[Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VLC

Re: [Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 13:12

Desiree schreef:
russel schreef:
Ik vind absoluut niet dat manegeruiters niet kunnen rijden,
[color=#BF0040]
er zitten ongekende talenten tussen, die helaas nooit verder kunnen komen met hun rijgevoel
.[/color]

Want, ik vind nl dat je niet echt zult leren rijden op een manegepaard. Je het begin leert en dan hopelijk met een bijrijdpaard en priveles verder kan komen.

Ik heb nog nooit een manegepaard gezien of onder mijn bips gehad die soepel in zijn lijf was, zijn rug niet vastzette of gewoon een soepele rug had, makkelijk nageeft (kan dan dus ook niet). Deze paarden waren of heel snel vastgereden of al afgestompt. Als er een nieuw paard op een manege komt, moet je hem binnen 3 maanden kopen, eigenlijk nog veel eerder, heb die paarden nl in een rap tempo heel erg achteruit zien gaan.

Op zo een paard leer je het gewoon niet, het gevoel dat je moet ervaren hoe het is om op een paard te zitten dat buigt, zijn rug gebruikt, alert op een kleine hulp, lichte aanleuning da heb je alleen op een manegepaard die regelmatig weer even wordt losgereden door ervaren ruiters en in een groep meedraait met gevorderde ruiters.

Een kennis van mij is nu bezig weer te lessen na heel veel jaren niet gereden te hebben. In die ene les krijgt ze het paard niet nageeflijk en vraagt zich steeds af hoe het nou toch komt dat ze het niet voor elkaar krijgt. Ik denk dat het door het paard komt. Als ze het nooit in die ene les voor elkaar krijgt, komt ze dan ooit verder?

Ik weet zeker dat als ze op een ander paard zou gaan lessen,een soepel paard, dat ze in een paar lessen dit paardje lekker over de rug soepel kan laten lopen en dan lekker veel kan gaan leren.

Ik zal dus nooit zeggen dat ze niet kan rijden, maar nu na 1 jaar al denk ik niet dat ze op het (vaste) manegepaard waar ze op rijdt, het ooit zal gaan leren. Tijd om een ander paard te gaan zoeken.

En dat is nu juist de issue hier. EN dat kunnen en willen sommige mensen maar niet in zien

Mee eens.. Als ik mijn nichtje op mijn paardje zet(15 jaar, zij rijd haar hele leven al op dezelfde manege) merk ik duidelijk dat het lichtrijden, sturen en alle andere dingen er op zitten. Máár het echte gevoel ontbreekt. Als zij een week bij mij blijft logeren gaat het al stukken beter > aanpassingsvermogen.
Maar ik merk wel dat als ik op lizzy rijd, elke keer weer een nieuw 'gevoel' boven komt. Zoals dat lizzy bijv echt haar rug gebruikt tijdens het rijden. Aan het begin voelde dat echt hemels, maar nu heb ik ook te maken gehad met nagefelijk lopen, en echt reactie krijgen op je been. Het van achteren naar voor rijden. Zo verleg je die grenzen, en gaat het rijden steeds beter. Manege ruiters kunnen dat gevoel niet opbouwen omdat ze te weinig kunnen rijden per week (meestal) en omdat ze vaak op een andere pony zitten. Zo kan je als ruiter en paard minder op elkaar ingespeeld raken (volgens mij ook een belangrijke factor)
Wat ook mee speelt is de instructie. Het duurt nou eenmaal veel langer om 1 keer in de week 15 mensen én verschillende paarden, hun ruitergevoel te leren opbouwen, dan bij bijv. 2 keer in de week 1 persoon met altijd het zelfde paard.
Ik vind dat je als manege ruiter daar ook aan kan werken, als geen eigen paard heb. Van kijken en luisteren kan je ook gigantisch veel leren!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 13:20

Apple schreef:
Er is namelijk een hele grote categorie die zo buiten schot valt: de eigenaren die na een half jaartje of jaartje manegeles een haflinger/fries/tinker/fjord/brave oude KWPN-er of iets dergelijks kopen. Nooit meer les nemen, geen ambities hebben in welke richting van sport dan ook en een paar keer per week een buitenritje rijden.

Er zijn meer dan genoeg manegeruiters die technisch beter rijden dan dergelijke ruiters.

dit ben ik helemaal met je eens!

mn moeder heef 20 manegelessen gehad en een 16 jarig Z paard gekocht, en ze rijd nogsteeds als een manegebeginner, ondanks dat we nu 4 jaar verder zijn

ken zat manegeruiters die er beter en netter opzitten, maar zowel bij mn moeder als bij de manegeruiters mist het gevoel om dit paard echt aan t werk te krijgen, tuurlijk kunnen ze er leuk mee rondsturen, eraf vallen gebeurd ook niet, koppie naar beneden in galop zal ook lukken, maar ect over de rug laten lopen dat krijgen de manegeruiters niet voor elkaar, maar mn moeder als eigenaar ook niet!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 13:25

nog even over 'wilde' en 'gevoelige' manege-paarden...

ik werd op de manege vroeger op de nieuwe pony's gezet, die vaak prive-pony's waren geweest, en ja die leken heel wild toen...vergeleken met de manegepony's...

tuurlijk werd er weleens gebokt, knalde er weleens tegen de muur aan vanaf, 1x zelfs over de bakrand heen eraf gegooid, maar toch...dit waren absoluut geen echt moeilijke wilde pony's

waaro niet? simpelweg omdat een manege zich geen rotbeesten of gevoelige dieren kan permiteren, want als er maar een enkele manegeruiter op kan rijden omdat hij zo moeilijk is, dan brengt het paard niet genoeg op
en als er ongelukken mee gebeuren gaat de naam van de maneg er aan, en daar passen ze heus wel mee op!

er zal vast wel op iedere manege ooit eens een rotbok tussen hebben gestaan, maar ik weet uit ervaring op verschillende manege's dat die paarden ook snel weer verdwijnen...

ook ik vond vroeger de pony's en paarden die ik mocht proberen op de manege 'wild' nu weet ik dat ze gewoon niet gewend waren aan een manegeruiter

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 13:30

Maar gevoelige paarden hoeven niet wild en moeilijk te zijn.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 13:49

shadow0 schreef:
Maar gevoelige paarden hoeven niet wild en moeilijk te zijn.

Bedoel je nu te zeggen dat jullie gevoelige paarden op de manege hebben staan?

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 14:02

wij hebben ook gevoelige ponys op de manege staan

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 14:06

Het ligt aan de type paarden welke manege ruiter als wel niet-manege ruikter tot zijn/haar beschikking hebben.
En dat geld ook voor de instructie.

Ik heb meiden gezien met eigen pony's en die reden veel slechter dan een manege ruiter die even lang rijd.

Rijd je manege paarden, dan heb je betreft types gezien meer ervaring. Maar of dit overal gelijk op gaat?
Er zijn manege paarden welke duf zijn, ook wel afgestompt genoemd..... maar je hebt evengoed manege paarden die enorm fris zijn maar verder dressuurtechnisch gezien perfect aan de hulpen zijn.

Lijkt me een moeilijke stelling/mening/feit om een oordeel over te geven.

Pas als beide kanten met de zelfde omstandigheden geconfronteerd worden kun je denk ik pas geheel zeggen of een manege ruiter of een niet-manege ruiter beter is dan de ander of niet.

Wat wel zo is dat veel manege's alleen maar beschikken over het sterotype manege paard en veel andere types komen niet voor. Uit gaande van het stereotype manege paard wat ik heb (lief en betrouwbaar welke ongestoord zijn rondjes loopt zonder iets geks in zijn bol te krijgen) zou je dus op kunnen maken dat een niet-manege ruiter daarom beter zou kunnen rijden.

Maar wat nou als die niet-manege ruiter al jaren lang zo'n zelfde type paard bezit en elke dag rijd maar verder er niet veel uit krijgt?
Meestal kopen die toch wel een paardje om verder mee te komen, en die mogelijkheid heeft een manege ruiter vaak niet.
Het is afwegen van voor en nadelen van beide kanten, om het zo even te stellen, gezien van af een aantal factoren. Daar onder kun je rekenen het type paard(en) en de instructie.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 14:09

Jillie93 schreef:
wij hebben ook gevoelige ponys op de manege staan

Dat is al meerdere keren uitgelegd, maar dat zijn gevoelige pony's op de schaal van het manegepaard.

Echte gevoelige paarden en pony's zijn gewoon niet geschikt voor op een manege, omdat ze het nooit zullen pikken hoe, hoe vaak en door wie ze gereden zullen worden.
Bovendien zullen deze 'gevoelige' pony's nog steeds braaf moeten zijn, en komen er dus onervaren ruiters op waardoor de pony al snel niet meer gevoelig is.

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 14:12

Tuurlijk is dat gevoeligheid op de schaal van manegepaard
Maar jij vraagt zelf aan shadow0 of ze op de manege gevoelige paarden hebben staan misschien wel maar dan toch weer op de schaal van manegepaard

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 14:15

Jillie93 schreef:
Tuurlijk is dat gevoeligheid op de schaal van manegepaard
Maar jij vraagt zelf aan shadow0 of ze op de manege gevoelige paarden hebben staan misschien wel maar dan toch weer op de schaal van manegepaard

Waarom denk jij dat ik dat vroeg?

Omdat wij nu al zeker 10 keer hebben uitgelegd dat dat gevoelig en druk en alles, maar in zeer kleine mate is, en alleen op de schaal van het manegepaard.
En omdat jullie steeds blijven roepen dat jullie zulke gevoelige en wilde paarden hebben.

Lijkt dat punt je nu niet een keer afgesloten?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 14:18

Nee, dat bedoelde ik niet te zeggen. Ik bedoel te zeggen dat maneges over het algemeen proberen niet te veel wilde en moeilijke paarden op stal te hebben - vanwege de redenen die al genoemd zijn.
Maar dat betekent niet dat er DUS ook geen gevoelige paarden kunnen staan.

Maar, ook al was dat niet de bedoeling van mijn bericht, ik ken een manege die gevoelige paarden heeft staan, de naam heb ik al genoemd, en als je er een keer wilt kijken kun je ze het best even bellen voor een afspraak. Het is niet mijn manege, en ik heb geen enkele zeggenschap over wie er wanneer op welk paard kan rijden dus ik kan dat ook niet aanbieden.
Het zal overigens geen gevoeligheid niveau Bonfire zijn, maar wel om niet al te veel af te wijken van het doorsnee eigen paard, en genoeg om te merken hoeveel je fout kunt doen.

En het zijn geen paarden die door iedereen bereden worden, absoluut niet. De beginners en halfgevorderden rijden daar niet op. Het zijn in dat opzicht dan ook geen allround manegepaarden. Maar wel paarden die op een manege staan en waar manegeruiters op rijden.

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 14:19

Prima , maar dat we wilde paarden op de manege heb ik niet geroepen
Gevoelig wel maar op schaal van een manegepaard

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 15:28

runningkawa schreef:
waarom rijden eigenaren bij jullie allemaal maar 1 paard?
de meeste eigenaren die ik ken rijden er meer

Dit is nog van bladzijde 10, maar dat klopt inderdaad, waarom denken sommige mensen dat eigen-paard eigenaren alleen 1 paard rijden?
Ik rijd nog genoeg andere paarden die niet van mezelf zijn, en okee sommige mensen rijden maar 1 paard om hun zwakheden niet te laten zien aan andere (stalmaatje van mij)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 16:35

Volle lessen, makke paardjes waarop iedereen weg rijdt, goedkope instructices/instructeurs, lekker in een rijtje en hobbelen maar...
Deze manege's zijn er om geld te verdienen en mensen wekelijks te laten hobbelen, meer zit er niet in.
De gevorderde rijden op dezelfde paardjes als de beginners, en ook de mensen die er lesgeven gaan niet verder als misschien net B niveau. Met als gevolg dat de gevorderde niet verder komen dan een bepaald niveau.
Ja dit is de gevorderde groep, Oja? , jaaa....dat zie je toch zo?, sorry ik zie alleen maar een stelletje hobbelende mensen, met geen vaste hand, slingerende benen en stuiterende konten, trekkend en schoppend om hun paard iets te laten doen wat op wijken lijkt maar in werkelijkheid, trek die kop om en rij een schuin lijntje is....

Het zijn niet veel manege's die het zo doen maar, ze zijn er wel, en het feit dat ze er zijn is al slecht!

Ik vind dat op manege's er een aantal paarden zouden moeten zijn, die niet zo "simpel" te rijden zijn, die aan het werk gezet moeten worden omdat ze anders gaan lopen klieren, er moeten paardjes bij waarmee je verder kunt als gemiddeld niveau, die een gevorderde ruiter helpen een beter gevoel te krijgen.
Er moet goede instructie komen, de lessen moeten niet te groot zijn, het liefst zelfs 6 maximaal!
De beginners lessen moeten met 4 mensen zijn, op paarden die ze rustig de basis kunnen leren.
Gewoon een aantal lieve beginners paardjes, een aantal "normale" paardjes en een aantal paardjes die lastig te rijden zijn, en paardjes die hoger niveau aankunnen.
Niet 1 soort paard, daar leer je niet van rijden, je leert rijden van veel verschillende paarden!

Eigenlijk zou je de stelling moeten veranderen, iedere ruiter kan een B proef uitrijden, iedere ruiter kan een sprong van 50 centimeter nemen, geen enkele ruiter kan "helemaal niet rijden"
Er zijn genoeg talentvolle ruiters op een manege die niet volop op de kans krijgen zich te "ontplooien"

De stelling zou eigenlijk moeten zijn: kunnen manege's mensen goed leren rijden?

Je hebt:
Zeer goede manege's:
Deze manege's voldoen zeker aan de bovenstaande stelling, ze hebben veel verschillende paarden, kleine lessen en goed gediplomeert personeel.

Je hebt:
Goede manege's: (de meeste manege's)
Deze manege's voldoen ook aan de bovenstaande stelling.
Ze hebben iets minder verschillende paarden, en er rijden iets meer mensen in 1 les, maar ze kunnen je zeker meer dan de echte beginselen leren.

Je hebt:
Redelijke manege's:
De manege voldoet half aan de bovenstaande stelling, Ze Kunnen de mensen de beginselen goed aanleren, maar dan houdt het ook langzaam op...

Je hebt:
Slechte manege's:
Het enige wat deze manege's kunnen is je redelijk de beginselen aanleren, maar verder hoef je niet teveel te verwachten

En je hebt:
Zeer slechte manege's:
Op deze manege's gaat het alleen maar om geld, de lessen zitten volgestampt vaak beginner en gevordert door elkaar heen, je hobbelt maar wat...

Het wordt wat lastiger als je echt de "feeling" wilt krijgen als je echt je paard wilt laten dansen, als je echt correct M niveau wilt gaan leren rijden ( nu zeg ik niet dat een manege je niet daar in kan begleiden maar het wordt wel lastiger, vooral omdat er veel verschillende mensen op 1 paard rijden)

Maar een goede manege moet je toch zeker zodanig kunnen begleiden dat je een L2 proef netjes uit kunt rijden en tussen de mensen met eigen paarden geen slecht figuur slaat.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 17:31

Maargoed, alles komt toch een beetje op hetzelfde neer...

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 17:38

runningkawa schreef:
misschien kan ik het anders uitleggen

iedereen vind het logisch dat de ruiter in de beginnersgroep, minder goed kan rijden, toch?
en dat daar de braafste paardjes voor worden gebruikt?

Men vind het logisch dat je in de gevordere groep, al weer wat beter kunt rijden en dat de paarden ook al weer iets moielijker zijn.

En dan is het toch logisch als je nog weer meer wilt leren, dat je dan weer op moeilijkere paarden gaat rijden om zelf ook weer beterder te worden?

Alleen die paarden kun je niet vinden op de manege, want dan verdient de manege er niks meer aan, omdat het het paard te weinig in kan zetten.
En word het paard te duur.
Dat vind ik mooi geformuleerd .

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 18:40

liesjuh91 schreef:
Maargoed, alles komt toch een beetje op hetzelfde neer...

nee niet dus en ik vind het een penny opmerking (serieus!)

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 18:44

Dat snap ik niet waar slaat dat op penny opmerking?? :S wat is daar penny aan
Jij geeft een andere betekenis aan het woord penny

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 18:57

waar ik het zelf wel mee eens ben is:
meer mensen zeiden dat al: je heb niet echt de 'feeling', als je op een manege paard/pony rijd, dus als je meer wilt moet je ergends heen.

Ik heb dat zaterdag ook op semir gevoelt wat ik nog nooit eerder heb gevoeld, ik heb op een westerndekje gereden, (zonder zadel) ben er zelfs nog vanaf gegleden, maar dat kwam doordat dekje ging schuiven , maar wat ik voelde was fantastisch!!!!!! ik voelde dus gewoon zijn bewegingen, zijn stap/draf & galop.....En ik hoop dit nog heel erg vaak te voelen.....
Maar zoals deze ervaring had ik nooit kunnen hebben als ik alleen op de manege bleef rijden....

wat urielle zei en nog iemand:

"Urielle schreef:
Semir (of Suus )

Als je over een jaar of wat verder bent met dressuren/springen/SGW of wat je dan ook wilt gaan doen, kom je erachter dat er meer is dan simpelweg voorwaarts, achterwaarts, halt en de bocht om. Ik spreek dan nog niet over de oefeningen, hoewel je zonder die oefeningen bepaalde dingen niet kunt uitvoeren. Maar ik spreek over het activeren van de achterhand, het laten ontspannen van de rug, het voelen dat een paard links of rechts minder doet dan aan de andere kant zelfs als dat miniem is, het volledig rechtrichten van een paard, een paard in alle houdingen kunnen rijden en dat op de millimeter zelf kunnen bepalen, iets aan het paard veranderen door het spannen of ontspannen van een enkele spier in je been. Dit zijn idealen voor ons allemaal maar sommige ruiters zitten er dichterbij dan anderen.

dit bedoel ik inderdaad ook, dat kan je alleen leren met een eigen paard en veel priveles, ik voel precies aan wanneer mijn paard zich ontspant of er net niet helemaal doorheen is, ik werk met milimiters qua geven&nemen, dit heb ik een manegeruiter nog nooit na zien doen, ook niet na een paar x op hem gereden te hebben incl aanwijzingen van mij, omdat dat zo anders is voor iemand die altijd op minder gevoelige paarden rijdt

en na 9 jaar eigen paarden en veeeel les ben ik nog laaaaang niet uitgeleerd, maar dat ben je toch nooit "

Daarom ben ik ook blij dat ik een jong paard heb, hij weet nog niet zoveel, dus als we iets leren dan leren we het allebei, (alleen snap ik het meestal eerder als semir) , dus daarom rij ik nu liever op semir want op semir leer ik nog wat, en in de les helemaal niks meer......Terwijl ik nog laaanngg niet uitgeleerd ben... dat vind ik dus wel jammer van mijn manege....

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 19:01

wat is nou de preciese betekenis 'penny'

de ene keer is het (altijd een meisje) die je paard verzorgt en dat alleen om stoer te doen, en niet om het paard,

de andere keer is het wel gewoon een meisje dat op de manege rijd,

weet het nu ook niet meer, ik wil niemand aanvallen, maar nu weet ik het ook niet meer......

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 19:10

Zal het even voor je opzoeken alleen bokt is onwijs sloooom
Kan helaas het pp penny patrouille topic niet vinden
Penny is zoiets als iemand die zegt dat ie allemaal mishandelde paarden van de slacht heeft gered
Zeggen dat ze wilde arabieren hebben getemt enz
En ze gebruiken vooral de woorden zoals zielug paardjuh met u inplaats van e
Paarden die ze tegenkomen vlechten ze in en dan het liefst met roze strikjes
Overmate veel smilies en heel veel breezer en msn taal
En die uitspraak van liiesjuh heeft niks met penny te maken
Laatst bijgewerkt door Jill_ op 31-07-05 19:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 19:12

Moet eventjes kwijt dat manegepaarden heel speciaal zijn, een echt select groepje kan ook maar een manegepaard zijn. Lief zijn voor een beginner en dus aanvoelen dat deze nog maar net begint, maar moeilijk kan zijn voor een gevordene zodat die ook een uitdaging krijgt om op het betreffende paard te rijden. Moest ik eventjes kwijt

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 19:21

Ja idd haffie_lover

noukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 19:53

Zelf vind ik de stellig niet kloppen. Ik ben begonnen op een manege en heb daar de basisbeginselen geleerd. Toen ben ik naar een andere manege gegaan en begon ik met het bijrijden van verschillende pony's. Nu rijdt ik met de pony van Rona op bokt in de les op woensdagavond. Die wordt gegeven door een superinstructeur die echt wel doorheeft waar ie mee bezig is. Ook in onze les zitten nog een aantal manegeruiters en manegepaarden die prima meekunnen met het niveau! Het is voor mij dus echt wel goed geweest dat ik op een manege begonnen ben en daar fatsoenlijk de beginselen geleerd heb gekregen, anders had ik nooit kunnen komen waar ik nu ben. Het heeft dus niets te maken met wel of niet kunnen rijden, maar ligt vooral aan de manege zelf!

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 20:08

Met penny bedoel ik ongenuanceerd reageren (en IMO niet realistisch zoals die verhaaltjes in de penny). Dit omdat liesjuh91 uitgaat van de verschillende situaties en de gevolgen ervan uitlegt voor de stelling en ze vervolgens in haar 2e berichtje alles weer over een kam scheert (de aanzet in het 1e berichtje was goed!).

Begrijp me niet verkeerd.. maar ik heb lange tijd geholpen op een vakantiemanege en heb daar heel wat verschillende groepen van maneges langs zien komen. Mensen van bepaalde maneges bleken nu eenmaal beter te rijden dan die van andere maneges (en dat ligt niet alleen aan het talent want het waren er zoveel door de jaren heen). Dus mede daarom vind ik niet dat je alle manegeruiters over een kam kunt scheren. Dat kan alleen als je vanaf een bepaald niveau gaat kijken.