Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CastaMickey

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 15:43

Ik praat ook wel eens hoor, in de verste hoek idd :o
Maar wat is nou beter (ook KNHS), te laag tempo of lelijk doorziiten?

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 17:02

ik zou zeggen te laag tempo, want als je niet goed doorzit hinder je je paard?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 17:20

Dat is echt niet zo eenvoudig te zeggen. Dat moet gezien worden en hangt van vele factoren af, zoals de manier waarop de hulpen gegeven worden, de oorzaak van het niet goed de beweging kunnen volgen etc.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 17:38

Het zadel is veel te groot voor mij, ik ben maar een dunne spriet xd
Geen idee hoe groot het zadel is, maar ik zit er verschrikkelijk in. Het gaat la steeds beter, maar echt fijn zal ik het niet gaan vinden. Ik stuiter vooral. Je mag zeker niet zonder zadel starten? :')

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 17:58

Ik wilde vorige week zonder beugels starten, mocht ook al niet :')

Jannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:06

Ik heb ook een vraagje:

Ik rijd ook F proeven. Bij een F5 proefje moest ik B-E halve grote volte doorzitten en daarbij galop aanspringen. Mij was verteld dat het geheel netter toont wanneer ik op de A-C lijn aan zou springen in galop. Dus dat deed ik dan ook. De eerste jury gaf voor dit onderdeel een 9, de 2e jury bestrafte me met een 5 omdat ik te lang gewacht zou hebben, terwijl ik dus precies op de A-C lijn in galop sprong. Mijn vraag: Wat moet ik doen? Meteen in galop springen of toch voor een netter geheel op de A-C lijn? :?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:14

Wanneer het uit komt. Gewoon ergens op die halve grote volte. Je krijgt juist een halve grote volte de tijd om de overgang voor te bereiden. Als je vlotter aan kunt springen dan graag. Maar als je wat langer nodig hebt om een correcte overgang te rijden, dan dat. Ik zie liever een wat latere overgang die correct gereden is, dan een snellere overgang die gehaast is.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:43

Binnenkort mag ik ook weer proefje doen, voor de 2e x de F9. Hebben jullie nog tips voor een beetje redelijke volte 15 meter?

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:07

6 oktober 2de keer f9! Dit keer hopelijl geen bak kabouters! Als mijn mutsige merrie ze nou toch ziet en daardoor weigert de hoek in te gaan hoevel been hulpen etc. Ik ook geef , hoe wordt dit dan beoordeeld? Want het zou niet mijn eigen stuur schuld zijn dat ze de hoek niet in wilt. Ze is gewoon een muts die zodra er hekjes staan, spookjes ziet....:(

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:57

27 oktober, F5: tips om paard niet te laten bokken voor het aanspringen in de galop?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 23:39

@ Bentlage: Je instructrice vragen? Bokprobleem kan vanuit ongemak komen, vanuit balansprobleem of te sterke hulpen, kattekwaad etc. Wordt wel moeilijk om daar wat over te zeggen achter de computer

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 14:05

Mag ik in de F16 met een pessoabit rijden?
Ik kon alleen vinden dat het mag als de manegehouder dit goedkeurt.
Klopt dit ook?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:57

Dat klopt. Het heeft geen voorkeur, maar met name in de lagere proeven zijn er van die drammerige pony's (opvallend vaak Haflingers en Fjorden etc) waarbij het nodig is.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:11

Valt een pessoabit onder trensen? Hij staat er niet bij in het lijstje van toegestane bitten.
Ik kijk in het FNRS Naslagwerk.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:17

Maar dat is dan het kromme. Als er een bit gebruikt wordt wat niet in de lijst staat met toegestane bitten heett de manege eigenaar toch het laatste woord. Waar is dat boekje dan voor?? En sturen jullie mede juryleden deze kinderen dan de ring uit?

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:44

Hm ik ben geen kind, m'n manegepaard geen haflinger/fjord en we rijden geen lage proef.
Ik ben benieuwd wat de jury erover zegt, zeker omdat diegene na mij met een ander bit start.
Paard loopt normaal op een ongebroken bustrens correctiebit, omdat ze op gewone trens de tong erover gooit. Ze loopt ook standaard met thiedeman.
Het pessoabit is wel enkel gebroken en ik merkte dat ze wel meer met de tong gaat klooien.
Maar is het wel juist om de thiedeman te vervangen door een ander bit?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:45

Dat stukje over toestemming van de manege houder staat alleen bij rijden met beenbeschermers, hulpteugels en sporen.
Bij bitten staat alleen dat het een trens moet zijn.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 23:00

Thiedeman mag sowieso niet met F16. Bit ben ik het ook niet mee eens. Tenzij dit vooraf door de manege eigenaar gemeld is. Vind dat het dan wel altijd moet zijn bij dat paard. Anders zou je er van mij niet mee mogen starten.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 00:31

Ik heb het passoabit al eens aangekaart bij de FNRS, komt nog een keer in de vergadering :)

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:39

Bzoem schreef:
Hm ik ben geen kind, m'n manegepaard geen haflinger/fjord en we rijden geen lage proef.
Ik ben benieuwd wat de jury erover zegt, zeker omdat diegene na mij met een ander bit start.
Paard loopt normaal op een ongebroken bustrens correctiebit, omdat ze op gewone trens de tong erover gooit. Ze loopt ook standaard met thiedeman.
Het pessoabit is wel enkel gebroken en ik merkte dat ze wel meer met de tong gaat klooien.
Maar is het wel juist om de thiedeman te vervangen door een ander bit?

Waarom zou jij dan niet met datzelfde bit kunnen starten en voel jij de noodzaak tot een pessoabit?

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:01

Ik ga waarschijnlijk een paard rijden waar ik nog nooit op gereden heb, vandaag precies over 2 weken. ik zal donderdag voor mijn les eens vragen of ik niet op dat paard gezet kan worden ivm de wedstrijd. het valt te proberen...

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:11

Ik heb a.s. zondag ook weer FNRS. Valt erg snel op de vorige wedstrijd, dus vrijdag kwam ik er achter dat ik nog 1 week had.. Laatste keer de F11, ben blij als ik F12 kan starten, wijken in draf is een stuk makkelijker heb ik het idee.

Aan de juryleden, hoe willen jullie dat graag zien op EBE grote volte, de galop verruimen, Enkele passen nadat ik de volte heb ingezet beginnen en enkele passen voor het einde van de volte weer terugnemen?

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:20

Ik voelde de noodzaak tot een ander bit niet, dat vond mijn instructrice.
Vorige wedstrijd heb ik wel met haar gewone bit gereden en toen werd ze enorm sterk.
Dit pessoabit is vaker bij dit paard gebruikt, vandaar dat ik het op aanraden van instructrice ben gaan proberen en in de les liep ze uiteindelijk super fijn.
De manegehouder heeft toestemming gegeven en dit is aangegeven bij de jury en zij heeft het goedgekeurd.

Hoewel in meer ontspannen ben geweest dan ooit bij een wedstrijd, heb ik de laagste punten sinds tijden gereden. 198 :(
Geen enkele 7, ook niet waar ik de vorige keer nog een 8 voor kreeg. M'n paard was door het weer behoorlijk opgefokt en een rustig tempo zat er niet in.
Voor enkele oefeningen ook een 5, zonder uitleg en waar ik op het filmpje eigenlijk ook niks aan kan zien.
Plus deze jury schrijft ineens over zitten op 2 zitbeenknobbels, bij meerdere personen en voor ons allen een eerste keer dat we dit horen (ook van haar).

Wat ik nog wilde vragen, wanneer is iets nou een 6 en wanneer een 7?
Ligt dat aan de mate van nageeflijkheid?

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:09

@ Laura, ik zou het graag zo zien als je zegt, vooral ook de overgang terug vindt ik belangrijk om te zien want dat is vaak niet een duidelijke overgang.

@ Bzoem, als betreffende jury akkoord gegeven heeft is t goed, maar ik zou t er toch niet mee eens zijn. En het verschil tussen een 6 of 7 is moeilijk uit te leggen. Maar nageeflijkheid, ontspanning, correcte hulpen en een correct figuur is minimaal een 7. Vaak voelt iets anders als dat het er uit ziet. Met een niet ontspannen paard is het lastig om in hogere proeven een pp te rijden. Ook al kan jij daar niet zo heel veel aan doen. Hoe hoger de proeven des te belangrijker het wordt een harmonieuze combinatie te zijn. Ook al kan je dat eigenlijk niet/lastig verwachten van een manege combinatie in mijn ogen.

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:40

ik heb ook een vraag aan LotteElb ;

mijn dochter met enorme faalangst gaat 3 november voor het eerst na 2,5 jaar de F1 rijden,ik heb naast de normale lessen al een priveles geregeld voor haar een paar dagen ervoor.
Wat kan ik haar aan advies meegeven waar ze echt op moet letten (dus waar de jury zwaar aan tilt)
haar vriendin is 3 keer gezakt voor de f1 terwijl dat meisje netjes gereden had vond iedereen zelfs de instructrice die hun altijd les geeft maar de jury was erg streng zei ze tegen haar ..ik hoop zo dat mijn dochter niet zakt want dat zou voor haar zelfvertrouwen een enorme boost geven.