Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:44

Dat ze er plezier ik heeft! Een kleine meid die F1 rijdt en de figuren enigszins in de juiste gangen en herkenbaar rijdt, zou bij mij niet zakken.

Loop even langs de jury, vertel je verhaal over je dochter. Als ik jury was, dan kreeg je dochter wat extra tijd om de bak te verkennen. En als het helpt, mag mamma ook in de bak blijven.

Maar ik ben nou eenmaal niet zo lastig met kleintjes in de F1. Al het allemaal maar vriendelijk naar de pony blijft.

irma1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:47

3x gezakt voor de f1? Als een f1 of f2 proef wordt gereden en de ruiter stuurt de pony veilig door de bak horen ze altijd een promotiepunt te krijgen. Dit omdat de proeven stimuleringsproeven zijn. Ik heb nog nooit een f1 of f2 ruitertje laten 'zakken'

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:49

Mag ik ook antwoord geven?
Het is heel ongebruikelijk dat een F1 ruitertje het proefje niet haalt, juist om het zelfvertrouwen van die kleintjes op te bouwen. Dus dat haar vriendinnetje het 3x niet gehaald heeft is heel uitzonderlijk.

Ik zou er zelf juist niet teveel druk op leggen, het proefje rijden moet leuk zijn. Niet te krampachtig oefenen. Lekker onbevangen laten rijden.
Het enige wat je kan doen is zorgen dat ze de figuren weet, dus bv dat een volte EBE een rondje is. En niet heen en weer van E naar B en terug.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:53

Laura_ schreef:
Ik heb a.s. zondag ook weer FNRS. Valt erg snel op de vorige wedstrijd, dus vrijdag kwam ik er achter dat ik nog 1 week had.. Laatste keer de F11, ben blij als ik F12 kan starten, wijken in draf is een stuk makkelijker heb ik het idee.

Aan de juryleden, hoe willen jullie dat graag zien op EBE grote volte, de galop verruimen, Enkele passen nadat ik de volte heb ingezet beginnen en enkele passen voor het einde van de volte weer terugnemen?

Wat ik in ieder geval belangrijk vind is dat je verschillen laat zien tussen de overgangen. Als er staat EBE grote volte, galop verruimen, dan graag bij inzetten van de volte ook het verruimen inzetten en vlak voor het einde van de volte weer beginnen met terugnemen, zodat je bij de E weer arbeidsgalop laat zien.
Als er staat EBE grote volte, enkele passen galop verruimen, dan maakt het niet uit waar je het op de volte doet, als je het maar op de volte doet en zijn duidelijke en correcte overgangen belangrijker dan de plaats.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:23

Wow... lees net over drie keer de F1 niet halen... Dat kan alleen als de veiligheid in geding komt.
Zelfs al zou ze bij een volte 2 keer oversteken, dan nog heeft ze flauw benul van wat ze moet doen :) Heb gisteren nog op die manier zitten punten bij een F2, zodat ik precies op 210 uit kwam en er onder geschreven dat ik adviseer nog even te wachten met de F3. Overgangen werden niet op tijd gereden, er werd tussendoor gegalopeerd, voltes niet rond, houding en zit moesten nog flink ontwikkelen... maar veilig? Ach, ze ging er echt niet zomaar van af vallen, dus geen reden om geen 210 te geven :D.

Je dochter gewoon lekker laten rijden. Gewoon haar best laten doen, niets meer of minder. Je dochter is tenslotte niet haar vriendinnetje. Wie weet heb je ook een andere jury.

Daarnaast vraag ik me af op welke gronden dat meisje drie keer geen pp had (bij wisselende jury's?). Dat zou dan heel duidelijk op het protocol moeten staan. En mocht dat niet om de veiligheid zijn, dan zou ik advies vragen bij de FNRS.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:26

Zit met verbazing te lezen over 3x F1,
Deed opgegeven moment leskindje van mij mee die regelrecht van de longe af kwam, Kon nog net een beetje losrijden. Had geen interesse om überhaupt de figuren te leren kennen. Maar mams (die vroeger zelf paard heeft gehad) vond het zo leuk als hij al wedstrijdje ging rijden. Wat een drama (was trouwens wel zonder overleg met mij gebeurd), heb maar in de bak gestaan half onder het mom van dat hij nog niet zo goed kon lezen figuren aan te wijzen. En hij heeft het gehaald. Volgende wedstrijd zou hij weer meedoen (tegen advies in welteverstaan), Maar op wedstrijddag toch afgemeld omdat de theorie toch wel heel erg tegenviel om in een kleine week te leren (lang bekend).
Maar kortom zelfs hij heeft het gehaald.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:58

Tuurlijk, iedereen haalt in de F1 een pp, tenzij het gevaarlijk wordt.

Ik heb zelfs kindjes in de ring gehad die nog maar 3 lesjes gehad hadden. Tja, of dat slim is, is een tweede, maar die pony was zo ontzettend braaf... Niet onveilig, dus gewoon promotiepunt.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:09

Nou idd F1 hoeft het er alleen maar op te lijken, daar kan je bijna niet voor 'zakken'. Ze moet er een beetje stevig op zitten, zo rustig mogelijk sturen en zo goed mogelijk naar de letters kijken. Als dat normaal gesproken ook lukt zou ik niet inzien waarom ze het niet zou kunnen halen.

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:08

bedankt voor jullie reactie's !
Mijn dochter is geen kleintje meer ,ze is net 12 geworden en lest al 2,5 jaar en rijd bij de gevorderden.
Ze wil graag springles gaan volgen maar dat mag pas vanaf F3 zei de manegehouder dus nu "moet" ze wel met proefjes beginnen..
Juist omdat haar vriendin begin dit jaar (toen nog 11 jaar ) die bij haar in de groep rijd en ook al net zo lang ,steeds zakte voor de f1 was zij er erg huiverig voor en wilde ze niet .
Dat meisje rijd super en ik heb zelf de proefjes gezien en ben erbij geweest..,nu had ze de pech dat ze 3 x dezelfde jury had die erom bekend stond om de absurt hoge eisen die ze stellen..zo reed ze netjes door de hoeken,reed mooie overgangen maar had ze een keer met van hand veranderen dit niet exact op de letter gedaan maar iets ervoor,en ze had de grote volte iets te ruim genomen en had ze haar pony beloont vóór de H ipv erna ..echt zó mieren....rig NIET NORMAAL,de instructrice die haar al jaren les gaf zei ook tegen ons dat het echt niet aan haar had gelegen maar aan de jury..
Nu heeft ze inmiddels(voor een andere jury !) voor de 1e keer F2 gereden en is ze gelijk 3e geworden !
Nou ik ben dus benieuwd 3 november hoe mij dochter het eraf gaat brengen en dat er een normale jury zit .

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:58

eerlijk gezegd zou ik als manege zijnde hierover melding hebben gemaakt bij de FNRS, Want het is de bedoeling dat F1 op elke manege hetzelfde wordt gejureerd (door elke jury). En natuurlijk zitten er verschillen tussen jury's maar dit is wel heel extreem. Want precies op de letter en figuur helemaal goed hoeft dus nog echt niet bij F1. IIG niet zo zwaar bestraft.

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:40

de manege reageerde er niet eens op...

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:42

Ik ken ook een geval dat de manegehouder na overleg heeft besloten de punten van een F2 zelf te verhogen, omdat de jury weigerde hoger te geven dan 208.
Het was duidelijk dat de pony geen zin had en ging bokken etc en het meisje had erg haar best gedaan toch de figuren te sturen.
Er wordt dan advies gegeven om te wachten met de F3.
Meestal gaan hier de inschrijvingen in overleg met instructie, dus iemand die tegen advies en beter weten in toch gaat starten komt niet echt voor.

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:53

ik vind het ook heel erg raar hoor, nu maar hopen dat deze jury er niet za zijn de 3e !

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:19

Je mag toch met joppers en chaps starten? Moeten die allebei per se zwart zijn of mag een andere kleur ook? :)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 23:08

Even het boek "Leer paardrijden met plezier" (versie 2008) erbij gepakt en daar staat op pag. 46 bij Kledingvoorschriften tijdens diplomarijden o.a.:

- rijlaarzen, rubber of leer of jodhpurschoenen in combinatie met minichaps (zonder franje).
Er staat niks over kleuren bij.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:02

Ze zijn ook niet dezelfde kleur, de chaps zwart en mn joppers zijn fruitschoenen. Kan helaas even geen foto vinden..
Ik ka ner dus vanuit gaan dat dit mag? En hoe zit dat met KNHS? Of is daar ook zo'n topic voor?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:16

Hoe zien fruitschoenen eruit? Kan ik me niks bij voorstellen.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:27

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 13:32

Kon niet meer veranderen, sorry. Maar heb toch een foto kunnen maken, dit zijn de fruitschoenen:

http://i41.tinypic.com/bh0dhk.jpg

Ik hoop dat link het doet, bij mij niet namelijk...

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 13:40

link doet het inderdaad niet, maar het zijn eigenlijk vrijetijdsschoenen?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 23:55

Ze zijn niet in een ruitersportzaak gekocht, maar wel precies hetzelfde als jodphurs. Incl. lipje aan de achterkant, hak, elastische aan de zijkant. Het enige verschil is de kleur.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 23:47

Als je bij mij met zulke schoenen zou komen mag je er niet mee rijden, in mijn ogen zijn ze lager dan normale jophurs. Dit zijn denk ik meer van die vrijetijdsschoenen, geen rijschoenen. Ook op onze manege zouden we deze niet toestaan.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 00:03

Als instructeur zou ik er ook niet blij van worden, ik zie nl. geen gladde zool en rijschoenen hebben die niet voor niks.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:01

Lager zijn ze niet. Ik merk er niks van met rijden, die zool :p
Maar helaas, dan start ik wel met saai laarzen :)

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 13:55

Is het storend wanneer je met je eigenpaard start en dan lange manen los laat of maakt dat niet zo veel uit ?