'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:09

Victory2000 schreef:
Hier een voormalig manege ruiter.....en mijn god wat was ik slecht!!!!!!
Dat merkte ik toen ik een eigen paard kreeg ;)

hihi, jij niet alleen! Man wat heb ik veel geleerd toen ik mijn paard net had. In 10 maanden tijd was ik zo veel wijzer geworden. Dat houden manege ruiters niet voor mogenlijk...

Veel manege ruiters vergeten ook even hoe 'anders' eigen paarden zijn. Ze zijn veeeel eigenwijzer en je hebt toch meer verandwoordelijkheid (ook als het alleen om het rijden gaat)

Joy... je haald de woorden uit mijn mond...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:09

Van manegepaard naar eigen paard valt soms lelijk tegen (in die zin dat je met jezelf geconfronteerd word) :j Maar dat geloof je pas als je zelf de overstap maakt.

Peelie

Re: 'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:16

ja zeker...

man wat voelde ik mij een stumpelaar op mijn paard. Op een gegeven moment had ik ook niet zo veel lol meer in het rijden wat dat stomme eigewijze beest loopt niet en haald vervelende tuurkje met me uit. Dat is helemaal niet leuk...

ik had 8 jaar rijervaring op een manege. Ik dacht ook dat ik redelijk kon rijden. Ik had totaal geen weet van de KNHS oid. (was 14 jaar oud) dus had ook echt geen weet van B, L1, L2, M1, M2, Z1 en Z2. Voor mij bestond alleen Anky van Grunsven...

Zo af en toe ga ik nog wel eens naar de manege een lesje volgen. Gewoon om even dat gevoel weer terug te krijgen van zo'n manege paard. Hoe dat loopt enzo. En dan ben ik maar wat blij als ik weer op mijn eige bolle mag, zodat ik heerlijk kan genieten van haar streken.

Maar als je een eigen paard hebt zit je zo veel zelfverzekerder op een Manegepaard dat iedereen je gelijk arrogant vind en gaat verklaren dan je niet kan rijden... logies...

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:18

Ik heb op een manege leren rijden, en het was allemaal echt heel leuk en heb ook echt wel leren zitten. En leren rijden. Toen kreeg ik een verzorgpaard en nu merk ik echt dat mijn houding een ramp is! Ben heel blij dat ik nu 2 bijrijdpaarden heb, zodat ik nog wel zeg maar verschillende paarden kan rijden en toch heel veel leer. En de gene waar ik nu les van krijg is echt een gouden instructrise!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:20

Peelie schreef:
ja zeker...

man wat voelde ik mij een stumpelaar op mijn paard. Op een gegeven moment had ik ook niet zo veel lol meer in het rijden wat dat stomme eigewijze beest loopt niet en haald vervelende tuurkje met me uit. Dat is helemaal niet leuk...

ik had 8 jaar rijervaring op een manege. Ik dacht ook dat ik redelijk kon rijden. Ik had totaal geen weet van de KNHS oid. (was 14 jaar oud) dus had ook echt geen weet van B, L1, L2, M1, M2, Z1 en Z2. Voor mij bestond alleen Anky van Grunsven...

Zo af en toe ga ik nog wel eens naar de manege een lesje volgen. Gewoon om even dat gevoel weer terug te krijgen van zo'n manege paard. Hoe dat loopt enzo. En dan ben ik maar wat blij als ik weer op mijn eige bolle mag, zodat ik heerlijk kan genieten van haar streken.

Maar als je een eigen paard hebt zit je zo veel zelfverzekerder op een Manegepaard dat iedereen je gelijk arrogant vind en gaat verklaren dan je niet kan rijden... logies...

Ik was ook 14 en ik kreeg dan nog een hengst ook :') wel een doodbraaf beest overigens, dier heeft me zoveel gegeven en zoveel geleerd... :+: Maar ik herinner me nog die eerste twee maanden :') Ik kreeg hem niet eens in galop :') En hij kende het wel allemaal hoor maar hij was zo heeeerlijk eigenzinnig... Nu is het echt genieten die pony... :') Ben iig blij dat ik met hem ben kunnen beginnen en niet met mijn huidige merrie. Denk dat ik dan gestopt zou zijn met rijden.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 24-08-09 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:21

de manier van lesgeven is ook heel anders dan op een manege. met een eigen paard leer je de oefeningen samen... een manege paard doet het... of doet het gewoon helemaal niet...

hihi foto!!! Dat is een foto waard!! Zal ik er ook een van mij plaatsen? mijn eerste les met mijn paard? :P

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:25

pharagirlke schreef:
Van manegepaard naar eigen paard valt soms lelijk tegen (in die zin dat je met jezelf geconfronteerd word) :j Maar dat geloof je pas als je zelf de overstap maakt.

Goh dit doet me denken aan mijn zusje.
Werkelijk ieder eigen paard vind ze stom. En dat ligt volgens haar aan de paarden.
Het ergste wat haar in de manegeles kan overkomen is dat een paard eens bokt of niet stopt met galoperen, en dan vind ze zichzelf heel wat.
Maar ojee als de pony van mijn nichtje (en die is een aantal jaren jonger, 10 ofzo) eens een sprintje trekt. Dan stapt ze half huilend af. Terwijl mijn nichtje echt zoiets heeft van giegel giegel giegel wat doet ze nouuuu???? :D

Maar ja, ik ben ook flink met mijn neus op de feiten gedrukt toen ik m'n verzorgpaard ging doen. :o
(In de zin van: BAF! Daar was het hek. :Y) )

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:29

Ik heb ook heel wat meegemaakt met m'n eerste pony haha. Ik was 9 en mijn zus was 11 toen we onze pony van 3 kregen. Ze kon nog niet veel en als je wilde opstappen ging ze zo lang rondjes draaien dat je niet eens kón opstappen. Na heel veel geduld, maar met heel veel plezier hebben we haar toch heel ver gekregen. En ik heb er zoo veel van geleerd!

Manegeruiters zijn over het algemeen heus niet slecht, maar het ligt er bij ons heel erg aan van wie je les krijgt. Ik kan echt aan de meiden hier op stal zien wie er van wie les krijgt. Zo leren ze bij de een om aan de teugel te rijden, maar niet op de zachtste manier, en de ander besteed weer heel veel aandacht aan de zit. En ja, als je in een les rijdt met anderen kan je nu eenmaal niet om de 5 minuten alle aandacht voor jezelf hebben.

Ik heb veel geleerd op de manege hoor, maar je leert volgens mij pas echt rijden op een eigen paard. En ook al zeggen sommigen van op een manege leer je pas echt rijden omdat je elke keer op een ander paard zit, op een eigen paard merk je pas hoeveel je eigenlijk nog mist als je van de manege afkomt.

Miss_malfoy dat doet me ook wel een beetje denken aan mijn eigen zusje haha :D Komt vaker voor dus.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:32

pharagirlke schreef:
Niet om rot te doen, maar manegepaarden hun speelkwartiertje of een eigen paard zijn speelkwartiertje is een groot, heel groot verschil... Ik dacht na een paar jaar manege ook dat ik kon zitten. Want ik reed ook de "moeilijke" manegepaarden. ZO viel me dat even tegen zeg :')
Als ik nu kijk naar wat voor bokken ik kan uitzitten en toen ik nog in manege reed... Echt... Daar kan ik niet om heen.

Hahah dat bedoelde ik ook :P Wat een wereld van verschil tussen het speelkwartiertje van het manegepaard of het manegepaard dat eventjes uit de groep sprong op buitenrit om weg te rennen en een eigen paard. De 'moeilijke' manege paarden zijn niets vergeleken met een pony die je elke dag rijd en daar een half jaar lang ellende mee hebt onder het zadel omdat ie aan het puberen was :+ En wiens speelkwartiertje rustig de 2 uur kon duren := Tuurlijk kon ik een manegepaard ook wel terug nemen bij een buitenrit, maar daar deed ik wel langer over dan nu. Ik kan mijn pony in 20 meter terug krijgen, vaak nog eerder. En dan zit ik er nog keurig op! Voeten in de beugels en zo vast als een huis. Ik rijd ook rustig in volle rengalop zonder zadel, want mijn evenwicht is zo goed geworden door een eigen paard!

Ik merk ook dat ik ook op de echte etterbakken (van die extreme monsters die je op de manege niet vind omdat die niet geschikt zijn voor de les omdat ze vrij gevaarlijk zijn := ) ) nu heel goed kan blijven zitten, als ik op zo'n paard was gestapt tijdens mijn manegeperiode dat had gedaan was ik misschien blijven zitten maar niet zo netjes als nu. Volgens omstanders zag het er telkens erg ontspannen uit!
Ik kan echt niet netjes rijden, maar blijf wel goed en stevig zitten.
Door mijn paard heb ik wel een onafhankelijke zit gekregen, iets wat ik op de manege nooit zo goed én snel had geleerd.
De huidige verzorgster van mijn pony kwam ook vers van de manege af, ze kon best rijden maar zitten blijven is een ander verhaal. Ze is er in de bak 3 keer vanaf gevallen hahaha :D In mijn ogen om niets bijzonders, maar zij was het helemaal niet gewend. Een vriendin van haar heeft altijd buikpijn als ze wordt gevraagd of ze ook even op mijn pony wil :j Want zij vindt zichzelf geweldig rijden, maar weet dat ze zo door de mand valt op mijn pony :=

Basis ligt natuurlijk wel bij de manege en menig manege ruiter zit ook netter op het paard dressuurtechnisch als ik dat nu doe :=

(en een eigen groen paard doorrijden is ook heeeeel anders dan de manege helpen groenere paarden lesklaar te maken. Want ik stond er telkens alleen voor, terwijl je op de manege altijd wel les hebt als je een groener paard door moet rijden die ene keer in de week. Je hebt niet de verantwoording dan, met eigen paard wel. )
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 24-08-09 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:36

Miss Malfoy: die "baf daar was het hek" had ik gisteren nog :') Jong paard dat beetje vast aan het pakken was en hij negeerde mijn hulp en miste het dressuurhekje... Struikelt die sukkel er toch wel over :') Nee, dat zou ik met een manegepaard nooit aan de hand gehad hebben... :') (niets van wat die me al geflikt heeft :'))

hier ook wcf. Als ik alleen al kijk naar hoe smerig dat jonge ding gebokt heeft... nee, dat had ik 5 jaar terug niet uitgezeten. :n En inderdaad, het "speelkwartier" van Explo kon zelfs gerust een weekje duren :roll: dat je echt op voorhand al geen zin meer had eigenlijk... Maar ik ben er wel relatief handig van geworden. Ik leer nog elke dag, ook dit jonge ding heeft me weer een hoop geleerd... Maar tov toen ik nog manegeruiter was... Heb ik echt ontzettend veel geleerd van eigen paarden.

En technisch ben ik ook niet zooo sterk hoor, er zijn er een hoop die beter zijn, maar zitten kan ik wel. :j En dan zit ik nog niet perse in die perfecte dressuurhouding maar mijn houding is wel functioneel. Als ze braaf lopen ga ik dan overigens wel in die houding zitten :')

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:37

Afbeelding

Hihi, vers van de manege af. Mijn aller eerste lesje met Mara (de haflinger)

10 maanden later zag het er zo uit:
Afbeelding
zoveel had ik geleerd (en mijn paard ook :P)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:42

Haha, achja pharalgirkle, zo blijf je oplettend. :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:46

Ik zeg niet voor niets als ik mij opgeef voor een buitenritje op een eiland: ik kan niet rijden, maar wel goed blijven zitten :j Ik zat heerlijk ontspannen op dat beest hahaha :D De ruiter voor mij deed haar best om alles toe te passen wat ze geleerd had op de manege en zat zo gespannen dat ze niet mee mocht in de rengalop: ze moest mee met de beginners :=
(dit geld dus niet voor alle manege ruiters, maar dit was er toevallig 1 )

Enige fout die ik wel heb gemaakt is om een 3 jarige aan te schaffen na de manege. Want een groene 3 jarige die ook nog denkt een hengst te zijn en extreem dominant was, is voor een manegeruiter wel errug veel ineens := en heeeel anders dan die 3 jarigen die ik op de manege moest doorrijden! Want een manege zal niet snel een dominant dier kopen met hengstengedrag ;)
Maar ja: door hard op je bek te gaan, leer je het meeste :D
Hoewel hij sinds 1,5 jaar aan de hand ineens wel heel moeilijk is gaan doen door meerdere trauma's (waar ik zelf helaas niets aan kon doen, maar waar ik gelukkig wel eindelijk iemand voor had gevonden die mij er wel bij kon begeleiden, waardoor er nu een giga verbetering is! ) is hij onder het zadel een braaf beest geworden :) Zet er ook rustig kleine kids op! Terwijl ik dat nooit voor mogelijk hield toen hij 3 was hahahaha :D
Heb ik het toch goed gedaan! :D Had mijn instructrice destijds goed ingeschat, want ze vond dat 3 jarige monster geval een perfecte pony voor mij :)

(en hij is ook een geweldige leerschool voor de bijrijdster, want in een half jaar tijd had zij meer geleerd dan 2 jaar manege!)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 24-08-09 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Peelie: hahaha komt mij bekend voor! :D

tamaartjeee

Sonja schreef:
Is toch geen nieuws :? Je hebt goede manegeruiters en slechte pensionruiters, maar iedereen beleeft plezier aan z'n hobby. Is dat niet het belangrijkste?

ben ik het helemaal mee eens!
ik heb van mezelf niet zo'n talent voor het paardrijden maar ik vind het leuk om te doen dus ik ben tevreden.

ik heb eerst 5 jaar op een manege gereden, de manege staat goed aangeschreven bij de FNRS met 4 sterren.
maar ik vond gewoon de lessen niet goed want we reden met z'n tienen in een les, er waren wel veel leuke verschillende paarden en pony's waarvan sommige ook wel echt goed konden lopen.
maar ze waren niet altijd even goed voor hun paarden want het was gewoon heel erg commercieel.

ik was ontsettend bang geworden en ik werd niet geholpen er werd vooral naar me geschreeuwd en ik moest op de paarden die ik juist het engst vond wat bij sommige hielp maar bij mij juist niet, doordat ik ging spannen ging dat paard er bijvoorbeeld vandoor en ik werd maar banger en banger.

toen kwam ik op een pensionstal terecht waar ik gewooon lekker mocht tutten met pony's en toen ben ik gestopt op de manege en op die pensionstal gaan rijden waar ik priveles en voltigeles krijg.
voor mij is dat gewoon veel beter geweest want nu rij ik er 2 jaar en ik ben niet bang meer en ben ook veel beter gaan rijden en mag ook af en toe een kinderlesje geven (van 1 tot 6 kinderen).

op de manege heb ik veel verkeerde dingen geleerd, maar er zijn ook maneges die heel anders zijn dus het verschilt per manege.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:51

Het stomste wat ik van de manege heb geleerd is dat je altijd het paard vast moet blijven houden. Als 500 kilo denkt ik ga weg, dan laat ik hem wel als ik hem niet kan houden := (je houdt het toch niet tegen en je krijgt er alleen blaren van :P) Als ik val? laat ik direct los. Anders raakt hij in paniek als ik daardoor in de mond hang omdat ik de teugels vast heb. (kan per toeval gebeuren dat ik nog wel de teugel vast heb, maar laat wel los).
Je wordt vooral veel praktischer en makkelijker met dingen :) Want je gaat vreselijk vaak op je bek met eigen paard, dus leer je ook enorm snel.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:53

@Welshcobfan: Ik ben met buitenritten altijd heel duidelijk. Ik wil een dikke poownie waar ik met mijn zere ruggetje lekker op kan zitten. Ik wil ondertussen graag een beetje relaxen en van de omgeving genieten, dus graag geen idioot die ik constant bezig moet houden. Nee, ik wil lekker zitten, op een paard dat ik op m'n pinken kan rijden. :)

(Alleen jammer dat ik laatst alsnog aan de bak moest. Paard was zo verschrikkelijk scheef, was een 2 uurs rit dus ik moest wel gaan rechtrichten, anders is het voor mij niet uit te houden.)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:59

Ik rijd mijn pony buiten eigenlijk altijd met langere teugel, heerlijk! zo ontspannen :D Is natuurlijk wel een lange ellendige tijd aan vooraf gegaan om het zover te krijgen hahaha :D Maar hij reageert nu heel licht op de hulpen dus dat is fijn :)
Echt zo heerlijk om zo'n gemakkelijke pony te hebben (voor mij, want hij test anderen heeeeel graag uit nog hahahaha :D ). Als hij echt bang is en niet verder wil, stap ik gewoon af en lopen wij een stukje en dan is het weer goed.
En als hij zich idioot gedraagt? prima, maar dan krijgt hij wel een harde aanpak :j zodat ik daarna weer heerlijk ontspannen verder kan :)
Want dat heb ik ook geleerd: een pony goed aanpakken als hij het ook verdient! Ben daar op buitenrit ook niet bang voor.

YeyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:03

Ik rij sinds een maandje ook een paardje bij en dan merk je idd echt het verschil tussen manege rijden en een eigen paard rijden, wat een wereld van verschil zeg!
Krijg er straks ook nog prive les bij dus dan hoop ik dat ik nog sneller beter ga rijden :)

Op een manege vind ik het ook zonde dat er weinig tijd is voor individuele begeleiding (tenzij je prive les neemt, katchinggggg!!), waardoor je toch snel fout rijgedrag aanleert, en dus niet makkelijk afleert.
Zo vraag ik bijvoorbeeld teveel met mijn handen en te weinig vanuit mijn zit, doodzonde want mijn verzorgpaard is heel gevoelig op de zit. Mijn zit is op zich prima, maar het van achter naar voren rijden vanúit mijn zit, daar moet ik echt nog veel aan werken, maaaarrr ik heb er zin an, en met de juiste begeleiding denk ik dat we een eind gaan komen :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:08

Welshcobfan schreef:
Ik rijd mijn pony buiten eigenlijk altijd met langere teugel, heerlijk! zo ontspannen :D Is natuurlijk wel een lange ellendige tijd aan vooraf gegaan om het zover te krijgen hahaha :D Maar hij reageert nu heel licht op de hulpen dus dat is fijn :)
Echt zo heerlijk om zo'n gemakkelijke pony te hebben (voor mij, want hij test anderen heeeeel graag uit nog hahahaha :D ). Als hij echt bang is en niet verder wil, stap ik gewoon af en lopen wij een stukje en dan is het weer goed.
En als hij zich idioot gedraagt? prima, maar dan krijgt hij wel een harde aanpak :j zodat ik daarna weer heerlijk ontspannen verder kan :)
Want dat heb ik ook geleerd: een pony goed aanpakken als hij het ook verdient! Ben daar op buitenrit ook niet bang voor.

Ik probeer het, maar ik moet meneer "Ik BEN EEN RENPAARD IK MOET HARD" toch om de 3 seconden kalmeren... Zucht...
Voordeel van hem is dat hij gelukkig recht is buiten, ik zit echt lekker dan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:16

Ik geef eerlijk toe, buiten ben ik niet zo'n held. In de bak kruip ik op redelijk veel paarden maar buiten pas ik liever :o

Mijn eerste pony was eigenlijk Pharaon... Maar mijn eerste rijpony was Explo, toen een 14 jarige dekhengst := Maar zo betrouwbaar als het maar kon....

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:18

Nou Michiel schrikt niet ofzo, alleen hij heeft altijd zo'n verschrikkelijke haast... En hoe langer je rijd hoe heter hij word.
Maarja, dat maakt 'm wel een goed endurence paard.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:28

Peelie schreef:
Afbeelding

Hihi, vers van de manege af. Mijn aller eerste lesje met Mara (de haflinger)

10 maanden later zag het er zo uit:
Afbeelding
zoveel had ik geleerd (en mijn paard ook :P)

Hahahaha,dat gezicht van jou!!!!!
En wat een verbetering in 10 maand.....das toch zo mooi hè :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:32

Miss_Malfoy schreef:
Nou Michiel schrikt niet ofzo, alleen hij heeft altijd zo'n verschrikkelijke haast... En hoe langer je rijd hoe heter hij word.
Maarja, dat maakt 'm wel een goed endurence paard.

Mijn pony is na een rit van 2 uur niet naar huis te branden: laatst de neiging gehad om maar af te stappen zó traag ging het hahaha :D Mijn pony is bij vlagen heet, kan dagen heel koel zijn en dan ineens ontvlamt hij en is het net of hij de trein moet halen :j
en dan dagen erna is hij weer kalm :+
Bak vind ik saai, geen geduld voor en de omgeving is saai. Tenzij het een binnenbak is, dan ontwaakt het dressuurdametje in mij :+

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:36

Michiel is na 2 uur lekker op dreef, dan zegt hij zo baas waar zullen we nu naar toe gaan?
Eigenaar heeft eens gemeten hoe snel hij dan nog kon. Naast een auto, 50 km per uur, en hij kon daar niet eens voluit omdat het een smalle berm was. :P