'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: 'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:40

hahaha, tegen de tijd dat jij uitgeblust op paard zit, komt ie echt op dreef :P

Kan hard lopen zeg, jeetje! :D Wel gaaf om dat zo uit te proberen :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:41

Met de paarden die ik meestal onder mijn kont heb is niets saai :')

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:43

Ja idd, ik mag ook niet met hem naar het strand, omdat serieus geen mens hem kan houden. (Maar mensen met een grote mond mogen het proberen, kunnen z'n eigenaars ook eens lachen haha.) Maarja dat is ook niet mijn idee van een relaxte strandrit. Wil best hard maar geen kilometers aan een stuk.

Ja idd, nu pas ik op buitenrit zeker op dat hij bij me blijft. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:50

Ik wil niet alle manege(ruiter)s over 1 kam scheren, maar ik ben wel van mening dat je pas echt leert rijden op een niet-manegepaard. Omdat manegepaarden met zoveel verschillende ruiters te maken krijgen zijn ze vaak afgestompt (en is er van hun persoonlijkheid soms ook niet veel meer over ;()
Het is prima om op een manege te beginnen en je kan er een goede basis meekrijgen, maar de echte feeling krijg je naar mijn mening pas op eigen paarden.
Ik ben ook op de manege begonnen en wist niet wat me overkwam toen ik bijrijdpony's kreeg. Ik had bijvoorbeeld altijd geleerd te sturen met m'n binnenhand en had meer van dat soort trekjes waar ik erg lang over gedaan heb om het af te leren. Ik heb het erg naar m'n zin gehad op de manege maar vind het jammer dat ik daar zoveel dingen verkeerd aangeleerd heb.
Verder vind ik het zelf prettig om een band met een paard op te bouwen en dit gaat moeilijker met een manegepaard.

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:52

Ik kwam net van de manege af, en kreeg toen een bijrijdpony die Z had gelopen. Ik dacht die ik die wel 'even' zou gaan rijden, nou ik heb het geleerd. Pony deed de eerste keren niets anders dan travers lopen, en ik had geen flauw idee hoe ik het moest oplossen. Gelukkig had ik goede begeleiding, ik heb in een paar maanden zoveel geleerd.
Toen ik van de manege afkwam kon ik een paard nagefelijk rijden, ik kon wat sprongetjes maken, en had een redelijke zit. Pas op een 'eigen' paard heb ik , persoonlijk, echt leren rijden. ;)

romyspeedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:57

ik rij zelf een beetje veel paard
zo ziet mijn week er uit
maandag niks
disdag manege
woensdag verzorg pony
donderdag nis
vrijdag manege
zaterdag ponyclub
zondag verzorg pony

maar ik heb heel goed leren paardrijden op mijn manege en daardoor kan ik nu ook een pony inrijden

ik hoor het ook vaak van ooo die paarden zijn super stom en zo maar op mijn manege hebben wij geen een manege paard erder wedstrijd paarden n ze zijn niet sloom of zo

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:59

als het geen wedstrijden loopt is het technisch gezien geen wedstrijdpaard... :=

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:01

Naast manegepaarden en pony's, heb ik ook wel buitenritjes op pony's van vriendinnetjes gereden (toen ik nog een lief klein meisje was :D). Daarnaast, was ik ook vaak de gelukkige als er een keer een pensionpaard in de les mee moest lopen.

Er is zeker verschil tussen manegepaarden en prive paarden, hoewel de prive/pensionpaarden waar ik zelf op heb gereden, over het algemeen beter luisterden dan een aantal manegedraken, die graag radslag-demonstraties gaven :D Overigens kan de relatieve braafheid ook vanwege het rijden op bekend terrein in een groep (pensionpaarden) en/of de aanwezigheid van het baasje binnen zo'n 100 meter, zijn geweest.

Ik ben geen rijwonder, maar het geeft toch wel een heel goed gevoel als er een pensionpaard aan je wordt toevertrouwd. Al is het maar voor een uurtje :j

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:04

aukje91 schreef:
Verder vind ik het zelf prettig om een band met een paard op te bouwen en dit gaat moeilijker met een manegepaard.

Dat gaat redelijk als je anderhalf jaar lang vrijwel altijd op hetzelfde paard mag omdat anderen hem te groot, snel en sterk vinden :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:14

@ victory2000, ze was zooo strek. dat was ik niet gewend van paarden. Ik was rustige normaal luisterende paarden gewent.

Maarja, Mara die had daar een heel ander idee over. Ze was pas 4 op die foto en vrijwel helemaal groen. Was wel ingereden maar verder nooit meer wat mee gedaan nadat ze met 3 was ingereden. Tjah... dat krijg je dat :P

maar jullie zien. in 10 maanden had ik zooo veel geleerd, dat houden manege ruiters niet voor mogenlijk dat je zo veel kan leren.

Het is ook iets wat een kick geeft en je trots maakt. Op de manege was ik dat na 8 jaar kwijt. Ik leerde niks meer. Het was een beetje rondhobbelen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:14

Ik denk dat het grote verschil erin zit dat je bij een eigen paard mentaal sterker moet zijn. Je moet zelf echt weten wat je doet.
Als je een keer op een manegepaard zit wat moeilijk doet, dan stap je er na de les af en denkt: hmmm, niet zo lekker gereden. Nou ja, nu duurt het gelukkig weer een tijdje voordat ik weer op deze k-knol moet.

Als je een eigen of bijrijpaard hebt dan kan dat niet. Dan zit je dag na dag op die k-knol en vraag je je af wat in godsnaam verkeerd doet. Moet je het anders aanpakken? Of juist volhouden? Ben je het eens met de aanpak die de instructeur voorstelt? Moet je iets veranderen aan de voeding, tuig, manier van houden, etc?
Ik denk dat er meer mensen jankend op hun eigen paard zitten dan op een manegepaard. :D

Kunnen rijden is naar mijn idee dus niet iets technisch, maar meer het nadenken over welke oplossingen je elke keer moet kiezen. Op een manege doet de instructeur dat voor je, dus in die zin kunnen manegeruiters vaak slechter rijden vind ik.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:24

lindyH daar ben ik het echt helemaal mee eens!!!

M-ruiters hebben gewoon veel minder verandwoordelijkheid... Wat dat betreft... Zelf al zouden ze het willen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 17:05

jeetje wat een hoop berichten vandaag :)

het is zeker een hele overstap van manege naar eigen paard.
nu soms met rijden voel ik me nog wel eens een oenemeloen,haha
maar het meest vertrouwd ben ik nu echt op mijn eigen paardje.
het rijden gaat nog niet super,maar vooruit gaan we wel.

wbt de 'moeilijke' manegepaarden,er zit bv hier op de manege wel echt duidelijk verschil tussen de verschillende paarden,er zitten er wel een paar tussen die echt niet heel makkelijk te rijden zijn(niet in de zin van er vandoor gaan of bokken,maar echt rijtechnisch)

maar het is idd niet echt te vergelijken met een eigen paard,dat merk ik nu wel nu ik mijn eigen pony heb.

maar ik heb ook altijd met veel plezier op de manegepaarden gereden,dus niets minderwaardigs daarover.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 17:15

Ik vind dat je met een eigen paard doorzettingsvermogen krijgt/moet hebben.En ben het dus ook met lindy eens.
Waar je 1 lesje moeilijk hebt op een manege paard kan je soms wel 3 week(of meer) aankloten met je eigen paard en je inderdaad afvragen |( WAT DOE IK FOUT????????
Met je eigen paard in een manege les meerijden vind ik ook niks.
Je moet,te vaak,met de groep meedoen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:11

tjah soms vind ik dat wel leuk hoor. De M-ruiters een "poepie laten ruiken".

Dan ga ik aan de gang met de aktievatie van zo'n paard (wat de meeste manege paarden niet kennen) en dan loopt zo'n beest als een tiet nat 3 kwartier. De meeste mensen praten ook pas met me na de les, maar nooit voor de les en tijdens de les zijn al die ogen op mij gericht.

Wie kent dat niet, de instructriese zecht gallop en de paarden zijn al in gallop op 'ga..' Dan zet ik zo'n paard stil op het midden en laat het zelf aanspringen. Niks moeilijkers dan dat voor zo'n paard. De instructriese zecgt er dan ook noppes van. Die laten me altijd gewoon gaan :P

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:40

Bij ons staan er echt wel flinke lastpakken. Die gewoon ineens denken goh als ik me nu ineens in de hoek in volle galop omdraai en dan de hele bak door bokken(en geen huppeltjes maar ook echt bokken). We hebben paarden die makkelijk te rijden zijn maar ook waar bij je je hulpen echt perfect moet geven omdat ze je anders "niet" begrijpen.

Natuurlijk je hebt manege ruiters en manege ruiters. Sommige komen voor hun les doen moeilijk als ze zelf op moeten zadelen(komt vaker wel voor dan niet) even dat uurtje rijden en weer afzadelen een doei kan er net van af e je ziet ze de rest van de week niet meer terug. Maar er zijn er ook die lekker poetsen rustig opzadelen. Echt aandacht besteden tijdens het rijden en ook rustig afzadelen naar verzorgen. Die zie je vaker in de week terug om te helpen en dingen te leren.

Bij onze instructeur is het niet met zijn allen achter elkaar aan hobsen maar echt voor je zelf rijden. We doen niet alleen stap ,draf, galop, volte, gebrokenlijn en van hand veranderen Maar ook wijken, keert en kwart wendingen, schouderbinnen dat soort dingen(de gevorderden dan). Er is een les voor echt de ver gevorderden waar er maar weinig inrijden voor veel aandacht. Ziet hij wat in je kun je prive les krijgen dan leer je echt wat. Wij hebben een aantal paarden staan die wedstrijden hebben gelopen in hun verleden. Dus die kennen ook echt wat. Als je een niet zo'n fijne les hebt op een paard rij je er net zo lang op tot je wel een fijne les heb op dat paard.

Ik weet ook wel dat prive paarden wat heftiger zijn, loop zelf op allerlei niet maneges stages om daar ook wat te leren. Heb genoeg prive paarden gereden.

Ik werk verder bij ons op de manege en heb dan de hele dag zon beetje de verantwoordelijkheid over de dieren. Of ze voer krijgen de wei in gaan. Er zijn dan vaak bosritten waardoor je alleen met degene bent met wie je werkt. Dus verantwoordelijkheidsgevoel kun je echt wel krijgen bij ons. Maar je moet het wel willen.
Als je een eigen paard hebt is alles anders. Maar ik vind niet dat je maneges met hun ruiters en vooral paarden over een kam kan scheren. Net als je pension ruiters en paarden niet over een kam kan scheren.

fleuroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:30

Klopt niets van!
Ik heb alles geleerd op een manege!
En vele pensionruiters zijn jaloers op onze houdingen!
Waar ik wel bij zeg dat de meeste instructeurs bij ons er erg op gehaaid zijn dat deze goed is.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:30

Met een goede houding ben je nog geen goede ruiter.

Dat is dus precies zo'n technisch dingetje waarvan ik vind dat ze niet bepalen of iemand goed kan rijden of niet.

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:34

petradek schreef:
zevenmoor schreef:
Mensen die dat zeggen moeten maar eens terug denken aan de tijd dat ze zelf nog manege ruiter waren.

Iedereen is begonnen op een manege en daar is helemaal niks mis mee.

Sorry hoor, maar ik ben absoluut niet begonnen op een manege. Sterker nog, ik heb er nog nooit gereden. De meeste manege`s zijn ook verschrikkelijk. Heb echt medelijden met die paarden!

En waarom heb je r medelijden mee dan??

Ze worden toch goed verzorgt? Oke niet op alle maneges. Maar bij ons op de manege letten ze er goed op hoe ze worden verzorgt en behandeld! Doe je iets niet goed en ze zien dat dan krijg je een waarschuwing.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 23:02

Victory2000 schreef:
Hier een voormalig manege ruiter.....en mijn god wat was ik slecht!!!!!!
Dat merkte ik toen ik een eigen paard kreeg ;)

Hier nog zo eentje. Alleen moet ik zeggen dat bij ons op de manege ik toch best aardig heb leren zitten maarja daar zaten dan ook weleens echte gekken tussen :=
En nu ik mijn eigen pony rijd en daarnaast de pony's bij ons op stal valt het me op hoeveel makkelijker ik ben gaan rijden, en ook vooral het gevoel dat je ervoor moet hebben om een paard goed te kunnen inschatten ontwikkel je alleen als je kilometers maakt in dat zadel.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 07:23

MoriMann schreef:
aukje91 schreef:

Dat gaat redelijk als je anderhalf jaar lang vrijwel altijd op hetzelfde paard mag omdat anderen hem te groot, snel en sterk vinden :D

Dat gaat zelfs nog beter als je dat paard 8 jaar lang 3 tot 5x in de week rijd, om de reden dat de rest hem doodeng vind.. Dus na die 8 jaar zat er maar 1 ding op.. Heb m'n favo manege paard maar gekocht.. En ben nu al 2,5 jaar de trotse eigenaar ervan.. We rijden nu M2.. :+

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:58

Sommige manegeruiters zijn idd ook niet altijd goed, maar je heb er ook die gewoon leuk kunnen rijden en lief zijn voor de paarden. Wij hebben er ook paarden bij zitten die wel is bokken enz. Ik rij zelf ook op een manege, en heb ook 2 vz paarden die allebei Z lopen. Dus daar leer ik heeel veel van en ga het dan ok proberen bij de manege paarden. Want op de manege leer je wel met snellere, langzame, en moeilijke en makkelijke paarden omgaan. En dat heb je niet als je gelijk met een eigen paard begint;)

Floridian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:12

Citaat:
Maar als ik het bijv. heb over een manege paard, bedoel ik stijf en hard voor hulpen geworden door trekkende/schoppende kinderen. En ik denk dat de meeste wel weten wat ik daar mee bedoel.

En daar zit hem de uitdaging voor mij in! Ok, ik heb geen financiele middelen om een eigen paard te kopen o.i.d., maar ik vind het leuk om steeds een paard met een verschillend karakter te krijgen. En bovendien moet je toch (bij ons dan) twee lessen op dezelfde rijden.
En poetsen en zadelen vind ik helemaal geweldig! Ik pak vrijwillig de bezem om de stalgang te vegen; het liefst loop ik er de hele dag..maar ja, ik heb kids. Mijn dochter rijdt op dezelfde manege en heeft dezelfde instelling. Soms krijgen we een andere instructrice en die let weer op andere dingen, dus we leren er veel. Ook krijgen we adviezen over de denkwijze van het paard.

En diegenen die een eigen paard hebben, daar zitten ook voor en nadelen aan. Ieder zijn ding!

}:0

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:13

Het maakt ontzettend veel uit wat voor instructeur je hebt en hoe groot de lessen zijn. De eerste manege waar ik reed leerde ik echt niks, met zn tienen in de bak en een slechte instructeur.

Toen ben ik naar een andere manege gegaan waar ik tenminste goed les krijg, en ook nog leuke (en zeker niet makkelijke) paarden staan. Je leert toch ook veel van het rijden van verschillende paarden.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:59

Natuurlijk leer je op een manege wel wat. Heel veel zelfs. Ik denk dat bijna iedereen hier op een manege begonnen is.
Maar als je uiteindelijk aan een eigen of bijrijd paard begint, dan maak je nog een hele grote stap extra. Die maken manegeruiters gewoon niet, en daarom is de gemiddelde manegeruiter slechter dan een ruiter met een eigen paard.

Dat is toch niet zo erg? Ik snap niet dat manegeruiters zich daardoor beledigd voelen. Als je een beetje manegeruiter bent, dan weet je dit namelijk ook.

Het is ook de reden dat ik destijds aan een eigen paard begonnen ben; omdat ik béter wilde worden. Ik had ook wel tot in de eeuwigheid op een manege kunnen blijven rijden, maar dan was ik nooit gekomen waar ik nu ben.