Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:43

chanicha schreef:
Sommige mensen zijn tevreden op een manege, die gaan voor het rijden, de paarden en de gezelligheid en méér hoeft niet.
Niet iedereen is in de gelegenheid om privelessen te nemen of om een eigen paard te kopen en ik vind dat men daar ook respect voor moet hebben.
Ikzelf heb jaren op een manege rondgelopen, heel veel geleerd en heel veel plezier gehad en dat neemt niemand mij meer af.
Ook daar leerden ze je een onafhankelijke zit te hebben, kreeg je gymnastiek op je paard totdat je er naar van werd en moest je zonder beugels rijden.
Ze leerden je de anatomie van het paard en de verzorging.
Als manegeruiter vonden we sommige "eigen" ruiters maar verwaand, die voelden zich overal bovenstaan terwijl ze ook best aanwijzingen konden geven!

Nu kom ik al een tijd op een leuke pensionstal waar mijn zus haar paarden heeft staan en mijn dochter ook haar paard heeft gestald en ook daar zie ik weleens priveles gegeven worden waar ze nieteens op de basisdingen letten, zoals lichtrijden op het goede been e.d.
Ik vind dat je gewoon iedereen in zijn waarde moet laten!

Nu ja dat klopt zeker, niet iedereen wilt meer dan dat. Maar de meesten beseffen pas vanaf het moment dat ze een eigen paard kopen of door een andere reden van de manege afstappen. Dat ze daar dus echt niet leerden rijden. Terwijl ze daarvoor steevast zeiden dat hun manege wel goed was

En ja er zijn genoeg dikke nekken. Als ik nu zo rondkijk. Al die dikke nekken van vroeger en die alles van mamie en papie deden, die staan nu nergens, de meesten rijden zelfs niet meer

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:18

Aerdenhout,
Is het dan een idee om echt helemaal opnieuw te beginnen? Aan de longe, zitten, voelen en vooral niets willen van het paard (de ruiter dan) de longeur vraagt dan oa de overgangen. Vanuit daar dan heel geleidelijk beginnen met rijden aan de longe, maar zonder teugels en een paard dat correct en zeker niet te strak is bijgezet. Veel ruiters willen te veel, zeker met hun handen, neem dat stuk weg en leer rijden op zit. Misschien krijgt ze zo meer gevoel en een nieuwe start.

Miepie77

Re: Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:27

Je kan van die manegepaarden ook niet veel verwachten, zijn meestal wat oudere afgedankte paarden die ook nog eens vele ruiters op hun rug krijgen, die scheef hangen, schoppen, meppen en trekken en in de galop zitten te bonken, dan krijg je vanzelf dat ze een sterrekijkhouding aannemen en daar bijna niet meer uit te krijgen zijn, dat kan je van iemand die een keer in de week rijd niet verwachten dat die dat eruit rijd. Echt paardrijden kan je pas leren op ene privepaard in eigendom of bv als bijrijdpaard, dan ga je leren voelen en door de repetitie ga je dan dingen herkennen en aanpassen.
Sommige manege's doen wel hun best hoor, maar je kan al die oefeningen eigenlijk niet eens van die paarden en ruiters vragen als ze niet eens gewoon een nette simpele B proef kunnen lopen, want wat je ziet op onderlinge wedstrijden en ook bij die fnrs proefjes zijn sterrekijkers die hun rug wegdrukken en ja door hard trekken denken ze dan dat ze aan de teugel lopen, nou echt niet, ik heb vroeger ook jaren op een manege gereden en dacht ook dat ik top bezig was maar dat ik zelf een paard kocht en priveles ging krijgen zijn we eerst een jaar bezig geweest om veel dingen eruit te trainen die niets met nagevelijkheid te maken hebben, dan leer je pas echt rijden, manegelessen zijn voor de fun van de ruiter, niet voor t paard.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:00

Wat mij eigenlijk opvalt is dat op sommige manege (en automatisch dus ook ruiters) veel laten afhangen van het 'aan de teugel' rijden. Ik heb 4 jaar manegeles gehad op 2 manege's en kan me niet herinneren dat ik daar ooit mee bezig ben geweest.
Ik kwam pas in aanraking met aan de teugel rijden toen ik een eigen pony kreeg. Op de pensionstal waar ik stond zei iemand toen wel eens 'jammer dat je hem niet aan te teugel kunt rijden, dat is mooier', daardoor dacht ik 'ojee, ik MOET aan de teugel rijden'. Gelukkig was mijn instructrice er toen erg snel bij en heeft ze mij normaal aan de teugel leren rijden.

Wanneer je niet teveel aan de voorkant zit zijn paarden eerder geneigd nagevelijk te gaan lopen (of althans, niet op sterrenkijker hoogte). En daar moeten we heen, ook met de manege paarden.
Gewoon ontspannen in de hals en het lichaam, dan maakt het niet uit dat ze niet mooi rond lopen maar iig tonen ze wel nagevelijkheid.

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 12:31

Trueno schreef:
Ik vertelde haar:
In een manege leert ge niks, ze leren u alles verkeerd. Die paarden zijn niet meer gewend dan gewoon rondjes rijden en wat rond te hobbelen. En in groep leer je niks, hoe kan een lesgever nu 9 mense te gelijk helpe? Ooit al zo iemand tegengekomen? Zelfs les geven aan 2 personen is eigenlijk te veel.
En ja toen zat het er tegen, ze gelooft me ni da ge in de manege op al die jaren niks leert, en wa ge leert is dan meestal nog fout

dit vind ik wel zo ontzettend kort door de bocht, dan zou ik als manegeruiter, wat ik al 12,5 jaar ben, geen paard goed kunnen rijden want ik heb alles verkeerd geleerd en het enige wat ik doe is rondjes hobbelen.. en bedankt he! :)

Joonas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:11

Zoals al eerder is gezegd blijft het niveau ook afhankelijk van de manege, instructie en de instelling van de ruiter zelf.
@ aerdenhout Misschien is het inderdaad het beste om met het meisje opnieuw te beginnen. Of misschien kun je een paardje aan de dubbele lijnen zetten en het haar letterlijk laten voelen hoe weinig druk van voren te nemen en wanneer na te geven met haar hand.
Ik neem hier dan wel aan dat het probleem is dat ze te veel met haar hand rijdt en te weinig met zit-en been.
Soms is er niets aan te veranderen ik heb ook meiden in mijn lessen die keurig zitten maar niet rijden. Met een spring of behendigheidsparcours wil het nog wel eens lukken een passieve ruiter aan het rijden te krijgen. Dan moeten ze wel anders gebeurd er niet zo veel.

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:18

kirrepir schreef:
Trueno schreef:
Ik vertelde haar:
In een manege leert ge niks, ze leren u alles verkeerd. Die paarden zijn niet meer gewend dan gewoon rondjes rijden en wat rond te hobbelen. En in groep leer je niks, hoe kan een lesgever nu 9 mense te gelijk helpe? Ooit al zo iemand tegengekomen? Zelfs les geven aan 2 personen is eigenlijk te veel.
En ja toen zat het er tegen, ze gelooft me ni da ge in de manege op al die jaren niks leert, en wa ge leert is dan meestal nog fout

dit vind ik wel zo ontzettend kort door de bocht, dan zou ik als manegeruiter, wat ik al 12,5 jaar ben, geen paard goed kunnen rijden want ik heb alles verkeerd geleerd en het enige wat ik doe is rondjes hobbelen.. en bedankt he! :)

ik had haar voor ik dat ging zeggen wel gezegd da ik er niks slechts mee bedoel.
Maar ja het is mss wel wat kru gezegt, maar het is zo wel

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 15:20

kirrepir schreef:
Trueno schreef:
Ik vertelde haar:

t is misschien wat hard neergezet maar als je op een privepaard gaat rijden en priveles krijgt zal je vanzelf inzien dat dit klopt, je kan van een manegepaard en een ruiter die er 1 keer in de week opzit niet verwachten dat die naar een happy athelete toe rijden, misschien niet leuk om te horen maar is gewoon zo

Joonas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 15:55

Er zijn ook heel, heel veel ruiters met een eigen paard die dat niet kunnen

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 15:57

Joonas schreef:
Er zijn ook heel, heel veel ruiters met een eigen paard die dat niet kunnen

dat is een ander verhaal, die hebben de instelling niet, maar dan waren ze als manegeruiter waarschijnlijk nog een stuk erger

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 16:06

Japeloup schreef:
Aerdenhout,
Is het dan een idee om echt helemaal opnieuw te beginnen? Aan de longe, zitten, voelen en vooral niets willen van het paard (de ruiter dan) de longeur vraagt dan oa de overgangen. Vanuit daar dan heel geleidelijk beginnen met rijden aan de longe, maar zonder teugels en een paard dat correct en zeker niet te strak is bijgezet. Veel ruiters willen te veel, zeker met hun handen, neem dat stuk weg en leer rijden op zit. Misschien krijgt ze zo meer gevoel en een nieuwe start.

Misschien is dit inderdaad wel het beste idee.Zal het zeker eens proberen als ze terug is van vakantie!

Joonas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:07

@Miepie77 Ik ken genoeg ruiters met eigen paard die denken goed bezig te zijn of er überhaupt niet over nadenken. En manegeruiters die iedere keer als ze rijden hun stinkende best doen netjes te rijden en zich buiten hun rijles om ook echt wel verdiepen in alles wat met paarden te maken heeft. Ik ken ook mensen die als manegeruiter beter reden dan nu met een eigen paard, want ja een eigen paard moet in de krul en alle manegelessen over eerst ontspanning, tempocontrole en gymnastiseren schijnen ze dan te vergeten. En er zijn ruiters bij wie het geen verschil maakt die rijden op hun eigen paard hetzelfde als op een manegepaard en meestal zit daar ook geen vooruitgang in van wie ze ook les hebben.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:10

Trueno schreef:
Ik vertelde haar:

Hier ben ik het niet mee eens hoor.. Ik rijd ook op een manege, en ik leer er prima! heb heel erg goed les en het is ook nog eens gezellig.
Het is natuurlijk per manege verschillend en het is vast ook zo dat als je op een privepaard gaat rijden dat dat anders is en wennen. maar je moet toch ergens beginnen als je geen geld hebt voor een eigen paard en nergens een verzorgpaard kan vinden..
In mijn topic in mijn OS zie je ook dat het best meevalt allemaal :)
en zo zijn er nog veel meer HAW topics over manegepaarden.

Dus niet iedere manege ruiter rijd op die manier. ;)

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:16

Britt_Sisi schreef:
Trueno schreef:
Ik vertelde haar:

Hier ben ik het niet mee eens hoor.. Ik rijd ook op een manege, en ik leer er prima! heb heel erg goed les en het is ook nog eens gezellig.
Het is natuurlijk per manege verschillend en het is vast ook zo dat als je op een privepaard gaat rijden dat dat anders is en wennen. maar je moet toch ergens beginnen als je geen geld hebt voor een eigen paard en nergens een verzorgpaard kan vinden..
In mijn topic in mijn OS zie je ook dat het best meevalt allemaal :)
en zo zijn er nog veel meer HAW topics over manegepaarden.

Dus niet iedere manege ruiter rijd op die manier. ;)

Ik vermoed nu ook wel dat alles voor bijna iedereen begon in de manege. Of je moet recht in de paardenfamilie zitten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 16:26

Nu ga ik de uitdaging aan!!!! Wie van jullie, als echte manege ruiter...denkt de knoppen te hebben geleerd op de manege waar je rijd!??
Die daag ik nu uit om te komen rijden op een paar van mijn paarden!
Maken we er een leuke middag van...en nee ik zal niet al te steng zijn!!!
Want ik ben dan wel eens heel nieuwsgierig wie mijn paarden echt kunnen rijden en weten wat vw nw is en het gevoel hebben!
Ik heb er div. in de aanbieding, een Haflinger die M2 heeft gelopen, een Z paard, een L2 paard, en allemaal verschillend. Zou het heel leuk vinden als er ook een reportage van werd gemaakt voor bokt! Dus wie kan mooie foto's maken?
Ik ga niemand voor schut zetten, maar al die mensen die hebben gereageerd in dit topic dat ze echt weten wat het is een paard met gevoel te rijden.....kom maar op!
En voor de wat angstige ruiters...mijn paarden bokken niet, steigeren niet en zijn in de omgang niet vals!!!
Luisteren netjes naar de hulpen en gaan als ze het niet zouden begrijpen eerder stil staan dan rennen!

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:29

Mag ik dan ook vragen of er een "privepaard" ruiter mag komen bewijzen dat ze het wel kunnen.
Mooi vergelijkings materiaal :D

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:30

aerdenhout1 schreef:
Nu ga ik de uitdaging aan!!!! Wie van jullie, als echte manege ruiter...denkt de knoppen te hebben geleerd op de manege waar je rijd!??
Want ik ben dan wel eens heel nieuwsgierig wie mijn paarden echt kunnen rijden en weten wat vw nw is en het gevoel hebben!
Ik heb er div. in de aanbieding, een Haflinger die M2 heeft gelopen, een Z paard, een L2 paard, en allemaal verschillend. Zou het heel leuk vinden als er ook een reportage van werd gemaakt voor bokt! Dus wie kan mooie foto's maken?
Ik ga niemand voor schut zetten, maar al die mensen die hebben gereageerd in dit topic dat ze echt weten wat het is een paard met gevoel te rijden.....kom maar op!
En voor de wat angstige ruiters...mijn paarden bokken niet, steigeren niet en zijn in de omgang niet vals!!!
Luisteren netjes naar de hulpen en gaan als ze het niet zouden begrijpen eerder stil staan dan rennen!

Ik ben eigenlijk zeer benieuwd, Ik heb trouwens ook nog ene staan. Mijn lesgever zegt dit is 1 van de moeilijkste paarden om door te rijden. Eens ik hem kan doorrijden, we zijn op weg

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:34

Eens. Wij hebben twee welshjes en nu net rijdt er een meisje op van een manege. Het enige dat ze kan is een klap geven, trekken en gaat erg ruw met de pony om.

En het is echt niet dat ze dit expres doet, ze weet gewoon niet beter!

Ik merk een wereld van verschil tussen de meiden die bij ons hebben leren rijden, en de meiden die van een manege komen.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:46

aerdenhout1 schreef:

ik denk niet dat je als je van manegepaarden komt en je ineens op een z paard gedropt word dat je er zo op weg kan rijden.. maar niet iedere manege ruiter is zoals jij in de openingspost beschrijft..
als je in manege lessen rijd leer je niet de hulpen voor een z paard/proef, dit moet je leren door ervaring op te doen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:56

denice schreef:
Eens. Wij hebben twee welshjes en nu net rijdt er een meisje op van een manege. Het enige dat ze kan is een klap geven, trekken en gaat erg ruw met de pony om.

En het is echt niet dat ze dit expres doet, ze weet gewoon niet beter!

Ik merk een wereld van verschil tussen de meiden die bij ons hebben leren rijden, en de meiden die van een manege komen.

Wat is bij ons?
En ik wil zeker niet banketstaaf doen, maar er zullen bokkers zijn, die ook niet al te blij worden van jouw rijfoto's in je profiel.

Aerdenhout,
Je kan natuurlijk niet verwachten dat een (manege)ruiter op jouw paard stapt en er zo mee weg rijdt als uit het boekje. Dat zullen nl. ook niet alle ruiters met een "eigen"/verzorgpony kunnen. Sommigen hebben even de tijd nodig om de juiste knopjes te vinden en om een goede combinatie tevormen, zal zeker wat meer tijd nodig zijn.
Ik ben wel van mening, dat je bij het opzadelen/opstappen al bijna ziet wat voor vlees je in de kuip hebt en na een paar rondjes kan ik zeker wel het niveau van de ruiter inschatten.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 17:02

Britt_Sisi schreef:
aerdenhout1 schreef:

ik denk niet dat je als je van manegepaarden komt en je ineens op een z paard gedropt word dat je er zo op weg kan rijden.. maar niet iedere manege ruiter is zoals jij in de openingspost beschrijft..
als je in manege lessen rijd leer je niet de hulpen voor een z paard/proef, dit moet je leren door ervaring op te doen.

`Maar ik ga dan ook niet vragen of ze even Z onderdelen willen rijden natuurlijk!. `Maar gewoon het vw nw. het nageven, de stelling, dat soort dingen!

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:06

Ligt er natuurlijk ook aan wat voor paarden de manege biedt aan de ruiter om te leren rijden.
wij hebben heel veel M/Z geklasseerde paarden en pony's staan op de manege, juist omdat dat super leerpaarden zijn... Ik heb er ook geen probleem mee om manege ruiters op mijn Z paard te laten rijden.

ps als iemand heel hard roept dat zijn paard pony niet door iedereen te rijden is, mankeert er in mijn ogen iets aan de opvoeding / scholing van dat paard.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:12

Wij hebben ook wel paarden die 'vroeger' hoog dressuur gelopen hebben maar waar nu weinig mee te beginnen is, toch omdat je door leert op de manege gaat het iedere keer steeds beter..
Ik vind het jammer dat zo alle manege ruiters gezien worden als 'slecht' sommige mensen met eigenpaarden kunnen nog een voorbeeld nemen aan manege ruiters.
en ja op een privepaard leer je meer en is het heel anders rijden als een manege paard, dit zal vast niet in een keer goed gaan.. privepaarden zijn soepeler als manege paarden die iedere keer door een andere ruiter in hun mond getrokken worden, maar je moet het toch ergens leren..

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:13

Joonas schreef:
@Miepie77 Ik ken genoeg ruiters met eigen paard die denken goed bezig te zijn of er überhaupt niet over nadenken. En manegeruiters die iedere keer als ze rijden hun stinkende best doen netjes te rijden en zich buiten hun rijles om ook echt wel verdiepen in alles wat met paarden te maken heeft. Ik ken ook mensen die als manegeruiter beter reden dan nu met een eigen paard, want ja een eigen paard moet in de krul en alle manegelessen over eerst ontspanning, tempocontrole en gymnastiseren schijnen ze dan te vergeten. En er zijn ruiters bij wie het geen verschil maakt die rijden op hun eigen paard hetzelfde als op een manegepaard en meestal zit daar ook geen vooruitgang in van wie ze ook les hebben.

van een paard die 5/6 verschillende mensen elke dag en dat 6 dagen in de week op zn rug heeft kan je niet verwachten dat die keurig te rijden is, bijna alle manegepaarden worden met de tijd plankies waar geen beweging meer in te krijgen is, hoe de ruiter erop zn best ook doet, op zich logisch want zo houd het dier zichzelf heel, op de stal waar ik in opleiding ben worden de paarden door de instructrices bijgereden om ze te corrigeren, maar dat kan omdat het allemaal wat kleinschalig is, op grote maneges waar ik heel vroeger zelf ook heb gereden word misschien een stoute/hete ponie even gelongeerd van te voren maar daar blijft het wel bij, is gewoon geen tijd en geld voor evenals goed passend tuig, verder als je met 8 tot 12 man in een les rijd is dit nog geen 5 minuten aandacht per ruiter en dat 1 keer in de week, daar leer je niet van paardrijden, misschien niet leuk om te horen, maar zo is het nou eenmaal
tuurlijk heb je ook privepaarden die voor de recreatie worden gehouden en je niet blij van de zit word, die mensen hadden misschein beter in de manegeles kunnen blijven of hele families die op 1 paard rijden.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:35

kirrepir schreef:
Trueno schreef:
Ik vertelde haar:

t is misschien wat hard neergezet maar als je op een privepaard gaat rijden en priveles krijgt zal je vanzelf inzien dat dit klopt, je kan van een manegepaard en een ruiter die er 1 keer in de week opzit niet verwachten dat die naar een happy athelete toe rijden, misschien niet leuk om te horen maar is gewoon zo[/quote]

o ja ?
als jij daar zo van overtuigt bent he ,
hoe komt het dan dat ik zo met bijna alle paarden weg kan rijden?
en ook op mijne werk mag rijden op de paarden?
als ik nooit iets op de manege geleerd zou hebben dan zou ik nu ook niet met bijna alle paarden weg kunnen rijden he ;)
en daarmee bedoel ik natuurlijk niet dat ik zo'n geweldige ruiter ben ik bedoel er meer mee als je iets wilt leren op een manege kan dat ook echt wel :)