Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:38

Lante schreef:
Op de manege waar ik lesgeef is een pony die op die dagen van de proeven op een gegeven moment steeds zelf bij A afwendt (dus ook als het niet moet :+ )... Erg vervelend en moeilijk (is een vrij sterke en eigenwijze tinker die verder wel heel braaf is, dus de onzekere kinderen willen er ook graag op) voor de met name beginnende kinderen van F1 t/m F4. Nu kregen al die kinderen daar een 3 voor en dat vind ik toch jammer. Je hoort toch met name in de lagere proeven naar het rijden van die kinderen te kijken en dan geef je toch niet meteen een 3? Maar verder is het een leuk systeem met die F proeven, maar jah; het blijft een jurysport natuurlijk. :)

Tja, ik ben er niet bij geweest :) Hangt er ook vanaf of het secretariaat me daarover inlicht of ik er rekening mee moet houden. En hoe duidelijk de ruiter laat zien dat dat afwenden dus niet de bedoeling was.

_Jenny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:09

liberty schreef:
Kimmikky schreef:
tijdens de proef belonen? je beloont toch pas na t laatste groeten na de eerste letter na de 1e hoek? of zit ik nou scheef te denken?

klopt helemaal. Belonen na de proef, na de eerste hoekletter.

Dan heb ik scheef gedacht :P
En de eerste hoekletter is dan H of M?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:10

Maakt niet uit.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:17

gewoon de eerste hoek die je doorgaat :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:02

ik vraag me nog iets af.

bij ons op de manege staat een paard die erg gewild is voor de FNRS wedstrijden. namelijk omdat het een fijn wedstrijdpaard is,waarmee de kans op een PP vrij groot is,en die ook 9 van de 10x in de prijzen valt,met verschillende ruiters. het paard is volgens mij M1 of M2 dressuur KNHS.

ik heb zelf ooit ergens gelezen dat de FNRS proeven zijn ontworpen voor mensen op manegepaarden,en dat als je dus ook een moeilijk paard rijdt,je net zoveel kans maakt als iemand op zo'n paard waarmee het veel makkelijker gaat.
omdat een FNRS jurylid meer kijkt naar de ruiter en hoe die dingen oplost dan naar de combinatie in zn algemeen,zoals de knhs die meer beoordeeld.

as zondag rij ik een FNRS wedstrijd,en in mijn groepje rijdt dus dat desbetreffende paard mee. en nu rij ik natuurlijk voor mijn promotiepunt,maar het idee dat dat paard meerijdt en die waarschijnlijk toch de prijs meepakt,maakt toch stiekem dat ik er nu minder zin in heb als anders.

ik vraag me af hoe de juryleden hier tegenover staan

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:12

Bellatrix schreef:
Ja idd, rustig blijven ook al lukt het niet. Laat duidelijk zien dat je probeert je pony stil te zetten. Van mij zou je dan ook nog 2 passen mogen zetten en het nog eens mogen proberen. Dat zie ik liever dan iemand die trekt en doet om pony stil te zetten.

Nog bedankt voor de tip :D
Hij was heel erg lief, ik kon hem gewoon makkelijk stilzetten :D
Hij vond alleen mijn voorlezer eng, daar durfde hij niet langs aan het begin, maar daar heb ik geen minpunten voor gekregen ;)

Ik was eerste van de F8 t/m F10 pony's met 222

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:25

Snoevie schreef:
ik vraag me nog iets af.

bij ons op de manege staat een paard die erg gewild is voor de FNRS wedstrijden. namelijk omdat het een fijn wedstrijdpaard is,waarmee de kans op een PP vrij groot is,en die ook 9 van de 10x in de prijzen valt,met verschillende ruiters. het paard is volgens mij M1 of M2 dressuur KNHS.

ik heb zelf ooit ergens gelezen dat de FNRS proeven zijn ontworpen voor mensen op manegepaarden,en dat als je dus ook een moeilijk paard rijdt,je net zoveel kans maakt als iemand op zo'n paard waarmee het veel makkelijker gaat.
omdat een FNRS jurylid meer kijkt naar de ruiter en hoe die dingen oplost dan naar de combinatie in zn algemeen,zoals de knhs die meer beoordeeld.

as zondag rij ik een FNRS wedstrijd,en in mijn groepje rijdt dus dat desbetreffende paard mee. en nu rij ik natuurlijk voor mijn promotiepunt,maar het idee dat dat paard meerijdt en die waarschijnlijk toch de prijs meepakt,maakt toch stiekem dat ik er nu minder zin in heb als anders.

ik vraag me af hoe de juryleden hier tegenover staan

Over welk paard heb je het?

Natuurlijk, als de hele proef gladjes verloopt, dan scoor je hoger. Toch had ik vorige week bijv. een ex aequo waarvan het ene meisje er duidelijker harder voor moest werken dan de ander, en toen heb ik dat ook zo aan het secretariaat doorgegeven, waardoor het hardst werkende meisje een plaatsje hoger eindigde.

Edit: ik neem aan dat je Lara bedoelt. Dat paard KAN inderdaad goed lopen. Maar eindigt in de uitslagen net zo vaak onderaan. Lara is bepaald niet het makkelijkste paard om te rijden!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:08

ik heb het inderdaad over Lara ja.

als ik de uitslagen bekijk,eindigd ze vaker bovenaan als ik eerlijk ben. natuurlijk moet je er ook zelf wat voor doen,maar als ik zie dat als lara 2x meerijdt en dan vaak op plaats 1 en 2 eindigd.........zakt de moed me soms wel in de schoenen,ookal doe je het voor je promotiepunt.

ze is ook vaak moeilijk te rijden,maar toch eindigd ze zeer regelmatig bovenaan.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:16

Dus heb je gelijk: als je een moeilijk paard aan het lopen krijgt, wordt dat beloond.
Ik heb de uitslagen er nog eens bij gepakt, want als secretariaat heb ik een heel archief :) En nee hoor, Lara eindigt net zo makkelijk onderaan. Het is de ruiter die het er uit haalt. Of niet natuurlijk. Het is en blijft een paard met veel mogelijkheden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:19

even anders neergezet.

laat ik dan zo zeggen,dat voor mijn gevoel,lara het meest van alle paarden bovenin eindigd in de uitslagen met verschillende ruiters.

dus vandaar mijn vraag hierboven aan de juryleden

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:44

Wij hebben ook zo'n braaf ponytje die altijd de eerste prijzen loopt. beetje jammer dat zo'n meiske op de Tinker dan niet slaagt, omdat de pony gewoon erg sterk is. We hebben haar nu maar geadviseerd om de volgende keer de braverik te nemen, daar is nog nooit iemand op gezakt... Dus het is gewoon een jurysport als alle andere (Bij de KNHS rijden de beste paarden ook vaker winst). :)
Laatst bijgewerkt door Lante op 16-02-10 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:51

Ik moet zeggen dat het bij ons heel wisselend is. De ene keer loopt pony A bovenaan, een andere keer onderaan, met dezelfde ruiters.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:55

In principe is dat bij ons ook zo. Lara kan heel goed lopen, is momenteel met een collega van me M2. Maar geloof me, je krijgt het niet cadeau. Winst is echt verdiend.

Feit blijft dat je als jury kijkt naar de mate van correct uitgevoerde oefeningen. Natuurlijk gaat dat met het ene paard soepeler en makkelijker dan met de ander. Dus dat 'wat makkelijker' paard zal inderdaad misschien sneller hoger scoren. Aan de andere kant... als het allemaal wat minder soepel gaat, dan wordt er inderdaad meer naar de ruiter gekeken dan naar de combinatie. En dat geeft het verschil met bijv. de KNHS. Omschrijf ik het zo goed, collega juryleden?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:57

Dat is bij ons dus niet echt zo, maar dat is ook wel te begrijpen; je kunt het gewoon ook moeilijk zien als de ene pony heel mak en braaf alles doet (bijna uitzichzelf), daar kunnen ze mooi recht op zitten en kleine hulpjes geven. Als je dan zo'n tinker tank hebt met wat een apparte humor, dan geeft dat zelfde ruitertje opeens een heel ander beeld natuurlijk. :) Het is in die zin ook erg moeilijk jureren, die FNRS proeven.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:01

Uhm... dat is geloof ik precies wat ik schreef? :-s

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:01

ik zal ook helemaal niet zeggen dat winst op lara niet verdiend is,ilja :)
maar feit is wel dat een groot aantal verschillende ruiters op haar wel redelijk makkelijk hun PP haalt en ook hoog in de punten zit.

ik bedoel ook niet dat ik het iemand misgun,even voor de duidelijkheid

maar natuurlijk iemand die op een bedrijf komt jureren waar diegene de pony's niet kent,die weet ook niet de achtergrond van de paarden

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:04

Ilja000 schreef:
In principe is dat bij ons ook zo. Lara kan heel goed lopen, is momenteel met een collega van me M2. Maar geloof me, je krijgt het niet cadeau. Winst is echt verdiend.

Feit blijft dat je als jury kijkt naar de mate van correct uitgevoerde oefeningen. Natuurlijk gaat dat met het ene paard soepeler en makkelijker dan met de ander. Dus dat 'wat makkelijker' paard zal inderdaad misschien sneller hoger scoren. Aan de andere kant... als het allemaal wat minder soepel gaat, dan wordt er inderdaad meer naar de ruiter gekeken dan naar de combinatie. En dat geeft het verschil met bijv. de KNHS. Omschrijf ik het zo goed, collega juryleden?

Ja, je omschrijft het goed. :j

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:07

begrijp ik dan goed dat als het soepeltjes gaat,er meer naar de combinatie gekeken word en als het dus allemaal wat minder soepel gaat er meer naar de ruiter gekeken word?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:08

Nou, in principe horen wij naar de ruiter te kijken maar vanaf een bepaalde F, dus de hogere, gaan we wel meer naar de combinatie kijken.

Maar ik bekijk het per combinatie.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:12

oke,weer wat geleerd.

waarom wordt er vanaf de hogere proeven meer naar de combinatie gekeken eigenlijk?en waar is de grens van lagere-hogere proeven?

ik ben gewoon nieuwsgierig trouwens,ik wil graag begrijpen hoe het in elkaar zit

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:27

Omdat de proeven dan moeilijker worden en je paard dan ook nageeflijk moet gaan lopen om de oefeningen goed uit te voeren. F20 is namelijk M1 niveau en dan is de combinatie toch wel belangrijk. Vaak, rijden de ruiters in de hogere proeven op 1 vast paard die netjes aan de hulpen staat en waar meerdere keren per week op getraind word. Waar de grens ligt? Denk bij de F13 ongeveer. Maar ik kan het niet echt aangeven nog.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:29

Vanaf F12 let je als jury meer op nageeflijkheid en die krijg je alleen als je paard met jou als team wil/kan werken.
In het hele opleidingstraject wordt rekening gehouden met de ontwikkelingvan de ruiter en die begint met op een paard zitten en sturen. En gaat naar samen ergens heen gaan. Een duidelijke grens is dus niet zo makkelijk aan te geven.
Bij de jeugd zie je bijvoorbeeld een groot verschil tussen 9 en 12 jarigen. De jongere ruiters zitten echt nog op een pony en de iets ouderen zijn al wat meer aan het ponyrijden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:31

Lante schreef:
Dat is bij ons dus niet echt zo, maar dat is ook wel te begrijpen; je kunt het gewoon ook moeilijk zien als de ene pony heel mak en braaf alles doet (bijna uitzichzelf), daar kunnen ze mooi recht op zitten en kleine hulpjes geven. Als je dan zo'n tinker tank hebt met wat een apparte humor, dan geeft dat zelfde ruitertje opeens een heel ander beeld natuurlijk. :) Het is in die zin ook erg moeilijk jureren, die FNRS proeven.

Ilja000 schreef:

Ik reageerde hier op Liberty; in 1 minuut kan ik niet zo'n lap tekst typen hoor haha, maar ik had het er idd beter even bij kunnen zetten. ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:41

Ilja000 schreef:
Vanaf F12 let je als jury meer op nageeflijkheid en die krijg je alleen als je paard met jou als team wil/kan werken.
In het hele opleidingstraject wordt rekening gehouden met de ontwikkelingvan de ruiter en die begint met op een paard zitten en sturen. En gaat naar samen ergens heen gaan. Een duidelijke grens is dus niet zo makkelijk aan te geven.
Bij de jeugd zie je bijvoorbeeld een groot verschil tussen 9 en 12 jarigen. De jongere ruiters zitten echt nog op een pony en de iets ouderen zijn al wat meer aan het ponyrijden.

ja oke dat is ook waar.
ik ben ook ouder en rij nog steeds pony :D

je hebt natuurlijk ook volwassenen die beginner zijn. bekijk je die anders dan kinderen op hetzelfde niveau?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:51

Lante schreef:
Lante schreef:

Ilja000 schreef:

Ik reageerde hier op Liberty; in 1 minuut kan ik niet zo'n lap tekst typen hoor haha, maar ik had het er idd beter even bij kunnen zetten. ;)

Sorry! :)