Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shanna_

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:35

Dag bokkers, ik heb ook een vraagje!

In februari doe ik met ons arabiertje mee aan een f-proefje, eerste keer voor dit paard en ze is ongeveer een jaar onder het zadel nu. Een beetje voor spek en bonen wedstrijd rijden dus, want eerste x binnenbak/vreemd terrein en spiegels zijn ook nieuw voor der. De basis zit er al goed in, maar galop blijft een erg lastig punt. Met kilometers maken komt die vast ooit wel goed, maar voor nu deze 1e wedstrijd denk ik er aan de galop gewoon te laten voor wat het is, dus gewoon te blijven draven :)
Nu vroeg ik me af hoe dit normaal gesproken wordt beoordeeld? Je laat immers een onderdeel niet zien, dus ik zou zeggen een 1.

De proef gaat me niet om te punten want we gaan voor een goede ervaring voor het paard :) Maar ben wel nieuwsgierig geworden naar hoe dit dan wordt beoordeeld! Het gaat om de F6 proef, en het is dan bij E-B aanspringen en dan een volte bij C in galop

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:12

Shanna_ schreef:

In februari doe ik met ons arabiertje mee aan een f-proefje, eerste keer voor dit paard en ze is ongeveer een jaar onder het zadel nu. Een beetje voor spek en bonen wedstrijd rijden dus, want eerste x binnenbak/vreemd terrein en spiegels zijn ook nieuw voor der. De basis zit er al goed in, maar galop blijft een erg lastig punt. Met kilometers maken komt die vast ooit wel goed, maar voor nu deze 1e wedstrijd denk ik er aan de galop gewoon te laten voor wat het is, dus gewoon te blijven draven :)
Nu vroeg ik me af hoe dit normaal gesproken wordt beoordeeld? Je laat immers een onderdeel niet zien, dus ik zou zeggen een 1.

De proef gaat me niet om te punten want we gaan voor een goede ervaring voor het paard :) Maar ben wel nieuwsgierig geworden naar hoe dit dan wordt beoordeeld! Het gaat om de F6 proef, en het is dan bij E-B aanspringen en dan een volte bij C in galop

Als het toch voor "spek en bonen" is, kun je ook HC de F2 gaan doen (HC is buiten mededinging), echt om te oefenen dus.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:22

Als je blijft draven zijn er heel wat onderdelen waar ik als jury geen cijfer voor kan geven. Dus eigenlijk allemaal nullen.
Ik denk ook dat het dan beter is om een f2 proef te rijden.
En eerlijk gezegd zie ik liever een poging tot galop, die dan misschien niet perfect gaat, dan blijven draven.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:24

Als je f6 wil starten moet je ook de galop gaan proberen... als je niet wil galopperen zou je voor f1 of f2 moeten kiezen.. als galop over de hoefslag wel gaat zou je kunnen gaan voor een f3...

Opzettelijk een onderdeel niet doen is niet aan te raden.... kies een proef die qua niveau past bij wat je wil laten zien

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:32

Och wat een serieuze antwoorden haha, maar snap jullie wel hoor. Maar zo serieus is het niet, het is gewoon een proefje voor de ervaring bij de oude manege waar ik reed. :)

Ja het hangt er vanaf hoe het gaat tegen die tijd, galopperen gaat wel, maar het is nog net een hert en het valt ontzettend lastig uit te zitten :'). Wat ik wel zou kunnen doen is de galop proberen en dan gewoon in verlichte zit? Dan gaat het beter. Al is verlichte zit ook zo suf dan, lijkt me? Of wordt dat dan liever gezien dan geen galop tonen? De rest van de proef gaat prima voor haar qua niveau

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:33

Je krijgt dan namelijk niet alleen een dikke onvoldoende voor de galoponderdelen (en de overgang naar draf), maar ook voor de beenhulpen (geen galophulp laten zien), tempo (niet het juiste tempo laten zien in de galop), algemene indruk (geen galop laten zien)..

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:34

Shanna_ schreef:
Och wat een serieuze antwoorden haha, maar snap jullie wel hoor. Maar zo serieus is het niet, het is gewoon een proefje voor de ervaring bij de oude manege waar ik reed. :)

Ja het hangt er vanaf hoe het gaat tegen die tijd, galopperen gaat wel, maar het is nog net een hert en het valt ontzettend lastig uit te zitten :'). Wat ik wel zou kunnen doen is de galop proberen en dan gewoon in verlichte zit? Dan gaat het beter. Al is verlichte zit ook zo suf dan, lijkt me? Of wordt dat dan liever gezien dan geen galop tonen? De rest van de proef gaat prima voor haar qua niveau

Dat zou kunnen, maar dan krijg je wel lagere cijfers voor jouw houding en zit. Deze is immers niet juist in de galop.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:36

Een pony / paard dat een jaar onder het zadel is zou een F6 proef gewoon moeten kunnen lopen.

Wij hebben een jonge manege pony die ook gewoon F6 proefjes loopt en nog geen jaar zadelmak is.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:39

Dat je paard als een hert loopt in de galop vind ik niet erg. Als hij gewoon aanspringt en in de galop blijft waarom dan niet gewoon galopperen?

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:40

Ja daar heb je een goed punt Lolacabana, het zijn natuurlijk meerdere onderdelen, niet 1ntje.

Ik ga het wel gewoon proberen :) En we hebben nog eventjes om te oefenen. Niet geschoten is altijd mis, dat is waar. :) Op rechts aanspringen gaat vrijwel altijd goed, links aanspringen gaat soms nog fout. En ze vind het lastig door te galopperen dus soms vallen we eruit, maar dan springen we wel gewoon opnieuw aan. Kan me er inderdaad erg in vinden dat jury's liever een poging tot zien en dat het niet perfect gaat, dan helemaal niets

@ Natasja dat vind ik een hele rare opmerking. Jij kent mijn paard en haar situatie toch niet??

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:22

Het kwam misschien wat harder over dan bedoeld, maar normaal gesproken zou een paard dat een jaar onder het zadel is een F6 proef aan moeten kunnen.

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:38

Nja vind het alsnog een vreemde opmerking. Niet elk paard is het zelfde qua '1 jaar onder het zadel'.
Er zijn tenslotte nog verschillende manier van ohz zijn :) (voor hetzelfde geld rijdt ik alleen maar buitenritten bijv..) Dit paard pakken we nu pas een ruim half jaar wat serieuzer bakwerk mee ohz en dan misschien 1x in 1 a 2 weken. Dat wil dan nooit zeggen of een paard dan een F6 moet kunnen lopen.

In mijn situatie: Paard is voormalig fokmerrie, nu 14 jaar, onbeleerd, 2 jaar in ons bezit waarvan we het eerste hele jaar vanalles hebben gedaan behalve beleren ohz want dat was 1 grote paniek. Zelfs je hand op haar rug leggen was drama. In dat jaar is er zoveel vertrouwen ontstaan dat we uiteindelijk konden gaan rijden. De situatie mbt het rijden was zelfs zo erg dat we niet eens wisten of we ooit wel echt konden gaan rijden, dus we zijn al heel blij zover te zijn gekomen :). Zelfs de basis van de dressuur gaat nu redelijk, het was eerst alleen maar sterrenkijken en nu kunnen we prima de bak door :)

Wat betreft de galop: ja gewoon heel lastig. Paard was ontzettend linksgebogen en hebben we met heel veel longeerwerk en osteo wat rechter gekregen, maar de galop blijft ze heel moeilijk vinden :) Deze moet gewoon nog sterker worden.

Snap je nu ik het een gekke opmerking vind? Ik snap dat in veel gevallen het makkelijk moet kunnen, dat F6 proefje.. Maar nogmaals niet elk paard en de situatie daarbij is hetzelfde :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:42

Shanna_ schreef:

Blijven proberen. Anders krijg je inderdaad lage cijfers voor beenhulpen etc. Wie weet valt het mee!

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:44

Ja jullie hebben me overtuigd, we gaan het wel gewoon proberen :)!

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:23

Shanna_ schreef:
Nja vind het alsnog een vreemde opmerking. Niet elk paard is het zelfde qua '1 jaar onder het zadel'.
Er zijn tenslotte nog verschillende manier van ohz zijn :) (voor hetzelfde geld rijdt ik alleen maar buitenritten bijv..) Dit paard pakken we nu pas een ruim half jaar wat serieuzer bakwerk mee ohz en dan misschien 1x in 1 a 2 weken. Dat wil dan nooit zeggen of een paard dan een F6 moet kunnen lopen.

In mijn situatie: Paard is voormalig fokmerrie, nu 14 jaar, onbeleerd, 2 jaar in ons bezit waarvan we het eerste hele jaar vanalles hebben gedaan behalve beleren ohz want dat was 1 grote paniek. Zelfs je hand op haar rug leggen was drama. In dat jaar is er zoveel vertrouwen ontstaan dat we uiteindelijk konden gaan rijden. De situatie mbt het rijden was zelfs zo erg dat we niet eens wisten of we ooit wel echt konden gaan rijden, dus we zijn al heel blij zover te zijn gekomen :). Zelfs de basis van de dressuur gaat nu redelijk, het was eerst alleen maar sterrenkijken en nu kunnen we prima de bak door :)

Wat betreft de galop: ja gewoon heel lastig. Paard was ontzettend linksgebogen en hebben we met heel veel longeerwerk en osteo wat rechter gekregen, maar de galop blijft ze heel moeilijk vinden :) Deze moet gewoon nog sterker worden.

Snap je nu ik het een gekke opmerking vind? Ik snap dat in veel gevallen het makkelijk moet kunnen, dat F6 proefje.. Maar nogmaals niet elk paard en de situatie daarbij is hetzelfde :)

Je hebt duidelijk een punt, maar je hoeft je niet zo aangevallen te voelen hoor. :(:)
Je hebt duidelijk al een hoop werk verricht in 2 jaar tijd. +:)+

Toch blijft mijn persoonlijke mening dat een paard na een jaar een F6 proef aan zou moeten kunnen.

Succes!

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:30

Aangevallen wil ik het niet noemen :P Maar wel aangesproken ja, haha.

Vond het wel zo netjes om mijn mening even toe te lichten :) Maar dan verschillen we daarin van mening, dat kan!

Bedankt! Ben erg benieuwd hoe het zal gaan

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:29

In ieder geval Heel veel succes! ik heb in november ok een wedstrijd F6 gedaan, en ga 2 febr. weer :j en mn proefje van november rondde ik af met een nette 210 punten, terwijl het best een lastig beest was... word ook niet vaak gekozen met wedstrijd daarom... ligt ook aan de jury. waarschijnlijk wist mijn jury wel een beetje wat eraan zat te komen.. tja..

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 12:17

Ik rij morgen de f3 en moet in de binnenbak (dus voor de jury) inrijden. Telt dat ook mee op je protocol?

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 12:19

Nee inrijden telt niet mee op je protocol... Tijdens het inrijden heeft de jury even tijd om bijvoorbeeld naar de wc te gaan ;)

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 12:43

ynskek schreef:
Nee inrijden telt niet mee op je protocol... Tijdens het inrijden heeft de jury even tijd om bijvoorbeeld naar de wc te gaan ;)

Oke want ik zit op een vrij lastige pony dus ik denk dat het inrijden niet helemaal soepel loopt

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 13:04

Het gaat er om hoe je daar mee om gaat... hoe los jij als ruiter de lastige situaties op...

Burtzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 13:15

Hebben jullie nog tips voor de F7 met de gebroken lijnen met volte enzo? :)

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 13:34

Zorg dat je zowel de gebroken lijn als de volte de juiste grote rijd ;)...

Burtzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 23:53

Moet je met een slangenvolte 3 bogen de hoeken ervoor en erna doorrijden?

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 00:20

Bij bijvoorbeeld een slangevolte A-C de hoek voor A en na C inrijden