Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 07:47

Het is ook belangrijk dat de galophulp goed gegeven wordt. Soms is dat een flinke schop met 2 benen tegelijk of een klap met de zweep. Dan kan het natuurlijk nooit een voldoende zijn, ook al wordt verkeerde galop gecorrigeerd.

CastaMickey

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 07:49

Dat wel neem ik aan, want als paard wel in de goede galop aanspringt is het altijd voldoende, vaak een 7.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 09:30

Ik weet niet of de vraag al gesteld is.
Maar als je met je eigen paard start op de manege bij een f - proef, mag je dan bitloos starten? En zo ja, met welke hoofdstellen?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:11

Bitloos mag. Soorten hoofdstellen moet ik opzoeken.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:17

Oké bedankt. Ik heb een kingekruiste, daar loopt hij fijn op. Maar daar kun je niet met constante aanleuning mee rijden, dus mag het dan wel?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:41

ZeSteigert schreef:
Dat wel neem ik aan, want als paard wel in de goede galop aanspringt is het altijd voldoende, vaak een 7.

Dat ben ik niet met je eens. Er zijn ook van die ontzettend brave paarden/pony's die na een flinke schop met 2 benen gewoon in de goede galop aanspringen. Ik kijk zelf dus voornamelijk naar wat de ruiter doet.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:47

Met Ilja eens. Als ik zie dat iemand nette hulpen geeft en het paard springt netjes aan krijgen ze van mij een 7. Geven ze gewoon een schop met 2 benen al dan niet gelijktijdig gecombineerd met een tik krijgen ze een 6 met de opmerking geef de juiste galophulp. (zijn ze echt te grof krijgen ze een 5 met opmerking)

Je wil niet weten hoevaak ik ruiters gewoon zie schoppen om ze in galop te krijgen.... :n

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:32

Ik bedoel dat als ik aanspring in galop ik daar altijd een voldoende voor krijg en vaak een 7. Sowieso is de pony die ik rijd geen brave knol die zomaar alles voor je doet en wel even goed aanspringt.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:27

Het cijfer bij het aanspringen heeft ook te maken met het niveau van de proef... ook de plaats of het figuur waar je aan moet springen telt zeker mee...

In een F4 spring je in een hoek aan terwijl je in de F5 en 6 op een halve grote volte aan moet springen en bij de F10 moet je op een letter aan kunnen springen... ook dit telt naast de hulpen allemaal mee...

want ook het precies op de letter kunnen rijden is belangrijk in je proef.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 05:45

Ik rijd nu F10 geloof ik. Maar al rijd je perfect op de letter, als je schopt enzo kun je daar toch al geen voldoende meer voor scoren lijkt me?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 09:43

Nouja als iemand in de f3 voor het eerst moet galopperen willen de hulpen nog niet zo netjes gaan maar dan geef ik dus niet gelijk een onvoldoende. Als het paard wel aanspringt dan krijgt de ruiter een zes met de opmerking 'gebruik de juiste galophulp'.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:25

Ik zeg ook niet dat het op de letter rijden alles is... Ik zeg wel dat op het moment dat de galophulp netjes is bijvoorbeeld op de halve grote volte je nog steeds een lager cijfer kan krijgen als je volte niet netjes afgewerkt is en andersom ook...

je kan een nette volte rijden en dan de galophulp niet juist geven ook dan zal je cijfer lager zijn dan als je beide netjes uit voert. Hulp geven word op gelet maar ook op de afwerking van de oefening wordt gelet.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:02

Is het dan erg als je op de halve volte moet aanspringen je je zweepje achter je kuit gebruikt? Of zien jullie dat als verkeerde hulpen?
Ik wil het namelijk op een paard gaan doen die anders alleen maar heel hard gaat draven..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:07

Als jij daarbij de juiste galophulp geef en de zweep ook puur als extra hulpmiddel gebruikt dan mag dat wel. Maar het moet niet zo zijn dat je gelijk gewoon een tik geeft...het plaatje moet wel kloppen, nette mooie ronde volte rijden, juiste been hulpen geven, wat stelling en dan mag je zweepje best een beetje helpen, als het maar netjes gaat.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:20

Gebruik van de zweep gaat netjes, je hoeft hem er alleen tegen aan te leggen en hij gaat.

Maar ik moet het dus eerst zonder proberen?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 15:23

Dat snap ik wel idd.
Maar doe ik het dan goed? Doorzitten moet sowieso, binnenbeen op de singel buitenbeen erachter en dan drijf ik 1x en als ze dan niet aanspringt drijf ik nog een keer want dan springt ze altijd aan. En altijd klein beetje stelling naar binnen.

Muztang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:28

De punten van een fnrs proef moeten toch in je paspoort worden genoteerd?
Ik hoorde van iemand dat de manege waar zij rijdt wel fnrs proeven organiseren en je moet ook een paspoort hebben maar ze doen het niet volgens de regels van de fnrs en er wordt dus niets genoteerd.
Dan lijkt mij dus dat als ze ergens anders gaat rijden waar opnieuw moet beginnen?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:29

Als de vorige manege niets geregeistreerd heeft en heeft doorgegeven aan de FNRS zal ze opnieuw moeten beginnen ben ik bang. Ze heeft geen diploma's gekregen of wat dan ook?

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:58

naar wat ik weet is alleen de stempel met het promotiepunt verplicht... het precieze aantal punten per proef mag maar is niet verplicht...

als zij stempels heeft met de promotie punten kan ze verder waar ze gebleven is.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:01

Om even in te haken op bovenstaand bericht:

Wij organiseren ook wedstrijden en wij stempelen alleen de PP, maar schrijven niet de punten op zegmaar (wel voor onze eigen administratie, maar niet in elk paspoort) Verder vragen wij de diploma's aan bij de proeven waar dat bij hoort. Doen wij het dan allemaal volgens de FNRS regeltjes, of moet er nog verder wat doorgegeven worden aan de FNRS bijv?

Muztang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 17:13

nee ze heeft geen stempels en ook geen diploma en een theorieexamen was ook niet nodig volgens die manege. Ze heeft nu eigenlijk genoeg punten om door te kunnen naar de volgende proef en dat mag daar ook, maar er wordt dus niets genoteerd gestempeld en er zijn ook geen diplomas

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 17:15

Muztang schreef:
De punten van een fnrs proef moeten toch in je paspoort worden genoteerd?
Ik hoorde van iemand dat de manege waar zij rijdt wel fnrs proeven organiseren en je moet ook een paspoort hebben maar ze doen het niet volgens de regels van de fnrs en er wordt dus niets genoteerd.
Dan lijkt mij dus dat als ze ergens anders gaat rijden waar opnieuw moet beginnen?

Ik ben ook van manege veranderd, bij de eerste kreeg ik altijd een, door de manege zelfgemaakt, diploma bij iedere proef die ik haalde. Ik heb alleen nooit de officiële F2-F4 etc diploma's gehaald. Dit maakte voor de nieuwe manege overigens niets uit, want ik mocht gewoon verder gaan waar ik gebleven was.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 17:24

je mag officieel zonder eerder behaalde punten instromen tot en met de F6...

Als ze daarboven geen diploma gereden heeft... (en ook geen F6 diploma heeft) zal ze hooguit in de F6 kunnen gaan rijden... hoger dan de F6 is geen instroom meer mogelijk.

Zjoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:48

Ik rijd 1,5 jaar op een paard en als ik de proeven oefen dan gaat dit netjes. Zodra ik de proef voor de jury moet rijden wordt ie nerveus want de jury zit dan in een hokje dat ze er daags voor de wedstrijd neerzetten en dat hokje vindt ie eng. Op zich krijg ik hem dan nog wel rondgestuurt en de proef uitgereden, maar dit gaat dan niet zo netjes zoals de hoek voor dat hokje afsnijden etc. Hoe gaan jullie hiermee om als je ziet dat een paard het juryhok eng vindt?

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:49

het hangt bij mij van verschillende dingen af... welk niveau rijd je met dit paard?