Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:52

Snoevie schreef:
ja oke dat is ook waar.
ik ben ook ouder en rij nog steeds pony :D

je hebt natuurlijk ook volwassenen die beginner zijn. bekijk je die anders dan kinderen op hetzelfde niveau?

Nee, beginnende volwassenen zitten op een paard, meer gevorderde zijn meer aan het paardrijden. Tja, hoe leg je dat uit?

Snoevie

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:01

nee ik bedoel; stel je hebt een volwassene in de F1 en een kindje in de F1

bekijk je die anders?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:06

Nou, ik neem aan dat hun dan allebei F1 waardig zijn. Maar een verschil zou zijn dat een kind nog geen letters kan lezen en de volwassene wel. ;) En dat een volwassene wel kan onthouden hoe een volte moet en een gebroken lijn en het kind niet. Dus er zit wel verschil in...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:11

Maar dan nog... een volwassene kan misschien wel dingen onthouden, maar hoeft het nog niet perse beter uit te kunnen voeren. Motoriek hoeft niet bepaald mee te werken als je leert paardrijden op hogere leeftijd.

Dus nee, in principe zit er geen verschil in het beoordelen van een kind of een volwassene in de F1.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 06:35

ik kan me inderdaad voorstellen dat de motoriek als je later leert paardrijden ook meespeelt.

maar ik denk dan,als een kindje niet weet hoe voltes en gebroken lijnen moeten,dan zijn ze er misschien nog niet aan toe.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 09:08

Stef_Winston schreef:

Hier een filmpje (Let niet op instructie, hier heb ik trouwens normaal ook geen les van);
[/quote]

Hee is dit de maandagavondles?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 09:23

Bellatrix schreef:
Nou, ik neem aan dat hun dan allebei F1 waardig zijn. Maar een verschil zou zijn dat een kind nog geen letters kan lezen en de volwassene wel. ;) En dat een volwassene wel kan onthouden hoe een volte moet en een gebroken lijn en het kind niet. Dus er zit wel verschil in...

Een kind leert in groep 2/3 (dus met een jaar of 5-6) de letters al en de meeste maneges houden een leeftijd van 6 jaar aan om te mogen beginnen met lessen. De meeste kinderen weten na 5 lessen de figuren wel te rijden, dus ik ben het niet met je eens. :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:51

Ik ben anders wel kinderen tegengekomen op een bedrijf waar ze toevallig 2 F1 ruiters achter elkaar aan lieten rijden en die reden zo de letter van het te rijden figuur voorbij. Vraagt de lezer aan die kinderen of ze weten wat een gebroken lijn is en of ze die bij een bepaalde letter kunnen rijden. Beide schudde van niet.

Maar goed, dit zal een uitzondering zijn dan. :)

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:01

Kinderen van 6 jaar die na 5 lessen snappen wat de figuren zijn ben ik nog niet tegen gekomen hoor.

Caiitliin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:34

haha nee denk het ook niet, toen ik me eerste proefje reed, ik was denk ik 9 of 10 wist ik niet wat AX binnenkomen was. Ik snapte het niet, want ik dacht; wat zeueren ze nouw, ik ben toch al binnen? Dus zei men lezer: rij maar een volte en doe het opnieuw, ik opnieuw, weer voorbij de A gereden, want ik dacht nog steeds dat ik al binnen was, en na nog een keer werd er gezegd dat ik moest afwenden bij A en toen begreep ik het wel gelijk, ik begreep alleen het begrip afwenden :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:51

Ilja000 schreef:
Maar dan nog... een volwassene kan misschien wel dingen onthouden, maar hoeft het nog niet perse beter uit te kunnen voeren. Motoriek hoeft niet bepaald mee te werken als je leert paardrijden op hogere leeftijd.

Dus nee, in principe zit er geen verschil in het beoordelen van een kind of een volwassene in de F1.

Klopt :j
Ik heb wel eens geschreven bij een groep F1 en F2 waar kinderen vanaf een jaar of 6 tot en met volwassenen in zaten. Mijn moeder (die is jury) vond het wel moeilijk om een kind van 6 op een shetlander te vergelijken met een volwassen vent op een paard van 1,80 maar in principe beoordeelde ze beiden hetzelfde. Ze starten immers beide dezelfde klasse.
Wat ons wel opviel was dat de volwassenen qua sturen/figuren makkelijker reden dan de kinderen maar dat ze zó zenuwachtig waren dat er wel wat fouten in de proef kwamen. De kinderen wiebelden wat meer in het zadel, maar waren veel ontspannener waardoor ze de meeste kinderen beter reden dan de meeste volwassenen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:45

ik heb weleens een groepje F1 ruitertjes voorgelezen,maar een groot deel haalde de gebroken lijn en van hand veranderen door elkaar.

maar dat zal vast wel een stukje zenuwen zijn ook

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:56

Flurk schreef:
Stef_Winston schreef:

Hier een filmpje (Let niet op instructie, hier heb ik trouwens normaal ook geen les van);

Hee is dit de maandagavondles?[/quote]

Nee de donderdagavond :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:18

Lante schreef:
Een kind leert in groep 2/3 (dus met een jaar of 5-6) de letters al en de meeste maneges houden een leeftijd van 6 jaar aan om te mogen beginnen met lessen. De meeste kinderen weten na 5 lessen de figuren wel te rijden, dus ik ben het niet met je eens. :)

Nou geef ik echt toch al een paar jaar les, maar de kinderen die na 5 lessen de figuren kennen zijn eerder uitzondering dan regel hoor! Hoe ontzettend ze ook hun best doen! Overigens geldt dat ook voor volwassenen. Die kennen na even zoveel lessen de figuren ook nog niet zo erg goed. Domweg omdat het een heel drukke bezigheid is voor je hersenen, dat paardrijden. Je moet je in evenwicht houden op een wiebelend ding, begrijpen en bedenken wat je gaat doen en hoe en dan ook nog je motoriek beheersen om het gevraagde voor elkaar te krijgen. Vooropgesteld dat het paard aan alle kanten meewerkt natuurlijk! En met gemiddeld 5 lessen worden nog lang niet alle hulpen duidelijk gegeven, dus doet het paard ook wel eens wat anders dan de ruiter verwacht, wat nog meer hersenactiviteit opwekt, want er moet gesignaleerd worden wat er mis gaat, dan moet er een herstelplan komen en dat binnen enkele seconden. En oh ja, die balans ook nog bewaren he?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:19

Snoevie schreef:
ik heb weleens een groepje F1 ruitertjes voorgelezen,maar een groot deel haalde de gebroken lijn en van hand veranderen door elkaar.

maar dat zal vast wel een stukje zenuwen zijn ook

Oh ja en die halve grote volte bij E of B is ook een ramp. Hoe vaak je die ook oefent in de les.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:03

oh ja inderdaad die ook!
ik had eens een keer een meisje dat echt 3x verkeerd reed na alle aanwijzingen. was wel sneu hoor,ze was er echt nog niet klaar voor. en die moeder zegt nog: wat heeft ze het netjes gedaan he

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:32

Ik vind dat eigenlijk de verantwoordelijkheid van de manege (instructeur) om alleen kinderen aan wedstrijdjes te laten beginnen die er ook echt klaar voor zijn. Zo'n kind kan dat nog niet zelf bedenken, en de ouders vaak ook niet.

Je ziet echt heel veel verschil tussen maneges die maar gewoon alle kinderen mee laten doen, en de maneges die echt goed met kinderen oefenen en alleen de kinderen die er klaar voor zijn aan wedstrijdjes laten beginnen.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:41

@snoevie, beter een moeder die zegt dat ze het netjes gedaan heeft dan eentje die begint te foeteren omdat het niet goed ging.

@anoeska, er is inderdaad veel verschil in maneges wanneer ze echt voor zichzelf F1 mogen rijden. Bij ons bv doen ze het eerst samen met een voorrijder.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:51

Tja, wat is niet klaar? Ik had een meisje dat woensdag helemaal voorop een perfecte F1 proef reed. Alles netjes op de letter, hoeken in, mooi tempo. En afgelopen zondag... Compleet dichtgeklapt. Ze wist geen enkel figuur meer. Dat kan gewoon gebeuren.
En dan is het de kunst om er een leuke prijsuitreiking van te maken, zodat degenen zonder pp trots naar huis gaan :D *komt er een kruimel van een jaar of 5 na afloop naar me toe: "Ik vind dat jij goed hebt uitgedeeld" terwijl ze naar de protocollen wijst* PROEST.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:54

Anoeska schreef:
Ik vind dat eigenlijk de verantwoordelijkheid van de manege (instructeur) om alleen kinderen aan wedstrijdjes te laten beginnen die er ook echt klaar voor zijn. Zo'n kind kan dat nog niet zelf bedenken, en de ouders vaak ook niet.

Je ziet echt heel veel verschil tussen maneges die maar gewoon alle kinderen mee laten doen, en de maneges die echt goed met kinderen oefenen en alleen de kinderen die er klaar voor zijn aan wedstrijdjes laten beginnen.

Bij mij mogen alle kinderen meedoen. Al is het voor de ervaring. Ik zorg er wel voor dat ze trots naar huis gaan. Overigens vertel ik de jury ook dat alleen de F1 en F2 ruiters die een beker winnen bij ons door mogen naar de volgende proef. Een pp halen wil dan niet meteen zeggen dat ze verder gaan. Dat scheelt in de punten en motiveert natuurlijk weer. Maar ook degenen die geen pp halen in de F1 en F2, wat best nog wel eens voorkomt, die kun je blij naar huis laten gaan.
Okee, het jongetje dat afgelopen woensdag voor het eerst in de groepsles meereed heb ik geadviseerd niet afgelopen zondag te starten, maar even te wachten tot maart :) Dat vond zelfs ik wel erg snel :p Maar laat ze het maar proberen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:55

[quote="liberty@anoeska, er is inderdaad veel verschil in maneges wanneer ze echt voor zichzelf F1 mogen rijden. Bij ons bv doen ze het eerst samen met een voorrijder.[/quote]

Is ook een idee. Ik ga desnoods zelf op de X staan om e.e.a. in goede banen te leiden als de voorlezer er niet uit komt. Het is tenslotte heel wat, in je eentje door de rijbaan met al die mensen in de kantine.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 23:10

Ilja000 schreef:
Anoeska schreef:

Bij mij mogen alle kinderen meedoen. Al is het voor de ervaring. Ik zorg er wel voor dat ze trots naar huis gaan. Overigens vertel ik de jury ook dat alleen de F1 en F2 ruiters die een beker winnen bij ons door mogen naar de volgende proef. Een pp halen wil dan niet meteen zeggen dat ze verder gaan. Dat scheelt in de punten en motiveert natuurlijk weer. Maar ook degenen die geen pp halen in de F1 en F2, wat best nog wel eens voorkomt, die kun je blij naar huis laten gaan.
Okee, het jongetje dat afgelopen woensdag voor het eerst in de groepsles meereed heb ik geadviseerd niet afgelopen zondag te starten, maar even te wachten tot maart :) Dat vond zelfs ik wel erg snel :p Maar laat ze het maar proberen.

En volgens mij doe je het als instructeur dan perfect. Goed kijken naar het kind, en niet alleen naar de behaalde promotiepunten. +:)+ En ik ben het er helemaal mee eens dat ieder kind blij naar huis moet gaan. Op dat niveau en die leeftijd is het gewoon belangrijk dat het kind de volgende dag blij met het protocol naar opa/oma/buurvrouw/juf op school kan gaan, en kan vertellen dat ze een leuk weekend heeft gehad.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 06:52

dat is nog een kunst,om alle kindjes blij naar huis te laten gaan,bij sommige volwassenen is dat heel wat lastiger :D

(wbt foeterende moeders aan de kant,ik lees weleens voor en schrijven doe ik ook,maar bij de fnrs gebeurd dat zelden gelukkig)

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 07:59

gelukkig hebben wij geen zeurerende ouders, maar ze zijn er wel op sommige manege's.

Bij ons mogen ze in iedere klasse pas door als ze 5 PP hebben, anders zou een eventuele 3e of 4e wedstrijd al met galop zijn en dat is voor sommige kinderen al wat te hoog. En zo kunnen ze ook altijd meedoen, en hoeven ze geen half jaar te wachten omdat ze er nog niet aan toe zijn

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 08:11

Wanneer word de jury nou eens zo getraind dat alle neuzen 1 kant op staan en zich allemaal aan 1 protocol moeten optrekken?