chanicha schreef:Sommige mensen zijn tevreden op een manege, die gaan voor het rijden, de paarden en de gezelligheid en méér hoeft niet.
Niet iedereen is in de gelegenheid om privelessen te nemen of om een eigen paard te kopen en ik vind dat men daar ook respect voor moet hebben.
Ikzelf heb jaren op een manege rondgelopen, heel veel geleerd en heel veel plezier gehad en dat neemt niemand mij meer af.
Ook daar leerden ze je een onafhankelijke zit te hebben, kreeg je gymnastiek op je paard totdat je er naar van werd en moest je zonder beugels rijden.
Ze leerden je de anatomie van het paard en de verzorging.
Als manegeruiter vonden we sommige "eigen" ruiters maar verwaand, die voelden zich overal bovenstaan terwijl ze ook best aanwijzingen konden geven!
Nu kom ik al een tijd op een leuke pensionstal waar mijn zus haar paarden heeft staan en mijn dochter ook haar paard heeft gestald en ook daar zie ik weleens priveles gegeven worden waar ze nieteens op de basisdingen letten, zoals lichtrijden op het goede been e.d.
Ik vind dat je gewoon iedereen in zijn waarde moet laten!
Nu ja dat klopt zeker, niet iedereen wilt meer dan dat. Maar de meesten beseffen pas vanaf het moment dat ze een eigen paard kopen of door een andere reden van de manege afstappen. Dat ze daar dus echt niet leerden rijden. Terwijl ze daarvoor steevast zeiden dat hun manege wel goed was
En ja er zijn genoeg dikke nekken. Als ik nu zo rondkijk. Al die dikke nekken van vroeger en die alles van mamie en papie deden, die staan nu nergens, de meesten rijden zelfs niet meer