Mag een manege iets over overgewicht zeggen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een manege mensen op de weegschaal zetten?

-Ja!
423 (40%)
-Als zij dat nodig vinden wel.
497 (47%)
-Nee.
121 (11%)

Totaal aantal stemmen: 1041

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:57

MaritAriel schreef:
passieAppel schreef:
Een manege mag dat omdat het hun paarden zijn waar jij op rijdt ;)
Maar aardig of begripvol is anders..

maar het is nauutlijk wel begripvol tegen over het paard om er een te zwaar iemand op te laten rijden. :+

ik vind niet dat dit met aardig of begrip te maken heeft . Dit is in belang voor het paard . ;)

Komt ongeveer op hetzelfde neer ;) Ik heb het erover hoe het over komt op de betreffende persoon
Begripvol tegenover het paard niet, voor de persoon ;)

Anoeska

Re: Mag een manege iets over overgewicht zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:38

Ik zou niet weten waarom niet. Een instructeur geeft toch ook aan of je houding niet correct is, of je op het verkeerde been lichtrijdt, of je je hoofd scheef houdt. Allemaal punten om je paardrijden te verbeteren. En het zou je paardrijden ook verbeteren wanneer je niet 100 kilo weegt. Het is juist aan een manege om aan te geven wat wel en wat niet kan rond en tijdens het paardrijden.

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:21

matasja schreef:
wat ik denk is dat er eens een spiegel voorgezet moet worden voor te dikke mensen die persse willen rijden, maak maar eens een filmpje en laat de plus en minpunten zien, zit ze het paard in de weg onderbouw waarom, denk dat veel mensen het niet eens zien! je zit lekker bovenop het paard, beestje loopt netjes zijn rondjes, voor jou een geslaagde dag, wat wij langs de kant zien en misschien wel de moeite van het paard, word vaak niet begrepen als je dit zomaar tegen ze zegt.

ik hield mijn benen tever naar achteren, foto's en filmpjes gemaakt, probleem opgelost want ik zag at ik fout deed en ik zag de reactie van het paard daarop, heel nuttig vond ik het.

breng het respectvol maar zeg er wel wat van is mijn motto

Ja dat is een oplossing maar dan ziet de desbetreffende ruiter zichzelf en vindt helemaal die dat deze te dik is, het paard helemaal niet in de weg zit, sterker nog, die vindt het een hele mooie video ;( en dan? Ik denk echt dat hierin ook een rol van de KNHS ligt, en van de betreffende manege, al vindt ik een weegschaal bij de ingang ook iets te ver gaan.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:09

een weegschaal kun je niet maken, dit moet je inderdaad inschatten op eigen inzicht , echt respectloos als dit ooit zou gebeuren dat je bij binnenkomst moet wegen.

qua filmpjes denk ik dat als je goede argumenten geeft als instructeur( waar degene die les neemt als het goed is respect voor heeft en vertrouwd) dan kun je iemand heel kritisch naar zichzelf laten kijken.
geef aan dat het paard moeite heeft en hoe je dit ziet, laat zien dat ze niet goed kan meekomen met de bewegingen van het paard, zet het desnoods in slowmotion en laat zien hoe hard ze terecht komt in het zadel mocht dit het geval zijn. denk dat veel mensen het wel inzien en vaak is het erg raar om jezelf terug te zien op een filmpje ;)
wil het dan nog niet doordringen dan is het best hopeloos en zou ik inderdaad als manege zijnde deze ruiter weigeren op basis van wat ik gezien heb, niet mee eens? dat is dan jammer maar ik denk aan de paarden.

vind het trouwens niet alleen met dikkere mensen een probleem, een manege hier in de buurt laten ze de kindjes ook gewoon overal op rijden, er is hier 1 pony die heel gevoelig is in de mond, als je ziet hoe daar aan geplukt word en wat een protest.... dus ook op die basis zouden ze moeten weigeren als er geen schot in de zaak zit. niet alleen kinderen en dames met overgewicht dus.

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:01

Een gevoelig onderwerp. Een weegschaal heeft geen nut, want iemand van 80 kg die als een zoutzak zit is voor een paard zwaarder dan een goede ruiter van 100 kg.

Ik zou het wel voorzichtig aankaarten als ik manege-eigenaar was. Als je op ballet wil, moet je toch ook eerst afvallen? Als je echt gemotiveerd bent, moet dat lukken (uitzonderingen daargelaten waarbij het afvallen echt niet lukt).

Ik geef bijna dagelijks les, zware ruiters die ook nog eens hangen zijn zelfs voor een sterk paard van 1.75 geen pretje helaas. Ik geef ze dan ook anders les dan aan iemand van 60 kg.

inge_romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:11

tja, lastig punt.
Je hebt gelijk als je zegt: Zwaardere mensen mogen niet bij mij rijden.
Maar het is ook banketstaaf tegenover die mensen. Soms kunnen die mensen er niets aan doen ivm een ziekte bijv. Ga je dan tegen die mensen zeggen dat ze niet mogen rijden? Die mensen hebben het vaak al moeilijk genoeg in het gewone dagelijkse leven. Wil jij dan degene zijn die hun 'vrije tijd' ook nog eens 'verpest'??
Mensen op de weegschaal zetten is ook niet handig, want de meeste mensen willen niet graag dat andere mensen hun gewicht weten. Bovendien moet je dan elke maand ofzo wegen, want je kan in 1 maand best veel aankomen of afvallen...

Ik zou zeggen:
zet zwaardere/stevigere mensen op een fjord ofzo. Die kunnen best veel gewicht dragen..

Persoonlijk heb ik geen last van dit probleem, want ik eet mezelf hardstikke vol en ben nogsteeds een dunne spriet... :o

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:58

ben ik het licht mee eens dat hun wereld daarvan in kan storten, als je al niet lekker in je vel zit omtrent je gewicht en je word er nog eens flink met je neus ingedrukt door een manege, iets waar je hart echt licht dan kan je zeker een nog slechter gevoel over jezelf krijgen.
MAAR als het tactvol word verteld, kun je het ook als streven gaan zien, ik wil zo graag paardrijden, dat geeft mij de kracht om door te gaan en het zal me lukken. zeker niet iedereen zal zo zijn maareen te dikke ruiter op een paard wat al vele lessen moet lopen in de week vind ik persoonlijk erger dan 1 keer een ruiter afwijzen met een gegronde reden. er is veel meer te doen op een manege dan alleen rijden, vind het wel jammer dat dat vaak vergeten word. anders met paarden bezig zijn kan ook al heel veel voldoening geven en weer een doel om naartoe te leven, ooit zal ik er wel op zitten..
en voor een manege is het financieel ook nog eens niet echt handig om een paard uit te laten vallen, zij kijken ook naar inkomsten, het paard haalt de centen binnen, zit er een ruiter op die of niet goed rijdt, of veel te zwaar is dan zal het dier sneller blesure's hebben en dus niet meer in te zetten zijn.
(Let op dit geld ds niet alleen voor dikke mensen,maar in het algemeen!) kindjes die er een uur op rijden en het dier in de mond hangen en hele tijd lopen schoppen om het paard te laten lopen vind ik net zo crue

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:00

De mensen filmen en dan laten zien , weet ik uit ervaring dat niet elke te zware ruiter dit ook echt zo ziet hoor...

Heb het zelf mee gemaakt, beelden in slowmotion afgespeeld, waarop duidelijk te zien was hoe paard reageerde op bijvoorbeeld het doorzitten van de ruiter. Dit werd door de ruiter wel beaamd, maar inzicht kwam daarna helaas niet.
Het blijft natuurlijk voor een ieder, dik of dun, moeilijk om je zwakke plekken te erkennen. Natuurlijk zien we zulke dingen liever niet. Maar ja op een gegeven moment moet je wel om het paardenwelzijn denken..

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:11

Het paard aanpassen, ik was als kind vrij fors...
Nou ik heb nooit op z'n schattige A 0f B pony gezeten.
Ik kreeg gelijk een klein paard en daarna een groot paard.

Gelukkig ben ik nu afgeslankt en heb ik het probleem niet meer.
Maar een manege kan uit die hele collectie best wel een grover paard geven...?

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:27

Ligt er helemaal hoe iemand op een paard zit.

Gister weer een paar beginners zien rijden op de manege, volwassenen, en die waren niet zwaar of zo, maar man wat zaten ze die paarden dwars...handen omhoog, benen naar voren, hotsen...Pfff. Instructeur probeerde inderdaad ze goed te krijgen maar viel me op dat het merendeel helemaal niet luistert.. 1 meisje is/moest eraf omdat ze helemaal in paniek raakte en gewoon niet luisterde naar de aanwijzingen. Meisje woog niet veel maar paard raakte helemaal hysterisch van haar.
1 paard was er zo klaar mee dat hij zijn hoofd naar beneden deed, klein bokje en zijn ruiter op de grond heeft gedeponeerd :D
Slim paard maar ze zijn niet allemaal zo slim en dan lopen ze wel met zo'n hotsende ruiter rond een uur. Die dus weliswaar niet zwaar zijn maar wel heel belastend voor een paard.
Maneges moeten naar het hele plaatje kijken lijkt me. Er zijn genoeg zware ruiters, de meeste mannen, zijn ontzettend goed rijden en dus hun paarden niet in de weg zitten..

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:32

Dat is nou net een lastig punt bij maneges, want je komt om te leren zeggen die personen dan.....
En als je nou beroerd slecht ben...... Ik het paard de l~l. %)

Vooral bij volwassenen die gaan leren paardrijden.
Sommigen zijn echt kansloos maar wat doe je eraan.....

Oefenen op een neppaard... :+

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:04

Té zware mensen zitten hun paard altijd in de weg, of ze nou wel of niet kunnen rijden...

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:31

Weet je ik denk dat een neppaard niet eens zo'n slecht idee is, geloof dat ze nog bestaan ook...
Sommige mensen blijven het namelijk leuk vinden ook al hebben ze nul talent en worden ze er 3 keer afgehopst in een les. Ze krijgen de boodschap niet echt door zeg maar terwijl zo'n paard redelijk duidelijk is haha.
Maar ja moet een manege eigenaar dan zeggen, kom maar niet meer terug je hebt geen talent?

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:26

Ik lees hier weer een aantal aardige reacties (niet dus), ik heb dus overgewicht en ik heb dikke bovenbenen... maar ik ben fanatiek, en de manege eigenaresse vraagt me zelfs of ik weer mee doe aan wedstrijden springen (omdat ik daar ook aardig fanatiek in ben en in haar ogen er redelijk goed voor ben) niet iedereen met een dikke kont en dikke bovenbenen zit het paard in de weg :n... er is een grens, maar die weet iedereen.

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:32

Ik vind dat een eigenaar volledig in zijn recht staat om er iets van te zeggen...
Ik zie vaak genoeg paarden ploeteren dat ik denk, moet het nu zo?
En er is een groot verschil tussen stevig en echt dik. Daarnaast is het natuurlijk afhankelijk van het
draagvermogen van je paard. Maar ik vind dat er iets van gezegd mag worden.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:37

Ik vind dat iets van gezegt mag worden alleen een weegschaal ofzo gaat wel te ver. :=
Er is inderdaad een verschil tussen stevig of echt obesitas oid hebben.
Wij hebben bijvoorbeeld op de manege maar heel weinig grote en/of brede paarden, de mensen die dus zwaar zijn mogen dus alleen daarop. Soms moet je er dan wat van zeggen als ze bv op een pony willen waar ze niet op passen. Dat is wel rot, maar het is nog rotter voor het paard, die wordt ermee belast.

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 12:48

Sowieso kan je niet lengte + gewicht schatten als je iemand op een paard ziet, de manege eigenaresse had mij ook 10kilo lichter geschat omdat ik het gewoon niet allemaal op 1 plaats heb zitten, maar het gewicht bij mij verspreid zit.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:09

Ikzelf ben zwaar gebouwd en ik ga mezelf niet op een shetlander zetten, dit lijkt me logisch. Maar ik mag in de manege dan weer wel op een halflinger rijden.
Ik denk gewoon dat de manegehouders en eigenaars zelf weten wat hun paarden aankunnen en dus ook zo hun toewijzingen moeten maken.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:12

Kaitlyn schreef:
Ik vind inderdaad dat een manege eigenaar mag zeggen: "Je bent te zwaar voor onze pony's en paarden." :j Hoe hard dat misschien ook is, er moet wel een grens getrokken worden.

Tegen iemand met een eigen paard kun je het wel zeggen, maar die kun je niets verbieden. :)

Hier sluit ik me helemaal bij aan! Manege paarden krijgen al genoeg te voorduren, dus vind best dat ze gespaard mogen worden van de zware mensen. Klinkt banketstaaf hoe ik het nu zeg, zo bedoel ik het niet, maar ik vind best dat daar wat over gezegd mag worden! :j

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:17

Wat is te zwaar? Ik zie liever iemand van 100kg goed met de bewegingen van een paard meegaan dan een sprietje van 50 kg die loopt te bonken op de rug, dat lijkt mij een heel stuk schadelijker voor het paard! Qua gewicht kunnen paarden aardig wat hebben.

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 06:23

Mariska85 schreef:
Wat is te zwaar? Ik zie liever iemand van 100kg goed met de bewegingen van een paard meegaan dan een sprietje van 50 kg die loopt te bonken op de rug, dat lijkt mij een heel stuk schadelijker voor het paard! Qua gewicht kunnen paarden aardig wat hebben.

100kg is wel veel ;) ik mag al niet meer op fjorden en haflingers (94kg) ik ben op onze manege een paardenruiter... Hoe je het ook wend of keert, de manege is verantwoordelijk voor de paardjes dus die mogen echt wel zeggen van hoe of wat...

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:23

Je hebt gelijk als je zegt 'de manege is verantwoordelijk voor de paarden.' Dus die manege moet kijken of de 'zwaardere' ruiter het paard niet in de weg zit, dat de ruiter de bewegingen niet belemmerd. Al zitten ze er als een hobbelende zoutzak erop, tsja dan geef ik ze gelijk dat ze er niet op mogen. Maar (ik heb het geloof ik al voorin dit topic gelezen) als je een wat grotere volwassen kerel hebt, dat begint denk ik pas bij 90 kg.dus zo'n grotere volwassen kerel zou niet mogen leren paardrijden :? Als jij 1.90 bent kan je wel eens net zo zwaar zijn als iemand van 1.60 alleen dan valt het niet op en dan hoor je de mensen bijna niet.

Danielliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:54

De manege eigenaar kan het natuurlijk wel zeggen, of het aardig is......
Maar wees een beetje blij, ze denken wel aan de paarden.
Wat niet alle manegehouders doen, sommige denken alleen maar aan geld.
Maar als manege eigenaar verdien je aan de paarden, dus moet je ook lief voor ze zijn en niet laten lijden, door wat zwaardere mensen.
Hoe hard het ook klinkt, als mensen daar echt willen rijden en de manege eigenaar zegt dat hij/zij moet afvallen.
Dan is het ook gezond voor diegene.
Niemand zegt dat jij te dik bek ofsoiets, duss.... :)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 23:06

Mariska85 schreef:

100 kilo is voor de meeste paarden te veel. Overigens is de eigenaar van het paard de baas. Als jij op mijn paard wilt rijden, en je mag dat van mij alleen als je een rode rijbroek aantrekt, dan heb je je daar aan te houden, of je rijdt niet. Als een manege niet wil dat er mensen die te zwaar zijn op hun paarden rijden, dan gebeurt dat niet. En die rode broek slaat natuurlijk nergens op, maar het teveel aan gewicht is gewoon schadelijk voor een paard.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 14:54

Mariska85 schreef:
Je hebt gelijk als je zegt 'de manege is verantwoordelijk voor de paarden.' Dus die manege moet kijken of de 'zwaardere' ruiter het paard niet in de weg zit, dat de ruiter de bewegingen niet belemmerd. Al zitten ze er als een hobbelende zoutzak erop, tsja dan geef ik ze gelijk dat ze er niet op mogen. Maar (ik heb het geloof ik al voorin dit topic gelezen) als je een wat grotere volwassen kerel hebt, dat begint denk ik pas bij 90 kg.dus zo'n grotere volwassen kerel zou niet mogen leren paardrijden :? Als jij 1.90 bent kan je wel eens net zo zwaar zijn als iemand van 1.60 alleen dan valt het niet op en dan hoor je de mensen bijna niet.

Mariska, heb je dan de rest van het topic ook gelezen? 90kg is 90kg, of het nou aan een persoon van 2m of aan een persoon van 1.10m zit. Dat maakt voor het paard niks uit. Het gewicht blijft hetzelfde.

En ik herhaal de oh zo ware uitspraak van een van de medeposter nog maar eens: paardrijden is geen recht maar een VOORrecht. Je kunt niet alles willen..