ik met mijn eigen pony ook al genomen, maar met hem had ik het nooit gered. Ook mijn instructrice heeft eerlijk gezegd dat ze me op mijn eigen pony nooit zo had kunnen leren rijden als met deze pony die ik uitbreng... De kwaliteiten van je paard, het karakter en het klikken als combinatie doet dus ook een hoop!

Ik wordt wel steeds handiger met vreemde paarden, maar je moet toch altijd een combinatie vormen en met het ene type paarden kun je beter uit de voeten dan het andere type paarden. Ik zeg nog elke keer wanneer ik op een vreemd paard stap dat mensen er niet te veel van moeten verwachten omdat ik altijd eerst erg moet wennen aan een paard. Gelukkig snappen de meeste eigenaren dat omdat ze zelf ook altijd moeten wennen.

En ook een goede ruiter kan met een slecht/anders gereden paard geen wonderen verrichten in een uurtje. Een paard is een levend wezen met bepaalde gewoontes, en bepaalde lichamelijke sterke en zwakke punten die je met even rijden misschien zo goed mogelijk kunt verbloemen en met even doordrukken op een bepaald moment, toch een leuk showtje weg kunt geven voor het oog, maar een paard echt fijn en goed rijden...
Het kost veel tijd en training om een paard los, soepel en fijn door het lijf te krijgen en sterker te maken. Dat is weken, zo niet maanden werk...

(ps: ik rijd mijn eigen pony nog maar een enkele keer per week, laat daar anderen lekker recreatief mee rijden en zocht mijn verzorgsters ook altijd bij de plaatselijke manege omdat ik leuk rijdende en sympathieke meiden graag de kans wilde geven om een verzorgpony te kunnen rijden en er van te leren. Zelf rijd ik op dit moment 3 andere paarden voor vast (Elk paard enkele keren per week) , en daarnaast af en toe een paard/pony als me dat gevraagd/aangeboden wordt en neem af en toe les op een Z-leerpaard om zelf een beter gevoel voor moeilijkere/nieuwe oefeningen te leren omdat ik slechts zelden in de 13 jaar dat ik paard rijd een fijn doorgereden/ervaren dressuurpaard heb gereden)
Laatst bijgewerkt door joyce B op 01-08-05 12:56, in het totaal 4 keer bewerkt

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 12:48

Ik heb het zelf ondervonden bij een vriendin van me, ze reed altijd supergoed in de manegeles, altijd zat ze op paarden die vaak weschoten en veel bokten. Toen ging ze ploits op een privepaard rijden en ze kwam vaak niet naar de manegeles. Wedstrijden op de manegepaarden won ze niet meer (ze was echt vaak 1e of 2e) haar zit was verslechterd en ze kon de paarden op de anege plots niet meer aan. Nu dat het contact met dat privepaard zijn eigenaren verslechterd is rijd ze weer de sterren van de hemel en ik durf te wedden dat ze de eerst volgende wedstrijd weer wat wint.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 13:37

Sylleke schreef:
Prisca schreef:

Hier hetzelfde .

Hoe meer je leert, hoe beter je je realiseert hoe weinig je eigenlijk nog kan...
Die leerpaarden waar ik les af en toe op krijg (ben die vrouw heel dankbaar dat ze dat wil doen ) doen die oefeningen ook echt niet uit zichzelf, en dan merk je dat in theorie dingen weten toch heel anders is dan het in praktijk er uit kunnen rijden... Er is zoveel balans, lichaamsbeheersing, controle en gevoel voor nodig...
Ik rijd echt geen piaffe uit een paard dat dat kan (heb het vorige week mogen proberen en dat viel echt vies tegen )

Ik ben ook nog altijd aan het knokken met mezelf en de controle over mijn eigen lichaam en aan het leren hoe ik sneller en consequenter kan reageren en aan kan voelen hoe en wanneer en in welke mate ik dat moet doen...
Ik zie foto's dat ik rijd met een pony die haar hoofd kantelt en dan schaam ik me dat ik weet dat ik teveel aan de binnenteugel zit en haar te weinig aan die buitenteugel heb gehad, maar dat blijkbaar niet door had, of niet had gecorrigeerd... Ik schaam me voor foto's dat ik mijn hakken optrek, of mijn been te ver naar achteren heb liggen of mijn handen te wijd zet en te laag of met te lange teugels. Dat ik blijkbaar zoveel moeite moest doen om het paard fijn te laten lopen dat ik niet meer goed kon zitten... Heel frustererend!

Echt goed Paardrijden is gewoon ontzettend moeilijk en er komt heel veel bij kijken... Je bent nooit uitgeleerd en elk paard is weer een nieuwe uitdaging...

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 15:52

joyce B schreef:
Met een eigen (verzorg)paard of pony en elke week/2weken goed (privé)les rijd je veel meer uren dan iemand die alleen maar manegeles heeft. Je kan met 1 paard dingen opbouwen en zo leer je steeds moeilijkere dingen, je werkt samen aan een opbouw in de training.
Als je daarnaast nog andere paarden bijrijd, dan krijg je meer handigheid in het rijden van verschillende paarden. Dat is een ander soort rijervaring, maar draagt er wel heel erg aan bij hoe veel/snel succes je met een nieuw paard zult krijgen.
Ik kan het niet beter zeggen .

Met Olga kom ik qua niveau vooruit. Met andere paarden kom ik dan weer vooruit op het gebied van verschillende paarden te rijden.

En het komt allemaal op hetzelfde neer? Ik denk dat de meningen nog steeds heel verdeeld zijn .

Ik vind nog steeds dat je beter leert rijden als je van de manege af bent. Dat wil niet zeggen dat ik vind dat manegeruiters slecht rijden .

Robby_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 16:28

Sorry maar dat vind ik grof hoor ik ken iemand en die kan super rijden!!!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 16:39

broerie schreef:
Sorry maar dat vind ik grof hoor ik ken iemand en die kan super rijden!!!!

wat vind je grof dan, quoten please!!!

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 17:27

liesjuh91 schreef:

Ik zei : Maargoed, alles komt toch een beetje op hetzelfde neer...

Om aan te duiden dat dit inderdaad gewoon een eindeloze discussie is en dat de meeste mensen ongeveer dezelfde mening hebben, het komt dus
ongeveer op hetzelfde neer.

Oh sorry wist niet dat je dat bedoelde. En daar geef ik je ook wel weer grotendeels gelijk in .

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 18:18

Op een manege leer je hoe je op een paard moet blijven zitten in de 3 gangen en hoe je hem in de rondten stuurt.
Enkele manege's trainen zelf de paarden ook, waardoor de ruiters wat meer leren, aangezien de paarden daar neit alleen maar door de bak hoeven te hupsen, maar ook intensief gereden en uitgebracht wordne.