Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:21

aerdenhout1 schreef:
Japeloup schreef:
Aerdenhout,
Is het dan een idee om echt helemaal opnieuw te beginnen? Aan de longe, zitten, voelen en vooral niets willen van het paard (de ruiter dan) de longeur vraagt dan oa de overgangen. Vanuit daar dan heel geleidelijk beginnen met rijden aan de longe, maar zonder teugels en een paard dat correct en zeker niet te strak is bijgezet. Veel ruiters willen te veel, zeker met hun handen, neem dat stuk weg en leer rijden op zit. Misschien krijgt ze zo meer gevoel en een nieuwe start.

Misschien is dit inderdaad wel het beste idee.Zal het zeker eens proberen als ze terug is van vakantie!

Hou je mij/ons dan wel op de hoogte.
En eigenlijk is het voor geen enkele ruiter slecht om dit van tijd tot tijd te doen. Ik doe het regelmatig met mijn eigen beesten, de ene keer met zadel en ook wel met een voltige singel. Kan meestal wel iemand regelen die de longe vast houdt. Ik hoef me dan op niets anders te concentreren dan wat ik aan het doen ben en hoe mijn paard reageert, zo fijn als je even niet hoeft te sturen en helemaal terug moet gaan naar de basis, zitten!! Vaak valt dan het kwartje waarom ik in het rijden ergens tegen aan loop. Mijn paarden geven mij op dat moment dan een soort van gevoel les, zo heerlijk die beesten.
Heb ook het idee dat een hoop ruiters in het algemeen veel te veel willen van hun paard terwijl die basis er niet of onvoldoende is.

Vind je uitdaging wel erg gaaf, mag ik komen kijken?
Maar dan lijkt het mij ook een leuke om ruiters (van manege tot eigen en van beginner tot Z of hoger) op een paard te zetten aan de longe en laat maar zien dat je de basis beheerst (het zitten), stil kunnen zitten tijdens de verschillende overgangen, mee zijn met je paard hem niet storen in zijn beweging. Zo ja laat dan maar zien dat je je paard aan de longe overgangen kan laten maken, en wel zo dat je vanaf de kant wel heel goed moet kijken om te zien wat je doet. Dus onzichtbare hulpen kunnen geven. Voorwaarde natuurlijk wel dat het paard een dusdanige africhting heeft dat dat kan.

Dat hele verhaal zitten klinkt makkelijk maar kan je vertellen, is minder makkelijk dan het zo lijkt. Maar bewust zijn van het fijt dat je bv inknikt in je heup, dan heb je al een hoop gewonnen. Een paard is zo extreem gevoelig, en reageert al op de kleinste verandering van jou lijf, ademhaling en je gedachte. Zelfs manege paarden die vele ruiters op hun ruggen hebben kun je zo inzetten in je lessen dat je een ruiter kan leren hoe ze een gevoelig (eigen/Z paard) kunnen rijden. Ik heb het niet over een paard trainen, das weer een heel ander hoofdstuk.

Aprella

Re: Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:31

Ik ben na drie jaar in januari terug begonnen met paardrijden op een manage bij gebrek van andere opties en er was maar 1 manege bereikbaar met het openbaar vervoer. Daar zeiden ze dat ik een redelijk goede houding had enzo, wat later helemaal niet zo was.

Ik had een verzorgpony gevonden en nam les van mijn vroegere instructrice. Ik was mijn knieën kapot aan het rijden. Ik viel tijdens het licht rijden naar voren doordat ik mijn knieën knik. Na twee weken was dit probleem opgelost. Nu, een kleine vier maanden later, is mijn houding zo vooruit gegaan. Het is nog niet altijd perfect, maar ik ziet minder en minder vooruit.

Wat mij opvalt is mensen die (goed) kunnen rijden denken dat ze les kunnen geven, maar rijden is één ding, les geven zijn er twee.

lunalizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 19:03

hoihoi :D

ik herken het ook wel een beetje.....
rij nu zelf 4 jaar pony/paard 2 jaar op een manege waar we nou 5 x de zelfde les kregen.....
Je leert die dingen dan wel heel goed ma je leert gwn trekken is langzamer schoppen is sneller?
dat is wat je op het begin leert en ja als je net begint heb je natuurlijk geen benul wat je moet doen.
Dus weetje ook niet hoe je pony het vind.
Maar het werd daar zowiezo te duur en ben naar een andere manege gegaan :j
De eerste indruk was erg gezellig ook nog echt de stijl van vroeger zegmaar erg leuk :D
heb daar op het begin wel wat geleerd ma kon het niet vinden met de instructrise..
ik reed op een pony die erg druk was en met de gallop steeds wegrende en ze zij er gwn niks van!
heb daarna van iemand daar een erg leuke verzorgpony gekregen.
Ze was erg koppig ma heb er ontzettend veel van geleerd!
totdat ze verkocht was en ik zegma in een dip kwam....
ben naar een andere instructrise gegaan en daar leer je voelen wanneer vind het paard het fijn wanneer niet.
zoveel van geleerd en heb daar ontdekt dat ik alles verkeerd heb geleerd...
ook het springen ma dat is nu weer helemaal oke en kan zelfs een lang groot paard die bijna niet rijd aan de teugel rijden op een GOEDE manier :D
ma het is tog wel erg triest als je hoort dat al die jaren voor niks zijn geweest....
ma heb weer een nieuwe verzorgpony een schat van een tinker! genaamt jindy <3 ma wel koppig hoor maar daar leer ik ook weer van haha

groetjes :D

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 20:01

aerdenhout1 schreef:
Maar hoe leg je nu iemand het gevoel voor b.v de aanleuning uit? Mijn scala van uitleg raakt nu op.
Iemand nog een idee...ik sta voor alles open!

Aanleuning komt vanuit ontspanning, zit het meisje er in kwestie zelf wel ontspannen op?
Persoonlijk zou ik haar aan de longe gooien, gewoon om het paard te leren aanvoelen zonder zelf wat te doen, maar gewoon aanvoelen. Dus handen los en haar mee laten deinen in het ritme van de bewegingen. Zo leert ze aan te voelen hoe het paard beweegt zonder dat ze hem belet in zijn beweging. Vanuit daar kan ze haar rijden op zijn beweging aanpassen, zonder hem daar in tegen te houden, want dan weet ze als het goed is hoe hij eigenlijk loopt. Laat haar desnoods de ogen dichtdoen en proberen om op het goede been licht te rijden, de goede galop aan te voelen, enz...
Ik vind het wat lastig uitleggen achter de PC, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

EDIT; ik had over een bericht gelezen waarin eigenlijk hetzelfde staat... :o

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 20:17

Aprella schreef:
Ik ben na drie jaar in januari terug begonnen met paardrijden op een manage bij gebrek van andere opties en er was maar 1 manege bereikbaar met het openbaar vervoer. Daar zeiden ze dat ik een redelijk goede houding had enzo, wat later helemaal niet zo was.

Ik had een verzorgpony gevonden en nam les van mijn vroegere instructrice. Ik was mijn knieën kapot aan het rijden. Ik viel tijdens het licht rijden naar voren doordat ik mijn knieën knik. Na twee weken was dit probleem opgelost. Nu, een kleine vier maanden later, is mijn houding zo vooruit gegaan. Het is nog niet altijd perfect, maar ik ziet minder en minder vooruit.

Wat mij opvalt is mensen die (goed) kunnen rijden denken dat ze les kunnen geven, maar rijden is één ding, les geven zijn er twee.

Dit bewijst toch een beetje dat je verkeerd leert in de manege, je zult niet alles verkeerd leren, maar alle verkeerde dingen zijn te veel.
Wat natuurlijk een groot punt is, een goede ruiter is geen lesgever. Ik heb een paar maand geleden les gehad van iemand (PS was wel spaanse dresuur) Die man reed zelf geen paard, maar les geven kon die wel. Hij zelf geeft zijn vrouw die in de hoge dressuur zit ook elke dag les, dus ze weten over wat ze spreken.

Joonas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 20:47

Dit bewijst dat die instructrice op die manege weinig inzicht heeft op een correcte zit en houding. En zegt niets over andere instructeurs/ maneges

oscarx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:02

zulk soort meiden hebben we bij ons op de manege ook ik zelf rij ook nog niet zo lang ( 7 jaar) maar als ik dat
niveau van haar zie zij rijdt dan al bijna tien jaar en is ook heel wat jaren ouder dan mij, niet dat ik zelf
een heel hoog niveau rijd maar het ziet er altijd beter uit dan bij haar,

zulk soort meiden of jongens zul je altijd houden, de meeste kinderen op een manege worden op simpele en makkelijke
pony's gezet je zult ook niet snel zien dan een manege pony heel lastig zal doen die zijn over het algemeen rustig want het is
ook gewoon een pony waar beginede kinderen op moeten kunnen rijden

xxxx

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:29

Trueno schreef:
ik had haar voor ik dat ging zeggen wel gezegd da ik er niks slechts mee bedoel.
Maar ja het is mss wel wat kru gezegt, maar het is zo wel

ben ik het niet mee eens, dat is te kort door de bocht
Miepie77 schreef:
t is misschien wat hard neergezet maar als je op een privepaard gaat rijden en priveles krijgt zal je vanzelf inzien dat dit klopt, je kan van een manegepaard en een ruiter die er 1 keer in de week opzit niet verwachten dat die naar een happy athelete toe rijden, misschien niet leuk om te horen maar is gewoon zo

ook niet helemaal mee eens. Ik ben er over het algemeen mee eens dat je op een eigen paard, bijrijdpaard etc meer leert dan op een manegepaard die je 1x per week rijd, maar om te zeggen dat je op een manege helemaal niks leert.. nee, dat vind ik te makkelijk..

aerdenhout1 schreef:
Nu ga ik de uitdaging aan!!!! Wie van jullie, als echte manege ruiter...denkt de knoppen te hebben geleerd op de manege waar je rijd!??
Die daag ik nu uit om te komen rijden op een paar van mijn paarden!

tis dat je ontzettend ver van me vandaan woont, anders had ik zo voor je deur gestaan :D
was wel nieuwsgierig geweest, had het me niet uitgemaakt of het resultaat nou negatief of postief was geweest..

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:36

Ik denk dat de basis op de manege geleerd kan worden, en dan door naar priveles op een fijnere pony,
ik reed op verzorgpaarden en had les op de manege, maar ik had er helemaal nix aan, ik leerde hoe ik rozerella op de hoefslag hield, terwijl ik thuis een draver reed die niet draafde. toen ben ik gestopt, en heb het geld in privelessen gestoken.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 00:10

Joonas schreef:
Dit bewijst dat die instructrice op die manege weinig inzicht heeft op een correcte zit en houding. En zegt niets over andere instructeurs/ maneges

_/-\o_ _/-\o_

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 06:44

Mijn gedacht over wat men leert in de manege:
- In het begin leert men stap draf en galop
Als ik nu vraag hoe doen jullie dat? -> ik zal het antwoord zeggen na jullie reactie
De paarden zijn al zo gewent als de eerste galoppeerd, dan moeten wij dat ook

- Je leert je figuren
Zelfs bij een gevorderde les ziet men nog dat de paarden elkaar gewoon volgen. Bij de beginnelinge is dit niet meer als normaal en bij de half gevorderde moet het toch minderen.
Als ik vraag hoe moet je rijden, dan zal wel bijna iedereen het weten.

- Ik weet nu niet dat men overal leert "wijken voor de kuit"
Ik vermoed de hulpen, dat men die wel kent. Maar ik DENK niet dat men te goei weet hoe uw paard zijn totale houding moet zijn. Zijn voorhand moet gelijk zijn met zijn achterhand, anders kan men evengoed gewoon een schuine lijn rijden.

- Het rijden met gevoel op je paard
Bij een groepsles kan je dat niet leren. Als de lesgever zegt zo en zo, elk paard is anders, geen 1 paard is exact het zelfde. Zij hebben dus ook niet de kans om je dat uit te leggen en zich daar echt persoon per persoon met bezig te houden.

- Kunnen jullie nog voorbeelden geven van wat je leert?

Dat men dit allemaal leert is zeker nodig, het pure begin zal men volgens mij wel kunnen leren in de manege. Maar hoeveel jaren duurt het eer je bij de gevorderde bent en hoeveel jaren rij je daar, en heb je er nog iets bijgeleerd op al die jaren. Ik vermoed bij de meeste gevallen niet.
Er zijn altijd echt talentvolle ruiters, maar over het algemeen als men van de manege naar prive les of naar eigen paard of lrv,... gaat, men zal terug een beginneling zijn. Dat vind ik spijtig. Zoveel mensen gaan jaren naar een manege.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 07:17

@trueno
Ik ben het niet helemaal met je eens, zeker wat betreft het gevoel, ben juist van mening dat je heel veel leert voelen van het rijden op veel verschillende paarden. Ik hen heel lang manege lessen gegeven. En mijn enige doel was (met een groep serieuze ruiters) hun zo voorbereiden dat ze netjes weg kunnen rijden op verschillende paarden, van manege tot eigen paard en van groen tot hoger opgeleid. Juist doordat je op een manege zo veel verschillende paarden hebt kun je je leerlingen leren te voelen hoe de verschillende paarden zijn en zo te gaan zitten en rijden dat je je aanpast aan het kunnen van het paard.
Vele van mijn leerlingen zijn uiteindelijk toch opzoek gegaan naar een bijrijpaard, veelal kregen ze het compliment dat ze zo netjes (voor een manege ruiter) bezig waren met het paard.
Oefeningen zoals wijken deden we zeker in de lessen, mijn grootste prioriteit was dan de correectheid van de hulpen, niet of het paard wel of niet opzij ging (daar de meeste [manege] paarden veelal over de buitenschouder wegvallen. Had ook het geluk dat ik een paar paarden kon inzetten die verder opgeleid waren, om zo hun toch het juiste gevoel mee te geven. En met dat gevoel kijken of ze dat mee kunnen nemen naar een paard die een oefening nog niet (zo) goed beheerst.
9 van mijn 10 ruiters laat ik zonder probleem op mijn paard(en) stappen, omdat ik weet dat ze een paard niet in de weg zitten en ze niet denken dat ze kunnen rijden dus er van uitgaan dat een paard hun verteld wat ze wel en niet goed doen. Die een van de 10 die ik er niet op durf te zetten, zijn of te onervaren of hebben een houding dat ze mijn paard(en) in de war maken, maar kon dat altijd eerlijk tegen ze zeggen en juist voor hun een stimulans om extra hun best te doen om toch een keer op mijn paard te mogen rijden.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 07:49

@ Trueno;
Hoe lang is het geleden dat je bij een manege bent geweest?
Want dat is alles behalve de manier waarop wij rijden. Wij rijden kriskras door elkaar en mogen zelf onze oefeningen bepalen. Zo leren wij aan te voelen of een paard los is en wat we moeten doen om hem los te krijgen op een correcte manier. Op deze manier leren wij ook om zelfstandig om te gaan met het rijden. Er wordt ook regelmatig verteld wat bepaalde oefeningen doen met een paard en waarom we die wel of niet moeten rijden. Daar waar nodig is krijgen wij dan ook zeker hulp.
Ikzelf ben in der loop van de jaren op meerdere paarden en pony's ingezet van niveau net onder het zadel als Z-paarden. Alle paarden hebben een eigen manier van aanpak en de één zal sneller reageren als de ander. Voor een manege klant is het juist de kunst om op alle paarden weg te kunnen rijden, juist omdat ze zo verschillen. Misschien kom je niet 123 hoger in wedstrijd niveau, maar leren doe je er zeker wel van!
Daarbij, hoeveel mensen komen wel niet hoger in niveau met eigen paard zonder correct te rijden, want je daar zie ik er ook genoeg van.

Sowieso vind ik dat een les erg afhankelijk is van je instructeur/trice zowel voor manegeklanten als mensen met eigen paarden. Want er zijn zoveel verschillende manieren van rijden, en lang niet allemaal is het goed. De FNRS waar toch heel erg veel maneges aan zijn verbonden hebben zeer duidelijke richtlijnen. Een instructeur/trice die volgens deze lijnen lesgeeft, geeft naar mijn mening op een correcte manier les. Want ze leren je na te denken over de gevolgen van bepaalde handelingen op je paard.

Zo heb ik in het verleden een paar keer les gehad van een zeer gerespecteerd persoon in de dressuurwereld (noem geen namen), maar niks wat zij vertelde was nieuw voor mij. Ik kende het allemaal al, dankzij de manege!
Als je basis goed is, is het toch een kwestie van verder uitwerken? Ik neem aan dat je dat ook doet met je eigen paard. Basis er goed in en verder doorrijden, want als de basis niet goed is ben je nergens.
En ik ben van mening dat je een goede basis op een goede manege leert!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 08:01

Oh hoe kan ik dit topic nou gemist hebben? Dit is echt mn dagelijkse ergenis. Manegeruiters die voor hun goeie geld niks leren. Ook niet hoe een bezem in de stal werkt /3 . Na 5 jaar zitten ze eindelijk in half gevorderd. Instructeurs die zelf op een heel behoorlijk nivo rijden en hun leerlingen niet eens van het midden op de hoefslag kunnen krijgen 8)7 . Met het excuus dat het maar manegeklanten zonder ambitie zijn. Sorry hoor maar ik ben blij dat ik in een andere tijd heb leren rijden. Waar de instructeur nog met een bepaalde passie in de bak stond. Mischien heb ik geluk gehad dat ik de juiste mensen ben tegen gekomen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 08:16

Het ligt niet alleen aan de lessen in de manege. Er zijn uiteraard goede maneges, met prima instructeurs, maar de maneges waar wij heen zijn gegaan is het lesniveau laag, ook al doordat groepen vaak weer worden aangevuld met mensen van een lager niveau.

Het opvallendste verschil zit hem echter in de paarden. Bij de maneges waar wij reden (in de loop der tijd een stuk of 4-5) waren de paarden/pony's echte manegepaarden, dat wil zeggen: niet gewend aan enige verfijning in hulpen.

Pas toen ik mijn eigen paard had merkte ik het verschil. Ik liet er een paar keer een kennis op rijden, die had grote problemen met mijn zo brave paard. Zijn hulpen waren veel te grof, zijn handen te hard en zijn houding te star. Mijn paard wist niet meer wat hij moest en was het er duidelijk helemaal niet mee eens. Naderhand heb ik dezelfde ervaring gehad met een aantal paardenmeisjes die bij maneges reden.

Manege handig en geschikt voor het eerste begin, maar daarna zou ik iets anders proberen te vinden, tenzij je tot een van de gelukkigen behoort die op een werkelijk goede manege les hebben!

*Als dit al is gezegd, sorry, heb de eerste bladzijde doorgelezen, maar niet alle 18 :)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 08:21

@Trice : dat ik als kind en later als tiener ook nog in de manegeles reed dacht ik ook dat ik super reed, reed in vergevorderd en bij onderlinge wedstrijden haalde ik de prijzen weg, toen ik zelf een paard kocht besefte ik pas dat ik nog compleet aan het begin stond en dat er ook een aantal dingen waren die er juist door het manegerijden in waren geslopen, zoals te hard in de handen en veels te onrustige benen en met een los paard onder je kan je ook pas goed voelen wat er onder je gebeurd met alle 4 de benen los van mekaar, bij een manegepaard voel je dit niet of nauwelijks, die hebben als ze langer als een maand in de les meelopen een vast loopje ontwikkelt om zichzelf heel te houden en je kan met nog geen 5 minuten aandacht per ruiter ook niet verwachten dat je goed les krijgt, helemaal omdat ze tegen iedereen bijna hetzelfde zeggen en elk paard en elke ruiter anders is en dit kan ook nog eens per dag veranderen,
In een manegeles leer je stap,draf,galop en de figuren, de zijgangen en dingen naast het arbeidstempo zijn gewoon lachwekkend en eigenlijk triest voor de paarden.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 08:27

Ik heb leren rijden op een echt goede manege. Een die goed bekend staat. Ze hebben/hadden daar leuke pony's die wel iets konden. Maar toen ik een huurpony kreeg merkte ik dat ik toch niet zo goed kon rijden dan ik dacht. Ik had ook wel meteen een heel moeilijke huurpony, maar heb toen ik ging lessen met mijn huurpony zo ontzetten veel meer en beter geleerd. Een vriendin van mij had ook leren rijden op een oude niet heel geweldige manege en die is keihard vooruit gegaan toen ze een verzorgpony kreeg en daarmee ging lessen. Merk wel dat je op veel manege's snel gevorderde ruiter bent. Dat valt dan hard tegen als je een lastige pony krijgt......

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 08:43

Tja als je op een verkeerde manier les krijgt (streng in de handen en maar erop los schoppen om het paard vooruit te krijgen) kan ik me voorstellen dat de paarden 'afgestompt' raken. Maar daar op maneges waar ze leren rijden vanuit ontspanning zonder te schoppen of te trekken in de mond, is waar je goed les krijgt en zul je merken dat de paarden nog steeds goed reageren op subtiele hulpen.
Daarom blijf ik erbij dat het heel erg afhankelijk is van degene die in de bak les staat te geven, zowel manegeklanten als mensen met eigen paarden.

Ik ontken ook zeker niet dat je op een eigen paard of bijrijdpaard sneller leert en misschien ook wel meer. Maar niet iedereen heeft die luxe en dan vind ik dat je op een goede manege ook erg goed kunt leren.
Het licht ook zeker aan de inzet van de ruiter, maar ook dat is zowel bij manegeklanten als mensen met eigen paarden.

En het excuus dat manegeklanten op een 'toppaard' ineens niet meer kunnen rijden geld anders ook voor erg genoeg mensen met een eigen paard. Die zijn zo vastgeroest op de bewegingen en doen en laten van hun eigen paard, dat zodra je ze op een ander paard zet, ze totaal niet weten wat ze moeten doen. En dan vraag ik me af wie er op zo'n moment meer heeft geleerd.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 08:51

Je ziet vaak bij de beginnende ponyruitertjes al, dat ze moeten schoppen.
Vaak bij de allereerste lessen al, nog aan de longe.
Daar gebruiken ze vaak de braafste, sloomste pony's voor.

Ik heb twee jaar geleden een paar maanden op een manege gestaan met mijn paard.
Toen zag ik dat al elke keer.
Na een paar lessen aan de longe werd zo'n kind in een groepje geplaatst, natuurlijk weer op een brave, slome pony.
Het enige wat zo'n kind hoort is: schop met je benen, schop met je benen etc.

Zo'n kind kan helemaal niet leren hoe ze op een pony moet zitten, veel te druk bezig om de pony soweiso te laten lopen.

En als ze wat gevorderd raakt, moeten ze dat schoppen bij dat kind er weer uit krijgen (als dat lukt) en aan haar houding gaan werken.

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 09:19

Er zijn onder de manegeruiters ook duidelijke verschillen tussen degenen met aanleg en de mensen die nooit verder zullen komen omdat ze het gewoon niet begrijpen en niet voelen.
Mijn dochter heeft nu een pony na 5 jaar manegeles met goede instructie. Het is niet te geloven hoe hard zij vooruit gaat. Ik zit al wat jaren in de paarden en bij iedere priveles (van dezelfde instructrice als in de manege), zie ik wekelijks echt zo'n grote verbetering, niet normaal. Ze moet het alleen iets anders aangeleerd krijgen. Deze pony is veel voorwaartser en gaat inderdaad met de juiste hulpen aan de teugel en reageert niet goed op bijv. trekken. Het is dus een combinatie in dit geval van een goede (onafgestompte) pony en goed les, waardoor zij wel verder komt en op de juiste manier de hulpen qua aanleuning en nagefelijkheid aangeleerd krijgt.

Zelf heb ik het andersom gedaan, eerst eigen pony's en paarden, en toen een paar jaar op een goede manege. Dat had ik niet volgehouden als ik niet standaard elke week op hetzelfde paard (met mogelijkheden) had mogen rijden en goede instructie had gekregen. Mijn lol zat er in om met dat paard beter te worden en niet om een willekeurig paard te leren hoe hij recht op de hoefslag moest lopen, terwijl er het uur erna weer een beginner op zat. Ik heb dus ontzettend geboft bij die manege, maar nu toch wel weer erg blij om een paard te hebben waarmee ik goede priveles krijg.

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 09:55

JJane schreef:
Oh hoe kan ik dit topic nou gemist hebben? Dit is echt mn dagelijkse ergenis. Manegeruiters die voor hun goeie geld niks leren. Ook niet hoe een bezem in de stal werkt /3 . Na 5 jaar zitten ze eindelijk in half gevorderd. Instructeurs die zelf op een heel behoorlijk nivo rijden en hun leerlingen niet eens van het midden op de hoefslag kunnen krijgen 8)7 . Met het excuus dat het maar manegeklanten zonder ambitie zijn. Sorry hoor maar ik ben blij dat ik in een andere tijd heb leren rijden. Waar de instructeur nog met een bepaalde passie in de bak stond. Mischien heb ik geluk gehad dat ik de juiste mensen ben tegen gekomen.

Dat is nog wel het ergste scenario inderdaad, instructeurs die wel les kunnen geven maar waarbij het enthousiaste ver te zoeken is. Ik heb het nooit kunnen snappen hoe sommigen de hele les in de hoek op een stoel kunnen zitten of zelfs buiten aan de bakrand gaan staan te les geven. Je hebt als instructie al veeeel minder overzicht op een (grote) groep.. dan blijf je toch op zijn minst in het midden van de bak staan... en ben je zo actief mogelijk met iedereen bezig? In plaats van lekker lui te zitten en af en toe een verdwaalde tip te geven... lekker makkelijk is dat...

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:14

ehm minder overzicht op een groep als je buiten de groep staat?
Als je in het midden staat heb je nooit overzicht op de helft die achter je rijdt hoor.

Daar ben ik achter gekomen omdat ik meestal in de hoek sta met het galloperen.
(er is in het verleden een keer een instructeur omver gereden met galloperen, vandaar)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:24

_Natasja_ schreef:
ehm minder overzicht op een groep als je buiten de groep staat?
Als je in het midden staat heb je nooit overzicht op de helft die achter je rijdt hoor.

Daar ben ik achter gekomen omdat ik meestal in de hoek sta met het galloperen.
(er is in het verleden een keer een instructeur omver gereden met galloperen, vandaar)

Mee eens, ik sta steeds op een verschillende plek, vanaf de hoek kan je mooi zien of een ruiter recht zit, vanaf het midden net niet. Ben ik klassicaal bezig dan sta ik een hoek, help ik 1 ruiter dan meestal in het midden. Zeker als je een 20x60 baan hebt is je plek in de bak erg belangrijk voor je overzicht. Mooiste was de manege waar ik carrousel les heb gegeven daar kon ik boven staan (met microfoon) dan heb je pas echt overzicht. Of iemand actief aan het lesgeven is heeft weinig te maken met de plek in de bak waar je staat (zitten vind ik persoonlijk niet oké).

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:28

Wat een vreselijk flauw, ongenuanceerd en generaliserend berichtje!
Niet iedereen heeft voldoende geld en tijd om een eigen paard te kopen en te onderhouden. Bovendien is mijn ervaring dat ook veel eigen paard bezitters hun lieverd in de krul trekken of dwingen met allerlei hulpmiddelen. Er zijn nu eenmaal veel ruiters (manege of niet) die totaal geen talent hebben. Veel eigen paard bezitters denken de wijsheid in pacht te hebben zodra ze een eigen paard op stal hebben staan....wat een misvatting in heel veel gevallen! Ook de kwaliteit van veel prive"instructeurs" laat vaak te wensen over. Het is soms te triest voor woorden om aante zien hoe sommige eigenaren volkomen uit balans op hun paard zitten; het beestje loop mooi in de krul....gedwongen!
Op een goede manege wordt een degelijke basis aangeleerd vanuit ontspanning en balans. Ik maak veel manegeruiters mee die beter kunnen rijden dan menig eigen paard bezitter. Als er geen goede instructie is is het dus niet " de manegeruiter" maar de manege die het fout doet.
Even dimmen dus met dit soort uitspraken!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:31

Cavaletto:
Als je het topic helemaal doorleest, zie je waarom het topic helemaal niet zo'n onzin is.
Dat wil niet zeggen dat mensen met een eigen paard allemaal top ruiters zijn, daar gaat het ook helemaal niet om.